Statsbudgeten 2015
Huvudtitel 33
SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60 och 33.20.51, 52, 56.
Förklaring:
Välfärd och välstånd skapas med hjälp av arbete och genom en delaktighet som omfattar alla. Finansieringen av det finländska välfärdssamhället vilar på en balanserad ekonomisk utveckling. Den ändrade åldersstrukturen medför ökade kostnader för den offentliga ekonomin. Samtidigt minskar den arbetsföra befolkningen och samhällsekonomins tillväxtpotential. Den europeiska integrationen fördjupas och utvidgas, rörligheten över gränserna ökar och den kulturella mångfalden innanför gränserna ökar.
Social- och hälsovårdsservice, pensioner och det övriga socialskyddet ska kunna erbjudas alla, även om omständigheterna förändras. Villkoret för social och ekonomisk hållbarhet är en hög sysselsättningsgrad, friska och arbetsföra medborgare samt en verkningsfull och effektiv social- och hälsovårdsservice.
Regeringens mål är att minska fattigdom, ojämlikhet och utslagning, stabilisera den offentliga ekonomin och stärka en hållbar ekonomisk tillväxt samt förbättra sysselsättningen och konkurrenskraften. För att minska skillnaderna i inkomster, välfärd och hälsotillstånd stärks och reformeras basservicen, tryggas en människovärdig ålderdom, satsas resurser på förebyggande av sociala och hälsorelaterade problem och på mentalvård och missbrukarvård. Utkomstskyddet förbättras och differentieringen av bostadsområden förhindras.
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Andelen under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel är något under en femtedel av socialutgifterna. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln.
- — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för En stadig grund för välfärden
- — För att uppfylla målen enligt riktlinjerna för Tillgång till välfärd för alla
- — En livsmiljö som stöder hälsa och välmående
Social- och hälsovårdsministeriet samordnar regeringens jämställdhetspolitik samt främjar beaktandet av jämställdhetsperspektivet i allt beslutsfattande vid statsrådet. Vid ministeriet genomförs detta i enlighet med den funktionella jämställdhetsplan som utfärdats för åren 2012—2015. Beredningen omfattar bl.a. likalönsprogrammet på trepartsbasis, samarbetet mellan parterna inom arbetslivet för att främja kvinnors karriärutveckling och det förvaltningsövergripande programmet för minskning av våldet mot kvinnor. Integreringen av jämställdhetsperspektivet fortsätter i lagberedningen, vid beredningen av budgeten samt inom andra projekt som är väsentliga med tanke på jämställdheten.
Inom ramen för social- och hälsovårdsministeriets strategiska projekt genomförs en analys av könskonsekvenserna, särskilt inom det tvärsektoriella åtgärdsprogrammet som ska minska utslagning, fattigdom och hälsoproblem och vid genomförandet av det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste).
Social- och hälsovårdsministeriet genomför i tillämpliga delar principerna för lagen om utveckling av regionerna (1651/2009). Vid den regionala fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel (ERUF- och ESF-programmen) förhandlas de regionala resurserna för projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Med hjälp av en dispositionsplan ser man till att resurserna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.
Inom ramen för socialskyddet ökas människors välfärd genom att deras hälsa och funktionsförmåga stöds, deras föränderliga livssituationer beaktas, den sociala samhörigheten stärks och samhällsförhållandena stabiliseras. Den sociala tryggheten främjas också av en stabil ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft som uppnås genom att arbetsförmågan stärks och sysselsättnings-, utbildnings- och rehabiliteringsmöjligheter erbjuds.
