Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         20. Ajoneuvohallintokeskus
         24. Tiehallinto
              78. Eräät tiehankkeet
         25. Tienpidon valtionavut
            (26.) Tieliikelaitos
         30. Merenkulkulaitos
            34. Luotsausliikelaitos
         40. Ratahallintokeskus
         41. Rautatievirasto
            50. Ilmailulaitos
         51. Ilmailuhallinto
         70. Viestintävirasto
         80. Ilmatieteen laitos
         81. Merentutkimuslaitos
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

24. TiehallintoPDF-versio

Selvitysosa:Tiehallinto turvaa toimivat matka- ja kuljetusketjut ylläpitämällä ja kehittämällä tieverkon palvelutasoa, parantaa tieliikenteen turvallisuutta sekä vähentää ja ehkäisee ympäristöhaittoja. Tiehallinto vastaa valtion vastuulla olevista maanteistä osana liikennejärjestelmää. Maantieverkon pituus on 78 200 km ja sen arvo on 14,7 mrd. euroa.

Hallitusohjelman mukaan tehokas liikennejärjestelmä edistää maan kilpailukykyä ja ylläpitää hyvinvointia. Tiehallinnon tehtävänä on tukea tienpidon toimenpitein elinkeinoelämän kilpailukykyä ja tasapainoista aluekehitystä sekä pitää päätieverkon ohella huolta alemmanasteisen tieverkon riittävästä laajuudesta ja kunnosta.

Perustienpidossa asetetaan etusijalle tiestön jokapäiväinen liikennöitävyys, tieverkon kunnosta huolehtiminen ja liikenneturvallisuus. Perustienpidon määrärahasta toteutettavia pieniä liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta parantavia sekä alueiden kehittämistä tukevia investointeja toteutetaan rajoitetusti. Kainuun maakunnassa tienpito perustuu maakunnan ja tiepiirin väliseen sopimukseen ja sitä koskeva rahoitus 22 714 000 euroa sisältäen arvonlisäveron on työ- ja elinkeinoministeriön pääluokan momentilla 32.50.63 Kainuun kehittämisraha. Tiehallinnolle asetettavat tavoitteet kattavat myös Kainuun maakunnan tieverkon.

Käynnissä olevia tieverkon kehittämishankkeita jatketaan aiempien päätösten mukaisesti. E 18 -tienkäyttömaksukokeilun toteutuksesta, laajuudesta ja vaikutuksista laaditaan selvitys.

Perustienpidon määräraha on 524,5 milj. euroa, jonka Tiehallinto kohdentaa sille asetettujen tavoitteiden mukaisesti. Tiestön hoidon ja käytön menoihin on varattu yhteensä 209,0 milj. euroa, jolla voidaan säilyttää nykyinen laatu ja palvelutaso. Päätiestöllä hoidon taso takaa hyvät ajo-olosuhteet, seututeillä tyydyttävät ja yhdysteillä välttävät. Alimmassa hoitoluokassa on yli puolet tieverkosta. Hoidon ja käytön menoja lisäävät lähivuosina varsinkin lauttaliikenteen edellyttämät nykyisen lauttakaluston uusiminen.

Ylläpitoon ja korvausinvestointeihin on varattu 232,4 milj. euroa. Pääteiden ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten määrä lisääntyy. Siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy edelleen kasvavasta rahoituksesta huolimatta, mutta huonokuntoisten siltojen määrä vähenee. Heikkokuntoisten sorateiden määrä ei lisäänny. Teollisuuden puunkuljetusten varmistamiseksi tiestön kuntoon kohdennetaan 20 milj. euroa.

Perustienpidon alueelliset investoinnit ovat lähinnä liikenneturvallisuusinvestointeja, ja niihin on kohdennettu 25,7 milj. euroa. Valtakunnallisesti priorisoituihin teemaohjelmien hankkeisiin on kohdennettu 27,6 milj. euroa. Näitä perustienpidon investointeja ei voida toteuttaa nykyrahoituksella läheskään aluerakenteen muutoksen ja liikenteen kasvun edellyttämässä laajuudessa.

Liikenneturvallisuutta parannetaan valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti. Tienpidon toimien lisäksi laajennetaan automaattista nopeuden valvontaa 300 tiekilometrin osuudella. Vuoden 2008 lopussa valvontakameroin varustettuja teitä on yli 2 800 kilometriä. Tavoitteena on lisätä valvottuja tieosuuksia siten, että vuoden 2010 lopussa nopeuksien automaattivalvonta olisi 3 000 kilometrillä. Lisäksi Tiehallinto parantaa liikenteen turvallisuutta tarkistamalla nopeusrajoituksia taajamissa ja pääteillä noin 500 km liikenne- ja viestintäministeriön yleisohjeiden mukaisesti.

