Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         20. Työttömyysturva
         30. Sairausvakuutus
         40. Eläkkeet
         50. Veteraanien tukeminen
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

33. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Kansaneläkelaitoksesta annetun lain 12 d §:n mukaisten sosiaaliturvan yleisrahastoon kuuluvien etuuksien tilapäiseen suorittamiseen saa käyttää muun saman rahaston etuuden maksamiseen varattua määrärahaa seuraavilta momenteilta: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60, 33.20.51, 52, 53, 55 ja 56 sekä 33.40.57.

Selvitysosa:

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kansaneläkeindeksin soveltamisesta vuonna 2010, siten että vuonna 2010 sovelletaan vuodelle 2009 vahvistettua kansaneläkeindeksin pistelukua 1502. Näin vältytään kansaneläkeindeksiin sidottujen etuuksien nimellisarvojen alentamiselta kansaneläkeindeksin pisteluvun laskiessa vuonna 2010 vuoteen 2009 verrattuna. Esitys vaikuttaa määrärahan mitoitukseen talousarvion momenteilla 28.90.30, 33.10.53, 33.10.55, 33.20.50, 33.20.51, 33.20.52, 33.20.53, 33.20.56, 33.30.60, 33.40.57, 33.40.60, 33.50.50 ja 33.60.35. Vuonna 2011 on tarkoitus palata nykyisen lainsäädännön mukaisesti vahvistettavan kansaneläkeindeksin soveltamiseen.

Toimintaympäristö

Sosiaaliturvan lähivuosien merkittäviä haasteita ovat väestön ikääntyminen, kansainvälinen finanssikriisi ja siitä aiheutunut taantuma, laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuuden turvaaminen, uuden teknologian vaikutukset sekä maan alueellinen kehitys. Euroopan unionin sisämarkkinoiden ja muun toiminnan kehitys vaikuttaa myös kansalliseen sosiaalipolitiikkaan. Sosiaaliturvan kestävän rahoituksen kannalta väestön työ- ja toimintakyvyn edistäminen, elinaikaisen työuran pidentäminen sekä tarve sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistukseen korostuvat.

Talousarvioesityksen lähtökohdat

Hallituksen tavoitteena on kannustaen ja välittäen vahvistaa ihmisten perusturvaa ja arjen turvallisuutta, parantaa palvelujärjestelmän laatua, vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta sekä lisätä inhimillistä hyvinvointia. Työelämää ja sosiaaliturvaa uudistamalla voidaan taata riittävä ja aukoton perusturva kaikille. Tähän liittyen toteutetaan työmarkkinajärjestöjen esittämät eläkepolitiikkaa ja työttömyysturvaa koskevat uudistukset ja työnantajan kansaneläkemaksun poistaminen.

Ministeriö vastaa terveyden edistämisen politiikkaohjelmasta sekä osallistuu lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelmaan. Samoin ministeriö osallistuu työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelmaan. Ministeriön vastuulla on laajoja, sosiaaliturvajärjestelmän toimivuutta vahvistavia kokonaisuuksia (SATA-komitea, PARAS-hanke, KASTE-ohjelma sekä MASTO-hanke).

Pääosa, kaksi kolmannesta, sosiaalimenoista rahoitetaan työnantajien ja työntekijöiden sosiaaliturvamaksuin, kuntien verovaroin sekä asiakasmaksuin. Sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan osuus sosiaalimenoista on noin viidennes. Osuuden lasku johtuu kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannusten valtionosuuksien siirrosta valtiovarainministeriön pääluokkaan. Pääluokan suurimmat menoerät ovat siirtomenot kotitalouksille, kunnille ja kuntayhtymille. Pääluokan loppusumma kasvaa talousarvioesityksen mukaan lähes 1,8 mrd. eurolla eli miltei 19 prosentilla vuoden 2009 varsinaisen talousarvion edellä mainitun rakennemuutoksen huomioivaan tasoon verrattuna. Tärkein syy tähän on työnantajan kansaneläkemaksun poistaminen ja korvaaminen valtion talousarviorahoituksella. Myös taantuman myötä nopeasti kohoavat työttömyysturvamenot kasvattavat pääluokan menotasoa huomattavasti.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan strategiset tavoitteet

  • Edistetään terveyttä ja toimintakykyä.
  • Lisätään työelämän vetovoimaa.
  • Vähennetään köyhyyttä ja syrjäytymistä.
  • Varmistetaan toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva.

