Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (10.) Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
         60. Energiapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

80. (34.06, osa) TyövoimapolitiikkaPDF-versio

Selvitysosa:Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) mukaan julkisen työvoimapalvelun ydintehtävä on työmarkkinoiden toimivuuden edistäminen. Tavoitteena on ylläpitää ja edistää työvoiman kysynnän ja tarjonnan välistä tasapainoa työmarkkinoilla, turvata työvoiman saatavuutta, torjua työttömyyttä sekä järjestää työtä hakeville mahdollisuuksia tehdä työtä.

Työvoimaviranomaisen järjestämiä tai hankkimia keskeisiä julkisia työvoimapalveluja ovat työnvälitys, työmarkkinatoimenpiteet, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja ammatillisen kehittymisen palvelut, joita ovat ammatinvalinta- ja urasuunnittelupalvelut, koulutus- ja ammattitietopalvelut sekä ammatillinen kuntoutus. Työttömien työllistymistä edistäviä tukia ovat palkkatuki ja työllisyyspoliittinen avustus.

Julkisella työvoimapalvelulla edistetään työllistymistä ensisijaisesti avoimille työmarkkinoille joko suoraan tai koulutuksen avulla. Toissijaisesti työllistymistä tuetaan käyttämällä työllisyysmäärärahoja. Työllisyysmäärärahojen avulla tuetaan erityisesti pitkäaikaistyöttömien, nuorten ja vajaakuntoisten työllistymistä sekä ehkäistään työttömyyden pitkittymistä ja tasoitetaan työttömyyden alueellisia eroja.

Osana hallitusohjelmaa on toimeentuloturvan momentit 33.20.31 (Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä), 33.20.54 (Työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen osallistuvien opintososiaaliset edut) ja 33.20.52 (Työmarkkinatuki) siirretty sosiaali- ja terveysministeriön pääluokkaan. Työmarkkinatukimomentilta rahoitetaan osa työttömyysturvasta ja lisäksi työvoimapoliittisia toimenpiteitä (työmarkkinatoimenpiteitä, palkkatukea ja starttirahaa).

Hallitusohjelman mukaan valtion työvoimapolitiikkaa uudistetaan tavoitteena parantaa työnhakijain ja työpaikkojen kohtaantoa, edistää uusien työpaikkojen ja yritysten syntymistä sekä vähentää työttömyyttä ja osaltaan estää syrjäytymistä. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi työllisyysmäärärahat suunnataan uudelleen siten, että niillä nykyistä paremmin tuetaan työttömän henkilön työllistymistä avoimille työmarkkinoille.

Työvoimapolitiikan toimeenpanossa keskeistä on osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen, johon pyritään muun muassa täyttämällä työpaikat nopeasti, pienentämällä virtaa yli kolmen kuukauden työttömyyteen ja ottamalla työvoimavarat tehokkaasti käyttöön. Työpaikkojen nopeaa täyttymistä edistetään työhönosoituksia lisäämällä. Työvoimavarojen tehokkaan käytön osalta keskeistä on vaikeasti työllistyvien määrän vähentäminen välityömarkkinoiden toimivuutta parantamalla ja luomalla edellytyksiä matalan kynnyksen työllistämiselle kaikille työnhakijoille.

Työllisyysmäärärahoja kohdennetaan yritysten kanssa toteutettavaan ammatilliseen työvoimakoulutukseen sekä yrityksissä tapahtuvaan palkkatuettuun työhön. Koulutus räätälöidään nykyistä paremmin yritysten tarpeisiin. Yhteishankintana yritysten kanssa toteutettavaa koulutusta lisätään. Erityisesti parannetaan pienille yrityksille tarjottavia palveluita. Ammatillisen työvoimakoulutuksen ja palkkatuetun työn sekä muiden työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuutta parannetaan oleellisesti pitäen selkeästi tavoitteena henkilön työllistymistä. Tavoitteena on, että aktiivisen työvoimapolitiikan toimenpiteiden jälkeinen työllistyminen nousee vaalikauden aikana keskimäärin vähintään 40 %:iin toimenpiteen päättäneistä.

