Talousarvioesitys 2008
24. Tiehallinto
Selvitysosa:Tiehallinto turvaa toimivat matka- ja kuljetusketjut ylläpitämällä ja kehittämällä tieverkon palvelutasoa, parantaa tieliikenteen turvallisuutta sekä vähentää ja ehkäisee ympäristöhaittoja. Tiehallinto vastaa valtion vastuulla olevista maanteistä osana liikennejärjestelmää. Maantieverkon pituus on 78 200 km ja sen arvo on 14,7 mrd. euroa.
Hallitusohjelman mukaan tehokas liikennejärjestelmä edistää maan kilpailukykyä ja ylläpitää hyvinvointia. Tiehallinnon tehtävänä on tukea tienpidon toimenpitein elinkeinoelämän kilpailukykyä ja tasapainoista aluekehitystä sekä pitää päätieverkon ohella huolta alemmanasteisen tieverkon riittävästä laajuudesta ja kunnosta.
Perustienpidossa asetetaan etusijalle tiestön jokapäiväinen liikennöitävyys, tieverkon kunnosta huolehtiminen ja liikenneturvallisuus. Perustienpidon määrärahasta toteutettavia pieniä liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta parantavia sekä alueiden kehittämistä tukevia investointeja toteutetaan rajoitetusti. Kainuun maakunnassa tienpito perustuu maakunnan ja tiepiirin väliseen sopimukseen ja sitä koskeva rahoitus 22 714 000 euroa sisältäen arvonlisäveron on työ- ja elinkeinoministeriön pääluokan momentilla 32.50.63 Kainuun kehittämisraha. Tiehallinnolle asetettavat tavoitteet kattavat myös Kainuun maakunnan tieverkon.
Käynnissä olevia tieverkon kehittämishankkeita jatketaan aiempien päätösten mukaisesti. E 18 -tienkäyttömaksukokeilun toteutuksesta, laajuudesta ja vaikutuksista laaditaan selvitys.
Perustienpidon määräraha on 524,5 milj. euroa, jonka Tiehallinto kohdentaa sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Tiestön hoidon ja käytön menoihin on varattu yhteensä 209,0 milj. euroa, jolla voidaan säilyttää nykyinen laatu ja palvelutaso. Päätiestöllä hoidon taso takaa hyvät ajo-olosuhteet, seututeillä tyydyttävät ja yhdysteillä välttävät. Alimmassa hoitoluokassa on yli puolet tieverkosta. Hoidon ja käytön menoja lisäävät lähivuosina varsinkin lauttaliikenteen edellyttämät nykyisen lauttakaluston uusiminen.
Ylläpitoon ja korvausinvestointeihin on varattu 232,4 milj. euroa. Pääteiden ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten määrä lisääntyy. Siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy edelleen kasvavasta rahoituksesta huolimatta, mutta huonokuntoisten siltojen määrä vähenee. Heikkokuntoisten sorateiden määrä ei lisäänny. Teollisuuden puunkuljetusten varmistamiseksi tiestön kuntoon kohdennetaan 20 milj. euroa.
Perustienpidon alueelliset investoinnit ovat lähinnä liikenneturvallisuusinvestointeja, ja niihin on kohdennettu 25,7 milj. euroa. Valtakunnallisesti priorisoituihin teemaohjelmien hankkeisiin on kohdennettu 27,6 milj. euroa. Näitä perustienpidon investointeja ei voida toteuttaa nykyrahoituksella läheskään aluerakenteen muutoksen ja liikenteen kasvun edellyttämässä laajuudessa.
Liikenneturvallisuutta parannetaan valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti. Tienpidon toimien lisäksi laajennetaan automaattista nopeuden valvontaa 300 tiekilometrin osuudella. Vuoden 2008 lopussa valvontakameroin varustettuja teitä on yli 2 800 kilometriä. Tavoitteena on lisätä valvottuja tieosuuksia siten, että vuoden 2010 lopussa nopeuksien automaattivalvonta olisi 3 000 kilometrillä. Lisäksi Tiehallinto parantaa liikenteen turvallisuutta tarkistamalla nopeusrajoituksia taajamissa ja pääteillä noin 500 km liikenne- ja viestintäministeriön yleisohjeiden mukaisesti.
