Statsbudgeten 2015
Huvudtitel 28
FINANSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Statens finansförvaltning bär det strategiska ansvaret för en ekonomisk politik som betonar en balanserad och hållbar tillväxt, för en god skötsel av statsfinanserna, för verksamhetsförutsättningar som möjliggör en hållbar kommunalekonomi och för en resultatrik offentlig förvaltning.
Det är statens finansförvaltning som reviderar och styr ekonomin, den offentliga förvaltningen och de offentliga tjänsterna. Målet för verksamheten inom statens finansförvaltning är en hållbar, konkurrenskraftig och innovativ samhällsekonomi med en offentlig sektor som är effektiv och håller hög standard. Finansförvaltningen bidrar till att trygga den ekonomiska grunden och valmöjligheterna för kommande generationer.
Verksamheten inom statens finansförvaltning grundar sig på ett gediget kunskapsunderlag och en stark uppfattning om framtida ändringsbehov och styrprocesser som stöder dem, på en effektiv produktion av kundorienterade offentliga tjänster och på en effektiv organisering av gemensamma statliga tjänster.
Finansministeriet planerar och leder sin verksamhet genom följande helheter:
- — beredning av den ekonomiska politiken
- — beredning av förvaltningspolitiken
- — styrning av förvaltningsområdet.
Finansministeriet bereder och driver regeringens ekonomiska politik. Ministeriet bereder för Finlands del också euroområdets ekonomiska politik och samordningen av EU:s ekonomiska politik.
Beredningen av den ekonomiska politiken förutsätter att man följer, analyserar och prognostiserar den ekonomiska utvecklingen. Finansministeriet utvecklar prognostiseringen och publikationsverksamheten så att den i allt högre grad motsvarar samhällets förändrade behov. Ministeriet har ett intensivt samarbete med Statens ekonomiska forskningscentral och utnyttjar i större utsträckning centralens sakkunskap inom beredningen av den ekonomiska politiken. Till Statens ekonomiska forskningscentrals forskningsområden hör effekterna av de offentliga tjänsterna, finansieringen av den offentliga ekonomin och inkomstöverföringarna samt arbetsmarknaden och en politik som främjar en hållbar tillväxt.
Finansministeriet kommer allt mer att koppla samman beredningen av den ekonomiska politiken och beredningen av förvaltningspolitiken. Ministeriet inriktar i allt högre grad sina resurser på analyser av den offentliga verksamheten och ekonomin och fortsätter sina insatser för att stärka balansen inom den offentliga ekonomin. Det centrala är iakttagandet av utgiftslinjerna i regeringsprogrammet och beredningen av den nya regeringens riktlinjer för verksamheten. Utöver de mål som uppställs för statsfinanserna och mer allmänt för den offentliga ekonomin är en central uppgift dessutom att bereda regeringens utgifts- och rambestämmelser och planen för de offentliga finanserna.
Tryggandet av basservicen förutsätter omstruktureringar i och med att befolkningens åldersstruktur förändras och utgiftstrycket på kommunerna ökar. Dessa omstruktureringar verkställs i enlighet med regeringsprogrammet. En central utgångspunkt i den offentliga verksamheten är att förbättra effektiviteten och resultatet bl.a. genom en ökning av antalet elektroniska verksamhetsprocesser, koncentrering på kärnfunktionerna samt en översyn av arbetsfördelningen och finansieringsförhållandena mellan staten och kommunerna.
Finansministeriet påverkar beredningen av EU:s budget och reformen av budgetramarna sett ur nettobetalarens synvinkel. Ministeriet strävar efter att EU:s verksamhet och resurser ska styras till sådana ärenden där EU:s och medlemsstaternas samarbete ger ett mervärde för unionen.
Genom finansmarknadspolitiken skapar och stärker finansministeriet sådana verksamhetsförutsättningar och spelregler för finansmarknaden som upprätthåller allmänhetens förtroende för verksamheten på finansmarknaden såväl i Finland som internationellt. Under den ekonomiska krisen i EU har Finland haft som mål att trygga den ekonomiska stabiliteten, tillväxten och sysselsättningen inom euroområdet och att begränsa riskerna för Finland så mycket som möjligt och på så sätt trygga de finländska skattebetalarnas intressen.