Tiehallinto kehittää hankintamenettelyjään ja väylänpidon markkinoita siten, että maarakennusalan tuottavuus paranee ja kilpailu markkinoilla toimii. Lisäksi Tiehallinto parantaa oman toimintansa tuottavuutta asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Tiehallinnolle vuodelle 2008 seuraavat pääluokkaperusteluja tukevat toiminnalliset tulostavoitteet, jotka on esitetty taulukossa vahvennettuna.

Tulostavoite/tunnusluku 2006
toteutuma
2007
ennuste
2008
ennuste/
tulostavoite
2011
ennuste
         
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA        
Turvataan toimivat matka- ja kuljetusketjut        
Maanteiden pituus (km) 78 189 78 200 78 250 78 400
Päällystepituus (km) 50 760 50 800 50 850 50 900
Siltojen lukumäärä (kpl) 14 314 14 350 14 400 14 500
Kevyen liikenteen väylien pituus (km) 5 403 5 500 5 550 5 600
Liikennesuorite, maantiet (mrd. ajoneuvokm) 34,8 35,1 35,4 36,3
Sujuva ja turvallinen verkko (%) 75 74 73 70
Päällyst. tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) 3 308 3 400 3 550 4 000
Sillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono (kpl) 1 080 950 850 650
Soratiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono (km) 2 859 2 950 2 850 3 300
Huonot ja erittäin huonot kevyen liikenteen väylät (km) 242 242 246 275
Tienkäyttäjätyytyväisyys pääteiden tilaan 3,66 3,7 3,6 3,6
Tienkäyttäjätyytyväisyys muun tieverkon tilaan 2,96 3,0 3,0 3,0
Parannetaan liikenneturvallisuutta        
Henkilövahinko-onnettomuuksien vähenemätavoite 56 51 74 46
Vähenemä perustienpidon toimin 52 46 46 46
Vähenemä kehittämisinvestoinnein 4 5 28 0
Vähennetään ympäristöhaittoja        
Tieliikenteen hiilidioksidipäästöt (1990=100) 109 110 110 111
Pohjavesiriskit (km) 116 113 110 100
         
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS        
Parannetaan tuottavuutta ja kokonaistaloudellisuutta        
Kunnossapidon yksikkömenot (€/km) 6 454 6 540 6 810 7 000
Työn tuottavuuden kasvu vuodessa (%) 2,5 3 2 2
Kokonaistuottavuuden kasvu keskim. vuodessa TTS -kaudella (%) 2,4 2 2 2
Palvelun tuottajien tyytyväisyys (0—100) 61 63 63 66
         
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA        
Työtyytyväisyys (1—5) 3,4 3,4 3,4 3,4

Tienhallinnon tulot ja menot (milj. euroa)1)
  2006
toteutuma
2007
varsinainen
talousarvio
2008
varsinainen
talousarvio
       
Toimintamenot (01) 72,6 76,9 82,4
— Tulot toiminnasta 6,1 2,4 3,2
— Toimintamenot 78,7 79,3 85,6
Perustienpito (21) 518,6 506,4 524,5
Tulot      
— Tulot ulkopuolisista rahoitusosuuksista 15,4 5,0 5,0
Menot 534,0 511,4 529,5
— Hoito ja käyttö 196,7 197,9 209,0
— Liikenteen operatiivinen ohjaus 14,1 14,0 14,0
— Ylläpito ja korvausinvestoinnit 212,4 225,0 232,4
— Alueelliset investoinnit2) 33,2 10,6 25,7
— Menot ulkopuolisista rahoitusosuuksista3) 15,4 5,0 5,0
— Valtakunnalliset hankeohjelmat ja teemapaketit4) 38,8 43,5 27,6
— Suunnittelu 23,4 15,4 15,8
Kehittämisinvestoinnit (76, 78, 79) 107,8 152,5 223,9
— Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (76) 34,4 30,8 27,8
— Eräät tiehankkeet (78) 52,3 100,5 170,8
— Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet (79) 21,1 21,2 25,3
Luvun 31.24 nettomenot 699,0 735,8 830,8
       
Luvun 31.24 bruttomenot 720,5 743,2 839,0

1) Tiehallinnolla on käytettävissään myös työ- ja elinkeinoministeriön pääluokan momentti 32.50.63 Kainuun kehittämisraha, jonka määrärahat käytetään Kainuun maakunnan tienpitoon. Vuonna 2007 määrärahaa on ollut 20 004 000 euroa.