Työvoimapoliittista aikuiskoulutusta kehitetään siten, että työvoimapoliittinen aikuiskoulutus, omaehtoinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden. Työvoimapoliittisella aikuiskoulutuksella vaikutetaan siihen, että työmarkkinoille tuotetaan ammattitaitoista työvoimaa. Koulutusta kohdennetaan erityisesti työvoimaa rekrytoiville aloille. Työnantajien kanssa yhteisesti rahoitettavan yhteishankintakoulutuksen osuus nostetaan 15 prosenttiin. Koulutuksen vaikuttavuutta parannetaan mm. tehostamalla opiskelijavalintaprosessia, työssäoppimisen laatua sekä koulutuksen päättövaiheen toimintatapoja. Painopistettä työvoimakoulutuksen sisällä siirretään ammatilliseen koulutukseen siten, että valmentavan koulutuksen osuus pienenee 10 prosentilla. Valmentavasta koulutuksesta noin 25 milj. euroa arvioidaan käytettävän maahanmuuttajien kotoutumiskoulutukseen.

Palkkatuella järjestettävän työn tarkoituksena on parantaa työttömän ammattitaitoa, osaamista ja työmarkkina-asemaa sekä edistää työttömänä olleen pääsemistä avoimille työmarkkinoille. Palkkatukea suunnataan yrityksiin. Palkkatukea käytetään nykyistä laajemmin ammatillista koulutusta vailla olevien työttömien oppisopimuskoulutukseen. Ammatillista työvoimakoulutusta ja palkkatuettua työtä yhdistävän mallin käyttöä laajennetaan ja kehitetään. Vammaisten työhön sijoittumisen edistämiseksi lisätään palkkatukea 18 milj. eurolla, jolloin vammaisten tukeen arvioidaan käytettävän 36 milj. euroa. Nuorten työhön sijoittumisen tukemiseen lisätään määrärahoja 8,75 milj. euroa. Lisäksi momentilla 32.80.51 on 15 milj. euron varaus myöhemmin päätettäviä toimenpiteitä varten.

Välityömarkkinat tarjoavat ensisijassa mahdollisuuden edetä avointen työmarkkinoiden työpaikkoihin (siirtymätyömarkkinat), mutta toisaalta vaihtoehdon pitkäaikaistyöttömyydelle (välittävät työmarkkinat). Välittävät työmarkkinat muodostuvat aktiivisen sosiaalipolitiikan toimenpiteistä ja niiden tarkoituksena on ylläpitää toimintakykyä, parantaa elämänhallintaa ja luoda edellytyksiä työllistymiselle. Siirtymätyömarkkinoilla pääpaino on työhallinnon palvelujen (työmarkkinatoimenpiteet ja palkkatuettu työ) tarjonnassa. Keskeinen haaste on vaikeasti työllistyville räätälöityjen matalan kynnyksen siirtymätyöpaikkojen luominen ja siirtymätyöpaikkojen vaikuttavuuden parantaminen luomalla nykyistä järjestelmällisemmin avoimille työmarkkinoille johtavia tuettuja työllistymispolkuja. Vaikuttavuutta pyritään parantamaan etsimällä siirtymätyöpaikkoja nykyistä useammin yrityksistä esimerkiksi edelleensijoittamismahdollisuutta ja palkkatukiseteliä hyödyntämällä. Lisäksi pyritään löytämään työnantajia, jotka ovat valmiita kouluttamaan tuella palkkaamiaan työttömiä työn ohessa.

Starttirahayrittäjyyden mahdollisuuksia vahvistetaan vakinaistamalla starttirahakokeilun sisältö ja pidentämällä starttirahakauden kesto enintään 18 kuukauteen.

Vuoden 2007 loppuun voimassa olevaa vuorotteluvapaajärjestelmää jatketaan edelleen.

Työttömiä1)työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä keskimäärin vuoden aikana2)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
arvio
       
Työllistäminen valtiolle 1 830 1 300 1 200
Palkkatuki 27 730 39 890 34 000
Starttiraha, työelämävalmennus, osa-aikalisä 7 210 5 250 8 300
Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus 26 300 25 310 24 620
Työharjoittelu/työelämävalmennus työmarkkinatuella 11 770 13 000 13 000
Vuorotteluvapaa 6 200 6 000 6 000
Työttömiin kohdistuvat ESR-hankkeet 4 711 4 500 1 300
Työllisyysperusteiset investoinnit 900 950 850
EAKR:n työllisyysperusteiset investoinnit 350 300 300
Yhteensä 87 001 96 500 89 570
       
Toimenpiteiden piirissä prosenttia työvoimasta 3,3 3,6 3,4

1) Työvoimakoulutusta ja starttirahaa kohdennetaan jossain määrin myös muille kuin työttömille.

