Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (10.) Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
         60. Energiapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

40. Kuluttaja- ja kilpailupolitiikka ja markkinoiden sääntelyPDF-versio

Selvitysosa:Kilpailu- ja kuluttajapolitiikalla, mukaan lukien markkinoiden yleistä sääntelyä koskevat kysymykset, varmistetaan markkinoiden tehokas toiminta ja tehokkuushyötyjen tasapuolinen jakautuminen markkinaosapuolten kesken. Kansalaisen ja kuluttajan näkökulma korostuu myös monissa muissa talous-, sosiaali- ja elinkeinopolitiikan piiriin kuuluvissa kysymyksissä. Kuluttaja- ja kilpailupolitiikkaa edistetään myös tutkimustoiminnan avulla.

Toimivat markkinat ja kilpailu ovat innovaatiotoiminnan kannustinvoima ja väline tuottaa tehokkaasti tavaroita ja palveluita. Kilpailu markkinoilla kannustaa yrityksiä laajentamaan tuotevalikoimaa, parantamaan tuotteiden laatua ja johtaa edullisempaan hinnoitteluun. Osaavat ja aktiiviset kuluttajat voivat toimia markkinoilla luottavaisesti.

Tehokas kilpailupolitiikka on olennainen osa elinkeinopolitiikkaa ja välttämätön osa menestyksekästä kilpailukyvyn ylläpitämistä. Kilpailuoikeudellisen keinovalikoiman on oltava ajanmukainen. Tämän vuoksi kilpailunrajoituslain uudistustarpeita kartoitetaan ja vuonna 2008 toteutetaan Kilpailuviraston toiminnan arviointi.

Kilpailupoliittisia tavoitteita toteutetaan myös EY:n valtiontukisäännöllä ja julkisia hankintoja koskevalla lainsäädännöllä. Laadukas sisämarkkinalainsäädäntö ja sen tehokas kansallinen täytäntöönpano on sisämarkkinoiden tehokkaan toiminnan edellytys. On tärkeää varmistaa, että suomalaiset viranomaiset ja elinkeinonharjoittajat ovat hyvin informoituja jatkuvasti kehittyvistä EY:n valtiontukisääntelyn periaatteista ja velvoitteista.

Erityisesti palvelusektoria edelleen kehittämällä on mahdollista edistää työllisyyttä ja hyvinvointia. Kilpailua on edistettävä yleisesti ja varsinkin keskeisillä palvelutoimialoilla. Lisäksi on varmistettava tasavertaiset kilpailuolosuhteet yksityisten ja julkisten toimijoiden välillä. Palveludirektiivin, yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyvien palvelujen sääntelykokonaisuuden sekä julkisten hankintojen sääntelyn nopean ja tehokkaan kansallisen toimeenpanon varmistaminen on tärkeää.

Kuluttajanäkökulma otetaan huomioon yhteiskuntapolitiikan eri lohkoilla. Toimiva kuluttajapolitiikka edellyttää aktiivista yhteistyötä viranomaisten, elinkeinoelämän sekä kuluttaja- ja kansalaisjärjestöjen kesken. Vuoden 2007 aikana laaditaan uusi kuluttajapoliittinen ohjelma, jossa tarkastellaan erityisesti kuluttajahallinnon tehostamista, kuluttajatutkimuksen kehittämistä, kuluttajan asemaa markkinoilla, kuluttajien oikeuksia julkisten palvelujen käyttäjinä sekä Suomen kansallisia tavoitteita EU:n kuluttajapolitiikassa. Uudistetun ohjelman täytäntöönpano on kuluttajapolitiikan keskeinen tavoite vuonna 2008.

