Talousarvioesitys 2010
30. MAA- JA METSÄTALOUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:
Toimialan toimintaympäristö
Maa- ja metsätalousministeriön toimialan elinkeinot ovat suurten globaalien haasteiden edessä. Kansainvälinen kilpailu kiristyy edelleen sekä elintarvike- että metsäsektorilla samalla kun toiminnan ympäristövaikutuksille asetetaan yhä tiukempia vaatimuksia. Ilmastonmuutos, vesistöjen rehevöityminen sekä luonnon monimuotoisuuden vähentyminen ovat esimerkkejä maailmanlaajuisista ympäristökysymyksistä, joiden ratkaisemisessa maa-, metsä-, kala- ja vesitalouden menetelmien kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Toimialan elinkeinojen menestyminen perustuu korkeatasoiseen ja laaja-alaiseen osaamiseen sekä innovaatioiden nopeaan hyödyntämiseen varsinkin luonnonvarojen kestävässä käytössä, uusiutuvan energian tarjoamissa mahdollisuuksissa sekä ilmastonmuutokseen sopeutumisessa. Tietovarantojen ja niitä hyödyntävien tietojärjestelmien merkitys toimialalla vahvistuu.
Maa- ja metsätalousministeriön toimialaan vaikuttaminen tapahtuu pitkälti EU-politiikkojen ja säädösvalmistelun yhteydessä. Vuonna 2010 muutoksia tapahtuu seuraavissa asiakokonaisuuksissa:
- EU:n maatalouspolitiikan välitarkastuksen (ns. terveystarkastus) soveltaminen.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet politiikkasektoreittain
Maaseudun kehittäminen
- Maaseutu säilyy asuttuna ja elinvoimaisena.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | Arvio 2009—2010 |
|
Väkiluvun muutos (%) | ||||||
Harvaan asuttu maaseutu | -1,05 | -1,09 | -1,23 | -1,18 | -1,39 | Hidastuu |
Ydinmaaseutu | -0,10 | -0,20 | -0,17 | -0,11 | -0,26 | Hidastuu |
Määrärahojen muutokset
Määrärahat kasvavat noin 27,4 milj. euroa, mikä johtuu pääosin EU-osarahoitteisen Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman yritys- ja hanketukien maksatusten edistymisestä sekä kylätoiminnan määrärahan kasvusta. Maatalousmuseo Saran valtion tuki siirtyy opetusministeriön hallinnonalalle vuoden 2010 alusta.
Maatalous
- maatalouden ja elintarvikeketjun kannattavuuden ja kilpailukyvyn turvaaminen sekä tuotannon jatkuminen koko Suomessa,
- kotimaisen elintarvikeketjun ja erityisesti kuluttajien arvojen ja odotusten huomioon ottaminen elintarviketuotannossa,
- maataloustuotannon ravinnekuormituksen ja maatalouden kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen sekä
- maatalousperäisen bioenergiatuotannon lisääminen.
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 arvio |
2010 arvio |
|
1. Maatalouden kannattavuuden turvaaminen | ||||||
— Maataloustulo (kokonaistasolla), milj. euroa | 976 | 903 | 1 021 | 869 | 869 | ennallaan |
— Maataloustulo euroa/tila | 18 900 | 20 300 | 27 700 | 21 700 | 21 700 | nousee |
— Kirjanpitotilojen työansio euroa/tunti1) | 3,4 | 3,7 | 6,8 | 3,9 | 3,9 | nousee |
— Kannattavuuskerroin2) | ||||||
— 25 %:lla tiloista yli | 0,65 | 0,73 | 1,02 | 0,83 | 0,83 | nousee |
— 25 %:lla tiloista alle | 0,08 | 0,14 | 0,25 | 0,04 | 0,04 | nousee |
2. Raaka-aineiden tuottaminen | ||||||
— Omavaraisuus % | ||||||
— maito, neste | 106 | 105 | 105 | 102 | 103 | 103 |
— liha | 105 | 105 | 105 | 104 | 104 | 104 |
— kananmunat | 119 | 116 | 115 | 116 | 113 | 112 |
— ruis | 32 | 48 | 80 | 60 | 60 | 80 |
3. Ravinnekuormituksen vähentäminen ja ilmastonmuutos | ||||||
— Valtakunnallinen typpitase, kg N/ha3) | <47 | <53 | <40 | <49 | <48 | <47 |
— Valtakunnallinen fosforitase, kg P/ha3) | <6,6 | <6,7 | <4,4 | <4,8 | <4,5 | <4,5 |
— Maataloussektorin kasvihuonekaasupäästöt, milj. tonnia CO2/ekv4) | 5,6 | 5,6 | 5,5 | 5,5 | <5,5 | laskee |
— Maatalouden maankäyttösektorin kasvihuonepäästöt, milj. tonnia CO2/ekv5) | 5,2 | 5,1 | <5,1 | <5,1 | <5,0 | laskee |
4. Bioenergiatuotannon lisääminen | ||||||
— uusien biokaasulaitosten lkm/vuosi6) | 10 | 10 | 10 | 2 | 4 | 16 |
1) Työtuntiansio lasketaan vähentämällä kokonaistuotosta kaikki kustannukset (sisältää oman pääoman 5 % korkovaatimuksen) ja jakamalla saatu euromäärä tehdyillä työtunneilla. Kirjanpitotilojen työtuntiansio on MTT:n ennuste vuodelle 2008.