Hallitusohjelman painotuksena on myös perheiden hyvinvointi sekä sukupuolten välinen tasa-arvo. Sosiaali- ja terveysministeriön strategisissa tavoitteissa toteutetaan sukupuolivaikutusten arviointi.

Sosiaali- ja terveysministeriö toteuttaa soveltuvin osin alueiden kehittämislain (602/2002) 1.1.2007 voimaan tulleen muutoksen periaatteita. Euroopan unionin rakennerahastovarojen (EAKR- ja ESR-ohjelmat) alueellisessa kohdentamisessa neuvotellaan aluekohtaiset sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan hankkeisiin tulevat voimavarat vastuuministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön kanssa. Voimavarojen tarkoituksenmukainen hyödyntäminen varmistetaan käyttösuunnitelmalla.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet strategioittain

Edistetään terveyttä ja toimintakykyä

Sosiaali- ja terveysministeriön vastuulla olevan Terveyden edistämisen politiikkaohjelman tavoitteina ovat väestön terveydentilan parantuminen ja terveyserojen kaventuminen. Tämä on mahdollista vähentämällä alkoholin ja tupakan kulutusta, alentamalla nuorten aikuisten miesten tapaturmaista ja väkivaltaista kuolleisuutta, kohentamalla työikäisten työkykyä ja ikääntyneiden toimintakykyä. Väestön, erityisesti nuorten, lihomiseen voidaan vaikuttaa terveellisillä ruokatottumuksilla sekä riittävällä liikunnalla. Tavoitetta tuetaan lukujen 33.03, 33.60 ja 33.70 kautta. Tavoitteena on, että

  • ylipainoisten osuus laskee,
  • alkoholin haittavaikutukset vähenevät,
  • tupakointi vähenee ja
  • uusien työkyvyttömyyseläkkeiden määrä laskee.
Terveyden ja toimintakyvyn tunnusluvut
  2000
toteutunut
2006
toteutunut
2007
toteutunut
2009
arvio
2010
arvio
           
Ylipainoisten (BMI 25 tai yli) osuus 15—64-vuotiaista, %          
— miehet 53 55 57 55 54
— naiset 37 41 43 40 39
Alkoholisairauksiin ja -myrkytyksiin kuolleet, yhteensä          
— miehet 1 192 1 588 1 701 1 650 1 600
— naiset 285 432 466 450 430
Humalahakuinen juominen (yli 6 annosta kerralla vähintään kerran viikossa) 15—64-vuotiaista, %          
— miehet 25 25 28 25 24
— naiset 7 8 9 8 7
Päivittäin tupakoivat 15—64-vuotiaat, %          
— miehet 28 24 26 23 22
— naiset 20 19 17 16 15
Uusien työkyvyttömyyseläkkeiden lukumäärä 22 839 24 399 25 422 25 000 24 000
— miehet 12 144 12 451 12 948 12 700 12 200
— naiset 10 695 11 948 12 474 12 300 11 800

Lisätään työelämän vetovoimaa

Painopisteenä on kannustaa kansalaisia osallistumaan täysipainoisesti työelämään ja parantaa työn kannustavuutta kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää työolojen kehittämistä, laadukasta työterveyshuoltoa ja kannustavaa sosiaaliturvaa, joka tukee työelämässä jatkamista nykyistä pidempään. Keskeistä on saada pidennettyä elinaikaisia työuria. Tavoitetta tuetaan työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelman avulla sekä erityisesti toteuttamalla työmarkkinajärjestöjen esittämät eläkepolitiikkaa ja työttömyysturvaa koskevat uudistukset ja poistamalla työnantajan kansaneläkemaksu.

