Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Yleissivistävä koulutus
         20. Ammatillinen koulutus
         40. Ammattikorkeakouluopetus
         60. Tiede
         70. Opintotuki
         80. Taide ja kulttuuri
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

30. (29.30 ja 29.20, osa) Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyöPDF-versio

Selvitysosa:Aikuiskoulutusta järjestetään noin 800:ssa julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Tämän luvun momenteilta rahoitetaan ammatillista lisäkoulutusta, oppisopimuskoulutusta, vapaata sivistystyötä, sivistys- ja neuvontajärjestöjä, opetustoimen henkilöstökoulutusta sekä aikuiskoulutuksen kehittämistä. Aikuiskoulutuksen voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa lisäksi lukujen 29.10, 29.20, 29.40, 29.50 ja 29.90 määrärahoihin jäljempänä tässä luvussa esitettävän taulukon mukaisesti.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutusta kehitetään niin, että omaehtoinen aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden. Opetushallinnon vastuulla ovat kaikille avoimen aikuiskoulutuksen perustarjonnan ja sen järjestäjien toimintaedellytysten turvaaminen, tutkintojärjestelmät ja opetuksen tunnustamisjärjestelyt, opetushenkilöstön ammattitaito, laadunvarmistus ja arviointi sekä yhdessä työhallinnon kanssa aikuiskoulutuksen tasa-arvon ja aliedustettujen ryhmien koulutusmahdollisuuksien sekä elinikäisen oppimisen edistäminen. Aikuiskoulutuksen saavutettavuuden, laadun ja vaikuttavuuden turvaaminen edellyttää laajaa yhteistyötä ministeriöiden, työelämän järjestöjen sekä oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa.

Opetusministeriön hallinnonalan omaehtoisen aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on

  • lisätä työikäisen väestön osallistumista osaamista ylläpitävään ja ammatillista liikkuvuutta parantavaan koulutukseen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi,
  • huolehtia riittävän, kaikille avoimen ei-tutkintotavoitteisen koulutustarjonnan saavutettavuudesta kansalaisyhteiskunnan vahvistamiseksi,
  • parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistysmahdollisuuksien turvaamiseksi sekä
  • kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Työikäisen väestön osaaminen ja koulutustason kohottaminen. Tavoitteena on, että vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa 60 prosenttiin vuoteen 2012 mennessä. Ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kehittämistavoitteina ovat riittävän työelämän kysyntää ja työikäisen väestön tarpeita vastaava koulutustarjonnan turvaaminen, opitun tunnustamisen ja hyväksilukemisen tehostaminen tutkintotavoitteisessa aikuiskoulutuksessa sekä työvoiman kehittymistä tukevan oppilaitosten palvelutoiminnan vahvistaminen. Korkeakoulututkinnon suorittaneen aikuisväestön mahdollisuuksia uudistaa osaamistaan parannetaan lisäämällä ylempien ammattikorkeakoulututkintojen ja korkeakoulujen järjestämien ammatillisten erikoistumisopintojen tarjontaa sekä kehittämällä alempaan korkeakoulututkintoon johtavia, työelämän tarpeisiin vastaavia koulutusreittejä avoimeen yliopisto-opetukseen. Aikuiskoulutuksen tehtävät ja erityispiirteet otetaan huomioon korkeakoulujen rakenteellisessa kehittämisessä sekä ammatillisen koulutuksen järjestäjien kokoamishankkeessa. Maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä edistetään aikuiskoulutuksella hallituksen työperäistä maahanmuuttoa koskevan toimenpideohjelman pohjalta.

Avoimet oppimismahdollisuudet.Vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä ja koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisten järjestöjen kanssa määritellyille painopistealueille sekä maahanmuuttajille, senioriväestölle ja muille aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kansalaisryhmille. Aikuislukion aineopiskelun tarjontaa suunnataan erityisesti maahanmuuttajien kielikoulutukseen sekä aikuisväestön osaamisen ja jatko-opintokelpoisuuden tarpeisiin. Verkko-opetuksen tarjontaa lisätään kaikilla koulutusasteilla. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen tarjontaa monipuolistetaan ja pääosa siitä suunnataan muille kuin ammattikorkeakoulujen omille opiskelijoille. Avoimen yliopisto-opetuksen saavutettavuutta parannetaan yhteistyössä vapaan sivistystyön järjestäjäverkon kanssa. Neuvontajärjestöjen toimintaa tuetaan aktiivista kansalaisuutta ja yhteiskunnan eheyttä tukevien tehtävien hoitamisessa. Noste-ohjelmassa syntyneet hyvät käytännöt levitetään koko aikuiskoulutuksen ja työelämän toimintatavoiksi.

