Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01.  (28.01, osa) Hallinto
         10. Verotus ja tullitoimi
              63. Takaisin maksetut verot
              97. Autoveron vientipalautus
         50. Eläkkeet ja korvaukset
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

10. Verotus ja tullitoimiPDF-versio

Selvitysosa:Verohallintoon yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.

Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä sekä muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta. Lisäksi tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.

Valtiovarainministeriö asettaa verohallinnolle ja tullilaitokselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2010:

Vaikuttavuustavoitteet Toimenpiteet
   
Verotulojen oikea-aikainen ja oikeamääräinen kertyminen ja tilittäminen veronsaaja-asiakkaille Asiakaspalvelu ja asiakkaiden ohjaus, optimaalisesti kohdennettu verovalvonta sekä verojen tehokas perintä.
Verotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus Asiakkaiden analyysi- ja valikointimenettelyjen kehittäminen, viranomais- ja sidosryhmäyhteistyön parantaminen sekä verovalvonnan vaikuttavuuden lisääminen tehostamalla mm. kohdevalikointia, valvontatoimenpiteiden suunnittelua ja seurantaa.
Verohallinnon asiakasvaikuttavuuden parantaminen Asiakkaiden segmentointi palvelu-, ohjaus- ja valvontatarpeiden perusteella. Sähköisten palvelujen määrän lisääminen ja painopisteen siirtäminen sähköisten, vuorovaikutteisten palvelujen suuntaan.
Kansallinen verotuksen ja EU:n tulliverotuksen toimittaminen lainmukaisesti, tehokkaasti ja yhdenmukaisesti Fiskaalisella tehtäväalueella käytettävien tietojärjestelmien kehittäminen. Verotusprosessien kehittäminen osallistumalla lainsäädännön valmisteluun ja huolehtimalla verotushenkilöstön erityisosaamisesta.
Ulkomaankaupan sujuvuus ja tasapuolisten kilpailuolosuhteiden luominen ulkomaankauppaa käyville toimijoille Osallistuminen kansainväliseen yhteistyöhön sekä sähköisen asioinnin ja tullilaitoksen omien toimintamallien kehittäminen.
Tullivalvonnan ja tullirikostorjunnan vaikuttavuuden parantaminen Järjestäytyneen rikollisuuden toimintamahdollisuuksien estäminen yhteistyössä PTR-viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa.

01. Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 396 324 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien maksuosuuksien maksamiseen. Määrärahasta on varattu 10 000 000 euroa strategisten IT-hankkeiden toteuttamiseksi.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2008 2009 2010
  toteutuma arvio tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tuottavuusindeksi1) 104,6 100,4 103,6
Taloudellisuusindeksi1) 99,3 100,3 97,0
Nettomenojen suhde bruttoverotuloihin, % 0,60 0,66 0,66
Harmaan talouden tarkastuksiin kohdistettavan työajan osuus verotarkastuksen kokonaistyöajasta, % 35,7 30,0 30,0
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Ennakkoperinnän vastaavuus, % 12,0 12,0 12,0
Suurimpien yritysten tarkastuskattavuus, % 10,4 9,0 9,0
Jäämäperinnän kertymä, % 63 58 58
Henkilö- ja yritysverotus      
Sähköisten kuukausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 53 65 65
Sähköisten kuukausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 63 66 66
Yritysten sähköisten veroilmoitusten antajien määrä asiakasmäärästä, % 10 15 15
Palkka.fi -palvelun käyttäjien osuus potentiaalisista käyttäjistä, % 30 38 38
Verokortti verkossa -asiakkaiden osuus verokorttimuutosta hakeneista, % 21 30 30
Veroilmoitus verkossa -asiakkaiden osuus palauttajien kokonaismäärästä, % - 30 30
Yhteisöverotus      
Sähköisten kuukausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (ALV), % 68 70 70
Sähköisten kuukausi-ilmoittajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 72 75 75
Yhteisöjen sähköisten veroilmoitusten antajien osuus asiakasmäärästä (TA), % 14 25 25
Sähköisten vuosi-ilmoitusten antajien (TA) osuus asiakasmäärästä (TA), % 71 75 75

1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,00. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi

Veronmaksaja- ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä asiakastyytyväisyystutkimuksella.

