Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
              50. Eräät avustukset
              70. Kaluston hankinta
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

80. Taide ja kulttuuriPDF-versio

Selvitysosa:Taide- ja kulttuuripolitiikan tavoitteena on

1) luoda suotuisat toimintaedellytykset taiteen ja kulttuurin toimijoille,

2) luoda kansalaisille mahdollisuudet monipuolisiin ja laadukkaisiin taide-elämyksiin ja kulttuuripalveluihin sekä,

3) edistää toimijoiden kansallista ja kansainvälistä verkostoitumista.

Taiteellisen ja muun luovuuden edellytysten parantaminen.Taide- ja kulttuuritoimintojen vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja taloudelliseen kehitykseen, kulttuurituotteiden ja palvelujen vientiin sekä alueelliseen kehitykseen pyritään lisäämään. Seurataan luovuusstrategian toteutumista. Vahvistetaan taiteen, kulttuurin ja luovan toiminnan sivistyksellistä, sosiaalista ja kansantaloudellista tietoperustaa.

Taiteen keskustoimikuntaa ja taidetoimikuntajärjestelmää kehitetään valtakunnallisena kokonaisuutena. Teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuuksia lisätään.

Kehitetään ja vahvistetaan tekijänoikeutta luovuuden, luovan talouden ja luovien toimialojen perustana. Parannetaan tekijänoikeuslainsäädännön ja -järjestelmän toimivuutta teosten luomis- ja käyttöympäristöjen sekä levitys- ja välitystekniikoiden muutoksessa. Edistetään tekijänoikeudellista sopimista ja hyviä käytäntöjä. Tekijänoikeudellista osaamista ja koulutusta lisätään ja kehitetään.

Kulttuurisektorin tietoyhteiskuntakehitystä lisätään muun muassa tukemalla kotimaista sisältötuotantoa tietoverkoissa ja muissa sähköisissä päätelaitteissa.

Kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivisen käytön vahvistaminen.Kulttuuriperintöalan yhteiskunnallista vaikuttavuutta kuvaavaa tietopohjaa vahvistetaan. Tuetaan kulttuuriperintöaineistojen digitointia ja saatavuuden parantamista.

Museoalaa kehitetään kokonaisvaltaisesti uudistetun museolain edellyttämällä tavalla. Museoiden arviointitoiminta vakiinnutetaan. Museoiden ja muiden kulttuuriperintökohteiden saavutettavuutta parannetaan ja lisätään kulttuuriperintökasvatusta.

Perustetaan radio- ja televisioarkisto Kansallisen audiovisuaalisen arkiston yhteyteen.

Taiteen, kulttuurin ja tiedon saatavuuden, saavutettavuuden sekä osallistumisen edistäminen. Vahvistetaan kansallisten kulttuuri- ja taidelaitosten toimintaedellytyksiä. Tuetaan laitosten tuottavuutta ja palvelutoimintaa lisääviä hankkeita (verkkopalvelustrategiat, toimintojen uudelleenorganisoinnit, toimitilahankkeet).

Alueellisia taide- ja kulttuuripalveluita parannetaan. Musiikin ja tanssin alueellista tarjontaa lisätään. Jatketaan alueellisten audiovisuaalisten kulttuuri- ja tuotantokeskusten kehittämistä.

Toteutetaan taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta koskevaa toimenpideohjelmaa, jonka tavoitteena on edistää taide- ja kulttuuripalveluiden saavutettavuutta kaikille väestöryhmille ja parantaa kieli- ja kulttuurivähemmistöjen sekä vammaisten oman kulttuuritoiminnan edellytyksiä. Tuetaan kulttuurin verkkopalveluja niiden toimivuuden ja saatavuuden parantamiseksi.

Tuetaan kuntien välistä yhteistyötä kirjastojen toiminnassa kunta- ja palvelurakennehankkeen linjaukset huomioiden. Tuetaan kirjastojen toimipaikkaverkoston toimivuutta aloittamalla nelivuotinen Kirjasto monipalvelukeskukseksi -ohjelma. Kehitetään kirjastohenkilöstön täydennyskoulutusta. Ajantasaistetaan yleisten kirjastojen teknistä infrastruktuuria. Tuetaan lasten ja nuorten kirjastopalvelujen kehittämistä. Jatketaan kirjastojen perustamishankkeiden rahoitusta nykyisen valtionosuusjärjestelmän mukaisesti.

Lasten ja nuorten taiteen ja kulttuuripalvelujen edistäminen.Lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluiden tukea suunnataan eri taiteenaloille ja lastenkulttuurikeskusten toiminta vakiinnutetaan. Parannetaan lasten- ja nuortenelokuvien tukimahdollisuuksia. Mediakasvatuksen asemaa vakiinnutetaan jatkamalla Lapset ja media -ohjelman toimeenpanoa.

Luovien alojen vahvistaminen.Valmistellaan luovien alojen kehittämisohjelma ja uudistetaan tukijärjestelmiä.

Edistetään audiovisuaalisen alan tuotantoa, jakelua ja kulttuuritoimintaa sekä lisätään alan kansainvälistymis- ja vientipyrkimyksiä erityisprojektien avulla. Toteutetaan Kulttuuri tietoyhteiskunnassa -strategiaa muun muassa kolmivuotisella Digitaaliset demot -projektilla sekä tehostamalla kulttuurin tietoverkkohankkeiden toimeenpanoa.

Toimeenpannaan EU:n rakennerahaston ESR -ohjelman luovien alojen yritysten ja kansainvälistämisen kehittämisohjelma.

Kulttuuriviennin edistäminen.Toimeenpannaan Suomen Kulttuuriviennin kehittämisohjelmaa 2007—2011 yhteistyössä ulkoasiainministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa tukemalla kulttuuriviennin kärkihankkeita. Hyödynnetään rakennerahastokauden 2007—2013 tarjoamat mahdollisuudet yritystoiminnan, kansainvälisen verkottumisen sekä liiketoimintaosaamisen ja kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen vahvistamiseksi tavoitteena toimialan työllisyyden vahvistaminen ja vientitulojen lisääminen.

Pohjoisen kulttuurisen kumppanuudenedistäminen. Toimeenpannaan opetusministeriön Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelmaa ja Venäjän kulttuuri- ja joukkoviestintäministeriön kanssa solmittua yhteistyösopimusta. Vahvistetaan Suomen toimenpitein alueneuvostojen kulttuuritoiminnan edellytyksiä ja pohjoismaista yhteistyötä, tuetaan Venäjällä asuvien suomensukuisten kansojen kulttuuria, osallistutaan Suomen EU:n puheenjohtajuuskaudella käynnistetyn EU:n ja Venäjän välisen kulttuuriyhteistyön toimintaohjelman laadintaan ja toimeenpanoon sekä vahvistetaan Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin edellytyksiä toimia sen toteuttajana ja Suomen venäjänkielisen vähemmistön kulttuuripalveluiden tuottajana.

