Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (05.) Valtiokonttori
            (18.) Verohallinto
            (40.) Tullilaitos
            (52.) Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

28. VALTIOVARAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Toiminta-ajatuksensa mukaisesti valtiovarainhallinto turvaa osaltaan tulevien sukupolvien talouden perustaa ja valinnanmahdollisuuksia tehokkaalla ja laadukkaalla julkisen toiminnan ja talouden ohjauksella ja kehittämisellä sekä luomalla yrityksille ja yksityisille suotuisaa, kannustavaa ja vakaata taloudellista toimintaympäristöä.

Valtiovarainhallinnon toiminta perustuu tutkittuun tietoon ja vahvaan näkemykseen tulevaisuuden muutostarpeista ja niitä tukevista ohjausprosesseista, asiakaslähtöisten palvelujen tuottamiseen sekä valtion palvelujen tehokkaaseen ohjaamiseen ja taloudelliseen järjestämiseen alueelliset ja paikalliset näkökulmat huomioiden.

Talouspolitiikan valmistelu

Valtiovarainministeriö tuottaa kokonaisvaltaista näkemystä julkisesta taloudesta yhteiskunnalliseen talouskeskusteluun sekä päätöksenteon tueksi.

Julkisen talouden ja toiminnan ohjaus

Valtiovarainhallinto edistää yhdenmukaisten toimintaprosessien ja menettelyjen kehittämistä, käyttöönottoa ja toimeenpanoa julkisella sektorilla. Tähän pyritään muun muassa organisaatiorakenteita ja IT-ratkaisuja kehittämällä.

Valtiovarainministeriö korostaa menokurin välttämättömyyttä tulevien vuosien menoja suunniteltaessa. Valtion tuottavuusohjelman sekä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttaminen ovat tärkeässä asemassa luotaessa toimintaedellytyksiä tuotannolliselle sektorille ja hillittäessä julkisten menojen kasvua. Kunnille osoitettavilla tuilla pyritään turvaamaan kuntatalouden vakaus ja kuntien mahdollisuus pitää yllä riittävät kunnalliset palvelut sekä edistämään kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toteuttamista. Valtiovarainhallinto osallistuu kuntatalouden kehittämiseen sekä kunta- ja palvelurakenteiden uudistamiseen käytettävissään olevin keinoin.

Valtion budjettitalouden velanhallinnan strategisena tavoitteena on tyydyttää valtion budjettitalouden rahoitustarve ja minimoida velasta aiheutuva kustannus pitkällä aikavälillä hyväksyttäväksi katsottavalla riskitasolla.

Hallinnon kehittäminen

Valtiovarainministeriö vastaa hallintopolitiikasta sekä kehittää hallinto- ja palvelurakenteita. Ministeriö kehittää, koordinoi ja ohjaa julkisen toiminnan ja talouden ohjauksen, toimeenpanon ja seurannan välineitä. Näitä ovat esimerkiksi talousarvio- ja kehysprosessi, tulosohjaus, toimialan säädökset sekä edellä mainittuihin liittyvä asiantuntemus.

Verotus ja tullitoimi

Verohallinto toimittaa verotusta ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille. Tullilaitos turvaa yritysten ulkomaankaupan sujuvuuden, huolehtii EU:n kauppapolitiikan ja kansallisen tavaraverotuksen täytäntöönpanosta sekä takaa tuloksellisen rikostorjunnan.

Tilastotoimi ja taloudellinen tutkimus

Tilastokeskus huolehtii tilastojen laadinnasta sekä kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Valtion taloudellinen tutkimuskeskus tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan.

Valtion työnantajapolitiikka ja eläketurvan toimeenpano

Valtiovarainhallinto edistää valtion kilpailukykyä työnantajana. Valtiovarainministeriö valmistelee valtion työnantajapolitiikkaa ja eläketurvaa koskevat säädökset. Valtionhallinnon yhteiseen arvoperustaan sisältyvää tasa-arvoperiaatetta noudattaen, valtion työnantajapolitiikan ja eläketurvan säädösvalmistelussa huomioidaan myös sukupuolivaikutukset. Valtiokonttori toimii valtion työeläkelaitoksena ja vastaa valtion varoista hoidettavan eläketurvan toimeenpanosta.