Asiakastyytyväisyys
  2004 2007 2010
  toteutuma toteutuma tavoite
       
Veronmaksaja-asiakas      
— henkilöasiakas 7,9 7,9 7,9
— yritysasiakas 7,8 7,7 7,7
Veronsaaja-asiakas 8,1 8,2 8,0

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Toiminnallinen tehokkuus Verohallinto siirtyy asteittain asiakassegmentointiin perustuvaan valtakunnalliseen toimialamalliin. Malli mahdollistaa töiden valtakunnallisen tasaamisen ja joustavan resurssien käytön. Verohallinto hankkii talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelut Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselta.
Kansainvälistyminen Kansainvälisissä kysymyksissä ja yrittäjyyden edistämisessä luodaan uusia verkostoja muun julkisen sektorin ja sidosryhmien kanssa, sekä ylläpidetään yhteistyötä muiden maiden julkisten sektorien kanssa.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Muutosjohtamisen ja osaamisen johtamisen kehittäminen Osaamisen siirtäminen sekä suunnitelmallinen ja oikein kohdistettu rekrytointi. Toiminnan jatkuvuuden turvaaminen järjestelmällisellä henkilöstösuunnittelulla sekä kriittisen osaamisen tunnistamisella ja kehittämisellä. Moniosaamista korostetaan ja tehtäviä kehitetään monipuolisiksi ja motivoiviksi kokonaisuuksiksi.
Työurien pidentäminen Työhyvinvointia ja työolosuhteita tukevat hankkeet ja toimenpiteet.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2008 2009 2010
  toteutuma arvio tavoite
       
Henkilötyövuodet, htv 5 757 5 700 5 400
Työtyytyväisyysindeksi (asteikko 1—5) 3,42 3,40 3,40

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 170 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Tuottavuustoimien toteuttamisen tuloksena henkilötyövuosien määrä vähenee siten, että vuoden 2010 henkilötyövuosimääräksi muodostuu enintään 5 400 ja vuoden 2011 enintään 5 200.

Lisäksi momentin mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon siirtona hallinnonalan eri virastoista 95 henkilötyövuotta osana tuottavuusohjelman toteuttamista sekä 2 131 000 euroa kattamaan verohallinnon henkilötyövuosi- ja määrärahatarpeet.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 392 990 379 671 400 304
Bruttotulot 6 154 3 980 3 980
Nettomenot 386 836 375 691 396 324
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 47 601    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 24 167    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 1 137 000 euroa) 79
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 3 285
Kertavähennyksen purkautuminen 1 475
IT-menojen kasvu 10 000
Tuottavuustoimet  
Siirto momentilta 28.01.01 (missä 220 000 euroa 10 htv:n siirtoa) 2 470
Siirto momentilta 28.10.02 (25 htv) 563
Siirto momentilta 28.20.01 (missä 337 000 euroa 15 htv:n siiroa) 1 649
Siirto momentilta 28.30.01 (21 htv) 472
Siirto momentilta 28.30.02 (1 htv) 22
Siirto momentilta 28.30.03 (8 htv) 179
Siirto momentilta 28.40.02 (15 htv) 338
Muut tuottavuustoimet -63
KELA:lta verohallinnolle siirrettävien verotuskustannusten kompensointi 10 500
Uudelleenkohdentaminen -1 000
Muu muutos yhteensä -7 591
Yhteensä 22 378

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:

1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen

2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2010 ja

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Päätösosa korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen.


2010 talousarvio 396 324 000
2009 II lisätalousarvio 1 745 000
2009 talousarvio 373 946 000
2008 tilinpäätös 363 402 000

02. (28.10.02 ja 70) Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 162 892 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:

1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset

2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä ja

4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot.

Määrärahassa on varattu 500 000 euroa Nettitullaushankkeen loppuunsaattamiseen.

Selvitysosa:Nettitullaushankkeesta laaditaan tuottavuussopimus. Hankkeen loppuun saattamista vastaava määräraha on huomioitu momentin mitoituksessa siirtona momentilta 28.70.20.