2) Kannattavuuskerroin osoittaa, kuinka suuri osa oman työn palkkavaatimuksesta ja oman pääoman korkovaatimuksesta on saavutettu. Esim. MTT:n kannattavuustietojen perusteella tavoitteeksi asetettu oman työn palkkavaatimus oli vuonna 2006 12,4 euroa, vuoden 2007 ennusteessa 12,6 euroa ja vuoden 2008 ennusteessa 12,9 euroa ja oman pääoman korkovaatimus oli 5 %.
3) Typpi- ja fosforitase kuvaavat peltohehtaarille käytetyistä panoksista tulevien ja lopputuotteisiin sitoutuneiden ravinnemäärien erotusta (lukutiedot MTT). Vuosi 2007 oli kasvuolosuhteiltaan ja satomääriltään hyvä, mikä pienentää ravinnehuuhtoumia.
4) Maataloussektorin kasvihuonekaasupäästöiksi luetaan metaanipäästöt kotieläinten ruoansulatuksesta ja lannankäsittelystä sekä dityppioksidipäästöt lannankäsittelystä ja viljelymaasta, lukutiedot MTT.
5) Maatalouden maankäyttösektorin (maankäyttö, maankäytön muutos ja metsätaloussektori) kasvihuonepäästöjä ovat maatalousmaasta, viljelemättömästä maatalousmaasta ja kalkituksesta syntyvät hiilidioksidipäästöt, lukutiedot MTT.
6) Luvussa mukana maatilalaitokset ja yhteismädättämöt 2005, 2006 ja 2007 toiminnassa olevat.
Määrärahojen muutokset
Määrärahat vähenevät 46,7 milj. euroa. EU:n suorat tulotuet ja sisämarkkinatuki supistuvat 34,5 milj. euroa ja puutarhatalouden ja sokerituotannon erityistoimenpiteisiin osoitetut määrärahat 27,7 milj. euroa sokeriuudistuksen toteuduttua pääosin vuonna 2009. Toisaalta maatalouden ympäristötuki kasvaa 13,3 milj. euroa, mistä 10,9 milj. euroa perustuu ns. terveystarkastukseen liittyvään voimavarojen uudelleenkohdentamiseen.
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu
- eläinten ja kasvien terveys sekä maatalouden tuotantopanosten turvallisuus ja laatu säilyy edelleen hyvänä,
- eläinten hyvinvointi paranee,
- elintarvikevälitteiset ja eläinten ja ihmisten välillä leviävät tautitapaukset vähenevät ja vieraiden aineiden esiintyminen elintarvikkeissa pysyy nykyisellä hyvällä tasolla, ja
- alkuperä- ja tuotantotapamerkinnät ovat luotettavia ja kuluttajien tiedonsaanti elintarvikkeista ja niiden ominaisuuksista paranee.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee lähinnä eläinlääkintähuoltolain uudistuksen johdosta.
Kala-, riista- ja porotalous
- kala- ja riistakantoja hyödynnetään kestävästi ja monipuolisesti,
- elinkeinokalatalouden kannattavuus paranee,
- vapaa-ajan kalastuksen suosio säilyy ja se tuottaa sosiaalista ja taloudellista hyötyä,
- suunnitelmallisella hoidolla ylläpidetään kalavarat geneettisesti monimuotoisina ja tuottavina,
- rajoitetaan riistaeläinten aiheuttamia vahinkoja ja
- kehitetään porotalouden kannattavuutta ja poromäärät mitoitetaan laidunten kestävän käytön mukaan.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee koska elinkeinokalatalouden toimintaohjelman investointeja aikaistetaan 3,190 milj. eurolla sekä kalastuksenhoitomaksun kalenterivuodeksi tarkoitettua maksua on tarkoitus korottaa kahdella eurolla ja seitsemän vuorokauden maksua yhdellä eurolla.