Ett mål för skattepolitiken är att behålla det finska skattesystemets konkurrenskraft och trygga skattebasen i olika skatteformer. Det är finansministeriets uppgift att utveckla skattesystemen och utvärdera effekterna av de skattepolitiska åtgärderna.
Skatteförvaltningen verkställer beskattningen och överför skatter och avgifter av skattenatur till skattetagarna. Tullen tryggar en smidig utrikeshandel för företagen, sörjer för verkställandet av EU:s handelspolitik och den nationella varubeskattningen och garanterar en resultatrik brottsbekämpning.
Finansministeriet ansvarar för den strategiska styrningen och målsättningarna i fråga om hur statsskulden sköts, och Statskontoret utför de finansieringsoperationer som behövs inom skuldskötseln. Ett strategiskt mål för skuldhanteringen inom statens budgetekonomi är att tillgodose finansieringsbehovet inom statens budgetekonomi och minimera kostnaderna för skulden på en risknivå som kan anses godtagbar på lång sikt. Betydelsen av detta framhävs ytterligare i och med att staten har övergått från amortering av sina skulder till ny upplåning.
Med hjälp av statens pensionsfond gör staten sig redo att betala pensionsutgifter och att utjämna de årliga utgifter som uppkommer på grund av dem. Statens pensionsfond är en fond utanför budgeten varifrån medel kan överföras för att täcka budgeten.
Statistikcentralen sörjer för statistikframställningen och för utvecklandet av det nationella statistikväsendet i samarbete med övriga statliga myndigheter som framställer statistik.
Finansministeriet bereder, med tanke på det politiska beslutsfattandet, de allmänna principerna för utvecklingen av den offentliga förvaltningen. Beredningen omfattar utöver statsförvaltningen även utvecklingen av de allmänna förutsättningarna för kommunernas verksamhet. Målet är att utifrån målsättningen i regeringsprogrammet utveckla förvaltningsstrukturerna och styrsystemen, förbättra ministeriernas resultat- och ekonomistyrning, utveckla informationsförvaltningen och utnyttjandet av informationsteknik inom den offentliga förvaltningen samt fördjupa koncernstyrningen och koncernlösningarna.
Finansministeriet fortsätter att genomföra kommunreformen i enlighet med regeringsprogrammet. Målet för kommunreformen är en livskraftig kommunstruktur som bygger på starka primärkommuner. En totalreform av kommunallagen kommer att genomföras före utgången av 2015.
Basserviceprogrammets ekonomiska styrmedel effektiviseras för att programmet ska vara ett effektivt tvärsektoriellt redskap för att styra helheten av kommunala tjänster och finansieringen av dem i det politiska beslutsfattandet.
Inom den statliga regionförvaltningen följer man genomförandet av regionförvaltningsreformen på det sätt som riksdagen förutsätter. Funktioner inom central- och regionalförvaltningen sammanförs under närings-, trafik- och miljöcentralen och regionförvaltningsverken i enlighet med de riktlinjer som ministergruppen för utvecklande av förvaltningen har dragit upp. Statens lokalförvaltning revideras som en del av reformen av förvaltnings- och servicestrukturerna. Kundbetjäningen inom den statliga lokalförvaltningen ska i huvudsak tillhandahållas som samservice.
Utlokaliseringen av arbetsplatserna inom statsförvaltningen fortsätter på ett jämnare sätt till olika delar av landet.
Statens gemensamma funktioner och tjänster ska styras och utvecklas med målet att skapa en enhetligt verkande statskoncern som ger mervärde och stordriftsfördelar och där kunnande förenas.
Finansministeriet upprättar koncernprinciper och koncerntjänster för den serviceproduktion som är på statens ansvar.
Styrningen av användningen av personalresurser och effektivare utnyttjande av informationsteknik framhävs såväl inom serviceproduktionen som inom statsförvaltningens interna system.
Finansministeriet ska garantera staten en enhetlig och ekonomisk politik i fråga om upphandling, lokaler och resor.
Finansförvaltningen främjar statens konkurrenskraft som arbetsgivare. Finansministeriet bereder författningar om statens arbetsgivarpolitik och pensionsskyddet.
Som producent av koncerntjänster prioriterar Statskontoret i sin verksamhet införandet och ibruktagandet av datasystemet för ämbetsverkens gemensamma ekonomi- och personalförvaltning (Kieku).