Beskattning, avgifter, sociala förmåner, inkomstöverföringar och service ska bilda en helhet som uppmuntrar till arbete och säkerställer att arbetstagaren är frisk vid sin pensionering. Ett sporrande och rättvist socialskydd uppmuntrar människor att själva främja sin hälsa. Målet är att
- — hälsa och välbefinnande beaktas i allt beslutsfattande
- — arbetskarriärerna förlängs genom god arbetshälsa
- — livets olika delområden balanseras
- — finansieringen av socialskyddet är hållbar
Nyckeltal för en stadig grund för välfärden
2000 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
En prognostiseringsmetod i bruk i kommunen, andelen % av kommunerna viktad med befolkningen | .. | .. | 39 | .. | 38 | .. | 40 |
Friskvård främjas aktivt i kommunen (% av målvärdet) | |||||||
— i kommunledningen | .. | .. | 61 | .. | 72 | .. | 75 |
— inom primärvården | .. | 54 | .. | 60 | .. | 69 | .. |
— i idrottsverksamheten | .. | 56 | .. | 62 | .. | 65 | .. |
— inom den grundläggande utbildningen | .. | .. | 66 | .. | 682) | .. | 69 |
Förväntad pensioneringsålder för 25-åringar | 58,8 | 60,4 | 60,5 | 60,9 | 60,9 | 60,9 | 61,0 |
— män | 58,6 | 60,3 | 60,4 | 60,9 | 60,9 | 60,9 | 61,0 |
— kvinnor | 58,9 | 60,4 | 60,5 | 60,8 | 60,8 | 60,8 | 60,9 |
Inledd åldersstandardiserad sjuk- eller invalidpension1) bland 25—62-åringar (arbetspensioner), sammanlagt | 8,7 | 7,2 | 7,2 | 6,3 | 6,3 | 6,2 | 6,2 |
— män | 9,1 | 7,2 | 7,1 | 6,2 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
— kvinnor | 8,3 | 7,2 | 7,4 | 6,5 | 6,6 | 6,5 | 6,5 |
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar (löntagare), % | 4,0 | 4,5 | 4,6 | 4,5 | 4,7 | 4,7 | 4,8 |
— män | 3,6 | 4,0 | 3,9 | 3,8 | 4,0 | 4,0 | 4,1 |
— kvinnor | 4,5 | 4,9 | 5,2 | 5,2 | 5,4 | 5,4 | 5,5 |
Andelen arbetstagare som i egenskap av löntagare omfattas av företagshälsovård, % | 92 | .. | .. | 91 | 912) | 91 | 92 |
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare, per miljon arbetstimmar) | 32,8 | 30,2 | 31,2 | 30,3 | 29,53) | 29,3 | 29,0 |
Olycksfall i arbete och yrkessjukdomar som ersatts (löntagare) | 5 727 | 5 485 | 4 437 | 4 5102) | 4 5002) | 4 400 | 4 350 |
Andelen dagar som betalats till fäder av föräldradagpenningen, % | 4,2 | 7,1 | 8,3 | 8,7 | 8,8 | 9,1 | 9,4 |
Socialutgifterna/BNP, % | 25,1 | 30,6 | 30,0 | 31,2 | 32,52) | 32,9 | 32,9 |
Socialutgifterna, €/invånare (2010 års prisnivå) | 7 462 | 10 166 | 10 143 | 10 400 | 10 7002) | 10 800 | 10 900 |
Finansieringen av socialutgifterna, % | |||||||
— av skattemedel | 43,1 | 46,1 | 46,0 | 46,8 | 46,72) | 46,4 | 46,1 |
— av arbetsgivarna | 37,6 | 35,8 | 35,4 | 34,8 | 35,22) | 35,5 | 35,6 |
— annan | 19,3 | 18,1 | 18,6 | 18,3 | 18,12) | 18,1 | 18,3 |
Social- och hälsovårdsväsendets utgifter i förhållande till kommunernas totala utgifter, % | 50,9 | 54,4 | 54,8 | 55,3 | 48,02) | 48,0 | 48,0 |
1) Inledda sjuk- eller invalidpensioner avspeglar hur stor del av de icke-pensionerade arbetspensionsförsäkrade som under året har gått i sjukpension (anges oftast i promille). Att indikatorn är åldersstandardiserad anger i fråga om förändringar i inledda sjuk- eller invalidpensioner att befolkningens åldersstruktur inte påverkar den.
2) Uppskattning
3) Förhandsuppgift
Alla har rätt till en tryggad grundläggande försörjning och tillräckliga social-, hälsovårds- och sjukvårdstjänster. Ett människovärdigt liv i alla förhållanden ska tryggas. Dessa rättigheter och likställighetsprincipen finns inskrivna i grundlagen. Trots samhällets ansvar för de grundläggande fri- och rättigheterna ansvarar individen för de val han eller hon gör. När individens och samhällets rättigheter och skyldigheter befinner sig i jämvikt främjas den sociala hållbarheten.
Den som lever endast på socialskydd löper stor risk att glida in i fattigdom. Det som inger farhågor är utslagningen bland unga, ojämlikheten bland barn och barnfamiljer och utslagningen över generationsgränserna. När befolkningens ålderstruktur ändras finns det fler åldringar, demens och andra kroniska sjukdomar blir allt vanligare och antalet patienter som lider av flera sjukdomar samtidigt ökar. Det innebär att utgifterna för social- och hälsovårdsservice och behovet av personal ökar, om inte servicens produktivitet förbättras. Social- och hälsovården kommer att förbli en arbetskraftsintensiv bransch. Produktiviteten kan förbättras genom att serviceorganisationer och produktionssätt förnyas. Målet är att
- — att minska välfärds- och hälsoskillnader
- — kunden sätts i centrum för servicen
- — att förnya servicestrukturer och arbetssätt
- — att stärka den sociala samhörigheten.
