Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
            (60.) Tiede
         70. Opintotuki
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2010 myöntöpäätösten perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.

Selvitysosa:

Hallinnonalan toimintaympäristö

Maailmantalouden suhdanteet vaikuttavat vahvasti Suomeen. Osaamisen, hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn varmistaminen yli taloudellisen taantuman edellyttää panostamista koulutukseen tutkimukseen, luovuuteen, kulttuuriin ja innovaatiotoimintaan. Taloudellisesta taantumasta johtuva työttömyyden, erityisesti nuorisotyöttömyyden voimakas kasvu on erityinen haaste koulutus- ja nuorisopolitiikalle. Ministeriö on laatinut vuoteen 2020 ulottuvan toimintastrategian, joka pyrkii osaltaan vastaamaan toimintaympäristön haasteisiin.

Esiopetusikäisten määrä kasvaa ja peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvän ikäluokan koko pysyy vielä vuonna 2010 nykytasolla. Korkea-asteelle siirtyvien ikäluokassa ei myöskään tapahdu muutoksia. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.

Luovan työn, toiminnan ja tuotannon sekä kulttuurisisältöjen digitaalisen käytön merkitys kasvaa tietoyhteiskuntakehityksen myötä. Yhteiskunnan edelleen moninaistuessa ja eriytyessä osaryhmiin nousee haasteeksi yhteisöllisyyttä myönteisesti edistävän kansalaistoiminnan vahvistaminen. Alueiden erilaistuminen on haaste tasa-arvoisten palveluiden ylläpitämiseksi maanlaajuisesti.

Valtion aluehallinto uudistuu vuoden 2010 alusta. Opetusministeriön hallinnonalan alueellisia tehtäviä hoidetaan sekä aluehallintovirastoissa että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa. Heikentyvä kuntatalous edellyttää kuntarakenteen ja kuntien palvelurakenteiden uudistamisen jatkamista. Esi- ja perusopetuksen, yleisten kirjastojen, yleisen kulttuuritoimen ja asukaskohtaisen taiteen perusopetuksen valtionosuusperusteet siirretään kuntien valtionosuuslakiin. Opetusministeriö asettaa edelleen toimialojen politiikkalinjaukset, toiminnalliset tavoitteet ja kehittämistavoitteet vaikka valtionosuudet yhdistetään valtionvarainministeriön pääluokkaan. Valtionavustukset jäävät sektoriministeriöiden budjettiin ja hallintoon.

Hallinnonalan yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Koulutus- ja tiedepolitiikka

Korkea sivistystaso sekä laadukas ja maksuton koulutus ovat suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan perusta. Tasapuoliset mahdollisuudet laadukkaaseen koulutukseen varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on turvattava koko maassa. Tavoitteena on väestön koulutus- ja osaamistason kohottaminen siten, että koulutustaso lähestyy maailman kärkeä. Aikuiskoulutusta tehostamalla voidaan pidentää työuria ja myöhentää eläkkeelle siirtymistä.

Opetuksen ja tutkintojen korkea laatu on koulutuksen vaikuttavuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden edellytys. Koulutuksen laadun jatkuvaan kohottamiseen ja laadun varmistukseen kiinnitetään huomiota kaikilla koulutusasteilla. Erityisenä painopisteenä on perusopetuksen ja korkeakoulutuksen sekä tutkimuksen laadun kehittäminen.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksen oppimistulokset ovat parhaiden joukossa kansainvälisissä vertailuissa
  • suurten opetusryhmien määrä perusopetuksessa vähenee
  • korkeakoulujen opiskelija-opettajasuhde paranee ja
  • tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuu.
Korkeakoulujen opiskelija (FTE)1)-opettajasuhde
  2006 2007 2008
arvio
2009
arvio
2010
arvio
           
Ammattikorkeakoulut 16,7 16,5 16,6 16,6 16,5
Yliopistot 8,7 8,8 8,8 8,6 8,5

1) Kokoaikaiseksi (Full Time Equivalent) muutettu laskennallinen opiskelijamäärä, yliopistoissa opetus- ja tutkimushenkilökunta (pl. laskennallinen tuntiopetus ja tutkijakoulupaikat)

Tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus
  2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
         
T&K-menojen BKT-osuus (%) 3,45 3,47 3,5 3,6
Tutkimushenkilöstön osuus työllisistä (%) 2,4 2,4 2,4 2,4
Tieteelliset julkaisut miljoonaa asukasta kohden (kpl) 1 600 1 600 1 800 1 800

Osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi tehostetaan toimia koulutuksesta valmistumisen nopeuttamiseksi, koulutuksen työelämävastaavuuden vahvistamiseksi ja ilman ammatillista koulutusta jäävien osuuden vähentämiseksi. Jatketaan ammatillisen koulutuksen palvelukyvyn vahvistamista kokoamalla järjestäjäverkkoa ammattiopistostrategian mukaisesti. Ennakointia kehitetään. Käynnistetään aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen mukaiset toimenpiteet. Maahanmuuttajien koulutukseen kohdennetaan lisävoimavaroja. Opintotuki edistää tasa-arvoisia koulutusmahdollisuuksia, päätoimisen opiskelun edellytyksiä ja osaavan työvoiman saatavuutta.

Tavoitteena on, että

  • perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta välittömästi jatko-opintoihin siirtyvien osuus nousee
  • tutkinnon suorittamiseen käytetty aika lyhenee ja koulutuksen läpäisy paranee
  • korkeakoulututkinnon suorittamisikä laskee
  • tutkinnon suorittaneiden työllistyminen paranee ja
  • vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä on vähintään 60 % vuonna 2012.
Perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen (%)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet 40,7 41,9 43,4 44,5 45,0
— perustutkintoon johtava koulutus 39,4 40,1 40,7 42,0 42,0
— valmistavat koulutukset2) 1,3 1,8 2,7 2,5 3,0
Lukiokoulutukseen sijoittuneet 53,3 51,1 50,8 50,5 50,5
Perusopetuksen lisäopetukseen sijoittuneet 3,0 2,5 2,5 3,0 3,0
— peruskouluissa 2,5 2,0 2,0 2,5 2,5
— kansanopistoissa 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Tutkintoon johtavat koulutukset yhteensä 92,7 91,2 91,5 92,5 92,5
Lisäopetus ja valmistavat koulutukset yhteensä 4,3 4,3 5,2 5,5 6,0
Yhteensä 96,9 95,5 96,7 98,0 98,5

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammatilliseen koulutukseen valmistavia koulutuksia koskeva luku on vuoden 2005 osalta arvio. Kansanopistoissa järjestettävää perusopetuksen lisäopetusta koskevat luvut ovat arvioita sekä vuodelta 2005 että 2006.