Henkilötyövuosien jakautuminen päätehtävittäin, %
  2008
toteutuma
2009
tavoite
2010
tavoite
       
Ulkomaankaupan sujuvuus 32,7 31,1 31,2
Lainvalvonta 38,0 39,9 39,9
Verotus 9,5 9,9 10,5
Tukitehtävät 19,8 19,1 18,4
Yhteensä 100,0 100,0 100,0

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
EU:n tullikoodeksiuudistukseen liittyvät sähköisen tullin vaatimukset ja tullimenettelyjen uudistukset toteutetaan aikataulussa ja sujuvasti. Osallistutaan valmistelutyöhön. Kehitetään muutoksen vaatimia toimintamalleja ja toteutetaan tarvittavat uudistukset.
Sähköiset asiointipalvelut ovat asiakastarpeiden mukaisia ja kustannustehokkaita. Kehitetään tietojärjestelmiä. Hallitaan tullitoiminnan oikeellisuutta yhdenmukaisin toimintatavoin ja asiakasryhmäkohtaisesti laadittujen laadunvarmistusmallien avulla.
Tullilaitoksen tuottavuus paranee tuottavuusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Toteutetaan tuottavuusohjelmassa sovittuja toimenpiteitä: jatketaan tietohallinnon kehittämistä, yksinkertaistetaan toimintaprosesseja ja tiivistetään viranomaisyhteistyötä.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet (indeksi 100 = vuosi 2008)
  2009 2010
  tavoite tavoite
     
Toiminnallinen tehokkuus    
Työn tuottavuus1) 87,7 94,5
Taloudellisuus 120,2 115,0
     
Tuotokset ja laadunhallinta    
Varsinaiset suoritteet 85,3 84,1
Valmisteverotuksen kustannustehokkuus 100 100

1) Työn tuottavuus = painotetut suoritteet/henkilötyövuodet. Taloudellisuus = menot/painotetut suoritteet. Valmisteverotuksen kustannustehokkuus = henkilökustannukset/verotuotto (vuonna 2007: 0,1 %)

Tullirikostorjunnan taso
  2008 2009 2010
  toteutuma tavoite tavoite
       
Tullilaitoksen paljastamat rikokset, kpl 5 590 4 500 4 500
Tullilaitoksen paljastamien rikosten selvittämistaso, % 92,5 92,0 92,0
Tullilaitoksen takaisin saama rikoshyöty, milj. euroa 5,34 4,0 4,0

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Tullilaitos parantaa työnantajakuvaansa ja kilpailukykyään työnantajana Kehitetään palkkausjärjestelmää ja parannetaan esimiesten johtamistaitoja suunnitelmallisesti.
Tullilaitos mitoittaa henkilöstöresurssinsa oikein palvelujen kysynnän ja valvonnallisen tarpeen mukaisesti Varmistetaan henkilöstön osaaminen mm. ammatillisella koulutuksella. Huomioidaan henkilöstöresurssien mitoittamisessa tuottavuusohjelman vaatimukset, tullilaitoksessa laadittu toiminta- ja resurssikartoitus sekä toimintaympäristön muutokset.

Henkilötyövuosien kehitys 2008
toteutuma
2009
tavoite
2010
tavoite
       
  2 557 2 562 2 435

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 166 627 162 727 163 362
Bruttotulot 1 390 110 470
Nettomenot 165 237 162 617 162 892
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 15 856    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 13 734    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 520 000 euroa) 28
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 980
Siirto momentilta 28.20.01 500
Siirto momentilta 28.70.20 500
Siirto momentille 26.10.01 (-1 htv) -40
Tuottavuustoimet (-77 htv) -2 214
Tuottavuustoimet, siirto momentille 28.10.01 (-25 htv) -563
Nuorten palvelussuhteiden jatko 1 500
Uudelleenkohdentaminen -500
Tasokorotus 584
Yhteensä 775

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 102 henkilötyövuoden ja 2 777 000 euron tuottavuusvähennykset, josta 25 henkilötyövuoden ja 563 000 euron vähennys johtuu verohallinnon tuottavuustavoitteen lievennyksestä.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Vähennys 40 000 euroa talousarvioesityksen 161 932 000 euroon nähden aiheutuu yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 26.10.01 1.6.2009 lukien.