Hallinnonalan rakenteiden ja toimintatapojen kehittäminen

Valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelmalla pyritään parantamaan tuottavuutta erityisesti ydintoimintaa kehittämällä. Tuottavuusohjelman kärkihankkeiksi on nostettu toimintaprosessien uudistaminen ja palvelutuotannon kehittäminen sähköistä asiointia lisäämällä sekä valtion alue- ja paikallishallinnon tehostaminen.

Hallinnonalan rakenne muuttuu talousarviovuonna, kun sisäasiainministeriön kuntaosasto sekä alueiden ja hallinnon kehittämisosaston alue- ja paikallishallintoyksikkö ja KuntaIT -yksikkö siirtyvät tehtävineen valtiovarainministeriöön. Myös läänin-, rekisteri- ja kihlakuntahallinto siirtyvät valtiovarainministeriön hallinnonalalle.

Toimintaympäristö

Suomen väestö ikääntyy nopeammin kuin muissa EU-maissa, mikä aiheuttaa jännitteitä työmarkkinoille ja julkiseen talouteen. Ikääntyminen on suuri haaste erityisesti julkisen talouden kestävälle rahoitukselle, kun yhtäältä eläke- ja hyvinvointipalvelujen menopaineet kasvavat ja toisaalta työvoiman määrän vähentyessä kansantuotteen sekä veropohjan kasvu hidastuvat.

Työvoiman vähentymistä voidaan hidastaa lähinnä pidentämällä työuria, edistämällä työvoiman kysynnän ja tarjonnan tarkoituksenmukaista kohtaamista ja parantamalla työelämän vetovoimaa. Työpanoksen niukentuessa entistä tärkeämmäksi tulee sen ja muiden voimavarojen kohdentaminen mahdollisimman tuottavasti, jolloin strategisen henkilöstövoimavarojen johtamisen merkitys kasvaa.

Keskeinen haaste liittyy myös kansainvälisen työnjaon ja kilpailuympäristön nopeaan muutokseen avoimessa maailmantaloudessa. Kilpailuympäristön muutokseen sopeutuminen edellyttää hyvin toimivia hyödyke-, rahoitus- ja työmarkkinoita. Tuottavuus on globaalitaloudessa kansallisen kilpailukyvyn tärkein määrittäjä ja sitä voidaan tehokkaammin kohottaa investoinneilla inhimilliseen pääomaan ja teknologiseen kehitykseen. Tuottavuuden parantamispyrkimyksiä vastaan toimii mm. monimutkaistuva lainsäädäntö.

Kansainvälinen kilpailu tuotannosta ja työpaikoista johtaa maiden lisääntyvään kilpailuun ammattitaitoisesta ja koulutetusta työvoimasta. Kilpailu suorista sijoituksista ja työpaikoista johtaa myös maiden välisen verokilpailun voimistumiseen. Kansainväliset normit ja verokilpailu edellyttävät muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön ja toimintatapoihin.

Julkisen talouden vakaus ja kestävyys edellyttää julkisten menojen kasvun hillintää, tuottavuuden kohottamista sekä talouden kasvupotentiaalin vahvistamista. Julkisen talouden tasapainon turvaaminen pidemmällä aikavälillä edellyttää tulonsiirtojen ja palvelujärjestelmien uudistamista toisiaan tukevasti sekä julkisen sektorin voimavarojen oikeaa mitoittamista ja tehtävien priorisointia. Voimavaroja on voitava siirtää tehtäväalueelta toiselle väestön ikärakenteen ja aluerakenteen muutosten ja palvelutarpeiden uusien priorisointien mukaisesti. Samalla on otettava entistä paremmin huomioon julkisen talouden vaikutukset talouskasvuun ja työllisyyteen samoin kuin kilpailuympäristön toimivuuteen ja resurssien kohdentumiseen.