Reformen av uppgifterna inom ekonomi- och personalförvaltningen fortsätter. Servicecenterprocesserna och verksamhetskulturen förenhetligas i syfte att uppnå en effektivitetsvinst.
Statens informations- och kommunikationstekniska center (Valtori) ska under ledning av finansministeriet utveckla och producera icke-branschspecifika IKT-tjänster för statsförvaltningen. Till servicecentret sammanförs i enlighet med regeringsprogrammet och det finanspolitiska ministerutskottets riktlinjer statens icke-branschspecifika IKT-uppgifter åren 2014—2015.
Finansministeriet svarar för styrningen och utvecklandet av den verksamhet inom den offentliga förvaltningen som avser informations- och kommunikationsteknik (IKT). Finansministeriet styr informationsförvaltningen hos den offentliga förvaltningens myndigheter i enlighet med den OffICT-strategi som utarbetades 2012. Målet för styrningen är att åstadkomma en interoperabel, kostnadseffektiv, kundorienterad och informationssäker informationsförvaltning för den offentliga förvaltningen. Finansministeriet ska i enlighet med lagen om styrning av informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen ha hand om definitionen, planeringen och beskrivningen av interoperabiliteten och den övergripande arkitekturen inom den offentliga förvaltningen, uppdateringen av dem och styrningen av andra gemensamma tjänster, projekt och åtgärder som hänför sig till informationsförvaltningen. Under 2015 fortsätter programmet för den nationella servicearkitekturen, där det skapas interoperabilitetskomponenter som är viktiga för arkitekturen, såsom en nationell servicekanal, en nationell digital identifieringsmodell, nationella lösningar för hantering av företags, andra organisationers och fysiska personers roller och bemyndiganden, gemensamma servicegränssnitt (för medborgare, företag och myndigheter) samt styr- och hanteringsmodeller. Målet är att medborgarna när servicekanalen är färdig ska ha möjlighet att elektroniskt kontrollera viktiga uppgifter om sig själva. Genom styrningen av kommunernas IT-verksamhet underlättas en samordning av informationstekniken inom kommunalförvaltningen utifrån rikstäckande lösningar. Finansministeriet styr och samordnar även utvecklandet av informationssäkerheten inom den offentliga förvaltningen och i synnerhet inom statsförvaltningen. Dessutom svarar finansministeriet för den allmänna administrativa, strategiska och ekonomiska styrningen av och tillsynen över förvaltningens säkerhetsnätsverksamhet samt för styrningen av och tillsynen över informations- och kommunikationsteknisk aktionsberedskap, annan beredskap och säkerhet i fråga om säkerhetsnätsverksamheten liksom även för den allmänna styrningen av den elektroniska kommunikationen inom den offentliga förvaltningen.
Styrningen av förvaltningsområdet hör till ministeriets kärnverksamhet, som betonar strategiskt viktiga frågor såsom förvaltningsområdets centrala substansfrågor, utvecklingen av förvaltningsområdets strukturer och tillvägagångssätt samt de strategiska projekt som genomförs inom statskoncernen i syfte att förbättra effektiviteten, resultatet och kvaliteten.
Inom förvaltningsområdet genomförs de reformer som har beretts inom effektivitets- och resultatprogrammet. Målet är en minskning av den administrativa bördan samt en god administrering och ledning av de mänskliga resurserna som helhet.
Av utgifterna under finansministeriets huvudtitel är ca 95 % olika förmåner, medlemsavgifter och stöd som grundar sig på författningar eller avtal och som inte har några direkta könskonsekvenser.
Inom finansministeriets förvaltningsområde beaktas könskonsekvenserna i beredningen av lagstiftningen, personal- och arbetsgivarpolitiken, projekt, beredningen av budgeten och ämbetsverkens resultatstyrning.
Statsrådet uppställer följande effektmål för finansministeriets förvaltningsområde:
1) En ekonomiskt hållbar välfärd
Målet för den ekonomiska politiken och förvaltningspolitiken är en ekonomiskt hållbar välfärd. För att effektmålet ska nås måste konkurrenskraften och stabiliteten på en öppen och global marknad tryggas, produktiviteten inom de offentliga tjänsterna förbättras och arbete, innovationer och företagaranda uppmuntras. Finansministeriet kan bidra till att målet nås genom att stifta lagar, styra statsförvaltningen, utveckla förvaltnings- och servicestrukturerna inom den offentliga sektorn och underlätta utnyttjandet av tekniken.
