Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

24. ULKOASIAINMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:

Toiminta-ajatus

Ulkoasiainministeriön strategian "Suomen etu - globaali vastuu" mukaisesti ministeriö edistää Suomen ja suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä toimii turvallisen ja oikeudenmukaisen maailman hyväksi. Ulkoasiainministeriön toiminnan keskiössä ovat ulko- ja turvallisuuspolitiikka, ulkopoliittisesti merkittävät kansainväliset asiat sekä kansainväliset suhteet yleensä. Ministeriö edistää Suomen kaupallistaloudellisia etuja ja vastaa kehityspolitiikasta ja kehitysyhteistyöstä sekä vaikuttaa globalisaation hallintaan, kehittää kansainvälistä oikeutta ja huolehtii julkisuusdiplomatiasta. Ministeriön edustustoverkko palvelee suomalaisia ja koko suomalaista yhteiskuntaa. Ulkoasiainministeriön toiminta perustuu ministeriön strategiassaan määrittelemiin arvoihin, jotka ovat yhteistyö, luovuus ja tuloksellisuus. Periaatteena on tasa-arvon toteutuminen ministeriön kaikessa toiminnassa.

Toimintaympäristö

Globaali kehitys avaa yhteiskuntia ja markkinoita sekä tiivistää niiden välisiä poliittisia ja taloudellisia yhteyksiä. Syventyneen maailmanlaajuisen keskinäisriippuvuuden myötä paitsi myönteiset, myös kielteiset ilmiöt leviävät. Suomen ja suomalaisten hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavat merkittävästi globaali toimintaympäristö ja siinä tapahtuvat muutokset, kuten esimerkiksi talouskriisi, ilmastonmuutos, maailmanlaajuiset terveysuhat, energian tai vesivarojen niukkuus, äärimmäinen köyhyys, väestöliikkeet, terrorismi ja tietoverkkohäiriöt. Globaalit haasteet korostavat tarvetta laajan turvallisuuden näkökulmalle, eri politiikkalohkojen johdonmukaisuudelle sekä kestävän kehityksen periaatteiden huomioimiselle. Euroopan unioni on merkittävä globaali toimija ja sen rooli sotilaallisessa ja siviilikriisinhallinnassa vahvistuu. Yhdysvaltojen uuden hallinnon yhteistyöhakuisuus luo uusia mahdollisuuksia konfliktien ratkaisuille ja kriisien ennaltaehkäisemiselle. Myös YK:n ja muiden monenkeskisten instituutioiden merkitys lisääntyy. Ministeriön toimintaympäristö myös kotimaassa muuttuu. Ulkoasiainhallinto tekee yhä enemmän yhteistyötä muun valtionhallinnon, talouselämän ja kansalaisyhteiskunnan kanssa.

Hallinnonalan strategiset tavoitteet

Hallitusohjelman ja ministeriön strategian pohjalta ministeriön toiminnalle on asetettu keskeiset strategiset vaikuttavuustavoitteet ministeriön toiminta-ajatuksen toteuttamiseksi ja voimavarojen kohdentamiseksi.

Vaikutusvaltainen Suomi kansainvälisessä yhteisössä

Ulkoasiainministeriö huolehtii siitä, että Suomi kykenee mahdollisimman tehokkaasti vaikuttamaan kansainvälisissä suhteissa tehtäviin ratkaisuihin, jotka heijastuvat Suomen ja suomalaisten turvallisuuteen ja hyvinvointiin. Tavoitteena on:

  • EU:n kansainvälisen roolin ja ulkoisen toiminnan vahvistaminen. Lissabonin sopimuksen täysimääräisen toimeenpanon valmistelu ml. ulkosuhdehallinnon perustaminen.
  • tehokas ja johdonmukainen toiminta monenkeskisessä yhteistyössä, kansainvälisissä järjestöissä ja tuomioistuimissa. Suomen näkyvyyden lisääminen YK-kysymyksissä ja YK-turvallisuusneuvostokampanjan tehokas toimeenpano. Turvallisuusneuvostokampanjan tavoitteena on erityisesti valtiojohdon ja -hallinnon aktivoituminen kampanjassa.
  • kahdenvälisten suhteiden vahvistaminen, myös EU:n toiminnan ja monenvälisen yhteistyön kautta. Ajankohtaisten kansallisten, EU- ja kansainvälisen tason ohjelmien, strategioiden ja valtiosopimusten edistäminen; painopisteinä erityisesti hallituksen Venäjä-toimintaohjelman toteuttaminen ml. pohjoinen ulottuvuus ja alueellinen yhteistyö, sekä lisäksi pohjoismais-balttilainen (NB-yhteistyö), Keski-Aasia ja Etelä-Kaukasia.
  • tiivis vuoropuhelu Yhdysvaltain uuden hallinnon kanssa ja monitahoisen transatlanttisen yhteistyön kehittäminen.