Tillgång till välfärd för alla, nyckeltal
2000 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Andelen som upplever sitt hälsotillstånd som dåligt eller medelmåttligt (25—64 år), % | |||||||
— män | 37,6 | 36,8 | 35,6 | 33,4 | 35,0 | 34 | 33 |
— 0—12 års utbildning | 42,4 | 38,8 | 40,2 | 38,6 | 37,4 | 39 | 37 |
— 13 eller fler års utbildning | 29,3 | 30,1 | 27,6 | 25,6 | 29,4 | 28 | 27 |
— kvinnor | 33,7 | 32,9 | 32,1 | 32,8 | 33,2 | 34 | 33 |
— 0—12 års utbildning | 38,6 | 36,5 | 38,6 | 37,6 | 40,4 | 39 | 38 |
— 13 eller fler års utbildning | 29,4 | 29,4 | 27,5 | 26,9 | 27,8 | 29 | 27 |
Upplevd hälsa hos unga: minst två symptom dagligen (årskurs 8—9), % | 16 | 17 | 17 | 171) | 17 | .. | 16 |
Förväntad livslängd hos nyfödda | 77,7 | 80,0 | 80,4 | 80,5 | 80,81) | 81,1 | 81,3 |
— män | 74,1 | 76,7 | 77,2 | 77,5 | 77,81) | 78,0 | 78,3 |
— kvinnor | 81,0 | 83,2 | 83,5 | 83,4 | 83,81) | 84,0 | 84,2 |
Förväntad livslängd hos 25-åringar | |||||||
— män | 49,7 | 52,6 | 52,91) | 53,21) | 53,51) | 54,0 | 54,4 |
— grundskoleutbildning | 47,4 | 49,7 | 50,01) | 50,41) | 50,81) | 51,2 | 51,6 |
— mellanstadieutbildning | 50,1 | 52,4 | 52,61) | 52,81) | 53,01) | 53,2 | 53,4 |
— utbildning på högre nivå | 54,0 | 55,9 | 56,11) | 56,31) | 56,51) | 56,7 | 56,9 |
— kvinnor | 56,1 | 59,0 | 59,11) | 59,21) | 59,31) | 60,3 | 61,2 |
— grundskoleutbildning | 54,6 | 56,6 | 56,61) | 56,61) | 56,61) | 58,1 | 59,5 |
— mellanstadieutbildning | 57,2 | 59,1 | 59,21) | 59,31) | 59,41) | 59,5 | 59,6 |
— utbildning på högre nivå | 58,4 | 60,3 | 60,41) | 60,61) | 60,71) | 60,9 | 61,0 |
Andel 75—84-åringar som obehindrat kan röra sig ute ensamma, %2) | |||||||
— män | 76 | 841) | 87 | 861) | 87 | 86 | 87 |
— kvinnor | 72 | 781) | 79 | 801) | 75 | 76 | 79 |
Andel som röker dagligen, % | |||||||
— män (25—64 år) | 28,3 | 24,1 | 23,4 | 21,0 | 20,3 | 19 | 18 |
— kvinnor (25—64 år) | 19,9 | 15,3 | 14,9 | 14,5 | 13,9 | 13 | 12 |
— pojkar (årskurs 8—9) | 25 | 17 | 17 | 151) | 15 | 14 | 13 |
— flickor (årskurs 8—9) | 22 | 14 | 14 | 131) | 12 | 11 | 10 |
Den totala alkoholkonsumtionen, l/pers. | 8,8 | 10,0 | 10,1 | 9,6 | 9,7 | 9,5 | 9,5 |
Andel överviktiga (BMI 25 eller högre) av 25—64-åringar, % | |||||||
— män | 58,4 | 62,7 | 65,0 | 63,3 | 64,6 | 64 | 63 |
— kvinnor | 41,2 | 48,3 | 48,3 | 47,9 | 47,8 | 48 | 47 |
Potentiellt förlorade levnadsår (PYLL) på grund av självmord i åldrarna 25—80 (per 100 000 inv.) | |||||||
— män | 1 168 | 922 | 867 | 802 | 8231) | 802 | 780 |
— kvinnor | 368 | 290 | 255 | 281 | 2421) | 236 | 230 |
Andel låginkomsttagare3) , % | |||||||
— befolkningen som helhet | 10,5 | 13,7 | 13,2 | 11,9 | 12,01) | 12,0 | 12,0 |
— barn | 8,8 | 11,8 | 11,1 | 9,4 | 9,51) | 9,5 | 9,5 |
Mottagare av allmänt bostadsbidrag (hushåll), antal | 170 352 | 164 154 | 167 364 | 180 665 | 192 274 | 198 570 | 210 480 |
Mottagare av utkomststöd, antal | |||||||
— hushåll | 271 686 | 240 257 | 239 212 | 238 373 | 240 0001) | 235 000 | 235 000 |
— personer | 454 353 | 375 152 | 371 898 | 370 454 | 374 5001) | 364 500 | 364 500 |
— 25—64-åringar som fått stöd under en längre tid i andel av befolkningen, % | 2,4 | 2,2 | 2,2 | 2,1 | 2,11) | 2,1 | 2,1 |