2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen (ammattistartin).

Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ylioppilastutkinto 80,9 71,4 74,5 75,0 78,0
työllistyneet2) 42,1 42,5 45,7 42,0 41,0
jatko-opintoihin siirtyneet 38,8 29,9 28,8 33,0 37,0
Ammatillinen perustutkinto 75,5 76,7 78,4 77,5 77,5
työllistyneet 66,3 67,5 70,1 68,5 68,5
jatko-opintoihin siirtyneet 9,2 9,2 8,3 9,0 9,0
Ammatti- tai erikoisammattitutkinto 86,6 87,0 89,6 89,0 89,0
työllistyneet 83,5 83,6 86,4 85,5 85,5
jatko-opintoihin siirtyneet 3,1 3,4 3,2 3,5 3,5
Ammattikorkeakoulututkinto 88,5 89,3 90,6 90,3 90,3
työllistyneet 84,6 85,5 87,3 86,5 86,5
jatko-opintoihin siirtyneet 3,9 3,8 3,3 3,8 3,8
Yliopistotutkinto 88,6 89,9 89,5 90,0 91,0
työllistyneet 84,3 85,0 85,0 85,0 86,0
jatko-opintoihin siirtyneet 4,3 4,9 4,5 5,0 5,0
Tohtorintutkinto          
työllistyneet 83,4 80,5 79,4 81,0 82,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun loppuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.

2) Joista työllisiä opiskelijoita oli vuonna 2005 57,3 % ja 2006 30,5 % ja 2007 31,8 %.

Korkeakoulututkinnon suorittaneiden keski-ikä (mediaani)1)
  2005 2006 2007 2009
arvio
2010
arvio
           
Ammattikorkeakoulututkinto 25,1 25,2 25,1 24,9 24,8
Ylempi korkeakoulututkinto 27,3 27,4 27,5 27,1 27,0

1) Lähde: Tilastokeskus. Ammattikorkeakoulujen osalta nuorten koulutus.

Koulutuksen läpäisy1)
  2006 2007 2008
arvio
2009
arvio
2010
arvio
           
Lukio 88,0 88,0 88,0 88,5 89,0
Ammatillinen peruskoulutus2) 69,5 69,5 69,5 70,0 70,5
Ammattikorkeakoulu3) 65,2 64,7 64,8 65,0 67,0
Yliopisto 64,7 64,9 65,0 66,0 68,0

1) Tutkinnon suorittaneiden osuus tutkinnon suorittaneiden ja keskeyttäneiden yhteismäärästä lukuvuoden aikana. Lähde: Tilastokeskus

2) Opetussuunnitelmaperusteinen, oppilaitosmuotoinen koulutus

3) Nuorten koulutus

Yliopistoja ja ammattikorkeakouluja kehitetään edelleen duaalimallin pohjalta, joka perustuu toisistaan poikkeaviin tutkintoihin ja tehtäviin. Tavoitteena on kansainvälisen huippuosaamisen lisääminen sekä osaamistasoltaan vahvemmat ja vaikuttavammat korkeakouluyksiköt. Yliopistojen rakenteita kehitetään ja niiden taloudellista ja hallinnollista autonomiaa vahvistetaan.

Tavoitteena on, että

  • opetuksen ja tutkimuksen laatu ja vaikuttavuus vahvistuvat
  • korkeakoulujen opetus- ja tutkimushenkilöstön sekä opiskelijoiden kansainvälinen liikkuvuus lisääntyy ja
  • korkeakoulujen tuloksellisuus paranee.
Korkeakoulujen toiminnan tuloksellisuus ja opiskelijoiden liikkuvuus
  2006 2007 2008 2009
arvio
20101)
arvio
           
Tutkinnot/ opettajat (amk) 3,30 3,30 3,46 3,46 3,50
Tieteelliset julkaisut/ opetus- ja tutkimushenkilökunta (yo) 1,85 1,89 .. 1,97 2,40
Tohtorintutkinnot/ professorit (yo) 0,62 0,67 0,67 0,69 0,70
Ylemmät kk-tutkinnot/ opetus- ja tutkimushenkilökunta2) 0,95 1,02 1,64 1,02 1,02
Ulkomaalaiset tutkinto-opiskelijat (yo, amk) 9 978 11 188 .. 13 400 17 180
Vaihto-opiskelijat (lähteneet ja saapuneet, yli 3kk, yo ja amk) 16 536 16 436 17 272 17 600 19 936

1) Vuoden 2010 luvut ovat kansainvälistymisen osalta vuosien 2010—2012 keskimääräisiä tavoitteita ja tunnuslukujen osalta tavoitetila vuoteen 2012.

2) Ylemmissä korkeakoulututkintojen määrän merkittävä kasvu vuonna 2008 selittyy tutkintorakenneuudistuksen siirtymäajan päättymisellä.

Pätevän ja osaavan opetushenkilöstön saatavuus tulee varmistaa. Tässä tarkoituksessa huolehditaan opettajankoulutuksen riittävyydestä ja parannetaan opettajien työolosuhteita. Samoin parannetaan opettajien mahdollisuuksia jatkuvaan osaamisen kehittämiseen. Otetaan käyttöön koulutuksen järjestäjien täydennyskoulutusvelvoite.

Tavoitteena on, että

  • opettajien kelpoisuustilanne paranee ja
  • halukkuus hakeutua opettajankoulutukseen säilyy niin, että hakijoita luokanopettajakoulutukseen on vuosittain vähintään 5 000.
Opettajien kelpoisuus1)
  2005
toteutuma
2008
arvio
2009
tavoite
2010
arvio
         
Yleissiv. koulutuksen opettajista kelpoisia, % 88 88 89 90
Amm. peruskoulutuksen opettajista kelpoisia, % 76 77 78 79

1) Päätoimiset opettajat

Asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioidaan myös sukupuolen mukaan.