Keskeinen hanke on kunnallisen kuluttajaneuvonnan tehtävien siirtäminen valtion järjestettäväksi. Lisäksi käynnistetään selvitys siitä, voitaisiinko kuluttajaneuvonta ja talous- ja velkaneuvonta yhdistää lisätehokkuuden ja paremman tuottavuuden saavuttamiseksi.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti kuluttaja- ja kilpailupolitiikan politiikkalohkolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Markkinat toimivat hyvin ja niiden tuottama hyöty jakautuu yhteiskunnassa tasapuolisesti.
  • Kuluttajien asema on turvallinen ja kuluttajat luottavat markkinoiden toimivuuteen.
  • Yritykset ja julkinen valta noudattavat toiminnassaan kuluttaja- ja kilpailuoikeuden periaatteita.
  • Julkiset hankinnat on avattu kilpailulle.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Markkinoiden toimivuus ja yhteisön kilpailusääntöjen tehokas toimeenpano varmistetaan.
  • Osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön edistää kuluttaja- ja kilpailupolitiikan tavoitteiden toteutumista Suomessa.
  • Ostajien kilpailuttamisosaamisen ja myyjien tarjontamahdollisuuksien tuntemus julkisissa hankinnoissa parantuvat.

Luvun nimike on muutettu.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille huoli alan toimijoiden rahoituksen riittävyydestä ja toimintamahdollisuuksista. Kuluttajavirasto on saanut viime vuosina uusia valvontatehtäviä sekä EU:n että kotimaisten lainsäädäntöhankkeiden myötä ja kysyntä viraston palveluille on jatkuvasti kasvanut. Myös Kilpailuviraston tehtävät ovat muuttuneet yhä vaativammiksi ja tehtävien asiamukainen hoitaminen edellyttäisi nykyisten resurssien vahvistamista.

Talousarvioesityksen mukaan tavoitteena on siirtää kunnalliseen kuluttajaneuvontaan liittyvät tehtävät valtion järjestettäväksi. Lisäksi käynnistetään selvitys siitä, voitaisiinko kuluttajaneuvonta ja talous- ja velkaneuvonta yhdistää lisätehokkuuden ja paremman tuottavuuden saavuttamiseksi. Ensi vuonna on tarkoitus toteuttaa myös Kilpailuviraston toiminnan arviointi.

Valiokunta korostaa, että selvitysten yhteydessä arvioidaan myös virastojen todellinen henkilöstötarve ja niiden mahdollisuudet selvitä tehtävistään.

01. (32.40.21) Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 924 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Kuluttaja-lehden hinnan alentamiseen enintään 100 000 euroa.

Nettobudjetoitavina tuloina otetaan huomioon myös EU:lta saatavat tulot.

Selvitysosa:Kuluttajaviraston tehtävänä on kuluttajan aseman turvaaminen ja vahvistaminen yhteiskunnassa. Kuluttajaviraston ylijohtaja toimii kuluttaja-asiamiehenä. Kuluttajaviraston yhteydessä toimii Euroopan Kuluttajakeskus, jonka toiminnasta puolet rahoittaa EU:n komissio.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kuluttajavirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Kuluttajien asema yhteiskunnassa paranee.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Tuoteturvallisuusvalvonta kohdentuu oikein riskinarvioinnin avulla ja vakavaa vaaraa aiheuttavat kulutustavarat ja kuluttajapalvelut saadaan poistetuksi.
  • Kuluttajaoikeudellinen valvonta ja vaikuttaminen keskittyy kuluttajan kannalta merkityksellisiin aiheisiin ja ongelmiin.
  • Kuluttajat ja elinkeinonharjoittajat pystyvät toimimaan markkinoilla tehokkaasti hyödyntämällä Kuluttajaviraston verkkopalveluja (verkkosivujen kävijämäärä 130 000 kpl/kk).
  • Kuluttaja-lehden kustannusvastaavuus paranee (hintatuen jälkeen 94 %, v. 2006 89 %).
  • Alue- ja paikallishallinto toteuttaa osaltaan kuluttajapolitiikkaa ja ovat olennainen osa kuluttajahallinnon resursseja.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 7 090 6 718 6 780
Bruttotulot 805 840 856
Nettomenot 6 285 5 878 5 924
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 056    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 652    

Määrärahan arvioitu jakautuminen tulosalueittain
  2006 2007 2008
  toteutuma varsinainen talousarvio varsinainen talousarvio
  1 000 € % 1 000 € % 1 000 € %
             
