Statsbudgeten 2017
Förklaring:Utgifterna under kapitlet består av omkostnader för social- och hälsovårdsministeriet, besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden, besvärsnämnden för social trygghet och för statens sinnessjukhus, barnskyddsenheter och enheten för hälso- och sjukvård för fångar som lyder under Institutet för hälsa och välfärd samt av vissa andra utgifter.
De verksamhetspolitiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde anges i motiveringen till huvudtiteln. Utgångspunkten är styrningen på politisk nivå, och riktlinjerna för denna ingår i regeringsprogrammet.
Social- och hälsovårdsministeriet leder och styr utvecklingen av den sociala tryggheten och social- och hälsovårdsservicen samt främjandet av välfärd och hälsa. Ministeriet fastställer riktlinjerna för social- och hälsovårdspolitiken, bereder de centrala reformerna och styr genomförandet och samordningen av dem. Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden och besvärsnämnden för social trygghet har som mål att meddela sina klienter rättvisa, motiverade och enhetliga beslut inom rimlig tid. Statens sinnessjukhus tillhandahåller vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri för hela landet. Statens barnskyddsenheter har som uppgift att tillhandahålla sådan öppen vård, vård utom hemmet och eftervård som avses i barnskyddslagen. Enheten för hälso- och sjukvård för fångar har som uppgift att tillhandahålla hälso- och sjukvård för fångar.
01. Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 399 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för anordnande av huvudfesten på den nationella veterandagen
2) till betalning av utgifter för beredskapen med tanke på det medicinska räddningsväsendet och undantagsförhållanden och anskaffningar av anordningar och inventarier i samband härmed
3) till finansiering av forsknings- och utvecklingsprojekt som social- och hälsovårdsministeriet godkänner
4) till kostnader för att inrätta en informationstjänst för jämställdhet
5) för att översätta allmänt bindande kollektivavtal till svenska.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet genomför målen i regeringsprogrammet och ministeriets strategiska riktlinjer med hjälp av sakkunskapen vid ämbetsverk och inrättningar och i enlighet med målen i resultatavtalen.
För den avgiftsbelagda verksamhetens del baserar sig social- och hälsovårdsministeriets budget delvis på nettobudgetering. De inkomster som intäktsförs under omkostnadsmomentet utgörs av inkomster av läkemedelsprisnämndens avgiftsbelagda prestationer och inkomster av arbetarskyddsförvaltningens avgiftsbelagda prestationer enligt de grunder som social- och hälsovårdsministeriet har fastställt med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992) och av ersättningar enligt 45 § i lagen om penningautomatunderstöd (1056/2001) för övervakning och styrning av penningspelbolagets verksamhet samt av ersättningar som med stöd av social- och hälsovårdsministeriets förordning om ersättning för kostnaderna för uppföljningen av och forskningen kring spelberoende (381/2002) tas ut hos penningspelssammanslutningarna för uppföljningen av och forskningen kring de problem som orsakas av deltagande i lotterier.
Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för sin verksamhet år 2017:
- — redovisning, kostnadsberäkning och annan uppföljning utvecklas i samarbete med övriga förvaltningsområden inom ramen för informationssystemet Kieku
- — målet för den avgiftsbelagda verksamheten, vilken är av relativt liten omfattning, är kostnadsmotsvarighet för de offentligrättsliga prestationerna och lönsamhet för de företagsekonomiska prestationerna.
- — ministeriet genomför och följer upp spetsprojekt som ingår i regeringsprogrammet och andra projekt som ministeriet ansvarar för, såsom projektet för utveckling av nationella elektroniska datasystem (Kanta och Tikesos)
- — den lagreform som gäller ordnande, finansiering, utveckling och övervakning av social- och hälsovårdsservice bereds
- — samarbetet mellan forsknings- och utvecklingsinstitutionerna utökas
- — integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter
- — utvärderingen av lagstiftningens verkningar konsolideras.
- — utvecklandet av social- och hälsovårdsministeriets personal och personalstruktur fortsätter med beaktande av de uppställda målen för utveckling av ministeriets produktivitet och av minskningen av omkostnaderna på ett sådant sätt att de resurser och det kunnande som ministeriets kärnuppgifter kräver säkerställs
- — arbetstillfredsställelseindex överstiger 3,6 (på en skala från 1—5) (målet för 2016 var 3,6 och utfallet för 2015 var 3,6)
- — sjukfrånvaron är högst 7,5 dagar/årsverke (målet för 2016 var 7,5 och utfallet för 2015 var 8,6).