2) Vuodesta 2005 lähtien työllistämisen, työvoimakoulutuksen ja investointien luvuissa ei ole mukana Kainuun itsehallintokokeilun piiriin kuuluvia, joita arvioidaan vuonna 2007 ja 2008 olevan 2 750 henkilöä keskimäärin.

Lisäksi ESR-toimenpiteisiin osallistuu työssä olevia henkilöitä.

Työvoimapolitiikalla aikaansaatavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet on kuvattu momentin 32.01.02 yhteydessä.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2006 2007 2008
toteutuma arvio/tavoite tavoite
       
Työvoimakoulutuksen yhteishankintakoulutuksen osuus hankituista opiskelijatyöpäivistä vähintään, % 6 9 15
Tuella palkatuista yrityksissä vähintään, % 25 27 30
Työhönosoituksesta täyttyneiden työpaikkojen osuus, % 9 12 15
Avoimille työmarkkinoille ammatillisen työvoimakoulutuksen ja palkkatuetun työn jälkeen sijoittuneiden osuus vähintään, % 34 35 36
Työttömänä 3 kk ammatillisen työvoimakoulutuksen jälkeen enintään, % 35 36 32
Työttömänä 3 kk palkkatuen jälkeen enintään, % 50 44 42

Valtiovarainvaliokunta:

Hallitusohjelman mukaan valtion työvoimapolitiikkaa uudistetaan tavoitteena parantaa työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaantoa, edistää uusien työpaikkojen ja yritysten syntymistä sekä vähentää työttömyyttä ja osaltaan estää syrjäytymistä. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi työllisyysmäärärahat suunnataan uudelleen siten, että niillä tuetaan nykyistä paremmin työttömän työllistymistä avoimille työmarkkinoille ja helpotetaan työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaa. Määrärahoja suunnataan ammatilliseen työvoimapoliittiseen koulutukseen, erityisesti yritysten kanssa toteutettavaan koulutukseen sekä yksityisen sektorin tukityöllistämiseen. Työpajatoimintaa ja välityömarkkinoita kehitetään, kun taas valmentavaa koulutusta ja julkisen hallinnon tukityöllistämistä vähennetään.

Työllisyyden kasvu on viime vuosina ollut vahvaa ja myönteisen kehityksen odotetaan edelleen jatkuvan vaikkakin hidastuen. Lokakuussa julkaistun tilaston mukaan työttömyys oli edelleen laskenut kaikkien TE-keskusten alueilla ja kaikissa ammattiryhmissä. Työllisyysaste oli 69,8 prosenttia ja työttömyysaste 6,2 prosenttia.

Valiokunta pitää hallituksen työvoimapoliittisia linjauksia perusteltuina. Nykytilanteessa, jossa työllisyys on ennätyksellisen korkealla, on tärkeää suunnata voimavaroja nimenomaan työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaan sekä huolehtia työvoiman saatavuudesta. Ammatillinen koulutus on entistä tärkeämpää suunnata niille toimialoille, jotka kärsivät ammattitaitoisen työvoiman puutteesta.

Valiokunta korostaa myös toimia, joilla edistetään vaikeasti työllistyvien saamista ansiotyöhön avoimille työmarkkinoille sekä välityömarkkinoiden toimivuutta. On myös tärkeää, että työmarkkinoiden ulkopuolella olevat nuoret saadaan työmarkkinoille. Valiokunta pitää niin ikään erittäin positiivisina niitä panostuksia, joita tehdään vammaisten työllistämiseen ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn ja työllisyyttä edistäviin toimiin.

Valiokunta on myös tyytyväinen siihen, että starttirahayrittäjyyden mahdollisuuksia vahvistetaan vakinaistamalla starttirahakokeilun sisältö ja pidentämällä starttirahakauden enimmäiskesto 10 kuukaudesta 18 kuukauteen. Starttirahalla perustetut yritykset ovat menestyneet hyvin, ja järjestelmä tukee myös hallitusohjelman tavoitetta suunnata työllistämistoimia yksityiselle sektorille. Starttirahan kysynnän ja starttirahakauden kasvaessa on myös tärkeää huolehtia rahoituksen alueellisesta riittävyydestä.

