Talousarvioesitys 2008
28. VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Toiminta-ajatuksensa mukaisesti valtiovarainhallinto turvaa osaltaan tulevien sukupolvien talouden perustaa ja valinnanmahdollisuuksia tehokkaalla ja laadukkaalla julkisen toiminnan ja talouden ohjauksella ja kehittämisellä sekä luomalla yrityksille ja yksityisille suotuisaa, kannustavaa ja vakaata taloudellista toimintaympäristöä.
Valtiovarainhallinnon toiminta perustuu tutkittuun tietoon ja vahvaan näkemykseen tulevaisuuden muutostarpeista ja niitä tukevista ohjausprosesseista, asiakaslähtöisten palvelujen tuottamiseen sekä valtion palvelujen tehokkaaseen ohjaamiseen ja taloudelliseen järjestämiseen alueelliset ja paikalliset näkökulmat huomioiden.
Talouspolitiikan valmistelu
Valtiovarainministeriö tuottaa kokonaisvaltaista näkemystä julkisesta taloudesta yhteiskunnalliseen talouskeskusteluun sekä päätöksenteon tueksi.
Julkisen talouden ja toiminnan ohjaus
Valtiovarainhallinto edistää yhdenmukaisten toimintaprosessien ja menettelyjen kehittämistä, käyttöönottoa ja toimeenpanoa julkisella sektorilla. Tähän pyritään muun muassa organisaatiorakenteita ja IT-ratkaisuja kehittämällä.
Valtiovarainministeriö korostaa menokurin välttämättömyyttä tulevien vuosien menoja suunniteltaessa. Valtion tuottavuusohjelman sekä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttaminen ovat tärkeässä asemassa luotaessa toimintaedellytyksiä tuotannolliselle sektorille ja hillittäessä julkisten menojen kasvua. Kunnille osoitettavilla tuilla pyritään turvaamaan kuntatalouden vakaus ja kuntien mahdollisuus pitää yllä riittävät kunnalliset palvelut sekä edistämään kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttamista. Valtiovarainhallinto osallistuu kuntatalouden kehittämiseen sekä kunta- ja palvelurakenteiden uudistamiseen käytettävissään olevin keinoin.
Valtion budjettitalouden velanhallinnan strategisena tavoitteena on tyydyttää valtion budjettitalouden rahoitustarve ja minimoida velasta aiheutuva kustannus pitkällä aikavälillä hyväksyttäväksi katsottavalla riskitasolla.
Hallinnon kehittäminen
Valtiovarainministeriö vastaa hallintopolitiikasta sekä kehittää hallinto- ja palvelurakenteita. Ministeriö kehittää, koordinoi ja ohjaa julkisen toiminnan ja talouden ohjauksen, toimeenpanon ja seurannan välineitä. Näitä ovat esimerkiksi talousarvio- ja kehysprosessi, tulosohjaus, toimialan säädökset sekä edellä mainittuihin liittyvä asiantuntemus.
Verotus ja tullitoimi
Verohallinto toimittaa verotusta ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille. Tullilaitos turvaa yritysten ulkomaankaupan sujuvuuden, huolehtii EU:n kauppapolitiikan ja kansallisen tavaraverotuksen täytäntöönpanosta sekä takaa tuloksellisen rikostorjunnan.
Tilastotoimi ja taloudellinen tutkimus
Tilastokeskus huolehtii tilastojen laadinnasta sekä kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan.
Valtion työnantajapolitiikka ja eläketurvan toimeenpano
Valtiovarainhallinto edistää valtion kilpailukykyä työnantajana. Valtiovarainministeriö valmistelee valtion työnantajapolitiikkaa ja eläketurvaa koskevat säädökset. Valtionhallinnon yhteiseen arvoperustaan sisältyvää tasa-arvoperiaatetta noudattaen, valtion työnantajapolitiikan ja eläketurvan säädösvalmistelussa huomioidaan myös sukupuolivaikutukset. Valtiokonttori toimii valtion työeläkelaitoksena ja vastaa valtion varoista hoidettavan eläketurvan toimeenpanosta.