Vesitalous
Tavoitteena on yhteiskunnallisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä vesitalous. Vesistöjen ja niiden valuma-alueiden hoidossa tavoitteena on vesistöjen hyvä käytettävyys ja tila sekä riskien hallinta. Vesihuollon edistämisessä pyritään alueellisen yhteistyön, erityistilanteisiin varautumisen sekä maaseudun vesihuollon parantamiseen. Ilmastonmuutokseen sopeutumiseksi parannetaan tulvariskien hallintaa ja varautumista pitkäaikaiseen kuivuuteen.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso laskee vesistö- ja vesihuoltohankkeissa.
Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri
- kiinteistö- ja maastotietojärjestelmä turvaavat osaltaan yksityisen maanomistuksen sekä kiinteistöjä ja maastoa koskevan tiedon saatavuuden,
- käsittelemällä kiinteistöjen kirjaamisasiat tehokkaasti, asianosaisten oikeuden turvaavalla tavalla, turvataan lainhuuto- ja kiinnitysrekisteriin kirjattujen tietojen luotettavuuden korkea taso ja palveluiden hyvä saatavuus,
- kiinteistöjä ja maastoa koskevat tiedot ja tietopalvelut ovat valtakunnallisesti kattavia, ajantasaisia ja riittävän laadukkaita ja niiden laaja ja monipuolinen käyttö yhteiskunnassa helpottaa kansalaisten arkea, tehostaa hallintoa ja edistää elinkeinoelämän kilpailukykyä (tietovarantojen hyödyntämisessä hakukertojen kasvu vähintään 3 % edellisvuodesta) ja
- paikkatietoa keräävillä ja ylläpitävillä organisaatioilla on käytettävissään menetelmiä ja palveluita, jotka mahdollistavat tehokkaan yhteiskäytön ja poistavat tarpeettoman päällekkäisen tiedonkeruun.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso säilyy edellisen vuoden tasolla.
Metsätalous
- metsien puuntuotannollinen käyttöaste on korkea,
- metsien puuntuotannollinen tila on hyvä,
- metsien monimuotoisuus säilyy ja
- metsätalouden kannattavuus säilyy.
Tavoitteisiin pyritään toteuttamalla hallitusohjelman mukaisesti Kansallista metsäohjelmaa ja siihen liittyvää Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmaa (METSO).
Tunnusluvut | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 tavoite |
2010 tavoite |
2015 tavoite1) |
|
1) Metsien korkea puuntuotannollinen käyttöaste | ||||||
— Ainespuun hakkuukertymän nostaminen kestävien hakkuumahdollisuuksien tasolle, milj. m³ 2) | 51,7 | 58,7 | 52,1 | 45,0 | 50,0 | 65—70 |
— Metsähakkeen käyttö, milj. m3 | 3,4 | 3,0 | 4,6 | 5,0 | 6,0 | 8—12 |
2) Metsien hyvä puuntuotannollinen tila | ||||||
— Taimikoiden ja nuorten kasvatusmetsien pinta-alasta on laadultaan hyviä tai tyydyttäviä, %3) | 70,0 | 71,7 | 73,8 | 74 | 75 | 80—85 |
— Nuoren metsän hoidon määrä, 1 000 ha/v4) | 218 | 248 | 256 | 260 | 260 | 265 |
— Kunnostusojitusten määrä, 1 000 ha/v | 72 | 67 | 61 | 72 | 75 | 100 |
3) Metsien monimuotoisuus | ||||||
— Solmittujen metsätalouden ympäristötukisopimusten määrä, ha | 6 118 | 7 364 | 5 807 | 8 100 | 8 000—10 000 | 14 000 |
4) Metsätalouden kannattavuus | ||||||
— Yksityismetsätalouden liiketulos, euroa/ha (vuoden 2008 rahanarvossa) | 91,7 | 142,0 | 98,8 | 50 | 60 | 120 |
1) Kansallinen metsäohjelma 2015:n tavoitteet.
2) Sisältää teollisuuskäytön mitat täyttävän runkopuun.
3) Perustuu valtakunnan metsien 10. inventoinnin tietoihin. Tiedot on laskettu kahden vuoden liukuvana keskiarvona ja ne ovat saatavilla vuodesta 2006 lähtien.