Aikuisopiskelun ja elinikäisen oppimisen edellytysten parantaminen. Käynnistetään valtion rahoittaman opetustoimen henkilöstökoulutuksen uudistustyö hallitusohjelman tavoitteet huomioon ottaen. Aikuisopiskelun tieto- ja neuvontapalveluja ja ohjausta uudistetaan opetusministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön yhteisen toimenpideohjelman mukaisesti vuosina 2008—2012. Tavoitteena on, että työikäiselle väestölle voidaan tarjota koko koulutustarjonnan kattavat asiakaslähtöiset tieto- ja neuvontapalvelut ja että kaikki aikuiskoulutusta järjestävät oppilaitokset ja korkeakoulut tarjoavat aikuisopiskeluun soveltuvia ohjauspalveluja vuoteen 2010 mennessä. Vapaan sivistystyön oppilaitoksissa jatketaan vuonna 2006 käynnistettyä valtionavustuksina rahoitettavaa opintosetelin sovellusta erityistä tukea tarvitsevien osallistujaryhmien opintomaksujen alentamiseksi tai poistamiseksi.

Aikuiskoulutuksen laatu, vaikuttavuus ja ohjaus.Aikuiskoulutuksen laatu varmistetaan eri tavoin hankitun osaamisen osoittavilla tutkintojärjestelmillä ja valtakunnallisilla arvioinneilla sekä osallistumalla OECD:n ja EU:n tutkimuksiin ja selvityksiin. Näyttötutkintoon valmistavan ammatillisen koulutuksen laatua seurataan sähköisellä opiskelijapalautejärjestelmällä. Näyttötutkintojärjestelmää ja vapaan sivistystyön vaikuttavuutta koskevien arviointien tulokset otetaan huomioon aikuiskoulutuksen ohjausta ja rahoitusperusteita kehitettäessä. Käynnistetään ammatillisen lisäkoulutuksen rahoitusjärjestelmää koskeva selvitystyö.

Omaehtoisen aikuiskoulutuksen opiskelijamäärä ja suoritetut tutkinnot koulutusmuodoittain opetushallinnon alaisessa aikuiskoulutuksessa
  2006 2007 2008
Koulutusmuoto toteutuma arvio arvio
       
Aikuisten perusopetus      
tutkinto-opiskelijat 850 850 850
Aikuisten lukiokoulutus      
tutkinto-opiskelijat 7 588 7 500 7 000
aineopiskelijat 14 892 15 000 15 500
Ammatillinen peruskoulutus      
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat 13 097 13 000 13 300
aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus, opiskelijat 2 400 2 000 1 700
oppisopimuskoulutus, opiskelijat 13 500 13 000 15 050
suoritetut tutkinnot 10 700 10 300 11 900
Ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus      
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat1) 24 100 25 000 26 000
oppisopimuskoulutus, opiskelijat2) 22 085 25 000 27 100
suoritetut tutkinnot 13 000 14 100 14 800
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus      
amk-tutkinto, opiskelijat 18 000 18 000 18 000
ylempi amk-tutkinto, opiskelijat 1 050 2 100 2 600
ammatilliset erikoistumisopinnot, opiskelijat 7 800 7 800 7 800
avoin ammattikorkeakoulu, opiskelijat 12 400 13 000 13 500
suoritetut amk-tutkinnot 4 300 4 400 4 400
suoritetut ylemmät amk-tutkinnot 180 150 850
Yliopistojen aikuiskoulutus      
erilliset maisteriohjelmat ja muuntokoulutus, opiskelijat 6 100 6 100 6 100
täydennyskoulutus, opiskelijat 95 000 95 000 95 000
avoin yliopisto, opiskelijat 89 000 89 000 89 000
Vapaan sivistystyön oppilaitokset3)      
kansalaisopistot, opiskelijat 622 000 630 000 630 000
kansanopistot, opiskelijat 112 000 112 000 112 000
kesäyliopistot, opiskelijat 35 400 36 000 36 000
opintokeskukset, opiskelijat 192 200 193 000 192 000
liikunnan koulutuskeskukset, opiskelijat 79 300 80 000 80 000

1) Luvut kuvaavat tutkintotavoitteisen lisäkoulutuksen opiskelijoiden määrää - eivät valtionosuuden perusteena olevaa laskennallista opiskelijatyövuosien määrää.

2) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

3) Vapaan sivistystyön oppilaitosten opiskelijamäärän toteutumatieto on vuodelta 2006.

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla (euroa)
    2007 2008
    talousarvio talousarvio
       
29.10 Yleissivistävä koulutus    
  30. Valtionosuus ja -avustus yleissivistävän koulutuksen käyttökustannuksiin    
  — perusopetuksen aikuisopiskelijat (arvio) 1 234 000 1 329 000
  — lukion aikuisopiskelijat (arvio) 9 891 000 10 732 000
29.20 Ammatillinen koulutus    
  01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot    
  — ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 600 000 600 000
  30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin    
  — näyttötutkintona suoritettava ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) 50 430 000 52 404 000
  — aikuisille suunnattu opetussuunnitelmaan perustuva koulutus (arvio) 7 699 000 6 853 000
29.30 Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 454 659 000 457 442 000
  — aikuiskoulutuksen kehittäminen, opetushenkilöstön koulutus ja tukitoimet 17 355 000 16 963 000
  — avoin ammattikorkeakouluopetus 3 200 000 3 500 000
  — yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen ja täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö   3 050 000
  — valtionosuus ammatilliseen lisäkoulutukseen ja ammatillisille erikoisoppilaitoksille 134 427 000 145 419 000
  — valtionosuus ja -avustus vapaan sivistystyön oppilaitoksille ja järjestöille 152 466 000 161 447 000
  32. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen 112 211 000 127 063 000
  (34.) Valtionavustus aikuiskoulutuksen kohottamisohjelmaan    
  — Noste-ohjelma 35 000 000 -
29.40 Ammattikorkeakouluopetus    
  30. Valtionosuus ja -avustus kunnallisten ja yksityisten ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin    
— aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus 52 411 000 53 324 000
— erikoistumisopinnot 9 085 000 9 243 000
  — ylempi amk tutkinto 6 115 000 7 702 000
29.50 Yliopisto-opetus ja -tutkimus1)    
  01. Yliopistojen toimintamenot    
  — avoin yliopisto-opetus 13 000 000 13 000 000
  — täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) 415 000 1 065 000
  20. Yliopistolaitoksen yhteiset menot    
  — yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen ja täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö 3 050 000 -
29.90 Liikuntatoimi    
  50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen    
  — liikunnan koulutuskeskukset 15 729 000 15 920 000
  52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille 1 342 000 2 753 000
Yhteensä 625 660 000 632 367 000

1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25 vuotiaina aloittaneita), joita oli noin 26 % aloittaneista ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 159 milj. euroa vuonna 2008.

20. (29.30.21 ja 22) Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 209 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetustoimen henkilöstön henkilöstö- ja lisäkoulutukseen,

2) enintään 400 000 euroa Opetusalan koulutuskeskuksen palvelutoiminnan tukemiseen,

3) ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen sekä virallisten kääntäjien koulutuksen ja tutkintojen kehittämiseen,

4) lähialueyhteistyöhön ja muuhun Venäjä-yhteistyöhön sekä erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin ja

5) enintään seitsemää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon Opetusalan koulutuskeskuksen opettajien ja opetustoimen muun henkilöstön jatko- ja täydennyskoulutuksesta sekä tähän toimintaan liittyvistä oheispalveluista saatavat tulot.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
1. Opetustoimen henkilöstökoulutus  
Yleissivistävään koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 4 200 000
Ammatilliseen koulutukseen liittyvä henkilöstökoulutus 2 000 000
Aikuiskoulutukseen ja vapaaseen sivistystyöhön liittyvä henkilöstökoulutus 1 150 000
Läänien toteuttama henkilöstön täydennyskoulutus 475 000
Koko opetustoimen henkilöstöä koskeva täydennyskoulutus (ml. opettaja-TV) 2 950 000
Opekon toiminnan tukirahoitus 400 000
Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunnan kustannukset ja seurannan kehittäminen 178 000
Yhteensä 11 353 000
   
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano  
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 1 682 000
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 235 000
Virallisten kääntäjien tutkintojärjestelmän kehittäminen 103 000
Yhteensä 2 020 000
   
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus  
Lähialueyhteistyö ja muu Venäjä-yhteistyö 500 000
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus 336 000
Romanien aikuiskoulutus ja sen kehittäminen  
Yhteensä 836 000
   
Kaikki yhteensä 14 209 000

Valtion rahoittamaan opetustoimen lyhyt- ja pitempikestoiseen perus- ja toisen asteen sekä ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 22 000 henkilöä vuonna 2008. Henkilöstökoulutuksen uudistaminen käynnistetään. Opettaja-TV -hanketta toteutetaan yhdessä Yleisradion kanssa.

