Talousarvioesitys 2008
30. MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriö johtaa toiminta-ajatuksensa mukaisesti uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön politiikkaa osana valtioneuvostoa ja EU:n yhteistä päätöksentekoa.
Ministeriön vision mukaan Suomi on uusiutuvia luonnonvaroja kestävästi, monipuolisesti ja tehokkaasti hyödyntävä yhteiskunta, jossa ihminen ja luonto voivat hyvin. Ministeriön uusiutuvien luonnonvarojen kestävän käytön politiikkaan sisältyy myös elintarvikkeiden laatu ja turvallisuus sekä eläinten ja kasvien terveys ja hyvinvointi. Toimenpiteillään ministeriö luo edellytyksiä maaseudun elinkeinojen ja virkistystoimintojen kehittämiseen.
Ympäristöä ja luonnonsuojelua koskeva yhteisölainsäädäntö säätelee myös suomalaisten luonnonvarojen käyttöä. EU:n politiikat määrittävät tällä hetkellä erityisesti maatalouden, elintarvikkeiden turvallisuuden ja laadun sekä kalatalouden tavoitteita. Vuodesta 2007 lukien myös maaseudun kehittämisen tavoitteet määritellään EU:n strategiassa ja sen pohjalta laaditussa kansallisessa strategiassa. Paikkatietojen yhteiskäytössä EU:n INSPIRE-direktiivin (2007/2/EY) toimeenpano edellyttää kansallisen lainsäädännön ja direktiivin edellyttämien palveluiden toteuttamista. Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan vaikuttaminen tapahtuukin pitkälti EU-politiikkojen ja säädösvalmistelun yhteydessä. Suomen EU-politiikoilla tulee olla suunta ja niiden tulee olla vaikuttavia.
Toimialan toimintaympäristön muutos
Maa- ja metsätalousministeriön toimialan elinkeinot ovat tällä hetkellä suurten globaalien haasteiden edessä. Kansainvälinen kilpailu kiristyy edelleen sekä elintarvike- että metsäsektorilla samalla kun toiminnan ympäristövaikutuksille asetetaan yhä tiukempia vaatimuksia. Ilmastonmuutos, vesistöjen rehevöityminen sekä luonnon monimuotoisuuden kaventuminen ovat esimerkkejä maailmanlaajuisista ympäristöongelmista, joiden ratkaisemisessa maa-, metsä- ja kalatalouden menetelmien kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Vuoden 2008 talousarvioesityksessä on lisätty varoja bioenergian tuotantoteknologian ja investointien, bioenergianeuvonnan sekä bioenergian käytön edistämiseksi 9,5 milj. euroa. Toimialan elinkeinojen menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen.
Vuonna 2008 maatalouden toimintaedellytyksiin vaikuttaa erityisesti artiklan 141 mukaisen tukijärjestelmän jatkumiseen liittyvät ratkaisut.
Määrärahat politiikkasektoreittain
Maa- ja metsätalousministeriön toimialan jakautuminen politiikkasektoreihin sekä niiden menot, milj. euroa (suluissa on viittaus lukuun, jossa määrärahat on budjetoitu) | |||
---|---|---|---|
2007 varsinainen talousarvio |
2008 varsinainen talousarvio |
Muutos 2007/2008 |
|
Maaseudun kehittäminen (30.10) | 102,985 | 121,495 | 18,510 |
Maatalous (30.20) | 2 095,324 | 2 229,964 | 134,640 |
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu (30.30) | 43,770 | 44,471 | 0,701 |
Kala-, riista- ja porotalous (30.40) | 58,458 | 59,997 | 1,539 |
Vesitalous (30.50) | 25,426 | 29,682 | 4,256 |
Metsätalous (30.60 ja 63) | 156,853 | 164,071 | 7,218 |
Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri (30.70) | 55,113 | 60,224 | 5,111 |
Hallinto ja muut (30.01) | 88,242 | 103,071 | 14,829 |
Yhteensä | 2 626,171 | 2 812,975 | 186,804 |
Vaikuttavuustavoitteet politiikkasektoreittain
Maaseudun kehittäminen
Ensisijaisena tavoitteena on maaseudun elinvoiman säilyminen kestävällä tavalla. Erityinen haaste on harvaan asutun ja ydinmaaseudun väestökehityksen tasapainottaminen, työllisyyden parantaminen ja elinkeinotoiminnan monipuolistaminen. Tähän vaikutetaan tukemalla maaseutualueiden tasapainoista kehitystä suhteessa koko maan kehitykseen ja kehittämällä maaseutua kilpailukykyisenä asuinympäristönä, yritysten sijoituspaikkana ja asukkaiden työllistäjänä.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 20061) | Arvio 2007—2008 |
|
Väkiluvun muutos (%) | Hidastuu | |||||
Harvaan asuttu maaseutu | -1,31 | -1,16 | -1,05 | -1,09 | -1,27 | |
Ydinmaaseutu | -0,39 | -0,30 | -0,10 | -0,20 | -0,16 |
1) Arvio.