4) Sisältää taimikonhoidon ja nuoren metsän kunnostuksen.
Määrärahojen muutokset
Määrärahojen taso nousee puuntuotannon tuen nousun johdosta. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä (-0,640 milj. euroa) metsämuseo Luston tuen siirtyminen opetusministeriön hallinnonalalle.
Hallinto
Määrärahojen taso laskee lähinnä tietojärjestelmien kehittämismenojen supistumisen johdosta.
Maa- ja metsätalousministeriön asettamat hallinnonalan toiminnallisen tuloksellisuuden alustavat tavoitteet vuodelle 2010
- Maaseutuviraston häiriöttömän toiminnan turvaaminen alueellistamisen viimeisinä vuosina.
- Maatalous- ja elintarvikehallinnon tietohallinto- ja ICT-palvelukokonaisuutta kehitetään. Tähän liittyen selvitetään Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen tehtävät ja asema.
- Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan sektoritutkimusta kohdennetaan sektoritutkimuksen neuvottelukunnan tutkimusohjelmiin ja -hankkeisiin. Hallinnonalan tutkimuslaitosten toimintaa tehostetaan osana luonnonvarojen ja ympäristön tutkimuksen kokonaisuutta.
- Talousarvioesitys on laadittu tukemaan hallinnonalan virastojen ja laitosten tuottavuusohjelmien toteuttamista. Tuottavuusohjelmien sisältöä ja toimenpiteitä tarkistetaan 26.3.2009 hyväksytyn valtiontalouden kehyspäätöksen johdosta.
- Varmistetaan toimialan tehtävien hoito uudistetussa valtion aluehallinnossa.
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokassa alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat tai määrärahan osat ovat seuraavat:
- Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma vuosiksi 2007—2013 eräiltä osin (30.10.61 ja 62).
- Elinkeinokalatalouden toimintaohjelma Kainuun hallintokokeilun osalta (30.40.62).
- Metsäluonnon hoidon edistäminen (30.60.45).
Sukupuolten välinen tasa-arvo
Maa- ja metsätalousministeriön pääluokan menoista noin 90 % on siirtomenoja, joilla tuetaan eri politiikkasektoreiden vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista. Pääsääntöisesti tukien myöntämisperusteena ei ole saajan sukupuoli.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on 83 henkilötyövuotta (vastaava määrärahojen vähennys on 3,186 milj. euroa).
Hallinnonalan valtuudet momenteittain, milj. euroa | |||
---|---|---|---|
2009 varsinainen talousarvio |
2010 varsinainen talousarvio |
||
30.10.61 | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 63,300 | 70,300 | |
30.10.62 | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 69,400 | 69,400 | |
30.20.40 | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 86,494 | 102,094 | |
30.20.43 | Maatalouden ympäristötuki, eläinten hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 30,000 | 46,800 | |
30.20.44 | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 8,000 | 64,000 | |
30.20.49 | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki(arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 300,000 | 300,000 | |
30.60.44 | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 72,430 | 76,530 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010
v. 2008 tilinpäätös 1000 € |
v. 2009 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2010 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2009—2010 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 104 267 | 110 810 | 102 619 | - 8 191 | - 7 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 26 591 | 27 162 | 26 791 | - 371 | - 1 |
02. | Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 13 444 | 13 727 | 15 849 | 2 122 | 15 |
03. | Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 19 622 | 25 396 | 21 311 | - 4 085 | - 16 |
04. | Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 821 | 846 | 852 | 6 | 1 |
(20.) | Tietojärjestelmien kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 652 | 5 123 | — | - 5 123 | - 100 |
21. | Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) | 729 | 729 | 669 | - 60 | - 8 |
