Talousarvioesitys 2008
29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2008 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat sekä ammattikorkeakoulujen valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Talouden kestävä kasvu sekä Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat olennaisesti sivistyksen varaan.
Hallinnonalan toimintaympäristö
Kansainvälisen talouden kehityksen myötä maailmantalouden suhdanteet ulottuvat entistä vahvemmin myös Suomeen. Tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä huippuosaamisen merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä. Työelämä muuttuu yhä korkeampaa osaamista vaativaksi. Kansainvälistymisen myötä suomalainen yhteiskunta muuttuu aikaisempaa moniarvoisemmaksi ja monimuotoisemmaksi.
Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Työvoiman saatavuus vaikeutuu. Kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy. Keskeisiä haasteita ovat työurien pidentäminen ja maahanmuuttajien kotouttaminen.
Alueellisen kehityksen haasteena on tasa-arvoisten koulutus-, kulttuuri- ja vapaa-ajanpalvelujen turvaaminen koko maassa.
Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Koulutus- ja tiedepolitiikka
Koulutus- ja tiedepolitiikalla vahvistetaan Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia edistävää osaamista.
Kehittämisen erityisinä painopisteinä ovat
- perusopetuksen laadun parantaminen,
- koulutuksesta valmistumisen nopeuttaminen ja ilman ammatillista koulutusta jäävien osuuden vähentäminen,
- ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus ammatillisen liikkuvuuden parantamiseksi,
- koulutuksen ennakoinnin uudistaminen ja koulutuksen työelämävastaavuuden parantaminen, strategisten huippuosaamisen keskittymien luominen, ja
- yliopistojen perusrahoituksen vahvistaminen, yliopistojen opetuksen ja tutkimuksen laadun kehittäminen ja innovaatioyliopiston käynnistäminen.
Opintotuen kehittämisellä edistetään suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja opintoaikojen lyhenemistä.
Oppilaitosverkon ja koulutuspalvelujen sopeuttamista väestökehitykseen edistetään. Kunta- ja palvelurakenteen ja valtionosuusjärjestelmän muutoksessa huolehditaan koulutuspalvelujen saatavuuden ja laadun turvaamisesta tarvittaessa lainsäädäntöä tarkentamalla. Arvioidaan valtionosuusuudistuksesta johtuvat tarpeet kehittää ohjausjärjestelmää.
Korkeakoulusektoreiden välistä työnjakoa kehitetään niiden lainsäädännössä määriteltyjen perustehtävien pohjalta. Sektoritutkimuksen ja korkeakoulujen yhteistyötä vahvistetaan ja opetusministeriön toimenpideohjelmaa tutkijankoulutuksen ja -uran kehittämiseksi vuosille 2007—2011 toteutetaan. Tutkijankoulutuksen ja -uran kehittämisessä otetaan huomioon sukupuolten välinen tasa-arvo.
Ammatillisen koulutuksen palvelukyvyn vahvistaminen edellyttää järjestäjäverkon rakenteellista kehittämistä ammattiopistostrategian mukaisesti tavoitteena alueellisesti tai muutoin vahvojen ammattiopistojen verkko.
Tavoitteena on, että
- vähintään 97 prosenttia peruskoulun päättävistä aloittaa samana vuonna lukiossa, ammatilliseen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa tai perusopetuksen lisäopetuksessa vuonna 2008,
- koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee,
- korkeakoulutuksen aloittamisikä (mediaani) on 20 vuotta vuonna 2008 ja ammattikorkeakoulututkinnon suorittamisikä on 24 vuotta ja ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamisikä on 26 vuotta vuonna 2012,
- vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä on vähintään 60 prosenttia vuonna 2012 ja että
- tohtorin tutkintojen määrä on 1 600 tutkintoa vuonna 2008.
Tavoitteiden toteutumista arvioidaan myös sukupuolen mukaan.
Koulutustakuu: perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen | ||||
---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | 2008 (tavoite) |
|
Ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen sijoittuneet, % | 37,0 | 38,4 | 39,4 | 40,0 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet, % | 55,1 | 54,1 | 53,3 | 54,0 |
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet, % | 2,4 | 2,5 | 2,5 | 3,0 |
Sijoittuneet yhteensä, % | 94,5 | 95,0 | 95,1 | 97,0 |
Sijoittuneiden määrä | 57 450 | 60 400 | 60 200 | 65 400 |
Tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäminen (%)1) | ||||
2003 | 2004 | 2005 | 2008 (tavoite) |
|
Lukiokoulutus | 2,0 | 1,9 | 2,0 | 1,8 |
Ammatillinen peruskoulutus2) | 10,2 | 9,7 | 9,5 | 8,0 |
Ammattikorkeakouluopinnot | 6,2 | 6,3 | 6,4 | 6,2 |
Yliopistokoulutus | 4,5 | 4,3 | 4,7 | 4,2 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Syyskuussa opiskelleiden tilanne seuraavan vuoden syyskuussa. Kokonaan opintonsa keskeyttävät, jotka eivät sijoitu muualle koulutusjärjestelmään.
2) Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.