Hallinnonalan rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen
Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelmalla pyritään parantamaan tuottavuutta erityisesti ydintoimintaa kehittämällä. Tuottavuusohjelman kärkihankkeiksi on nostettu toimintaprosessien uudistaminen ja palvelutuotannon kehittäminen sähköistä asiointia lisäämällä sekä valtion alue- ja paikallishallinnon tehostaminen.
Hallinnonalan rakenne muuttuu talousarviovuonna, kun sisäasiainministeriön kuntaosasto sekä alueiden ja hallinnon kehittämisosaston alue- ja paikallishallintoyksikkö ja KuntaIT -yksikkö siirtyvät tehtävineen valtiovarainministeriöön. Myös läänin-, rekisteri- ja kihlakuntahallinto siirtyvät valtiovarainministeriön hallinnonalalle.
Toimintaympäristö
Suomen väestö ikääntyy nopeammin kuin muissa EU-maissa, mikä aiheuttaa jännitteitä työmarkkinoille ja julkiseen talouteen. Ikääntyminen on suuri haaste erityisesti julkisen talouden kestävälle rahoitukselle, kun yhtäältä eläke- ja hyvinvointipalvelujen menopaineet kasvavat ja toisaalta työvoiman määrän vähentyessä kansantuotteen sekä veropohjan kasvu hidastuvat.
Työvoiman vähentymistä voidaan hidastaa lähinnä pidentämällä työuria, edistämällä työvoiman kysynnän ja tarjonnan tarkoituksenmukaista kohtaamista ja parantamalla työelämän vetovoimaa. Työpanoksen niukentuessa entistä tärkeämmäksi tulee sen ja muiden voimavarojen kohdentaminen mahdollisimman tuottavasti, jolloin strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisen merkitys kasvaa.
Keskeinen haaste liittyy myös kansainvälisen työnjaon ja kilpailuympäristön nopeaan muutokseen avoimessa maailmantaloudessa. Kilpailuympäristön muutokseen sopeutuminen edellyttää hyvin toimivia hyödyke-, rahoitus- ja työmarkkinoita. Tuottavuus on globaalitaloudessa kansallisen kilpailukyvyn tärkein määrittäjä ja sitä voidaan tehokkaammin kohottaa investoinneilla inhimilliseen pääomaan ja teknologiseen kehitykseen. Tuottavuuden parantamispyrkimyksiä vastaan toimii mm. monimutkaistuva lainsäädäntö.
Kansainvälinen kilpailu tuotannosta ja työpaikoista johtaa maiden lisääntyvään kilpailuun ammattitaitoisesta ja koulutetusta työvoimasta. Kilpailu suorista sijoituksista ja työpaikoista johtaa myös maiden välisen verokilpailun voimistumiseen. Kansainväliset normit ja verokilpailu edellyttävät muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön ja toimintatapoihin.
Julkisen talouden vakaus ja kestävyys edellyttää julkisten menojen kasvun hillintää, tuottavuuden kohottamista sekä talouden kasvupotentiaalin vahvistamista. Julkisen talouden tasapainon turvaaminen pidemmällä aikavälillä edellyttää tulonsiirtojen ja palvelujärjestelmien uudistamista toisiaan tukevasti sekä julkisen sektorin voimavarojen oikeaa mitoittamista ja tehtävien priorisointia. Voimavaroja on voitava siirtää tehtäväalueelta toiselle väestön ikärakenteen ja aluerakenteen muutosten ja palvelutarpeiden uusien priorisointien mukaisesti. Samalla on otettava entistä paremmin huomioon julkisen talouden vaikutukset talouskasvuun ja työllisyyteen samoin kuin kilpailuympäristön toimivuuteen ja resurssien kohdentumiseen.
Pidemmällä aikavälillä väestön ikääntyminen johtaa kuntasektorilla kasvaviin peruspalvelujen kysyntä- ja rahoituspaineisiin. Talouden tasapainottaminen edellyttää kunnilta sellaisia palvelurakenteita ja tuottavuutta koskevia päätöksiä, joilla toimintamenojen kasvu voidaan pitää verotulojen ja valtionosuuksien kasvun asettamissa rajoissa.
