Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01.  (30.90 ja 91) Hallinto
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maatalous
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
            (90.) Hallinto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

30. MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriö johtaa toiminta-ajatuksensa mukaisesti uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön politiikkaa osana valtioneuvostoa ja EU:n yhteistä päätöksentekoa.

Ministeriön vision mukaan Suomi on uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi, monipuolisesti ja tehokkaasti hyödyntävä yhteiskunta, jossa ihminen ja luonto voivat hyvin. Ministeriön uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön politiikkaan sisältyy myös elintarvikkeiden laatu ja turvallisuus sekä eläinten ja kasvien terveys ja hyvinvointi. Toimenpiteillään ministeriö luo edellytyksiä maaseudun elinkeinojen ja virkistystoimintojen kehittämiseen.

Ympäristöä ja luonnonsuojelua koskeva yhteisölainsäädäntö säätelee myös suomalaisten luonnonvarojen käyttöä. EU:n politiikat määrittävät tällä hetkellä erityisesti maatalouden, elintarvikkeiden turvallisuuden ja laadun sekä kalatalouden tavoitteita. Vuodesta 2007 lukien myös maaseudun kehittämisen tavoitteet määritellään EU:n strategiassa ja sen pohjalta laaditussa kansallisessa strategiassa. Paikkatietojen yhteiskäytössä EU:n INSPIRE-direktiivin (2007/2/EY) toimeenpano edellyttää kansallisen lainsäädännön ja direktiivin edellyttämien palveluiden toteuttamista. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan vaikuttaminen tapahtuukin pitkälti EU-politiikkojen ja säädösvalmistelun yhteydessä. Suomen EU-politiikoilla tulee olla suunta ja niiden tulee olla vaikuttavia.

Toimialan toimintaympäristön muutos

Maa- ja metsätalousministeriön toimialan elinkeinot ovat tällä hetkellä suurten globaalien haasteiden edessä. Kansainvälinen kilpailu kiristyy edelleen sekä elintarvike- että metsäsektorilla samalla kun toiminnan ympäristövaikutuksille asetetaan yhä tiukempia vaatimuksia. Ilmastonmuutos, vesistöjen rehevöityminen sekä luonnon monimuotoisuuden kaventuminen ovat esimerkkejä maailmanlaajuisista ympäristöongelmista, joiden ratkaisemisessa maa-, metsä- ja kalatalouden menetelmien kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Vuoden 2008 talousarvioesityksessä on lisätty varoja bioenergian tuotantoteknologian ja investointien, bioenergianeuvonnan sekä bioenergian käytön edistämiseksi 9,5 milj. euroa. Toimialan elinkeinojen menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen.

Vuonna 2008 maatalouden toimintaedellytyksiin vaikuttaa erityisesti artiklan 141 mukaisen tukijärjestelmän jatkumiseen liittyvät ratkaisut.

Määrärahat politiikkasektoreittain

Maa- ja metsätalousministeriön toimialan jakautuminen politiikkasektoreihin sekä niiden menot, milj. euroa (suluissa on viittaus lukuun, jossa määrärahat on budjetoitu)
  2007
varsinainen
talousarvio
2008
varsinainen
talousarvio
Muutos
2007/2008
       
Maaseudun kehittäminen (30.10) 102,985 121,495 18,510
Maatalous (30.20) 2 095,324 2 229,964 134,640
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu (30.30) 43,770 44,471 0,701
Kala-, riista- ja porotalous (30.40) 58,458 59,997 1,539
Vesitalous (30.50) 25,426 29,682 4,256
Metsätalous (30.60 ja 63) 156,853 164,071 7,218
Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri (30.70) 55,113 60,224 5,111
Hallinto ja muut (30.01) 88,242 103,071 14,829
Yhteensä 2 626,171 2 812,975 186,804

Vaikuttavuustavoitteet politiikkasektoreittain

Maaseudun kehittäminen

Ensisijaisena tavoitteena on maaseudun elinvoiman säilyminen kestävällä tavalla. Erityinen haaste on harvaan asutun ja ydinmaaseudun väestökehityksen tasapainottaminen, työllisyyden parantaminen ja elinkeinotoiminnan monipuolistaminen. Tähän vaikutetaan tukemalla maaseutualueiden tasapainoista kehitystä suhteessa koko maan kehitykseen ja kehittämällä maaseutua kilpailukykyisenä asuinympäristönä, yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä.