Viraston yleiset tehtävät 769 12 878 15 889 15
Tuoteturvallisuus 581 9 468 8 533 9
Valmismatkaliikkeiden valvonta 113 2 176 3 118 2
Kuluttajaoikeus 988 16 819 14 948 16
Valistus ja viestintä 1 062 17 1 288 22 1 007 17
Alue- ja paikallishallinnon ohjaus ja koulutus 324 5 293 5 296 5
Asiointi-, hallinto ja muut palvelut 2 176 35 1 756 30 1 955 33
Euroopan kuluttajakeskus 118 2 176 3 178 3
Maksullinen toiminta 154 2 - - - -
Yhteensä 6 285  100 5 854 100 5 924 100

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 93,1 92,5 90,5
— josta maksullisen toiminnan osuus ja 6,3 6,3 6,3
— yhteisrahoitteisen toiminnan osuus (Euroopan Kuluttajakeskus) 3,6 4,1 3,1
Työvoimakustannukset, 1 000 euroa 3 536 3 590 3 590
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— työilmapiiri (asteikko 1—5) 3,69 3,73 3,75
— lyhytaikaisten sairauspoissaolotapausten (1—3 pv) määrä 232 225 220
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 4,7 5 5
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— työhakemukset/avoin työpaikka   30 30
Johtaminen      
— työtyytyväisyyskyselyn indeksi (1—5) 3,4 3,5 3,5

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 154
Uusi palkkausjärjestelmä 22
Tuottavuustoimet -106
Yhteensä 70

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 154 000 euroa talousarvioesityksen 5 770 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 5 924 000
2007 IV lisätalousarvio 24 000
2007 talousarvio 5 854 000
2006 tilinpäätös 5 882 000

02. (32.40.26) Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 5 281 000 euroa.

Selvitysosa:Kilpailuviraston toiminta-ajatuksena on terveen ja toimivan taloudellisen kilpailun turvaaminen sekä talouden tehokkuuden lisääminen sekä yksityisessä että julkisessa toiminnassa.

Virasto puuttuu kilpailunrajoituslain ja EU:n kilpailusääntöjen vastaisiin kilpailun rajoituksiin ja vaikuttaa yleisesti kilpailun toimivuuteen. Lisäksi virasto valvoo yrityskauppoja ja hoitaa sen vastuulle kuuluvat kansainväliset tehtävät. Kilpailun edistämisellä ja kilpailuvalvonnalla turvataan avoin ja toimiva kilpailu sekä yrityksille yhtäläiset kilpailuolosuhteet.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Kilpailuvirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Kilpailun edellytykset erilaisten elinkeinonharjoittajien välillä ovat tasapuoliset.
  • Kilpailu lisääntyy erityisesti infrastruktuurialoilla, palveluissa ja säännellyillä aloilla.
  • Kartellien paikallistaminen oligopolistisilla toimialoilla paranee.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Toiminta keskittyy kansantalouden kannalta olennaisten kilpailunrajoitusten sekä institutionaalisten kilpailunesteiden ja rajoitusten selvittämiseen.
  • Kartellivalvonnassa painopiste on oma-aloitteisessa toiminnassa.
  • Kilpailupolitiikan ja talouden analyysin kansainväliset kehityssuunnat otetaan huomioon toiminnan suuntaamisessa.
  • Lääninhallitukset toimivat alueellisten kilpailuongelmien selvittäjinä ja ovat olennainen osa kilpailuvalvonnan ja kilpailunedistämisen resursseja.
  • Toimenpidepyyntöjen käsittelyajat lyhenevät (v. 2006 päätökset 826 päivää (mediaani) ja kirjeratkaisut 30 päivää (mediaani)).
Määrärahan arvioitu jakautuminen tulosalueittain
  2006 2007 2008
  toteutuma arvio arvio
  1 000 € % 1 000 € % 1 000 € %
             
Monopolivalvonta 1 781 35 1 804 35 1 848 35
Kartellivalvonta 1 603 31 1 597 31 1 637 31
Kilpailunedistäminen 800 15 773 15 845 16
Kansainväliset asiat 974 19 979 19 951 18
Yhteensä 5 158 100 5 153 100 5 281 100