Perhevapaista aiheutuvat kustannukset jaetaan nykyistä tasapuolisemmin mies- ja naisvaltaisten alojen työnantajien kesken ja yhteiskunnan rahoitusosuutta lisätään. Varhaista poistumista työelämästä ehkäistään laajalla masentuneisuuden ehkäisyhankkeella (MASTO). Tavoitteena on, että

  • vuonna 2011 työssäoloaika on pidentynyt keskimäärin yhdellä vuodella vuoteen 2007 verrattuna,
  • työtapaturmien taajuus ja ammattitautien syntyminen vähenevät 40 prosenttia ja niiden vakavuusaste vähenee aikavälillä 2007—2011 ja
  • sairauksien aiheuttamat poissaolot vähenevät 15 prosenttia aikavälillä 2007—2011.
Työelämän vetovoiman lisäämisen tunnusluvut
  2000
toteutunut
2006
toteutunut
2007
toteutunut
2009
arvio
2010
arvio
           
50-vuotiaan eläkkeelle siirtymisiän odote, vuosia          
— miehet 60,6 61,5 61,5 61,7 61,9
— naiset 60,6 61,5 61,6 61,7 61,9
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit yhteensä 121 000 138 300 140 700 138 000 135 000
— miehet 84 600 92 400 93 300 91 500 90 200
— naiset 36 400 45 900 47 400 46 500 44 800
Työpaikkatapaturmien taajuus (milj. työtuntia kohden) 30,2 33,3 33,6 32,5 32,0
Sairauspoissaolopäivien osuus työpäivistä, %          
— miehet 3,4 3,6 3,5 3,8 3,6
— naiset 4,4 4,7 4,8 4,5 4,3
Sairauspäiviä/työllinen, %          
— miehet 7,8 7,9 7,6 7,5 7,0
— naiset 9,3 9,6 9,8 9,0 8,0

Vähennetään köyhyyttä ja syrjäytymistä

Syrjäytymistä voidaan ehkäistä alentamalla pitkäaikaista työttömyyttä, takaamalla erityisryhmien palveluiden toimivuus sekä huolehtimalla vähimmäisetuuksien riittävästä tasosta. Hallituksen käynnistämän sosiaaliturvauudistuksen tavoitteena on myös köyhyyden vähentäminen sekä riittävän perusturvan turvaaminen kaikissa elämäntilanteissa. Syrjäytymisessä on usein kyse moniongelmaisista ja heidän ongelmiensa pitkittymisestä. Tavoitetta tuetaan poikkihallinnollisesti useiden momenttien ja pääluokkien kautta.

Lapsiperheiden köyhyyttä vähennetään ja eriarvoistumiskehitykseen puututaan parantamalla lapsiperheiden taloudellista asemaa. Sosiaali- ja terveysministeriö osallistuu opetusministeriön vastuulla olevan Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelmaan, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää pahoinvointia sekä syrjäytymistä. Tavoitteena on, että

  • pitkäaikaistyöttömyys ja rakennetyöttömyys alenevat,
  • toimeentulotuen pitkäaikainen tarve vähenee ja
  • tuetaan perheiden hyvinvointia ja vanhemmuutta.
Syrjäytymisen ehkäisyn ja hoidon tunnusluvut
  2000
toteutunut
2006
toteutunut
2007
toteutunut
2009
arvio
2010
arvio
           
Köyhyysaste, pienituloisiin kotitalouksiin kuuluvien osuus, %1) 10,2 12,52) 13,6 13,0 12,0
Lasten köyhyysaste, pienituloisiin kotitalouksiin kuuluvien lasten osuus, % 11,7 12,32) 13,9 13,0 12,0
Yli vuoden työttömänä 86 800 63 800 51 200 .. ..
— miehet 47 500 35 000 27 700 .. ..
— naiset 39 300 28 800 23 500 .. ..
Pitkittyneesti pienituloisia 298 000 433 300 454 300 .. ..
— miehet 123 500 186 800 196 000 .. ..
— naiset 174 500 246 500 258 300 .. ..
Toimeentulotukea pitkäaikaisesti saavien osuus toimeentulotuen saajista, % 24 24 262) 24 23
Lapsia avohoidon tukitoimissa 49 351 59 058 62 485 60 500 59 500
Kodin ulkopuolelle sijoitetut lapset ja nuoret 12 854 15 774 16 059 15 700 15 500
Asunnottomia 10 000 7 400 7 500 7 500 7 200
— miehet 8 250 6 030 6 100 6 000 5 800
— naiset 1 750 1 370 1 400 1 500 1 400

