Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2008

24. ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Toiminta-ajatus

Ulkoasiainministeriön strategian "Suomen etu - globaali vastuu" mukaisesti ministeriö edistää Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä toimii turvallisen ja oikeudenmukaisen maailman hyväksi. Ulkoasiainministeriön toiminnan keskiössä ovat ulko- ja turvallisuuspolitiikka, ulkopoliittisesti merkittävät kansainväliset asiat sekä kansainväliset suhteet yleensä. Ministeriö edistää Suomen kaupallistaloudellisia etuja ja vastaa kehityspolitiikasta ja kehitysyhteistyöstä sekä vaikuttaa globalisaation hallintaan, kehittää kansainvälistä oikeutta ja huolehtii julkisuusdiplomatiasta. Ministeriön edustustoverkko palvelee suomalaisia ja koko suomalaista yhteiskuntaa. Ulkoasiainministeriön toiminta perustuu ministeriön strategiassaan määrittelemiin arvoihin, jotka ovat yhteistyö, luovuus ja tuloksellisuus. Periaatteena on tasa-arvon toteutuminen ministeriön kaikessa toiminnassa.

Toimintaympäristö

Globaali kehitys avaa yhteiskuntia ja markkinoita sekä tiivistää niiden välisiä poliittisia, taloudellisia ja konkreettisia yhteyksiä. Suomen ja suomalaisten hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavat merkittävästi muutokset kansainvälisessä toimintaympäristössä, kuten esimerkiksi ilmasto- ja ympäristömuutokset, ihmisoikeuksien loukkaukset, terrorismi, hauraat valtiot, maailmanlaajuiset terveysuhat, järjestäytynyt rikollisuus, mikä korostaa laajan turvallisuuden näkökulmaa. Euroopan unionin merkitys kansainvälisenä toimijana kasvaa ja sen laajentuminen jatkuu. Unionin rooli sotilaallisessa ja siviilikriisinhallinnassa vahvistuu maailmanlaajuisesti. Ministeriön toimintaympäristö myös kotimaassa muuttuu. Ulkoasiainhallinto tekee yhä enemmän yhteistyötä muun valtionhallinnon, talouselämän ja kansalaisyhteiskunnan kanssa.

Hallinnonalan strategiset tavoitteet

Hallitusohjelman ja ministeriön strategian pohjalta ministeriön toiminnalle on asetettu keskeiset strategiset vaikuttavuustavoitteet ministeriön toiminta-ajatuksen toteuttamiseksi ja voimavarojen kohdentamiseksi.

Vaikutusvaltainen Suomi kansainvälisessä yhteisössä

Ulkoasiainministeriö huolehtii siitä, että Suomi kykenee mahdollisimman tehokkaasti vaikuttamaan kansainvälisissä suhteissa tehtäviin ratkaisuihin, jotka heijastuvat Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on:

  • vahvistaa Suomen kahdenvälisiä yhteyksiä Suomen kannalta tärkeisiin maihin hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti.
  • johdonmukainen ja vaikuttava toiminta monenkeskisessä, EU- ja kahdenvälisessä yhteistyössä. Suomen EU-kantojen esille tuomiseksi toimitaan tehokkaasti Suomelle keskeisissä kysymyksissä. Kauppa-, turvallisuus- ja ympäristöteemoissa painotetaan kehitysnäkökulman sisällyttämistä toimintaan.
  • EU:n ulkoisen toiminnan vahvistaminen. EU-tasolla toimitaan aloitteellisesti ulkosuhdepolitiikan johdonmukaisuuden vahvistamiseksi. Pyrkimyksenä on myös EU:n ulkosuhdeinstrumenttien tehokas ja Suomen tavoitteita tukeva käyttö.
  • toimiva, yhtenäinen ja Suomen etujen mukainen EU:n Venäjä-politiikka, ml. EU:n ja Venäjän taloussuhteiden edelleen vahvistuminen sekä Venäjän integroituminen kansainväliseen kauppajärjestelmään. Neuvotteluissa uudesta EU-Venäjä -sopimuksesta vaikutetaan siihen, että sopimusjärjestelyissä heijastuvat Suomen kansalliset intressit. Pohjoisen ulottuvuuden uudistettua politiikkaa hyödynnetään mm. uusia PU-kumppanuuksia valmisteltaessa.
  • kehittää transatlanttisia suhteita niin kahdenvälisesti kuin aktiivisena EU:n jäsenvaltiona ja Naton rauhankumppanina.