Pidemmällä aikavälillä väestön ikääntyminen johtaa kuntasektorilla kasvaviin peruspalvelujen kysyntä- ja rahoituspaineisiin. Talouden tasapainottaminen edellyttää kunnilta sellaisia palvelurakenteita ja tuottavuutta koskevia päätöksiä, joilla toimintamenojen kasvu voidaan pitää verotulojen ja valtionosuuksien kasvun asettamissa rajoissa.

Vaikuttavuustavoitteet

Valtioneuvosto asettaa valtiovarainministeriön hallinnonalalle seuraavat vaikuttavuustavoitteet:

1. Talouden kasvu ja vakaus

Veropoliittisten ratkaisujen toimeenpanossa tähdätään työllisyyden, investointien ja talouskasvun tukemiseen sekä kansainvälisen kilpailukyvyn turvaamiseen.

Rahoitusmarkkinapolitiikalla luodaan ja vahvistetaan rahoitusmarkkinoille toimintapuitteet ja pelisäännöt, jotka ylläpitävät yleisön luottamusta rahoitusmarkkinoiden toimintaan kotimaassa ja kansainvälisesti.

Noudatetaan vastuullista ja pitkäjänteistä kehysmenettelyä.

2. Työvoiman kysynnän ja tarjonnan tarkoituksenmukainen kohtaaminen sekä korkean työllisyysasteen ylläpito

Kyky sopeutua globaalitalouden muutoksiin ja teknologian hyödyntäminen ovat avainasemassa työllisyysasteen nostamisen ja suotuisan tuottavuuskehityksen kannalta. Talous- ja rakennepolitiikalla tuetaan työmarkkinoiden tarpeita vastaavan työvoiman saatavuutta.

3. Veroeurojen käytön tehostaminen

Tavoitteena on, että julkisen talouden tasapainovaatimukset ja palvelujen järjestämisen turvaaminen kohtaavat, kun väestön ikärakenne muuttuu ja kuntien menopaineet kasvavat. Peruspalvelujen turvaaminen edellyttää rakenteellisia muutoksia, joilla voidaan lisätä taloudellisuutta ja tuottavuutta sekä varmistaa näin rahoituksen kestävyys. Edessä oleva nopea eläkkeelle siirtyminen mahdollistaa toimintojen rationalisoinnin ja pakottaa voimavarojen kohdentamiseen ydintoimintoihin. Valtion resurssiohjausta tehostetaan edelleen ottamalla käyttöön konsernimaisen johtamisen tarjoamia mahdollisuuksia ja menettelyjä.

4. Kunnallisten peruspalvelujen toimintaedellytysten turvaaminen

Tavoitteena on, että nykyisin kuntien vastuulla olevat palvelut saavat riittävän vahvan rakenteellisen ja taloudellisen perustan niiden järjestämisen ja tuottamisen turvaamiseksi myös tulevaisuudessa. Kunnallisten peruspalveluiden saatavuus ja laatu turvataan koko maassa kohtuullisella vero- ja maksutasolla. Tämä edellyttää kunta- ja palvelurakenteen vahvistamista, kuntatalouden vakauden turvaamista, tuottavuuden nousua ja kuntien menojen kasvun hillintää.