1) Köyhyysrajan alittaneisiin kotitalouksiin kuuluvien henkilöiden osuus (käytettävissä olevat tulot alle 60 prosenttia kaikkien kotitalouksien mediaanitulosta kulutusyksikköä kohden).

2) Arvio

Varmistetaan toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva

Tavoitteena on turvata sosiaali- ja terveydenhuollon kestävä ja vakaa rahoitus ja palvelujen saatavuus. Sosiaali- ja terveydenhuollon kansallinen kehittämisohjelma (KASTE) vuosille 2009—2011 muodostaa palvelujärjestelmän uudistamisen puitteet. Kansalaisten toimivista peruspalveluista huolehditaan asuinpaikasta ja varallisuudesta riippumatta, samoin palvelujen saatavuudesta sekä suomen että ruotsin kielellä. Palveluiden tuottamisessa ja kehittämisessä tulee käyttää apuna tietoteknologiaa, seudullista yhteistyötä sekä toimivia työnjako- ja hoitoketjukäytäntöjä. Kuntien palvelutuotantoa täydentävät yksityinen ja kolmas sektori. Palveluiden tulee tukea ikääntyneiden kotona asumista ja mahdollistaa vammaisten osallistuminen yhteiskuntaan. Henkilöstön riittävyyteen vaikutetaan lisäämällä alan houkuttelevuutta työpaikkana. Sosiaaliturvauudistuksen yhteydessä vahvistetaan järjestelmän kannustavuutta ja riittävästä perusturvasta huolehtimista eri elämäntilanteissa. Indeksisuojan ulkopuolella olevat perusturvaetuudet sidotaan kansaneläkeindeksiin.

Perhepoliittisilla tuilla ja palveluilla edistetään korkeaa syntyvyyttä ja tasataan lapsista aiheutuvia kustannuksia. Syntyvyyteen voidaan vaikuttaa mahdollistamalla työ- ja perhe-elämän yhteensovittaminen. Lapsiperheitä tulee tukea, jotta lapset ja nuoret voivat kasvaa turvallisessa ympäristössä. Tavoitteita tuetaan erityisesti lukujen 33.10, 33.20, 33.30, 33.40 ja 33.60 kautta. Tavoitteena on, että

  • parannetaan sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja laatua,
  • turvataan henkilöstön riittävyys,
  • varmistetaan palvelujen ja etuuksien kestävä rahoitus,
  • taataan riittävä vähimmäisturva ja kohtuullinen ansioturva,
  • tasataan lapsista aiheutuvia kustannuksia ja
  • vahvistetaan lasten turvallisia kasvu- ja kehitysympäristöjä.

Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen toimeenpanoa jatketaan ja valmistellaan tarvittavat lainsäädäntömuutokset.

Sosiaalipalvelujen saatavuuden ja laadun kehittämisessä otetaan huomioon sukupuolten välinen tasa-arvo. Sosiaalialan henkilöstörakenteessa, henkilöstön rekrytoinnissa ja alan koulutuksessa kiinnitetään entistä tietoisemmin huomiota miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon.