Määrärahojen muutokset
Määrärahat kasvavat 18,5 milj. euroa (+18 %), mikä johtuu pääosin vuoden 2007 talousarvion määrärahan alhaisesta tasosta, koska vuonna 2007 on EU:n osarahoittamaan maaseudun kehittämishanketoimintaan käytettävissä 12,9 milj. euroa edellisiltä vuosilta siirtynyttä määrärahaa. Maaseutuneuvonnan määrärahat kasvavat 3 %.
Maatalous
Tavoitteena on maataloustuotannon jatkuminen koko Suomessa ja kotimaisen elintarvikeketjun tarvitseman laadukkaan raaka-aineen tuottaminen, maatalouden kannattavuuden turvaaminen sekä maataloustuotannon ravinnekuormituksen vähentäminen. Tavoitteena on myös maatalousperäisen bioenergiatuotannon lisääminen.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | 2006 arvio |
2007 arvio |
2008 arvio |
|
1. Maatalouden kannattavuuden turvaaminen | ||||||
— Maataloustulo (kokonaistasolla), milj. euroa | 1 121 | 1 068 | 975 | 893 | ennallaan | ennallaan |
— Maataloustulo euroa/tila | 22 579 | 20 350 | 18 700 | 15 100 | 15 100 | nousee |
— Kirjanpitotilojen työansio euroa/tunti1) | 4,1 | 3,4 | 3,4 | 2 | 2 | nousee |
— Kannattavuuskerroin2) | ||||||
— 25 %:lla tiloista yli | 0,73 | 0,72 | 0,67 | 0,60 | 0,60 | nousee |
— 25 %:lla tiloista alle | 0,21 | 0,20 | 0,09 | 0,01 | 0,01 | nousee |
2. Raaka-aineiden tuottaminen | ||||||
— Omavaraisuus % | ||||||
— maito, neste | 111 | 109 | 106 | 105 | 105 | 105 |
— liha | 106 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
— kananmunat | 116 | 119 | 119 | 116 | 114 | 112 |
— ruis | 75 | 62 | 32 | 57 | 70 | 80 |
3. Ravinnekuormituksen vähentäminen | ||||||
— Valtakunnallinen typpitase, kg N/ha3) | 56 | 52 | <53 | <52 | <51 | <50 |
— Valtakunnallinen fosforitase, kg P/ha3) | 10,9 | 10,5 | <10,2 | <9,9 | <9,6 | <9,3 |
— Maatalouden kasvihuonekaasupäästöt, milj. tonnia hiilidioksidia/ekvivalenttia | 7,5 | <7,4 | <7,4 | <7,3 | <7,3 | <7,2 |
4. Bioenergiatuotannon lisääminen | ||||||
— Energiakasveilla % pellosta | 0 | 0,2 | 0,4 | 0,7 | 1,2 | 1,3 |
1) Työtuntiansio lasketaan vähentämällä kokonaistuotosta kaikki kustannukset (sisältää oman pääoman 5 % korkovaatimuksen) ja jakamalla saatu euromäärä tehdyillä työtunneilla. Kirjanpitotilojen työtuntiansio on MTT:n ennuste vuodelle 2006 ja 2007.