Opetustoimen henkilöstön osallistuminen täydennyskoulutukseen
  20081)
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Perusopetus ja lukiokoulutus 21 550 21 000 33 700
Ammatillinen peruskoulutus ja ammatillinen aikuiskoulutus 4 540 4 500 5 900
Vapaa sivistystyö 680 640 900

1) Opetushallitus + lääninhallitukset

Opiskelijat ja tutkinnot
  2005 2006 2007 2008 2009
arvio
2010
arvio
             
Esiopetus            
— opiskelijamäärä 57 940 57 930 57 510 56 650 57 800 58 000
Perusopetus            
— uudet opiskelijat 57 550 58 000 57 650 57 030 56 700 56 500
— päättötodistuksen saaneet 63 760 65 790 65 570 66 810 65 700 65 000
— opiskelijamäärä 578 110 568 720 560 610 551 710 545 000 540 000
Lukiokoulutus            
— uudet opiskelijat 39 550 39 400 38 520 38 500 38 500 38 000
— suoritetut ylioppilastutkinnot1) 34 060 32 790 33 100 32 600 33 000 33 000
— opiskelijamäärä 116 350 114 140 112 390 110 180 111 000 110 000
Ammatillinen peruskoulutus2)            
— uudet opiskelijat 61 860 64 710 68 000 70 000 70 600 71 500
— suoritetut tutkinnot 37 220 37 280 38 860 40 500 42 800 44 200
— opiskelijamäärä3) 146 250 150 450 156 860 161 760 157 250 159 450
Ammatillinen lisäkoulutus4)            
— uudet opiskelijat 29 170 31 000 33 500 32 500 34 300 34 450
— suoritetut tutkinnot 14 320 16 170 18 100 17 700 18 500 18 520
— opiskelijamäärä oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa5) 28 400 33 840 35 000 34 000 35 840 36 000
— opiskelijamäärä oppisopimuskoulutuksessa 19 770 22 150 24 500 27 231 27 200 27 300
Ammattikorkeakoulun perustutkinnot6)            
— aloittaneet7) 33 260 32 370 32 120 32 590 33 500 34 500
— suoritetut tutkinnot 21 140 20 767 20 570 20 951 21 400 21 800
— opiskelijamäärä 116 700 115 760 114 730 113 390 114 400 115 400
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot6)            
— aloittaneet 630 1 380 1 770 1 990 2 400 2 400
— suoritetut tutkinnot 180 150 362 681 1 300 1 798
— opiskelijamäärä 1 050 2 070 3 300 4 380 4 800 5 400
Yliopiston perustutkinnot8)            
— uudet opiskelijat 20 786 20 150 19 648 19 643 19 600 19 600
— suoritetut alemmat korkeakoulututkinnot 2 913 3 814 5 879 13 876 10 000 12 000
— suoritetut ylemmät korkeakoulututkinnot 12 920 13 128 13 884 21 825 14 400 14 900
— opiskelijamäärä 151 030 152 165 152 196 140 558 140 000 140 000
Yliopiston tohtorintutkinnot 1 422 1 409 1 524 1 526 1 590 1 600

1) Ei sisällä IB-lukioiden eikä Reifeprüfung-tutkintoja.

2) Sisältää ammatilliseen perustutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen sekä opetussuunnitelmaperusteisena että näyttötutkintoon valmistavana koulutuksena.

3) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

4) Uudet opiskelijat ja suoritetut tutkinnot sisältävät ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.

5) Tilastokeskuksen tiedonkeruuseen perustuva opiskelijamäärä.

6) Lähde AMKOTA-tietokanta, opiskelijamäärä 20.9. läsnäolevat.

7) Vuosien 2009 ja 2010 määrissä näkyy ns. elvytyspaketin vaikutus.

8) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde KOTA-tietokanta.

Taide- ja kulttuuripolitiikka

Kulttuuripolitiikan strategia 2020:n mukaisesti tavoitteena on luoda edellytykset taiteen, kulttuuriin ja luovuuden sekä kulttuuriperinnön kehitykselle ja siten tukea moninaisuuden ja osallisuuden edistymistä yhteiskunnassa.

Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:

  • Luovan työn tekijöiden toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä parantamalla, kulttuurin ja tiedon saatavuutta sekä kulttuuriperinnön säilyttämistä ja aktiivista käyttöä edistämällä vahvistetaan kulttuurista perustaa ja sivistyksen voimaa.
  • Luovaa taloutta, kulttuuripalveluiden saatavuutta ja kulttuuristen sisältöjen tuotantoa vahvistetaan alueellisesti ja paikallisesti alueiden ja elinympäristöjen kehittämiseksi.
  • Taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta lisäämällä ja kulttuuripalveluiden hyödyntämistä tukemalla sekä osallistumismahdollisuuksia kehittämällä parannetaan kansalaisten osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
  • Kulttuuristen sisältöjen tuotantoa ja levitystä, kulttuurin taloutta sekä kulttuurivientiä ja -vaihtoa edistämällä, toimivaa tekijänoikeusjärjestelmää kehittämällä ja kulttuuriyrittäjyyden toimintaedellytyksiä parantamalla vahvistetaan kilpailukykyä.
Taiteen ja kulttuurin tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Kulttuurisen perustan vahvistaminen      
— Valtion tuki taiteelle, milj. euroa 278,3 312,2 383,6
— Museoille myönnetyt henkilötyövuodet 1 158 1 158 1 183
— Pää- ja sivukirjastojen määrä 837 833 833
— Vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotuella hankittujen kirjojen osuus yleisten kirjastojen kirjahankinnoista, % 2,8 2,6 2,6
       
Luovan työn tekijät      
— Valtion taiteilijoille myöntämät apurahat ja avustukset, 1 000 euroa 19 582 20 201 21 600
— Teattereille myönnetyt henkilötyövuodet 2 469 2 469 2 469
— Orkestereille myönnetyt henkilötyövuodet 1 033 1 033 1 033
— Kulttuurialojen työvoiman osuus kaikista työllisistä, % 4,25 .. 4,25
— Taiteilijaeläkkeiden kokonaismäärä (31.12.) 1 049 1 038 1 027
— Uusia taiteilijaeläkkeitä vastaavien eläkkeiden määrä (35 kpl/v) suhteessa hakijoiden määrään, % 7,48 6,96 6,85
       
Kulttuuri ja kansalaiset      
— Valtionosuuden piirissä olevien teattereiden ja Kansallisteatterin kävijät, 1 000 henk. 2 768 2 647 2 700
— Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa, 1 000 henk. 4 597 5 178 4 900
— Valtionosuuden piirissä olevien orkestereiden, Radion Sinfoniaorkesterin ja Kansallisoopperan kuulijat, 1 000 henk. 871 1 029 1 050
— Kotimaisten pitkien elokuvien teatteriensi-illat 14 15 17
— Kotimaisten elokuvien katsojat elokuvateattereissa, 1 000 henk. 1 514 1 586 1 600
— Yleisten kirjastojen kokonaislainaus, 1 000 kpl 100 863 99 260 99 500
— Fyysiset kirjastokäynnit, 1 000 kpl 57 272 55 611 56 000
— Kirjastojen verkkokäynnit, 1 000 kpl 37 652 45 957 50 000
— Kulttuuritapahtumissa käynnit, 1 000 henk. 2 028 1 920 2 030
       
Kulttuuri ja talous      
— Kulttuurin %-osuus arvonlisäyksestä (bkt) 3,13 .. 3,2
— Myönnettyjen valtiontakuiden määrä, 1 000 euroa 131 666 251 078 250 000
— Kulttuuritoimialojen osuus koko talouden tuotoksesta, % 3,27 3,3 (arvio) 3,3

Liikuntapolitiikka

Liikuntapolitiikalla edistetään liikunnallista elämäntapaa, vahvistetaan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä sekä tuetaan eettisesti kestävää kilpa- ja huippu-urheilua.