Inkomster som inflyter av EU-projekt och från övriga internationella instanser beräknas uppgå till 5 000 euro och motsvarande bruttoutgifter till 5 000 euro.
Utgifter per resultatområde (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Ledningen och de särskilda enheterna | 4 907 | 4 562 | 4 554 |
Stödet för ledningen | |||
Förvaltnings- och planeringsavdelningen | 8 289 | 7 707 | 11 704 |
Försäkringsavdelningen | 2 758 | 2 565 | 2 473 |
Avdelningen för främjande av välfärd och hälsa | 5 222 | 4 855 | 4 682 |
Avdelningen för social- och hälsovårdstjänster | 5 915 | 5 500 | 5 303 |
Arbetarskyddsavdelningen | 4 108 | 3 819 | 3 683 |
Sammanlagt | 31 199 | 29 008 | 31 399 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 36 486 | 34 208 | 39 874 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 5 287 | 5 200 | 8 475 |
Nettoutgifter | 31 199 | 29 008 | 31 399 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 578 | ||
— överförts till följande år | 7 949 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Administration av understödsverksamheten | 3 375 |
En specialsakkunnig på hälsoområdet vid Finlands ständiga representation i Genève (överföring från moment 24.01.01) | 294 |
Frågor som gäller dispens från begränsningen av kommunernas investeringar (2 årsv.) | 160 |
Återföring av den andel av besparingarna som gäller statsrådets förvaltningsenhet (överföring från moment 23.01.01) | 255 |
Centraliserad bokföring (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -254 |
Löneglidningsbesparing | -170 |
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -150 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -198 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -38 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -384 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -180 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -244 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -21 |
Nivåförändring | -44 |
Sammanlagt | 2 391 |
2017 budget | 31 399 000 |
2016 II tilläggsb. | -244 000 |
2016 budget | 29 008 000 |
2015 bokslut | 30 569 000 |
02. Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 2 536 000 euro.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden för 2017. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde och främjar medborgarnas rättssäkerhet genom enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Funktionell effektivitet | |||
Beslutspris (euro/avgörande) | 261 | 232 | 192 |
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) | 310 | 362 | 395 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Anhängiggjorda besvärsärenden | 13 211 | 14 000 | 14 000 |
Avgjorda ärenden | 10 091 | 12 500 | 15 000 |
Behandlingstid för besvären (mån.) | 7,5 | 8 | 7 |
Produktiviteten av arbetet har räknats ut på basis av följande uppskattningar: 15 000 beslut och 38 årsverken. Priset på ett beslut har räknats ut utgående från 15 000 beslut och ett anslag på 2 536 000 euro.
Besvärsnämndens prestationer, dvs. beslut som meddelas med anledning av besvär och ansökningar om undanröjande av beslut, är avgiftsfria.
Personalens kunnande tryggas. Med hjälp av enkäter om arbetstrivsel följer man regelbundet upp hur besvärsnämndens ledningssystem fungerar, vilken förmännens ledarförmåga är samt personalens välbefinnande i arbetet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Behandlingen av det ökade antalet ärenden och återställande av ärendebalansen (bortfall av ett tillägg av engångsnatur) | -350 |
Ökningen i antalet ärenden | 476 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -22 |
Löneglidningsbesparing | -8 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -11 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -3 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -29 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -16 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -17 |
Nivåförändring | -76 |
Sammanlagt | -56 |
2017 budget | 2 536 000 |
2016 II tilläggsb. | 93 000 |
2016 budget | 2 592 000 |
2015 bokslut | 2 730 000 |
03. Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 5 102 000 euro.
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet har uppställt följande resultatmål för besvärsnämnden för social trygghet år 2017. Målen preciseras i det resultatavtal som ministeriet och ämbetsverket ingår.
Besvärsnämnden för social trygghet är första besvärsinstans för ändringssökande inom sitt ansvarsområde i alla ärenden som behandlas av Folkpensionsanstalten, med undantag för studiestödet och utkomstskyddet för arbetslösa, och främjar medborgarnas rättssäkerhet i alla ärenden som gäller utkomst genom att så snabbt som möjligt producera riktiga, enhetliga och rättvisa beslut. Målet är att förkorta behandlingstiden.
