Talousarvioesitys 2008
26. SISÄASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö, jonka tehtävänä on vastata:
- yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä, pelastustoimen ja hätäkeskustoiminnan ohjaamisesta, rajaturvallisuudesta sekä siviilikriisinhallinnan koulutuksesta ja kotimaan valmiuksista
- Suomen kansalaisuutta, maahanmuuttoa, kotoutumista ja kansainvälistä suojelua koskevista asioista sekä hyvien etnisten suhteiden, syrjimättömyyden ja yhdenvertaisuuden edistämisestä.
Hallinnonalan strategiset tavoitteet ovat:
- vahvistaa myönteistä turvallisuuskulttuuria sekä parantaa edellytyksiä onnettomuuksien ja rikosten ennaltaehkäisyyn
- edistää aktiivisella yhteistyöllä maahanmuuttajien hyvää kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja johdonmukaista maahanmuuttopolitiikkaa
- edistää hyviä etnisiä suhteita, syrjimättömyyttä ja yhdenvertaisuutta sekä ehkäistä rasismia
- lisätä valmiuksia laajentuvalle siviilikriisinhallinnalle. Turvallisuuden lisäksi painopisteinä ovat demokratia, tasa-arvo ja hyvä hallinto
- uudistaa ja yhtenäistää hallitusti hallinnonalan menettelytavat ja toimintakulttuurit.
Toimintaympäristön kuvaus
Suomen kehitys ja turvallisuus nivoutuvat yleiseen kansainväliseen kehitykseen. Maailmantalouteen vaikuttavien ilmiöiden ja erilaisten turvallisuustilanteiden vaikutukset välittyvät nopeasti laajalle alueelle. Keskinäisriippuvuuden kasvaessa tilanteiden hallinta kansallisin keinoin on vaikeutunut. Kehitykseen vaikuttaminen edellyttää kansainvälistä yhteistyötä ja hyvää valmiutta tarttua ongelmiin ja niiden syihin.
Euroopan unioni ja muut ylikansalliset toimijat ovat varautuneet luonnon- ja muiden onnettomuuksien, vakavien tartuntatautien, aseellisten konfliktien ja muiden vastaavien laajamittaisten poikkeustilanteiden edellyttämiin kriisinhallintatoimiin. Ilmasto- ja ympäristökysymyksiin kiinnitetään aikaisempaa enemmän huomiota.
Tapahtunut ja käynnissä oleva Euroopan unionin laajeneminen vaikuttavat unionin päätöksentekoprosesseihin ja -politiikkaan. Muutoshaasteisiin on pyritty vastaamaan erityisesti sopimuksella unionin perustuslaista, jonka käsittely on yhä kesken. Unioni on pyrkinyt vahvistamaan yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa ja muun muassa hyväksynyt yhteisen turvallisuusstrategian.
Ihmisten liikkuminen lisääntyy Euroopan unionin sisällä Euroopan unionin ja Schengen-alueen laajetessa. Kansainväliset muuttovirrat kasvavat ja monipuolistuvat. Euroopan unionin ulkorajan merkitys ja rajaturvallisuuden haasteet kasvavat. Venäjän kehityksellä ja varsinkin Venäjän ulkomaalaispolitiikalla ja rajavalvonnalla on suuri merkitys Suomen sisäisen turvallisuuden kannalta.
Suomi on muuttumassa nykyistä monikulttuurisemmaksi. Maahanmuutto kohdistuu suurille kaupunkiseuduille, erityisesti Helsingin seudulle ja muille kasvaville talousalueille. Nettomaahanmuutto on viime vuosina lisääntynyt kahdella tuhannella henkilöllä vuodessa. Suomen ulkomainen työvoima on toistaiseksi enimmäkseen ollut peräisin Venäjältä tai Virosta ja on suuntautunut enimmäkseen suurille kaupunkialueille. Työperäisen maahanmuuton lähtömaita löytyy tulevaisuudessa EU-maista, lähialueilta ja mahdollisesti muista kolmansista maista. Työperäisen maahanmuuton edistämiseksi kehitetään työvoiman maahanmuuttoa koskevaa lupamenettelyä. Työvoiman liikkuminen on kahdensuuntaista, myös Suomesta siirtyy osaavaa työvoimaa muualle.