01. (34.06.21) Työvoima-asiain paikallishallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 150 997 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) julkisen työvoimapalvelun kokeilu- ja kehittämishankkeiden menojen maksamiseen, lukuun ottamatta työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankkeita, jotka rahoitetaan momentilta 32.80.51, sekä

2) lähialueiden työhallintojen kehittämiseen.

Palvelukeskusten toimintaan tarkoitetun määrärahan käyttö edellyttää, että kunnat sijoittavat yhteisiin toimipisteisiin suunnilleen saman määrän virkailijoita kuin työvoimatoimisto. Työ- ja elinkeinohallinto sekä kunta vastaavat yhdessä toiminnasta aiheutuvista kustannuksista työ- ja elinkeinoministeriön tarkemmin määrittelemällä tavalla.

Selvitysosa:

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen työvoimatoimistoissa

  2006 2007 2008
  toteutuma arvio tavoite
       
Koulutustasoindeksi (pl. työllistetyt) (1,5—8) 5,0 5,1 5,1
       
Työtyytyväisyys (1—5) 3,4 3,5 3,5
       
Johtaminen (1—5) 3,2 3,3 3,4
       
Sairauspoissaolot, päivää/htv (pl. työllistetyt) 12,4 12,0 11,5

Toiminnallinen tuloksellisuus

Työvoimapalvelujen laatu
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
Työnantajien palvelupalaute, arvosanojen 'hyvä' ja 'erittäin hyvä' osuus, % 58,8 65,0 65,0
Työnhakijoiden palvelupalaute, arvosanojen 'hyvä' ja 'erittäin hyvä' osuus, % 52,9 59,0 59,0

Tuottavuuden (suoritteet/henkilötyövuosi) kasvu
  2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
Muutos
2007/2008,
%
         
Asiakkuuden kirjaaminen ja ylläpito 1 432 1 573 1 722 9
Työnvälitys ja informaatio 706 711 728 2
Yksilölliset palvelut 377 390 413 6
Aktiivinen työvoimapolitiikka 324 301 316 5
Passiivinen työvoimapolitiikka 4 637 4 937 5 210 6

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 13 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Työvoima-asiain paikallishallinnon toimintamenot 134 024 600
Työvoimapalvelujen kokeilu- ja kehittämishankkeet 151 400
Lähialueyhteistyö 100 000
Palvelukeskusten toimintamenot 16 721 000
Yhteensä 150 997 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 159 229 157 061 164 497
Bruttotulot 15 318 11 500 13 500
Nettomenot 143 911 145 561 150 997
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 22 395    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 21 309    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Henkilöstöratkaisut ja työvoiman vuokraus, 40 htv, 1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 13 311 11 000 13 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 12 449 10 500 12 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 862 500 1 000
Kustannusvastaavuus, % 107 105 108

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (Kuntoutus, 10 htv, 1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 1 048 1 156 1 200
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 696 1 156 1 200
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 352 - -
Kustannusvastaavuus, % 150 100 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 6 050
Uusi palkkausjärjestelmä 470
Tuottavuustoimet -136
Muut muutokset -4
Yhteensä 6 380

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 6 050 000 euroa talousarvioesityksen 144 947 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 150 997 000
2007 IV lisätalousarvio 944 000
2007 talousarvio 144 617 000
2006 tilinpäätös 142 825 986

51. (34.06.51) Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 554 422 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) 6 luvun 1 §:n mukaisen työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintaan ja julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1346/2002) 1 luvun 3 §:n ja 2 luvun 7 §:n mukaisten ennen koulutuksen alkua myönnettävien ylläpitokustannusten korvausten maksamiseen,

2) työvoimakoulutuksen opiskelijavalinnasta, tiedottamisesta, tarjouspyyntö- ja hankintailmoittelusta aiheutuvien menojen maksamiseen, työvoimakoulutuksen suunnittelua ja hankintatoimintaa tukevasta kehittämis-, kokeilu- ja selvitystyöstä ja koulutus- ja konsulttipalvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen työvoimakoulutukseen liittyviin tehtäviin,

