Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

01. (29.50.21) Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 358 388 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 1 065 000 euroa täydennyskoulutuksen hintojen alentamiseen yliopistojen omien päätösten mukaisesti,

2) enintään 500 000 euroa muun liiketaloudellisen maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen,

3) enintään 650 000 euroa yliopiston yksin tai yhdessä muiden kanssa perustamien valtion talousarviosta annetun lain (423/1988) 3 a §:n 1 momentin 7 kohdassa tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden perustamisesta ja valtiolle kuuluvien osakkeiden merkitsemisestä ja muista omistusjärjestelyistä sekä yhtiöiden toiminnan käynnistämisestä aiheutuviin menoihin ja

4) yliopistojen opettajille, tutkijoille ja opiskelijoille myönnettäviin tutkimusta ja koulutusta edistävien apurahojen maksamiseen, opiskelijoille opintoihin liittyvän harjoittelun järjestämiseen sekä yliopistojen toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista ja rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Kohdassa 3 tarkoitetut yliopistoyhtiöt perustetaan yliopiston esityksestä opetusministeriön päätöksellä. Perustetuissa yliopistoyhtiöissä valtiolle kuuluvia osakkeita hallinnoi asianomainen yliopisto. Yliopistot oikeutetaan hyväksymään tässä tarkoitettujen yliopistoyhtiöiden osakkeiden luovutus, merkitsemättä jättäminen tai vastaava osakejärjestely, joka aiheuttaa valtion määräysvallan tai määräenemmistövallan menetyksen taikka, muussa kuin valtionyhtiössä, määrävähemmistön hallinnan menetyksen.

Määrärahan käytön edellytyksenä kohdan 3 käyttötarkoitukseen on, että

a) perustettava yliopistoyhtiö toteuttaa välittömästi yliopistolain 4 §:ssä yliopiston tehtäväksi säädettyä yhteiskunnallista vuorovaikutusta sekä tutkimustulosten tai taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä; tai

b) perustettava yliopistoyhtiö vahvistaa mahdollisuuksia hyödyntää yliopistojen toimintaa ja sen tuloksia liiketoiminnassa kotimaassa tai kansainvälisesti;

c) perustettavan yliopistoyhtiön toimialaksi on määritelty tämän kappaleen a tai b kohdan mukainen liiketoiminta.

Osakkeiden hallinnoinnista ja myynnistä saatavat tulot otetaan 5 000 000 euroon saakka nettobudjetoinnissa huomioon asianomaisen yliopiston tuloina. Yliopistot oikeutetaan luovuttamaan hallinnassaan olevia valtiolle kuuluvia immateriaalioikeuksia ja muuta irtainta omaisuutta apporttina perustettaville yliopistoyhtiöille enintään 1 500 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Kohdassa 3 tarkoitettujen osakkeiden hallinnoinnissa noudatetaan muutoin mitä laissa valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä (740/1991) säädetään.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen yliopistojen suoritteista perittävistä maksuista (1200/2006).

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 250 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Helsingin yliopisto, mistä vähintään 2 765 000 euroa Svenska social- och kommunalhögskolanille 305 198 000
Jyväskylän yliopisto 108 656 000
Oulun yliopisto 130 418 000
Joensuun yliopisto 62 448 000
Kuopion yliopisto 57 502 000
Turun yliopisto 123 435 000
Tampereen yliopisto 89 255 000
Åbo Akademi 53 140 000
Vaasan yliopisto 21 943 000
Lapin yliopisto 31 023 000
Teknillinen korkeakoulu 125 268 000
Tampereen teknillinen yliopisto 68 376 000
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 39 417 000
Helsingin kauppakorkeakoulu 25 876 000
Svenska handelshögskolan 13 933 000
Turun kauppakorkeakoulu 14 959 000
Sibelius-Akatemia 27 529 000
Teatterikorkeakoulu 10 893 000
Taideteollinen korkeakoulu, mistä vähintään 2 800 000 euroa elokuva- ja lavastustaiteen osaston toimintamäärärahaa 29 200 000
Kuvataideakatemia 5 052 000
Opetusministeriön käytettäväksi 14 867 000
Yhteensä 1 358 388 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 1 781 088 1 831 263 1 926 388
Bruttotulot 518 300 535 000 568 000
Nettomenot 1 262 788 1 296 263 1 358 388
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 258 165    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 264 890    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
    2008
  2007 varsinainen
  budjetoitu talousarvio
     
Maksullisen toiminnan tuotot    
— suoritteiden myyntituotot 225 784 222 592
     
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 219 822 213 013
     
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 5 962 9 579
Kustannusvastaavuus, % 102,8 104,5
     
Hintatuki 965 1 565
     
Kustannusvastaavuus tuen jälkeen 6 927 11 144

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
    2008
  2007 varsinainen
  budjetoitu talousarvio
     