Taiteen ja kulttuurin rahoitus budjetti- ja veikkausvoittovarojen kesken
  Veikkausvoittovaroista Budjettivaroista Yhteensä
       
Taiteenalojen edistäminen 32 905 000 16 170 000 49 075 000
Kansalliset taidelaitokset 79 941 000 59 029 000 138 970 000
Kirjastotoimi 28 176 000 103 337 000 131 513 000
Museot ja kulttuuriperintö 25 424 000 37 454 000 62 878 000
Alueellinen taiteen edistäminen 14 210 000 5 563 000 19 773 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen1) 4 070 000 887 000 4 957 000
Taiteen ja kulttuurin kansainvälinen toiminta 3 533 000 8 703 000 12 236 000
Viestintäkulttuuri 941 000 6 040 000 6 981 000
Yhteensä 189 200 000 237 183 000 426 383 000

1) Sisältää veikkausvoittovaroissa opetusministeriön käytettäväksi -kohdan sekä Turun EU-kulttuuripääkaupunkihankkeen rahoituksen.

01. (29.80.21) Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 082 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista aiheutuviin palkkausmenoihin,

2) taiteen edistämiseksi myönnettävien apurahojen ja avustusten maksamiseen,

3) taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus- ja tiedotustoimintaan,

4) alueellisten taidetoimikuntien hallintohenkilöstön toimintamenoihin ja

5) enintään 10 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Määrärahasta myönnettävät apurahat ja avustukset budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:Taiteen keskustoimikunnan toiminnan tavoitteena on nostaa ja lisätä suomalaisen taiteen laatua ja kansainvälistä tasoa sekä vahvistaa taiteen uudistumiskehitystä ja sen arvostusta yhteiskuntaa uudistavana monimuotoisena voimavarana ja merkitysten luojana. Keskustoimikunnan työ hyödyntää ja edistää hyvinvointia, kulttuuria ja sen moninaisuutta sekä ympäristöä ja taloutta. Taiteen keskustoimikunta on asiantuntija- ja rahoittajaorganisaatio, joka rahoittaa korkeatasoista taiteen tekemistä erityisesti jakamalla apurahoja ja valtionapuja. Rahoitus on määräaikaista ja perustuu taiteellisen laadun vertaisarviointiin ja laajaan taidepoliittiseen asiantuntemukseen. Käytettävissä olevilla resursseilla taiteen keskustoimikunta:

  • rahoittaa korkeatasoista ja innovatiivista taiteellista työskentelyä ja vahvistaa taiteen monimuotoista roolia yhteiskunnassa,
  • panostaa taiteen tasa-arvoisen saatavuuden, saavutettavuuden, kulttuurisen monimuotoisuuden ja taiteen soveltavan käytön lisäämiseen,
  • painottaa edelleen sitä, että apurahapolitiikassa hakijakunnan sukupuoli-, ikä-, kieli- ja asuinpaikkarakenne tulee huomioiduksi korostaen nuorten taiteilijoiden asemaa apurahan hakijoina ja saajina,
  • luo edellytyksiä taiteilijoiden liikkuvuudelle ja kansainvälistymiselle,
  • vahvistaa monitaiteellisen ja -kulttuurisen toiminnan osalta ennalta taiteenaloittaisesti sitomattoman tuen asemaa,
  • seuraa, arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta ja parantaa rakenteidensa toimivuutta ja selkeyttä sekä kehittää asiakkaidensa sähköisiä palveluja tehtyjen kehittämisehdotusten mukaan,
  • ohjaa alueellista taidetoimikuntalaitosta, sekä
  • vahvistaa osaltaan taiteen asemaa ja merkitystä yhteiskunnassa ja tuottaa opetusministeriön käyttöön taidepolitiikan kannalta olennaista tutkimustietoa, arviointivälineitä ja tietopalveluita.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 33 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

  2005 2006 2008
Tuloksellisuuden tunnusluvut toteutuma toteutuma arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Valtionavustukset:      
— hakemukset, kpl 9 153 9 264 9 400
— hakijat 5 896 6 006 6 200
— myönnöt, kpl 2 925 3 004 3 100
— saajat 2 491 2 580 2 650
Lausunnot valtionavustushakemuksista OPM:lle 752 765 790
Taideteostoimikunnan kokoelmat, kpl 12 218 12 374 12 500
Julkaisut 15 14 15
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 33 32 65

Taiteen keskustoimikunnan1)apurahan hakijat ja saajat sukupuolen, alueen, kielen ja iän mukaan vuonna 2006
  % hakijoista % tuen saajista
     
Naiset 52,8 49,9
Pääkaupunkiseutu 51,8 55,6
Ruotsinkieliset 7,8 7,6
Äidinkieli "muu" 2,5 2,4
Alle 35-v. 27,5 23,3
Hakijat ja saajat yhteensä2) 5 238 2 178

1) Taiteen keskustoimikunta, valtion taidetoimikunnat ja apurahalautakunnat.

2) Sisältää yksityishenkilöt ja työryhmien yhteyshenkilöt, ei yhteisöjä. Päällekkäisyydet poistettu. Ei sisällä alueellisia taidetoimikuntia.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 3 467 3 392 5 102
Bruttotulot 112 20 20
Nettomenot 3 355 3 372 5 082
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 472    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 474    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 102
Siirto momentilta 28.01.10 (31 htv) (Alueellisten taidetoimikuntien hallintohenkilöstön siirtyminen Taiteen keskustoimikuntaan) 1 570
Siirto momentilta 29.01.01 (1 htv) 44
Yhteensä 1 716

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 102 000 euroa talousarvioesityksen 4 980 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 5 082 000
2007 IV lisätalousarvio 6 000
2007 talousarvio 3 366 000
2006 tilinpäätös 3 357 000

02. (29.80.22) Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 298 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) siviilipalvelusmiehistä aiheutuvien menojen maksamiseen ja

2) enintään 3 163 000 euroa näyttelytoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Selvitysosa:Valtion taidemuseo vie eteenpäin kuvataiteen kulttuuriperintöä ja vahvistaa oman aikamme visuaalisen kulttuurin merkitystä.

Kulttuuriperinnön hoidon vaikuttavuustavoitteena on visuaalisen kulttuuriperinnön kartuttaminen tuleville sukupolville. Taidekokoelmien ja kartuttamisen tavoitteet ovat lähes yksinomaan laadullisia ottaen samalla huomioon sisällölliset painotukset.