Vuodesta 2008 alkaen sisäasiainministeriö on sekä Euroopan ulkorajarahaston, Euroopan pakolaisrahaston, Euroopan kotouttamisrahaston että Euroopan paluurahaston hallinnointi- ja vastuuviranomainen. Näiden varojen tarkastusviranomaistehtävien hoidosta päätetään vuoden 2007 aikana.
Järjestäytynyt rikollisuus on laajentanut toimintaansa, on aktiivinen kaikilla vakavan rikollisuuden aloilla ja pitää yllä markkinoita myös muulle rikollisuudelle. Rikolliset toimivat enemmän myös laillisessa liiketoiminnassa ja käyttävät tätä rikollisen toimintansa peittämiseen.
Kansainvälisen terrorismin osalta on varauduttava pitkäaikaiseen epävakauteen. Suomeen kohdistuvien terroritekojen uhkaa on kokonaisuudessaan pidettävä melko vähäisenä. Terrorismin vastaiset toimet vaikuttavat entistä enemmän ihmisten liikkumiseen sekä viranomaisten ja turvallisuuspalvelun tuottajien kontrollimuotojen ja -menetelmien kehittymiseen.
Suomen stabiili turvallisuustilanne, toimiva infrastruktuuri, korkeatasoinen koulutusjärjestelmä ja ympäristö ovat kilpailutekijöitä, joiden rooli kasvaa tulevaisuudessa.
Suomen talouteen vaikuttavat lähialueiden kasvavat markkinat — erityisesti Venäjän. Venäjälle suuntautuva transit-liikenne on edelleen kasvussa sekä maa- että merikuljetusten osalta. Öljynkuljetukset ovat määrällisesti kasvaneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana ja meriliikenteen kasvun ennustetaan jatkuvan. Myös maitse kuljetettavan tavaraliikenteen ennustetaan kasvavan. Varsinkin Etelä- ja Itä-Suomessa toimivat yritykset hyötyvät Venäjän talouden suotuisasta kehityksestä. Toisaalta liikenteen ja kuljetusten kasvu lisää onnettomuusriskejä.
Yhteiskunnan toimintojen keskittyminen entistä suurempiin yksiköihin lisää suurten yksittäisten onnettomuuksien ja vahinkojen riskiä.
Väestön ikääntyminen, yksinasuvien vanhusten määrä ja väestön keskittyminen kasvukeskuksiin sekä harvaanasuttujen alueiden palveluiden turvaaminen asettavat haasteita julkisten palvelujen tuotantoon. Väestön ikääntyessä kansantalouden julkiset menopaineet lisääntyvät tuntuvasti. Julkisen sektorin palvelupaineet kohdistuvat sosiaali- ja terveyspalveluihin. Turvallisuuspalvelujen tasapuolinen saatavuus on tulevaisuudessa erityisen haastavaa. Kasvukeskusten turvallisuuspalvelujen saatavuus sekä harvaan asutuiksi jäävien alueiden palvelut tulee varmistaa.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Sisäasiainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen toiminnalleen seuraavat alustavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2008:
Poliisitoimi, pelastustoimi ja rajavartiolaitos osallistuvat omalta osaltaan kansallisen kilpailukyvyn kannalta tärkeän sisäisen turvallisuuden ylläpitämiseen, jonka tavoitteena on, että Suomi on Euroopan turvallisin maa. Sisäisen turvallisuuden keskeiset tavoitteet vahvistetaan sisäisen turvallisuuden ohjelmassa.
Poliisitoimi
Poliisitoimen osalta painotetaan järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaa, ääriliikkeiden nousun estämistä, terrorismin torjuntaa, lähisuhdeväkivallan torjuntaa sekä laittoman maahantulon ja ihmiskaupan estämistä.