— män | 2,7 | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 2,41) | 2,4 | 2,4 |
— kvinnor | 2,0 | 1,8 | 1,8 | 1,8 | 1,81) | 1,8 | 1,8 |
Ginikoefficient (disponipla inkomster)4), % | 24,9 | 25,9 | 25,9 | 25,5 | 25,51) | 25,5 | 25,5 |
Unga som inte har fått någon utbildning efter grundskolan och inte arbetar eller studerar (eller är vårdlediga, pensionerade eller fullgör bevärings- eller civiltjänst), % | 4,3 | 4,8 | 4,7 | 4,7 | 4,71) | 4,7 | 4,7 |
— 18—24-åriga pojkar | 5,4 | 6,0 | 5,8 | 5,8 | 5,81) | 5,8 | 5,8 |
— 18—24-åriga flickor | 3,1 | 3,6 | 3,6 | 3,6 | 3,61) | 3,6 | 3,6 |
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % | 80,6 | 82,8 | 83,2 | 83,1 | 82,95) | 83,2 | 83,4 |
Uppföljningen av befolkningens hälsotillstånd genomförs inom primärvården (% av målvärdet) | .. | 33 | .. | 32 | .. | 36 | .. |
Tillgång till vård | |||||||
— antal som köat till specialiserad sjukvård i över 6 mån. | 66 000 | 1 245 | 751 | 938 | 1 390 | 1 100 | 1 200 |
— väntetiden till hälsocentralläkares mottagning är längre än 14 dagar (% av befolkningen) | .. | 72 | 77 | 81 | 79 | 70 | 55 |
— mun- och tandvård: antal som väntat längre än 6 månader | .. | 12 100 | 14 000 | 7 205 | 5 100 | 5 500 | 6 000 |
— psykiatrisk specialiserad sjukvård, antal yngre än 23 år som väntat längre än 3 månader | .. | 136 | 73 | 64 | 55 | 50 | 45 |
Antalet patientskador som ersatts av patientförsäkringscentralen | .. | 2 212 | 2 235 | 2 113 | 2 387 | 2 400 | 2 500 |
Infektioner i anslutning till hälso- och sjukvård:6) | |||||||
— fall/år av smitta från resistenta mikrober (MRSA blod/likvor) | .. | 28 | 42 | 30 | 30 | 25 | 23 |
— fall/år av antibiotikaassocierad diarré (Clostridium diff.) | .. | 4 813 | 5 382 | 5 256 | 4 838 | 4 500 | 4 300 |
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, % | |||||||
— regelbunden hemvård2) | 11,8 | 11,8 | 12,2 | 11,9 | 12,11) | 12,3 | 12,4 |
— män | 8,7 | 8,9 | 9,3 | 8,9 | 9,11) | 9,2 | 9,4 |
— kvinnor | 13,2 | 13,4 | 13,9 | 13,5 | 13,71) | 14,0 | 14,1 |
— serviceboende med heldygnsomsorg | 1,7 | 5,6 | 5,9 | 6,1 | 6,31) | 6,5 | 6,8 |
— män | 1,1 | 3,7 | 3,9 | 4,1 | 4,41) | 4,5 | 4,8 |
— kvinnor | 2,0 | 6,7 | 7,1 | 7,3 | 7,61) | 8,0 | 8,4 |
— ålderdomshem och hälsocentralernas bäddavdelningar | 8,4 | 4,7 | 4,4 | 3,8 | 3,51) | 3,3 | 3,1 |
— män | 5,6 | 3,3 | 3,1 | 2,8 | 2,61) | 2,5 | 2,4 |
— kvinnor | 9,6 | 5,5 | 5,1 | 4,3 | 3,81) | 3,5 | 3,2 |
— stöd för närståendevård | 3,0 | 4,2 | 4,4 | 4,5 | 4,65) | 4,9 | 5,1 |
Serviceboende för gravt handikappade, inv./år | 1 894 | 4 310 | 4 630 | 4 844 | 5 2745) | 5 497 | 5 856 |
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % | .. | 6,0 | 6,5 | 6,3 | 6,1 | 6,0 | 5,8 |
Bristen på andra viktiga grupper av yrkesutbildad personal inom hälso- och sjukvården än läkare, % | .. | 3,6 | .. | 3,2 | 3,21) | 3,2 | 3,2 |
Personal reserverad för förebyggande hälsovårdsservice, % av nationella rekommendationer | |||||||
— läkare på mödravårdrådgivningsbyråer | .. | .. | 62 | 58 | 661) | 66 | 66 |
— läkare på barnrådgivningar | .. | .. | 20 | 23 | 281) | 30 | 32 |
— skolläkare | .. | .. | 6 | 10 | 151) | 17 | 20 |
— hälsovårdare på mödravårdrådgivningsbyråer | .. | .. | 59 | 60 | 621) | 62 | 64 |
