Statsbudgeten 2015
40. Statens regional- och lokalförvaltning
Förklaring:Regionförvaltningsverket tillämpar regional jämlikhet genom att i samarbete med andra aktörer främja rättssäkerheten, välfärden och säkerheten.
Regionförvaltningsverken sköter uppgifter inom följande ansvars- och uppgiftsområden: social- och hälsovård, miljö- och hälsoskydd, undervisnings- och kulturverksamhet, konsument- och konkurrensförvaltning, tillståndsärenden och övriga ansökningsärenden som hör till området för miljöskydds- och vattenlagstiftningen, tillsyn över och utvecklande av arbetarskyddet, produkttillsyn över produkter som används i arbetet, i egenskap av arbetarskyddsmyndighet tillsyn över att arbetarskyddslagstiftningen iakttas, räddningsväsendet, samordnande av beredskapen i regionen, utvärdering av den regionala tillgången till basservice samt styrning, övervakning och utvecklande av magistraterna.
Magistraterna tillhandahåller högklassiga rättsskyddstjänster och informationsförsörjningstjänster för samhället. Magistraterna har till uppgift att säkerställa att det organiserade samhället fungerar och att det finns tillgång till interoperabel information för olika kunders behov genom att sköta de register som magistraterna ansvarar för och deras datainnehåll samt att säkerställa att kundernas grundläggande fri- och rättigheter tillgodoses i det finländska samhället. Magistraterna svarar inom sina verksamhetsområden för befolkningsdata, förmyndarärenden, handels- och föreningsregistret samt den riksomfattande konsumentrådgivningen. Magistraterna sköter också uppgifter som hör till notarius publicus samt civilvigslar och registreringar av partnerskap, bestyrkande av köp och uppgifter i anslutning till val och folkomröstningar. Andra uppgifter som hör till magistraterna är bl.a. namnändringar, hindersprövning och fastställelse av delägarförteckningen i bouppteckningar.
Finansministeriet ställer upp följande samhälleliga effektmål för statens regional- och lokalförvaltning för 2015:
Effektmål | Åtgärder för 2015 |
---|---|
Tillgången till basservice tryggas och invånarnas välbefinnande ökar i regionen. |
Deltagande i genomförandet av kommunernas styr- och tillsynsprogram med målet att minska välfärds- och hälsoskillnader samt informationsstyrning och stödjande av kommunerna för ett jämlikt främjande av utbildnings- och bildningstjänster. Genomförande av riksomfattande tillsynsprogram och informationsstyrning för att förebygga utslagning. |
De grundläggande fri- och rättigheterna och rättssäkerheten tillgodoses. | Effektivare behandling av klagomål och överföring av tyngdpunkten för tillsynen till förebyggande verksamhet. Utvecklande och införande av enhetliga förfaranden för tillstånd, tillsyn och klagomål, effektivisering av behandlingsprocesser samt förbättrande av enhetligheten i avgörandepraxis. Verkställande av tillsynsprogram. Tillsyn över hur marknaden fungerar. |
Boende-, arbets- och livsmiljön görs sundare och säkrare. |
Styrning av och tillsyn över kommunerna i fråga om miljö- och hälsoskydd. Styrning av och tillsyn över veterinärvårdstjänster och djurens hälsa och välbefinnande. Förhindrande av miljöförstöring samt främjande av en hållbar användning av vattenresurser och vattenmiljö. Samordning av beredskapen och beredskapsplaneringen och ordnande av samarbete. Genomförande av programmet för intern säkerhet. Tillsyn över räddningsväsendet och främjande av samarbete. Myndighetssamarbete i bekämpningen av grå ekonomi. |
Magistraten är en pålitlig aktör när det gäller att förmedla uppgifter i realtid som en del av den offentliga sektorns servicehelhet. |
Magistraterna förvaltar ett så högklassigt datainnehåll som möjligt i befolkningsdatasystemet, så att riktigheten i befolkningsdatasystemets uppgifter i fråga om permanent adress är 99 %. De elektroniska informationstjänsterna utökas vid magistraterna och elektroniska informationstjänster tillhandahålls centraliserat som en nationell tjänst. |
Enhetliga serviceprocesser i hela landet. |
Processen för registrering av utlänningar förenhetligas i magistraterna. Registreringen av uppgifter om bostadsaktiebolag görs enhetligare i magistraterna. |
Kunderna får högklassiga och rätt riktade tjänster i tillräcklig utsträckning i hela landet. |
Magistraten sörjer för att intressebevakningen riktas rätt och för att dess kvalitet förbättras. Magistraterna utvecklar och förenhetligar serviceprocessen för vittnestjänster så att kunderna får tillförlitliga tjänster i hela landet. Magistraterna säkerställer att konsumentrådgivningen är enhetlig och högklassig i hela landet och att resurserna är rätt fördelade. |
Magistraterna arbetar effektivt och ekonomiskt. |
Magistraterna förbättrar verksamhetens produktivitet, effektivitet och resultat genom att utveckla organiseringen av kunskap, styrningen och verksamhetskulturen. Magistraternas servicenätverk anpassas så att tillgången till tjänster tryggas genom gemensamma kundserviceställen. |
01. Regionförvaltningsverkens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 57 805 000 euro.
Anslaget får även användas
1) till projekt som får EU-finansiering
2) till betalning av ersättning till Ålands landskapsregering för kostnader som föranleds av de uppgifter som bestäms i förordningen om vissa förvaltningsuppgifter inom hälso- och sjukvården i landskapet Åland (1179/2009).