2006 | 2007 | 2008 | |
Tunnusluku | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Rikosten määrä/kaikki rikokset, enintään | 763 052 | 760 000 | vähenee |
Katuturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100) | 91,7 | 94,0 | paranee |
Liikenneturvallisuusindeksin arvo, vähintään (1999=100) | 128,9 | 138,0 | paranee |
Rajavartiolaitos
Rajaturvallisuustilanne ylläpidetään hyvällä tasolla, erityisesti itärajalla. Kansainvälisten rajanylityspaikkojen tehokas toimintakyky turvataan. Valmiuksia merellisten suuronnettomuuksien ja ympäristötuhojen ennaltaehkäisyyn ja torjuntaan kehitetään.
2006 | 2007 | 2008 | |
Tunnusluku1) | toteutuma | arvio | tavoite |
Rajavartiolaitoksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus (ind) | 116 | 116 | 115 |
Laadunhallinta (ind) | 130 | 135 | 132 |
Tuottavuus (ind) | 103 | 96 | 103 |
Taloudellisuus (ind) | 102 | 97 | 94 |
1) Vertailulukuna on vuoden 2002 taso (indeksiluku=100).
Pelastustoimi
Tavoitteena on hyvä turvallisuuskulttuuri ja tehokas pelastustoimen järjestelmä.
2006 | 2007 | 2008 | |
Tunnusluku | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Tulipalojen määrä, enintään (pl. metsä- ja maastopalot) (kpl) | 11 281 | 11 000 | 10 800 |
— josta rakennuspalojen määrä (kpl) | 3 997 | 3 850 | 3 850 |
Palokuolemien määrä, enintään (hlö) | 120 | 90 | < 57 |
Rakennuspaloista aiheutuneiden palovahinkojen korvausten arvo, milj. euroa1) | 180 | < 160 | < 130 |
Rakennuspaloissa pelastetun omaisuuden arvo, milj. euroa2) | 10 544 | < 9 810 | < 9 800 |
Rakennuspaloissa pelastetun omaisuuden arvo suhteessa uhattuna olleeseen omaisuuteen, % | 97,7 | 98,7 | 98,8 |
Luottamus pelastustoimeen, % väestöstä3) | - | - | 97,0 |
1) Lähde: FK
2) Laskettu rakennusten hintojen arvioinnissa käytettävän Haahtela-indeksin avulla.
3) Lähde gallup-tutkimus, joka toteutetaan joka kolmas vuosi. Vuoden 2005 toteutuma: 97 % asukkaista.
Maahanmuutto
Maahanmuutto on hallittua; laillista maahanmuuttoa edistetään ja kansainvälistä suojelua annetaan sitä tarvitseville. Laitonta maahanmuuttoa ja työntekoa sekä ihmiskauppaa torjutaan. Työperusteista maahanmuuttoa edistetään ottaen huomioon Suomen ja EU:n väestökehitys ja siitä aiheutuva työvoimantarve. Maahanmuuttajien kotoutumista edistetään.
2006 | 2007 | 2008 | |
Tunnusluku | toteutuma | arvio | tavoite |
---|---|---|---|
Päätösten pysyvyys muutoksenhaussa (%)1) | 96 | > 95 | > 95 |
Odotusaika vastaanottokeskuksissa, enintään kk2) | 3,3 | 2 | 2 |
1) Tavoitteena on, että niiden muutoksenhakutuomioistuinten päätösten, joissa Ulkomaalaisviraston päätös kumotaan sillä perusteella, että UVI on tehnyt laintulkinta- tai menettelyvirheen on alle 5 % valitusten kokonaismäärästä. Niitä päätöksiä, joissa Ulkomaalaisviraston päätös kumotaan olosuhteiden muuttumisen perusteella, ei oteta tässä huomioon.
2) Majoitusaika vastaanottokeskuksissa tai yksityismajoituksessa on riippuvainen turvapaikkahakemusten käsittelyajoista ja siihen mahdollisesti liittyvän valitusprosessin kestosta, sekä kuntaan sijoittamiseen tai maasta poistumiseen kuluvasta ajasta.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 305 henkilötyövuotta.
