Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (10.) Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
         60. Energiapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

05. (32.20.25) Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 284 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymien tutkimushankkeiden rahoitukseen sekä

2) mittayksiköistä ja mittanormaalijärjestelmästä annetun lain (1156/1993) mukaisesti kansallisen mittanormaalijärjestelmän yleisestä toteuttamisesta, kansallisten mittanormaalilaboratorioiden toiminnan ohjauksesta, kehittämisestä ja hallinnoinnista, kansallisen kalibrointipalvelun järjestämisestä sekä mittatekniikan ja akkreditoinnin edistämisestä aiheutuviin menoihin.

Selvitysosa:Mittatekniikan keskuksen tehtävänä on kehittää ja ylläpitää kansallista mittausjärjestelmää, tuottaa testaus-, tarkastus-, sertifiointi- ja kalibrointitoiminnan pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja sekä osallistua mittatekniikkaan liittyviin tutkimushankkeisiin ja niiden koordinointiin. Keskuksen toiminta tukee yhteiskunnan palvelukyvyn kehitystä ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Mittatekniikan keskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Mittaustekniikka- ja akkreditointipalveluja käyttävien asiakkaiden pätevyys- ja laatutaso sekä kilpailukyky paranevat.
  • Tekninen luotettavuus ja turvallisuus paranevat Suomessa mittausten laadun vahvistumisen myötä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Tutkimus- ja kehitystoiminta on innovatiivista ja korkeatasoista, sovellus- ja muutoshakuista.
  • Palveluiden saatavuus ja laatu paranevat uuden toimintaympäristön myötä.
  • Asiakaslähtöinen toimintamalli parantaa kustannustehokkuutta ja vaikuttavuutta.
  • Tutkijavaihto ja yhteistyö alan yliopistojen ja laitosten kanssa lisääntyvät.
  • Maksullisen palvelutoiminnan tuloja ja muuta ulkoista rahoitusta lisätään 300 000 euroa (ulkoinen rahoitus 2,4 milj. euroa v. 2006).
  • Pätevyydenarviointitoiminnan toimitusajat lyhenevät 5—10 %.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 64,6 62 61
— josta maksullisen toiminnan osuus 19 19 19
Työvoimakustannukset, 1 000 euroa 3 262 - 3 144
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 4,4 < 4,0 < 4,0
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 4,7 4,0 4,0
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä 72,7 78,5 78,5
— tutkijakoulutuksen saaneiden %-osuus henkilöstöstä 33,3 37,5 37,5
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 6,0 < 10,0 < 10,0
— työhakemukset/avoin työpaikka 10 > 25 > 25

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon yhden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 8 311 7 647 8 034
Bruttotulot 2 392 2 450 2 750
Nettomenot 5 919 5 197 5 284
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 131    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 501    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 173
Tuottavuustoimet -59
Yhteensä 114

Selvitysosa:Lisäys 173 000 euroa talousarvioesityksen 5 111 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 5 284 000
2007 IV lisätalousarvio 27 000
2007 talousarvio 5 170 000
2006 tilinpäätös 5 289 000