— hälsovårdare på barnrådgivningar | .. | .. | 34 | 42 | 451) | 47 | 49 |
— skolhälsovårdare | .. | .. | 75 | 84 | 851) | 85 | 85 |
Omfattande hälsoundersökningar genomförs (% av hälsocentralerna) | |||||||
— inom mödrarådgivningen | .. | .. | 87 | 94 | 951) | 95 | 95 |
— inom barnrådgivningen | .. | .. | 84 | 94 | 951) | 95 | 95 |
— inom skolhälsovården | .. | .. | 75 | 95 | 951) | 95 | 95 |
Arbetslösa längre än ett år, antal | 86 800 | 54 000 | 57 200 | 61 200 | 73 700 | 88 000 | 90 000 |
— män | 47 500 | 32 900 | 34 100 | 36 000 | 43 300 | 52 800 | 54 000 |
— kvinnor | 39 300 | 21 100 | 23 100 | 25 100 | 30 400 | 35 200 | 36 000 |
0—17-åringar placerade utom hemmet, % | 0,9 | 1,3 | 1,4 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
— pojkar | 1,0 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 1,41) | 1,4 | 1,4 |
— flickor | 0,9 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,31) | 1,3 | 1,3 |
Bostadslösa, antal | 10 000 | 7 880 | 7 570 | 7 850 | 7 500 | 7 700 | 7 800 |
— män | 8 250 | 6 490 | 5 990 | 5 950 | 5 700 | 5 900 | 6 000 |
— kvinnor | 1 750 | 1 390 | 1 580 | 1 890 | 1 800 | 1 800 | 1 800 |
Antal brott mot liv och hälsa som kommit till polisens kännedom | 37 554 | 35 715 | 42 919 | 40 853 | 38 026 | 38 000 | 38 000 |
Andel personer med invandrarbakgrund av social- och hälsovårdspersonalen, % | 1,9 | 3,6 | 3,8 | 3,91) | 4,01) | 4,0 | 4,1 |
1) Uppskattning
2) Kolumnen för år 2000 innehåller 2001 års uppgifter.
3) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna ligger under 60 % av medianinkomsten per konsumtionsenhet för samtliga hushåll).
4) Ginikoefficienten beskriver ojämn fördelning av variabeln (i detta fall disponibel inkomst) Ju större ginikoefficienten är, desto ojämnare är inkomsterna fördelade.
5) Förhandsuppgift
6) Indikatorn ersätts senare med en som bättre beskriver patientsäkerheten.
Livsmiljöns tillstånd påverkar människors hälsa och välmående. Sämre naturförhållanden, upprepade naturkatastrofer och tillståndet i ekosystemet totalt sett minskar möjligheterna till välmående. Social och ekologisk hållbarhet förutsätter att ett gott liv kan tryggas också när det finns allt mindre resurser att fördela. Varje generation borde lämna efter sig en mera livsduglig miljö.
En rättvis fördelning av välfärden är en utmaning såväl lokalt som globalt. Förändringarna i den globala befolkningsstrukturen, de ekonomiska störningarna, fattigdomen och ojämlikheten utgör prövningar för homogeniteten i samhället. Den ökande ojämlikheten och bostadsområdenas differentiering leder också till säkerhetsrisker.
Klimatförändringen, miljöproblemen och de allt knappare naturresurserna kan ge upphov till många slags hot mot människors hälsa, såsom pandemier och epidemier. De tar ingen hänsyn till gränser, kan sprida sig snabbt och bekämpningen av dem kräver samarbete och beredskap av myndigheterna.
Världsomfattande ekonomiska kriser har visat hur viktigt det är med fungerande skyddsnät och finans- och försäkringsmarknadens betydelse. Samhällets vitala funktioner måste tryggas också i undantagsförhållanden. Målet är att
- — att stärka miljöns livsduglighet
- — att garantera samhällets funktion i specialsituationer.