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Sisäasiainministeriön hallinnonalalla ei ole sukupuolivaikutuksiltaan merkittävää talousarvioon liittyvää toimintaa.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa) | ||
---|---|---|
2008 varsinainen talousarvio |
||
26.20.70 | Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v) | |
— tilausvaltuus | 23,448 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008
v. 2006 tilinpäätös 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2007—2008 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 70 714 | 76 321 | 95 987 | 19 666 | 26 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Sisäasiainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 167 | 21 006 | 28 554 | 7 548 | 36 |
02. | Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 7 103 | 9 143 | 1 100 | - 8 043 | - 88 |
03. | Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 17 992 | 17 992 | 0 |
20. | Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v) | 5 212 | 5 212 | 2 632 | - 2 580 | - 50 |
22. | EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 10 | 10 | 0 |
29. | Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 39 232 | 40 960 | 44 000 | 3 040 | 7 |
65. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha) | — | — | 1 699 | 1 699 | 0 |
(02.) | Ulkomaalaisvirasto | — | — | — | — | — |
(05.) | Lääninhallitukset | — | — | — | — | — |
(06.) | Rekisterihallinto | — | — | — | — | — |
(07.) | Kihlakunnat | — | — | — | — | — |
10. | Poliisitoimi | 612 709 | 610 649 | 637 466 | 26 817 | 4 |
01. | Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 610 363 | 607 149 | 634 966 | 27 817 | 5 |
20. | Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 2 346 | 3 500 | 2 500 | - 1 000 | - 29 |
20. | Rajavartiolaitos | 199 947 | 200 005 | 215 247 | 15 242 | 8 |
01. | Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 199 124 | 199 605 | 209 929 | 10 324 | 5 |
70. | Ilma- ja vartioalusten hankinta (siirtomääräraha 3 v) | 482 | — | 5 318 | 5 318 | 0 |
(74.) | Rakentaminen (kiinteä määräraha) | 341 | 400 | — | - 400 | - 100 |
30. | Pelastustoimi ja hätäkeskukset | 76 351 | 69 689 | 83 792 | 14 103 | 20 |
01. | Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 14 733 | 13 382 | 13 711 | 329 | 2 |
02. | Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 47 599 | 47 707 | 53 571 | 5 864 | 12 |
20. | Erityismenot (arviomääräraha) | 5 799 | 2 090 | 3 000 | 910 | 44 |
31. | Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v) | 3 610 | 3 510 | 3 510 | — | — |
43. | Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v) | 4 610 | 3 000 | 10 000 | 7 000 | 233 |
40. | Maahanmuutto | 92 418 | 90 458 | 85 282 | - 5 176 | - 6 |
01. | Maahanmuuttoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 029 | 13 192 | 14 343 | 1 151 | 9 |
02. | Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminta valtion osalta (arviomääräraha) | 7 903 | 7 739 | 7 587 | - 152 | - 2 |
20. | Paluumuuttajien muuttovalmennus (arviomääräraha) | 486 | 900 | 900 | — | — |
30. | Valtion korvaus kunnille eräiden Suomeen muuttavien henkilöiden toimeentulotuen sekä heille annetun sosiaali- ja terveydenhuollon erityiskustannuksiin (arviomääräraha) | 6 105 | 9 300 | 9 300 | — | — |
(31.) | Syrjinnän vastainen toiminta (siirtomääräraha 3 v) | 100 | — | — | — | — |
63. | Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha) | 64 796 | 59 327 | 53 152 | - 6 175 | - 10 |
(75.) | Poliisitoimi | — | — | — | — | — |
(80.) | Pelastustoimi | — | — | — | — | — |
(90.) | Rajavartiolaitos | — | — | — | — | — |
(97.) | Avustukset kunnille | — | — | — | — | — |
(98.) | Alueiden kehittäminen | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 1 052 139 | 1 047 122 | 1 117 774 | 70 652 | 7 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 18 067 | 17 764 | 15 481 |