Tunnusluvut
  2002 2003 2004 2005 20061) Arvio
2007—2008
             
Väkiluvun muutos (%)           Hidastuu
Harvaan asuttu maaseutu -1,31 -1,16 -1,05 -1,09 -1,27  
Ydinmaaseutu -0,39 -0,30 -0,10 -0,20 -0,16  

1) Arvio.

Määrärahojen muutokset

Määrärahat kasvavat 18,5 milj. euroa (+18 %), mikä johtuu pääosin vuoden 2007 talousarvion määrärahan alhaisesta tasosta, koska vuonna 2007 on EU:n osarahoittamaan maaseudun kehittämishanketoimintaan käytettävissä 12,9 milj. euroa edellisiltä vuosilta siirtynyttä määrärahaa. Maaseutuneuvonnan määrärahat kasvavat 3 %.

Maatalous

Tavoitteena on maataloustuotannon jatkuminen koko Suomessa ja kotimaisen elintarvikeketjun tarvitseman laadukkaan raaka-aineen tuottaminen, maatalouden kannattavuuden turvaaminen sekä maataloustuotannon ravinnekuormituksen vähentäminen. Tavoitteena on myös maatalousperäisen bioenergiatuotannon lisääminen.

Tunnusluvut
  2003 2004 2005 2006
arvio
2007
arvio
2008
arvio
             
1. Maatalouden kannattavuuden turvaaminen            
— Maataloustulo (kokonaistasolla), milj. euroa 1 121 1 068 975 893 ennallaan ennallaan
— Maataloustulo euroa/tila 22 579 20 350 18 700 15 100 15 100 nousee
— Kirjanpitotilojen työansio euroa/tunti1) 4,1 3,4 3,4 2 2 nousee
— Kannattavuuskerroin2)            
    — 25 %:lla tiloista yli 0,73 0,72 0,67 0,60 0,60 nousee
    — 25 %:lla tiloista alle 0,21 0,20 0,09 0,01 0,01 nousee
             
2. Raaka-aineiden tuottaminen            
— Omavaraisuus %            
    — maito, neste 111 109 106 105 105 105
    — liha 106 105 105 105 105 105
    — kananmunat 116 119 119 116 114 112
    — ruis 75 62 32 57 70 80
             
3. Ravinnekuormituksen vähentäminen            
— Valtakunnallinen typpitase, kg N/ha3) 56 52 <53 <52 <51 <50
— Valtakunnallinen fosforitase, kg P/ha3) 10,9 10,5 <10,2 <9,9 <9,6 <9,3
— Maatalouden kasvihuonekaasupäästöt, milj. tonnia hiilidioksidia/ekvivalenttia 7,5 <7,4 <7,4 <7,3 <7,3 <7,2
             
4. Bioenergiatuotannon lisääminen            
— Energiakasveilla % pellosta 0 0,2 0,4 0,7 1,2 1,3

1) Työtuntiansio lasketaan vähentämällä kokonaistuotosta kaikki kustannukset (sisältää oman pääoman 5 % korkovaatimuksen) ja jakamalla saatu euromäärä tehdyillä työtunneilla. Kirjanpitotilojen työtuntiansio on MTT:n ennuste vuodelle 2006 ja 2007.

2) Kannattavuuskerroin osoittaa, kuinka suuri osa oman työn palkkavaatimuksesta ja oman pääoman korkovaatimuksesta on saavutettu. Esim. vuosina 2005 oman työn palkkavaatimus oli 12,3 euroa tunnilta ja oman pääoman korkovaatimus oli 5 prosenttia. Seurataan kannattavuuskirjanpitotilojen osalta.

3) Typpi- ja fosforitase kuvaavat peltohehtaarille käytetyistä panoksista tulevien ja lopputuotteisiin sitoutuneiden ravinnemäärien erotusta.

Määrärahojen muutokset

Määrärahat kasvavat 134,6 milj. euroa (6 %), mikä johtuu EU:n kokonaan rahoittamien markkinatukien ja osarahoitteisten menekinedistämisohjelmien siirtymisestä rahoitettavaksi talousarviosta (+51,5 milj. euroa), korkotukilainojen korkotuen kasvusta (+22,2 milj. euroa) ja siirron kasvusta Maatilatalouden kehittämisrahastoon (+8,1 milj. euroa). Maatalouden ympäristötuen ja luonnonhaittakorvauksen ja luopumistukien menojen kasvua lisää se, että vuonna 2007 menoista 44,5 milj. euroa rahoitettiin edelliseltä vuodelta siirtyvällä määrärahalla.

Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu

  • eläinten ja kasvien terveys sekä maatalouden tuotantopanosten turvallisuus ja laatu säilyy edelleen hyvänä,
  • eläinten hyvinvointi paranee,
  • elintarvikevälitteiset ja eläinten ja ihmisten välillä leviävät tautitapaukset vähenevät ja vieraiden aineiden esiintyminen elintarvikkeissa pysyy nykyisellä hyvällä tasolla, ja
  • alkuperä- ja tuotantotapamerkinnät ovat luotettavia ja muuntogeenisten tuotteiden käyttöönotto on hallittua.

Määrärahojen muutokset

Määrärahojen taso säilyy ennallaan.

Kala-, riista- ja porotalous

  • kala- ja riistakantoja hyödynnetään kestävästi ja monipuolisesti,
  • elinkeinokalatalouden kannattavuus paranee,
  • vapaa-ajan kalastuksen harjoittaminen tapahtuu kestävän käytön sallimissa rajoissa,
  • kalavarojen hoito on tehokasta, tarpeeseen perustuvaa ja suunnitelmallista,
  • rajoitetaan riistaeläinten aiheuttamia vahinkoja, ja
  • porotalouden kannattavuutta parannetaan ja mitoitetaan porolaidunten kestävän käytön mukaan.

Määrärahojen muutokset

Riistanhoitomaksua korotetaan 4 eurolla. Määrärahojen taso säilyy muutoin pääosin ennallaan.

Vesitalous

Tavoitteena on yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä vesitalous. Vesistöjen hoidossa tavoitteena on vesistöjen hyvä käytettävyys ja hyvä riskien hallinta myös poikkeuksellisissa vesitilanteissa. Vesihuollon edistämisessä pyritään alueellisen yhteistyön, erityistilanteisiin varautumisen sekä maaseudun vesihuollon parantamiseen. Tavoitteena on myös vaikuttaa yhdyskuntapoliittisiin ratkaisuihin, jotta ne olisivat tulvariskien hallinnan ja vesihuollon välttämättömyyspalvelujen saatavuuden kannalta kestäviä.

Määrärahojen muutokset

Määrärahojen taso nousee hieman lähinnä haja-asutusalueiden viemäriverkostojen laajentamistuen johdosta.

Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri

  • kiinteistö- ja maastotietojärjestelmä turvaavat osaltaan yksityisen maanomistuksen sekä kiinteistöjä ja maastoa koskevan tiedon saatavuuden,
  • kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ja tietopalvelut ovat valtakunnallisesti kattavia, ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja niiden laaja ja monipuolinen käyttö yhteiskunnassa helpottaa kansalaisten arkea, tehostaa hallintoa ja edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä (tietovarantojen hyödyntämisessä hakukertojen kasvu vähintään 3 % edellisvuodesta), ja
  • paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä organisaatioilla on käytettävissään menetelmiä ja palveluita, jotka mahdollistavat tehokkaan yhteiskäytön ja poistavat tarpeettoman päällekkäisen tiedonkeruun.

Määrärahojen muutokset

Määrärahojen taso nousee jonkin verran lähinnä kiinteistöjen kirjaamisjärjestelmien uudistamisen johdosta.

Metsätalous

  • metsien puuntuotannollinen käyttöaste on korkea,
  • metsien puuntuotannollinen tila on hyvä,
  • metsien monimuotoisuus säilyy, ja
  • metsätalouden kannattavuus paranee.

Tavoitteisiin pyritään toteuttamalla hallitusohjelman mukaisesti tarkistettua kansallista metsäohjelmaa ja siihen liittyvää Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa.

Tunnusluvut
  2004 2005 2006 2007 2008 2010
  toteutuma toteutuma toteutuma tavoite tavoite tavoite1)
             
1) Metsien korkea puuntuotannollinen käyttöaste            
— Hakkuukertymän nostaminen hakkuumahdollisuuksien tasolle, milj. m³ 2) 61,2 58,7 56,9 64 65 71
             
2) Metsien hyvä puuntuotannollinen tila            
— Hyvän metsänhoidon suositusten mukaisten taimikoiden osuus perustetuista taimikoista, % 80 84 84 85 85 yli 90
— Nuoren metsän hoidon määrä, 1 000 ha/v3) 236 219 218 215 220 260
— Kunnostusojitusten määrä, 1 000 ha/v 78 69 72 70 72 100
             
3) Metsien monimuotoisuus            
— Arvokkaiden elinympäristöjen ominaispiirteiden säilyminen ennallaan tai lähes ennallaan, % 95 95 96 95 yli 95 yli 95
             
4) Metsätalouden kannattavuus            
— Yksityismetsätalouden nettotuloksen paraneminen, euroa/ha (vuoden 2007 rahanarvossa) 105,2 97,6 88,0 130 130 130

1) Tavoitteet perustuvat hallitusohjelman mukaisesti Metsäsektorin tulevaisuuskatsauksessa esiteltyihin linjauksiin.