3) koulutuksen ja majoituksen hankkimiseen Pohjoiskalotin koulutussäätiöltä,

4) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 4 §:n mukaiseen työttömien työllistämiseen valtion virastoille ja laitoksille enintään 1 200 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen enintään 2 200 euron suuruisen kuukausipalkan mukaisesti sekä työn järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin,

5) palkkatuen perustukien maksamiseen työnantajalle sen työllistäessä työttömyyspäivärahalla olevan henkilön tai muun työmarkkinatukeen oikeutetun henkilön kuin julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 1 luvun 7 §:n mukaisen vaikeasti työllistyvän tai vähintään 130 päivää työmarkkinatukea saaneen työttömän, joka täyttää mainitun lain 7 luvun 12 a §:n edellytykset, tai yhdenjaksoisesti vähintään 65 päivää työmarkkinatukea saaneen nuoren työttömän,

6) työllistämistuen perustuen maksamiseen toimeentulon turvaamiseksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 5 §:n mukaisesti starttirahana muulle kuin työmarkkinatukeen oikeutetulle henkilölle sekä 8 luvun 1 §:n mukaiseen työelämävalmennukseen osallistuvalle työttömälle työnhakijalle, joka ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen,

7) työllistämistuen lisäosien maksamiseen julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 9 §:n mukaisesti,

8) lisätukien maksamiseen kunnille julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 12 §:n mukaisesti,

9) eräiden työllisyysmäärärahojen käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (1345/2002) mukaisesti työllisyyspoliittisiin avustuksiin kunnalle, kuntayhtymälle ja muulle yhteisölle, säätiölle sekä sosiaaliselle yritykselle,

10) starttirahan hakijoiden yritystoiminnan edellytysten selvittämisestä aiheutuviin menoihin,

11) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 11 §:n 2 momentin ja 13 §:n 1 momentin 1 ja 4 kohdan mukaisista ammatinvalinnan, urasuunnittelun ja ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteistä aiheutuvien palvelujen tuottajan palvelumaksujen maksamiseen, julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 7 luvun mukaisen työolosuhteiden järjestelytuen maksamiseen, julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 2 §:n 2 ja 3 momenttien ja julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 4 luvun mukaisten ylläpitokustannusten korvausten ja toimeentulon turvaamiseksi tarkoitetun päivärahan maksamiseen sekä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 6 §:n 2 ja 3 momenttien mukaisen ylläpitokorvauksen maksamiseen,

12) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 3 luvun 1 §:n mukaisten täydentävien palvelujen hankintaan ja lain 10 luvun 6 §:n mukaisen harkinnanvaraisen ylläpitokorvauksen maksamiseen työnhakuvalmennukseen osallistuvalle,

13) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 14 §:n mukaisen vakuutusturvan kustannuksiin sekä vakuutusturvan järjestämiseen henkilöille, jotka osallistuvat julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 4 luvun 11 §:ssä tarkoitettuun työhönvalmennukseen muussa palveluyksikössä,

14) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 1 §:n mukaisen liikkuvuusavustuksen maksamiseen,

15) enintään 437 000 euroa Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillisesta kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen työ- ja elinkeinoministeriön tarkemmin päättämällä tavalla sekä

16) ennen työllisyyslain (275/1987) voimaantuloa palkattujen ja edelleen samassa työsuhteessa olevien vajaakuntoisten henkilöiden palkkaamisesta aiheutuviin menoihin.

Kainuun hallintokokeilualueella määrärahaa saa käyttää vain kohdan 1 mukaisten ennen koulutuksen alkua myönnettävien ylläpitokustannusten korvausten maksamiseen sekä kohtien 2 ja 10—15 menoihin.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.

Siirtomenot budjetoidaan suoriteperusteisena lukuun ottamatta Valtiokonttorin tapaturmavakuutusmaksuja, jotka budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Valtuus

1) Vuonna 2008 saa julkisten työvoimapalvelujen ja niitä täydentävien palvelujen hankinnasta aiheutua valtiolle Kainuun hallintokokeilun piiriin kuuluvia työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintoja lukuun ottamatta menoja vuoden 2008 jälkeen enintään 110 200 000 euroa.

2) Vuonna 2008 saa tehdä Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillista kehittämistä koskevia hankintasopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuoden 2008 jälkeen enintään 100 000 euroa.