En livsmiljö som stöder hälsa och trygghet, nyckeltal
2000 utfall |
2010 utfall |
2011 utfall |
2012 utfall |
2013 utfall |
2014 uppskattning |
2015 uppskattning |
|
Olyckor i hemmet och på fritiden, antal döda | 2 256 | 2 572 | 2 453 | 2 3701) | 2 3462) | 2 323 | 2 300 |
— män | .. | 1 649 | 1 610 | 1 4971) | 1 4822) | 1 467 | 1 453 |
— kvinnor | .. | 923 | 843 | 8731) | 8642) | 856 | 847 |
Epidemier som sprids via vatten | |||||||
— antal epidemier | 7 | 2 | 5 | 2 | 42) | 5 | 4 |
— antal insjuknade | 6 428 | 38 | 70 | 530 | 2202) | 200 | 100 |
Halterna av miljögifter i bröstmjölk (totala mängden toxiska ekvivalenter av PCDD/F- och PCB-föreningar) | 15,3 | 82) | 82) | 5,6 | 5,02) | 4,7 | 4,5 |
Arbetspensionsförsäkringsbolags, arbetspensionsförsäkringsstiftelsers och arbetspensionskassors kapitaltäckningsgrad | .. | 29,6 | 22,4 | 26,4 | 28,62) | .. | .. |
Arbetspensionsfonder/BNP, % | 50,2 | 77,7 | 72,2 | 77,8 | 83,8 | 85,0 | 85,6 |
1) Förhandsuppgift
2) Uppskattning
Vissa förmåners utveckling (euro/mån.)
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 uppskattning |
|
Barnbidrag | |||||||
— 1:a barnet | 100 | 100 | 100 | 104 | 104 | 104 | 95 |
— 2:a barnet | 111 | 111 | 111 | 115 | 115 | 115 | 105 |
— 3:e barnet | 141 | 141 | 142 | 147 | 147 | 147 | 135 |
— förhöjning för ensamförsörjare | 47 | 47 | 47 | 49 | 49 | 49 | 49 |
Stöd för hemvård av barn | |||||||
— vårdpenning | 314 | 314 | 316 | 327 | 337 | 341 | 343 |
— följande barn under 3 år | 94 | 94 | 94 | 98 | 101 | 102 | 103 |
— övriga barn under skolåldern | 60 | 60 | 61 | 63 | 65 | 66 | 66 |
— vårdtillägg | 168 | 168 | 169 | 175 | 180 | 183 | 183 |
Stöd för privat vård av barn | |||||||
— vårdpenning | 160 | 160 | 161 | 167 | 171 | 174 | 174 |
— vårdtillägg | 135 | 135 | 135 | 140 | 144 | 146 | 147 |
Partiell vårdpenning | 70 | 90 | 90 | 94 | 96 | 98 | 98 |
Föräldrapenning | |||||||
— minimum | 551 | 551 | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 |
— i genomsnitt, män | 1 858 | 1 936 | 1 997 | 2 035 | 2 099 | 2 1721) | 2 244 |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 342 | 1 398 | 1 427 | 1 467 | 1 516 | 1 5601) | 1 600 |
Sjukdagpenning | |||||||
— minimum (efter 55 dagar) | 551 | 551 | 553 | 574 | 594 | 598 | 601 |
— i genomsnitt, män | 1 368 | 1 429 | 1 421 | 1 461 | 1 515 | 1 5561) | 1 588 |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 184 | 1 235 | 1 249 | 1 292 | 1 331 | 1 3661) | 1 395 |
Arbetsmarknadsstöd | 551 | 551 | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 |
Grunddagpenning för arbetslösa | 551 | 551 | 553 | 674 | 698 | 702 | 705 |
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa | |||||||
— i genomsnitt, män | 1 326 | 1 401 | 1 409 | 1 514 | 1 565 | .. | .. |
— i genomsnitt, kvinnor | 1 017 | 1 071 | 1 082 | 1 159 | 1 184 | .. | .. |
Folkpension, ensamstående | 554 | 584 | 586 | 609 | 630 | 634 | 637 |
Garantipension | 688 | 714 | 739 | 743 | 747 | ||
Ålderspension (genomsnittlig egen pension) | |||||||
— män | 1 659 | 1 687 | 1 728 | 1 809 | 1 8791) | 1 9281) | 1 960 |
— kvinnor | 1 071 | 1 097 | 1 133 | 1 195 | 1 2521) | 1 2941) | 1 325 |
Sjukpension (genomsnittlig egen pension) | |||||||
— män | 1 117 | 1 119 | 1 121 | 1 149 | 1 1671) | 1 1721) | 1 165 |
— kvinnor | 927 | 929 | 934 | 962 | 9831) | 9911) | 988 |
Ålderspensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | |||||||
— män | 1 922 | 1 974 | 1 947 | 2 025 | 2 0831) | 2 1201) | 2 151 |
— kvinnor | 1 326 | 1 365 | 1 370 | 1 441 | 1 4931) | 1 5311) | 1 565 |
Sjukpensioner som börjat löpa (genomsnittlig egen pension) | |||||||
— män | 1 090 | 1 126 | 1 174 | 1 192 | 1 2261) | 1 2481) | 1 266 |
— kvinnor | 842 | 884 | 907 | 943 | 9771) | 1 0021) | 1 024 |
Utkomststöd, grunddel, ensamstående | 417 | 417 | 419 | 461 | 477 | 480 | 483 |
1) Uppskattning
Ansvaret för en betydande del av åtgärderna inom ramen för det strukturpolitiska programmet kommer att ligga hos social- och hälsovårdsministeriet, vilka exempelvis är åtgärder i anslutning till reformer inom den sociala tryggheten, stöd för deltagande i arbetslivet samt åtgärder i anslutning till nedskärning av kommunernas uppgifter. Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde utgör beredning och genomförande en omfattande helhet bestående av förändringsprocesser och innehåller många ändringar av lagar och förordningar samt ändringar i fråga om kommunernas styrning och tillsyn. I enlighet med det strukturpolitiska programmet säkerställs inom reformen av social- och hälsovården utfallet av såväl integrationen av social- och hälsovården som en effektiv förvaltning. Jämsides med kommunreformen går man vidare med servicestrukturreformen inom social- och hälsovården så att organiseringsansvaret överförs på fem specialupptagningsområden.