Opetusalan koulutuskeskuksesta annetun lain (1259/1997) mukaisesti koulutuskeskus keskittyy erityisesti opetusalan kehittämisen ja uudistusten edellyttämään opettajien ja muun henkilöstön koulutukseen. Maksulliseen palvelutoimintaan arvioidaan käytettävän 70 henkilötyövuotta. Tavoitteena on järjestää koulutusta noin 10 000 opetushenkilöstöön kuuluvalle vuonna 2008. Opetusalan koulutuskeskuksen tukemisesta luovutaan asteittain vuoteen 2011 mennessä. Virallisten kääntäjien koulutusta vahvistetaan määrärahan sisäisin järjestelyin asiaa koskevan hallituksen esityksen (HE 39/2007) mukaisesti.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentille 29.01.02 -219


2008 talousarvio 14 209 000
2007 talousarvio 14 428 000
2006 tilinpäätös 14 416 000

21. (29.30.25) Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 9 304 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyviin ja muihin aikuiskoulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeisiin, josta enintään 3 050 000 euroa yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöhön ja enintään 3 500 000 euroa avoimen ammattikorkeakoulun toteutukseen,

2) muista kuin rakennerahastoista rahoitettavista EU:n tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen ja

3) enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien uudistusten jatkovalmisteluun, elinikäisen oppimisen edellytyksiä ja aikuisopiskeluun osallistumista edistäviin hankkeisiin, aikuiskoulutuksen arvioinnin ja seurannan tehostamiseen, aikuisopiskelua tukevien tiedotus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen, kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia edistäviin hankkeisiin, aikuisille soveltuvien tutkintojen sekä verkko-opetuksen kehittämiseen sekä muihin aikuiskoulutuksen valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 29.40.30 3 200
Siirto momentilta 29.50.20 3 050
Siirto momentille 29.01.02 -173
Toiminnan laajuuden muutos 300
Yhteensä 6 377

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys 108 000 euroa talousarvioesityksen 9 412 000 euroon nähden aiheutuu kahta henkilötyövuotta vastaavien palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 29.01.02.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta on tehnyt teknisluonteisen korjauksen momentin päätösosaan.


2008 talousarvio 9 304 000
2007 talousarvio 2 927 000
2006 tilinpäätös 2 927 000

30. (29.30.30, 50, 55 ja 56) Valtionosuus vapaan sivistystyön oppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 152 219 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille sekä Snellman-korkeakoulu-nimiselle oppilaitokselle ja

2) enintään 4 840 000 euroa vapaasta sivistystyöstä annetun lain 14 §:n mukaisiin erityisavustuksiin ja ylimääräisiin avustuksiin kansalaisopistoille, kansanopistoille, opintokeskuksille ja kesäyliopistoille.

Valtionosuuteen oikeuttavat yksiköt
  Valtionosuuteen oikeuttavien yksiköiden
enimmäismäärä
Yksikkö
     
Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin 2 036 920 opetustunti
Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin 294 530 opiskelijaviikko
Valtionosuus opintokeskusten opintokerhotoimintaan 255 000 opintokerhotunti
Valtionosuus opintokeskusten muuhun opintotoimintaan 172 940 opetustunti
Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin 54 436 opetustunti

Kansanopistojen valtionosuuteen oikeuttavista laskennallisista opiskelijaviikoista enintään 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu-nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Tunti- tai opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionavustusten jakautuminen
   
Kansalaisopistot 2 350 000
Kansanopistot 1 831 000
Opintokeskukset 273 000
Kesäyliopistot 386 000
Yhteensä (enintään) 4 840 000

Valtionavustuksia käytetään koulutuksen kehittämishankkeisiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet sekä koulutuksen suuntaamiseen maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutukseen, kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisääviin opintoihin ja aikuiskoulutuksessa aliedustettujen uusien osallistujaryhmien rekrytoinnin kehittämiseen sekä opintosetelityyppiseen rahoitukseen. Valtionavustuksia voidaan lisäksi käyttää koulutukseen suuntaamiseen terveyttä edistäviin opintoihin kansalaisopistoissa ja opintokeskuksissa, koulutuksen suuntaamiseen avoimen yliopiston opintoihin valmentavaan koulutukseen kesäyliopistoissa sekä kansalaisopistojen laatupalkintoon.