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Produktivitet och lönsamhet | |||
Beslutspris (euro/avgörande) | 191 | 201 | 190 |
Produktiviteten av arbetet (avgöranden/årsv.) | 433 | 400 | 419 |
Produktion och kvalitetsledning | |||
Anhängiggjorda besvärsärenden | 22 000 | 22 000 | 27 000 |
Avgjorda ärenden | 28 523 | 28 000 | 28 000 |
Behandlingstid för besvären (mån.) | 7 | 9 | 8,5 |
Produktiviteten av arbetet har räknats ut utifrån uppskattningsvis 31 000 avgöranden och 74 årsverken. Beslutspriset har räknats ut utifrån 31 000 avgöranden och ett anslag på 5 102 000 euro.
Beslut som meddelas med anledning av besvär som anförts hos besvärsnämnden är avgiftsfria.
Besvärsnämndens verksamhet effektiviseras och arbetsprocesserna utvecklas och förbättras ytterligare. Dessutom utvecklas personalens arbete för att öka uppgifternas kravnivå och utmaningen i arbetet och besvärsnämndens personalstruktur revideras i enlighet med besvärsnämndens nya uppgifter. Arbetet med att stärka arbetshälsan fortsätter i enlighet med arbetsplatsutredningen.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Behandlingen av det ökade antalet ärenden och återställande av ärendebalansen (bortfall av ett tillägg av engångsnatur) | -550 |
Ökningen i antalet ärenden | 699 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -41 |
Löneglidningsbesparing | -27 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -22 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -6 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -53 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -29 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -33 |
Nivåförändring | 101 |
Sammanlagt | 39 |
2017 budget | 5 102 000 |
2016 II tilläggsb. | 167 000 |
2016 budget | 5 063 000 |
2015 bokslut | 5 510 000 |
04. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 563 000 euro.
Anslaget får användas
1) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader
2) till betalning av utgifter som föranleds av variationen i efterfrågan på de tjänster som tillhandahålls av den psykiatriska vårdenheten för farliga och svårbehandlade barn och unga
3) till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen.
Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks till största delen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifterna tas ut enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992).
De resultatmål som uppställs för statens sinnessjukhus anges i de resultatavtal för 2017 som statens sinnessjukhus ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten utförs och utnyttjas fortlöpande. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas fortsättningsvis genom att de terapeutiska färdigheterna förbättras. Vården utvecklas så att tvångsåtgärder behövs i så liten utsträckning som möjligt. Dessutom förbättras mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten.
Verksamhetens produktivitet förbättras genom att man utvecklar multiprofessionella arbetssätt samt arbetsledning som bättre motsvarar de krav som ställs bl.a. på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård. Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens sinnessjukhus (1 000 euro) och sjukhusens årsverken
2015 utfall |
årsv. | 2016 uppskattning |
årsv. | 2017 uppskattning |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 650 | 9 | 576 | 6 | 563 | 8 |
Företagsekonomiska prestationer | 55 613 | 801 | 57 328 | 809 | 56 871 | 804 |
Utomstående finansiering sammanlagt | 560 | 2 | - | - | - | - |
Sammanlagt | 56 823 | 812 | 57 904 | 815 | 57 434 | 812 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 56 763 | 57 904 | 57 434 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 56 113 | 57 328 | 56 871 |
Nettoutgifter | 650 | 576 | 563 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 502 | ||
— överförts till följande år | 442 |
Utveckling av produktiviteten vid sinnessjukhusen (antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke)
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 196,73 | 196,14 | 196,14 |
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus | 95,59 | 92,32 | 92,32 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 194,84 | 181,94 | 181,94 |
Uppskattad utveckling av resurshushållningen vid sinnessjukhusen (totala kostnader/antal fakturerade vård- och sinnesundersökningsdagar)
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus | 352,20 | 359,93 | 359,93 |
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus | 805,33 | 849,27 | 849,27 |
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus | 391,18 | 398,28 | 398,28 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 55 856 | 56 983 | 56 592 |
— övriga intäkter | 257 | 345 | 279 |