2) Sisältää markkinahakkuiden lisäksi kotitarpeiksi sahatun puun ja pientalokiinteistöjen käyttämän polttopuun (yht. n. 6 milj. m3/vuosi).

3) Sisältää taimikonhoidon ja nuoren metsän kunnostuksen.

Määrärahojen muutokset

Määrärahojen taso nousee hieman, mikä johtuu puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen osoitetun tuen kasvusta. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja neuvontaorganisaatioille sekä Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenomäärärahat kuitenkin supistuvat.

Hallinto ja muut

Kasvu aiheutuu bioenergiatuotannon avustuksista (+5 milj. euroa) ja lähinnä Maaseutuviraston perustamisesta.

Maa- ja metsätalousministeriön asettamat hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustavat tavoitteet vuodelle 2008

  • Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan sektoritutkimusta kohdennetaan painottaen valtioneuvoston määräämiä aihepiirejä, sektoritutkimuksen vaikuttavuutta lisätään tiivistämällä yhteistyötä neuvontaorganisaatioiden kanssa.
  • Talousarvioesitys on laadittu tukemaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuusohjelmien toteuttamista. Tuottavuusohjelmien sisältöä ja toimenpiteitä tarkistetaan tarvittaessa.

Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat tai määrärahan osat ovat seuraavat:

  • Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma vuoksiksi 2007—2013 eräiltä osin (30.10.61 ja 62).
  • Elinkeinokalatalouden toimintaohjelma Kainuun hallintokokeilun osalta (30.40.62).
  • Metsäluonnon hoidon edistäminen (30.60.45).

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole saajan sukupuoli.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 139 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain, milj. euroa
    2007 2008
    varsinainen varsinainen
    talousarvio talousarvio
       
30.10.61 EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 56,816 63,300
30.10.62 Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 57,085 69,400
30.20.40 Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v)    
  — myöntämisvaltuus 584,094 92,094
30.20.43 Maatalouden ympäristötuki ja tuotantoeläinten hyvinvointituki (siirtomääräraha 2 v)    
  — myöntämisvaltuus 1 257,600 90,000
30.20.44 Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v)    
  — myöntämisvaltuus 1 700,000 25,000
30.20.49 Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki(arviomääräraha)    
  — korkotukivaltuus 170,000 285,000
30.60.44 Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 62,500 68,900

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008

    v. 2006
tilinpäätös
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2007—2008
    1000 € %
             