Korkeakoulututkinnon suorittajien keski-ikä (mediaani) | ||||
---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | 2008 (tavoite) |
|
Ammattikorkeakoulututkinto 1) | 25,0 | 25,1 | 25,1 | 25,0 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,3 | 27,3 | 27,3 | 26,8 |
1) Nuorten koulutus
Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1) | ||||
2003 | 2004 | 2005 | 2008 (tavoite) |
|
Ylioppilastutkinto | 83,3 | 83,6 | 84,3 | 85,0 |
Ammatillinen perustutkinto | 72,3 | 73,4 | 75,5 | 77,0 |
Ammatillisen lisäkoulutuksen tutkinto | 84,9 | 85,0 | 88,3 | 88,5 |
Ammattikorkeakoulututkinto | 86,9 | 87,4 | 88,1 | 89,0 |
Yliopistotutkinto 2) | 92,4 | 91,1 | 92,1 | 92,3 |
Tohtorintutkinto | 91,9 | 91,0 | 91,4 | 92,3 |
1) Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.
2) Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista
Opiskelijat ja tutkinnot1) | |||||
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2008 (arvio) |
|
Esiopetus | |||||
---|---|---|---|---|---|
— opiskelijamäärä | 59 850 | 58 400 | 57 940 | 57 930 | 56 700 |
Perusopetus | |||||
— uudet opiskelijat | 61 300 | 59 830 | 57 550 | 58 000 | 56 500 |
— päättötodistuksen saaneet | 60 830 | 63 830 | 63 760 | 66 000 | 67 000 |
— opiskelijamäärä | 583 130 | 581 080 | 578 110 | 568 720 | 546 000 |
Lukiokoulutus | |||||
— uudet opiskelijat | 42 610 | 40 590 | 39 550 | 38 100 | 40 000 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot2) | 35 170 | 34 650 | 34 340 | 32 830 | 33 500 |
— opiskelijamäärä | 120 870 | 118 530 | 116 350 | 114 140 | 117 000 |
Ammatillinen peruskoulutus3) | |||||
— uudet opiskelijat | 60 090 | 60 350 | 61 850 | 62 500 | 63 600 |
— suoritetut tutkinnot | 36 040 | 36 600 | 37 220 | 38 000 | 40 600 |
— opiskelijamäärä4) | 142 020 | 143 780 | 146 050 | 149 670 | 152 800 |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | |||||
— uudet opiskelijat | 23 910 | 25 580 | 29 170 | 31 000 | 32 000 |
— suoritetut tutkinnot | 14 957 | 13 040 | 14 320 | 15 500 | 16 000 |
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa | 14 720 | 24 000 | 28 400 | 30 000 | 27 000 |
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa6) | 16 720 | 18 940 | 22 305 | 25 000 | 27 100 |
Ammattikorkeakoulujen perustutkinnot7) | |||||
— aloittaneet | 32 840 | 32 690 | 33 260 | 32 370 | 32 000 |
— suoritetut tutkinnot | 20 500 | 20 670 | 21 140 | 20 770 | 21 000 |
— opiskelijamäärä | 96 120 | 116 830 | 116 700 | 115 760 | 115 500 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 3 480 | 3 730 | 3 930 | 4 600 | 4 900 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot | |||||
— aloittaneet | 310 | 240 | 630 | 1 380 | 2 000 |
— suoritetut tutkinnot | 60 | 180 | 150 | 380 | |
— opiskelijamäärä | 350 | 610 | 1 050 | 2 140 | 3 500 |
Yliopiston perustutkinnot8) | |||||
— uudet opiskelijat | 20 940 | 20 970 | 20 786 | 20 150 | 20 800 |
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot | 2 717 | 2 913 | 3 814 | 7 000 | |
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot | 12 588 | 12 920 | 13 128 | 14 000 | |
— opiskelijamäärä | 149 167 | 151 030 | 152 164 | 152 000 | |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 3 048 | 3 221 | 4 000 | 5 600 | |
Yliopiston tohtorintutkinnot8) | |||||
— suoritetut tutkinnot | 1 260 | 1 400 | 1 420 | 1 410 | 1 590 |
— opiskelijamäärä | 22 960 | 22 110 | 22 200 | 21 900 | 22 000 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 1 490 | 1 500 | 1 660 | 1 850 | 2 500 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen uusia opiskelijoita, perusopetuksen päättötodistuksen saaneita ja ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen tutkinnon suorittaneita sekä ulkomaalaisia opiskelijoita koskevat luvut ovat vuoden 2006 osalta arvioita. Esiopetuksen, perusopetuksen, lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen sekä oppisopimuskoulutuksena järjestetyn perus- ja lisäkoulutuksen opiskelijamäärät ovat valtionosuusjärjestelmän mukaisia opiskelijamääriä.
2) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.
3) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisen että näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen.
4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
5) Sisältää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.
6) Valtionosuusrahoituksen perusteena oleva opiskelijamäärä sisältäen myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
7) Lähde AMKOTA-tietokanta.
8) Lähde KOTA-tietokanta.