Förklaring:För regionförvaltningsverken uppställs i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan ministerierna, centralförvaltningsmyndigheterna och regionförvaltningsverken och i utvärderingsrapporterna.
Mål för resultatet av verksamheten
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
Genomsnittlig behandlingstid, mån. | |||
Klagomål | 9,7 | 8 | 8 |
Besvär och utlåtanden i ärenden som gäller undervisnings- och kulturverksamheten | 2,5 | 3 | 3 |
Alkoholtillstånd | 0,8 | 1 | 1 |
Tillstånd för privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården | 2,2 | 2 | 2 |
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen | 14,1 | 10 | 10 |
Resultaten av kundförfrågan, skala 0—5 | |||
---|---|---|---|
Kundtillfredsställelse med tjänstvilligheten och samarbetsförmågan | 41) | 4 | 4 |
Kvaliteten på försvarskurserna | 4,2 | 4 | 4 |
Funktionell effektivitet | |||
Tillsynsbesök samt genomförda utvärderingar och kontroller, genomförandegrad % | |||
Tillsyn över verksamhetsenheter inom den privata och offentliga social- och hälsovården, tillsynsbesök vid verksamhetsenheter som tillhandahåller vård dygnet runt | 5,8 | 10 | 10 |
Styrning och tillsyn inom miljö- och hälsoskyddet: det kommunala miljö- och hälsoskyddets tillsynsplaner utvärderas (under tillsynsprogramperioden) och genomförs (årligen) | 81 | 100 | 100 |
Genomförandegraden för urvalskontroller av djurens välbefinnande och tvärvillkor | 80 | 100 | 100 |
Genomförandegraden i fråga om handlingsplanen för konsument-, konkurrens- och näringsrättsliga uppgifter | 88 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Alkoholtillstånd samt tillstånd inom social- och hälsovården | 73 | 100 | 100 |
Ärenden i enlighet med miljöskyddslagen och vattenlagen | 40 | 50 | 50 |
Mål för hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken, sammanlagt | 1 204 | 1 293 | 1 261 |
varav regionförvaltningsverkets omkostnader | 744 | 809 | 782 |
Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet, moment 33.70.01 | 446 | 457 | 459 |
Övriga moment | 14 | 26 | 20 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,0 | 9,0 | 9,0 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
1) Utfall år 2012
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 66 398 | 67 878 | 69 845 |
Bruttoinkomster | 11 150 | 10 000 | 12 040 |
Nettoutgifter | 55 248 | 57 878 | 57 805 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 3 656 | ||
— överförts till följande år | 4 334 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 10 598 | 10 000 | 12 000 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 21 220 | 19 500 | 20 100 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -10 622 | -9 500 | -8 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 50 | 51 | 60 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 54 | 20 | 40 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 20 | 20 | 30 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 34 | - | 10 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 270 | 100 | 133 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Avdrag i fråga om UKM-uppgifter som har överförts från NTM-centralerna | -39 |
Resursering för uppgifter i samband med djurskydd och livsmedelssäkerhet | 400 |
Valtori (överföring från moment 32.01.02) | 865 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -81 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 109 |
Löneglidningsinbesparing | -106 |
Lönejusteringar | 381 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -291 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -706 |
Nivåförändring | -605 |
Sammanlagt | -73 |
2015 budget | 57 805 000 |
2014 I tilläggsb. | 716 000 |
2014 budget | 57 878 000 |
2013 bokslut | 55 926 000 |
02. Magistraternas omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 31 082 000 euro.
Förklaring:För magistraterna uppställs det i strategiska resultatavtal mål för resultatet av verksamheten. Förverkligandet av dessa mål utvärderas vid resultatförhandlingar mellan enheten för styrning och utveckling av magistraterna vid Regionförvaltningsverket i Östra Finland och magistraterna och i utvärderingsrapporterna.
