Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
         25. Tienpidon valtionavut
            (26.) Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

20. AjoneuvohallintokeskusPDF-versio

Selvitysosa:Ajoneuvohallintokeskuksen toiminnan tärkeimmät päämäärät ovat ajoneuvoliikenteen turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden edistäminen sekä luotettavan rekisteritiedon hallinta ja tarjoaminen erilaisiin tarpeisiin. Tehtäviin kuuluvat muun muassa ajoneuvojen rekisteröinti ja vuotuinen verotus, kuljettajantutkintojen järjestäminen, katsastustoiminnan valvonta sekä ajoneuvoliikenteen tietopalvelu.

Ajoneuvohallintokeskuksen toiminnan perustana on ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmä (ATJ), joka mahdollistaa sopimuskumppaneiden käytön Ajoneuvohallintokeskuksen palvelutuotannossa maan eri osissa. Ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmää ollaan uudistamassa, jotta voidaan paremmin vastata ensi vuosikymmenen haasteisiin.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Ajoneuvohallintokeskukselle pääluokkaperusteluissa asetettuja liikenneturvallisuuteen ja ympäristöön liittyviä tavoitteita tukevat seuraavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2008:

Tulostavoite 2006
toteutuma
2007
tavoite
2008
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
Prosenttiosuus katsastustoimipaikoista, joissa ajoneuvojen hylkäysprosentit eivät perusteettomasti poikkea enemmän kuin -3 tai +7 prosenttiyksikköä maan keskiarvosta (%) 87 80 80
Määräaikaiskatsastuksessa katsastustoimipaikoista havaitsee testiautoissa kaksi oleellista vikaa (%) 73 70 70
Autokouluoppilaiden tutkintomenestys (1—5) 3,25 3,27 3,27
Autokouluopetuksen koettu hyöty (1—5) 3,84 3,84 3,84
Asiakastyytyväisyys AKEn toimintaan (1—5) 3,5 3,5 3,6
Asiakastyytyväisyys AKEn vastuulla oleviin palveluihin (1—5) 4,2 3,9 3,9
Sopimuskumppaneiden tyytyväisyys AKEn toimintaan (1—5) 3,8 3,5 3,6
Liikennetietojärjestelmän (LTJ) käytettävyys hyvä hyvä hyvä
Ajoneuvoliikennetietojärjestelmän (ATJ) käytettävyysaste mittarit käytössä tyydyttävä tyydyttävä
PALKO-hanke (pysytään arvioiduissa kustannuksissa ja aikataulussa, sisältötavoitteet saavutetaan) ei toteutunut onnistuu onnistuu
       
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Ajoneuvorekisteröinnin muutostietojen käsittelyaika (pv) 4,2 4,5 4,4
Työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%)   1 2
Kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTS-kaudella (%)   0 0
Hakemusasioiden käsittelyaika (pv) 4,7 7,0 6,5
Puhelinpalvelun tavoitettavuus (%) 87 75 78
Yksikkökustannustavoitteen toteutuminen kolmessa neljästä pääsuoritteessa 4/4 3/4 3/4
Kokonaan sähköisesti käsiteltyjen lupien osuus tuoteryhmän luvista (%) 10 10 20
       
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Henkilöstön työtyytyväisyys (1—5) 3,4 3,3 3,4

01. (31.20.21) Ajoneuvohallintokeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 756 000 euroa.

Selvitysosa:Tulot perustuvat valtion maksuperustelain nojalla Ajoneuvohallintokeskuksen maksuista annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen Ajoneuvohallintokeskuksen maksuista. Tuloihin sisältyy arvio muualla kuin ETA-valtioissa rekisteröityjen ajoneuvojen massa- ja mittapoikkeuslupien tuotoista 4 680 000 euroa.

Ajoneuvohallintokeskuksen palvelujen uudistushankkeen (ns. PALKO-hanke) kustannusarvio on 36,3 milj. euroa. PALKO-menoja sisältyy investointeihin vuonna 2008 yhteensä 2 475 000 euroa.

Ajoneuvoverotustehtävän menot ovat 13 454 000 euroa. Ylijäämäiseksi säädettyjen julkisoikeudellisten suoritteiden ylijäämä on suurempi kuin maksuttoman toiminnan kulut, minkä vuoksi momentille esitetään määrärahaa vähemmän kuin verotustehtävien hoito edellyttää.

Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee kaksi henkilötyövuotta tuottavuustoimien vuoksi. Tämä on otettu huomioon maksujen alennuksena.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 71 065 81 798 84 388
Bruttotulot 63 958 69 942 71 632
Nettomenot 7 107 11 856 12 756
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 361    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 996    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Tuotot      
Julkisoikeudelliset suoritteet 57 812 64 071 65 535
— Rekisteröinti ja verotus -toimiala 34 050 38 833 39 295
— Ajoneuvotekniikka -toimiala 5 335 5 670 6 428
— Kuljettaja -toimiala 18 427 19 568 19 812
Liiketaloudelliset suoritteet (AKEtieto) 6 001 5 785 6 097
Tuotot yhteensä 63 813 69 856 71 632
       
Kustannukset      
Julkisoikeudelliset suoritteet 53 387 64 227 66 363
— Rekisteröinti ja verotus -toimiala 31 913 39 447 40 494
— Ajoneuvotekniikka -toimiala 5 541 6 820 8 122
— Kuljettaja -toimiala 15 933 17 960 17 747
Liiketaloudelliset suoritteet (AKEtieto) 4 378 4 963 5 498
Kustannukset yhteensä 57 765 69 190 71 861
       
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-)      
Julkisoikeudelliset suoritteet 4 425 -156 -828
— Rekisteröinti ja verotus -toimiala 2 137 -614 -1 199
— Ajoneuvotekniikka -toimiala -206 -1 150 -1 694
— Kuljettaja -toimiala 2 494 1 608 2 065
Liiketaloudelliset suoritteet (AKEtieto) 1 623 822 599
Ylijäämä / Alijäämä yhteensä 6 048 666 -229
       
Kustannusvastaavuus %      
Julkisoikeudelliset suoritteet 108 100 99
— Rekisteröinti ja verotus -toimiala 107 98 97
— Ajoneuvotekniikka -toimiala 96 83 79
— Kuljettaja -toimiala 116 109 112
Liiketaloudelliset suoritteet (AKEtieto) 137 116 111
Kustannusvastaavuus % yhteensä 110 101 100

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tasokorotus 900
Tuottavuustoimet -30
Maksujen alennus 30
Yhteensä 900


2008 talousarvio 12 756 000
2007 talousarvio 11 856 000
2006 tilinpäätös 10 742 708