Taide- ja kulttuuripolitiikka
Taide- ja kulttuuripolitiikalla edistetään kansallisesti ja kansainvälisesti luovuutta, kulttuurista moninaisuutta, tasa-arvoa, hyvinvointia ja kulttuurista yhteiskuntakehitystä. Varaudutaan väestön ikärakenteen ja muiden muutosten aiheuttamiin vaikutuksiin taiteen ja kulttuurin palveluissa. Tavoitteena on varmistaa luovuuden edellytysten ja kulttuuristen oikeuksien toteutuminen sekä taiteen ja kulttuurin laatu ja saatavuus.
Taiteellisen ja muun luovuuden edellytysten parantaminen
Vahvistetaan taiteellisen ja muun luovuuden edellytyksiä, osaamista ja kehittymistä yhteiskunnassa. Kulttuuripalveluiden ja ammatillisen taiteen korkea laatu turvataan parantamalla tekijöiden ja palveluiden tuottajien toimintaedellytyksiä. Tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta kehitetään ja siihen liittyvää osaamista lisätään.
Kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivisen käytön vahvistaminen
Kulttuuriperinnön säilyttämistä ja digitaalista tallentamista sekä saatavuutta tietoverkkojen kautta parannetaan. Kulttuurin muistiorganisaatioita ja niiden verkostoitumista kehitetään.
Taiteen, kulttuurin ja tiedon saatavuuden, saavutettavuuden sekä osallistumisen edistäminen
Taiteen ja kulttuurin infrastruktuurin ylläpitoa kehitetään taiteenaloittain, alueellisesti ja paikallisesti. Taiteen ja kulttuurin monipuolista tarjontaa ja saatavuutta parannetaan. Kirjastojen ja museoiden roolia lähipalveluina sekä oppimisen, tietohuollon ja kulttuurin monipalvelujärjestelmänä vahvistetaan. Taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä etnisten ryhmien ja vammaisten osallistumismahdollisuuksia ja omaehtoisen kulttuuritoiminnan edellytyksiä lisätään.
Lasten ja nuorten taiteen ja kulttuuripalvelujen edistäminen
Edistetään lasten ja nuorten taidetta, lapsille ja nuorille suunnattuja kulttuuripalveluja sekä luovaa toimintaa. Kehitetään lasten ja nuorten turvallista mediaympäristöä.
Luovien alojen vahvistaminen
Luovien alojen, kuten kulttuuriteollisuuden ja taiteen toimialojen, kehittämistoimet muotoillaan vastaamaan toimintaympäristön muutoksia. Vahvistetaan kulttuuripoliittisin toimin kulttuuristen sisältöjen tuotekehitystä, tuetaan kulttuuriyritysten liiketoiminta- ja tekijänoikeusosaamisen kehittämistä sekä alan yrittäjien verkostoitumista ja yhteistyötä muiden toimialojen kanssa.
Kulttuuriviennin edistäminen
Parannetaan taiteen ja kulttuurin toimialojen yritystoiminnan ja kansainvälisille markkinoille pääsyn edellytyksiä edistämällä toimijoiden kansainvälistymisvalmiuksia ja -verkostoja sekä kehittämällä yhteistyössä muiden toimialojen kanssa kulttuurimatkailun osaamis- ja tietopohjaa sekä verkottumista.
Eräitä taide- ja kulttuurialojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvaavia tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2008 | |
toteutuma | toteutuma | arvio | |
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat, 1 000 henk. | 2 438 | 2 698 | 2 600 |
Teattereille myönnetyt henkilötyövuodet1) | 2 459 | 2 469 | 2 469 |
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. | 4 578 | 4 612 | 4 600 |
Museoille myönnetyt henkilötyövuodet | 1 072 | 1 158 | 1 158 |
Sinfoniaorkesterien2) ja Kansallisoopperan kuulijat, 1 000 henk. | 1 015 | 906 | 1 015 |
Orkestereille myönnetyt henkilötyövuodet | 1 027 | 1 033 | 1 033 |
Kotimaiset pitkien elokuvien ensi-illat | 11 | 14 | 11 |
Kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateatterissa, 1 000 henk. | 929 | 1 514 | 1 500 |
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl | 105 570 | 102 577 | 100 000 |
Sivukirjastojen määrä | 456 | 449 | 445 |
1) Valtionosuuden laskennan perusteena myönnetyt laskennalliset henkilötyövuodet.
2) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.
Liikuntapolitiikka
Liikuntatoimen ensisijaisena tavoitteena on edistää liikuntaa. Liikunnan edistämisen avulla tuetaan väestön hyvinvointia ja terveyttä koko elämänkaaren aikana.
Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Aktivoidaan riittämättömästi liikkuvia säännölliseen liikkumiseen kaikissa ikäryhmissä, hillitään väestön ylipainoisuuden kasvua liikunnan avulla sekä otetaan huomioon liikkumisympäristöt yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitetta toteutetaan terveysliikuntaa edistävillä ohjelmilla sekä tukemalla liikuntajärjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevaa liikuntapaikkarakentamista.
Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen
Tuetaan paikallistasoisten vapaaehtoistoimijoiden koulutuksen kehittämistä osana liikunnan koulutusjärjestelmää. Kehitetään koulutustoiminnan laatua ja sisältöä lasten ja nuorten, terveysliikunnan sekä kilpa- ja huippu-urheilun tarpeisiin.
Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen
Huippu-urheilun toimintaedellytyksiä parannetaan tukemalla valmennusjärjestelmien kehittämistä ja valmennuksen tehostamista, vammaishuippu-urheilun integrointia, antidoping -toimintaa sekä urheilun suurtapahtumien haku- ja järjestelyedellytyksiä.
Liikunnan tunnuslukuja1) | |||
2005 | 2006 | 2008 | |
toteutuma | ennuste | arvio | |
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64-vuotiaat, % | |||
— miehet | 60 | 63 | 63 |
— naiset | 68 | 68 | 68 |
1) Lähde: 2005 ja 2006 Kansanterveyslaitos, 2008 (AVTK), OPM
Liikunnan vapaaehtois- ja kansalaistoimintaan osallistuminen, henkilöä1) | |||
2005 | 2006 | 2008 | |
toteutuma | ennuste | arvio | |
Kaikki | 510 000 | 532 000 | 532 000 |
— miehet | 291 000 | 311 000 | 311 000 |
— naiset | 219 000 | 221 000 | 221 000 |
1) Lähde: 2005—06 Kansallinen liikuntatutkimus, Suomen Gallup 2006, OPM
Nuorisotyö ja -politiikka
Nuorisolain (72/2006) mukaisesti nuorisotyön ja -politiikan tavoitteet sijoittuvat kolmelle tulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen.
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Aktiivista kansalaisuutta edistetään luomalla edellytyksiä jokaiselle nuorelle omaan harrastukseen, yhteisön jäsenyyteen ja yhteiskuntaan vaikuttamiseen. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen
Nuorille suunnataan elämäntaitoja parantavia toimenpiteitä. Sosiaalinen vahvistaminen on kohdennettua yhteisöllistä toimintaa, joka keskittyy syrjäytymisen riskiryhmissä oleviin nuoriin. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien vahvistaminen sekä nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen
Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla valtioneuvoston nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Huolehditaan vuonna 2007 valmistuneen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, seurannasta ja arvioinnista. Seurataan nuorten elinoloja nuorten elinolotiedostojen avulla.
Nuorten elinoloindikaattorit | |||
---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2008 | |
toteutuma | toteutuma | arvio | |
Nuorten työpajatoiminta | |||
Pajat, lkm | 236 | 200 | 220 |
Nuoret pajoissa, lkm/vuosi | 7 100 | 7 000 | 8 000 |
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % | 70 | 70 | 70 |
Nuorisotyöttömät, lkm | 30 500 | 26 500 | 22 000 |
Valtionosuusmäärärahat opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | ||||
2006 | varsinainen | varsinainen | 2007/2008 | ||
tilinpäätös | talousarvio | talousarvio | muutos | ||
29.10.30 | Yleissivistävä koulutus | 1 787 691 | 1 840 930 | 1 964 779 | 123 849 |
29.10.34 | Koulurakentaminen | 67 300 | 47 700 | 57 400 | 9 700 |
29.20.30 | Ammatillinen koulutus | 504 514 | 513 883 | 561 346 | 47 463 |
29.30.30 | Vapaa sivistystyö | 142 845 | 142 888 | 152 219 | 9 331 |
29.30.31 | Ammatillinen lisäkoulutus | 112 465 | 116 419 | 126 474 | 10 055 |
29.30.32 | Oppisopimuskoulutus | 107 901 | 112 211 | 127 063 | 14 852 |
29.30.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 17 949 | 18 008 | 18 945 | 937 |
29.40.30 | Ammattikorkeakoulut | 356 854 | 362 682 | 373 589 | 10 907 |
29.80.30 ja 52 | Kirjastot | 90 825 | 110 956 | 115 189 | 4 233 |
29.80.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 42 380 | 46 665 | 56 972 | 10 307 |
29.80.32 ja 52 | Museot | 18 727 | 19 354 | 25 192 | 5 838 |
29.80.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 5 375 | 5 541 | 5 563 | 22 |
29.80.34 | Kirjastorakentaminen | 7 000 | 6 200 | 5 700 | -500 |
29.90.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 13 743 | 14 677 | 15 973 | 1 296 |
29.90.50 | Kuntien liikuntatoimi | 16 712 | 16 772 | 16 996 | 224 |
29.91.50 | Kuntien nuorisotyö | 7 035 | 7 014 | 7 272 | 258 |
Yhteensä | 3 299 316 | 3 381 900 | 3 630 672 | 248 772 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | |||||
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) | 2 540 473 | 2 604 063 | 2 795 617 | 191 554 | |
— Kunnat | 1 397 260 | 1 432 235 | 1 537 589 | 105 354 | |
— Kuntayhtymät | 1 143 213 | 1 171 828 | 1 258 028 | 86 200 | |
Yksityiset (23 %) | 758 843 | 777 837 | 835 055 | 57 218 |
Vuoden 2008 valtionosuusprosentti on opetus- ja kirjastotoimessa 41,89. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen kuntien valtionosuuslainsäädännön muuttamiseksi.