22. | Yhteistutkimukset (siirtomääräraha 3 v) | 4 613 | 3 813 | 3 333 | - 480 | - 13 |
29. | Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 26 255 | 25 300 | 25 100 | - 200 | - 1 |
40. | Bioenergiatuotannon avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 5 000 | 5 000 | 5 000 | — | — |
66. | Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 3 541 | 3 714 | 3 714 | — | — |
10. | Maaseudun kehittäminen | 71 470 | 118 245 | 145 683 | 27 438 | 23 |
50. | Valtionapu maaseudun elinkeinojen kehittämiseen (siirtomääräraha 3 v) | 10 590 | 10 820 | 10 668 | - 152 | - 1 |
54. | Hevostalouden edistäminen totopeleistä valtion osuutena kertyvillä varoilla (arviomääräraha) | 8 485 | 9 032 | 8 832 | - 200 | - 2 |
55. | Valtionapu 4H-toimintaan (kiinteä määräraha) | 4 870 | 5 000 | 5 000 | — | — |
61. | EU:n osallistuminen maaseudun kehittämiseen (arviomääräraha) | 33 873 | 43 500 | 57 300 | 13 800 | 32 |
62. | Valtion rahoitusosuus EU:n osaksi rahoittamasta maaseudun kehittämisestä (arviomääräraha) | 11 049 | 47 200 | 60 700 | 13 500 | 29 |
63. | Maaseudun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 2 603 | 2 693 | 3 183 | 490 | 18 |
20. | Maatalous | 2 205 450 | 2 234 404 | 2 187 727 | - 46 677 | - 2 |
01. | Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 32 965 | 32 733 | 34 643 | 1 910 | 6 |
40. | Maa- ja puutarhatalouden kansallinen tuki (siirtomääräraha 2 v) | 557 475 | 559 365 | 558 265 | - 1 100 | - 0 |
41. | EU-tulotuki ja EU-markkinatuki (arviomääräraha) | 559 853 | 592 987 | 558 520 | - 34 467 | - 6 |
42. | Satovahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
43. | Maatalouden ympäristötuki, eläinten hyvinvointia edistävät tuet ja ei-tuotannolliset investoinnit (siirtomääräraha 2 v) | 344 647 | 348 915 | 362 238 | 13 323 | 4 |
44. | Luonnonhaittakorvaus (siirtomääräraha 2 v) | 422 673 | 422 673 | 422 673 | — | — |
45. | Luopumistuet ja -korvaukset ja pellonmetsitystuki (siirtomääräraha 2 v) | 144 480 | 143 400 | 146 100 | 2 700 | 2 |
46. | Markkinoinnin ja tuotannon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 5 171 | 5 861 | 4 661 | - 1 200 | - 20 |
47. | Elintarvikeketjun kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | 1 913 | 1 873 | 1 813 | - 60 | - 3 |
48. | Puutarhatalouden ja sokerintuotannon erityistoimenpiteet (siirtomääräraha 3 v) | 23 902 | 33 557 | 5 874 | - 27 683 | - 82 |
49. | Maaseutuelinkeinotoiminnan korkotuki (arviomääräraha) | 51 131 | 58 600 | 58 600 | — | — |
(60.) | Siirto interventiorahastoon (kiinteä määräraha) | 1 000 | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
61. | Siirto Maatilatalouden kehittämisrahastoon (siirtomääräraha 2 v) | 56 840 | 30 040 | 30 940 | 900 | 3 |
30. | Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu | 45 620 | 46 638 | 50 675 | 4 037 | 9 |
01. | Elintarviketurvallisuusviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 41 855 | 42 420 | 38 677 | - 3 743 | - 9 |
(02.) | Lihantarkastustoiminnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 400 | — | — | — | — |
20. | Eläinlääkintähuolto (arviomääräraha) | 1 336 | 1 650 | 5 430 | 3 780 | 229 |
41. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 2 029 | 2 568 | 6 568 | 4 000 | 156 |
40. | Kala-, riista- ja porotalous | 58 904 | 59 989 | 63 820 | 3 831 | 6 |
01. | Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 830 | 17 245 | 16 212 | - 1 033 | - 6 |
20. | Kalakannan hoitovelvoitteet (siirtomääräraha 2 v) | 2 300 | 2 300 | 2 300 | — | — |
41. | Hirvieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (arviomääräraha) | 3 485 | 4 250 | 4 400 | 150 | 4 |
42. | Petoeläinten aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 2 v) | 3 050 | 2 750 | 2 800 | 50 | 2 |
43. | Porotalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 867 | 1 845 | 1 855 | 10 | 1 |
50. | Metsästyksen ja riistanhoidon edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 8 456 | 8 538 | 8 582 | 44 | 1 |