Turvallisuutta luova kansainvälinen yhteisö

Ulkoasiainministeriö toimii sen hyväksi, että kansainvälinen yhteisö kykenee ehkäisemään konflikteja ja hallitsemaan kriisejä. Ministeriö vahvistaa kansainvälisten instituutioiden toimintakykyä ja niiden yhteistoimintaa alueellisesti ja maailmanlaajuisesti. Se ehkäisee ja torjuu uusia turvallisuusuhkia yhteistyötä edistämällä. Tavoitteena on:

  • kriisinhallinnan edistäminen kokonaisvaltaisena lähestymistapana, jossa siviili- ja sotilastoimintoja tarkastellaan kokonaisuutena. Kriisinhallinnan suunnittelua, yhteistoimintaa ja valmiuksia kehitetään sekä kansallisesti ja kansainvälisesti ja suomalaisten asiantuntijoiden osallistumiseen kriisinhallintaoperaatioihin panostetaan.
  • laaja-alaisen turvallisuuden lisääminen edistämällä mm. turvallisuuden ja kehityksen jatkumoa sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Konfliktien ehkäisyn, ratkaisemisen, vakauttamisen ja yhteiskuntien jälleenrakennuksen puolesta toimitaan kokonaisvaltaisesti.
  • Suomen Etyj-puheenjohtajuuden onnistunut ja tehokas toteutus. Etyjin ja EU:n välistä yhteistyötä lisätään mm. johdonmukaisuuden lisäämiseksi. Suomen Etyj-puheenjohtajuutta hyödynnetään myös Suomen tunnetuksi tekemiseen erityisesti EU:n ulkopuolisissa Etyj-maissa.

Oikeudenmukainen maailma

Ulkoasiainministeriö tukee demokratian, hyvän hallinnon, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen, toimivan markkinatalouden ja kestävän kehityksen toteutumista. Lisääntyvän keskinäisen riippuvuuden maailmassa ulkoasiainministeriö edistää inhimillistä turvallisuutta ja vähentää köyhyyttä. Tavoitteena on:

  • EU:n ihmisoikeuspolitiikan johdonmukaisuuden lisääminen. YK:n ihmisoikeusneuvostosta kehitetään ihmisoikeuksien edistämiseen ja toimeenpanoon keskittyvä elin.
  • YK-järjestelmän reformien ja kansainvälisten avunantajien yhteistyön edistäminen. Suomi ajaa aktiivista EU- ja YK-politiikkaa kansainvälisen rahoitusarkkitehtuurin ja harmonisaation edistämiseksi ja osallistuu aloitteellisesti kansainvälisten järjestöjen ja rahoituslaitosten toiminnan kehittämiseen.
  • YK:n vuosituhattavoitteiden saavuttaminen, etenkin köyhyyden ja nälän poistaminen on keskeinen tavoite. Suomi painottaa kehityspolitiikassaan aiempaa vahvemmin myös ympäristö- ja ilmastokysymyksiä, kriisien ennaltaehkäisyä ja rauhanprosessien tukemista. Kehitysyhteistyössä painotetaan työn tuloksellisuutta, työnjakoa avunantajien kesken sekä vastaanottajien omistajuutta.

Menestyvä Suomi

Ulkoasiainministeriö vahvistaa avointa ja sääntöperustaista maailmantaloutta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseksi. Ministeriö parantaa suomalaisten yritysten markkinoillepääsyn ja toiminnan edellytyksiä sekä edistää Suomeen suuntautuvia investointeja. Ulkoasiainministeriö vauhdittaa suomalaisen kulttuurin, luovuuden ja osaamisen tunnetuksi tulemista ja menestymistä ulkomailla. Edustustot avaavat ovia, madaltavat kansainvälisiä kynnyksiä ja luovat verkostoja. Tavoitteena on:

  • WTO:n kauppaneuvottelukierroksen päättäminen Suomen intressien mukaisesti. Monenkeskistä kauppajärjestelmää täydennetään alueellisin ja kahdenvälisin järjestelyin painopisteenä Suomen talouden kannalta keskeiset markkinat.
  • yritysten ulkoiseen toimintaympäristöön vaikuttaminen purkamalla vienti- ja tuontikaupan esteitä myös EU:n uutta markkinoillepääsystrategiaa hyödyntäen. Viennin ja kansainvälistymisen edistämisessä hyödynnetään julkisuusdiplomatiaa, ml. Suomi-promootio.
  • EU:n kilpailukyvyn kehittäminen yhteisen kauppapolitiikan keinoin.
  • edistää kehitysmaiden integroimista osaksi kansainvälistä kauppajärjestelmää toimeenpanemalla kansallinen AFT-strategia (kauppaa tukeva kehitysapu).
  • hyödyntää Suomen tunnettuutta, vahvuuksia ja erityisosaamista kaikissa ulkosuhteissa mm. kulttuurivientistrategiaa toteuttamalla.

Avoin ja palveleva ulkoasiainministeriö

Ulkoasiainministeriö tiivistää yhteistyötään kansalaisyhteiskunnan ja taloudellisten toimijoiden kanssa lisäämällä avoimuutta ja kehittämällä uudenlaisia kumppanuuksia. Ministeriö tuottaa ja jakaa yhteiskunnan ja sidosryhmiensä kannalta merkityksellistä ja hyödyllistä tietoa. Ulkoasiainministeriö tarjoaa Suomen viranomaispalveluja maailmalla. Ministeriö helpottaa suomalaisten asiointia sekä turvallista liikkumista ja elämistä ulkomailla. Ulkoasiainministeriö auttaa nopeasti, tehokkaasti ja asiantuntevasti hätään joutuneita suomalaisia. Tavoitteena on:

  • hallitusohjelman linjauksen mukaisesti selvittää Suomen edustautuminen maailmalla ottaen huomioon niin kansalaisten, yrityselämän kuin valtiovallankin tarpeet sekä edustautumisen uudet mallit.
  • kehittää konsuli- ja muiden kansalaispalveluita asiakaspalautteen perusteella asiakkaiden tarpeita paremmin vastaaviksi.
  • lisätä verkkoviestinnän osuutta sekä ministeriön että edustustojen viestinnässä ja hyödyntää uusia verkkoviestinnän mahdollisuuksia.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 33 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
    2007
varsinainen talousarvio
2008
varsinainen talousarvio
       
24.01.74 Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)    
  — talonrakennushankevaltuus 3,00 -
24.30.50 Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 168,19 168,19
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 100,00 100,00
24.30.66 Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 656,45 644,39
24.50.66 Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 4,50 3,50
24.99.67 Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v)    
  — sopimusvaltuus 2,0 2,0

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008

    v. 2006
tilinpäätös
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2007—2008
    1000 € %
             
01. Ulkoasiainhallinto 200 186 204 540 247 958 43 418 21
01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 182 420 184 935 195 350 10 415 6
29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 11 961 14 800 16 608 1 808 12
74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) 4 805 4 805 6 000 1 195 25
76. Kiinteistöjen ja huoneistojen hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) 1 000 30 000 30 000 0
30. Kansainvälinen kehitysyhteistyö 518 377 582 468 682 850 100 382 17
50. Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle
66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 518 377 582 468 667 850 85 382 15
88. Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) 15 000 15 000 0
50. Lähialueyhteistyö 23 000 23 533 20 500 - 3 033 - 13
66. Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 23 000 23 533 20 500 - 3 033 - 13
99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot 140 854 181 929 183 565 1 636 1
01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha) 977 1 154 1 154
20. Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha) 1 958 2 213 2 550 337 15
21. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) 49 573 66 767 58 537 - 8 230 - 12
22. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha) 9 981 14 136 14 573 437 3
23. Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) 1 100 6 678 5 578 507
50. Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) 1 336 1 315 1 515 200 15
51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) 34 39 39
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) 75 882 94 888 97 852 2 964 3
67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v) 1 000 300 650 350 117
95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha) 113 17 17
  Yhteensä 882 417 992 470 1 134 873 142 403 14

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 1 641 1 626 1 594    

1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä vuosina 2007 ja 2008 noin 1 100 henkilötyövuotta sekä ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä vuosina 2007 ja 2008 1 100 henkilötyövuotta.