Liikunnallisen elämäntavan edistäminen

Riittämättömästi liikkuvia kansalaisia aktivoidaan terveyttä ja toimintakykyä edistävään, elämänkaaren mittaiseen säännölliseen liikkumiseen. Painopisteenä ovat lapset ja nuoret, huonokuntoiset, ylipainoiset miehet ja erityistarpeita vaativat henkilöt. Yhdyskuntasuunnittelussa painotetaan liikkumisympäristöjä. Yhteisessä ja kaikille avoimessa liikuntakulttuurissa otetaan huomioon erityistarpeita vaativat väestöryhmät. Tavoitteita toteutetaan terveyttä edistävän liikunnan ohjelmilla sekä tukemalla liikunta- ja muiden järjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevien liikuntapaikkojen rakentamista. Liikuntatutkimusta kohdennetaan tuottamaan tietoa väestön liikuntakäyttäytymistä ja liikkumattomuutta määrittävistä tekijöistä.

Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen

Luodaan edellytyksiä paikallistasoisen toiminnan kehittämiselle suuntaamalla tukea liikuntaseurojen toimintaan sekä paikallistasoiseen yhteistoimintaan. Kehitetään koulutus- ja ohjaustoiminnan laatua lasten ja nuorten, harraste- ja terveysliikunnan sekä kilpa- ja huippu-urheilun toiminnoissa. Maahanmuuttajien inkluusiota ja kotoutumista edistetään liikunnan avulla.

Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen

Parannetaan tavoitteellisen huippu-urheilun toimintaedellytyksiä. Tuetaan toimenpiteitä, joilla vahvistetaan valmentajien osaamista ja urheilijoiden valmentautumismahdollisuuksia, vammaishuippu-urheilun integroitumista sekä urheilun kansainvälisten tapahtumien hakua ja järjestämistä. Luodaan edellytyksiä antidopingtoiminnan tehostamiselle sekä urheilijoiden kouluttautumiselle ammattiin.

Liikunnan tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Liikunnallisen elämäntavan edistäminen      
Terveytensä kannalta riittävästi (väh. 2 krt/vko) liikkuvat 15—64 -vuotiaat, %1)      
— miehet 67,5 67 68
— naiset 72,8 73 74
Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistaminen2)      
Liikunnan kansalaistoimintaan osallistuvat, milj. 1,1 1,1 1,1
Lasten ja nuorten (6—18 -v.) osallistuminen seuratoimintaan      
—määrä 430 000 430 000 430 000
— %-osuus kansalaistoimintaan osallistuvista 43 43 45
Eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen      
Urheilija-apurahat 79 95 105

1) Lähde: 2007 ja 2008 Kansanterveyslaitos (AVTK), 2010 OPM

2) Lähde: Kansallinen liikuntatutkimus (SLU), Nuori Suomi, 2009

Nuorisotyö ja -politiikka

Nuorisolain (72/2006) mukaisesti nuorisotyön ja -politiikan tavoitteet sijoittuvat kolmelle tulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistäminen, nuorten sosiaalinen vahvistaminen sekä nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen. Samalla toimeenpannaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelmaa nuorisotyön alueella. Maahanmuuttajanuoret otetaan huomioon läpäisevästi nuorisotyön ja -politiikan tukitoimissa.

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa yhteiskunnassa. Aktiivista kansalaisuutta edistetään luomalla edellytyksiä jokaiselle nuorelle omaan harrastukseen, yhteisön jäsenyyteen ja yhteiskuntaan vaikuttamiseen. Nuorten osallistumis-, vaikuttamis- ja kuulemisjärjestelmiä kehitetään. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.

Nuorten sosiaalinen vahvistaminen

Nuorille suunnataan elämäntaitoja parantavia toimenpiteitä. Nuorten työpajatoiminnan tavoitteena on nuorten arjen- ja työelämävalmiuksien vahvistaminen sekä nuorisotyöttömyyden vähentäminen. Pajatoiminnan tehoa lisätään etsivän työparitoiminnan avulla. Ehkäisevällä päihde- ja huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden ja alkoholin käyttöä ja kokeilua.

Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen

Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla valtioneuvoston nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Huolehditaan vuonna 2007 valmistuneen valtioneuvoston lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, seurannasta ja arvioinnista. Seurataan nuorten elinoloja nuorten elinolotiedostojen avulla.

Nuorisotyön tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Nuorten aktiivinen kansalaisuus      
Nuorisotoimialan tuetut järjestöt (lkm) 106 105 105
Jäseniä järjestöissä (hlöä) 850 000 850 000 850 000
       
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen      
Nuorten työpajat, lkm 200 200 1801)
Nuoret pajoissa, lkm/vuosi 8 081 9 000 10 000
Koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan sijoittuneet, % 74 70 70
Nuorisotyöttömät, lkm 22 200 22 550 36 000
       
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen      
Kuntia nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen piirissä (lkm) 230 240 250
Nuoret palvelujen piirissä (%) 71 82 90

1) Kuntaliitokset alentavat kuntien lukumäärää.

Kirkollisasiat

Opetusministeriön toimialaan kuuluvat evankelis-luterilainen kirkko, ortodoksinen kirkkokunta sekä muut uskonnolliset yhdyskunnat. Lisäksi toimialaan kuuluu hautaustoimen yleinen järjestäminen, jossa lähtökohtana on uskonnonvapauden ja yhdenvertaisuuden sekä arvokkuuden ja kunnioittavuuden toteutuminen.

Opetusministeriön tavoitteena on turvata suotuisat toimintaedellytykset evankelis-luterilaiselle kirkolle, ortodoksiselle kirkkokunnalle ja muille uskonnollisille yhdyskunnille ja edistää mahdollisuuksia uskonnon tunnustamiseen ja harjoittamiseen sekä muilla tavoin edistää uskonnonvapauden toteutumista.