Intäkter sammanlagt | 56 113 | 57 328 | 56 871 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 55 848 | 56 917 | 56 595 |
— andel av samkostnader | 915 | 987 | 839 |
Kostnader sammanlagt | 56 763 | 57 904 | 57 434 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -650 | -576 | -563 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 99 | 99 | 99 |
Sinnessjukhusen beräknas tillhandahålla sina klienter bl.a. följande prestationer
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Vårddygn för vårdpatienter | 140 868 | 139 943 | 139 943 |
Sinnesundersökningsvårddygn | 3 751 | 4 532 | 4 532 |
Sinnesundersökningar | 61 | 78 | 78 |
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga | 4 461 | 4 658 | 4 682 |
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga | 269 | 110 | 110 |
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga | 5 | 2 | 2 |
Utvecklandet av personalen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bl.a. vårdmetoderna utvecklas så att de bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiviseras. Målet är att minska antalet sjukdagar och förbättra arbetshälsoindex. Inom personalutvecklingen avsätts resurser för sådan på personal- och utbildningsplanen baserad yrkesinriktad fortbildning vars centrala teman är bland annat kurser som ger psykologisk beredskap, kurser i biologi och farmakologi och utbildning som syftar till att minska användningen av tvångsmedel. Fortbildningen finansieras huvudsakligen med intäkterna av den avgiftsbelagda verksamheten.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Omkostnadsbesparing (regeringsprogr. 2015) | -10 |
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -3 |
Sammanlagt | -13 |
2017 budget | 563 000 |
2016 budget | 576 000 |
2015 bokslut | 590 000 |
05. Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 011 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till utveckling av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning innehållsmässigt samt stödjande av verksamheten och utvecklande av förhållandena
2) till utjämnande av den årliga variationen i efterfrågan på elevvårds- och elevplatser samt platser vid fängelsets familjeavdelning
3) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk
4) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av skolhemmen och fängelsets familjeavdelning
5) till betalning av månadspeng för elever vid skolhem och till betalning av måltidsersättningar till deras föräldrar
6) till förbättring av skolhemmens lokaler.
Förklaring:Utgifterna för statens skolhem täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. På finansieringen av den grundläggande undervisning som ges vid skolhemmen och av annan verksamhet i anslutning till undervisningen tillämpas bestämmelserna i lagen om statsandel för kommunal basservice (1704/2009). Finansieringssystemet grundar sig på kalkylerade priser per enhet som undervisnings- och kulturministeriet bestämmer och statsrådet fastställer på förhand för följande år. De ersättningar som betalas till eleverna och deras föräldrar grundar sig på barnskyddslagen (417/2007), barnskyddsförordningen (1010/1983) och socialvårdslagen (710/1982).
De ersättningar som kommunerna ska betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992).
De mål som uppställs för statens skolhem anges i de resultatavtal för 2017 som statens skolhem ingår med Institutet för hälsa och välfärd.
Man kommer att förbättra verksamhetens effektivitet vid statens skolhem genom att utveckla den administrativa strukturen i en mera koncernmässig riktning och genom att modernisera serviceproduktionens driftsmässiga och fysiska strukturer. Vid utvecklingen av verksamheten vid skolhemmen fästs allt större vikt fästs vid att hjälpa barn och unga med missbruksproblem och problem med den mentala hälsan, bland annat genom utbildning av personalen. Forsknings- och utvecklingsarbetet vid skolhemmen styr och verifierar bedömningen av verksamhetens genomslag. De uppgifter man får med hjälp av forsknings- och utvecklingsprojekten inverkar på utvecklandet av barnskyddet på såväl nationell som internationell nivå. Det elektroniska kvalitetsledningssystemet och den mätare för genomslagskraft som ingår i informationssystemet för klientuppgifter utnyttjas för att utveckla verksamhetens kvalitet och kvalitetstänkandet. Möjligheterna till erfarenheter av tidig växelverkan i en trygg miljö samt till god vård och omsorg för de barn som är placerade vid fängelsets familjeavdelning tryggas. Familjeavdelningsarbetets effektivitet följs upp och verksamheten utvecklas så att den motsvarar de ändrade behoven hos klienterna, dvs. kommunerna.
Skolhemmen fungerar effektivt, ekonomiskt och klientinriktat och deras kvalitet och kostnadseffektivitet förbättras. Kostnaderna täcks med intäkterna från den avgiftsbelagda verksamheten.