Määrärahan mitoituksessa käytetyt keskimääräiset yksikköhinnat
   
Kansalaisopistot 72 euroa/opetustunti
Kansanopistot 262 euroa/opiskelijaviikko
Opintokeskukset  
— opintokerhotoiminta 4 euroa/opintokerhotunti
— muu kuin opintokerhotoiminta 95 euroa/opetustunti
Kesäyliopistot 136 euroa/opetustunti

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 7 149
Kustannuspohjan tarkistus 2 042
Kansalaisopistojen toiminnan laajuuden muutos 200
Muut muutokset -60
Yhteensä 9 331

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 151 053 000 euroon nähden on 966 000 euroa, mistä 606 000 euroa aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta ja 360 000 euroa kansalaisopistojen valtionosuuteen oikeuttavien opetustuntien enimmäismäärän muuttamisesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Vapaalla sivistystyöllä on erityinen merkitys kansalaisten vapaaehtoisen opiskelun ja arkipäivään liittyvän kouluttautumisen ja harrastamisen kannalta. Vapaatavoitteisilla opinnoilla on tärkeä merkitys paitsi perinteisenä kansansivistyksen kohottajana myös valmentavina opintoina jonkin alan ammatilliseen koulutukseen tai korkeakouluopintoihin.

Vapaassa sivistystyössä opintosetelin käyttö parantaa aikuiskoulutuksen taloudellisia edellytyksiä ja vahvistaa tasa-arvoa. Opintoseteli antaa oppilaitoksille mahdollisuudet olla perimättä tai alentaa opiskelumaksuja. Tämä on tärkeää erityisesti maahanmuuttajille ja eri erityisryhmille, kuten vähävaraisille.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että maahanmuuttajien kotoutumisessa ratkaisevassa asemassa on maahanmuuttajaperheiden äitien saaminen koulutuksen piiriin. Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on kattava verkosto opetuksen toteuttamiseen. Kansanopistoilla ja kansalaisopistoilla on maanlaajuinen verkosto, jossa myös maahanmuuttajanaisten koulutus on nopeasti laajentunut ja toimintaa on jo kehitetty suuntaviivaohjauksen ja opintoseteliavustusten kautta.

Edellä olevan perusteella momentille lisätään 200 000 euroa kansalais- ja kansanopistojen opintoseteliavustuksiin. Lisäys on tarkoitettu ensisijaisesti maahanmuuttajanaisten ja vähävaraisten opintojen tukemiseen. Lisäyksestä vähintään 100 000 euroa on maahanmuuttajanaisten opintojen tukemiseen.


2008 talousarvio 152 219 000
2007 talousarvio 142 888 000
2006 tilinpäätös 142 844 918

31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 126 474 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen ja

2) enintään 6 300 000 euroa työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin, sähköisen palautejärjestelmän kustannuksiin sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 15 200. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2008 noin 15 000 henkilöä ja opiskelijamäärä on noin 27 000. Heistä noin 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2010 mennessä.

Määrärahan arvioitu käyttö
     
1. Valtionosuus ja -avustus käyttökustannuksiin 120 174 000
2. Valtionavustus työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisvuosien loppusuorituksiin ja oikaisuihin (enintään) 6 300 000
Yhteensä 126 474 000

Valtionosuuden laskennassa pohjana käytettävä yksikköhinta on ammatillisen koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta 9 623 euroa opiskelijatyövuotta kohden, jota porrastetaan eri hintaryhmissä. Noin 92 % lisäkoulutuksesta on omaehtoista ammatillista lisäkoulutusta. Vähintään 80 % koulutuksesta suunnataan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmentavaan koulutukseen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 6 122
Yksikköhinnan pohjan tarkistus 8 035
Valtionavustusten muutos -1 523
Toiminnan laajuuden muutos -2 584
Muut muutokset 5
Yhteensä 10 055

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 427 000 euroa talousarvioesityksen 126 047 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitun asetuksen vaikutuksesta lisäkoulutuksen yksikköhintaan.