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde genomförs effektivitets- och resultatprogrammet med hjälp av verkligt produktivitetshöjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. De nämnda åtgärderna för att öka produktivitet och resultat omfattar alla ämbetsverk och inrättningar inom förvaltningsområdet. Inom förvaltningsområdet genomförs i form av effektivitets- och resultatprojekt ett informationssystemsprojekt inom den rättsmedicinska verksamheten och ett projekt som gäller tillsyn, ordnande och finansiering av hälso- och sjukvård för fångar. Förvaltningsområdet har utgående från en kärnfunktionsanalys tillsatt 25 projekt som främjar effektiviteten och produktiviteten. Genomförandet av dessa pågår. Överföringen av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdets verksamhet till Kuopio genomförs stegvis senast 2018.
Förvaltningsområdets anslag 2013—2015
År 2013 bokslut 1000 € |
År 2014 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2015 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2014—2015 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 83 955 | 91 558 | 88 214 | -3 344 | -4 |
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 41 030 | 40 990 | 38 353 | -2 637 | -6 |
02. | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | 2 363 | 2 250 | 2 245 | -5 | 0 |
03. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | 4 524 | 4 548 | 4 539 | -9 | 0 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | 551 | 600 | 590 | -10 | -2 |
05. | Omkostnader för de barnskyddsenheter som lyder under Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 548 | 548 | 1 031 | 483 | 88 |
(21.) | Produktivitetsanslag för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | 1 | 1 070 | — | -1 070 | -100 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | 11 800 | 16 330 | 17 330 | 1 000 | 6 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 19 106 | 20 900 | 20 094 | -806 | -4 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 4 032 | 4 322 | 4 032 | -290 | -7 |
02. | Tillsyn | 41 544 | 43 850 | 41 964 | -1 886 | -4 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 13 842 | 16 277 | 14 437 | -1 840 | -11 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 12 165 | 11 771 | 12 460 | 689 | 6 |
06. | Omkostnader för Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 3 578 | 5 502 | 4 167 | -1 335 | -24 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 10 459 | 10 300 | 10 900 | 600 | 6 |
(66.) | Samarbete mellan Finland och Ryssland om strål- och kärnsäkerhet (reservationsanslag 3 år) | 1 500 | — | — | — | 0 |
03. | Forskning och utveckling | 117 341 | 114 626 | 99 292 | -15 334 | -13 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 70 051 | 67 953 | 60 393 | -7 560 | -11 |
(22.) | Inbesparing inom sektorforskningen | — | — | — | — | 0 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 37 964 | 36 543 | 33 287 | -3 256 | -9 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 9 326 | 10 130 | 5 612 | -4 518 | -45 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster | 2 561 413 | 2 634 400 | 2 648 800 | 14 400 | 1 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 10 920 | 11 800 | 11 700 | -100 | -1 |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 484 400 | 1 486 400 | 1 377 800 | -108 600 | -7 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 2 783 | 3 300 | 3 300 | — | 0 |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 18 900 | 20 000 | 19 200 | -800 | -4 |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 670 000 | 726 000 | 847 300 | 121 300 | 17 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 184 384 | 188 200 | 195 600 | 7 400 | 4 |
56. | Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) | 35 966 | 39 000 | 41 500 | 2 500 | 6 |
60. | Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet och servicefonden som betalas till Folkpensionsanstalten (förslagsanslag) | 154 060 | 159 700 | 152 400 | -7 300 | -5 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 2 645 048 | 2 773 626 | 2 762 454 | -11 172 | 0 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 16 276 | 26 486 | 34 054 | 7 568 | 29 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 981 000 | 1 004 550 | 1 007 000 | 2 450 | 0 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 199 850 | 244 480 | 189 000 | -55 480 | -23 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 1 340 780 | 1 390 800 | 1 428 000 | 37 200 | 3 |
55. | Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) | 55 400 | 55 160 | 63 000 | 7 840 | 14 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 51 742 | 52 150 | 41 400 | -10 750 | -21 |
30. | Sjukförsäkring | 1 208 401 | 1 289 472 | 1 246 272 | -43 200 | -3 |
28. | Omkostnader för en nationell kontaktpunkt och tjänsteutbudsrådet för hälso- och sjukvården (reservationsanslag 2 år) | 267 | 1 272 | 1 272 | — | 0 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 208 134 | 1 288 200 | 1 245 000 | -43 200 | -3 |