Yleisölle suunnatun toiminnan tavoitteena on pitää kulttuuriperintö elävänä vahvistamalla Valtion taidemuseon eri yksiköiden roolia monipuolisten ja korkealaatuisten kulttuuripalvelujen tarjoajana. Näyttely- ja ohjelmistotoiminnan tarjonta pyritään pitämään monipuolisena samalla kun kävijätutkimuksin seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja pyritään vastaamaan sen toiveisiin. Yleisölähtöisyyteen, jolla tarkoitetaan ajankohtaisuutta näyttelytarjonnassa, kiinnitetään erityistä huomiota. Tulosalueen, joka kokonaisuudessaan on maksullista toimintaa, taloudellisena tavoitteena on, että tulot kattavat kokonaiskustannuksista 11 % ja erilliskustannuksista 36 %.

Taidemuseoalan kehittämisyksikkö jatkaa koko taidemuseokenttää koskevia kehityshankkeita yhdessä maan muiden taidemuseoiden kanssa. Vuonna 2008 toteutetaan osatutkimuksia taidemuseotoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 61 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Kulttuurialan luonteesta johtuen tulostavoitteet eivät ole jatkuvasti kasvavia. Suoritteiden määrien osalta huomioidaan niiden vaihtelevat laajuudet.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

  2005 2006 2008
Tunnusluku toteutuma toteutuma tavoite
       
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta      
Näyttelytoiminnan kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 406 905 402 787 372 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 59 66 57
Asiakastyytyväisyys (asiakaspalvelu), % 91 93 85
Kokoelma- ja erikoisnäyttelyt, euroa/kävijä 22 17 15
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, euroa/kävijä 15 9 13
Konservoidut teokset 723 688 670
Toiminnallinen tehokkuus      
Näyttelykäynnin keskitulo 3,4 3,6 3,5
Näyttelykäynnin keskihinta 2,7 3,5 3,3
Näyttelyjulkaisujen myydyt määrät/painokset, % 67 49 60
Hallinnollisten palvelujen osuuskokonaiskustannuksista, % 17 17 16
Maksullinen toiminta (kustannusvastaavuus)      
— tulot/kokonaiskustannukset, % 16 17 11
— tulot/erilliskustannukset, % 48 52 36
— hintatuki/erillismenot, % 48 45 61
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 243 246 237

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 20 541 19 412 19 701
Bruttotulot 3 203 2 083 2 403
Nettomenot 17 338 17 329 17 298
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 214    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 824    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Virka- ja työehtosopimus 406
Tuottavuustoimet (-2 htv) -55
Yhteensä 351

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 406 000 euroa talousarvioesityksen 16 892 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 17 298 000
2007 IV lisätalousarvio 382 000
2007 talousarvio 16 947 000
2006 tilinpäätös 16 948 000

03. (29.80.23) Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 398 000 euroa.

Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunnan toiminnan keskeinen tavoite on vastata Unescon maailmanperintöluetteloon otetun ja kansallisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta ja käyttämisestä sekä kulttuurimatkailun perusinformaation tuottamisesta ja jakamisesta.

Suomenlinnaa kehitetään kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Tavoitteena on suuren yleisön tietämyksen lisääntyminen maailmanperintökohteesta. Suomenlinnan julkisuuskuvaa pyritään parantamaan tukemalla maailmanperintökohteeseen järjestettäväksi sopivia ja paikan arvon mukaisia kulttuuritapahtumia. Suomenlinnan kunnostuksessa hyödynnetään saarella sijaitsevaa työsiirtolaa.

  2005 2006 2008
Tunnusluku toteutuma toteutuma arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhti), kpl 156 000 147 000 162 000
Toiminnallinen tehokkuus      
Rakennuttamisen osuus korjauskustannuksista, % 12,5 17,3 15,0
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmuurimäärästä (52 800 m²), % 37,5 38,5 40,0
Vuokratuotot, kasvu % 0,5 0,9 1,0
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 91 94 91

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 6 155 6 658 6 284
Bruttotulot 3 854 3 835 3 886
Nettomenot 2 301 2 823 2 398
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta -    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 106    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 177
Siirto momentille 29.80.75 -400
Muut muutokset 25
Yhteensä -198

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 177 000 euroa talousarvioesityksen 2 221 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 2 398 000
2007 IV lisätalousarvio 227 000
2007 talousarvio 2 596 000
2006 tilinpäätös 2 407 000

04. (29.80.24) Museoviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 198 000 euroa.

Momentille voidaan nettouttaa Museoviraston hallussa olevien maa-alueiden puunmyynnistä mahdollisesti saatavat tulot.

Käyttösuunnitelma
   
Kansallismuseon toimintamenot 6 827 000
Museoviraston muut toimintamenot 11 371 000
Yhteensä 18 198 000

Selvitysosa:Museovirasto vastaa kulttuuriympäristön vaalimiseen liittyvistä viranomaistehtävistä kansallisella tasolla. Se johtaa ja kehittää maan yleistä museotointa ja huolehtii kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön tutkimisesta, säilyttämisestä ja hoidosta. Museoalaa kehitetään valtakunnallisesti museoiden kanssa käytävin neuvotteluin sekä arvioinnin ja seurannan keinoin. Museovirasto osallistuu aktiivisesti alan kansainväliseen viranomais-, sidosryhmä- ja hankeyhteistyöhön.

Toiminnan tavoitteena on palvelukyvyn ja vaikuttavuuden parantaminen: arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluiden saatavuutta ja toiminnan tuottavuutta lisäävä uusi toimitila, kansallisen kulttuuriperinnön digitoinnin tehostaminen sekä Suomen merimuseon toiminnan käynnistäminen.

Tiedon välittämiseen panostetaan suunnittelemalla arkisto- ja kuva-aineistot kattava arkistonhallintajärjestelmä ja lisäämällä verkossa tarjottavan aineiston määrää. Kulttuuriperintökasvatuksella vahvistetaan kansalaisten osallisuutta kulttuuriperintöön. Toiminnassa korostetaan asiakaslähtöisyyttä ja fyysistä, tiedollista ja kulttuurista saavutettavuutta. Tämä koskee myös museoita, joiden saavutettavuutta ja aktiivista käyttöä painotetaan. Kansallismuseossa toteutetaan vuonna 2008 muun muassa laaja Suomen sodasta kertova yhteistyönäyttely.

Kulttuuriperintöä vaalitaan kiinteiden muinaisjäännösten, rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman suojelun keinoin, panostamalla muinaisjäännösten hoitoon ja rakennusrestaurointiin sekä luetteloimalla poikkeusoloissa suojeltavaa kulttuuriomaisuutta. Suomen kansallismuseon kokoelmien hoidon, käytön ja liikkuvuuden edellytykset turvataan.

Museoviraston hallinnassa olevan kansallisesti merkittävän rakennuskannan ylläpitoa ja perusparantamista tehostetaan.

Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella, palkkausjärjestelmää kehittämällä sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon yhden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

  2005 2006 2008
Tunnusluku toteutuma toteutuma tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Käynnit Museoviraston verkkosivuilla 1 170 942 1 537 544 1 870 000
Lausuntojen käsittelyaika, pv 35 38 35
Museoiden kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 300 583 307 664 320 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 54,2 46,8 55
Linnojen kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 178 304 193 067 205 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 66,7 53,8 60
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl 5 9 7
Esinetietojen digitointiaste, % 23,3 22,9 26
Toiminnallinen tehokkuus      
Museokäynnin keskihinta, euroa 4,58 4,27 4,5
Museokäynnin keskitulo, euroa 2,59 2,43 2,6
Linnassa käynnin keskihinta, euroa 1,69 1,55 1,7
Linnassa käynnin keskitulo, euroa 2,35 2,27 2
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 426 436 418

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 20 427 19 936 21 260
Bruttotulot 3 862 2 879 3 062
Nettomenot 16 564 17 057 18 198
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 83    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 486    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 711
Merimuseon toiminnan käynnistäminen 820
Tuottavuustoimet (-1 htv) -78
Yhteensä 1 453

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 711 000 euroa talousarvioesityksen 17 487 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 18 198 000
2007 IV lisätalousarvio 112 000
2007 II lisätalousarvio 200 000
2007 talousarvio 16 745 000
2006 tilinpäätös 16 968 000

05. (29.80.25) Näkövammaisten kirjaston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 134 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 4 000 euroa.

Selvitysosa:Näkövammaisten kirjaston toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvo kirjallisuuden saannissa, koulukäynnissä ja opiskelussa. Kirjasto toteuttaa tehtäväänsä tuottamalla ja tarjoamalla asiakaskuntansa käyttöön erityisaineistoa, kuten äänikirjoja, pistekirjoja ja elektronisia kirjoja sekä toimimalla ääni- ja pistekirjapalvelujen asiantuntijalaitoksena.

Oppikirjapalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa 97-prosenttisesti näkövammaisten koululaisten tarvitsemat oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat, yhteensä noin 600 uutta nimikettä. Oppikirjoja myydään maksuperustepäätöksen mukaisesti kaikkien vammaisryhmien - myös lukihäiriöisten - käyttöön noin 2 750 kappaletta ja lainataan maksutta noin 1 800 kappaletta.

Kirjastopalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa uusia kauno- ja tietokirjallisuuden nimikkeitä näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvassa muodossa määrän (1 500 nimikettä), joka vastaa 40 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön paikallisena palveluna, postitse ja tietoverkon kautta noin 570 000 kertaa. Potentiaalisen asiakaskunnan määrä on noin 40 000 henkilöä.

Kirjasto lisää palveluidensa käyttöä yleisten kirjastojen kautta ja vahvistaa yhteistyötä korkeakoulukirjastojen kanssa, vahvistaa palvelujaan lukihäiriöisille, jatkaa analogisen kokoelmansa digitointia ja verkkopalveluiden kehittämistä, aloittaa pistekirjojen omalainauksen ja käynnistää puhesynteesikirjojen tuottamisen.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan yli 99 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kolmen henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

  2005 2006 2008
Tunnusluku toteutuma toteutuma arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— kirjatuotanto, kpl 1 916 1 980 2 200
— lainojen määrä 348 227 453 846 570 000
— lainoja yleisten kirjastojen kautta, kpl 35 000 40 000 48 000
— oppikirjatoimitukset, kpl 3 955 3 668 4 500
— asiakkaiden määrä, kpl 12 545 13 401 16 000
— äänikirjakokoelma, nimikkeitä 32 900 33 000 34 500
     — joista DAISY-äänikirjoja 2 934 7 000 20 000
— asiakastyytyväisyys (arvosana 4—10) 9,0   9,0
Toiminnallinen tehokkuus      
— kirjalainan keskihinta, € 13 9,45 9,5
— oppikirjatoimituksen keskihinta, € 284 338 340
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 65 66 62

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 5 550 7 069 7 224
Bruttotulot 89 32 90
Nettomenot 5 461 7 037 7 134
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 400    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 117    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 116
Tasokorotus 134
Tuottavuustoimet (-3 htv) -134
Yhteensä 116

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 116 000 euroa talousarvioesityksen 6 884 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta huomauttaa, että näkövammaisten kirjaston määrärahojen aleneva kehys estää palveluiden lisäämisen kysyntää vastaavasti toimintakaudella 2008—2012. Valiokunta pitää tärkeänä, että kirjaston määrärahakehitys turvataan.

Edellä olevan perusteella momentille lisätään 134 000 euroa.


2008 talousarvio 7 134 000
2007 IV lisätalousarvio 19 000
2007 talousarvio 7 018 000
2006 tilinpäätös 6 178 000

06. (29.80.26) Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 4 553 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 123 000 euroa.

Selvitysosa:Kansallisen audiovisuaalisen arkiston tavoitteena on turvata audiovisuaalisen kulttuuriperinnön säilyttäminen ja esillä olo sekä palvella väestön kulttuurisia, tiedollisia ja tutkimuksellisia tarpeita sekä luovaa teollisuutta. Tavoitteen toteuttamiseksi kansallinen audiovisuaalinen arkisto tallentaa, tallettaa ja säilyttää elokuvan sekä radio-ja televisio-ohjelmien muodossa olevan kulttuuriomaisuuden, edistää audiovisuaalista kulttuuria harjoittamalla esitys-, tutkimus- ja tietopalvelutoimintaa.

Vuonna 2008 tallettamisen ja säilyttämisen tavoitteena on jatkaa kotimaisen filmikokoelman hoitamisstrategian toimeenpanoa, osallistua digitaalista restaurointitekniikkaa käsittelevään kansainväliseen yhteistyöhön ja hankkia kokoelmiin lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisen filmi- ja videotuotannon esityskopiot ja oheismateriaalit vuodelta 2004 sekä originaalimateriaalit vuonna 2002 tarkastetuista elokuvista. Lisäksi vapaaehtoisina talletuksina otetaan vastaan noin 500 pitkää ulkomaista elokuvakopiota ja kartutetaan video- ja dvd-kokoelmaa noin 5 000 uudella tallenteella, joista vapaakappaleita on 50 %. Museoesinekokoelmaa kartutetaan vapaaehtoisilla talletuksilla.

Käynnistetään radio- ja televisioarkiston toiminta ja aloitetaan radio- ja televisio-ohjelmien tallentaminen, tallettaminen sekä näitä koskevan metadatan luettelointityö. Perustetaan vapaakappalekirjastoihin sekä Tampereen yliopiston ja Eduskunnan kirjastoihin ohjelmien tutkimusta varten tarvittavat asiakaspäätteet.

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämisen ja tutkimus- ja tietopalvelun tavoitteena on edistää elokuvien laadukasta esitystoimintaa Helsingissä ja kahdeksalla yliopistopaikkakunnalla, tukemalla ja harjoittamalla elokuvan sekä radio- ja televisio-ohjelmien tutkimusta sekä julkaisemalla filmografista tietoa verkkopalvelussa www.elonet.fi. Jatketaan Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toiminnan kehittämistä kansainväliseksi arkisto-, tutkimus-, tieto- ja palvelukeskukseksi.