51. | Kalatalouden edistäminen (siirtomääräraha 2 v) | 5 764 | 5 666 | 6 238 | 572 | 10 |
52. | Tenojoen kalastuslupamaksut ja viehekalastusmaksut (arviomääräraha) | 2 760 | 2 760 | 3 210 | 450 | 16 |
62. | Elinkeinokalatalouden markkinoinnin ja rakennepolitiikan edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 13 635 | 13 878 | 17 466 | 3 588 | 26 |
77. | Kalataloudelliset rakentamis- ja kunnostushankkeet (siirtomääräraha 3 v) | 757 | 757 | 757 | — | — |
50. | Vesitalous | 31 513 | 33 540 | 32 393 | - 1 147 | - 3 |
20. | Vesivarojen käytön ja hoidon menot (siirtomääräraha 3 v) | 7 000 | 13 371 | 11 524 | - 1 847 | - 14 |
30. | Vesihuoltolaitteiden rakentamisen korkotuki (arviomääräraha) | 735 | 650 | 450 | - 200 | - 31 |
31. | Vesihuollon ja tulvasuojelun tukeminen (siirtomääräraha 3 v) | 7 763 | 18 258 | 19 158 | 900 | 5 |
43. | Eräät valtion maksettavaksi määrätyt korvaukset (arviomääräraha) | 416 | 420 | 420 | — | — |
48. | Poikkeuksellisten tulvien aiheuttamien vahinkojen korvaaminen (siirtomääräraha 3 v) | 841 | 841 | 841 | — | — |
(77.) | Vesistö- ja vesihuoltotyöt (siirtomääräraha 3 v) | 14 758 | — | — | — | — |
60. | Metsätalous | 161 972 | 168 522 | 178 517 | 9 995 | 6 |
01. | Metsäntutkimuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 42 611 | 42 600 | 43 191 | 591 | 1 |
41. | Metsäpuiden siemenhuolto (siirtomääräraha 2 v) | 1 169 | 1 063 | 699 | - 364 | - 34 |
42. | Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (siirtomääräraha 2 v) | 45 289 | 47 518 | 49 029 | 1 511 | 3 |
43. | Eräät korvaukset (arviomääräraha) | 180 | 50 | 50 | — | — |
44. | Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (arviomääräraha) | 63 763 | 67 480 | 72 280 | 4 800 | 7 |
45. | Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 6 965 | 7 965 | 10 325 | 2 360 | 30 |
46. | Valtionapu Kaakkois-Suomen metsäkeskuksen toiminnan vakauttamiseksi (kiinteä määräraha) | — | — | 1 787 | 1 787 | 0 |
50. | Eräät metsätalouden valtionavut (siirtomääräraha 2 v) | 1 796 | 1 746 | 1 106 | - 640 | - 37 |
83. | Lainat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (siirtomääräraha 3 v) | 200 | 100 | 50 | - 50 | - 50 |
63. | Metsähallitus | 6 048 | 6 502 | 6 213 | - 289 | - 4 |
50. | Metsähallituksen eräät julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v) | 6 048 | 6 502 | 6 213 | - 289 | - 4 |
70. | Kiinteistö- ja paikkatietoinfrastruktuuri | 63 213 | 65 873 | 65 851 | - 22 | - 0 |
01. | Maanmittauslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 52 596 | 54 707 | 55 671 | 964 | 2 |
02. | Geodeettisen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 3 617 | 3 716 | 3 680 | - 36 | - 1 |
40. | Kiinteistötoimitusten tukemisesta aiheutuvat menot (arviomääräraha) | 7 000 | 7 450 | 6 500 | - 950 | - 13 |
Yhteensä | 2 748 458 | 2 844 523 | 2 833 498 | - 11 025 | - 0 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 5 350 | 5 270 | 5 3802) |
1) Lisäksi pääluokan 30 määrärahoja (mom. 30.01.40, 30.10.61, 62 ja 63, 30.20.43 ja 47, 30.40.41, 42, 50, 51, 62 ja 77, 30.50.20 ja 31, 30.63.50 ja 30.70.40) voidaan käyttää 581 henkilötyövuotta vastaavasti tilapäisluonteisiin tehtäviin palkattavien määräaikaisten henkilöiden palkkaamiseen valtion virastoihin tai laitoksiin. Lisäksi hallinnonalan tehtäviä hoitaa toisten pääluokkien henkilöstömäärissä: TEM: Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukset noin 705 htv EU:n maatalous-, maaseutu- ja kalastuspolitiikan toimeenpanotehtävissä ja 199 htv vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, YM: 29 htv vesivarojen käyttö- ja hoitotehtävissä, VM: Aluehallintovirastot: 55 htv eläinlääkintähuollon ja elintarvikevalvonnan tehtävissä ja noin 50 htv tullilaitoksessa tarkastustehtävissä sekä UM: 6 erityisasiantuntijaa.
2) Sisältää lisäyksenä 213 henkilötyövuotta siirtona momentilta 25.10.03 ja 3 henkilötyövuotta siirtona momentilta 25.01.02.