Finansieringsstrukturen för statens skolhem (1 000 euro) och skolhemmens årsverken
2015 utfall |
årsv. | 2016 ordinarie budget |
årsv. | 2017 budgetprop. |
årsv. | |
Omkostnadsanslag | 1 027 | 5,5 | 1 016 | 5,5 | 1 011 | 5,5 |
Företagsekonomiska prestationer (omfattar utbildningsstyrelsens finansieringsandel) | 19 430 | 292,5 | 20 820 | 264,5 | 20 820 | 264,5 |
Sammanlagt | 20 457 | 298,0 | 21 836 | 270,0 | 21 831 | 270,0 |
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 20 457 | 21 836 | 21 831 |
---|---|---|---|
Bruttoinkomster | 19 430 | 20 820 | 20 820 |
Nettoutgifter | 1 027 | 1 016 | 1 011 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 1 | ||
— överförts till följande år | 4 |
Vid dimensioneringen av anslaget har de jordbruksstöd som erhålls i form av utomstående finansiering beaktats.
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
2015 utfall |
2016 ordinarie budget |
2017 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
---|---|---|---|
— intäkter av försäljningen av prestationer | 17 756 | 18 556 | 18 556 |
— övriga intäkter | 3 091 | 3 674 | 3 674 |
Intäkter sammanlagt | 20 847 | 22 230 | 22 230 |
— varav intäkter som inte nettobudgeteras under omkostnadsmomentet | 1 417 | 1 410 | 1 410 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 21 073 | 21 808 | 21 808 |
— andel av samkostnader | 375 | 422 | 422 |
Kostnader sammanlagt | 21 448 | 22 230 | 22 230 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -601 | - | - |
Kostnadsmotsvarighet, % | 97 | 100 | 100 |
Intäkterna av skolhemmens avgiftsbelagda verksamhet täcker 100 % av deras kostnader. Det beräknas att skolhemmen tillhandahåller bl.a. följande tjänster i form av avgiftsbelagd service för sina klienter:
Vissa klientinriktade prestationer inom den avgiftsbelagda verksamheten vid skolhemmen
2015 utfall |
2016 uppskattning |
2017 uppskattning |
|
Vårddygn | 38 326 | 32 688 | 32 688 |
Vårddygn inom den särskilda omsorgen | 5 973 | 5 645 | 5 645 |
Skoldagar | 27 929 | 21 879 | 21 879 |
Eftervårdsdygn | 8 112 | 8 419 | 8 419 |
Fängelsets familjeavdelning | 1 933 | 1 933 | 1 933 |
Personalens möjligheter att orka i arbetet stärks genom regelbunden arbetsledning och stöd när det gäller fortbildning.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Produktivitetsbesparing i omkostnaderna | -5 |
Sammanlagt | -5 |
2017 budget | 1 011 000 |
2016 budget | 1 016 000 |
2015 bokslut | 1 031 000 |
06. Omkostnader för enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 16 085 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till betalning av utgifter på grund av fluktuationer i efterfrågan på hälso- och sjukvårdstjänster för fångar
2) till anskaffning av köpta tjänster för hälso- och sjukvård för fångar
3) till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Institutet för hälsa och välfärd på grund av allmän förvaltning och styrning av hälso- och sjukvården för fångar
4) till utveckling av hälso- och sjukvården för fångar och dess verksamhetsomgivning
5) till betalning av utgifter som föranleds av vetenskaplig forskning
6) till utveckling av regionala och internationella samarbetsnätverk.
Förklaring:Enheten för hälso- och sjukvård för fångar har från och med den 1 januari 2016 överförts till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Brottspåföljdsmyndigheten svarar också i fortsättningen för hyrorna för de lokaler som används för hälso- och sjukvården för fångar och de kostnader de ger upphov till.
Programmet för utveckling av hälso- och sjukvården för fångar har inletts. Syftet med programmet är bland annat att förbättra verkningsfullheten hos och kvaliteten på hälso- och sjukvårdstjänsterna för fångar, intensifiera samarbetet med fängelsernas psykologer, socialarbetare och missbrukararbetare och säkra kontinuiteten i vården också efter att fångarna frigetts.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
"Centraliserad bokföring"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats från moment 25.40.01) | -7 |
"Från upphandling till betalning"-besparing (regeringsprogr. 2015) (omfördelats från moment 25.40.01) | -34 |
Förlängd arbetstid (konkurrenskraftsavt.) | -107 |
Löneglidningsbesparing | -40 |
Sänkning av arbetsgivarens pensionsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -17 |
Sänkt semesterpenning (konkurrenskraftsavt.) | -153 |
Sänkt sjukförsäkringsavgift (konkurrenskraftsavt.) | -79 |
Temporär sänkning av StPL-avgiften | -137 |
Sammanlagt | -574 |
2017 budget | 16 085 000 |
2016 II tilläggsb. | -137 000 |
2016 budget | 16 659 000 |
2015 bokslut | 421 000 |
25. Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 16 330 000 euro.