Tunnusluku
  2007
toteutuma/
arvio
2008
arvio
2009
arvio
2010
arvio
2011
arvio
           
Kuntien yhdistymisiä, kpl 14 1 17 15 18
Kuntien toimintamenojen kasvu, % 4,6 5,8 5,5 4,9 4,8
Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate (milj. €) 2 606 3 095 3 172 3 144 2 971

5. Julkisten palvelujen turvaaminen

Tavoitteena on laadukkaiden ja taloudellisesti tuotettujen julkisten palvelujen, erityisesti valtion palvelujen saatavuuden turvaaminen maan eri osissa. Tämä edellyttää hallinnonalarajat ylittävää yhteistyötä palvelujen järjestämiseksi.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Valtiovarainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2008 on 442 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2006—2008

    v. 2006
tilinpäätös
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2007—2008
    1000 € %
             
01. Hallinto 182 500 179 688 203 474 23 786 13
01. Valtiovarainministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 35 166 31 951 34 537 2 586 8
02. Valtion IT-strategian toteuttaminen (siirtomääräraha 3 v) 12 900 12 900 0
10. Lääninhallitusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 51 447 51 648 54 060 2 412 5
11. Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 31 194 32 309 35 438 3 129 10
12. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v) 224 224 0
29. Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 63 718 62 800 66 000 3 200 5
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus valtiovarainministeriön osalta (arviomääräraha) 134 130 100 - 30 - 23
87. Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen (siirtomääräraha 2 v) 841 850 215 - 635 - 75
(03.) Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
(05.) Valtiokonttori
(07.) Valtion maksamat eläkkeet ja korvaukset
10. Verotus ja tullitoimi 510 453 547 479 569 949 22 470 4
01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 349 237 339 947 357 214 17 267 5
02. Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 141 453 147 832 154 954 7 122 5
63. Verosta vapautuksen johdosta takaisin maksetut verot (arviomääräraha) 3 882 12 000 8 000 - 4 000 - 33
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 6 281 6 281 0
95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha) 15 881 47 700 43 500 - 4 200 - 9
(18.) Verohallinto
20. Palvelut valtioyhteisölle 50 665 28 639 30 681 2 042 7
01. Valtiokonttorin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 41 383 18 937 23 949 5 012 26
02. Valtioneuvoston tietohallintoyksikön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 8 561 9 017 5 990 - 3 027 - 34
03. Valtiovarain controller -toiminnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 508 685 742 57 8
(04.) Valtion eläkelautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 213
88. Senaatti-kiinteistöt
30. Tilastotoimi ja taloudellinen tutkimus 45 001 45 469 47 632 2 163 5
01. Tilastokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 41 239 41 655 43 635 1 980 5
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 762 3 814 3 997 183 5
(39.) Eräät siirrot Ahvenanmaan maakunnalle
(40.) Tullilaitos
40. Valtionhallinnon kehittäminen 21 830 16 272 31 508 15 236 94
20. Työhyvinvoinnin edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 1 265 1 272 1 508 236 19
21. Tuottavuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 15 000 11 500 - 3 500 - 23
(22.) Työhyvinvoinnin tuki (siirtomääräraha 2 v) 1 600
(23.) EU-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 3 v) 18 965
71. Valtion keskeisten tietojärjestelmähankkeiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) 18 500 18 500 0