Kulttuuripoliittista syistä hintatuella katetaan noin 27 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

  2005 2006 2008
Tuloksellisuuden tunnusluvut toteutuma toteutuma arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Kokoelmien hoito: arkistoidut elokuvat, lkm 128 054 141 153 145 000
— Elävän kuvan museo / museoesineet, lkm 11 148 11 586 11 800
— Kirjasto-, tieto-, laina- ja asiakaspalvelut, lkm 34 300 36 320 38 000
— Maksullisen esitystoiminnan katsojat 60 489 55 696 60 000
— Arkistopalvelujen palvelutapahtumat 4 834 4 441 4 500
— Arkistoidut radiolähetykset, tuntia     12 000
— Arkistoidut televisiolähetykset, tuntia     5 000
Toiminnallinen tehokkuus      
— Kokoelma- ja arkistyö euroa/elokuva 17,10 16,93 15,36
— Elävän kuvan museo, euroa/esine 21,15 19,87 22,63
— Kirjasto, euroa/kirjastopalvelu 6,21 5,70 6,05
— Maksullisen esitystoiminnan subventio/katsoja 2,53 2,69 2,05
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 58 58 66

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 3 955 3 855 4 893
Bruttotulot 478 344 340
Nettomenot 3 477 3 511 4 553
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 434    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 421    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 108
Radio- ja televisioarkiston perustaminen (tasokorotus) 851
Vuokramenojen muutos 100
Yhteensä 1 059

Momentin nimike on muutettu.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 108 000 euroa talousarvioesityksen 4 445 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Suomen elokuva-arkiston nimi muuttuu hallituksen esityksen (HE 68/2007 vp) perusteella nimeksi Kansallinen audiovisuaalinen arkisto.

Talousarvioesitykseen nähden momentin nimike on muutettu.


2008 talousarvio 4 553 000
2007 IV lisätalousarvio 17 000
2007 talousarvio 3 494 000
2006 tilinpäätös 3 464 000

07. (29.80.27) Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 583 000 euroa.

Selvitysosa:Valtion elokuvatarkastamon toiminnan tavoitteena on luoda lapsille turvallinen kuvaohjelmaympäristö. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastamo hoitaa lakiin perustuvaa lastensuojelullisiin syihin pohjautuvaa kuvaohjelmien ennakkotarkastusta ja rekisteröintiä, suorittaa ilmoituksiin perustuvaa ennaltaehkäisevää laillisuusvalvontaa sekä myöntää esityslupia. Tavoitteena on valistuksen ja tiedotuksen keinoin lisätä kansalaisten tietämystä kuvaohjelmien sääntelystä.

Kuvaohjelmien ennakkotarkastuksen tavoitteena on lasten kehityksen turvaaminen kuvaohjelmaympäristössä. Keinoja ovat alle 18-vuotiaille suunnattujen kuvaohjelmien tarkastaminen, sääntelyä koskeva valistus ja jälkivalvontatyö yhdessä poliisin kanssa. Vaikuttavuutta mitataan yleisölle ja kuvaohjelmien levittäjille suunnatuilla kyselyillä.

Ylläpidetään ja kehitetään verkkopohjaisia, kustannustehokkaita ja asiakasystävällisiä ilmoitus- ja rekisteröintijärjestelmiä. Valmistellaan toimintojen monipuolistamista tiedottamisen alueille.

Kehitetään lainmuutokseen perustuvaa jälkivalvontaa.

  2005 2006 2008
Tuloksellisuuden tunnusluvut toteutuma toteutuma arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Tarkastetut pitkät kuvaohjelmat, kpl 945 1 099 1 000
Tarkastetut lyhyet kuvaohjelmat, kpl 603 632 620
Keskimääräinen tarkastajamäärä/kuvaohjelma 1,77 1,81 1,80
Yleisökysely/tyytyväisyys ikärajoihin, % 85,5 - -
Myönnetyt esitysluvat, kpl 18 26 25
Lausunnot viranomaisille 6 1 6
Ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl 30 736 22 471 22 000
Toiminnan tehokkuus      
Tarkastuksen keskimääräinen hinta, €/tunti 268 285 300
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 13 13 13

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 857 834 893
Bruttotulot 420 274 310
Nettomenot 437 560 583
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 161    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 270    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 28

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 28 000 euroa talousarvioesityksen 555 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 583 000
2007 IV lisätalousarvio 5 000
2007 talousarvio 555 000
2006 tilinpäätös 547 000

08. (29.80.28) Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 843 000 euroa.

Selvitysosa:Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti on valtakunnallinen kulttuurin ja taiteen kentässä toimiva kansainvälinen osaamis- ja palvelukeskus.

Vahvistetaan Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin edellytyksiä toimia Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella käynnistetyn EU:n ja Venäjän välisen kulttuuriyhteistyön toimintaohjelman toteuttamisessa ja Suomen venäjänkielisen vähemmistön kulttuuripalvelujen tuottajana.

Eräitä Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin tunnuslukuja 2005 2006 2008
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Lainaukset, kpl 47 066 51 581 57 000
Kirjahankinnat, kpl 1 256 1 157 2 000
Lehtihankinnat, vuosikerta 266 266 266
Tietopalvelun käyttökerrat 947 1 334 1 500
Yleisötilaisuuksien kävijät 690 811 500
Toiminnan tehokkuus      
Lainan keskihinta, € 3,46 3,39 4,00
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 15 15 15

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
      2008
  2006 2007 varsinainen
  toteutuma budjetoitu talousarvio
       
Bruttomenot 792 817 853
Bruttotulot 9 10 10
Nettomenot 783 807 843
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 87    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 110    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 30
Uusi palkkausjärjestelmä ja TUPO-korotukset 5
VEL-maksun hoitokuluosuus 2
Muut muutokset 4
Yhteensä 41

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 30 000 euroa talousarvioesityksen 813 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 843 000
2007 IV lisätalousarvio 5 000
2007 talousarvio 802 000
2006 tilinpäätös 806 000

30. Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 90 478 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten kirjastojen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen,

2) kuntien valtionosuuslain (1147/1996) mukaisten verotuloihin perustuvien tasausten ja valtionosuusuudistuksen siirtymäkauden tasausten maksamiseen kunnille ja

3) avustuksina enintään 336 000 euroa kirjastojen sisältötuotannon kehittämiseen, henkilöstön täydennyskoulutukseen sekä keskitetysti tuotettuihin palveluihin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Laskennalliset kustannukset (yksikköhinta 52,06 euroa * 5 250 032 asukasta) 273 317 000
Kunnan rahoitusosuus -158 825 000
Tasauserät 361 000
Kirjastojen sisältötuotannon kehittäminen (enintään) 336 000
Yhteensä 115 189 000
— josta tältä momentilta 90 478 000
— josta momentilta 29.80.52 (veikkausvoittovarat) 24 711 000

Yleisten kirjastojen tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjaston tehtävänä on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.

