Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
              78. Eräät tiehankkeet
         25. Tienpidon valtionavut
            (26.) Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

21. (31.24.21, osa) Perustienpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 524 536 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maanteiden suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta, liikenteen hallinnasta ja liikennekeskustoiminnasta, kiinteistönpidosta ja muista tienpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien tienpidon menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon tulot ulkopuolisista rahoitusosuuksista.

Määrärahaa saa käyttää enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 287 000 euroa siirtona momentilta 31.30.21 Saimaan kanavan huoltotien ylläpidon siirrosta Merenkulkulaitoksen vastuulta Tiehallinnon vastuulle. Suomen tasavallan ja Venäjän federaation välisen maasopimuksen mukaisesti Tiehallinto vastaa myös Brutsnitshojen raja-aseman ja Suomen valtakunnanrajan välisen uuden tieyhteyden ylläpidosta.

Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Valtiovarainvaliokunta:

Perustienpidon rahoitukseen ehdotetaan noin 525 miljoonan euron määrärahaa, johon sisältyy 20 miljoonan euron kertaluonteinen lisäys teollisuuden puunkuljetusten varmistamiseksi. Määräraha vastaa muutoin kuluvan vuoden tasoa.

Hallitusohjelman mukaan perusväylänpidon jälkeenjääneisyyteen kiinnitetään huomiota, kuten myös alemmanasteisen tieverkoston yleiskuntoon ja ylläpitoon. Liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon on tarkoitus osoittaa rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso ja liikenneturvallisuus.

Ensi vuoden talousarvioesitys ei tuo merkittävää muutosta tienpidon rahoitukseen, sillä esityksen mukaan pääteiden ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy, myös siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy.

Valmisteilla olevassa liikennepoliittisessa selonteossa arvioidaan myös tieverkon palvelutasoa osana liikennejärjestelmää ja perustienpidon rahoituksen tasoa. Valiokunta pitää tärkeänä, että perustienpidon rahoitustasoa arvioitaessa otetaan huomioon perustienpidon todellinen rahoitustarve sekä liikenneturvallisuuden edistämiseen liittyvät vaatimukset. Riittävä rahoitus antaa mahdollisuudet myös kunnossapidon tarpeiden ennaltaehkäisyyn, mikä tuo selviä säästöjä pitkällä aikavälillä.


2008 talousarvio 524 536 000
2007 IV lisätalousarvio 18 000 000
2007 talousarvio 506 427 000
2006 tilinpäätös 518 883 000