Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (10.) Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
         60. Energiapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

41. Valtionavustus eräille yhteisöille keksintö-, laatu- ja standardisointitoimintojen edistämiseksi(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 7 605 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää työ- ja elinkeinoministeriön toimialaan liittyvien keksintö-, laatu- ja standardisoimistoimintojen edistämiseen ja niistä aiheutuviin hallintomenoihin.

Keksintötoiminnan tukemiseen ja edistämiseen sekä sen hallintomenoista aiheutuviin kustannuksiin voidaan palvelun julkishyödykkeeseen verrattavan luonteen vuoksi myöntää valtionavustusta lähes täyttä kustannusmäärää vastaavasti. Valtionavustuksen käytön kannalta on perusteltua maksaa säätiölle avustusta ennakkona.

Avustuksen käytöstä ja käytön valvonnasta määrätään ministeriön päätöksellä.

Selvitysosa:

Keksintötoiminnan edistäminen

Keksintösäätiö edistää keksinnöllisyyttä ja tukee keksintöjen kehittämistä ja hyödyntämistä riskialttiin alkuvaiheen yli. Säätiö on ainoa julkinen rahoittaja, joka voi avustaa yksityishenkilö- tai tutkijakeksijää. Säätiön perustoiminnot ovat neuvonta, keksintöjen arviointi, keksintöjen suojauksen, tuotekehityksen ja markkinoinnin rahoitus sekä keksintöjen kaupallistamisen muu edistäminen. Keksintösäätiön rahoitus on riskirahoitusta. Säätiön keksintöasiamiehet (KAM) TE-keskuksissa ja innovaatioasiamiehet (IAM) eri yliopistoissa varmistavat sen, että keksijät joka puolella Suomea saavat asiantuntevaa ohjausta keksintöjen kehittämiseen ja säätiön muutkin palvelut ovat lähellä. Säätiö osallistuu myös yleistä keksinnöllisyyttä ja innovatiivisuutta edistäviin projekteihin. Koska Keksintösäätiön palvelut on tarkoitettu lähinnä yksityishenkilöille, tutkijoille ja mikroyrityksille, säätiön mahdollisuudet kehittää maksullisia palveluja ovat heikot ja tulorahoitus vähäistä. Säätiön toiminta on kuitenkin yhteiskunnan kannalta tärkeää, koska myös yksityishenkilöt ja mikroyritykset tekevät taloudellisesti merkittäviä keksintöjä.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Keksintösäätiölle seuraavat tavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Keksintöjä hyödynnetään entistä enemmän keksijän omana liiketoimintana, muihin yrityksiin lisensioituna tai siirrettynä muualle jatkorahoitettavaksi (v. 2006 toteuma 55, v. 2007 tavoite 58, v. 2008 tavoite 60).
  • Keksintöjen edistämistoiminta on kiinteä osa kansallista innovaatiotoimintaa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Keksintöjen suora tuki valtionavustuksesta, % 43 41 42
Rahoitushakemusten keskimääräiset käsittelyajat, vrk 72 70 70
Palautusten määrä, 1 000 euroa 354 360 365

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 50,75 50,75 50,75
— säätiön palkkalistoilla olevat (KS/IAM/KAM) 33 33 33
— TE-keskuksen+yliopiston palkkalistoilla olevat (IAM/KAM) 17,75 17,75 17,75
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv (pl. IAMit, jotka eivät ole säätiön palkkalistoilla sekä KAMit) 1,3 1,2 1,3
Organisaation osaaminen kasvaa      
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä (ml. IAMit ja KAMit) 66 66 66
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % (ml. IAMit ja KAMit) 7,5 7,5 7,5
— työhakemukset/avoin työpaikka 30 30 30

Standardisointitoiminnan edistäminen

Standardisointi on yhteisten ohjeiden ja toimintatapojen laatimista helpottamaan elinkeinoelämän, viranomaisten ja kuluttajien toimintaa ja jokapäiväistä elämää. Suomalainen standardisointijärjestelmä käsittää kansallisena keskusjärjestönä toimivan Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n sekä sen 14 toimialayhteisöä, jotka kukin vastaavat omaan toimialaansa liittyvästä standardisoinnista. SFS on elinkeinoelämälle ja julkishallinnolle palveluja tuottava järjestö, jonka tehtävänä on luoda puitteet standardisointiin osallistumiseksi, ylläpitää alan tietojärjestelmää ja tiedottaa standardisoinnista ja standardeista sekä olla vaikutuskanava kansalliseen ja kansainväliseen standardisointiin. SFS vastaa teknisten määräysten ja standardien ilmoittamista koskevan EU-direktiivin (98/34/EY) sekä maailman kauppajärjestön WTO/TBT -sopimuksen alaisista tehtävistä.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:lle seuraavat tavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Standardisointi tukee uusien teknologioiden ja markkinoiden kehittymistä ja kaupallistumista.
  • Tuotteiden ja järjestelmien yhteensopivuus ja vaihdettavuus paranevat.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Toimialayhteisöjen avustaminen on tehokasta ja tuloksellista.
  • Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan standardisoimisprojektit hoidetaan tehokkaasti.
  • Pohjoismaisen ympäristömerkinnän (Joutsenmerkki) hoitaminen on järjestetty tavoitteellisesti ja tehokkaasti.

Laatutoiminnan edistäminen

Laadun kehittämistoiminnalla vaikutetaan elinkeinoelämän kilpailukykyyn ja taloudelliseen kasvuun. Ministeriön tehtävänä on teollisen laatutoiminnan sekä laatupoliittista päätöksentekoa tukevien laatuhankkeiden edistäminen. Keskeinen laadunhallinnan työväline on laatupalkintojärjestelmä, jonka ylläpitämiseen Suomen Laatukeskus Oy/Suomen Laatuyhdistys ry:lle valtion avustus kohdistetaan.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Suomen Laatukeskus Oy/Suomen Laatuyhdistys ry:lle seuraavat tavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Organisaatioiden laatukilpailukyky paranee kansainvälisesti vertailukelpoisella tavalla.
  • Organisaatioiden liiketoimintaosaaminen ja toimintaprosessit paranevat.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Laatupalkintojärjestelmä on kansainvälisten esikuvien mukainen.
  • Laatupalkintokilpailuun osallistujien (erityisesti yritysten) määrä kasvaa.
Määrärahan arvioitu käyttö
   
Keksintötoiminta 5 445 000
Standardisointitoiminta 1 910 000
Laatutoiminta 250 000
Yhteensä 7 605 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tasokorotus 400

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta viittaa edellä momentin 29.10.20 kohdalla esitettyyn ja lisää momentille 150 000 euroa teknologiakasvatuksen edistämiseen. Luovuuteen ja innovatiivisuuteen kannustava teknologiakasvatus tukee hallituksen tavoitteita luovuuden, lahjakkuuksien ja innovatiivisuuden edistämiseksi. Teknologiakasvatus tukee myös erinomaisesti yrittäjyyskasvatusta ja vahvistaa osaltaan maamme yritys- ja innovaatioympäristöä.


2008 talousarvio 7 605 000
2007 talousarvio 7 205 000
2006 tilinpäätös 6 663 000