Määrärahasta varataan 15 000 000 euroa käytettäväksi täydennysrahoituksena nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus  
Koulutuksen hankinta yhteensä (6 180 700 opiskelijatyöpäivää, otp * 33,9 €)  
— Ammatillisen koulutuksen hankinta (4 734 700 otp * 36,1 €) 170 932 000
(sis. muutosturvan toimintamallin mukaista koulutusta n. 450 000 otp)  
—Valmentavan työvoimakoulutuksen hankinta (1 446 000 otp * 26,8 €) 38 754 000
( sis. maahanmuuttajien kotoutumiskoulutusta n. 930 000 otp)  
Opiskelijavalinta sekä kehittämis-, tiedotus- ja ilmoitustoiminta 2 660 000
Etuudet ennen työvoimakoulutuksen alkua 440 000
Pohjoiskalotin koulutussäätiöstä hankittava koulutus (80 vuosipaikkaa* 18 750 €) 1 500 000
Yhteensä 214 286 000
   
Työllistäminen  
Työllistäminen valtionhallintoon (1 200 htv * 22 500 €) 27 000 000
Työllistäminen kunnille ja kuntayhtymille (9 300 htv * 6 100 €) 56 500 000
Työllistäminen yksityiselle sektorille yhteensä 206 031 000
— palkkatuki (19 700 htv * 6 000 €) 117 531 000
— starttiraha (5 000 htv * 6 000 €) 30 000 000
— työelämävalmennus (2 000 htv * 10 000 €) 20 000 000
— osa-aikalisä (1 300 htv * 6 000 €) 8 000 000
— työllisyyspoliittinen avustus 28 000 000
— starttiselvitykset 2 500 000
Yhteensä 289 531 000
   
Julkisen työvoimapalvelun erityistoimet  
Työhönsijoittumisen ja ammatinvalinta- ja urasuunnittelun erityismenot (20 660 toimenpidettä * 396,8 €) 8 200 000
Ryhmä- ja muiden palvelujen hankinta sekä työnhakuvalmennukseen osallistuvien ylläpitokorvaukset 18 000 000
Pitkäaikaistyöttömien eläke-edellytysten selvittäminen (5 800 toimenpidettä * 550 €) 3 188 000
Liikkuvuusavustus/matkakustannusten korvaus (24 200*160 €) 3 880 000
Liikkuvuusavustus/muuttoavustus (2 000 hlöä * 700 €) 1 400 000
Yhteensä 34 668 000
   
Vakuutusturva 500 000
   
Lähialueyhteistyö  
Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillinen kehittäminen (enintään) (pääasiassa koulutusta) 437 000
Yhteensä 437 000
   
Nuorten syrjäytymisen ehkäisy ja työllisyyttä edistävät toimenpiteet (varaus) 15 000 000
   
Kaikki yhteensä 554 422 000

Määrärahaan sisältyy 16 100 000 euroa muutosturvan toimintamallin mukaiseen työvoimakoulutukseen, muuttoavustukseen ja starttirahaan. Jos näihin toimenpiteisiin tarvitaan arvioitua vähemmän määrärahaa, jätetään yli menevä osuus määrärahasta käyttämättä. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutukseen arvioidaan käytettävän noin 25 000 000 euroa valmentavan koulutuksen määrärahasta.

Työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen osallistuvien koulutusaikainen toimeentulo maksetaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokasta momenteilta 33.20.54 sekä 33.20.52. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokasta momentilta 33.20.52 maksetaan palkkatuen perustukea tietyin edellytyksin työmarkkinatukea saavien osalta.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain muuttamiseksi siten, että määräaikainen kokeilu, jossa starttirahaa voidaan maksaa muulle henkilöasiakkaalle kuin työttömälle työhakijalle, vakinaistetaan.

Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 6 §:n 1 momentti edellyttää huolehdittavan siitä, ettei minkään työmarkkina-alueen työttömyys olennaisesti ylitä maan keskimääräistä työttömyyden tasoa. Sovelletun määritelmän mukaisesti tämä tarkoittaa vuositasolla työmarkkina-alueen työttömyyden ylittymistä 80 prosentilla maan keskimääräistä tasosta. Määrärahojen käyttö voidaan kuitenkin aloittaa työttömyyden tason ylittymisen estämiseksi, kun työmarkkina-alueen työttömyys ylittää vuositasolla vähintään 60 prosentilla maan keskimääräisen tason.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2008 2009 2010 2011 Valtuuden käytöstä
aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
           
Työvoimakoulutus          
Ennen vuotta 2008 tehdyt sitoumukset 84 968 30 973 4 902 - 120 843
Vuoden 2008 sitoumukset - 80 000 25 000 5 000 110 000
Valtuus yhteensä 84 968 110 973 29 902 5 000 230 843
           
Ryhmä- ja muut palvelut          
Ennen vuotta 2008 tehdyt sitoumukset 100 100 - - 200
Vuoden 2008 sitoumukset - 100 100 - 200
Valtuus yhteensä 100 200 100 - 400
           
Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillinen kehittäminen          
Ennen vuotta 2008 tehdyt sitoumukset 100 - - - 100
Vuoden 2008 sitoumukset - 100 - - 100
Valtuus yhteensä 100 100 - - 200
           
Valtuudet yhteensä 85 168 111 273 30 002 5 000 231 443

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 560 672 000 euroon nähden on 6 250 000 euroa, missä on otettu huomioon vähennyksenä 6 750 000 euroa siirtona momenteille 29.20.30, 29.30.32 ja 29.91.51 nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja työllisyyttä edistäviin toimenpiteisiin ja lisäyksenä 500 000 euroa siirtona momentilta 33.20.52 työharjoittelussa ja työelämävalmennuksessa olevien työmarkkinatukea saavien henkilöiden vakuutusturvan kustannuksiin.

Ottaen huomioon opetusministeriöön siirrettävä 6 750 000 euron määräraha ja momentin määrärahavaraus, yhteensä 21 750 000 euroa, arvioidut työllistämismäärärahat kunnille ja kuntayhtymille vähenevät 4 400 000 eurolla, jolloin työllistettävien määrä vähenee keskimäärin 700 henkilöllä ja lisäksi yksityisen sektorin työllistämiseen arvioidut palkkatuen määrärahat vähenevät 17 350 000 eurolla, jolloin työllistettävien määrä vähenee keskimäärin 2 600 henkilöllä.

Toisen kappaleen kohdan 5) muutos aiheutuu siitä, että eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain muuttamisesta siten, että palkkatuen perusosa voitaisiin maksaa momentilta 33.20.52 työnantajalle sen työllistäessä yhdenjaksoisesti vähintään 65 päivää työmarkkinatukea saaneen nuoren työttömän.

Toisen kappaleen kohdan 13) muutos aiheutuu työharjoittelussa ja työelämävalmennuksessa olevien työmarkkinatukea saavien henkilöiden vakuutusturvan kustannusten siirtämisestä rahoitettavaksi tältä momentilta.


2008 talousarvio 554 422 000
2007 IV lisätalousarvio -4 300 000
2007 II lisätalousarvio 10 000 000
2007 talousarvio 516 711 000
2006 tilinpäätös 469 398 752

64. (34.06.64) Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 29 755 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain perusteella eräiden työllisyysmäärärahojen käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen 1 luvun mukaisiin investointiavustuksiin ja 2 luvun mukaiseen työllisyystyöohjelmaan lukuun ottamatta Kainuun hallintokokeilua sekä

2) investoinneiksi katsottavista valtion hankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen lukuun ottamatta Kainuun hallintokokeilua.

Momentilta saa maksaa myös sijoitusmenoja, jotka budjetoidaan maksatuspäätösperusteisina.

Valtuus

Vuonna 2008 saa Kainuun hallintokokeilua lukuun ottamatta tehdä enintään 18 250 000 euron arvosta uusia sitoumuksia työllisyysperusteisiin investointeihin. Vuoden 2007 valtuuden käyttämättä jäävästä osasta saa tehdä sitoumuksia vuonna 2008.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Määrärahaa osoitetaan osarahoituksena kuntien, kuntayhtymien ja muiden yhteisöjen työllisyysperusteisiin investointeihin (investointiavustus) ja valtion rakennuttaville virastoille (työllisyystyöohjelma). Investointiavustuksilla pyritään edistämään uusien työpaikkojen syntymistä. Määrärahalla pyritään myös lieventämään äkillisten rakennemuutosten aiheuttamia ongelmia. Työllisyystyöohjelmaa käytetään virastojen ja laitosten investointihankkeiden osarahoitukseen ja sillä pyritään aientamaan työllisyyden hoidon kannalta merkittäviä hankkeita. Momentilta rahoitettavien investointien rakennusaikaiset työllisyysvaikutukset ovat arviolta 850 henkilötyövuotta.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2008 2009 2010 Valtuuden käytöstä
aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
         
