Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01.  (28.01, osa) Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
         50. Eläkkeet ja korvaukset
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

40. (28.01, osa) Valtion alue- ja paikallishallintoPDF-versio

Selvitysosa:Valtion aluehallintovirastoaloittaa toimintansa 1.1.2010. Aluehallintovirasto edistää alueellista yhdenvertaisuutta hoitamalla lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueilla. Virasto edistää perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän hallituksen esityksen aluehallinnon uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi.

Rekisterihallinnon paikallisviranomaisina toimii 24maistraattia, joiden toimialueena on yksi tai useampia kihlakuntia. Ahvenanmaalla rekisterihallinnon paikallisviranomaisen tehtäviä hoitaa lääninhallitus. Maistraatit tarjoavat ihmisen koko elämänkaaren kattavia rekisteri- ja oikeusturvapalveluja. Maistraatit hoitavat väestökirjanpidon, kaupparekisterin ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaisen tehtäviä, yleishallintotehtäviä ja holhousviranomaisen tehtäviä. Uutena tehtäväkenttänä maistraateilla on kuluttajaneuvonnan paikallisen toiminnan järjestäminen.

Valtiovarainministeriö asettaa valtion alue- ja paikallishallinnolle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2010:

  • Aluehallintovirastot seuraavat, valvovat ja arvioivat peruspalvelujen saatavuuden lain mukaista ja yhdenvertaista toteutumista.
  • Aluehallintovirastot huolehtivat kansalaisten oikeusturvan toteutumisesta käsittelemällä kantelut, valitukset, oikaisuvaatimukset ja luvat nopeasti, tehokkaasti ja laadukkaasti. Palvelujen asiakaslähtöisyyttä vahvistetaan.
  • Maistraatin palvelut varmistavat tehokkaan, sujuvan ja asiakkaiden kannalta helpomman asioinnin.
  • Edunvalvontaa tarvitsevat henkilöt saavat asiansa hoidettua etunsa mukaisesti.

01. Valtion aluehallintoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 48 138 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös hankkeisiin, joihin saadaan EU-rahoitusta.

Selvitysosa:Aluehallintovirastoille asetetaan toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet ja alueelliset palvelutavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden, keskushallintoviranomaisten ja aluehallintovirastojen välisissä tulosneuvotteluissa ja arviointiraporteissa.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
 Palvelu Arviointikriteeri 2010 tavoite
     
Sivistystoiminnan kantelut Käsittelyaika 70 % 9 kk:ssa
Sosiaali- ja terveystoimen kantelut Käsittelyaika Pääsääntöisesti 6—11 kk
Kunnalliskantelut Käsittelyaika 70 % 9 kk:ssa
Alkoholiluvat Käsittelyaika Keskimäärin 1 kk
Yksityisen sosiaali- ja terveyshuollon palveluntuottajien luvat Käsittelyaika Keskimäärin 3 kk
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien valvonta Valvontakäynnit 5 % tuottajista
Ympäristöterveydenhuollon laitosvalvonta Valvontakäynnit 90 % kohteista
Uutta toimintaa koskevat ympäristöluvat Käsittelyaika 10 kk

Tuottavuustavoite
  2010
tavoite
   
Henkilötyövuosien vähennys 25

Henkilöstövoimavarat
  2010
tavoite
   
Henkilöstömäärä (toimintamenoilla palkattu) 1 325
Vakinaisia/määräaikaisia, % 80
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) 3,0
Sairauspoissaolot henkilötyövuotta kohti (työpv) 10,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
varsinainen
talousarvio
   
Bruttomenot 54 138
Bruttotulot 6 000
Nettomenot 48 138

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
varsinainen
talousarvio
   
Julkisoikeudelliset suoritteet  
Maksullisen toiminnan tuotot 6 000
   
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 12 000
   
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -6 000
Kustannusvastaavuus, % 50
   
   
Liiketaloudelliset suoritteet  
Maksullisen toiminnan tuotot 400
   
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 380
   
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 20
Kustannusvastaavuus, % 106

Määrärahan mitoituksessa huomioitu
  1 000 euroa Htv (vain toimintamenot)
     
Lääninhallituksista siirtyneet (28.01.(10)) 36 977 683
Työsuojelupiireistä siirtyneet (33.70.01) 2 700 460
Alueellisista ympäristökeskuksista siirtyneet (35.01.(02)) 1 853 54,5
Ympäristölupavirastoista siirtyneet (35.01.(03)) 5 036 88,5
Maistraateista siirtyneet (28.40.02) 310 4
Siirto momentilta 28.40.03 350  
Eläinlääkintähuoltolain uudistaminen 1 050 15
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 1 079  
Tuottavuusohjelma -315 -7
Uudelleenkohdentaminen -902  
Yhteensä 48 138 1 298

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 47 788 000 euroon nähden on 350 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 400 000 euroa valtion aluehallintovirastojen toimitilamuutosten, toimitilojen varustamisen ja lisääntyneen tiedottamisen kertaluonteisten menojen johdosta siirtona momentilta 28.40.03 sekä vähennyksenä 50 000 euroa aluehallinnon uudistukseen liittyvistä lakiehdotuksista johtuvien uusien tehtävien kustannusten korvaamiseen maakunnan liitoille siirtona momentille 28.40.03.