Kirjastojen kirjahankintoja tuetaan yleisellä valtionosuudella sekä vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotuella. Kirjastojen verkkopalvelujen kehittämistä tuetaan. Kirjastojen toimipaikkaverkoston säilymistä ja kehittymistä tuetaan jatkamalla nelivuotista Kirjasto monipalvelukeskukseksi -ohjelmaa. Kirjastohenkilöstön täydennyskoulutusta lisätään ja monimuotoistetaan.

Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen ja henkilöstövoimavarojen indikaattoreilla.

  2005 2006 2008
Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja toteutuma toteutuma arvio
       
Kirja-aineiston hankinnat, kpl/1 000 asukasta 307 307 330
Muut aineistohankinnat, kpl/1 000 asukasta 53 57 60
Henkilötyövuodet/1 000 asukasta 0,8 0,8 0,8
Fyysiset käynnit, kpl/asukas 12,0 11,4 11,0
Www-käynnit, kpl/asukas 9,0 10,1 12,0
Lainaukset, kpl/asukas 20,3 19,6 19,5
Lainaajia, % asukasluvusta 44,7 43,3 43,0
Toimintakustannukset, €/asukas 47,8 48,7 50,0

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 5 684
Kustannustenjaon tarkistus -1 971
Asukasmäärän muutos 448
Tasauserien muutos 73
Veikkausvoittovarojen jakosuhdelain mukainen siirto 11 794
Muut muutokset -1
Yhteensä 16 027

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 89 924 000 euroon nähden on 554 000 euroa. Lisäyksestä 527 000 euroa aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta asetuksesta ja 27 000 euroa vuoden 2006 lopullisiin verotietoihin perustuvien valtionosuuksien tasauserien muutoksesta.


2008 talousarvio 90 478 000
2007 talousarvio 74 451 000
2006 tilinpäätös 51 274 000

31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 19 444 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469 ja orkestereilla enintään 1 033.

Selvitysosa:Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta teattereilla on 39 176 euroa ja orkestereilla on 39 560 euroa henkilötyövuotta kohden.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta siten, että lakiin otettaisiin säännökset arvonlisäveron huomioonottamisesta eräiden teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksissa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon teattereiden ja orkestereiden yksikköhintojen jälkeenjääneisyyden korjaus rahoituslain mukaisesti vuoteen 2010 mennessä vastaamaan todellista kustannuskehitystä.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 2 758
Kustannuspohjan tarkistus 8 502
Arvonlisäverovelvollisten toimijoiden muutos -950
Muut muutokset -4 678
Yhteensä 5 632

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 37 528 000 euroa momentilla 29.80.52.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 83 000 euroa talousarvioesityksen 19 361 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Teattereiden, orkestereiden ja museoiden yksikköhintoihin tulee vuonna 2008 ensimmäinen tasokorotus taidelaitosten rahoitusjärjestelmän uudistuksen johdosta. Määrärahojen niukkuuden takia ei tänä vuonna ole ollut mahdollisuuksia lisätä teattereiden, orkestereiden eikä museoiden valtionosuuteen oikeuttavia henkilötyövuosimääriä. Valiokunta viittaa eduskunnan kuluvan vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä hyväksymään lausumaan ja kiirehtii selvitystä henkilötyövuosien jakautumisesta ja kokonaistarpeesta.


2008 talousarvio 19 444 000
2007 talousarvio 13 812 000
2006 tilinpäätös 13 667 000

32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 785 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten museoiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen,

2) enintään 252 000 euroa avustusten maksamiseen museoiden kokoelmatietojen siirtämiseksi elektroniseen muotoon ja

3) enintään 50 000 euroa Pohjois-Suomen arkeologisen esittelykeskuksen kehittämiseen.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 158.

Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on 48 209 euroa.

Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta siten, että lakiin otettaisiin säännökset arvonlisäveron huomioonottamisesta eräiden museoiden valtionosuuksissa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon museoiden yksikköhintojen jälkeenjääneisyyden korjaus rahoituslain mukaisesti vuoteen 2010 mennessä vastaamaan todellista kustannuskehitystä.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 1 250
Kustannuspohjan tarkistus 4 688
Arvonlisäverovelvollisten toimijoiden muutos -150
Pohjois-Suomen arkeologisen esittelykeskuksen kehittäminen 50
Muut muutokset -3 523
Yhteensä 2 315

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 18 407 000 euroa momentilla 29.80.52.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 50 000 euroa talousarvioesityksen 6 685 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Pohjois-Suomen arkeologinen esittelykeskus, Kierikkikeskus, hyväksyttiin Yli-Iin kunnan hakemuksesta valtionosuuden piiriin vuoden 2005 alusta lukien museolain edellytykset täyttävänä, päätoimisesti hoidettuna museona. Museoviraston tavoitteena on alueellisen toimintansa kehittäminen kulttuuriympäristön suojelutehtäviin panostamalla. Museovirasto on katsonut ettei keskusta voida siirtää Museoviraston hallintaan, koska keskuksen sijainti ja toimintakokonaisuus eivät vastaa viraston tarpeita ja tavoitteita.

Edellä olevan ja talousarvioaloitteen TAA 119/2007 vp perusteella momentille lisätään 50 000 euroa Pohjois-Suomen arkeologisen esittelykeskuksen kehittämiseen.


2008 talousarvio 6 785 000
2007 talousarvio 4 470 000
2006 tilinpäätös 4 470 730

33. Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 563 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen kuntien kulttuuritoimintaan ja

2) enintään 106 000 euroa lain 42 §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on 3,50 euroa asukasta kohden.

Selvitysosa:Määrärahan mitoitukseen sisältyy 12 918 000 euroa kuntien asukaskohtaisesti määräytyvänä osuutena toiminnan kustannuksista.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Asukasmäärän muutos 22


2008 talousarvio 5 563 000
2007 talousarvio 5 541 000
2006 tilinpäätös 5 375 396

34. Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 700 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionosuuksien maksamiseen.

Valtuus

1) Vuonna 2008 saa tehdä mainitun lain mukaisia valtionosuuden myöntämispäätöksiä perustamishankkeille enintään 4 500 000 eurolla.

2) Vuonna 2008 saa lisäksi vahvistaa mainitun lain 36 §:n tarkoittamia laajuuksia sellaisille perustamishankkeille, joille valtionosuus tullaan myöntämään vuonna 2009 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionosuuksista vuoden 2008 hintatasossa on yhteensä enintään 4 000 000 euroa.