Kansainvälinen yhteistyö

Vahvistetaan suomalaisen koulutuksen ja osaamisen vientiä hyödyntämällä olemassa olevaa kansainvälistä kiinnostusta sekä suomalaisten koulutuksen järjestäjien ja muiden toimijoiden korkeaa osaamista.

Vaikutetaan Euroopan unionissa sekä kansainvälisissä järjestöissä Suomen tavoitteiden edistämiseen koulutus- ja tutkimuspolitiikkaa, kulttuuri-, audiovisuaali-, liikunta- sekä nuorisopolitiikkaa koskevissa asioissa.

Valtionosuusmäärärahat opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
      2009 2010  
    2008 varsinainen varsinainen 2009/2010
    tilinpäätös talousarvio talousarvio muutos 
           
29.10.30 Yleissivistävä koulutus 543 549 685 500 740 671 55 171
29.10.34 Koulurakentaminen 57 400 55 700 55 700 0
29.20.30 Ammatillinen koulutus 561 200 624 809 653 673 28 864
29.30.30 Vapaa sivistystyö 152 090 157 569 163 359 5 790
29.30.31 Ammatillinen lisäkoulutus 126 113 135 461 147 240 11 779
29.30.32 Oppisopimuskoulutus 141 116 126 237 135 151 8 914
29.30.51 Ammatilliset erikoisoppilaitokset 18 494 19 684 20 195 511
29.40.30 Ammattikorkeakoulut 376 425 390 472 403 546 13 074
29.80.30 Kirjastot 3 257 3 832 4 421 589
29.80.31 ja 52 Teatterit ja orkesterit 56 972 67 938 78 866 10 928 
29.80.32 ja 52 Museot 25 192 30 875 37 642 6 767
29.80.33 Kuntien kulttuuritoiminta 106 106 106 0
29.80.34 Kirjastorakentaminen 5 800 5 400 6 000 600
29.90.50 ja 52 Liikunnan koulutuskeskukset 15 973 16 183 16 599 416
29.90.50 Kuntien liikuntatoimi 16 996 18 794 18 886 92
29.91.50 Kuntien nuorisotyö 7 272 7 539 7 815 276
Yhteensä   2 107 955 2 346 099 2 489 870 143 771
           
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta        
           
Kunnat ja kuntayhtymät 992 847 1 102 667 1 170 239 67 572
— Kunnat -239 276 -264 640 -280 857 -16 217
— Kuntayhtymät 1 232 123 1 367 307 1 451 096 83 789
Yksityiset 1 115 108 1 243 432 1 319 631 76 199

Vuoden 2010 valtionosuusprosentti on opetustoimessa 41,89.

Esi- ja perusopetuksen, kuntien kirjasto- ja kulttuuritoimen sekä asukaskohtaisesti rahoitetun taiteen perusopetuksen valtionosuusmäärärahat, yhteensä noin 1 570 milj. euroa, on siirretty kuntien peruspalvelujen järjestämiseen tarkoitetun valtionosuuden piiriin valtiovarainministeriön pääluokkaan luvun 28.90 perusteluihin viitaten.

Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat

Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Veikkausvoittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon.

Veikkaus Oy:n varsinainen tuottoarvio vuodelle 2010 on 462,7 milj. euroa eli 11,8 % enemmän v. 2009 talousarvioon verrattuna. Tämä johtuu siitä, että tuottoarvion lähtökohdaksi on otettu reaalisempi Veikkaus Oy:n tuottoarvion kehitys. Tuottoarvio on kohdennettu edunsaajille jakosuhdelain mukaisessa suhteessa.

Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.40.53 tieteen tukemiseen 89,9 milj. euroa, momentilta 29.80.52 taiteen tukemiseen 197,9 milj. euroa, momentilta 29.90.50 liikunnan tukemiseen 128,5 milj. euroa ja momentilta 29.91.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 46,2 milj. euroa. Taiteen veikkausvoittovaroista ei enää vuonna 2010 rahoiteta kirjastojen valtionosuuksia.

Tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön valtionrahoituksen määräksi luvuissa 29.40, 80, 90 ja 91 vuodelle 2010 ehdotetaan 925,3 milj. euroa, mistä 462,7 milj. euroa eli 50,0 % myönnetään veikkausvoittovaroista.

Veikkausvoittovarat ja samoihin tarkoituksiin myönnetyt muut määrärahat, milj. euroa
  2003
TP
2004
TP
2005
TP
2006
TP
2007
TP
2008
TP
2009
TA
2010
TA
                 
Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus 86,6 87,3 89,8 90,8 110,6 115,2 119,5 0
— veikk.varat 58,6 59,0 48,5 39,9 36,5 24,7 13,1 0
— budj.varat 28,0 28,3 41,3 50,9 74,1 90,5 106,4 01)
                 
Tiede 210,5 239,9 239,8 261,3 270,6 283,7 326,5 348,2
— veikk.varat 75,8 75,7 75,7 79,5 76,6 77,1 81,3 89,9
— budj.varat 134,7 163,8 164,1 181,8 194,0 206,6 245,2 258,3
                 
Taide 228,0 243,2 260,0 274,3 281,6 311,2 350,3 385,5
— veikk.varat 130,1 128,6 136,8 150,4 152,3 164,5 178,8 197,9
— budj.varat 97,9 114,6 123,2 123,9 129,3 146,7 171,5 187,6
                 
Liikunta 85,8 90,0 93,1 99,1 101,4 106,7 119,4 130,4
— veikk.varat 83,9 88,1 90,0 97,8 100,1 104,0 116,1 128,5
— budj.varat 1,9 1,9 3,1 1,3 1,3 2,7 3,3 1,8
                 
Nuoriso 22,3 30,8 34,3 39,9 42,7 47,0 52,2 61,3
— veikk.varat 20,7 28,6 31,5 35,2 36,0 37,4 41,8 46,2
— budj.varat 1,6 2,2 2,8 4,7 6,7 9,6 10,4 15,0
                 
Veikkausvoittovarat yhteensä ilman kirjastoa 348,4 351,4 334,0 362,9 365,0 383,2 417,9 462,7
Veikkausvoittovarat yhteensä 369,1 380,0 382,5 402,8 401,5 407,9 431,0 462,7

1) Kirjastojen käyttökustannusten valtionosuus on siirretty vuodesta 2010 lukien rahoitettavaksi valtiovarainministeriön pääluokasta.

Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
  Veikkausvoittovarat Yleiset
budjettivarat
Yhteensä
       
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot 2 712 000 2 530 000 5 242 000
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 59 030 000 209 099 000 268 129 000
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille 37 998 000 40 868 000 78 866 000
Valtionosuus ja -avustus museoille 18 162 000 19 480 000 37 642 000
Liikunnan koulutuskeskukset 18 295 000 1 840 000 20 135 000
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy 1 400 000 15 023 000 16 423 000

Hallinnonalan tietohallinto

Opetusministeriön hallinnonalan tietohallintostrategian 2006—2015 toteuttamista jatketaan. Tietohallintostrategian linjausten mukaisesti opetuksen, tutkimuksen ja kulttuurin yhteistä tietopohjaa vahvistetaan ja uudet palvelut toteutetaan sähköisinä. Hallinnonalalla siirrytään kaikessa hallinnon sisäisessä ja virastojen välisessä toiminnassa yksinomaan sähköiseen asiointiin ja sähköiseen hallintoon. Tietohallinnon kustannustehokkuutta parannetaan edelleen. Keskeisiä keinoja ovat yhteisten palvelujen ja muiden resurssien käytön lisääminen ja yhteistyö hankintojen toteuttamisessa.

Tietohallintostrategian mukaisia hankkeita vuonna 2010 ovat: sähköinen asianhallinta, työryhmäpalvelu ja sähköisten aineistojen pitkäaikaissäilytykseen liittyvät hankkeet.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Julkisen sektorin tuottavuuden lisääminen on osa hallitusohjelmaan kirjattua hallituksen talouspoliittista strategiaa. Tuottavuusohjelman toimenpiteitä selvitetään yksityiskohtaisemmin asianomaisten lukujen yhteydessä. Yliopistouudistuksen yhteydessä siirtyy yliopistojen ja harjoittelukoulujen henkilöstö valtion virastoja koskevan valtion budjettitalouden ulkopuolelle.

Opetusministeriön hallinnonalalla toteutetaan tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2010 on noin 536 henkilötyövuotta.

Henkilötyövuosivähennykset opetusministeriön hallinnonalalla vuonna 2010
   
Opetusministeriö -6,0
Opetushallitus -12,4
Valtion yleissivistävät oppilaitokset -0,8
Valtion ammatilliset oppilaitokset -0,6
Opetusalan koulutuskeskus Opeko1) -60,5
Yliopistot2) -250,0
Harjoittelukoulut2) -16,2
Yliopistojen palvelukeskus Certia1) -160
Suomen Akatemia -4,0
Arkistolaitos -3,0
Kotimaisten kielten tutkimuskeskus -2,4
Varastokirjasto -0,6
Valtion taidemuseo -4,4
Museovirasto -12,0
Näkövammaisten kirjasto -3,0
Yhteensä -535,9

1) Opetusalan koulutuskeskus Opeko ja Yliopistojen palvelukeskus Certia yhtiöitetään

2) Yliopistojen ja harjoittelukoulujen tuottavuustavoitteet sisällytetään uusimuotoisten yliopistojen valtionapuperusteisiin.

Vuoden 2010 talousarvioesitykseen liittyvät sukupuolivaikutukset

Opetusministeriön hallinnonalan määrärahoista yli puolet on siirtomenoja, joiden vaikutukset sukupuolten asemaan riippuvat rahoituksen saajien päätöksistä.

Naisten ja miesten koulutustaso eroaa nuorissa ikäryhmissä varsin huomattavasti naisten eduksi. Perusopetuksen suorittamatta jättäminen, pelkän perusopetuksen varaan jääminen sekä ammatillisen tai korkeakoulutuksen keskeyttäminen on tyypillistä erityisesti poikaoppilaille ja miesopiskelijoille. Perusopetuksen laadun parantamisen, joustavan perusopetuksen käytäntöjen, ammatilliseen koulutukseen valmistavan koulutuksen kehittämisen (ammattistartin) ja ammatillisen koulutuksen lisättyjen opiskelijapaikkojen arvioidaan pidemmällä aikavälillä pienentävän erityisesti ilman ammatillista koulutusta jäävien osuutta väestöstä ja siltä osin sukupuolten koulutustasoeroja.

Tyttöjen ja poikien segregoituneet opiskeluvalinnat pitävät yllä työelämän segregaatiota. Jatketaan toimia, joilla vaikutetaan tyttöjen ja poikien opiskeluvalintoihin.

Kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikan toiminnot suuntautuvat lähtökohtaisesti sukupuolineutraalisti. Toisaalta esimerkiksi liikuntatoimen valtionavustuspolitiikan lähtökohtana on liikuntalain mukainen tasa-arvon edistäminen, ja tämä otetaan huomioon avustuskriteereissä. Erityisenä painopisteenä liikuntatoimessa on sukupuolinäkökulman huomioonottaminen valmentaja- ja ohjaajakoulutuksen kehittämisessä. Nuorisotyössä rahoitusta voidaan tarvittaessa suunnata eriytetysti tyttöjen ja poikia koskeviin hankkeisiin. Monikulttuurisuuden lisääntyessä eriytetyn toiminnan tarve tulee kasvamaan.

Opetusministeriö seuraa tilastoinnin ja tutkimusten avulla hallinnonalansa toimintojen sukupuolivaikutuksia ja ottaa nämä huomioon talousarviota laadittaessa.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
  2009
varsinainen
talousarvio
2010
varsinainen
talousarvio
       
29.10.34 Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — yleissivistävän koulutuksen perustamishankevaltuus 71,00 86,50
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 55,00 55,00
29.30.52 Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — perustamishankevaltuus 1,00 1,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 1,50 1,50
29.40 Korkeakouluopetus ja tutkimus    
  — Suomen Akatemian tutkimushankevaltuus 258,50 361,46
29.80.34 Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)    
  — perustamishankevaltuus 4,50 5,00
  — laajuuksien vahvistamisvaltuus 3,50 3,50
29.80.54 Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha)    
  — valtionavustus Svenska Teaternin peruskorjaukseen - 30,00
29.80.75 Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)    
  — perusparannus- ja pienhankevaltuus 1,80 1,60

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2008—2010

    v. 2008
tilinpäätös
1000 €
v. 2009
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2010
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2009—2010
    1000 € %
             