Toimivien palveluiden ja kohtuullisen toimeentuloturvan tunnusluvut
  2000
toteutunut
2006
toteutunut
2007
toteutunut
2009
arvio
2010
arvio
           
Sosiaali- ja terveyspalvelut          
Hoitotakuun toteutuminen (erikoissairaanhoito)          
— yli 6 kk jonottaneita .. 7 300 9 500 1 000 500
Vanhusten palveluja saavat 75 vuotta täyttäneistä, %          
— kodinhoitoapu 19,7 18,6 18,9 19,5 19,8
— palveluasuminen 5,1 5,7 6,0 6,4 6,5
— vanhainkodeissa 5,3 4,1 4,0 3,9 3,8
— terveyskeskusten pitkäaikaishoidossa 3,1 2,4 2,2 2,0 1,8
— omaishoidontuella hoidetut 3,0 3,7 3,9 4,3 4,5
Terveyskeskusten lääkärivaje, % .. 8,9 9,7 9,0 7,0
Ensisynnyttäjien keski-ikä, vuosia 27,6 28,0 28,1 28,2 28,2
Kokonaishedelmällisyys 1,73 1,84 1,83 1,85 1,85
Päivähoidossa olevien osuus ikäryhmästä, %          
— 1—2-vuotiaat 35 39 40,2 42 43
— 3—5-vuotiaat 66 70 72 73 74
           
Sosiaali- ja terveystoimen menojen osuus kuntien kokonaismenoista, % 50,9 53,2 53,4 54,0 54,2
           
Eläkkeensaajat          
Vanhuuseläke 869 700 964 400 978 300 1 023 700 1 062 400
— miehet 338 400 394 900 402 700 423 600 439 600
— naiset 531 300 569 500 575 600 600 100 622 800
Osa-aikaeläke 24 600 30 600 30 000 31 000 31 000
— miehet 11 200 14 100 13 600 13 000 13 000
— naiset 13 400 16 500 16 400 18 000 18 000
Työkyvyttömyyseläke 276 300 267 400 271 700 266 000 266 000
— miehet 147 000 141 900 143 600 141 000 141 000
— naiset 129 300 125 500 128 100 125 000 125 000
Työttömyyseläke 54 300 47 700 50 300 50 000 40 000
— miehet 25 900 22 300 23 400 23 500 18 800
— naiset 28 400 25 400 26 900 26 500 21 200
Leskeneläke 252 800 262 600 263 400 265 000 268 000
— miehet 26 300 34 400 35 400 37 000 37 400
— naiset 226 500 228 200 228 000 228 000 230 600
           
Keskimääräiset etuudet (euroa/kk)          
Vanhuuseläke1)          
— miehet 1 178 1 453 1 507 1 619 1 686
— naiset 718 932 971 1 040 1 082
Työkyvyttömyyseläke1)          
— miehet 1 012 1 100 1 117 1 093 1 109
— naiset 807 914 934 904 918
Työttömien ansiopäiväraha          
— miehet 916 1 164 1 201 1 227 1 331
— naiset 719 899 922 980 1 024
Sairauspäiväraha          
— miehet 1 037 1 200 1 228 1 367 1 422
— naiset 897 1 053 1 075 1 187 1 235
Vanhempainpäiväraha          
— miehet 1 230 1 545 1 620 1 895 2 060
— naiset 765 1 060 1 170 1 340 1 410
           
Minimietuudet ja toimeentulotuki (euroa/kk)          
Sairausvakuutuksen ja äitiys-/vanhempainpäiväraha 252 380 380 551 551
Työttömän peruspäiväraha 441 505 527 551 551
Kansaneläke (yksinäinen, täysi) 447 511 558 584 584
Toimeentulotukea saaneet          
— kotitaloudet 271 686 226 617 217 842 250 000 280 000
— henkilöt 454 353 358 369 342 492 390 000 448 000

1) Vuodesta 2009 lähtien ei sisällä asumis- eikä hoitotukea.

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Tavoitteena on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa tukemalla valtioneuvoston poikkihallinnollisia toimenpiteitä. Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistetään muun muassa korottamalla vähimmäismääräistä äitiyspäivärahaa sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa. Tavoitteena on, että