2) Högklassiga offentliga tjänster som produceras på ett ekonomiskt sätt
Målet för förvaltningspolitiken är att garantera högklassiga offentliga tjänster som produceras på ett ekonomiskt sätt. Finland är en föregångare när det gäller utvecklandet av dessa tjänster. Arbetsfördelningen i anknytning till tillhandahållandet och produktionen av offentliga tjänster ska göras tydligare och överlappande verksamhet elimineras. När tjänster produceras ska såväl kund- som produktivitetsaspekten beaktas. I syfte att nå effektmålet kommer man att fördjupa koncernstyrningen och utveckla tillvägagångssätten, de offentliga tjänsterna, interoperabiliteten och koncernlösningarna inom informationsförvaltningen, förvaltnings- och servicestrukturerna och nya innovativa lösningar.
De effektivitets- och resultatåtgärder som genomförs under budgetåret preciseras i och med statsrådsbehandlingen av projektet.
Fullmakter enligt moment under en huvudtitel (mn euro)
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
||
28.90.20 | Statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt (reservationsanslag 3 år) | ||
— fullmakt att ingå projektavtal | 5,0 | - |
Förvaltningsområdets anslag 2013—2015
År 2013 bokslut 1000 € |
År 2014 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2015 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2014—2015 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 172 472 | 162 591 | 171 171 | 8 580 | 5 |
01. | Finansministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 38 823 | 39 971 | 37 488 | -2 483 | -6 |
13. | Stöd vid införandet av gemensamma informationssystem och informationstjänster för den offentliga förvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 5 584 | 3 031 | 1 844 | -1 187 | -39 |
20. | Genomförande av statens fastighetsstrategi och ägarstyrningen inom förvaltningsområdet (reservationsanslag 2 år) | 415 | 415 | 315 | -100 | -24 |
21. | Produktivitetsanslag för finansministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 616 | 30 | 400 | 370 | 1233 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom finansministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 78 634 | 79 144 | 104 124 | 24 980 | 32 |
69. | Överföring av vissa av Finlands Banks placeringsintäkter till Grekland (fast anslag) | 40 400 | 35 000 | 27 000 | -8 000 | -23 |
(89.) | Rekapitalisering av Suomen Erillisverkot Oy (reservationsanslag 3 år) | 8 000 | 5 000 | — | -5 000 | -100 |
10. | Beskattningen och Tullen | 617 596 | 627 162 | 602 710 | -24 452 | -4 |
01. | Skatteförvaltningens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 431 378 | 431 903 | 410 456 | -21 447 | -5 |
02. | Tullens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 167 475 | 166 359 | 163 354 | -3 005 | -2 |
63. | Återbetalda skatter (förslagsanslag) | 4 170 | 3 200 | 3 200 | — | 0 |
95. | Ränteutgifter som hänför sig till beskattningen (förslagsanslag) | 13 588 | 22 700 | 22 700 | — | 0 |
97. | Exportrestitution av bilskatt (förslagsanslag) | 986 | 3 000 | 3 000 | — | 0 |
20. | Tjänster för statssamfundet | 36 344 | 48 191 | 52 183 | 3 992 | 8 |
01. | Statskontorets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 31 856 | 30 617 | 28 080 | -2 537 | -8 |
02. | Kursdifferenser på centraliserade valutakonton (förslagsanslag) | 0 | 1 | 1 | — | 0 |
03. | Omkostnader för finanscontrollerfunktionen (reservationsanslag 2 år) | 1 089 | 891 | 1 057 | 166 | 19 |
06. | Gemensamma e-tjänster för service och förvaltning (reservationsanslag 2 år) | 915 | 2 454 | 3 804 | 1 350 | 55 |