2008 talousarvio 126 474 000
2007 talousarvio 116 419 000
2006 tilinpäätös 112 464 710

32. (29.20.31) Valtionosuus ja -avustus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 127 063 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja enintään 250 000 euroa tuetun oppisopimusopiskelun juurruttamiseksi osaksi oppisopimusjärjestelmää tarkoitettujen valtionavustusten maksamiseen.

Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2008 on 27 100. Oppisopimuksena järjestettävän ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yksikköhinta on 3 027 euroa ja muun ammatillisen lisäkoulutuksen 2 186 euroa opiskelijaa kohden.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen ammatillisesta koulutuksesta annetun lain (630/1998) muuttamisesta siten, että tehdään mahdolliseksi virkasuhteisten henkilöiden oppisopimus.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Peruskoulutuksen laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) 112 859 000
— kunnallinen ammatillinen koulutus (11 470 * 7 410 €) 84 954 000
— yksityinen ammatillinen koulutus (3 580 * 7 795 €, sis. alv) 27 905 000
Kuntien rahoitusosuus -65 582 000
Lisäkoulutus  
— ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus (24 119 * 3 027 €) 73 019 000
— muu lisäkoulutus (2 981 * 2 186 €) 6 517 000
— valtionavustus tuetun oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen 250 000
Yhteensä 127 063 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos peruskoulutuksessa (5,2 %) 2 322
Kustannustenjaon tarkistus -183
Peruskoulutuksen opiskelijamäärän muutos 6 237
Lisäkoulutuksen opiskelijamäärän muutos 6 226
Siirto momentilta 32.80.51 250
Yhteensä 14 852

Momentin nimike on muutettu.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 126 645 000 euroon nähden on 418 000 euroa. Lisäyksestä 168 000 euroa aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitun asetuksen vaikutuksesta peruskoulutuksen yksikköhintaan ja 250 000 euroa siirrosta momentilta 32.80.51.

Talousarvioesitykseen nähden momentin nimike on muutettu.


2008 talousarvio 127 063 000
2007 talousarvio 112 211 000
2006 tilinpäätös 107 901 064

(34.) Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2007 talousarvio 35 000 000
2006 tilinpäätös 30 000 000

51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 18 945 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen.

Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on enintään 350 830.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (5,2 %) 937

Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 54 euroa opetustuntia kohti.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 91 000 euroa talousarvioesityksen 18 854 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistuksesta.


2008 talousarvio 18 945 000
2007 talousarvio 18 008 000
2006 tilinpäätös 17 948 846

52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.

Valtuus

1) Vuonna 2008 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

2) Vuonna 2008 saadaan edellisen lisäksi vahvistaa laajuuksia sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2009 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on vuoden 2008 tammikuun kustannustasossa yhteensä enintään 1 500 000 euroa.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vuonna 2008 myönnettävät valtionavustukset 766 000
Ennen vuotta 2008 myönnetyt valtionavustukset 234 000
Yhteensä 1 000 000

Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 160 oppilaalle.

Myönnettävistä ja aikaisemmin myönnetyistä valtionavustuksista arvioidaan vuonna 2009 aiheutuvan valtiolle menoja 333 800 euroa.


2008 talousarvio 1 000 000
2007 talousarvio 1 000 000
2006 tilinpäätös 2 000 000

53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 9 428 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin ja

2) avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto TAITO ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, järjestöille sivistystyöhön sekä Kriittiselle korkeakoululle.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Eräiden naisjärjestöjen valtionavusta annetun lain (663/2007) mukaisiin valtionavustuksiin 293 000
Kotitalousneuvontajärjestöjen toimintaan 2 388 000
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöjen toimintaan 2 751 000
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistystyöhön ja kansalaisvaikuttamista koskevaan toimintaan 3 000 000
Vapaan sivistystyön keskusjärjestöjen toimintaan ja muiden järjestöjen sivistystoimintaan 791 000
Järjestöjen suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä muuhun kansainväliseen yhteistyöhön 100 000
Kriittisen korkeakoulun toimintaan 105 000
Yhteensä 9 428 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toiminnan laajuuden muutos -150


2008 talousarvio 9 428 000
2007 talousarvio 9 578 000
2006 tilinpäätös 9 358 000