2) Kannattavuuskerroin osoittaa, kuinka suuri osa oman työn palkkavaatimuksesta ja oman pääoman korkovaatimuksesta on saavutettu. Esim. vuosina 2005 oman työn palkkavaatimus oli 12,3 euroa tunnilta ja oman pääoman korkovaatimus oli 5 prosenttia. Seurataan kannattavuuskirjanpitotilojen osalta.
3) Typpi- ja fosforitase kuvaavat peltohehtaarille käytetyistä panoksista tulevien ja lopputuotteisiin sitoutuneiden ravinnemäärien erotusta.
Määrärahojen muutokset
Määrärahat kasvavat 134,6 milj. euroa (6 %), mikä johtuu EU:n kokonaan rahoittamien markkinatukien ja osarahoitteisten menekinedistämisohjelmien siirtymisestä rahoitettavaksi talousarviosta (+51,5 milj. euroa), korkotukilainojen korkotuen kasvusta (+22,2 milj. euroa) ja siirron kasvusta Maatilatalouden kehittämisrahastoon (+8,1 milj. euroa). Maatalouden ympäristötuen ja luonnonhaittakorvauksen ja luopumistukien menojen kasvua lisää se, että vuonna 2007 menoista 44,5 milj. euroa rahoitettiin edelliseltä vuodelta siirtyvällä määrärahalla.
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
- eläinten ja kasvien terveys sekä maatalouden tuotantopanosten turvallisuus ja laatu säilyy edelleen hyvänä,
- eläinten hyvinvointi paranee,
- elintarvikevälitteiset ja eläinten ja ihmisten välillä leviävät tautitapaukset vähenevät ja vieraiden aineiden esiintyminen elintarvikkeissa pysyy nykyisellä hyvällä tasolla, ja
- alkuperä- ja tuotantotapamerkinnät ovat luotettavia ja muuntogeenisten tuotteiden käyttöönotto on hallittua.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso säilyy ennallaan.
Kala-, riista- ja porotalous
- kala- ja riistakantoja hyödynnetään kestävästi ja monipuolisesti,
- elinkeinokalatalouden kannattavuus paranee,
- vapaa-ajan kalastuksen harjoittaminen tapahtuu kestävän käytön sallimissa rajoissa,
- kalavarojen hoito on tehokasta, tarpeeseen perustuvaa ja suunnitelmallista,
- rajoitetaan riistaeläinten aiheuttamia vahinkoja, ja
- porotalouden kannattavuutta parannetaan ja mitoitetaan porolaidunten kestävän käytön mukaan.
Määrärahojen muutokset
Riistanhoitomaksua korotetaan 4 eurolla. Määrärahojen taso säilyy muutoin pääosin ennallaan.
Vesitalous
Tavoitteena on yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä vesitalous. Vesistöjen hoidossa tavoitteena on vesistöjen hyvä käytettävyys ja hyvä riskien hallinta myös poikkeuksellisissa vesitilanteissa. Vesihuollon edistämisessä pyritään alueellisen yhteistyön, erityistilanteisiin varautumisen sekä maaseudun vesihuollon parantamiseen. Tavoitteena on myös vaikuttaa yhdyskuntapoliittisiin ratkaisuihin, jotta ne olisivat tulvariskien hallinnan ja vesihuollon välttämättömyyspalvelujen saatavuuden kannalta kestäviä.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee hieman lähinnä haja-asutusalueiden viemäriverkostojen laajentamistuen johdosta.
Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri
- kiinteistö- ja maastotietojärjestelmä turvaavat osaltaan yksityisen maanomistuksen sekä kiinteistöjä ja maastoa koskevan tiedon saatavuuden,
- kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ja tietopalvelut ovat valtakunnallisesti kattavia, ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja niiden laaja ja monipuolinen käyttö yhteiskunnassa helpottaa kansalaisten arkea, tehostaa hallintoa ja edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä (tietovarantojen hyödyntämisessä hakukertojen kasvu vähintään 3 % edellisvuodesta), ja
- paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä organisaatioilla on käytettävissään menetelmiä ja palveluita, jotka mahdollistavat tehokkaan yhteiskäytön ja poistavat tarpeettoman päällekkäisen tiedonkeruun.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee jonkin verran lähinnä kiinteistöjen kirjaamisjärjestelmien uudistamisen johdosta.
Metsätalous
- metsien puuntuotannollinen käyttöaste on korkea,
- metsien puuntuotannollinen tila on hyvä,
- metsien monimuotoisuus säilyy, ja
- metsätalouden kannattavuus paranee.
Tavoitteisiin pyritään toteuttamalla hallitusohjelman mukaisesti tarkistettua kansallista metsäohjelmaa ja siihen liittyvää Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2010 | |
toteutuma | toteutuma | toteutuma | tavoite | tavoite | tavoite1) | |
1) Metsien korkea puuntuotannollinen käyttöaste | ||||||
— Hakkuukertymän nostaminen hakkuumahdollisuuksien tasolle, milj. m³ 2) | 61,2 | 58,7 | 56,9 | 64 | 65 | 71 |
2) Metsien hyvä puuntuotannollinen tila | ||||||
— Hyvän metsänhoidon suositusten mukaisten taimikoiden osuus perustetuista taimikoista, % | 80 | 84 | 84 | 85 | 85 | yli 90 |
— Nuoren metsän hoidon määrä, 1 000 ha/v3) | 236 | 219 | 218 | 215 | 220 | 260 |
— Kunnostusojitusten määrä, 1 000 ha/v | 78 | 69 | 72 | 70 | 72 | 100 |
3) Metsien monimuotoisuus | ||||||
— Arvokkaiden elinympäristöjen ominaispiirteiden säilyminen ennallaan tai lähes ennallaan, % | 95 | 95 | 96 | 95 | yli 95 | yli 95 |
4) Metsätalouden kannattavuus | ||||||
— Yksityismetsätalouden nettotuloksen paraneminen, euroa/ha (vuoden 2007 rahanarvossa) | 105,2 | 97,6 | 88,0 | 130 | 130 | 130 |
1) Tavoitteet perustuvat hallitusohjelman mukaisesti Metsäsektorin tulevaisuuskatsauksessa esiteltyihin linjauksiin.
2) Sisältää markkinahakkuiden lisäksi kotitarpeiksi sahatun puun ja pientalokiinteistöjen käyttämän polttopuun (yht. n. 6 milj. m3/vuosi).
3) Sisältää taimikonhoidon ja nuoren metsän kunnostuksen.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee hieman, mikä johtuu puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen osoitetun tuen kasvusta. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja neuvontaorganisaatioille sekä Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenomäärärahat kuitenkin supistuvat.
Hallinto ja muut
Kasvu aiheutuu bioenergiatuotannon avustuksista (+5 milj. euroa) ja lähinnä Maaseutuviraston perustamisesta.
Maa- ja metsätalousministeriön asettamat hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustavat tavoitteet vuodelle 2008
- Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan sektoritutkimusta kohdennetaan painottaen valtioneuvoston määräämiä aihepiirejä, sektoritutkimuksen vaikuttavuutta lisätään tiivistämällä yhteistyötä neuvontaorganisaatioiden kanssa.
- Talousarvioesitys on laadittu tukemaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuusohjelmien toteuttamista. Tuottavuusohjelmien sisältöä ja toimenpiteitä tarkistetaan tarvittaessa.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat tai määrärahan osat ovat seuraavat:
- Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma vuoksiksi 2007—2013 eräiltä osin (30.10.61 ja 62).
- Elinkeinokalatalouden toimintaohjelma Kainuun hallintokokeilun osalta (30.40.62).
- Metsäluonnon hoidon edistäminen (30.60.45).