07. | Omkostnader för Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 1 684 | 2 000 | 2 000 | — | 0 |
08. | Utvecklande av Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 800 | 2 228 | 4 241 | 2 013 | 90 |
09. | Omkostnader för Statens informations- och kommunikationstekniska center (reservationsanslag 2 år) | — | 4 000 | 3 000 | -1 000 | -25 |
10. | Investeringsutgifter för Statens informations- och kommunikationstekniska center (reservationsanslag 2 år) | — | 6 000 | 10 000 | 4 000 | 67 |
88. | Senatfastigheter | 0 | 0 | — | — | 0 |
30. | Statistikväsendet, den ekonomiska forskningen och registerförvaltningen | 64 492 | 65 461 | 62 695 | -2 766 | -4 |
01. | Statistikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 50 451 | 51 454 | 50 337 | -1 117 | -2 |
02. | Statens ekonomiska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 4 222 | 4 191 | 4 044 | -147 | -4 |
03. | Befolkningsregistercentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 9 819 | 9 816 | 8 314 | -1 502 | -15 |
40. | Statens regional- och lokalförvaltning | 89 449 | 90 283 | 90 669 | 386 | 0 |
01. | Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 55 926 | 57 878 | 57 805 | -73 | 0 |
02. | Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 32 749 | 32 181 | 31 082 | -1 099 | -3 |
03. | Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år) | 774 | 224 | 1 782 | 1 558 | 696 |
50. | Pensioner och ersättningar | 4 402 084 | 4 564 021 | 4 692 983 | 128 962 | 3 |
15. | Pensioner (förslagsanslag) | 4 206 277 | 4 342 620 | 4 448 533 | 105 913 | 2 |
16. | Extra pensioner (förslagsanslag) | 2 395 | 2 200 | 2 205 | 5 | 0 |
17. | Övriga pensionsutgifter (förslagsanslag) | 2 605 | 2 798 | 2 720 | -78 | -3 |
50. | Skadestånd (förslagsanslag) | 41 934 | 39 185 | 40 025 | 840 | 2 |
63. | Pensionsutgifter som andra pensionsanstalter ska svara för (förslagsanslag) | 129 733 | 152 418 | 170 300 | 17 882 | 12 |
95. | Ränteutgifter för pensionsutgifter som andra pensionsanstalter betalat på statens vägnar och förskott som de betalat till staten (förslagsanslag) | 19 140 | 24 800 | 29 200 | 4 400 | 18 |
60. | Gemensamma personalutgifter inom statsförvaltningen | 1 080 | 13 548 | 4 538 | -9 010 | -67 |
02. | Separat budgeterade löneutgifter (förslagsanslag) | 45 | 90 | 3 418 | 3 328 | 3698 |
(03.) | Löneutgifter till följd av statens personalarrangemang (förslagsanslag) | — | — | — | — | 0 |
10. | Främjande av säkerheten i arbetet (reservationsanslag 2 år) | 900 | 900 | 920 | 20 | 2 |
(12.) | Kompetensutveckling (reservationsanslag 2 år) | — | 12 328 | — | -12 328 | -100 |
60. | Överföringar till Utbildningsfonden (förslagsanslag) | 135 | 230 | 200 | -30 | -13 |
70. | Utvecklande av statsförvaltningen | 82 205 | 54 970 | 68 295 | 13 325 | 24 |
01. | Styrning och utveckling av statens informations- och kommunikationsteknik (IKT) (reservationsanslag 3 år) | 14 300 | 11 613 | 4 600 | -7 013 | -60 |
02. | Datasystem för statens ekonomi-, personal- och lokalförvaltning (reservationsanslag 3 år) | 27 200 | 8 652 | 10 560 | 1 908 | 22 |
03. | Styrning och utveckling av den nationella informationsbranschen (reservationsanslag 3 år) | — | 13 000 | 32 000 | 19 000 | 146 |
04. | Informationssäkerheten och beredskapen i informationssystemen för samhällets vitala funktioner (reservationsanslag 3 år) | — | 1 700 | 8 600 | 6 900 | 406 |
20. | Främjande av produktiviteten (reservationsanslag 3 år) | 40 705 | 20 005 | 12 535 | -7 470 | -37 |
80. | Överföringar till landskapet Åland | 229 486 | 249 206 | 249 568 | 362 | 0 |
30. | Avräkning till Åland (förslagsanslag) | 209 392 | 211 206 | 221 568 | 10 362 | 5 |