01. Hallinto, kirkollisasiat ja toimialan yhteiset menot 274 408 215 277 118 347 - 96 930 - 45
01. Opetusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 25 922 26 615 25 943 - 672 - 3
02. Opetushallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 22 864 21 039 21 517 478 2
03. Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 8 352 8 773 8 759 - 14 - 0
04. Koulutuksen ja korkeakoulujen arviointi (siirtomääräraha 2 v) 2 289 2 289 0
21. Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v) 4 686 4 061 4 511 450 11
22. Eräät käyttöoikeuskorvaukset (siirtomääräraha 3 v) 14 563 14 563 15 313 750 5
29. Opetusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 142 896 135 000 30 800 - 104 200 - 77
50. Eräät avustukset (kiinteä määräraha) 585 585 585
51. Avustukset kirkolliseen ja uskonnolliseen toimintaan (kiinteä määräraha) 2 571 2 524 2 547 23 1
(62.) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus opetusministeriön osalta (arviomääräraha) 49 148
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 2 021 2 117 2 083 - 34 - 2
(70.) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 800
88. Osakehankinnat (siirtomääräraha 2 v) 4 000 4 000 0
10. Yleissivistävä koulutus 667 190 813 434 855 094 41 660 5
01. Valtion yleissivistävän koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 49 305 54 742 46 482 - 8 260 - 15
02. Ylioppilastutkintolautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 15 2 6 4 200
20. Yleissivistävän koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 16 299 16 144 10 889 - 5 255 - 33
30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 543 550 685 500 740 671 55 171 8
34. Valtionosuus ja -avustus oppilaitosten perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 57 400 55 700 55 700
51. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 621 1 346 1 346
20. Ammatillinen koulutus 600 816 637 694 666 363 28 669 4
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 35 156 8 425 8 300 - 125 - 1
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v) 3 026 3 026 3 026
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 1 434 1 434 1 364 - 70 - 5
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 561 200 624 809 653 673 28 864 5
30. Aikuiskoulutus 471 754 475 200 502 958 27 758 6
20. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v) 14 209 15 359 24 233 8 874 58
21. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) 9 304 10 104 3 010 - 7 094 - 70
30. Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 152 090 157 569 163 359 5 790 4
31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha) 126 113 135 461 147 240 11 779 9
32. Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha) 141 116 126 237 135 151 8 914 7
51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 18 494 19 684 20 195 511 3
52. Valtionavustus vapaan sivistystyön perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 1 000 1 000 1 000
53. Valtionavustus järjestöille (kiinteä määräraha) 9 428 9 786 8 770 - 1 016 - 10
40. Korkeakouluopetus ja tutkimus 2 397 886 2 574 415 2 607 267 32 852 1
01. Suomen Akatemian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 34 968 36 171 9 333 - 26 838 - 74
02. Arkistolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 19 032 21 115 20 465 - 650 - 3
03. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 681 2 645 2 530 - 115 - 4
04. Varastokirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 573 1 587 1 615 28 2
05. Yliopistojen palvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 15 000 8 000 10 - 7 990 - 100
20. Korkeakoululaitoksen ja tieteen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v) 35 025 25 320 21 436 - 3 884 - 15
30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 376 425 390 472 403 546 13 074 3
50. Valtionrahoitus yliopistojen toimintaan (siirtomääräraha 2 v) 1 485 863 1 574 203 1 678 576 104 373 7
51. Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat (siirtomääräraha 3 v) 137 433 169 941 209 099 39 158 23
52. Erityinen valtionrahoitus Helsingin yliopiston opetus- ja tutkimustoimintaan (kiinteä määräraha) 5 500 5 500 0
53. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen (arviomääräraha) 77 034 81 256 89 964 8 708 11
66. Rahoitusosuudet kansainvälisille järjestöille (arviomääräraha) 12 852 13 705 15 193 1 488 11
87. Valtion rahoitus Aalto-yliopiston pääomaan (kiinteä määräraha) 200 000 200 000 100 000 - 100 000 - 50
88. Valtion rahoitus Tampereen teknillisen yliopiston säätiön pääomaan (kiinteä määräraha) 50 000 50 000
(50.) Yliopisto-opetus ja -tutkimus
(60.) Tiede
70. Opintotuki 782 752 870 973 890 413 19 440 2
01. Opintotuen muutoksenhakulautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 668 685 699 14 2
52. Opintolainojen valtiontakaus (arviomääräraha) 39 195 25 500 32 500 7 000 27
55. Opintoraha ja asumislisä (arviomääräraha) 678 314 776 394 789 020 12 626 2
57. Korkeakouluopiskelijoiden ateriatuki (arviomääräraha) 24 135 27 300 27 100 - 200 - 1
58. Avustus vuokrakustannusten korvaamiseen (siirtomääräraha 2 v) 4 294 4 494 4 494
59. Lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuki (arviomääräraha) 36 146 36 600 36 600
80. Taide ja kulttuuri 337 578 363 254 385 453 22 199 6
01. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 194 5 420 5 200 - 220 - 4
02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 18 001 18 556 18 948 392 2
03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 852 2 678 2 570 - 108 - 4
04. Museoviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 18 534 18 863 19 527 664 4
05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 7 157 6 968 6 484 - 484 - 7
06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 4 740 5 520 6 692 1 172 21
07. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 590 611 616 5 1
08. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 922 967 978 11 1
30. Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan (arviomääräraha) 3 257 3 832 4 421 589 15
31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin (arviomääräraha) 19 444 29 990 40 868 10 878 36
32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille (arviomääräraha) 6 785 12 468 19 480 7 012 56
33. Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen (arviomääräraha) 106 106 106
34. Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v) 5 800 5 400 6 000 600 11
(36.) Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen avustus (siirtomääräraha 2 v) 2 000 - 2 000 - 100
40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha) 252 252 252
50. Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) 11 325 11 695 10 375 - 1 320 - 11
51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha) 11 407 13 160 13 160
52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha) 189 204 191 886 197 922 6 036 3
53. Valtionavustus tilakustannuksiin (kiinteä määräraha) 17 542 18 000 18 634 634 4
54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin (kiinteä määräraha) 3 816 3 746 3 764 18 0
55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v) 2 000 2 000 2 600 600 30
56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 800 800 100 - 700 - 87
70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v) 2 145 2 500 1 500 - 1 000 - 40
72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v) 739 739 739
75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v) 4 950 5 080 4 500 - 580 - 11
95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha) 17 17 17
90. Liikuntatoimi 106 704 119 413 130 361 10 948 9
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen (arviomääräraha) 103 951 116 082 128 521 12 439 11
52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille (kiinteä määräraha) 2 753 3 331 1 840 - 1 491 - 45
91. Nuorisotyö 47 045 52 662 61 290 8 628 16
50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha) 37 422 41 789 46 267 4 478 11
51. Nuorten työpajatoiminta, ehkäisevä huumetyö sekä tunnustuspalkinnot (siirtomääräraha 2 v) 9 623 10 873 15 023 4 150 38
  Yhteensä 5 686 132 6 122 322 6 217 546 95 224 2