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot    
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 164 031 196 992
— EU:lta saatava rahoitus 59 797 65 748
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 92 595 105 107
Tulot yhteensä 316 423 367 847
     
Hankkeiden kokonaiskustannukset 364 590 427 484
     
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -48 167 -59 637
Kustannusvastaavuus, % 86,8 86,0

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 46 300
Valtion palkkausjärjestelmä 3 536
Yliopistojen toimintaedellytysten turvaaminen (tasokorotus) 20 000
Yliopistojen täydennyskoulutuksen tukeminen 500
Tuottavuustoimet (-250 htv) -1 000
Yhteensä 69 336

Selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 1 302 088 000 euroon nähden on 51 300 000 euroa, mistä 46 300 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 5 000 000 euroa tuottavuustoimenpiteistä aiheutuvien kustannussäästöjen aiemmin päätettyä suuremmasta palauttamisesta yliopistoille. Tuottavuushyödyn palautuksen korotus on tarkoitus tehdä kahtena vuonna ennen yliopistolaitoksen organisaatiouudistusta.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunnan mielestä on keskeistä toteuttaa hallitusohjelmassa yliopistoille koulutukseen ja tutkimukseen sekä innovaatiokyvyn parantamiseen kohdistetut tavoitteet. Varsinaisessa hallituksen talousarvioesityksessä ehdotettu 20 miljoonan euron lisäys ei valiokunnan näkemyksen mukaan kuitenkaan riitä, kun otetaan huomioon muun muassa yliopistojen toimintamenojen huono reaalikasvu pidemmällä aikavälillä, kustannustason nousu ja erityisesti tilakustannusten nousupaineet, sekä valtion tuottavuushankkeen edellyttämät määrärahan supistukset 11 miljoonaa euroa. Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan, että valtion tuottavuusohjelmaa toteutetaan siten, ettei se heikennä yliopistokoulutuksen laatua sekä tieteen ja tutkimuksen vaikuttavuutta. Hallitusohjelman mukaisesti kuitenkin jatketaan edellisen hallituksen aloittaman tuottavuusohjelman toteuttamista ja vähennetään puolet 250 henkilötyövuotta vastaavasta määrärahasta. Asiantuntijakuulemisessa on kuitenkin tullut selkeästi esille tuottavuusohjelman vaaralliset vaikutukset yliopistojen tutkimukselle ja opetukselle. Sen vuoksi valiokunta pitää tärkeänä, että täydentävässä talousarvioesityksessä yliopistojen perusrahoitukseen lisätään 5 miljoonaa euroa. Tällä lisämäärärahalla kompensoidaan tuottavuustoimenpiteiden vaikutuksia ja tuetaan yliopistojen rakenteellista uudistamista. Korotus on hallituksen mukaan tarkoitus tehdä kahtena vuonna ennen yliopistolaitoksen organisaatiouudistusta.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että opiskelijamäärä opettajaa kohti on yksi indikaattori, jolla arvioidaan yliopiston laatua. Suomen yliopistoissa opettaja/opiskelijasuhdeluku on meillä kilpailijamaihin verrattuna huono. Suomessa suhdeluku on eräissä vertailuissa lähes 20, kun se kansainvälisissä huippuyliopistoissa on jopa alle kymmenen. Asiantuntijakuulemisen perusteella 250 henkilötyövuoden vähentäminen vaikuttaisi väistämättä myös opettaja/opiskelijasuhteeseen. Se haittaisi myös tutkijanuran kehittämistä lisäämällä entisestään määräaikaisten, kilpailtuihin tutkimusvaroihin perustuvien lyhyiden työsuhteiden merkitystä nuorille tutkijoille. Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaan tuottavuusvähennyksiä ei kohdenneta opetukseen eikä tutkimukseen.

Valiokunnan mielestä on välttämätöntä varmistaa yliopistojen toimintaedellytyksiä kehittävien toimien käyttöönotto ja niiden edellyttämä riittävä resursointi. Valiokunta painottaa, ettei innovaatioyliopiston perustaminen saa missään vaiheessa heikentää muiden yliopistojen perusrahoitusta ja mahdollisuuksia laadukkaan koulutuksen järjestämiseksi eri puolilla maata.

Edellä olevan perusteella momentille lisätään 5 000 000 euroa yliopistojen toimintamenoihin. Ottaen huomioon täydentävän talousarvioesityksen lisäys ja valiokunnan lisäämä määräraha yliopistojen toimintamenomäärärahat lisääntyvät yhteensä 10 miljoonalla eurolla verrattuna hallituksen varsinaiseen talousarvioesitykseen.


2008 talousarvio 1 358 388 000
2007 IV lisätalousarvio 7 211 000
2007 talousarvio 1 289 052 000
2006 tilinpäätös 1 269 512 999