Tiehallinto kehittää hankintamenettelyjään ja väylänpidon markkinoita siten, että maarakennusalan tuottavuus paranee ja kilpailu markkinoilla toimii. Lisäksi Tiehallinto parantaa oman toimintansa tuottavuutta asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Tiehallinnolle vuodelle 2008 seuraavat pääluokkaperusteluja tukevat toiminnalliset tulostavoitteet, jotka on esitetty taulukossa vahvennettuna.
Tulostavoite/tunnusluku | 2006 toteutuma |
2007 ennuste |
2008 ennuste/ tulostavoite |
2011 ennuste |
---|---|---|---|---|
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA | ||||
Turvataan toimivat matka- ja kuljetusketjut | ||||
Maanteiden pituus (km) | 78 189 | 78 200 | 78 250 | 78 400 |
Päällystepituus (km) | 50 760 | 50 800 | 50 850 | 50 900 |
Siltojen lukumäärä (kpl) | 14 314 | 14 350 | 14 400 | 14 500 |
Kevyen liikenteen väylien pituus (km) | 5 403 | 5 500 | 5 550 | 5 600 |
Liikennesuorite, maantiet (mrd. ajoneuvokm) | 34,8 | 35,1 | 35,4 | 36,3 |
Sujuva ja turvallinen verkko (%) | 75 | 74 | 73 | 70 |
Päällyst. tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) | 3 308 | 3 400 | 3 550 | 4 000 |
Sillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono (kpl) | 1 080 | 950 | 850 | 650 |
Soratiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) | 2 859 | 2 950 | 2 850 | 3 300 |
Huonot ja erittäin huonot kevyen liikenteen väylät (km) | 242 | 242 | 246 | 275 |
Tienkäyttäjätyytyväisyys pääteiden tilaan | 3,66 | 3,7 | 3,6 | 3,6 |
Tienkäyttäjätyytyväisyys muun tieverkon tilaan | 2,96 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Parannetaan liikenneturvallisuutta | ||||
Henkilövahinko-onnettomuuksien vähenemätavoite | 56 | 51 | 74 | 46 |
Vähenemä perustienpidon toimin | 52 | 46 | 46 | 46 |
Vähenemä kehittämisinvestoinnein | 4 | 5 | 28 | 0 |
Vähennetään ympäristöhaittoja | ||||
Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt (1990=100) | 109 | 110 | 110 | 111 |
Pohjavesiriskit (km) | 116 | 113 | 110 | 100 |
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS | ||||
Parannetaan tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta | ||||
Kunnossapidon yksikkömenot (€/km) | 6 454 | 6 540 | 6 810 | 7 000 |
Työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%) | 2,5 | 3 | 2 | 2 |
Kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTS -kaudella (%) | 2,4 | 2 | 2 | 2 |
Palvelun tuottajien tyytyväisyys (0—100) | 61 | 63 | 63 | 66 |
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA | ||||
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,4 | 3,4 | 3,4 | 3,4 |
Tienhallinnon tulot ja menot (milj. euroa)1) | |||
2006 toteutuma |
2007 varsinainen talousarvio |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Toimintamenot (01) | 72,6 | 76,9 | 82,4 |
---|---|---|---|
— Tulot toiminnasta | 6,1 | 2,4 | 3,2 |
— Toimintamenot | 78,7 | 79,3 | 85,6 |
Perustienpito (21) | 518,6 | 506,4 | 524,5 |
Tulot | |||
— Tulot ulkopuolisista rahoitusosuuksista | 15,4 | 5,0 | 5,0 |
Menot | 534,0 | 511,4 | 529,5 |
— Hoito ja käyttö | 196,7 | 197,9 | 209,0 |
— Liikenteen operatiivinen ohjaus | 14,1 | 14,0 | 14,0 |
— Ylläpito ja korvausinvestoinnit | 212,4 | 225,0 | 232,4 |
— Alueelliset investoinnit2) | 33,2 | 10,6 | 25,7 |
— Menot ulkopuolisista rahoitusosuuksista3) | 15,4 | 5,0 | 5,0 |
— Valtakunnalliset hankeohjelmat ja teemapaketit4) | 38,8 | 43,5 | 27,6 |
— Suunnittelu | 23,4 | 15,4 | 15,8 |
Kehittämisinvestoinnit (76, 78, 79) | 107,8 | 152,5 | 223,9 |
— Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (76) | 34,4 | 30,8 | 27,8 |
— Eräät tiehankkeet (78) | 52,3 | 100,5 | 170,8 |
— Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet (79) | 21,1 | 21,2 | 25,3 |
Luvun 31.24 nettomenot | 699,0 | 735,8 | 830,8 |
Luvun 31.24 bruttomenot | 720,5 | 743,2 | 839,0 |
1) Tiehallinnolla on käytettävissään myös työ- ja elinkeinoministeriön pääluokan momentti 32.50.63 Kainuun kehittämisraha, jonka määrärahat käytetään Kainuun maakunnan tienpitoon. Vuonna 2007 määrärahaa on ollut 20 004 000 euroa.