Luvun 28.90 perusteluihin viitaten valtionosuuksissa on otettu huomioon kuntien valtionosuuslain mukainen osuus verotuloihin perustuvista valtionosuuksien tasauslisistä ja -vähennyksistä, siirtymätasauksista sekä kuntajaon muutoksista aiheutuvista valtionosuusmenetysten korvauksista. Tasausten perusteella on tehty 5 654 000 euron lisäys momentille 29.10.30 ja 334 000 euron lisäys momentille 29.80.30. Tasauserien yhteisvaikutus pääluokan 29 osalta on nettomäärältään 5 988 000 euroa.
Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat
Veikkaus Oy:n tuottoarvio vuodelle 2008 on 407,9 milj. euroa.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.60.53 tieteen tukemiseen 77,1 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 189,2 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 104,1 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 37,5 milj. euroa. Taiteen osuudesta ehdotetaan käytettäväksi jakosuhdelain mukaisesti kirjastojen valtionosuuksien kattamiseen noin 24 milj. euroa, mikä on noin 22 % kirjastojen valtionosuuksista.
Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.60, 80, 90 ja 91 vuodelle 2008 ehdotetaan 864,0 milj. euroa, mistä 407,9 milj. euroa eli 47,2 % myönnetään veikkausvoittovaroista.
Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.
Talousarviossa noudatetaan raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001, muut. 1191/2005) 2 §:ssä tarkoitettujen veikkausvoittovarojen tuotosta rahoitettavien kirjaston valtionosuuksien määrää, joka on enintään 22 % vuonna 2008.
Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa | ||||||||
2001 TP |
2002 TP |
2003 TP |
2004 TP |
2005 TP |
2006 TP |
2007 TA |
2008 TA |
|
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus | 82,7 | 80,0 | 86,6 | 87,3 | 89,8 | 90,8 | 111,0 | 115,2 |
— veikk.varat | 67,2 | 35,5 | 58,6 | 59,0 | 48,5 | 39,9 | 36,5 | 24,7 |
— budj.varat | 15,5 | 44,5 | 28,0 | 28,3 | 41,3 | 50,9 | 74,5 | 90,5 |
Tiede | 179,7 | 188,9 | 210,5 | 239,9 | 239,8 | 261,3 | 270,5 | 283,7 |
— veikk.varat | 75,9 | 76,2 | 75,8 | 75,7 | 75,7 | 79,5 | 77,3 | 77,1 |
— budj.varat | 103,8 | 112,7 | 134,7 | 163,8 | 164,1 | 181,8 | 193,2 | 206,6 |
Taide | 209,9 | 222,2 | 228,0 | 243,2 | 260,0 | 274,3 | 280,3 | 311,2 |
— veikk.varat | 137,3 | 144,2 | 130,1 | 128,6 | 136,8 | 150,4 | 152,3 | 164,5 |
— budj.varat | 72,6 | 78,0 | 97,9 | 114,6 | 123,2 | 123,9 | 128,3 | 146,7 |
Liikunta | 81,6 | 84,4 | 85,8 | 90,0 | 93,1 | 99,1 | 101,5 | 106,9 |
— veikk.varat | 80,7 | 83,3 | 83,9 | 88,1 | 90,0 | 97,8 | 100,2 | 104,1 |
— budj.varat | 0,9 | 1,0 | 1,9 | 1,9 | 3,1 | 1,3 | 1,3 | 2,8 |
Nuoriso | 21,1 | 22,0 | 22,3 | 30,8 | 34,3 | 39,9 | 40,8 | 47,1 |
— veikk.varat | 20,3 | 20,3 | 20,7 | 28,6 | 31,5 | 35,2 | 36,1 | 37,5 |
— budj.varat | 0,8 | 1,6 | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 4,7 | 4,7 | 9,6 |
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa | 361,1 | 339,2 | 348,4 | 351,4 | 334,0 | 362,9 | 363,3 | 383,2 |
Veikkausvoittovarat yhteensä | 381,4 | 359,5 | 369,1 | 380,0 | 382,5 | 402,8 | 402,4 | 407,9 |
---|
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa) | |||
---|---|---|---|
Veikkausvoittovarat | Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot | 2 375 000 | 2 660 000 | 5 035 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 58 500 000 | 137 433 000 | 195 933 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille | 37 528 000 | 19 444 000 | 56 972 000 |
Valtionosuus ja -avustus museoille | 18 407 000 | 6 785 000 | 25 192 000 |
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille | 24 711 000 | 90 478 000 | 115 189 000 |
Entistämis- ja korjausavustukset | 1 510 000 | 1 160 000 | 2 670 000 |
Taiteen keskustoimikunnan, taidetoimikuntien ja alueellisten taidetoimikuntien toimintamenoihin ja taiteen edistämiseen | 4 320 000 | 5 082 000 | 9 402 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 15 821 000 | 2 753 000 | 18 574 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy | 1 600 000 | 9 623 000 | 11 223 000 |
Kirkollisasiat
Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.