Vaikuttavuustavoitteet
Valtioneuvosto asettaa valtiovarainministeriön hallinnonalalle seuraavat vaikuttavuustavoitteet:
1. Talouden kasvu ja vakaus
Veropoliittisten ratkaisujen toimeenpanossa tähdätään työllisyyden, investointien ja talouskasvun tukemiseen sekä kansainvälisen kilpailukyvyn turvaamiseen.
Rahoitusmarkkinapolitiikalla luodaan ja vahvistetaan rahoitusmarkkinoille toimintapuitteet ja pelisäännöt, jotka ylläpitävät yleisön luottamusta rahoitusmarkkinoiden toimintaan kotimaassa ja kansainvälisesti.
Noudatetaan vastuullista ja pitkäjänteistä kehysmenettelyä.
2. Työvoiman kysynnän ja tarjonnan tarkoituksenmukainen kohtaaminen sekä korkean työllisyysasteen ylläpito
Kyky sopeutua globaalitalouden muutoksiin ja teknologian hyödyntäminen ovat avainasemassa työllisyysasteen nostamisen ja suotuisan tuottavuuskehityksen kannalta. Talous- ja rakennepolitiikalla tuetaan työmarkkinoiden tarpeita vastaavan työvoiman saatavuutta.
3. Veroeurojen käytön tehostaminen
Tavoitteena on, että julkisen talouden tasapainovaatimukset ja palvelujen järjestämisen turvaaminen kohtaavat, kun väestön ikärakenne muuttuu ja kuntien menopaineet kasvavat. Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia, joilla voidaan lisätä taloudellisuutta ja tuottavuutta sekä varmistaa näin rahoituksen kestävyys. Edessä oleva nopea eläkkeelle siirtyminen mahdollistaa toimintojen rationalisoinnin ja pakottaa voimavarojen kohdentamiseen ydintoimintoihin. Valtion resurssiohjausta tehostetaan edelleen ottamalla käyttöön konsernimaisen johtamisen tarjoamia mahdollisuuksia ja menettelyjä.
4. Kunnallisten peruspalvelujen toimintaedellytysten turvaaminen
Tavoitteena on, että nykyisin kuntien vastuulla olevat palvelut saavat riittävän vahvan rakenteellisen ja taloudellisen perustan niiden järjestämisen ja tuottamisen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Kunnallisten peruspalveluiden saatavuus ja laatu turvataan koko maassa kohtuullisella vero- ja maksutasolla. Tämä edellyttää kunta- ja palvelurakenteen vahvistamista, kuntatalouden vakauden turvaamista, tuottavuuden nousua ja kuntien menojen kasvun hillintää.
Tunnusluku | |||||
---|---|---|---|---|---|
2007 toteutuma/ arvio |
2008 arvio |
2009 arvio |
2010 arvio |
2011 arvio |
|
Kuntien yhdistymisiä, kpl | 14 | 1 | 17 | 15 | 18 |
Kuntien toimintamenojen kasvu, % | 4,6 | 5,8 | 5,5 | 4,9 | 4,8 |
Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate (milj. €) | 2 606 | 3 095 | 3 172 | 3 144 | 2 971 |
5. Julkisten palvelujen turvaaminen
Tavoitteena on laadukkaiden ja taloudellisesti tuotettujen julkisten palvelujen, erityisesti valtion palvelujen saatavuuden turvaaminen maan eri osissa. Tämä edellyttää hallinnonalarajat ylittävää yhteistyötä palvelujen järjestämiseksi.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Valtiovarainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 442 henkilötyövuotta.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008
v. 2006 tilinpäätös 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2007—2008 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 182 500 | 179 688 | 203 474 | 23 786 | 13 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 35 166 | 31 951 | 34 537 | 2 586 | 8 |
02. | Valtion IT-strategian toteuttaminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 12 900 | 12 900 | 0 |
10. | Lääninhallitusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 51 447 | 51 648 | 54 060 | 2 412 | 5 |
11. | Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 31 194 | 32 309 | 35 438 | 3 129 | 10 |
12. | Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 224 | 224 | 0 |
29. | Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 63 718 | 62 800 | 66 000 | 3 200 | 5 |
62. | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus valtiovarainministeriön osalta (arviomääräraha) | 134 | 130 | 100 | - 30 | - 23 |
87. | Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen (siirtomääräraha 2 v) | 841 | 850 | 215 | - 635 | - 75 |
(03.) | Valtion taloudellinen tutkimuskeskus | — | — | — | — | — |
(05.) | Valtiokonttori | — | — | — | — | — |
(07.) | Valtion maksamat eläkkeet ja korvaukset | — | — | — | — | — |
10. | Verotus ja tullitoimi | 510 453 | 547 479 | 569 949 | 22 470 | 4 |
01. | Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 349 237 | 339 947 | 357 214 | 17 267 | 5 |
02. | Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 141 453 | 147 832 | 154 954 | 7 122 | 5 |
63. | Verosta vapautuksen johdosta takaisin maksetut verot (arviomääräraha) | 3 882 | 12 000 | 8 000 | - 4 000 | - 33 |
70. | Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 6 281 | 6 281 | 0 |
95. | Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) | 15 881 | 47 700 | 43 500 | - 4 200 | - 9 |
(18.) | Verohallinto | — | — | — | — | — |
20. | Palvelut valtioyhteisölle | 50 665 | 28 639 | 30 681 | 2 042 | 7 |
01. | Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 383 | 18 937 | 23 949 | 5 012 | 26 |
02. | Valtioneuvoston tietohallintoyksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 8 561 | 9 017 | 5 990 | - 3 027 | - 34 |
03. | Valtiovarain controller -toiminnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 508 | 685 | 742 | 57 | 8 |
(04.) | Valtion eläkelautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 213 | — | — | — | — |
88. | Senaatti-kiinteistöt | — | — | — | — | — |
30. | Tilastotoimi ja taloudellinen tutkimus | 45 001 | 45 469 | 47 632 | 2 163 | 5 |
01. | Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 239 | 41 655 | 43 635 | 1 980 | 5 |
02. | Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 762 | 3 814 | 3 997 | 183 | 5 |
(39.) | Eräät siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | — | — | — | — | — |
(40.) | Tullilaitos | — | — | — | — | — |
40. | Valtionhallinnon kehittäminen | 21 830 | 16 272 | 31 508 | 15 236 | 94 |
20. | Työhyvinvoinnin edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 265 | 1 272 | 1 508 | 236 | 19 |
21. | Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | 15 000 | 11 500 | - 3 500 | - 23 |
(22.) | Työhyvinvoinnin tuki (siirtomääräraha 2 v) | 1 600 | — | — | — | — |
(23.) | EU-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 3 v) | 18 965 | — | — | — | — |
71. | Valtion keskeisten tietojärjestelmähankkeiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 18 500 | 18 500 | 0 |
50. | Eläkkeet ja korvaukset | 3 165 106 | 3 334 202 | 3 487 176 | 152 974 | 5 |
15. | Vakinaiset eläkkeet, perhe-eläkkeet sekä kuntoutustuet (arviomääräraha) | 3 056 388 | 3 208 860 | 3 341 660 | 132 800 | 4 |
16. | Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) | 18 814 | 19 900 | 19 400 | - 500 | - 3 |
17. | Muut eläkemenot (arviomääräraha) | 26 535 | 28 285 | 29 450 | 1 165 | 4 |
50. | Tapaturmakorvaukset ja muut vahingonkorvaukset (arviomääräraha) | 37 923 | 43 257 | 43 107 | - 150 | - 0 |
63. | Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) | 21 964 | 33 200 | 47 259 | 14 059 | 42 |
95. | Muilta eläkelaitoksilta saaduista ennakkotuloista maksettavat korkomenot (arviomääräraha) | 3 481 | 700 | 6 300 | 5 600 | 800 |
(52.) | Tilastokeskus | — | — | — | — | — |
(60.) | Senaatti-kiinteistöt | — | — | — | — | — |
60. | Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot | 7 530 | 10 162 | 199 775 | 189 613 | 1 866 |