50. Eläkkeet ja korvaukset 3 165 106 3 334 202 3 487 176 152 974 5
15. Vakinaiset eläkkeet, perhe-eläkkeet sekä kuntoutustuet (arviomääräraha) 3 056 388 3 208 860 3 341 660 132 800 4
16. Ylimääräiset eläkkeet (arviomääräraha) 18 814 19 900 19 400 - 500 - 3
17. Muut eläkemenot (arviomääräraha) 26 535 28 285 29 450 1 165 4
50. Tapaturmakorvaukset ja muut vahingonkorvaukset (arviomääräraha) 37 923 43 257 43 107 - 150 - 0
63. Muiden eläkelaitosten vastattavaksi kuuluvat eläkemenot (arviomääräraha) 21 964 33 200 47 259 14 059 42
95. Muilta eläkelaitoksilta saaduista ennakkotuloista maksettavat korkomenot (arviomääräraha) 3 481 700 6 300 5 600 800
(52.) Tilastokeskus
(60.) Senaatti-kiinteistöt
60. Erikseen budjetoidut valtionhallinnon menot 7 530 10 162 199 775 189 613 1 866
01. Euroopan unionin kansallisten asiantuntijoiden palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 177 1 177 1 500 323 27
02. Erikseen budjetoidut palkkamenot (arviomääräraha) 168 150 - 18 - 11
03. Valtion henkilöstöjärjestelyistä aiheutuvat palkkamenot (siirtomääräraha 2 v) 410 352 235 - 117 - 33
04. Työnantajan palkkapoliittiset kehittämistoimenpiteet valtionhallinnossa (siirtomääräraha 2 v) 54 000 54 000 0
20. Euroopan unionin osallistuminen matkakustannusten korvauksiin (siirtomääräraha 2 v) 3 700 3 100 3 200 100 3
60. Siirto Koulutusrahastolle (arviomääräraha) 287 210 320 110 52
95. Erikseen budjetoidut säädösperusteiset menot (arviomääräraha) 1 901 100 300 200 200
96. Edeltä arvaamattomat menot (siirtomääräraha 3 v) 5 000 140 000 135 000 2 700
97. Valtion saatavien turvaaminen (arviomääräraha) 54 55 70 15 27
70. EU ja kansainväliset järjestöt 1 487 302 1 535 905 1 608 170 72 265 5
40. Isäntämaakorvaus Pohjoismaiden Investointipankille (kiinteä määräraha) 5 404 6 500 7 000 500 8
66. Maksut Euroopan unionille (arviomääräraha) 1 480 665 1 528 000 1 601 000 73 000 5
67. Kansainvälisille rahoituslaitoksille annettujen sitoumusten lunastaminen (arviomääräraha) 170 170
(68.) Suomen maksuosuus Pohjoismaiden Ympäristörahoitusyhtiön pääomasta (arviomääräraha) 1 232 1 235 - 1 235 - 100
(80.) Hallinnon uudistaminen ja eräät henkilöstöhallinnon tukitoimenpiteet
80. Siirrot Ahvenanmaan maakunnalle 206 340 207 527 236 848 29 321 14
30. Ahvenanmaan tasoitusmaksu (arviomääräraha) 181 723 182 327 204 848 22 521 12
31. Verohyvitys Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) 20 508 21 000 25 000 4 000 19
40. Arpajaisveron tuoton palauttaminen Ahvenanmaan maakunnalle (arviomääräraha) 4 109 4 200 7 000 2 800 67
(81.) Eräät hallinnonaloittain jakamattomat menot
(82.) Korvaukset rahastoille ja rahoituslaitoksille
(84.) Kansainväliset rahoitusosuudet
(90.) Suomen maksuosuudet Euroopan unionille
90. Kuntien tukeminen 254 200 265 252 250 868 - 14 384 - 5
03. KuntaIT:n toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) 7 500 7 500
30. Kuntien yleinen valtionosuus, verotuloihin perustuvat tasaukset ja siirtymätasaukset (arviomääräraha) 199 133 184 532 175 624 - 8 908 - 5
31. Kuntien yhdistymisavustukset ja kuntajako sekä kuntien yhteistoiminnan tukeminen (arviomääräraha) 22 927 55 020 44 044 - 10 976 - 20
32. Kuntien harkinnanvarainen rahoitusavustus (kiinteä määräraha) 28 500 14 500 20 000 5 500 38
33. Holhoustoimen edunvalvonta (arviomääräraha) 3 641 3 700 3 700
91. Työllisyyden ja elinkeinoelämän tukeminen 103 422 217 883 204 148 - 13 735 - 6
40. Tuki työnantajille (arviomääräraha) 103 422 124 000 115 000 - 9 000 - 7
41. Energiaverotuki (arviomääräraha) 93 883 89 148 - 4 735 - 5
(99.) Muut valtiovarainministeriön hallinnonalan menot
  Yhteensä 6 034 348 6 388 478 6 870 229 481 751 8

  Henkilöstön kokonaismäärä 10 602 10 570 12 238