Tavoitteena on
- turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja
- edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.
Hallinnonalan tietohallinto
Opetusministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään kaikessa hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.
Käynnistettäviä ja jatkettavia tietohallintostrategian mukaisia hankkeita vuonna 2008 ovat: sähköisen asianhallinnan hankkeet, hallinnonalan yhteisen tietovaraston kehittäminen ja sähköisten aineistojen pitkäaikaissäilytykseen liittyvät hankkeet.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Hallitusohjelman mukaan valtion tuottavuusohjelmaa tarkistetaan siten, ettei se heikennä yliopistokoulutuksen laatua sekä tieteen ja tutkimuksen vaikuttavuutta. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä.
Opetusministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 302 henkilötyövuotta.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | |||
---|---|---|---|
2007 | 2008 | ||
varsinainen | varsinainen | ||
talousarvio | talousarvio | ||
29.10.34 | Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus | 51,00 | 45,00 | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | 60,00 | 55,00 | |
29.30.52 | Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perustamishankevaltuus | 0,80 | 1,00 | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | 1,50 | 1,50 | |
29.50.01 | Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— vuokrasopimusvaltuus | 4,50 | - | |
29.60 | Tiede | ||
— tutkimushankevaltuus | 225,29 | 245,60 | |
29.60.02 | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | ||
— vuokrasopimusvaltuus | 0,74 | - | |
29.80.34 | Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) | ||
— perustamishankevaltuus | 4,40 | 4,50 | |
— laajuuksien vahvistamisvaltuus | - | 4,00 | |
29.80.70 | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | ||
— kalustamis- ja varustamisvaltuus | - | 2,90 | |
29.80.75 | Toimitilojen ja kiinteistöjen perusparannukset, käyttö ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | ||
— perusparannus- ja pienhankevaltuus | 1,60 | 2,00 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008
v. 2006 tilinpäätös 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2007—2008 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot | 267 903 | 274 203 | 279 233 | 5 030 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 22 275 | 23 964 | 25 853 | 1 889 | 8 |
02. | Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 827 | 19 091 | 20 749 | 1 658 | 9 |
03. | Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 923 | 7 995 | 8 300 | 305 | 4 |
(20.) | Kehittämistoiminta (siirtomääräraha 3 v) | 3 694 | — | — | — | — |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 5 966 | 4 686 | 4 686 | — | — |
22. | Eräät kopiointi- ja käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 2 v) | 10 563 | 13 063 | 14 563 | 1 500 | 11 |
29. | Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 131 880 | 135 000 | 135 000 | — | — |
50. | Eräät avustukset (kiinteä määräraha) | 485 | 485 | 585 | 100 | 21 |
51. | Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) | 2 604 | 2 341 | 2 571 | 230 | 10 |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) | 61 675 | 64 596 | 64 786 | 190 | 0 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 1 961 | 1 982 | 2 140 | 158 | 8 |
(70.) | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 50 | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
10. | Yleissivistävä koulutus | 1 902 863 | 1 941 929 | 2 087 011 | 145 082 | 7 |
01. | Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 43 202 | 43 523 | 47 906 | 4 383 | 10 |
02. | Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 6 | 6 | — | — |
20. | Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 149 | 9 249 | 16 299 | 7 050 | 76 |
30. | Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 1 787 691 | 1 840 930 | 1 964 779 | 123 849 | 7 |
34. | Valtionosuus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 67 300 | 47 700 | 57 400 | 9 700 | 20 |
51. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 521 | 521 | 621 | 100 | 19 |
20. | Ammatillinen koulutus | 541 695 | 550 423 | 600 240 | 49 817 | 9 |
01. | Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 376 | 31 615 | 34 434 | 2 819 | 9 |
20. | Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | — |
21. | Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 499 | 1 899 | 1 434 | - 465 | - 24 |
30. | Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 504 514 | 513 883 | 561 346 | 47 463 | 9 |
(76.) | Kiinteistöjen hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 1 280 | — | — | — | — |
30. | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | 439 861 | 452 459 | 458 642 | 6 183 | 1 |
20. | Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) | 14 416 | 14 428 | 14 209 | - 219 | - 2 |
21. | Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 927 | 2 927 | 9 304 | 6 377 | 218 |
30. | Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 142 845 | 142 888 | 152 219 | 9 331 | 7 |
31. | Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) | 112 465 | 116 419 | 126 474 | 10 055 | 9 |
32. | Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) | 107 901 | 112 211 | 127 063 | 14 852 | 13 |
(34.) | Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v) | 30 000 | 35 000 | — | - 35 000 | - 100 |
51. | Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 17 949 | 18 008 | 18 945 | 937 | 5 |
52. | Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) | 2 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
53. | Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) | 9 358 | 9 578 | 9 428 | - 150 | - 2 |
40. | Ammattikorkeakouluopetus | 363 308 | 368 060 | 378 542 | 10 482 | 3 |
20. | Ammattikorkeakoululaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 4 386 | 3 310 | 2 950 | - 360 | - 11 |
21. | Ammattikorkeakoulujen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 068 | 2 068 | 2 003 | - 65 | - 3 |
30. | Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 356 854 | 362 682 | 373 589 | 10 907 | 3 |
50. | Yliopisto-opetus ja -tutkimus | 1 366 488 | 1 401 449 | 1 485 490 | 84 041 | 6 |
01. | Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 269 513 | 1 289 052 | 1 358 388 | 69 336 | 5 |
02. | Kansalliskirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 13 277 | 13 500 | 223 | 2 |
03. | Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 72 356 | 72 477 | 75 903 | 3 426 | 5 |
04. | Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
20. | Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) | 24 619 | 26 643 | 32 699 | 6 056 | 23 |
60. | Tiede | 261 324 | 270 488 | 283 739 | 13 251 | 5 |
01. | Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 827 | 32 034 | 34 079 | 2 045 | 6 |
02. | Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 053 | 14 381 | 18 449 | 4 068 | 28 |
03. | Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 788 | 2 730 | 2 660 | - 70 | - 3 |
04. | Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 522 | 1 520 | 1 550 | 30 | 2 |
20. | Eräiden teosten laatiminen ja hankkiminen (siirtomääräraha 2 v) | 200 | 150 | 100 | - 50 | - 33 |
50. | Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) | 120 131 | 130 011 | 137 433 | 7 422 | 6 |
53. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) | 79 479 | 77 342 | 77 148 | - 194 | - 0 |
66. | Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) | 11 324 | 12 320 | 12 320 | — | — |
70. | Opintotuki | 750 229 | 772 522 | 836 459 | 63 937 | 8 |
01. | Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 599 | 622 | 665 | 43 | 7 |
52. | Opintolainojen valtiontakaus ja korkotuki (arviomääräraha) | 28 211 | 23 000 | 20 900 | - 2 100 | - 9 |
55. | Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) | 666 227 | 693 732 | 750 500 | 56 768 | 8 |
57. | Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) | 20 641 | 22 900 | 25 400 | 2 500 | 11 |
58. | Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) | 3 866 | 4 268 | 4 294 | 26 | 1 |
59. | Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) | 30 686 | 28 000 | 34 700 | 6 700 | 24 |
80. | Taide ja kulttuuri | 368 368 | 391 291 | 426 383 | 35 092 | 9 |
01. | Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 357 | 3 366 | 5 082 | 1 716 | 51 |
02. | Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 948 | 16 947 | 17 298 | 351 | 2 |
03. | Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 407 | 2 596 | 2 398 | - 198 | - 8 |
04. | Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 968 | 16 745 | 18 198 | 1 453 | 9 |
05. | Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 6 178 | 7 018 | 7 134 | 116 | 2 |
06. | Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 464 | 3 494 | 4 553 | 1 059 | 30 |
07. | Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 547 | 555 | 583 | 28 | 5 |
08. | Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 806 | 802 | 843 | 41 | 5 |
30. | Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 51 274 | 74 451 | 90 478 | 16 027 | 22 |
31. | Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) | 13 667 | 13 812 | 19 444 | 5 632 | 41 |
32. | Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) | 4 471 | 4 470 | 6 785 | 2 315 | 52 |
33. | Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan (arviomääräraha) | 5 375 | 5 541 | 5 563 | 22 | 0 |
34. | Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (arviomääräraha) | 7 000 | 6 200 | 5 700 | - 500 | - 8 |
40. | Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) | 153 | 252 | 252 | — | — |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 10 265 | 10 487 | 10 325 | - 162 | - 2 |
51. | Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) | 10 774 | 11 088 | 11 088 | — | — |
52. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) | 190 387 | 188 829 | 189 200 | 371 | 0 |
53. | Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) | 16 465 | 16 795 | 17 542 | 747 | 4 |
54. | Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin (kiinteä määräraha) | 3 533 | 3 627 | 3 816 | 189 | 5 |
55. | Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (kiinteä määräraha) | — | — | 2 000 | 2 000 | 0 |
56. | Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 800 | 800 | 0 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 1 180 | 1 110 | 2 145 | 1 035 | 93 |
72. | Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | 649 | 589 | 739 | 150 | 25 |
75. | Toimitilojen ja kiinteistöjen perusparannukset, käyttö ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) | 2 500 | 2 500 | 4 400 | 1 900 | 76 |
95. | Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | — | 17 | 17 | — | — |
90. | Liikuntatoimi | 99 062 | 101 550 | 106 818 | 5 268 | 5 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) | 97 754 | 100 208 | 104 065 | 3 857 | 4 |
52. | Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) | 1 308 | 1 342 | 2 753 | 1 411 | 105 |
91. | Nuorisotyö | 39 876 | 40 799 | 47 106 | 6 307 | 15 |
50. | Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) | 35 153 | 36 076 | 37 483 | 1 407 | 4 |
51. | Nuorten työpajatoiminta ja ehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v) | 4 723 | 4 723 | 9 623 | 4 900 | 104 |
Yhteensä | 6 400 977 | 6 565 173 | 6 989 663 | 424 490 | 6 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 34 990 | 34 9901) | 35 228 |
1) Sisältää Suomen Akatemian tutkimusmäärärahojen lisäyksen vaikutuksen.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Täydentävässä talousarvioesityksessä opetusministeriön hallinnonalan valtionosuudet on mitoitettu ottaen huomioon tarkistettuun kustannustason muutosarvioon perustuva valtioneuvoston 18.10.2007 talousarvioehdolla antama asetus valtionosuuden perusteena käytettävistä opetus- ja kirjastotoimen keskimääräisistä yksikköhinnoista vuonna 2008 (909/2007). Kansanopistojen, kesäyliopistojen, valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten, opintokeskusten, ammatillisten erikoisoppilaitosten, teattereiden, orkestereiden ja museoiden tarkistetuissa yksikköhinnoissa vuodelle 2008 on otettu vastaava muutos huomioon. Kustannustason muutosarvion tarkistus perustuu siihen, että kuntien valtionosuuksien laskennan perusteena oleva kustannustason täysimääräinen tarkistus on noussut 0,5 prosenttiyksiköllä 5,2 prosenttiin kunta-alan arvioitua suuremmasta ansiotason noususta johtuen.