01. | Euroopan unionin kansallisten asiantuntijoiden palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 177 | 1 177 | 1 500 | 323 | 27 |
02. | Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) | — | 168 | 150 | - 18 | - 11 |
03. | Valtion henkilöstöjärjestelyistä aiheutuvat palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) | 410 | 352 | 235 | - 117 | - 33 |
04. | Työnantajan palkkapoliittiset kehittämistoimenpiteet valtionhallinnossa (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 54 000 | 54 000 | 0 |
20. | Euroopan unionin osallistuminen matkakustannusten korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) | 3 700 | 3 100 | 3 200 | 100 | 3 |
60. | Siirto Koulutusrahastolle (arviomääräraha) | 287 | 210 | 320 | 110 | 52 |
95. | Erikseen budjetoidut säädösperusteiset menot (arviomääräraha) | 1 901 | 100 | 300 | 200 | 200 |
96. | Edeltä arvaamattomat menot (siirtomääräraha 3 v) | — | 5 000 | 140 000 | 135 000 | 2 700 |
97. | Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) | 54 | 55 | 70 | 15 | 27 |
70. | EU ja kansainväliset järjestöt | 1 487 302 | 1 535 905 | 1 608 170 | 72 265 | 5 |
40. | Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) | 5 404 | 6 500 | 7 000 | 500 | 8 |
66. | Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) | 1 480 665 | 1 528 000 | 1 601 000 | 73 000 | 5 |
67. | Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) | — | 170 | 170 | — | — |
(68.) | Suomen maksuosuus Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiön pääomasta (arviomääräraha) | 1 232 | 1 235 | — | - 1 235 | - 100 |
(80.) | Hallinnon uudistaminen ja eräät henkilöstöhallinnon tukitoimenpiteet | — | — | — | — | — |
80. | Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle | 206 340 | 207 527 | 236 848 | 29 321 | 14 |
30. | Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) | 181 723 | 182 327 | 204 848 | 22 521 | 12 |
31. | Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 20 508 | 21 000 | 25 000 | 4 000 | 19 |
40. | Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) | 4 109 | 4 200 | 7 000 | 2 800 | 67 |
(81.) | Eräät hallinnonaloittain jakamattomat menot | — | — | — | — | — |
(82.) | Korvaukset rahastoille ja rahoituslaitoksille | — | — | — | — | — |
(84.) | Kansainväliset rahoitusosuudet | — | — | — | — | — |
(90.) | Suomen maksuosuudet Euroopan unionille | — | — | — | — | — |
90. | Kuntien tukeminen | 254 200 | 265 252 | 250 868 | - 14 384 | - 5 |
03. | KuntaIT:n toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | — | 7 500 | 7 500 | — | — |
30. | Kuntien yleinen valtionosuus, verotuloihin perustuvat tasaukset ja siirtymätasaukset (arviomääräraha) | 199 133 | 184 532 | 175 624 | - 8 908 | - 5 |
31. | Kuntien yhdistymisavustukset ja kuntajako sekä kuntien yhteistoiminnan tukeminen (arviomääräraha) | 22 927 | 55 020 | 44 044 | - 10 976 | - 20 |
32. | Kuntien harkinnanvarainen rahoitusavustus (kiinteä määräraha) | 28 500 | 14 500 | 20 000 | 5 500 | 38 |
33. | Holhoustoimen edunvalvonta (arviomääräraha) | 3 641 | 3 700 | 3 700 | — | — |
91. | Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen | 103 422 | 217 883 | 204 148 | - 13 735 | - 6 |
40. | Tuki työnantajille (arviomääräraha) | 103 422 | 124 000 | 115 000 | - 9 000 | - 7 |
41. | Energiaverotuki (arviomääräraha) | — | 93 883 | 89 148 | - 4 735 | - 5 |
(99.) | Muut valtiovarainministeriön hallinnonalan menot | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 6 034 348 | 6 388 478 | 6 870 229 | 481 751 | 8 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 10 602 | 10 570 | 12 238 |