40. | Pensioner | 4 437 850 | 4 524 700 | 4 546 500 | 21 800 | 0 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 56 603 | 62 000 | 61 500 | -500 | -1 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 584 000 | 603 000 | 624 200 | 21 200 | 4 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 70 000 | 90 000 | 100 000 | 10 000 | 11 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 1 350 | 3 000 | 3 800 | 800 | 27 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 16 000 | 17 200 | 15 000 | -2 200 | -13 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen och vissa andra lagar (förslagsanslag) | 3 709 897 | 3 749 500 | 3 742 000 | -7 500 | 0 |
50. | Stöd till veteranerna | 288 945 | 275 334 | 248 503 | -26 831 | -10 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 1 401 | 1 450 | 1 450 | — | 0 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 36 508 | 31 300 | 25 400 | -5 900 | -19 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 139 563 | 135 121 | 122 902 | -12 219 | -9 |
52. | Statlig ersättning för kostnader för rehabiliterings- och vårdinrättningar för krigsinvalider och dem som blivit invalider på grund av olycksfall i militärtjänst (reservationsanslag 2 år) | 68 207 | 66 207 | 62 500 | -3 707 | -6 |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | 0 |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 70 | 60 | 55 | -5 | -8 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | 0 |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 30 588 | 23 988 | 20 988 | -3 000 | -13 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 6 008 | 10 608 | 8 608 | -2 000 | -19 |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 542 564 | 539 881 | 508 616 | -31 265 | -6 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | 500 | 500 | 500 | — | 0 |
31. | Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) | 17 900 | 11 500 | 2 000 | -9 500 | -83 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskning på universitetsnivå (fast anslag) | 31 000 | 31 300 | 20 000 | -11 300 | -36 |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 109 614 | 110 440 | 97 000 | -13 440 | -12 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 7 889 | 13 200 | 14 100 | 900 | 7 |
35. | Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) | 318 654 | 330 350 | 314 165 | -16 185 | -5 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 480 | 480 | 480 | — | 0 |
(38.) | Statsunderstöd till kommunerna för verkställigheten av den s.k. äldreomsorgslagen (reservationsanslag 2 år) | 5 757 | — | — | — | 0 |
(39.) | Understöd till kommunerna för projekt gällande inomhusluften och fuktskador i social- och hälsovårdens byggnader (reservationsanslag 3 år) | 15 000 | — | — | — | 0 |
40. | Statlig finansiering av utgifterna för läkar- och sjukvårdshelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | 25 970 | 32 811 | 29 071 | -3 740 | -11 |
50. | Statsunderstöd för kostnaderna för grundande av ett barnsjukhus som tillhandahåller riksomfattande offentlig hälsovård (reservationsanslag 2 år) | — | — | 15 000 | 15 000 | 0 |
52. | Statlig finansiering av utgifterna för skyddshemsverksamhet (reservationsanslag 2 år) | — | — | 8 000 | 8 000 | 0 |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentrum inom det sociala området (fast anslag) | 3 500 | 3 000 | 2 000 | -1 000 | -33 |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | 0 |
70. | Främjande av hälsa och funktionsförmåga | 61 238 | 59 422 | 46 721 | -12 701 | -21 |
01. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 27 606 | 27 840 | 27 439 | -401 | -1 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 24 390 | 22 890 | 11 790 | -11 100 | -48 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 930 | 930 | 930 | — | 0 |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 660 | 660 | 660 | — | 0 |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 3 år) | 3 780 | 3 130 | 2 930 | -200 | -6 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 900 | 2 900 | 1 900 | -1 000 | -34 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (reservationsanslag 2 år) | 972 | 1 072 | 1 072 | — | 0 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 208 355 | 225 040 | 209 640 | -15 400 | -7 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 189 615 | 206 000 | 190 600 | -15 400 | -7 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | 2 600 | 1 700 | 2 600 | 900 | 53 |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | — | 300 | 300 | — | 0 |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) | 16 140 | 17 040 | 16 140 | -900 | -5 |
90. | Understöd från Penningautomatföreningen | 301 000 | 308 000 | 309 300 | 1 300 | 0 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) | 301 000 | 308 000 | 309 300 | 1 300 | 0 |
Sammanlagt | 12 497 653 | 12 879 909 | 12 756 276 | -123 633 | -1 |