Selvitysosa:

Eräitä kirjastojen perusrakentamiseen liittyviä tunnuslukuja
  2005 2006 2008
  toteutuma toteutuma arvio
       
Uudisrakennukset, kpl/hyöty-m² 3/4 038 1/4 796 3/2 100
Saneeraukset, kpl/hyöty-m² 2/1 240 1/280 2/3 300
Kirjastoautot 14 9 10

Valtuuksista aiheutuvat menot (1 000 euroa)
        Myöh.
        vuodet
  2009 2010 2011 yht.
         
Ennen vuotta 2008 myönnetyt luvat ja tehdyt rahoituspäätökset 5 200 5 000 3 200 6 000
Vuonna 2008 tehtävät rahoituspäätökset 200 1 000 700 4 000
Yhteensä 5 400 6 000 3 900 10 000


2008 talousarvio 5 700 000
2007 talousarvio 6 200 000
2006 tilinpäätös 7 000 000

40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 252 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan Liikenne Oy:lle tavaraliikenteen käyttötappioon ja lainanhoitomenoihin.

Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio korvaa puolet Suomenlinnan tavaraliikenteen käyttötappiosta.


2008 talousarvio 252 000
2007 talousarvio 252 000
2006 tilinpäätös 152 612

50. Eräät avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 10 325 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kulttuuri-instituuteille,

2) ystävyysseuroille,

3) rakennussuojelulain (60/1985) nojalla kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ja alusten entistämiseen ja parantamiseen,

4) kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämiseen ja korjaamiseen,

5) maailmanperintökohteiden entistämiseen ja siihen liittyvään tutkimus- ja valistustyöhön,

6) seurantalojen korjaamiseen ja siihen liittyvään selvitys-, neuvonta- ja tarkastustyöhön,

7) rauhantyön edistämiseen,

8) kulttuurilehtien tukemiseen,

9) Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n menoihin,

10) saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan ja

11) kulttuurin alan avustusten, apurahojen ja palkintojen maksamiseen sekä julkaisujen tukemiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kulttuuri-instituuttien tukeminen 4 378 000
Ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukeminen 2 622 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista varten 679 000
Maailmanperintökohteiden entistämis-, tutkimus- ja valistustoimintaan 300 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämis- ja korjausavustuksiin 214 000
Avustukset seurantalojen korjaustöihin, korjaustoimintaan liittyvään selvitys- ja tarkastustyöhön sekä valistus- ja neuvontatoimintaan 267 000
Kulttuuriperinteen tallentamiseen ja tutkimiseen 84 000
Lehtimiespalkintoihin 34 000
Rauhantyön edistämiseen 460 000
Saamelaiskäräjille saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan, mistä 12 000 euroa Utsjoen saamelaiskirkkotupien ylläpitoon 205 000
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan 136 000
Kulttuurilehtien tukemiseen 800 000
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry 60 000
Muut avustukset 86 000
Yhteensä 10 325 000 

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n toimintaan 60
Muut muutokset -222
Yhteensä -162


2008 talousarvio 10 325 000
2007 talousarvio 10 487 000
2006 tilinpäätös 10 265 000

51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 11 088 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukaisten 495 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen maksamiseen,

2) aikaisemmin myönnettyjen pitkäaikaisten taiteilija-apurahojen maksamiseen ja

3) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.

Vuonna 2008 saadaan myöntää kohdeapurahoina 50 taiteilija-apurahaa vastaava määrä.

Momentin määrärahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtion taiteilija-apurahat ja kohdeapurahat 8 388 000
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset 2 700 000
Yhteensä 11 088 000

Taiteilija-apurahan suuruus on 1.6.2006 lähtien 1 254 euroa/kk. Apurahaa tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti opetusministeriön päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.


2008 talousarvio 11 088 000
2007 talousarvio 11 088 000
2006 tilinpäätös 10 774 028

52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 189 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteen ja kulttuurin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen, yliopistojen ja muiden valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin sekä taideteosten hankkimiseen valtion julkisiin rakennuksiin,

2) taiteen edistämisestä annetun lain (328/1967) mukaisiin taiteen keskustoimikunnan ja valtion taidetoimikuntien apurahoihin ja avustuksiin sekä alueellisten taidetoimikuntien myöntämiin taiteilija- ja kohdeapurahoihin ja muihin avustuksiin sekä enintään 841 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin,

3) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen,

4) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen valtionosuuden ja -avustuksen maksamiseen kirjastoille enintään 1 515 000 euroa lain 42 §:n mukaisen avustuksen maksamiseen kirjastoille ja enintään 1 950 000 euroa kirjastojen muihin avustuksiin sekä lääninhallituksille kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen,

5) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille sekä enintään 3 434 000 euroa teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen,

6) EU:n kulttuuriohjelmien hankkeiden kansalliseen tukemiseen ja ohjelmien yhteyspisteiden toimintamenoihin, Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen sekä valtionhallinnon kulttuurialan kansainvälisen yhteistyön menoihin,

7) valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisoopperan säätiölle ja Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiön käyttökustannuksiin,

8) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin ja

9) enintään 49 määräaikaisen henkilön palkkaamiseen määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin.

Kohdassa 2 tarkoitetut avustukset ja apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Kohdassa 9 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Elokuvan tuotantoon ja levitykseen 15 236 000
Elokuvakulttuurin edistämiseen 3 545 000
Lasten ja nuorten elokuvakulttuurin kehittämiseen 712 000
Kirjallisuuden edistämiseen 1 980 000
Kuvataiteen edistämiseen 2 080 000
Näyttämötaiteen edistämiseen 2 436 000
Rakennustaiteen edistämiseen 200 000
Säveltaiteen edistämiseen 2 780 000
Taideteollisuuden edistämiseen 550 000
Tanssitaiteen edistämiseen 970 000
Valokuvataiteen edistämiseen 500 000
Muu taiteenalojen edistäminen 510 000
Apurahat ja palkinnot 1 406 000
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle 9 583 000
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle 32 830 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille 37 528 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin kirjastoille 24 711 000
Kirjastotoimen valtionavustuksiin 3 465 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin museoille 18 407 000
Museot ja kulttuuriperintö 7 017 000
Alueellinen taiteen edistäminen 14 210 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen 1 888 000
Kulttuurivienti ja kansainvälinen yhteistyö 3 533 000
Kulttuuri tietoyhteiskunnassa 941 000
Euroopan kulttuuripääkaupunkihanke 1 000 000
Opetusministeriön käytettäväksi 1 182 000
Yhteensä 189 200 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Muut muutokset 371

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Päätösosan ensimmäinen kappale ja toisen kappaleen kohta 7) korvaavat talousarvioesityksen momentin päätösosan ensimmäisen kappaleen ja toisen kappaleen kohdan 7). Talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohta 8) poistetaan, jolloin nykyiset kohdat 9) ja 10) siirtyvät kohdiksi 8) ja 9). Päätösosan kolmas kappale korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan neljännen kappaleen.