Turvallisuutta luova kansainvälinen yhteisö

Ulkoasiainministeriö toimii sen hyväksi, että kansainvälinen yhteisö kykenee ehkäisemään konflikteja ja hallitsemaan kriisejä. Ministeriö vahvistaa kansainvälisten instituutioiden toimintakykyä ja niiden yhteistoimintaa alueellisesti ja maailmanlaajuisesti. Se ehkäisee ja torjuu uusia turvallisuusuhkia yhteistyötä edistämällä. Tavoitteena on:

  • Suomen näkökantojen edistäminen ajankohtaisessa kansainvälistä ja eurooppalaista turvallisuusjärjestelmää koskevassa keskustelussa.
  • turvallisuus- ja puolustuspoliittisen selonteon linjausten toimeenpano; Suomen osallistumisen vahvistaminen kansainvälisissä kriisinhallintatehtävissä, kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan edistäminen. Alueellisina painopisteinä Afganistan, Afrikka ja Länsi-Balkan.
  • EU:n sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan voimavarojen vahvistaminen sekä EU:n ja Naton välisen yhteistyön tiivistäminen, nopean toiminnan kehittäminen ja osallistuminen rauhankumppaneille avoimeen Nato-yhteistyöhön. Pohjoismaisen yhteistyön vahvistaminen.
  • laaja-alaisen ja kokonaisvaltaisen turvallisuusnäkökulman toiminnallistaminen. Kansainvälisen turvallisuuden edistäminen asevalvonnan keinoin.

Oikeudenmukainen maailma

Ulkoasiainministeriö tukee demokratian, hyvän hallinnon, ihmisoikeuksien, tasa-arvon, oikeusvaltioperiaatteen, toimivan markkinatalouden ja kestävän kehityksen toteutumista. Lisääntyvän keskinäisen riippuvuuden maailmassa ulkoasiainministeriö edistää inhimillistä turvallisuutta ja vähentää köyhyyttä. Tavoitteena on:

  • köyhyyden poistaminen ja taloudellisesti, yhteiskunnallisesti ja luonnontaloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen vuosituhattavoitteiden mukaisesti.
  • ympäristö- ja ilmastokysymysten sekä kestävän kehityksen edistäminen ottaen huomioon Kööpenhaminan ilmastokokouksen tulokset.
  • kansainvälisen oikeuden vahvistaminen ja ihmisoikeuksien kokonaisvaltainen edistäminen ml. ihmisoikeusselonteon toiminnallistaminen.
  • Suomen aktiivinen vaikutus EU:n ja YK:n globaalin toimintakyvyn vahvistamiseen sekä YK-järjestelmän reformien ja kansainvälisten avunantajien yhteistyön edistämiseen.
  • kehitysmaiden kestävän taloudellisen kehityksen edistäminen mm. kauppaa tukevan kehitysyhteistyön keinoin.

Menestyvä Suomi

Ulkoasiainministeriö vahvistaa avointa ja sääntöperustaista maailmantaloutta Suomen kansainvälisen kilpailukyvyn edistämiseksi. Ministeriö parantaa suomalaisten yritysten markkinoillepääsyn ja toiminnan edellytyksiä sekä edistää Suomeen suuntautuvia investointeja. Ulkoasiainministeriö vauhdittaa suomalaisen kulttuurin, luovuuden ja osaamisen tunnetuksi tulemista ja menestymistä ulkomailla. Edustustot avaavat ovia, madaltavat kansainvälisiä kynnyksiä ja luovat verkostoja. Tavoitteena on:

  • WTO-neuvottelukierros ja vapaakauppaneuvottelut, Suomelle keskeisten tavoitteiden sisällyttäminen EY:n neuvottelutavoitteisiin.
  • Venäjän integroituminen kansainväliseen kauppajärjestelmään sekä kahdenvälisten taloussuhteiden vahvistaminen ja liiketoimintaympäristön kehittäminen.
  • EU:n post-2010-Lissabonin strategia, avoimen kauppapolitiikan periaatteiden sisällyttäminen Eurooppaneuvoston päätelmiin 2010.
  • ulkoasiainhallinnon viennin ja kansainvälistymisen strategian (VKE-strategia) toimeenpano, tuloksekas viennin ja kansainvälistymisen edistäminen ml. markkinoillepääsyesteiden poistaminen sekä yhteistyön vahvistaminen VKE- ja innovaatiotoimijoiden kanssa.
  • Suomen maakuvan vahvistaminen. Julkisuusdiplomatian pitkäjänteinen kehittäminen entistä tiiviimmässä yhteistyössä ulko- ja kotimaisten toimijoiden kanssa ml. kulttuurivientiohjelman toteuttaminen.