Anslaget får användas
1) till strategisk planering och operativ planering och styrning (SHM, Institutet för hälsa och välfärd) av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården (KanTa-projektet och nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården)
2) till uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer i anslutning till Kana-projektet (Institutet för hälsa och välfärd, FPA)
3) till betalning av ersättning till Folkpensionsanstalten enligt lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007) för utveckling av Kanta-tjänsten (den nationella elektroniska arkiveringstjänsten för patientuppgifter, Receptcentret, den nationella arkiveringstjänsten för socialvården samt den tjänst som ger medborgarna möjlighet att ta del av egna recept- och klientuppgifter och uträtta receptärenden elektroniskt, patientens informationshanteringstjänst, recepttjänsten och de elektroniska tjänster och datalager som är avsedda för medborgarna) (FPA)
4) till beviljande av statsunderstöd för effektivisering av infrastrukturen för den regionala hälso- och sjukvården och informationsinfrastrukturen (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)
5) till samordningen av utvecklingssamarbetet kring och styrningen, ibruktagandet och spridningen av elektroniska tjänster och informationssystem (SHM, institutet för hälsa och välfärd)
6) till den strategiska planeringen och styrningen av förändringsprogrammet Sotedigi samt den operativa planeringen och styrningen av programmet (SHM, Institutet för hälsa och välfärd)
7) till avlönande av personal motsvarande högst 35 årsverken per år för beredningen av social- och hälsovårdsreformen, den strategiska och operativa planeringen och styrningen av nationella elektroniska klientdatasystem, uppgörande och upprätthållande av nationella specifikationer samt utvecklande och ibruktagande av elektroniska tjänster och informationssystem (SHM, Institutet för hälsa och välfärd).
Förklaring:Social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för beredningen av social- och hälsovårdsreformen och för den strategiska planeringen och styrningen av den informationsförvaltning och de IKT-tjänster som sammanhänger med den inklusive nationella elektroniska klientdatasystem och elektroniska tjänster. Det är Folkpensionsanstaltens uppgift att inrätta ett elektroniskt klientdataarkiv i enlighet med lagen om elektronisk behandling av klientuppgifter inom social- och hälsovården (159/2007) och lagen om elektroniska recept (61/2007).
Den operativa enheten vid Institutet för hälsa och välfärd koordinerar utformningen, den operativa styrningen, verkställandet och utvecklandet av nationella elektroniska datasystem för social- och hälsovården på nationell nivå och motsvarande arbete inom socialvården samt samarbetet på EU-nivå. Tyngdpunkten i fråga om finansieringen är förlagd till beredningen av social- och hälsovårdsreformen och till byggandet av det elektroniska klientdatasystemet för socialvården och elektroniska tjänster för medborgarna i enlighet med den kommande lagstiftningen. Avsikten är att anslaget också ska användas till betalning av statsbidrag till kommuner och samkommuner samt vid behov till andra parter för en klarare strukturering och effektivisering av den lokala och regionala infrastrukturen då det gäller social- och hälsovårdens datasystem som helhet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Finansieringen av det riksomfattande programmet SoteDigi | 3 000 |
Sparbeslut | -2 000 |
Sammanlagt | 1 000 |
2017 budget | 16 330 000 |
2016 budget | 15 330 000 |
2015 bokslut | 17 330 000 |
29. Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag)
Under momentet beviljas 18 671 000 euro.
Anslaget får även användas till betalning av den mervärdesskatt som ingår i köp av sådana tjänster som anskaffats i Finland och använts för närområdessamarbete.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Valtori (överföring från moment 28.01.29) | 62 |
Sammanlagt | 62 |
Anslaget står utanför ramen.
2017 budget | 18 671 000 |
2016 budget | 18 609 000 |
2015 bokslut | 17 351 886 |
66. Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 3 707 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av internationella organisationers och inrättningars medlemsavgifter, finansiella bidrag och utgifter för stödjande av speciella program.
Förklaring:
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Precisering av kalkylen för internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag | -123 |
Sammanlagt | -123 |
2017 budget | 3 707 000 |
2016 budget | 3 830 000 |
2015 bokslut | 4 032 000 |