Talousarvioesitys 2010
30. (28.30 ja 28.01, osa) Tilastotoimi, taloudellinen tutkimus ja rekisterihallinto
Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastojen uudistamisessa ja kehittämisessä tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Kansainvälisen ja erityisesti Euroopan tilastojärjestelmän kehittämiseen pyritään vaikuttamaan siten, että tilastoja kehitetään koordinoidusti välttämällä päällekkäistä tilastointia sekä yksinkertaistamalla ja karsimalla olemassa olevia tilastosäädöksiä. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään suomalaisen tilasto-osaamisen tunnettuutta ja hyviä käytäntöjä.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Taloudellisen tutkimuksen tehtävänä on tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan. Taloudellisessa tutkimuksessa arvioidaan sekä julkisen talouden että kansantalouden sopeutumistarpeita tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa korostetaan julkisen sektorin palvelutuotannon tuottavuuden kehittämisen, kestävän taloudellisen kasvun sekä talouden sopeutumiskykyä edistävän rakennepolitiikan edellyttämät tutkimustarpeet.
Väestörekisterikeskuson väestökirjanpidon keskusviranomainen. Se kehittää ja ohjaa väestökirjanpitoa sekä pitää yllä valtakunnallista väestötietojärjestelmää yhdessä maistraattien kanssa. Virasto vastaa myös väestötietojärjestelmän valtakunnallisista tieto- ja verkkopalveluista. Lisäksi sen tehtäviin kuuluvat varmennepalvelut, sirullinen henkilökortti, vaalien äänioikeusrekisteri, julkishallinnon yhteyspalveluhakemisto (Julha) ja holhousrekisteri.
Valtiovarainministeriö asettaa tilastokeskukselle, valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle ja väestörekisterikeskukselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2010:
- Tilastotoimen tuottamat tiedot täyttävät keskeiset kansalliset tietotarpeet ja Suomen kansainväliset sitoumukset.
- Kansallista tilastotointa kehitetään laadukkaana, tehokkaasti ja yhtenäisin toimintatavoin toimivana kokonaisuutena sekä edistetään Euroopan tilastoja koskevien käytännesääntöjen soveltamista tilastotoimessa.
- Taloudellinen tutkimus vastaa päätöksenteon tietotarpeita.
- Taloudellinen tutkimus vahvistaa toiminnallaan kestävää julkisen talouden ja kansantalouden kehittämistä ja parantaa edellytyksiä sopeutua muutoksiin.
- Väestörekisterikeskuksella ja sen palveluilla ja tuotteilla on luotettu ja tunnettu asema osana tietoyhteiskunnan perustaa.
- Väestötietojärjestelmän ja varmennepalvelujen käyttö, hyödynnettävyys ja merkitys kasvavat yhteiskunnassa ja viraston asiakkaat voivat sen palvelujen avulla tehostaa omia toimintojaan.
Luvun nimike on muutettu.
01. Tilastokeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 44 145 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen ja
2) EU -jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon
1) maksullisen toiminnan tulot ja
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | 3,9 | 2,0 | 2,0 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 74,2 | 74,0 | 74,0 |
Maksullisen palvelutoiminnan kustannusvastaavuus, % | 101,0 | 100,0 | 100,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä | 682 | 679 | 665 |
Myöhästyneiden julkistusten lukumäärä enintään | 48 | 40 | 35 |
Tilastotietojen tuotantomenot tilastojulkistusta kohti, t€ | 74,7 | 74,0 | 75,9 |
Julkistusten nopeus, viikkoja | |||
— vuositilastot | 40,7 | 37,6 | 38,0 |
— neljännesvuositilastot | 8,5 | 8,3 | 8,3 |
— kuukausitilastot | 4,6 | 4,8 | 4,8 |
Veloitukseton tietokantapalvelu, taulukoiden lukumäärä | 916 | 1 000 | 1 100 |
Kriittisen asiakaspalautteen osuus palautteesta, % | 33 | 28 | 28 |
Tilastokeskus jatkaa toimintansa tehostamista. Tietojärjestelmiä integroidaan siten, että kerättyjen tietojen monikäyttöisyyttä voidaan lisätä. Välineistöä yhtenäistetään ja käytetään standardeihin perustuvia ratkaisuja tilastotuotannon ja palvelutoiminnan tehostamiseksi. Tuotantoprosesseja tehostetaan ja edistetään sähköisen tiedonkeruun käyttöä sekä otetaan käyttöön automatisoitu monikanavainen sähköinen jakelu.