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 69,2 70 70
Työvoimakustannukset, 1 000 euroa 3 594 3 650 3 650
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— työilmapiiri (asteikko 1—5) - 3,3 3,4
— sairauspoissaolopäivät/htv 9,2 < 9 < 9
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 9,0 10 10
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä 63,2 66 66
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— kokonaispoistuma, % 23,2 < 20 < 18

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 131
Uusi palkkausjärjestelmä 17
Yhteensä 148

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 131 000 euroa talousarvioesityksen 5 150 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 5 281 000
2007 IV lisätalousarvio 20 000
2007 talousarvio 5 133 000
2006 tilinpäätös 5 074 000

31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 4 611 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) talous- ja velkaneuvonnasta annetun lain (713/2000) mukaisen korvauksen maksamiseen talous- ja velkaneuvontapalvelujen tuottajille,

2) projektihenkilöstön palkkaukseen Kuluttajavirastoon sekä

3) talous- ja velkaneuvojien koulutukseen ja materiaalin tuottamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Talous- ja velkaneuvontapalveluiden järjestämisestä maksettava korvaus määrätään työ- ja elinkeinoministeriön vahvistamien perusteiden mukaan siten, että se vastaa palvelun tuottamisesta aiheutuvia tarkoituksenmukaisia menoja. Korvaus maksetaan lääninhallituksen kanssa sopimuksen tehneelle kunnalle tai muulle palveluntuottajalle. Korvauksen maksatuksesta kunnille huolehtii Kuluttajavirasto ja muulle palveluntuottajalle lääninhallitus.

Talous- ja velkaneuvontaan käytettiin vuonna 2006 yhteensä 165,3 henkilötyövuotta (neuvojat 136,5; avustajat 28,8). Valtion korvaus kattoi kustannuksista noin kaksi kolmasosaa. Erot eri kuntien palvelukyvyn välillä ovat suuret.

Kuluttajavirastossa on meneillään neuvonnan laadun ja prosessien yhtenäistäminen ja neuvonta-alueiden kehittäminen.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti toiminnalle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuus

  • Talous- ja velkaneuvonta helpottaa velallisten asemaa luottojen järjestelyissä sekä ehkäisee ennalta ylivelkaantumistilanteiden syntymistä.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Asiakkaiden keskimääräinen jonotusaika on korkeintaan 60 päivää.
  • Alueelliset erot keskimääräisissä jonotusajoissa tasoittuvat.
Valtiovarainvaliokunta:

Momentille ehdotetaan 4,5 miljoonan euron määrärahaa, joka on 150 000 euroa kuluvaa vuotta vähemmän.

Vuoden 2000 alussa voimaan tulleen talous- ja velkaneuvontalain tarkoituksena oli varmistaa laadullisesti ja määrällisesti riittävä talous- ja velkaneuvontapalveluiden saaminen koko maassa. Valtion rahoitusta ei ole kuitenkaan onnistuttu nostamaan kysyntää vastaavalle tasolle, mistä johtuen kunnat ovat osallistuneet neuvontapalvelujen rahoittamiseen. Saadun selvityksen mukaan vuonna 2006 talous- ja velkaneuvonnan kokonaiskustannukset olivat noin 6,7 miljoonaa euroa, josta kuntien vapaaehtoinen rahoitusosuus oli keskimäärin 37 prosenttia. Kuntien halukkuus lisärahoitukseen on kuitenkin vähenemässä ja neuvonta keskittyy kasvukeskuksiin. Kansalaisten mahdollisuudet neuvontapalvelujen saamiseen riippuvat siten paljolti asuinpaikasta.

Momentille lisätään 100 000 euroa. Valiokunta korostaa lisäksi, että talous- ja velkaneuvonta on järjestettävä niin, että kaikilla kansalaisilla on asuinpaikasta riippumatta mahdollisuus saada neuvontapalveluja. On myös tärkeää edistää oikeudellista neuvontaa tarjoavien tahojen verkottumista etenkin harvaan asutuilla alueilla ja tiivistää muutoinkin eri toimijoiden yhteistyötä. Valiokunta korostaa myös ennaltaehkäisevän työn sekä valistuksen ja koulutuksen merkitystä ylivelkaantumisen välttämiseksi.