2) Perustienpidon alueelliset investoinnit ovat pieniä, lähinnä liikenneturvallisuusinvestointeja, joista tiepiirit päättävät annettujen kehysten raameissa. Hankkeet toteuttavat maakuntien kehittämisstrategioita ja hankkeista sovitaan maakuntien toteuttamisohjelmien yhteydessä.
3) Menot ulkopuolisista rahoitusosuuksista ovat lähinnä kuntien osuuksia tiehankkeiden menoista.
4) Vuonna 2008 toteutetaan seuraavia käynnissä olevia valtakunnallisia hankeohjelmia ja teemapaketteja: satamien ja terminaalien tieyhteyksien kehittäminen, pääteiden keskisuuret turvallisuusinvestoinnit, kasvavien alueiden kehityksen tukeminen, pohjavesiohjelma sekä pääteiden kohtaamisonnettomuuksien vähentäminen.
01. (31.24.21, osa) Tiehallinnon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 82 445 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhankkeisiin sekä palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen.
Selvitysosa:Lähialueyhteistyöhankkeisiin käytetään enintään 500 000 euroa.
Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee viisi henkilötyövuotta tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 78 669 | 79 711 | 85 645 |
Bruttotulot | 6 100 | 2 400 | 3 200 |
Nettomenot | 72 569 | 77 311 | 82 445 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 609 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 641 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 2 726 |
Tasokorotus | 2 969 |
Tuottavuustoimet | -150 |
Yhteensä | 5 545 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 2 726 000 euroa talousarvioesityksen 79 719 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 82 445 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 411 000 |
2007 talousarvio | 76 900 000 |
2006 tilinpäätös | 72 600 000 |
21. (31.24.21, osa) Perustienpito(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 524 536 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maanteiden suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta, liikenteen hallinnasta ja liikennekeskustoiminnasta, kiinteistönpidosta ja muista tienpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien tienpidon menojen maksamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon tulot ulkopuolisista rahoitusosuuksista.
Määrärahaa saa käyttää enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 287 000 euroa siirtona momentilta 31.30.21 Saimaan kanavan huoltotien ylläpidon siirrosta Merenkulkulaitoksen vastuulta Tiehallinnon vastuulle. Suomen tasavallan ja Venäjän federaation välisen maasopimuksen mukaisesti Tiehallinto vastaa myös Brutsnitshojen raja-aseman ja Suomen valtakunnanrajan välisen uuden tieyhteyden ylläpidosta.
Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.
Valtiovarainvaliokunta:Perustienpidon rahoitukseen ehdotetaan noin 525 miljoonan euron määrärahaa, johon sisältyy 20 miljoonan euron kertaluonteinen lisäys teollisuuden puunkuljetusten varmistamiseksi. Määräraha vastaa muutoin kuluvan vuoden tasoa.
Hallitusohjelman mukaan perusväylänpidon jälkeenjääneisyyteen kiinnitetään huomiota, kuten myös alemmanasteisen tieverkoston yleiskuntoon ja ylläpitoon. Liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon on tarkoitus osoittaa rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso ja liikenneturvallisuus.
Ensi vuoden talousarvioesitys ei tuo merkittävää muutosta tienpidon rahoitukseen, sillä esityksen mukaan pääteiden ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy, myös siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy.