Muutos talousarvioesityksen 205 068 000 euroon nähden on 15 868 000 euroa, missä on otettu huomioon lisäyksenä 5 490 000 euroa ja vähennyksenä 21 358 000 euroa eräiden kulttuuriyhteisöjen käytössä olevien valtion toimitilojen vuokramenojen ja Suomen Kansallisteatterin lainanhoitokulujen siirtona momenteille 29.80.53 ja 54.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallitusohjelman mukaan taiteen vapaan kentän toimintaedellytykset turvataan. Talousarvioesityksen mukaan tarkoitus on vahvistaa taiteellisen ja muun luovuuden edellytyksiä, osaamista ja kehittymistä yhteiskunnassa. Kulttuuripalveluiden ja ammatillisen taiteen korkea laatu turvataan parantamalla tekijöiden ja palveluiden tuottajien toimintaedellytyksiä. Sen vuoksi valiokunta pitää välttämättömänä, että taiteen vapaiden ryhmien määrärahoja korotetaan toimintaedellytysten parantamiseksi. Momentin määrärahojen osalta valiokunta kiinnittää huomiota myös sirkustaiteen rahoitukseen ja katsoo, että jatkossa tulisi osoittaa muista eritelty määräraha sirkustaiteen edistämiseen kuten momentin selvitysosassa on muille taiteen aloille.


2008 talousarvio 189 200 000
2007 talousarvio 188 829 000
2006 tilinpäätös 190 387 362

53. Valtionavustus tilakustannuksiin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 17 542 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen maksamiseen eräiden kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Momentti palautetaan talousarvioesitykseen ja tarkoitukseen varattu määräraha vähennetään momentilta 29.80.52.


2008 talousarvio 17 542 000
2007 talousarvio 16 795 000
2006 tilinpäätös 16 465 000

54. Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 3 816 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen maksamiseen Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainan lyhennykseen sekä koron maksuun.

Selvitysosa:Määrärahalla maksetaan peruskorjauksen lainan lyhennyksen ja koron vuoden 2008 osuus.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Momentti palautetaan talousarvioesitykseen ja tarkoitukseen varattu määräraha vähennetään momentilta 29.80.52. Määrärahalla maksetaan peruskorjauksen lainan lyhennyksen ja koron vuoden 2008 osuus.


2008 talousarvio 3 816 000
2007 talousarvio 3 627 000
2006 tilinpäätös 3 533 235

55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansallisen digitointistrategian ja toimintasuunnitelman laatimiseen,

2) museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista sekä tietokantojen, osaamisen ja menetelmien kehittämisestä aiheutuviin kustannuksiin,

3) pitkäaikaissäilytyksen ja saatavuuden järjestämiseen sekä aineistojen liittämiseen osaksi kansallista ja eurooppalaista digitaalista kirjastoa,

4) museoiden sisältötuotannon tukemiseen sekä kulttuuri- ja eri taiteenalojen tietokanta- ja tietoverkkohankkeisiin ja

5) valtion laitoksille kulttuuriperintöaineistojen digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin.


2008 talousarvio 2 000 000

56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelman 2007—2011 mukaisten toimenpiteiden tarkoittamiin toimeenpanomenoihin.


2008 talousarvio 800 000

70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 145 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
     
1. Valtion taidemuseo 190 000
2. Museovirasto 1 860 000
3. Kansallinen audiovisuaalinen arkisto 70 000
4. Näkövammaisten kirjasto 25 000
Yhteensä 2 145 000

Valtuus

Vuonna 2008 saa tehdä Museoviraston uusien toimitilojen kalustamis- ja varustamishankintoja koskevia sopimuksia siten, että niistä aiheutuu valtiolle menoja vuoden 2008 jälkeen enintään 2 900 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää myös toiminta- ja näyttelyvarustuksen sekä niiden suunnittelumenojen maksamiseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Merimuseon kalustaminen 995
Muut muutokset 40
Yhteensä 1 035

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa: Päätösosan käyttösuunnitelma korvaa talousarvioesityksen momentin päätösosan käyttösuunnitelman. Kohdan kolme nimeksi on muutettu Kansallinen audiovisuaalinen arkisto momentin 29.80.06 perusteluihin viitaten.


2008 talousarvio 2 145 000
2007 talousarvio 1 110 000
2006 tilinpäätös 1 180 000

72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 739 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Valtion taidemuseon taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.


2008 talousarvio 739 000
2007 talousarvio 589 000
2006 tilinpäätös 649 000

75. Toimitilojen ja kiinteistöjen perusparannukset, käyttö ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 400 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää toimitilojen perusparannuksista, käytöstä ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Käyttösuunnitelma
     
1. Museovirasto 2 500 000
2. Suomenlinnan hoitokunta 1 900 000
Yhteensä 4 400 000

Valtuus

1) Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2008 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

2) Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2008 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös enintään 14 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tasokorotus 1 500
Siirto momentilta 29.80.03 (Suomenlinnan hoitokunta) 400
Yhteensä 1 900

Momentin nimike on muutettu.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunnan mielestä maamme kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta rakennusperinnöstä huolehtiminen on kansallinen velvollisuus, josta valtion tulee osaltaan huolehtia. Museovirastosta muodostettiin vuonna 1995 valtion kiinteistöyksikkö, jonka hoidettavana on yli 400 rakennusta ja muuta kohdetta. Määrärahat peruskorjauksiin ja muuhun kiinteistöjen hoitoon ja ylläpitoon ovat tarpeeseen nähden aivan liian vähäisiä. Myös uusiin hankkeisiin on tarvetta. Vuodesta 2009 eteenpäin on tarkoitus lisätä määrärahoja 1 miljoona euroa, jonka opetusministeriö ohjaisi Museovirastolle lisäresurssina korjaustoimintaan. Työministeriön investointiperusteisen rahoitusmuodon päättyminen samanaikaisesti muodostaa kuitenkin lisävaikeuden rahoituspohjan turvaamisessa. Koska käytettävissä olevat määrärahat ovat täysin riittämättömiä, monien peruskorjaushankkeiden toteuttaminen on vaikeaa. Tällaisia kohteita ovat muiden muassa Hämeen linnan, Olavinlinnan ja Urho Kekkosen museon Tamminiemen korjaushankkeet. Lisämäärärahalla on vuonna 2008 mahdollisuus hoitaa kiireisimmät korjaustarpeet ja tehdä suunnitelmat peruskorjausten toteuttamiseksi.

Edellä olevan perusteella momentille lisätään 1 500 000 euroa käyttösuunnitelman kohtaan Museovirasto ja valtuutta lisätään 400 000 eurolla.


2008 talousarvio 4 400 000
2007 IV lisätalousarvio 270 000
2007 talousarvio 2 500 000
2006 tilinpäätös 2 500 000

95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.


2008 talousarvio 17 000
2007 talousarvio 17 000