Valiokunta kiinnittää vielä huomiota kulutusluottoihin sekä ns. pikavippeihin, joihin liittyvä velkaantuminen on lisännyt tuntuvasti velkaneuvonnan tarvetta. Kulutus- ja pikaluottojen vuosikorot voivat olla erittäin korkeita, pikavippien jopa useita satoja prosentteja.

Käsitellessään eduskunnan pankkivaltuuston kertomusta (K 10/2006 vp) vuodelta 2005 eduskunta hyväksyi 17.10.2006 lausuman, jossa hallituksen edellytettiin ryhtyvän lainsäädännöllisiin ja muihin toimiin pikaluototuksen saamiseksi hallintaan. Valiokunta viittaa tähän lausumaan ja kiirehtii sen ohella myös toimenpiteitä, joilla tehostetaan olemassa olevan sääntelyn vaikuttavuutta ja vahvistetaan vastuullisen luotonannon periaatteita.


2008 talousarvio 4 611 000
2007 talousarvio 4 661 000
2006 tilinpäätös 4 311 000

50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 823 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena kuluttajajärjestöjen ja Työtehoseura ry:n kotitalousosaston tukemiseen Kuluttajaviraston määrittelemistä toiminnoista aiheutuviin kuluihin.

Selvitysosa:Kuluttajajärjestöt ovat kuluttajien etujärjestöjä, missä ominaisuudessa ne neuvovat kuluttajia sekä jakavat ja välittävät kuluttajatietoa. Työtehoseuran kotitalousosasto edistää tutkimuksella kotitalouksien toimivuutta ja tehokkuutta sekä kuluttajien toimintaedellytyksiä.

Vaikuttavuus

  • Kotitalouksien toimivuus ja tehokkuus sekä kuluttajien omat toimintaedellytykset paranevat järjestöjen myötävaikutuksella.
Määrärahan arvioitu käyttö
   
Suomen Kuluttajaliitto ry 614 000
Kuluttajat—Konsumenterna ry 40 000
Työtehoseura ry:n kotitalousosasto 169 000
Yhteensä 823 000

Valtiovarainvaliokunta:

Kuluttajajärjestöjen valtionapuun ehdotetaan 673 000 euron määrärahaa, joka osoitetaan kuluttajajärjestöille ja Työtehoseura ry:n kotitalousosaston tukemiseen.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kuluttajajärjestöjen talous on erittäin tiukka. Esim. Kuluttajat — Konsumenterna ry:n valtionapu on edelleen samalla tasolla kuin vuonna 1992. Eduskunta osoitti kuluvan vuoden budjetissa Suomen Kuluttajaliitolle 150 000 euron lisärahoituksen, mutta tämä lisäys ei sisälly ensi vuoden talousarvioesitykseen. Näin myös Kuluttajaliiton rahoitus putoaa takaisin 1990-luvun alun tasolle.

Valiokunnan mielestä kuluttajajärjestöjen rooli on kuluttajan kannalta aiempaa keskeisempi, sillä kuluttajien toimintaympäristö on muuttunut yhä haasteellisemmaksi puolueettoman tiedonsaannin kannalta. Kuluttajajärjestön neuvontapalvelut voivat parhaimmillaan kattaa monia eri toimialoja, mm. ravitsemusta, terveyttä, ympäristöä ja asumista koskevia asioita. Kuluttajajärjestöjen neuvonnan vahvistaminen on edullinen ja tehokas tapa ennaltaehkäistä velkaantumista.

Momentille lisätään 150 000 euroa.


2008 talousarvio 823 000
2007 talousarvio 823 000
2006 tilinpäätös 673 000

95. Ryhmäkanteen oikeudenkäyntikulut(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 20 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ryhmäkannelain (444/2007) mukaisesta ryhmäkanteesta aiheutuneiden oikeudenkäyntikulujen maksamiseen.

Selvitysosa:Ryhmäkanneprosessin hoitaminen voi vaatia huomattaviakin resursseja, joita ei ole mahdollista ennakoida. Ryhmäkanteesta aiheutuu oikeudenkäyntikuluja valtiolle silloin, jos kuluttaja-asiamies häviää ajamansa kanteen.


2008 talousarvio 20 000
2007 talousarvio 20 000