  • naisten ja miesten väliset palkkaerot kaventuvat selkeästi tällä vaalikaudella. Kolmikantaisen samapalkkaisuusohjelman toimenpidekokonaisuus toteutetaan vaalikauden aikana,
  • naisten urakehitystä ja naisjohtajuutta edistetään suunnitelmallisesti sekä julkisella että yksityisellä sektorilla,
  • vähennetään työmarkkinoiden jakautumista sukupuolen mukaan,
  • miehiä kannustetaan perhevapaiden pitämiseen,
  • sukupuolinäkökulma valtavirtaistetaan lainvalmistelussa, talousarvioprosessissa sekä muissa merkittävissä hankkeissa jo toiminnan alkuvaiheissa,
  • tasa-arvotietoisuutta lisätään peruskouluissa ja opettajankoulutukseen ja lastentarhanopettajien koulutukseen sisällytetään sukupuolitietoista opetusta ja
  • tasa-arvotyötä toteuttavien viranomaisten ja naisjärjestöjen toiminnan edellytyksiä ja resursseja vahvistetaan.

Valtioneuvoston periaatepäätös hallituksen tasa-arvo-ohjelmasta 2008—2010 kokoaa ja koordinoi hallituksen toimia sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseksi.

Sukupuolten välisen tasa-arvon tunnusluvut
  2000
toteutunut
2006
toteutunut
2007
toteutunut
2009
arvio
2010
arvio
           
Naisten säännöllisen työajan ansioiden osuus miesten vastaavista ansioista, % 80,6 80,8 81,0 81,4 81,6
Määräaikaisten työsuhteiden osuus työsuhteista, %          
— miehet 12,9 12,6 12,3 11,0 10,5
— naiset 19,9 20,0 19,4 18,5 17,5
Vanhempainpäivärahapäivistä maksettu isille, % 4,2 5,7 6,1 6,5 7,0
Vanhempainpäivärahaa käyttäneiden isien osuus, % 63,1 70,5 71,6 73,0 74,0

Tuottavuus

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on 108 henkilötyövuotta. Hallinnonalan tuottavuustoimien kautta vähennettävä henkilötyömäärä on kaikkiaan 340 henkilötyövuotta vuoteen 2011 mennessä. Tuottavuustoimenpiteet kohdistuvat erityisesti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja Työterveyslaitoksen tutkimustoiminnan tehostamiseen. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen toiminnan siirtoa Kuopioon jatketaan asteittain. Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelujen siirtoa palvelukeskukseen on pääpiirteissään toteutettu vuoden 2009 loppuun mennessä. Lisäksi ministeriön johto- ja asiantuntijatehtäviä kehitetään, suurten hankkeiden hallinnointia tehostetaan, sähköistä asianhallintaa ja muita toimintamuotoja tehostetaan koko hallinnonalalla.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
    2009 2010 
    varsinainen varsinainen
    talousarvio talousarvio
       
33.60.37 Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon korjaushankkeisiin    
  — myöntämisvaltuus - 10,0

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010

    v. 2008
tilinpäätös
1000 €
v. 2009
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2010
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2009—2010
    1000 € %
             
