Talousarvioesitys 2008
78. Eräät tiehankkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 170 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 131,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 177,0 milj. euron sopimusvaltuus.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 58,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 74,0 milj. euron sopimusvaltuus.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 86,3 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 164,7 milj. euron sopimusvaltuuden sisältäen arvonlisäveron. Hankkeen toteuttamiseksi Espoon kaupungin kanssa saadaan tehdä sopimus, jonka mukaan Espoon kaupunki vastaa valtiolle kuuluvista kustannuksista arvonlisäveroineen, jotka suoritetaan kaupungille korottomana takaisin vuosina 2012 ja 2013.
Määrärahaa saa käyttää myös hankkeesta E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue aiheutuviin menoihin. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue toteuttamiseksi enintään 24,0 milj. euron määrästä.
Selvitysosa:
Hanke-erittely | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sopimus- | Arvioitu | Määräraha | Rahoitustarve | |||
Valmis | valtuus | käyttö | v. 2008 | myöhemmin | ||
liikenteelle | milj. € | milj. € | milj. € | milj. € | ||
Keskeneräiset tiehankkeet | ||||||
E 18 | Lohja—Lohjanharju | 2005 | 58,9 | 57,4 | 1,5 | - |
Vt 13 | Nuijamaan raja-aseman tieyhteys | 2005 | 14,5 | 13,7 | 0,8 | - |
Mt 100 | Hakamäentie, Helsinki | 2009 | 100,0 | 48,4 | 33,0 | 18,6 |
Vt 3 | Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe | 2008 | 57,0 | 33,0 | 24,0 | - |
Vt 20 | Hintta—Korvenkylä, Oulu | 2008 | 25,7 | - | - | 25,7 |
Vt 2 | Vihti—Pori | 2008 | 55,0 | 34,0 | 18,0 | 3,0 |
Vt 6 | Lappeenranta—Imatra | 2011 | 177,0 | 5,0 | 20,0 | 152,0 |
Mt 101 | Kehä I, Turunväylä—Vallikallio | 2012 | 164,7 | 1,6 | - | 163,1 |
Vt 4 | Lusi—Vaajakoski | 2010 | 75,0 | 4,3 | 16,5 | 54,2 |
Kt 51 | Kirkkonummi—Kivenlahti | 48,0 | 2,0 | - | 46,0 | |
Vt 14 | Savonlinnan keskusta | 59,0 | 2,0 | - | 57,0 | |
Vt 4 | Kemin kohta ja sillat | 2009 | 74,0 | 1,0 | 33,0 | 40,0 |
Uusi tiehanke | ||||||
E 18 | Vaalimaan rekkaparkkialue | 2008 | 24,0 | - | 24,0 | - |
Tiehankkeet yhteensä | 932,8 | 202,4 | 170,8 | 559,6 |
Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2009 noin 164,5 milj. euroa, vuonna 2010 noin 116,1 milj. euroa, vuonna 2011 noin 74,9 milj. euroa ja myöhempinä vuosina noin 204,1 milj. euroa.
Helsingin kaupunki osallistuu Hakamäentie, Helsinki -hankkeen rahoitukseen. Vastaavat tuloarviot tuloutetaan momentille 12.31.99.
Hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra kustannusarvion tarkistus aiheutuu hankkeen ykkösvaiheesta Kärki—Mattila—Muukko saaduista urakkatarjouksista ja siitä, että kakkosvaiheen Ahvenlampi—Mansikkala kustannukset on tarkistettu vastamaan rakentamisajan tilannetta.
Hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat kustannusarvion tarkistus aiheutuu mm. rakennustarvikkeiden hintojen jyrkästä noususta.
Hankkeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio -hankkeen kustannusarvion tarkistus aiheutuu tunneleiden rakentamiselle asetettujen vaatimusten tiukentumisesta sekä työaikaisten liikennejärjestelyiden vaikeutumisesta. Hanke joudutaan toteuttamaan erittäin ahtaassa ympäristössä nykyisten asuintalojen läheisyydessä ja vilkkaan liikenteen keskellä.
Tiehallinnon tarkoituksena on solmia Espoon kaupungin kanssa sopimus, jonka mukaan kaupunki rahoittaa Tiehallinnon osuuteen kuuluvat arvonlisäverolliset kustannukset, jotka valtio maksaa korottomana takaisin kaupungille vuosina 2012 ja 2013. Hankkeen kustannukset ovat 164,7 milj. euroa (sis. alv). Espoon kaupunki osallistuu hankkeen lopulliseen rahoitukseen 52,65 milj. eurolla (ilman alv), mikä on 39 % kustannuksista (ilman alv). Vastaavat tuloarviot tuloutetaan vuosina 2012 ja 2013 momentille 12.31.99.
Vuoden 2007 talousarviossa on myönnetty enintään 48,0 milj. euron valtuus hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti toteuttamiseksi ja enintään 59,0 milj. euron valtuus hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta toteuttamiseksi. Hankkeiden kustannusarvioiden ylittäessä hyväksytyt valtuudet Tiehallinto siirtää hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti tarjouskyselyn ja keskeyttää hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta tarjouskilpailun.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa: E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue. Valtatie 7 on osa Suomen tärkeintä kansainvälistä E 18 -tieyhteyttä, jonka itäisin osuus Haminan ja Vaalimaan välillä on liikennemääriin suhteutettuna heikkotasoinen. Tien erityisongelmana on säännölliset rajanylitystä odottavat rekkajonot, jotka aiheuttavat jopa Haminaan asti (yli 40 km) jatkuvaa ruuhkautumista ja liikenneturvallisuusongelmia. Venäjälle suuntautuvan rekkaliikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja rekkajonojen vähentämiseksi Vaalimaan raja-aseman läheisyyteen rakennetaan noin 1 000 rekan etäpysäköintialue. Alueen laajuus on noin 36 hehtaaria, mikä mahdollistaa noin 30 kilometrin rekkajonon siirtämisen pysäköintialueelle. Alueen laajuutta lisää erityisesti se, että onnettomuustilanteissa pelastuskaluston on päästävä liikkumaan koko alueella.
Selvitysosa:Vähennys 6 000 000 euroa talousarvioesityksen 176 800 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2007 neljänteen lisätalousarvioesitykseen sisältyvästä hankkeen Vt 3 Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe etenemisen muutoksesta. Hankkeen sopimusvaltuus ei muutu.
2008 talousarvio | 170 800 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 4 600 000 |
2007 II lisätalousarvio | 5 800 000 |
2007 talousarvio | 100 500 000 |
2006 tilinpäätös | 52 318 829 |