Tilastokeskus tuottaa voimassa olevien EU-säädösten ja -sitoumusten sekä keskeisten kansallisten tarpeiden edellyttämät tilastot ja palvelut sekä toteuttaa tilastojen välttämättömät ajanmukaistukset ja uudistukset.
Tilastokeskus huolehtii tuottamiensa tuotteiden ja palvelujen laadusta sekä palvelukyvystään mm. uudistamalla palveluvalikoimaa ja siirtämällä standardipalveluja verkkopalveluiksi.
Tilastokeskus panostaa henkilöstön osaamisen, palkitsemisen ja työhyvinvoinnin parantamiseen, esimiestyön kehittämiseen sekä ennakoivaan henkilöstösuunnitteluun Henkilöstö 2010 -linjausten mukaisesti.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 tavoite |
2010 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 926 | 905 | 871 |
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Koulutustasoindeksi | 5,6 | 5,6 | 5,6 |
Sisäinen liikkuvuus | 64 | 70 | 70 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 57 714 | 55 982 | 54 005 |
Bruttotulot | 11 226 | 9 910 | 9 860 |
Nettomenot | 46 488 | 46 072 | 44 145 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 7 868 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 698 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 8 949 | 8 150 | 8 250 |
— muut tuotot | 82 | 50 | 50 |
Tuotot yhteensä | 9 031 | 8 200 | 8 300 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 937 | 8 200 | 8 300 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 94 | - | - |
Kustannusvastaavuus % | 101 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 198 000 euroa) | -25 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 509 |
Tuottavuustoimet (-23 htv) | -966 |
Tuottavuustoimet, siirto momentille 28.10.01 (-21 htv) | -472 |
Uudelleenkohdentaminen | -786 |
Muu muutos yhteensä | -187 |
Yhteensä | -1 927 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 44 henkilötyövuoden ja 1 438 000 euron tuottavuusvähennykset, josta 21 henkilötyövuoden ja 472 000 euron vähennys johtuu verohallinnon tuottavuustavoitteen lievennyksestä.
2010 talousarvio | 44 145 000 |
2009 talousarvio | 46 072 000 |
2008 tilinpäätös | 44 318 000 |
02. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 063 000 euroa.
Selvitysosa:Kasvaviin tietotarpeisiin vastataan yhdistämällä erilaista osaamista tutkimushankkeissa, myös yli yksikkörajojen. Tuloksellisuutta parannetaan strategisten yhteistyöverkostojen avulla mm. hyvinvointipalvelujen taloudellisessa tutkimuksessa. Myös vierailijakäytännöillä ja yhteisviroilla vahvistetaan toiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta.
Kustannusten jakautuminen tulosalueittain, % | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 tavoite |
|
Ydintoiminnot (tutkimus- ja asiantuntijatehtävät) | |||
Julkisten palvelujen vaikuttavuus | 26 | 24 | 24 |
Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot | 22 | 22 | 22 |
Työmarkkinat ja kasvua tukeva politiikka | 24 | 26 | 26 |
Päätöksenteon tuki ja mallintaminen | 10 | 10 | 10 |
Ydintoiminnot yhteensä | 82 | 82 | 82 |
Tukitoiminnot | 18 | 18 | 18 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
Kustannukset yhteensä, 1 000 € | 5 149 | 5 320 | 5 369 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Julkaisujen lukumäärä | |||
— kansainväliset julkaisut, kpl | 32 | 30 | 30 |
— VATT:n omien julkaisusarjojen julkaisut, kpl | 41 | 40 | 40 |
— muut julkaisut, kpl | 42 | 40 | 40 |
Talouspolitiikan valmisteluun liittyvän asiantuntijatyön kasvun johdosta varsinaisen julkaisutuotannon määrä vähenee vuodesta 2008.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 tavoite |
2010 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 60 | 60 | 59 |
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) | 3,4 | - | 3,5 |
Koulutustasoindeksi | 6,8 | 6,8 | 6,8 |
VATT panostaa toiminnan kannalta keskeisiin osa-alueisiin vuonna 2008 valmistuneiden henkilöstöstrategisten linjausten mukaisesti (mm. rekrytoinnin, yhteisvirka- ja vierailijakäytäntöjen periaatteet). Työhyvinvointia ja johtamista kehitetään työtyytyväisyystutkimusten tulosten pohjalta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 5 027 | 5 437 | 5 177 |
Bruttotulot | 1 056 | 1 272 | 1 114 |
Nettomenot | 3 971 | 4 165 | 4 063 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 931 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 988 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 16 000 euroa) | 2 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | -7 |
Tuottavuustoimet, siirto momentille 28.10.01 (-1 htv) | -22 |
Uudelleenkohdentaminen | -72 |
Muu muutos yhteensä | -3 |
Yhteensä | -102 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon yhden henkilötyövuoden ja 22 000 euron tuottavuusvähennys, joka johtuu verohallinnon tuottavuustavoitteen lievennyksestä.