Valmisteilla olevassa liikennepoliittisessa selonteossa arvioidaan myös tieverkon palvelutasoa osana liikennejärjestelmää ja perustienpidon rahoituksen tasoa. Valiokunta pitää tärkeänä, että perustienpidon rahoitustasoa arvioitaessa otetaan huomioon perustienpidon todellinen rahoitustarve sekä liikenneturvallisuuden edistämiseen liittyvät vaatimukset. Riittävä rahoitus antaa mahdollisuudet myös kunnossapidon tarpeiden ennaltaehkäisyyn, mikä tuo selviä säästöjä pitkällä aikavälillä.
2008 talousarvio | 524 536 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 18 000 000 |
2007 talousarvio | 506 427 000 |
2006 tilinpäätös | 518 883 000 |
76. Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 27 820 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää tietä varten tarvittavien alueiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tiesuunnitelman hyväksymistä.
2008 talousarvio | 27 820 000 |
2007 talousarvio | 30 820 000 |
2006 tilinpäätös | 34 446 000 |
78. Eräät tiehankkeet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 170 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 131,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 177,0 milj. euron sopimusvaltuus.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 58,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 74,0 milj. euron sopimusvaltuus.
Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 86,3 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 164,7 milj. euron sopimusvaltuuden sisältäen arvonlisäveron. Hankkeen toteuttamiseksi Espoon kaupungin kanssa saadaan tehdä sopimus, jonka mukaan Espoon kaupunki vastaa valtiolle kuuluvista kustannuksista arvonlisäveroineen, jotka suoritetaan kaupungille korottomana takaisin vuosina 2012 ja 2013.
Määrärahaa saa käyttää myös hankkeesta E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue aiheutuviin menoihin. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue toteuttamiseksi enintään 24,0 milj. euron määrästä.
Selvitysosa:
Hanke-erittely | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sopimus- | Arvioitu | Määräraha | Rahoitustarve | |||
Valmis | valtuus | käyttö | v. 2008 | myöhemmin | ||
liikenteelle | milj. € | milj. € | milj. € | milj. € | ||
Keskeneräiset tiehankkeet | ||||||
E 18 | Lohja—Lohjanharju | 2005 | 58,9 | 57,4 | 1,5 | - |
Vt 13 | Nuijamaan raja-aseman tieyhteys | 2005 | 14,5 | 13,7 | 0,8 | - |
Mt 100 | Hakamäentie, Helsinki | 2009 | 100,0 | 48,4 | 33,0 | 18,6 |
Vt 3 | Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe | 2008 | 57,0 | 33,0 | 24,0 | - |
Vt 20 | Hintta—Korvenkylä, Oulu | 2008 | 25,7 | - | - | 25,7 |
Vt 2 | Vihti—Pori | 2008 | 55,0 | 34,0 | 18,0 | 3,0 |
Vt 6 | Lappeenranta—Imatra | 2011 | 177,0 | 5,0 | 20,0 | 152,0 |
Mt 101 | Kehä I, Turunväylä—Vallikallio | 2012 | 164,7 | 1,6 | - | 163,1 |
Vt 4 | Lusi—Vaajakoski | 2010 | 75,0 | 4,3 | 16,5 | 54,2 |
Kt 51 | Kirkkonummi—Kivenlahti | 48,0 | 2,0 | - | 46,0 | |
Vt 14 | Savonlinnan keskusta | 59,0 | 2,0 | - | 57,0 | |
Vt 4 | Kemin kohta ja sillat | 2009 | 74,0 | 1,0 | 33,0 | 40,0 |
Uusi tiehanke | ||||||
E 18 | Vaalimaan rekkaparkkialue | 2008 | 24,0 | - | 24,0 | - |
Tiehankkeet yhteensä | 932,8 | 202,4 | 170,8 | 559,6 |
Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2009 noin 164,5 milj. euroa, vuonna 2010 noin 116,1 milj. euroa, vuonna 2011 noin 74,9 milj. euroa ja myöhempinä vuosina noin 204,1 milj. euroa.
Helsingin kaupunki osallistuu Hakamäentie, Helsinki -hankkeen rahoitukseen. Vastaavat tuloarviot tuloutetaan momentille 12.31.99.
Hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra kustannusarvion tarkistus aiheutuu hankkeen ykkösvaiheesta Kärki—Mattila—Muukko saaduista urakkatarjouksista ja siitä, että kakkosvaiheen Ahvenlampi—Mansikkala kustannukset on tarkistettu vastamaan rakentamisajan tilannetta.
Hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat kustannusarvion tarkistus aiheutuu mm. rakennustarvikkeiden hintojen jyrkästä noususta.
Hankkeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio -hankkeen kustannusarvion tarkistus aiheutuu tunneleiden rakentamiselle asetettujen vaatimusten tiukentumisesta sekä työaikaisten liikennejärjestelyiden vaikeutumisesta. Hanke joudutaan toteuttamaan erittäin ahtaassa ympäristössä nykyisten asuintalojen läheisyydessä ja vilkkaan liikenteen keskellä.
Tiehallinnon tarkoituksena on solmia Espoon kaupungin kanssa sopimus, jonka mukaan kaupunki rahoittaa Tiehallinnon osuuteen kuuluvat arvonlisäverolliset kustannukset, jotka valtio maksaa korottomana takaisin kaupungille vuosina 2012 ja 2013. Hankkeen kustannukset ovat 164,7 milj. euroa (sis. alv). Espoon kaupunki osallistuu hankkeen lopulliseen rahoitukseen 52,65 milj. eurolla (ilman alv), mikä on 39 % kustannuksista (ilman alv). Vastaavat tuloarviot tuloutetaan vuosina 2012 ja 2013 momentille 12.31.99.
Vuoden 2007 talousarviossa on myönnetty enintään 48,0 milj. euron valtuus hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti toteuttamiseksi ja enintään 59,0 milj. euron valtuus hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta toteuttamiseksi. Hankkeiden kustannusarvioiden ylittäessä hyväksytyt valtuudet Tiehallinto siirtää hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti tarjouskyselyn ja keskeyttää hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta tarjouskilpailun.
Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa: E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue. Valtatie 7 on osa Suomen tärkeintä kansainvälistä E 18 -tieyhteyttä, jonka itäisin osuus Haminan ja Vaalimaan välillä on liikennemääriin suhteutettuna heikkotasoinen. Tien erityisongelmana on säännölliset rajanylitystä odottavat rekkajonot, jotka aiheuttavat jopa Haminaan asti (yli 40 km) jatkuvaa ruuhkautumista ja liikenneturvallisuusongelmia. Venäjälle suuntautuvan rekkaliikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja rekkajonojen vähentämiseksi Vaalimaan raja-aseman läheisyyteen rakennetaan noin 1 000 rekan etäpysäköintialue. Alueen laajuus on noin 36 hehtaaria, mikä mahdollistaa noin 30 kilometrin rekkajonon siirtämisen pysäköintialueelle. Alueen laajuutta lisää erityisesti se, että onnettomuustilanteissa pelastuskaluston on päästävä liikkumaan koko alueella.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys 6 000 000 euroa talousarvioesityksen 176 800 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2007 neljänteen lisätalousarvioesitykseen sisältyvästä hankkeen Vt 3 Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe etenemisen muutoksesta. Hankkeen sopimusvaltuus ei muutu.
2008 talousarvio | 170 800 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 4 600 000 |
2007 II lisätalousarvio | 5 800 000 |
2007 talousarvio | 100 500 000 |
2006 tilinpäätös | 52 318 829 |
79. Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 25 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty. Määrärahasta saa maksaa palkkausmenoja enintään yhden henkilötyövuoden verran.
Selvitysosa:
Hanke-erittely | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Budjetoitu | ||||||
Sopimus- | määrärahaa | Määräraha | Rahoitustarve | |||
Valmis | valtuus | aiemmin | v. 2008 | myöhemmin | ||
TIEHANKKEET | liikenteelle | milj. € | milj. € | milj. € | milj. € | |
Jälkirahoitushanke | ||||||
Vt 4 | Järvenpää—Lahti | 1999 | 252,3 | 143,3 | 19,4 | 89,6 |
Elinkaarirahoitushanke | ||||||
E 18 | Muurla—Lohja | 2008 | 700,0 | 5,6 | 5,9 | 688,5 |
Yhteensä | 952,3 | 148,9 | 25,3 | 778,1 |
Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2009 noin 56,8 milj. euroa, vuonna 2010 noin 61,6 milj. euroa, vuonna 2011 noin 55,6 milj. euroa sekä myöhempinä vuosina noin 604,1 milj. euroa.
2008 talousarvio | 25 300 000 |
2007 talousarvio | 21 200 000 |
2006 tilinpäätös | 21 100 000 |