2010 talousarvio 48 138 000

02. (28.01.09) Maistraattien toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 32 410 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnalllisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Edunvalvonnan asiakkaat saavat asiantuntevaa palvelua ja käsittelyajat nopeutuvat. Maistraatit tehostavat tilintarkastusprosessejaan tilien vaativuusluokituksen avulla. Valmistellaan maistraattien ja yleisen edunvalvonnan välistä sähköistä asiointia. Maistraatit selvittävät ennen edunvalvontahakemuksen tekemistä, voidaanko henkilön asiat hoitaa muiden, ensisijaisena pidettävien palvelujen avulla sekä edistävät edunvalvontavaltuutuksen käyttämistä.
Kuluttajaneuvonnan asiakas saa laadukasta palvelua riittävästi koko maassa. Maistraatit yhteistyössä Kuluttajaviraston kanssa kehittävät asiakas- ja puhelinpalvelun prosessin sujuvuutta ja huolehtivat kuluttajaneuvontapalvelun riittävästä resursoinnista.
Maistraatin palvelut ovat parantuneet ja monipuolistuneet sekä toimintatavat yhdenmukaistuneet. Maistraattien palvelujen tuottamista yhteispalveluna laajennetaan. Sähköistä asiointia kehitetään vuosille 2009—2013 laaditun strategian mukaisesti. Maistraattien toimintatapoja yhdenmukaistetaan ja tehtävien tasaamista jatketaan maistraattien kesken.Yritys- ja yhteisötietojärjestelmän sähköisen asioinnin ensimmäinen osuus sekä kauppa-, säätiö- ja yrityskiinnitysrekisterin uudistettu sähköinen tietopalvelu on otettu tuotantokäyttöön. Maistraatit tekevät omalta osaltaan palveluja tunnetuiksi, ohjaavat asiakkaita niiden käyttöön sekä opastavat käytössä.
Vakinaisten osoitteiden oikeellisuus on 99,0 %. Maistraatit ottavat vastaan ja tallentavat muuttoilmoituksia sovitun työnjaon mukaisesti huolehtien väestötietojärjestelmään rekisteröitävien henkilöiden osoitetietojen korkeasta laadusta. Muuttoilmoitusten käsittelyprosessin muutosten vaikutukset huomioidaan tehtävää hoidettaessa.

Alueelliset palvelutavoitteet 2010 tavoite
   
Edunvalvontaan määrääminen  
— maistraatin päätöksellä ratkaistut, aika enintään kk 4
— hakemukset käräjäoikeudelle, aika enintään kk 4
Edunvalvonta-tilintarkastus  
— määräajan loppuun mennessä saapuneiden vuositilien tarkastusaika Saapumisvuoden loppuun mennessä
Julkinen notaari  
— palvelujen saanti, enintään pv. 2
Muuttoilmoitus- ja osoitepalvelu  
— palvelupuhelimeen vastausaika normaalitilanteessa, enintään min. 1
Kaupparekisteri  
— asunto-osakeyhtiöiden kaupparekisteri-ilmoitusten käsittely, aika keskimäärin kk 0,5

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittymisen tavoitteet
  2008
toteutuma
2009
arvio
2010
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 774 830 795
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) 3,1 3,2 3,3
Sairauspoissaolot,pv/htv 11,1 9,5 9,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 37 885 46 387 42 410
Bruttotulot 9 860 11 450 10 000
Nettomenot 28 025 34 937 32 410
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 735    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 6 933    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Julkisoikeudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot 9 153 10 500 9 800
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 15 086 15 000 14 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -5 933 -4 500 -4 200
Kustannusvastaavuus, % 61 70 70
       
       
Liiketaloudelliset suoritteet      
Maksullisen toiminnan tuotot 707 950 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 732 940 890
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -25 10 10
Kustannusvastaavuus, % 97 101 101

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 143 000 euroa) -117
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 47
Siirto elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskusten yhteydessä toimivaan aluehallinnon tietohallintopalveluyksikköön (32.01.02) (-9 htv) -495
Siirto aluehallintovirastoon (maistraattien ohjausyksikköön) (28.40.01) (-4 htv) -310
Tuottavuustoimet (-10 htv) -220
Tuottavuustoimet, siirto momentille 28.10.01 (-15 htv) -338
Uudelleenkohdentaminen -350
Muu muutos yhteensä -744
Yhteensä -2 527

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 25 henkilötyövuoden ja 558 000 euron tuottavuusvähennykset, josta 15 henkilötyövuoden ja 338 000 euron vähennys johtuu verohallinnon tuottavuustavoitteen lievennyksestä.