2010 talousarvio | 4 063 000 |
2009 talousarvio | 4 165 000 |
2008 tilinpäätös | 4 028 000 |
03. (28.01.08) Väestörekisterikeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 398 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 tavoite |
2010 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tietopalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv | 484 | 495 | 525 |
Varmennepalvelun tuottavuus, 1 000 € / htv | 263 | 251 | 260 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
VTJ:stä sovelluskyselyllä luovutetut tietoyksiköt, milj. kpl | 5,8 | 6,5 | 7,0 |
Kansalaisvarmenteet (voimassaolevat), 1 000 kpl | 192 | 210 | 220 |
Organisaatiovarmenteet (voimassaolevat), 1 000 kpl | 34 | 45 | 55 |
Sovelluskyselyasiakkaat, kpl | 1 219 | 957 | 1 300 |
Asiakastyytyväisyys, asteikko (1—5) | 3,79 | 3,5 | 3,5 |
Rakennustietoja sähköisesti ilmoittavat kunnat, % | 83,6 | 86 | 88 |
Väestötietojärjestelmän tietojen oikeellisuus: | |||
— vakinaiset osoitteet, % | 98,9 | 99 | 99 |
— tilapäiset osoitteet, % | 86,4 | 85 | 86 |
Asiakaspalauteaika internetillä arkisin, enintään vrk | 1 | 1 | 1 |
Väestötietojärjestelmän suorakäytön käytettävyys, % | 99,7 | 99 | 99 |
Varmennejärjestelmien käytettävyys, % | 99,9 | 99 | 99 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 122 | 120 | 110 |
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) | 3,4 | 3,3 | 3,3 |
Sairauspoissaolot, pv / htv | 16,2 | 10 | 10 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 19 678 | 21 081 | 19 938 |
Bruttotulot | 15 511 | 16 050 | 15 540 |
Nettomenot | 4 167 | 5 031 | 4 398 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 538 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 036 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Tietopalvelu) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 4 603 | 4 900 | 4 850 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 4 814 | 4 950 | 4 950 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -211 | -50 | -100 |
Kustannusvastaavuus, % | 96 | 99 | 98 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 6 048 | 5 700 | 5 650 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 656 | 2 500 | 1 650 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 4 392 | 3 200 | 4 000 |
Kustannusvastaavuus, % | 365 | 228 | 342 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) (Varmennepalvelu) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Julkisoikeudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 4 012 | 4 400 | 4 000 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 3 825 | 4 600 | 4 000 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 186 | -200 | - |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 96 | 100 |
Liiketaloudelliset suoritteet | |||
Maksullisen toiminnan tuotot | 723 | 1 050 | 1 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 1 821 | 1 050 | 1 400 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -1 098 | - | - |
Kustannusvastaavuus, % | 40 | 100 | 100 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 5 000 euroa) | 71 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 2 |
Tuottavuustoimet (-2 htv) | -44 |
Tuottavuustoimet, siirto momentille 28.10.01 (-8 htv) | -179 |
Uudelleenkohdentaminen | -374 |
Muu muutos yhteensä | -109 |
Yhteensä | -633 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 10 henkilötyövuoden ja 223 000 euron tuottavuusvähennykset, josta kahdeksan henkilötyövuoden ja 179 000 euron vähennys johtuu verohallinnon tuottavuustavoitteen lievennyksestä.
2010 talousarvio | 4 398 000 |
2009 talousarvio | 5 031 000 |
2008 tilinpäätös | 4 665 000 |