Investointiavustus        
Ennen vuotta 2008 tehdyt sitoumukset 16 928 6 058 - 22 986
Vuoden 2008 sitoumukset 5 281 6 591 2 378 14 250
Työllisyysperusteiset investoinnit yhteensä 22 209 12 649 2 378 37 236
         
Työllisyystyöohjelma        
Ennen vuotta 2008 tehdyt sitoumukset 6 000 1 200 - 7 200
Vuoden 2008 sitoutumukset 1 546 1 830 624 4 000
Työllisyystyöohjelma yhteensä 7 546 3 030 624 11 200
         
Yhteensä 29 755 15 679 3 002 48 436

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Investointiavustus 22 209 000
Työllisyystyöohjelma 7 546 000
Yhteensä 29 755 000

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Määrärahan lisäys talousarvioesityksen 23 404 000 euroon nähden on 5 851 000 euroa ja valtuuden lisäys talousarvioesityksen 8 000 000 euroon nähden 8 500 000 euroa. Määrärahan lisäyksestä 2 600 000 euroa aiheutuu vuoden 2007 neljännessä lisätalousarvioesityksessä ehdotetusta 4 300 000 euron myöntämisvaltuuden lisäyksestä äkillisille rakennemuutosalueille. Määrärahan lisäyksestä 3 251 000 euroa ja myöntämisvaltuuden lisäys 8 500 000 euroa aiheutuvat äkillisestä rakennemuutoksesta lähinnä Kotka-Haminan seutukunnan ja Itä-Lapin seutukunnan alueilla.

Toista kappaletta on täsmennetty siten, että määrärahan käyttötarkoitus ei koske Kainuun hallintokokeilua.

Neljättä kappaletta on täydennetty siten, että vuoden 2007 valtuuden käyttämättä jäävästä osasta saa tehdä sitoumuksia vuonna 2008.

Valtiovarainvaliokunta:

Talousarvioesityksessä ehdotetaan merkittävää vähennystä työllisyysperusteisiin investointimäärärahoihin: kuluvan vuoden 34,7 milj. euron myöntämisvaltuus on alenemassa 16,5 milj. euroon. Valtuudesta on lisäksi tarkoitus osoittaa 8,5 miljoonaa euroa lähinnä Kotka—Hamina-seutukunnan ja Itä-Lapin seutukunnan alueiden äkillisiin rakennemuutoksiin. Muuhun käyttöön jää näin ollen vain 8 miljoonaa euroa. Vähennystä perustellaan muun muassa työllisyystilanteen kohentumisella ja rakennusalalla vallitsevalla korkeasuhdanteella.

Valiokunta on huolissaan rahoituksen riittävyydestä. Työllisyyspoliittisilla investoinneilla on ollut erittäin suuria myönteisiä vaikutuksia elinkeinoelämän kehittämiseen varsinkin vaikeilla työttömyysalueilla ja rakennemuutospaikkakunnilla. Ne ovat edesauttaneet monien yksityisten investointien liikkeelle lähtöä. Näin suhteellisen pienellä rahalla on voitu saada aikaan merkittäviä kasvusysäyksiä alueilla, joilla työpaikkojen syntyminen on muutoin ollut vaikeaa.

Myöntämisvaltuuden supistuminen on haitallista etenkin Länsi- ja Etelä-Suomessa, missä uusien EU-ohjelmien rahoitustaso alenee tuntuvasti. Myös Itä- ja Pohjois-Suomen kuntien mahdollisuudet tukea esim. matkailu- ja kaivannaisteollisuuteen liittyviä investointeja heikkenevät.

Momentin myöntämisvaltuutta korotetaan 1 750 000 euroa ja momentille lisätään 500 000 euroa.


2008 talousarvio 29 755 000
2007 IV lisätalousarvio
2007 talousarvio 30 718 000
2006 tilinpäätös 25 008 283