2010 talousarvio 32 410 000
2009 talousarvio 34 937 000
2008 tilinpäätös 31 223 000

03. (28.01.12) Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 3 767 000 euroa.

Määrärahasta on varattu 2 100 000 euroa aluehallintoviranomaisten tietojärjestelmien yhtenäistämiseen ja 1 000 000 euroa yhteispalvelun järjestämisestä kunnille aiheutuvien kustannusten korvaamiseen.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtion keskushallinnon toimintojen alueellistamisen hallinnointiin

2) Kainuun hallintokokeilun seurantaan

3) aluehallintouudistuksesta aiheutuviin tietojärjestelmien ja muiden tarvittavien muutosten suunnittelu- ja muutostöihin

4) valtion alueellisten ja paikallisten hallintorakenteiden kehittämiseen

5) viranomaisten yhteisten asiakaspalvelumuotojen kehittämiseen, yhteispalvelun hallinnointiin ja yhteispalvelun järjestämisestä kunnille aiheutuvien kustannusten korvaamiseen

6) uusista tehtävistä maakunnan liitoille aiheutuvien kustannusten korvaamiseen ja

7) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:Valtiovarainministeriön hallinnonalalle perustettava Valtion aluehallintovirasto ja työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalle perustettava elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus aloittavat toimintansa 1.1.2010. Määrärahan tarpeesta 2 100 000 euroa aiheutuu muodostettavien aluehallintoviranomaisten yhteisestä kehittämisestä. Tietojärjestelmien ja muiden muutosten suunnittelu- ja muutostyöt koskevat käyttäjähallintaa ja hakemistoja, tietoliikennettä, sähköpostia ja puhelinratkaisua, työasemia ja käyttäjätukea, intra- ja internet-alustoja, asianhallintajärjestelmien alustaa ja asiakirjahallintoa, sopimusten ja lisenssien siirtoa, aluehallinnon tietohallintojen perustamista, verkkopalvelujen kehittämistä, ydin- ja tukitoimintojen tietojärjestelmien ja tietovarantojen hallintaa sekä tietohallintohenkilöstön osaamisen kehittämistä. Valtion viranomaisten, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyötä paikallistasolla on tarkoitus tehostaa olennaisesti yhteispalvelun järjestämiseksi. Yhteispalvelupisteiden perustamisesta aiheutuu mm. investointikustannuksia, joiden korvaamiseen on tarpeen osoittaa kunnille perustelluista syistä tukea keskitetystä määrärahasta. Määrärahan tarve on 1 000 000 euroa.

Valtionosuuden kohdentaminen kuntien ylläpitämien yhteispalvelupisteiden tukemiseen on tarpeen paikallisten hallintopalvelujen palveluverkon harvenemisen haittojen ehkäisemiseksi. Yhteispalvelun tarve on voimakkaasti kasvamassa, kun valtion paikallishallinnon ja kansaneläkelaitoksen palvelupisteiden määrä vähenee. Samaan aikaan yhteispalvelun tarvetta kasvattaa myös kuntien palvelurakenteen muutos. Tällä perusteella kohdennetaan 1 000 000 euroa yhteispalvelupisteiden perustamis- ja ylläpitokuluihin. Vastaava vähennys tehdään momentilta 28.90.30 Valtionosuus kunnille peruspalvelujen järjestämiseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Työnantajan kela-maksun poistaminen -47
Siirto momentilta 28.01.(10) 2 000
Siirto momentille 28.40.01 -350
Siirto momentilta 28.70.20 530
Siirto momentilta 28.90.30 1 000
Siirto momentilta 32.01.02 (9 htv) 450
Uudelleenkohdentaminen -40
Muu muutos yhteensä -550
Yhteensä 2 993

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 3 267 000 euroon nähden on 500 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 400 000 euroa siirtona momentilta 28.70.20 ja vastaavana vähennyksenä 400 000 euroa siirtona momentille 28.40.01 sekä lisäyksenä 50 000 euroa aluehallinnon uudistukseen liittyvistä lakiehdotuksista johtuvien uusien tehtävien kustannusten korvaamiseen maakunnan liitoille siirtona momentilta 28.40.01 ja 450 000 euroa siirtona momentilta 32.01.02 lääninhallituksista maakunnan liitoille siirtyvien tehtävien (9 htv) tarkentumisen vuoksi.


2010 talousarvio 3 767 000
2009 I lisätalousarvio 2 480 000
2009 talousarvio 774 000
2008 tilinpäätös 374 000