01. Hallinto 73 426 68 105 64 134 - 3 971 - 6
01. Sosiaali- ja terveysministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 40 063 39 584 36 933 - 2 651 - 7
02. Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 053 2 102 2 121 19 1
03. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 3 492 4 162 4 133 - 29 - 1
04. Valtion mielisairaaloiden toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 032 488 273 - 215 - 44
05. Valtion koulukotien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 087 559 464 - 95 - 17
(28.) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän edistäminen tietoteknologian avulla sekä siihen tarvittavan infrastruktuurin rakentaminen (siirtomääräraha 3 v) 297
29. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 20 912 17 000 17 000
66. Kansainväliset jäsenmaksut ja maksuosuudet (siirtomääräraha 2 v) 3 490 4 210 3 210 - 1 000 - 24
02. Valvonta 34 647 37 089 39 430 2 341 6
03. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 12 256 14 196 13 722 - 474 - 3
05. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 11 552 12 140 13 000 860 7
06. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus (siirtomääräraha 2 v) 2 751 2 753 4 008 1 255 46
20. Oikeuslääketieteellisen kuolemansyyn selvittämisen menot (arviomääräraha) 8 088 8 000 8 700 700 9
03. Tutkimus- ja kehittämistoiminta 111 245 108 845 108 167 - 678 - 1
04. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 60 789 60 904 63 559 2 655 4
50. Valtionapu Työterveyslaitoksen menoihin (siirtomääräraha 2 v) 38 240 38 901 37 268 - 1 633 - 4
(62.) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus sosiaali- ja terveysministeriön osalta (arviomääräraha) 4 526
63. Eräät erityishankkeet (siirtomääräraha 3 v) 7 690 9 040 7 340 - 1 700 - 19
10. Perhe- ja asumiskustannusten tasaus ja eräät palvelut 1 876 166 2 152 995 2 302 800 149 805 7
(27.) Valtion korvaus Kansaneläkelaitokselle elatustuen siirron toimeenpanokustannuksista (siirtomääräraha 2 v) 2 191 610 - 610 - 100
28. Kansaneläkelaitokselle maksettavat sosiaaliturvan yleisrahaston toimintakulut (arviomääräraha) 117 410 124 900 7 490 6
50. Äitiysavustus ja valtion tuki kansainväliseen lapseksiottamiseen (arviomääräraha) 10 700 11 400 11 400
51. Lapsilisät (arviomääräraha) 1 417 000 1 426 000 1 423 000 - 3 000 - 0
52. Eräät valtion korvattavat perhe-etuudet (arviomääräraha) 872 1 500 1 500
53. Sotilasavustus (arviomääräraha) 18 900 20 200 21 800 1 600 8
54. Asumistuki (arviomääräraha) 426 503 454 000 552 100 98 100 22
55. Elatustuki (arviomääräraha) 121 875 162 700 40 825 33
60. Vaikeavammaisten tulkkauspalvelut (arviomääräraha) 5 400 5 400 0
20. Työttömyysturva 1 353 457 1 558 400 2 261 105 702 705 45
31. Valtion korvaus kunnille kuntouttavan työtoiminnan järjestämisestä (arviomääräraha) 7 506 8 000 16 500 8 500 106
50. Valtionosuus työttömyyskassoille (arviomääräraha) 431 000 503 000 883 300 380 300 76
51. Työttömyysturvalain mukainen perusturva (arviomääräraha) 63 000 91 000 150 705 59 705 66
52. Työmarkkinatuki (arviomääräraha) 647 603 744 000 939 700 195 700 26
53. Valtionosuus työttömien koulutusetuuksista (arviomääräraha) 145 898 152 400 205 700 53 300 35
55. Valtionosuus aikuiskoulutustuesta (arviomääräraha) 15 950 18 000 21 200 3 200 18
56. Valtionosuus vuorottelukorvauksesta (arviomääräraha) 42 500 42 000 44 000 2 000 5
30. Sairausvakuutus 1 143 829 1 237 500 1 284 000 46 500 4
60. Valtion osuus sairausvakuutuslaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 1 143 829 1 237 500 1 284 000 46 500 4
40. Eläkkeet 2 878 628 2 965 105 4 052 950 1 087 845 37
50. Valtion osuus merimieseläkekassan menoista (arviomääräraha) 43 862 46 400 51 000 4 600 10
51. Valtion osuus maatalousyrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 466 800 497 000 507 000 10 000 2
52. Valtion osuus yrittäjän eläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 56 600 109 000 124 000 15 000 14
53. Valtion korvaus lapsen hoidon ja opiskelun ajalta kertyvästä eläkkeestä (arviomääräraha) 107 505 600 95 19
54. Valtion osuus maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuksen kustannuksista (arviomääräraha) 15 700 17 000 15 750 - 1 250 - 7
(56.) Pitkäaikaisesti työttömien henkilöiden eläketuki (arviomääräraha) 12 413 5 500 - 5 500 - 100