Valtiovarainvaliokunta:

Tullille osoitettu talousarviokehys on 185 000 euroa pienempi kuin vuoden 2009 kehys kasvaneista määrärahatarpeista huolimatta.

Tulli on varautunut vähentämään henkilöstöään tuottavuusohjelman mukaisesti 52 henkilöllä vuonna 2010 ja 65 henkilöllä vuonna 2011. Valtion vuoden 2010 talousarvioesitys merkitsee, että tulli joutuu sopeuttamaan toimintaansa voimakkaasti kompensoimatta jääneiden lisämenojen ja kehysvähennysten vuoksi. Määrärahojensa riittävyyden turvaamiseksi tulli saattaa joutua supistamaan henkilöstömääräänsä yli tuottavuusohjelman tavoitteiden ainakin lyhyellä aikavälillä. Tämä voi johtaa muun muassa peruskoulutuksen saaneiden nuorten työntekijöiden määräaikaisten palvelussuhteiden päättymiseen ja henkilöstön lomautuksiin sekä jopa irtisanomisiin. Tulli joutuu myös priorisoimaan tehtäviään, jolloin saadun selvityksen perusteella myös osa lakisääteisistä tehtävistä jää joko tekemättä tai niiden laatu laskee. Samoin tullin toimipisteiden palveluverkostoa joudutaan karsimaan sieltäkin, missä palveluille olisi kysyntää.

Valiokunta pitää tärkeänä, että momentille tehdään määrärahalisäys tullin tehtävien hoitamisen turvaamiseksi. Valvontatoimenpiteiden puutteet johtavat helposti rikollisuuden kasvamiseen. Viennin ja tuonnin viranomaistehtäviin liittyvät edellytykset on kyettävä turvaamaan tulevan talouskasvun tukemiseksi. On tärkeää huomata, että tullin fiskaalisen valvontatehtävän hoitamisesta valtiontaloudelle tuleva hyöty ylittää valvonnan vaatimat henkilöstökustannukset.

Edellä sanotun perusteella valiokunta lisää momentille 1 000 000 euroa ensisijaisesti nuorten määräaikaisten koulutettujen henkilöiden palkkaamiseen.


2010 talousarvio 162 892 000
2009 II lisätalousarvio 500 000
2009 talousarvio 162 117 000
2008 tilinpäätös 163 115 000

63. Takaisin maksetut verot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallituksen tai Tullihallituksen päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä ja

3) tullilaitoksen maksamien verojen, tullien ja muiden maksujen palautuskorkojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.


2010 talousarvio 4 600 000
2009 talousarvio 6 000 000
2008 tilinpäätös 1 130 532

95. Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 32 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen. Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:

1) verontilityslaki (532/1998)

2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004)

3) autoverolain 65 § (1482/1994)

4) valmisteverotuslain 39 §:n 1 momentti (569/2004) ja

5) tullilain 39 §:n 2 momentti (570/2004).

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.


2010 talousarvio 32 700 000
2009 II lisätalousarvio -8 000 000
2009 talousarvio 42 700 000
2008 tilinpäätös 28 198 049

(96.) Eräistä väylämaksupäätöksistä aiheutuvat menot (siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2009 talousarvio 37 000 000

97. Autoveron vientipalautus (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 10 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palauttamiseen, kun käytetty ajoneuvo viedään maasta pysyvästi ulkomaille käytettäväksi. Vientipalautusta voidaan myöntää vain niille ajoneuvoille, jotka on ensiverotettu lain 5/2009 voimaantulon jälkeen.

Määräraha perustuu autoverolakiin (1482/1994).

Selvitysosa:Vientipalautus tulee voimaan vuoden 2010 alusta. Autoveroa palautetaan se määrä, joka ajoneuvon arvossa on jäljellä vientiajankohtana. Vientipalautusta ei voida maksaa enempää kuin ajoneuvosta on maksettu autoveroa. Palautuksen edellytyksenä on myös, että ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on kulunut enintään 10 vuotta ja että ajoneuvo on käyttökelpoinen.


2010 talousarvio 10 000 000