31. | Skattegottgörelse till landskapet Åland (förslagsanslag) | 9 783 | 25 000 | 15 000 | -10 000 | -40 |
(32.) | Extra anslag till landskapet Åland (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
40. | Återbäring av intäkterna av lotteriskatten till landskapet Åland (förslagsanslag) | 10 311 | 13 000 | 13 000 | — | 0 |
90. | Stöd till kommunerna | 8 757 953 | 8 665 808 | 8 487 981 | -177 827 | -2 |
20. | Statens och kommunernas gemensamma datasystemprojekt (reservationsanslag 3 år) | 16 995 | 16 995 | 9 465 | -7 530 | -44 |
22. | Genomförande av förändringar i kommun- och servicestrukturen (reservationsanslag 3 år) | 600 | 600 | 600 | — | 0 |
30. | Statsandel till kommunerna för ordnande av basservicen (förslagsanslag) | 8 676 002 | 8 612 665 | 8 441 261 | -171 404 | -2 |
31. | Ekonomiskt stöd för kommunsammanslagningar (förslagsanslag) | 64 356 | 35 028 | 36 135 | 1 107 | 3 |
34. | Finansiering av lokala försök i kommunerna (reservationsanslag 3 år) | — | 520 | 520 | — | 0 |
91. | Stöd för sysselsättningen och näringslivet | 229 223 | 302 020 | 251 000 | -51 020 | -17 |
41. | Energiskattestöd (förslagsanslag) | 229 223 | 302 020 | 251 000 | -51 020 | -17 |
92. | EU och internationella organisationer | 2 170 552 | 2 030 950 | 2 200 376 | 169 426 | 8 |
03. | Omkostnader för verket för finansiell stabilitet (reservationsanslag 2 år) | — | — | 3 000 | 3 000 | 0 |
20. | Europeiska unionens medverkan i ersättningar av resekostnader (reservationsanslag 2 år) | 2 800 | 2 500 | 2 900 | 400 | 16 |
40. | Värdlandsersättning till Nordiska Investeringsbanken (fast anslag) | 8 342 | 9 140 | 9 976 | 836 | 9 |
60. | Överföring till fonden för finansiell stabilitet (reservationsanslag 3 år) | — | — | 166 000 | 166 000 | 0 |
67. | Infriande av förbindelser som avgivits till internationella finansiella institut (förslagsanslag) | 0 | 170 | 170 | — | 0 |
68. | Finlands andel av höjningen av Internationella återuppbyggnads- och utvecklingsbankens grundkapital (förslagsanslag) | 3 142 | 3 340 | 2 530 | -810 | -24 |
69. | Avgifter till Europeiska unionen (förslagsanslag) | 2 027 690 | 2 015 000 | 2 015 000 | — | 0 |
(87.) | Finlands andel av höjningen av Europeiska investeringsbankens grundkapital (reservationsanslag 3 år) | 127 835 | — | — | — | 0 |
95. | Prestationer i samband med statsborgen (förslagsanslag) | 743 | 800 | 800 | — | 0 |
99. | Separat budgeterade utgifter inom statsförvaltningen | 138 108 | 138 450 | 15 450 | -123 000 | -89 |
(01.) | Kehysvaraus toimintamenosäästöihin | — | — | — | — | 0 |
(02.) | Kehysvaraus keskipalkkaliukuman rajoittamiseen | — | — | — | — | 0 |
(20.) | Kehysvaraus turvaviestinnän kehittämiseen (reservationsanslag 3 år) | — | — | — | — | 0 |
(26.) | Kehysvaraus yhdenvertaisuusvaltuutetulle (reservationsanslag 2 år) | — | — | — | — | 0 |
(27.) | Kehysvaraus IT-menoihin | — | — | — | — | 0 |
(28.) | Kehysvaraus uuden yhteisen asiakaspalvelun investointimenoihin | — | — | — | — | 0 |
87. | Användning av intäkterna från bankskatten (reservationsanslag 3 år) | 133 000 | 133 000 | — | -133 000 | -100 |
95. | Extraordinära lagstadgade utgifter (förslagsanslag) | 0 | 300 | 300 | — | 0 |
96. | Oförutsedda utgifter (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | 0 |
97. | Tryggande av statens fordringar (förslagsanslag) | 108 | 150 | 150 | — | 0 |
98. | Hantering av risken i samband med kassaplaceringar (reservationsanslag 3 år) | — | — | 10 000 | 10 000 | 0 |
Sammanlagt | 16 991 044 | 17 012 661 | 16 949 619 | -63 042 | 0 |
Det totala antalet anställda | 12 390 | 12 366 | 12 768 |