  Henkilöstön kokonaismäärä 35 228 34 631 3 564    

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Täydentävässä talousarvioesityksessä opetusministeriön hallinnonalan valtionosuudet on mitoitettu ottaen huomioon tarkistettuun kustannustason muutosarvioon perustuva valtioneuvoston 1.10.2009 antama asetus valtion rahoituksen perusteena käytettävistä opetus- ja kulttuuritoimen sekä vapaan sivistystyön keskimääräisistä yksikköhinnoista vuonna 2010 (724/2009). Tarkistus perustuu valtiovarainministeriön arvioon kustannustason muutoksesta, jonka mukaan kuntien valtionosuuksien laskennan perusteena oleva kustannustason täysimääräinen tarkistus on noussut 0,2 prosenttiyksiköllä 2,6 prosenttiin. Kansanopistojen, kesäyliopistojen, valtakunnallisten liikunnan koulutuskeskusten, opintokeskusten, ammatillisten erikoisoppilaitosten, teattereiden, orkestereiden ja museoiden tarkistetuissa yksikköhinnoissa vuodelle 2010 on otettu vastaava muutos huomioon.

Valtiovarainvaliokunta:

Yleistä. Opetusministeriön hallinnonalalla talousarvioesityksen painopisteitä ovat perusopetuksen, korkeakoulutuksen ja tutkimuksen laadun kehittäminen sekä aikuiskoulutuksen vahvistaminen. Nuorten koulutusmahdollisuuksien parantamiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn suunnataan lisää määrärahoja. Perusopetus paremmaksi -ohjelmaan esitetään suunnattavaksi ensi vuonna yhteensä 62 miljoonaa euroa. Tästä ryhmäkokojen pienentämiseen suunnataan 30 miljoonaa euroa ja erityisopetuksen vahvistamiseen 15 miljoonaa euroa. Lisäksi kerhotoiminnan tukemiseen ohjataan 8 miljoonaa euroa. Myös taiteen perusopetuksen, joustavan perusopetuksen, aamu- ja iltapäivätoiminnan sekä vieraskielisten oppilaiden äidinkielen ja suomi/ruotsi -toisena kielenä opetuksen voimavaroja lisätään.

Hallituksen esityksessä painottuvat myös taiteen ja kulttuurin toimintaedellytysten varmistaminen, terveysliikunnan ja liikunnan kansalaistoiminnan edistäminen sekä nuorten sosiaalinen vahvistaminen. Kohonneet määrärahat parantavat kulttuurin toimintaedellytyksiä ja tuovat vakautta tilanteessa, jossa talouselämän yleinen epävarmuus olisi muuten vaikeuttamassa kulttuurin toimintaa. Valiokunta pitää oikeina myös liikuntabudjetin uusia tukimuotoja, joita ovat urheiluopistojen opintosetelikokeilu sekä nuorten harjoitteluohjelma liikuntajärjestöissä. Urheiluopistojen opintosetelityyppisillä avustuksilla on tarkoitus tukea vähävaraisten henkilöiden (esim. erityisryhmät, työttömät, ikääntyneet) terveyttä edistävää liikuntaa sekä maahanmuuttajien kotouttamista liikunnan avulla. Nuorten harjoitteluohjelman avulla on tarkoitus lieventää nuorisotyöttömyyttä tarjoamalla nuorille mahdollisuuksia työharjoitteluun liikuntajärjestöissä.

Taloustilanteen heiketessä joudutaan tarkasti harkitsemaan määrärahojen käyttö huomioiden erityisesti nuorten työllisyystilanne. Ensisijaisen tärkeää on nähdä laadukkaan koulutuksen merkitys investointina tulevaisuuteen ja keinona Suomen selviytymiselle taantumasta. Aikuiskoulutuspaikkojen lisäyksellä vastataan taantuman tuomiin kasvaneisiin tarpeisiin ja edistetään työllisyyttä. Hallituksen esityksessä ehdotetaan monia lisämäärärahoja, jotka tukevat tätä tavoitetta. Niitä ovat ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen lisäkoulutuksen lisämäärärahat sekä korkeakoulutetuille suunnattava oppisopimustyyppinen täydennyskoulutus ja ammattikorkeakoulututkintoon johtavan aikuiskoulutuksen tarjonnan lisääminen.

Elvytyksen kannalta tärkeää on myös, että perustamiskustannusten valtionosuuksien myöntämisvaltuutta ja määrärahoja korotetaan. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että koulujen peruskorjaustarve on edelleen moninkertainen siihen verrattuna, mitä valtio voi perustamiskustannuksia tukea. Valtion osuuden määrä (25—50 %) johtaa myös monessa tapauksessa siihen, että perustamishankkeen aloitusta ei määrää kiireisin tarve vaan kunnan mahdollisuus vastata omasta rahoitusosuudestaan. Huomattava myös on, että koulujen ja kirjastojen perustamishankkeet ovat elvyttäviä toimenpiteitä. Siksi on tärkeää, että kohteiden valinnassa huomioidaan myös hankkeen tosiasialliset työllisyysvaikutukset.

Syrjäytymisen ehkäiseminen. Nuorten syrjäytymisen ehkäisyn toimenpiteitä toteutetaan eri hallinnonaloilla, hallinnonalojen välisellä yhteistyöllä sekä lukuisien hankkeiden toimesta. Laajan, moniammatillisen yhteistyön lisäksi seudullisen yhteistyön tarve on lisääntynyt lasten ja nuorten kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja syrjäytymisen ehkäisyyn liittyvissä asioissa. Yhteistyöhön perustuvien toimintamallien hyöty on näkynyt palvelujen tehostumisena ja monipuolistumisena lapsen tai nuoren näkökulmasta.

Valiokunta pitää tärkeänä, että rakenteita ja järjestelmiä edelleenkin kehitetään syrjäytymisen estämistä tukevaan suuntaan. Ennalta ehkäisevät palvelut, kuten liikunta- ja nuorisotyö, kulttuuripalvelut ja koulun oppilashuolto, ovat ensisijaisesti nuorten kannalta tärkeitä, mutta myös kuntien kannalta huomattavasti taloudellisempia kuin syrjäytymisestä aiheutuvat toimenpiteet jälkikäteen hoidettuina. Monet lapset ja nuoret lisäksi selviytyisivät ongelmista huolimatta kohtuullisesti, jos he saisivat ajoissa tukea lähiyhteisöltä ja palveluista sekä onnistumisen kokemuksia esim. harrastuksissa.