01. Hallinto 89 763 88 242 103 071 14 829 17
01. Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 35 541 26 594 26 692 98 0
02. Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 13 657 13 380 13 360 - 20 - 0
03. Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 11 593 19 292 7 699 66
04. Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 728 732 819 87 12
20. Tietojärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 4 083 3 172 3 652 480 15
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) 729 729 729
22. Yhteistutkimukset (siirtomääräraha 3 v) 5 820 3 328 4 613 1 285 39
29. Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 26 050 25 000 25 200 200 1
40. Bioenergiatuotannon avustukset (siirtomääräraha 3 v) 5 000 5 000 0
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) 3 154 3 714 3 714
10. Maaseudun kehittäminen 180 337 102 985 121 495 18 510 18
50. Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) 11 370 10 159 10 590 431 4
54. Hevostalouden edistäminen totopeleistä valtion osuutena kertyvillä varoilla (arviomääräraha) 8 012 8 632 8 832 200 2
55. Valtionapu 4H-toimintaan (kiinteä määräraha) 4 870 4 820 4 870 50 1
61. EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) 54 727 50 300 53 000 2 700 5
62. Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) 98 834 26 551 41 600 15 049 57
63. Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 2 523 2 523 2 603 80 3
20. Maatalous 2 162 351 2 095 324 2 229 964 134 640 6
01. Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 32 366 32 366 32 665 299 1
40. Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) 609 165 566 165 566 165
41. EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) 633 276 551 337 607 138 55 801 10
42. Satovahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) 3 400 3 400 3 400
43. Maatalouden ympäristötuki, tuotantoeläinten hyvinvointituki ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) 264 629 310 996 344 647 33 651 11
44. Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) 422 673 414 673 422 673 8 000 2
45. Luopumistuet ja -korvaukset ja pellonmetsitystuki (siirtomääräraha 2 v) 147 000 130 900 144 480 13 580 10
46. Markkinoinnin ja tuotannon kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 4 242 3 942 5 171 1 229 31
47. Laatujärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 1 313 1 213 1 913 700 58
48. Puutarhatalouden ja sokerintuotannon erityistoimenpiteet (siirtomääräraha 3 v) 615 31 852 23 902 - 7 950 - 25
49. Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) 27 359 31 480 53 700 22 220 71
60. Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) 1 600 2 000 1 000 - 1 000 - 50
61. Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 2 v) 14 712 15 000 23 110 8 110 54
30. Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu 42 770 43 770 44 471 701 2
01. Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 39 489 39 552 40 253 701 2
20. Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha) 2 005 1 650 1 650
41. Eräät korvaukset (arviomääräraha) 1 276 2 568 2 568
40. Kala-, riista- ja porotalous 60 889 58 458 59 997 1 539 3
01. Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 16 597 16 397 16 636 239 1
20. Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v) 2 300 2 300 2 300
41. Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha) 6 052 5 400 5 400
42. Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) 2 300 2 300 2 550 250 11
43. Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 2 057 1 814 1 867 53 3
50. Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 7 122 7 194 8 456 1 262 18
51. Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 6 128 5 849 5 636 - 213 - 4
52. Tenojoen kalastuslupamaksut ja viehekalastusmaksut (arviomääräraha) 2 458 2 750 2 760 10 0
62. Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 15 118 13 397 13 635 238 2
77. Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v) 757 1 057 757 - 300 - 28
50. Vesitalous 27 550 25 426 29 682 4 256 17
20. Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 2 v) 6 459 6 480 6 700 220 3
30. Vesihuoltolaitteiden rakentamisen korkotuki (arviomääräraha) 1 127 1 000 800 - 200 - 20
31. Avustukset yhdyskuntien vesihuoltotoimenpiteisiin (siirtomääräraha 3 v) 5 590 5 927 7 763 1 836 31
43. Eräät valtion maksettavaksi määrätyt korvaukset (arviomääräraha) 145 420 420
48. Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) 841 841 841
77. Vesistö- ja vesihuoltotyöt (siirtomääräraha 3 v) 13 388 10 758 13 158 2 400 22
60. Metsätalous 155 861 151 063 158 305 7 242 5
01. Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 39 593 39 950 41 436 1 486 4
41. Metsäpuiden siemenhuolto (siirtomääräraha 2 v) 768 903 1 169 266 29
42. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (siirtomääräraha 2 v) 45 379 43 689 42 909 - 780 - 2
43. Eräät korvaukset (arviomääräraha) 10 50 50
44. Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) 61 281 57 680 63 780 6 100 11
45. Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 7 005 6 965 6 965
50. Eräät metsätalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) 1 726 1 726 1 796 70 4
83. Lainat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (siirtomääräraha 3 v) 100 100 200 100 100
63. Metsähallitus 5 830 5 790 5 766 - 24 - 0
50. Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) 5 830 5 790 5 766 - 24 - 0
70. Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri 54 876 55 113 60 224 5 111 9
01. Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 47 576 47 775 50 645 2 870 6
02. Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 300 3 338 3 579 241 7
40. Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha) 4 000 4 000 6 000 2 000 50
(90.) Hallinto
(91.) Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta ja eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta
  Yhteensä 2 780 228 2 626 171 2 812 975 186 804 7

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 5 510 5 450 5 350    

1) Lisäksi pääluokan 30 määrärahoja (mom. 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 47, 30.40.41, 42, 51, 62 ja 77, 30.50.20, 30.63.50 ja 30.70.40) voidaan käyttää 378 henkilötyövuotta vastaavasti tilapäisluonteisiin tehtäviin palkattavien määräaikaisten henkilöiden palkkaamiseen valtion virastoihin tai laitoksiin. Lisäksi hallinnonalan tehtäviä hoitaa toisten pääluokkien henkilöstömäärissä: TEM, TE-keskukset: noin 705 EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä, YM: 238 vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, VM: 26 läänineläinlääkäriä, UM: 6 erityisasiantuntijaa, VM: noin 40 tullilaitoksessa tarkastustehtävissä.