2013 utfall |
2014 mål |
2015 mål |
|
Produktion och kvalitetsledning | |||
---|---|---|---|
Förordnande av intressebevakning | |||
— avgöranden genom magistratens beslut, tid i genomsnitt | 3,6 mån. | 4 mån. | 4 mån. |
Intressebevakning-revision | |||
— årsredovisning granskad från det att redovisningen inkommit till magistraten, tid i genomsnitt | 3,6 mån. | 6 mån. | 6 mån. |
Tillståndsärenden | |||
— avgörande från det att ansökan inkommit till magistraten, tid i genomsnitt | 1,3 mån. | 2 mån. | 2 mån. |
Notarius publicus tjänster | |||
— erhållande av service, tid högst | 2 dagar | 2 dagar | 2 dagar |
Konsumentrådgivning | |||
— den nationella telefonrådgivningen, av uppringningsförsöken besvaras minst | 80 % | 80 % | 80 % |
Funktionell effektivitet | |||
Avgiftsbelagd offentligrättslig informationstjänst — produktivitet: prestationer/årsv. |
6 505 | 7 200 | 7 200 |
— resurshushållning: euro/prestation | 14,20 | ||
Avgiftsfria person-, familje- och arvsrättsliga tjänster — produktivitet: prestationer/årsv. |
6 939 | 8 375 | 8 375 |
— resurshushållning: euro/prestation | 13,31 | ||
Förande av det avgiftsbelagda offentligrättsliga handelsregistret — produktivitet: prestationer/årsv. |
1 462 | 1 570 | 1 570 |
— resurshushållning: euro/prestation | 63,19 | ||
Avgiftsbelagda offentligrättsliga vittnestjänster — produktivitet: prestationer/årsv. |
11 754 | 12 450 | 12 450 |
— resurshushållning: euro/prestation | 7,86 | ||
Konsumentrådgivningstjänster, rådgivning — produktivitet: prestationer/årsv. |
2 292 | 2 320 | 2 320 |
— resurshushållning: euro/prestation | 39,51 | ||
Hantering och utvecklande av personalresurser | |||
Årsverken vid ämbetsverket, sammanlagt | 742,3 | 717 | 696 |
Sjukfrånvaro, dagar/årsv. | 9,9 | 9 | 9 |
Arbetstillfredsställelseindex, 1—5 VM Baro | 3,3 | 3,3 | 3,3 |
Inom antalet årsverken har en minskning på 4 årsverken inom bostadsaktiebolagsuppgifterna beaktats som en överföring till Patent- och registerstyrelsens omkostnadsmoment 32.40.03 från och med den 1 september 2015.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 49 162 | 47 781 | 45 763 |
Bruttoinkomster | 16 812 | 15 600 | 14 681 |
Nettoutgifter | 32 350 | 32 181 | 31 082 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 5 069 | ||
— överförts till följande år | 5 468 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2013 utfall |
2014 ordinarie budget |
2015 budgetprop. |
|
Offentligrättsliga prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 15 807 | 11 650 | 11 650 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 21 796 | 16 400 | 16 400 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -5 988 | -4 750 | -4 750 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 73 | 71 | 71 |
Företagsekonomiska prestationer | |||
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | 571 | 380 | 380 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | 213 | 342 | 342 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | 357 | 38 | 38 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 268 | 111 | 111 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Gemensam kundservice, basdelen (överföring till moment 28.40.03) | -9 |
Ledningens informationssystem (investeringsutgift) (överföring från moment 28.01.21) | 140 |
Teknisk uppdatering av informationssystemen (investeringsutgift) (överföring från moment 28.01.21) | 150 |
Utveckling av öppna data (investeringsutgift) (överföring från moment 28.01.21) | 100 |
Valtori (överföring från moment 32.01.02) | 546 |
Överföring av telefontjänsten för flyttanmälan till Befolkningsregistercentralen (överföring till moment 28.30.03) | -200 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -44 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 50 |
Löneglidningsinbesparing | -56 |
Lönejusteringar | 177 |
Produktivitetsinbesparing i omkostnaderna | -159 |
Utgiftsbesparing som gäller IT-kostnader inom den offentliga förvaltningen, II periodisering (regeringsprogr.) | -424 |
Ytterligare besparing i omkostnaderna | -367 |
Nivåförändring | -1 003 |
Sammanlagt | -1 099 |
2015 budget | 31 082 000 |
2014 I tilläggsb. | 236 000 |
2014 budget | 32 181 000 |
2013 bokslut | 32 749 000 |
03. Stödåtgärder inom regional- och lokalförvaltningen (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 1 782 000 euro.
Anslaget får användas
1) till administrering av utlokaliseringen av funktioner inom statens centralförvaltning
2) till utvecklande av statens regionala och lokala förvaltningsstrukturer
3) till utvecklande av former för myndigheternas gemensamma kundservice och till administrering av samservicen
4) till avlönande av personal motsvarande högst två årsverken
5) till ersättning av de kostnader som kommunerna föranleds av ordnandet av gemensam kundservice inom den offentliga förvaltningen
6) till upphandling och drift av de IKT-system som ska användas inom den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice.
Förklaring:Ett pilotprojekt som gäller den offentliga förvaltningens gemensamma kundservice kommer att inledas under 2015.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Gemensam kundservice, basdelen (överföring från moment 26.10.01) | 13 |
Gemensam kundservice, basdelen (överföring från moment 28.10.01) | 15 |
Gemensam kundservice, basdelen (överföring från moment 28.40.02) | 9 |
Gemensam kundservice, basdelen (överföring från moment 32.30.01) | 21 |
Gemensam kundservice, informationssystem | 1 500 |
Sammanlagt | 1 558 |
2015 budget | 1 782 000 |
2014 I tilläggsb. | — |
2014 budget | 224 000 |
2013 bokslut | 774 000 |