Avoin ja palveleva ulkoasiainministeriö

Ulkoasiainministeriö tiivistää yhteistyötään kansalaisyhteiskunnan ja taloudellisten toimijoiden kanssa lisäämällä avoimuutta ja kehittämällä uudenlaisia kumppanuuksia. Ministeriö tuottaa ja jakaa yhteiskunnan ja sidosryhmiensä kannalta merkityksellistä ja hyödyllistä tietoa. Ulkoasiainministeriö tarjoaa Suomen viranomaispalveluja maailmalla. Ministeriö helpottaa suomalaisten asiointia sekä turvallista liikkumista ja elämistä ulkomailla. Ulkoasiainministeriö auttaa nopeasti, tehokkaasti ja asiantuntevasti hätään joutuneita suomalaisia. Tavoitteena on:

  • edustustoverkon toiminnan turvaaminen valtionhallinnon tuottavuusohjelma huomioon ottaen.
  • kansalaispalveluiden laadun ja tuottavuuden edelleen kehittäminen, erityisesti konsuli- ja maahantuloasioiden osalta.
  • sidosryhmäyhteistyön ja viestinnän kehittäminen ministeriön strategisten tavoitteiden toteuttamiseksi hyödyntäen verkkoviestintää, muuta suoraa kansalaisviestintää, ml. EU-kansalaisviestintää sekä sosiaalisen median mahdollisuuksia.

Sukupuolten välinen tasa-arvo

Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla sitoudutaan hallitusohjelman mukaisesti edistämään sukupuolten välistä tasa-arvoa kaikessa päätöksenteossa huomioiden hallinnonalan erityispiirteet. Ulkoasiainministeriö on asettanut toiminnallisen ja henkilöstöpoliittisen tasa-arvon työryhmän ja ministeriön periaatteena on sukupuolten välisen tasa-arvon toteutuminen kaikissa rekrytoinneissa ja hallinnonalan tehtäviin määrättäessä.

Ulkoasiainministeriön hallinnonalan määrärahoista noin 70 % on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä. Lähialueyhteistyöhankkeita suunniteltaessa otetaan huomioon tasa-arvokysymykset horisontaalisena teemana eri toimialojen hankkeissa. Kehityspolitiikassa edistetään läpileikkaavasti naisten ja tyttöjen oikeuksia sekä sukupuolten välistä tasa-arvoa. Kriisinhallinnassa ministeriö toteuttaa YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 "Naiset, rauha ja turvallisuus" kansallista toimintaohjelmaa, jolla vahvistetaan naisten asemaa ja osallistumista konfliktien ehkäisyyn, ratkaisemiseen ja rauhanrakentamiseen. Ohjelma tukee hallituksen tasa-arvo-ohjelman tavoitetta sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisesta.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Ulkoasiainministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on 40 henkilötyövuotta.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
    2009
varsinainen
talousarvio
2010
varsinainen
talousarvio
       
24.20.66 Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 3,00 3,00
24.30.50 Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 168,19 168,19
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 100,00 100,00
24.30.66 Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v)    
  — kehitysyhteistyö- ja lähialueyhteistyövaltuus 581,35 1 105,24
24.90.67 Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v)    
  — sopimusvaltuus 0,50 0,50

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010

    v. 2008
tilinpäätös
1000 €
v. 2009
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2010
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2009—2010
    1000 € %
             
01. Ulkoasiainhallinto 245 576 225 052 227 147 2 095 1
01. Ulkoasiainhallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 196 271 202 058 204 413 2 355 1
21. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) 67 67 0
29. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 13 305 16 994 17 667 673 4
74. Talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v) 6 000 6 000 5 000 - 1 000 - 17
(76.) Kiinteistöjen ja huoneistojen hankkiminen (siirtomääräraha 3 v) 30 000
10. Kriisinhallinta 58 610 77 176 78 119 943 1
20. Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha) 46 618 58 919 59 774 855 1
21. Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha) 11 991 18 257 18 345 88 0
20. Lähialueyhteistyö 20 500 19 500 19 500
66. Lähialueyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 20 500 19 500 19 500
30. Kansainvälinen kehitysyhteistyö 682 850 745 987 752 504 6 517 1
50. Valtionapu Teollisen yhteistyön rahasto Oy:lle
66. Varsinainen kehitysyhteistyö (siirtomääräraha 3 v) 667 850 730 987 737 504 6 517 1
88. Finnfundin (Teollisen yhteistyön rahasto Oy) pääoman korottaminen (siirtomääräraha 3 v) 15 000 15 000 15 000
90. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menot 109 848 108 594 112 890 4 296 4
(01.) Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha) 1 064 1 154 - 1 154 - 100
(20.) Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha) 2 393
(23.) Etyj-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 2 v) 7 278 373 - 373 - 100
50. Eräät valtionavut (kiinteä määräraha) 1 601 1 980 1 840 - 140 - 7
51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha) 27 39 39
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) 96 834 104 531 109 511 4 980 5
67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot (siirtomääräraha 3 v) 650 500 500
95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha) 17 1 000 983 5 782
  Yhteensä 1 117 384 1 176 309 1 190 160 13 851 1

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 1 611 1 569 1 533    

1) Hallinnonalalla arvioidaan olevan lisäksi kriisinhallinta- ja rauhanturvaoperaatioihin palkattua henkilöstöä vuonna 2010 noin 1 050 henkilötyövuotta, sekä ulkomaanedustuksen toimipisteisiin asemamaasta palkattua henkilöstöä vuosina 2009 ja 2010 noin 1 200 henkilötyövuotta.