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole saajan sukupuoli.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 139 henkilötyövuotta.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain, milj. euroa | |||
---|---|---|---|
2007 | 2008 | ||
varsinainen | varsinainen | ||
talousarvio | talousarvio | ||
30.10.61 | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 56,816 | 63,300 | |
30.10.62 | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 57,085 | 69,400 | |
30.20.40 | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 584,094 | 92,094 | |
30.20.43 | Maatalouden ympäristötuki ja tuotantoeläinten hyvinvointituki (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 1 257,600 | 90,000 | |
30.20.44 | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 1 700,000 | 25,000 | |
30.20.49 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki(arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 170,000 | 285,000 | |
30.60.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 62,500 | 68,900 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008
v. 2006 tilinpäätös 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2007—2008 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 89 763 | 88 242 | 103 071 | 14 829 | 17 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 35 541 | 26 594 | 26 692 | 98 | 0 |
02. | Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 657 | 13 380 | 13 360 | - 20 | - 0 |
03. | Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 11 593 | 19 292 | 7 699 | 66 |
04. | Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 728 | 732 | 819 | 87 | 12 |
20. | Tietojärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 083 | 3 172 | 3 652 | 480 | 15 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 729 | 729 | 729 | — | — |
22. | Yhteistutkimukset (siirtomääräraha 3 v) | 5 820 | 3 328 | 4 613 | 1 285 | 39 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 26 050 | 25 000 | 25 200 | 200 | 1 |
40. | Bioenergiatuotannon avustukset (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 5 000 | 5 000 | 0 |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) | 3 154 | 3 714 | 3 714 | — | — |
10. | Maaseudun kehittäminen | 180 337 | 102 985 | 121 495 | 18 510 | 18 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 11 370 | 10 159 | 10 590 | 431 | 4 |
54. | Hevostalouden edistäminen totopeleistä valtion osuutena kertyvillä varoilla (arviomääräraha) | 8 012 | 8 632 | 8 832 | 200 | 2 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (kiinteä määräraha) | 4 870 | 4 820 | 4 870 | 50 | 1 |
61. | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | 54 727 | 50 300 | 53 000 | 2 700 | 5 |
62. | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | 98 834 | 26 551 | 41 600 | 15 049 | 57 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 523 | 2 523 | 2 603 | 80 | 3 |
20. | Maatalous | 2 162 351 | 2 095 324 | 2 229 964 | 134 640 | 6 |
01. | Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 366 | 32 366 | 32 665 | 299 | 1 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 609 165 | 566 165 | 566 165 | — | — |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 633 276 | 551 337 | 607 138 | 55 801 | 10 |
42. | Satovahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
43. | Maatalouden ympäristötuki, tuotantoeläinten hyvinvointituki ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) | 264 629 | 310 996 | 344 647 | 33 651 | 11 |
44. | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | 422 673 | 414 673 | 422 673 | 8 000 | 2 |
45. | Luopumistuet ja -korvaukset ja pellonmetsitystuki (siirtomääräraha 2 v) | 147 000 | 130 900 | 144 480 | 13 580 | 10 |
46. | Markkinoinnin ja tuotannon kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 242 | 3 942 | 5 171 | 1 229 | 31 |
47. | Laatujärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 313 | 1 213 | 1 913 | 700 | 58 |
48. | Puutarhatalouden ja sokerintuotannon erityistoimenpiteet (siirtomääräraha 3 v) | 615 | 31 852 | 23 902 | - 7 950 | - 25 |
49. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 27 359 | 31 480 | 53 700 | 22 220 | 71 |
60. | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 1 600 | 2 000 | 1 000 | - 1 000 | - 50 |
61. | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 2 v) | 14 712 | 15 000 | 23 110 | 8 110 | 54 |
30. | Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu | 42 770 | 43 770 | 44 471 | 701 | 2 |
01. | Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 39 489 | 39 552 | 40 253 | 701 | 2 |
20. | Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha) | 2 005 | 1 650 | 1 650 | — | — |
41. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 1 276 | 2 568 | 2 568 | — | — |
40. | Kala-, riista- ja porotalous | 60 889 | 58 458 | 59 997 | 1 539 | 3 |
01. | Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 597 | 16 397 | 16 636 | 239 | 1 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v) | 2 300 | 2 300 | 2 300 | — | — |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha) | 6 052 | 5 400 | 5 400 | — | — |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 300 | 2 300 | 2 550 | 250 | 11 |
43. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 2 057 | 1 814 | 1 867 | 53 | 3 |
50. | Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 7 122 | 7 194 | 8 456 | 1 262 | 18 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 6 128 | 5 849 | 5 636 | - 213 | - 4 |
52. | Tenojoen kalastuslupamaksut ja viehekalastusmaksut (arviomääräraha) | 2 458 | 2 750 | 2 760 | 10 | 0 |
62. | Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 15 118 | 13 397 | 13 635 | 238 | 2 |
77. | Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 757 | 1 057 | 757 | - 300 | - 28 |
50. | Vesitalous | 27 550 | 25 426 | 29 682 | 4 256 | 17 |
20. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 2 v) | 6 459 | 6 480 | 6 700 | 220 | 3 |
30. | Vesihuoltolaitteiden rakentamisen korkotuki (arviomääräraha) | 1 127 | 1 000 | 800 | - 200 | - 20 |
31. | Avustukset yhdyskuntien vesihuoltotoimenpiteisiin (siirtomääräraha 3 v) | 5 590 | 5 927 | 7 763 | 1 836 | 31 |
43. | Eräät valtion maksettavaksi määrätyt korvaukset (arviomääräraha) | 145 | 420 | 420 | — | — |
48. | Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 841 | 841 | 841 | — | — |
77. | Vesistö- ja vesihuoltotyöt (siirtomääräraha 3 v) | 13 388 | 10 758 | 13 158 | 2 400 | 22 |
60. | Metsätalous | 155 861 | 151 063 | 158 305 | 7 242 | 5 |
01. | Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 39 593 | 39 950 | 41 436 | 1 486 | 4 |
41. | Metsäpuiden siemenhuolto (siirtomääräraha 2 v) | 768 | 903 | 1 169 | 266 | 29 |
42. | Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (siirtomääräraha 2 v) | 45 379 | 43 689 | 42 909 | - 780 | - 2 |
43. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 10 | 50 | 50 | — | — |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 61 281 | 57 680 | 63 780 | 6 100 | 11 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 005 | 6 965 | 6 965 | — | — |
50. | Eräät metsätalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 1 726 | 1 726 | 1 796 | 70 | 4 |
83. | Lainat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 100 | 100 | 200 | 100 | 100 |
63. | Metsähallitus | 5 830 | 5 790 | 5 766 | - 24 | - 0 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 5 830 | 5 790 | 5 766 | - 24 | - 0 |
70. | Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri | 54 876 | 55 113 | 60 224 | 5 111 | 9 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 47 576 | 47 775 | 50 645 | 2 870 | 6 |
02. | Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 300 | 3 338 | 3 579 | 241 | 7 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 4 000 | 4 000 | 6 000 | 2 000 | 50 |
(90.) | Hallinto | — | — | — | — | — |
(91.) | Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta ja eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 2 780 228 | 2 626 171 | 2 812 975 | 186 804 | 7 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 5 510 | 5 450 | 5 350 |
1) Lisäksi pääluokan 30 määrärahoja (mom. 30.10.61 ja 62, 30.20.43 ja 47, 30.40.41, 42, 51, 62 ja 77, 30.50.20, 30.63.50 ja 30.70.40) voidaan käyttää 378 henkilötyövuotta vastaavasti tilapäisluonteisiin tehtäviin palkattavien määräaikaisten henkilöiden palkkaamiseen valtion virastoihin tai laitoksiin. Lisäksi hallinnonalan tehtäviä hoitaa toisten pääluokkien henkilöstömäärissä: TEM, TE-keskukset: noin 705 EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä, YM: 238 vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, VM: 26 läänineläinlääkäriä, UM: 6 erityisasiantuntijaa, VM: noin 40 tullilaitoksessa tarkastustehtävissä.