Valtiovarainvaliokunta:Valtion talousarvioesityksessä ehdotetaan opetusministeriön hallinnonalalle noin 6 979 miljoonan euron määrärahoja. Lisäystä kuluvaan vuoteen on noin 414 miljoonaa euroa. Koulutus- ja tiedepolitiikan painopisteitä vuonna 2008 ovat koulutuksen ja tutkimuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen, osaavan työvoiman varmistaminen ja korkeakoulujen kehittäminen. Hallituksen esityksessä arvioidaan, että suomalaista koulutuspolitiikkaa tehdään tilanteessa, jossa tutkimuksen, innovaatioiden ja tuotekehittelyn sekä huippuosaamisen merkitys korostuu osana globaalia kilpailukykyä.
Valiokunta pitää myönteisenä, että opintorahaa korotetaan 15 prosentilla kaikilla koulutusasteilla syyslukukaudella 2008, ja opiskelijan omia tulorajoja korotetaan 30 prosentilla vuoden 2008 alusta lukien. Ammatillisen peruskoulutuksen laajentaminen 2 200 opiskelijalla on tarpeellinen toimenpide samoin kuin oppisopimuskoulutuksena järjestettävän ammatillisen lisäkoulutuksen lisääminen 2 100 opiskelijalla yhteensä 27 100 opiskelijaan.
Valiokunnan mielestä on hyvä, että täydentävässä talousarvioesityksessä kohdennetaan lisävoimavaroja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja työllistymisen edistämiseen. Lisävoimavaroilla muun muassa laajennetaan ammattistartti-kokeilua, käynnistetään laajennetun työssäoppimisen kokeilu ammatillisessa koulutuksessa ja kehitetään tuettua oppisopimusopiskelua. On tärkeää pyrkiä saamaan entistä useampi nuori koulutukseen ja töihin.
Huomattavaa on, että opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksia lisätään enemmän kuin aiemmin arvioitiin. Uuden indeksitarkistuksen perusteella niiden kokonaislisäys on noin 230 miljoonaa euroa. Keskimääräiset yksikköhinnat nousevat todellisia kustannuksia vastaavalle tasolle, mikä parantaa merkittävästi koulujen, oppilaitosten ja kulttuurilaitosten toimintaedellytyksiä. Valiokunta on kuitenkin huolissaan etenkin teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuuksien kohdentumisesta kunnissa. Valiokunnan saaman tiedon mukaan monet kunnat vähentävät omaa rahoitusosuuttaan kulttuurilaitoksille, kun valtionosuudet kasvavat. Valiokunta huomauttaa, että valtionosuuksien korotukset ovat tarkoitetut vahvistamaan teattereiden, museoiden ja orkestereiden toimintaa. Valiokunta pitääkin välttämättömänä, että kunnat omalta osaltaan osallistuvat näiden toimintojen vahvistamiseen eikä korotuksia tule käsitellä yleiskatteellisina kuntien taloudessa.
Hallituksen esitys täydentäväksi talousarvioksi on valiokunnan mielestä erittäin myönteinen ja samalla myös välttämätön korjaus veikkausvoittovarojen jakoon. Palauttamalla eräiden valtionavusteisten taidelaitosten toimitilavuokrat ja Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitomenot rahoitettavaksi kokonaisuudessaan yleisistä budjettivaroista turvataan hyvät mahdollisuudet toteuttaa tuloksellista kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa koko vaalikauden ajan. Tärkeää on erityisesti noudattaa sitä periaatetta, että veikkausvoittovarat käytetään siihen, mihin ne arpajaislain ja veikkausvoittovarojen jaosta annetun lain mukaan ovat tarkoitetut eli edunsaajien varsinaisen toiminnan tukemiseen. Edunsaajien kannalta määrärahojen mitoituksessa on myös merkityksellistä, että edunsaajat voivat suunnitella toimintaansa pitkäjänteisesti. Täydentävän talousarvioesityksen johdosta edunsaajille jaettavat määrärahat lisääntyvät 10,338 miljoonalla eurolla.