57. Maahanmuuttajan erityistuki (arviomääräraha) 22 885 24 700 24 700
60. Valtion osuus kansaneläkelaista johtuvista menoista (arviomääräraha) 2 260 262 2 265 000 3 329 900 1 064 900 47
50. Veteraanien tukeminen 409 310 394 793 365 603 - 29 190 - 7
30. Valtion korvaus sodista kärsineiden huoltoon (arviomääräraha) 1 856 2 200 2 000 - 200 - 9
50. Rintamalisät (arviomääräraha) 69 949 64 700 56 500 - 8 200 - 13
51. Sotilasvammakorvaukset (arviomääräraha) 223 483 217 900 201 100 - 16 800 - 8
52. Valtion korvaus sotainvalidien laitosten käyttökustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) 65 207 65 207 65 207
53. Valtionapu sotainvalidien puolisoiden kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) 3 123 3 100 3 100
54. Rintama-avustus eräille ulkomaalaisille vapaaehtoisille rintamasotilaille (siirtomääräraha 2 v) 96 90 100 10 11
55. Eräät kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) 3 500 3 500 3 500
56. Rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menot (siirtomääräraha 2 v) 40 288 36 288 34 088 - 2 200 - 6
57. Valtionapu rintamaveteraanien kuntoutustoimintaan (siirtomääräraha 2 v) 1 808 1 808 8 - 1 800 - 100
60. Kuntien järjestämä sosiaali- ja terveydenhuolto 412 955 412 261 504 440 92 179 22
31. Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon hankkeisiin ja eräisiin muihin menoihin (siirtomääräraha 3 v) 24 800 29 100 27 300 - 1 800 - 6
32. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) 48 743 40 000 40 000
33. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) 99 900 99 170 104 170 5 000 5
34. Valtion korvaus terveydenhuollon toimintayksiköille oikeuspsykiatrisista tutkimuksista sekä potilassiirroista aiheutuviin kustannuksiin (arviomääräraha) 3 401 8 591 9 570 979 11
35. Valtionosuus kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin (arviomääräraha) 225 212 225 000 313 000 88 000 39
36. Valtionavustus saamenkielisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi (kiinteä määräraha) 600 600 600
37. Valtionavustus kunnille sosiaali- ja terveydenhuollon korjaushankkeisiin
(38.) Valtionavustus sairaanhoitopiirien kuntayhtymille rikosten esitutkintaan liittyvien lasten ja nuorten oikeuspsykiatrisista tutkimuksista aiheutuviin kustannuksiin (kiinteä määräraha) 1 000
63. Valtionavustus sosiaalialan osaamiskeskusten toimintaan (kiinteä määräraha) 3 000 3 500 3 500
64. Valtion korvaus rikosasioiden sovittelun järjestämisen kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 6 300 6 300 6 300
70. Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 52 735 59 390 53 118 - 6 272 - 11
01. Työsuojelun aluehallintoviranomaisten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 27 345 28 490 21 418 - 7 072 - 25
20. Rokotteiden hankinta (siirtomääräraha 3 v) 10 800 16 610 22 540 5 930 36
21. Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v) 930 930 1 000 70 8
22. Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v) 1 360 1 360 1 360
50. Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) 9 600 9 300 4 100 - 5 200 - 56
51. Valtion korvaus työterveyshuollon erikoislääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 2 700 2 700 2 700
80. Maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomitustoiminta 202 622 213 200 214 840 1 640 1
40. Valtion korvaus maatalousyrittäjien lomituspalvelujen kustannuksiin (arviomääräraha) 186 723 197 300 195 800 - 1 500 - 1
41. Valtion korvaus turkistuottajien lomituspalvelujen kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) 2 600 2 600 0
42. Valtion korvaus poronhoitajien sijaisapukokeilun kustannuksiin (siirtomääräraha 2 v) 300 300 0
50. Valtion korvaus maatalousyrittäjien ja turkistuottajien lomituspalvelujen hallintomenoihin (kiinteä määräraha) 15 899 15 900 16 140 240 2
90. Raha-automaattiyhdistyksen avustukset 312 000 302 500 278 200 - 24 300 - 8
50. Avustukset yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen (arviomääräraha) 312 000 302 500 278 200 - 24 300 - 8
  Yhteensä 8 861 020 9 510 183 11 528 787 2 018 604 21

  Henkilöstön kokonaismäärä 4 158 4 141 4 1001)    

1) Tästä maksullisen toiminnan osuus on 1 603 henkilötyövuotta ja yhteisrahoitteisen toiminnan osuus 30 henkilötyövuotta.