2) Perustienpidon alueelliset investoinnit ovat pieniä, lähinnä liikenneturvallisuusinvestointeja, joista tiepiirit päättävät annettujen kehysten raameissa. Hankkeet toteuttavat maakuntien kehittämisstrategioita ja hankkeista sovitaan maakuntien toteuttamisohjelmien yhteydessä.

3) Menot ulkopuolisista rahoitusosuuksista ovat lähinnä kuntien osuuksia tiehankkeiden menoista.

4) Vuonna 2008 toteutetaan seuraavia käynnissä olevia valtakunnallisia hankeohjelmia ja teemapaketteja: satamien ja terminaalien tieyhteyksien kehittäminen, pääteiden keskisuuret turvallisuusinvestoinnit, kasvavien alueiden kehityksen tukeminen, pohjavesiohjelma sekä pääteiden kohtaamisonnettomuuksien vähentäminen.

01. (31.24.21, osa) Tiehallinnon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 82 445 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös lähialueyhteistyöhankkeisiin sekä palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen.

Selvitysosa:Lähialueyhteistyöhankkeisiin käytetään enintään 500 000 euroa.

Momentilta palkattavan henkilöstön määrä vähenee viisi henkilötyövuotta tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 78 669 79 711 85 645
Bruttotulot 6 100 2 400 3 200
Nettomenot 72 569 77 311 82 445
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 609    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 641    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 2 726
Tasokorotus 2 969
Tuottavuustoimet -150
Yhteensä 5 545

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 2 726 000 euroa talousarvioesityksen 79 719 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 82 445 000
2007 IV lisätalousarvio 411 000
2007 talousarvio 76 900 000
2006 tilinpäätös 72 600 000

21. (31.24.21, osa) Perustienpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 524 536 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maanteiden suunnittelusta, rakentamisesta, kunnossapidosta, liikenteen hallinnasta ja liikennekeskustoiminnasta, kiinteistönpidosta ja muista tienpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien tienpidon menojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon tulot ulkopuolisista rahoitusosuuksista.

Määrärahaa saa käyttää enintään 50 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 287 000 euroa siirtona momentilta 31.30.21 Saimaan kanavan huoltotien ylläpidon siirrosta Merenkulkulaitoksen vastuulta Tiehallinnon vastuulle. Suomen tasavallan ja Venäjän federaation välisen maasopimuksen mukaisesti Tiehallinto vastaa myös Brutsnitshojen raja-aseman ja Suomen valtakunnanrajan välisen uuden tieyhteyden ylläpidosta.

Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Valtiovarainvaliokunta:

Perustienpidon rahoitukseen ehdotetaan noin 525 miljoonan euron määrärahaa, johon sisältyy 20 miljoonan euron kertaluonteinen lisäys teollisuuden puunkuljetusten varmistamiseksi. Määräraha vastaa muutoin kuluvan vuoden tasoa.

Hallitusohjelman mukaan perusväylänpidon jälkeenjääneisyyteen kiinnitetään huomiota, kuten myös alemmanasteisen tieverkoston yleiskuntoon ja ylläpitoon. Liikenneväylien hoitoon ja ylläpitoon on tarkoitus osoittaa rahoitus, jolla turvataan väyläverkoston palvelutaso ja liikenneturvallisuus.

Ensi vuoden talousarvioesitys ei tuo merkittävää muutosta tienpidon rahoitukseen, sillä esityksen mukaan pääteiden ja muiden vilkkaiden teiden kunto säilyy nykytasolla, mutta alemman tieverkon kunto heikkenee ja huonokuntoisten teiden määrä lisääntyy, myös siltojen yleiskunto heikkenee ja vaurioiden määrä lisääntyy.

Valmisteilla olevassa liikennepoliittisessa selonteossa arvioidaan myös tieverkon palvelutasoa osana liikennejärjestelmää ja perustienpidon rahoituksen tasoa. Valiokunta pitää tärkeänä, että perustienpidon rahoitustasoa arvioitaessa otetaan huomioon perustienpidon todellinen rahoitustarve sekä liikenneturvallisuuden edistämiseen liittyvät vaatimukset. Riittävä rahoitus antaa mahdollisuudet myös kunnossapidon tarpeiden ennaltaehkäisyyn, mikä tuo selviä säästöjä pitkällä aikavälillä.


2008 talousarvio 524 536 000
2007 IV lisätalousarvio 18 000 000
2007 talousarvio 506 427 000
2006 tilinpäätös 518 883 000

76. Tielain mukaiset maa-alueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 27 820 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää tietä varten tarvittavien alueiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tiesuunnitelman hyväksymistä.


2008 talousarvio 27 820 000
2007 talousarvio 30 820 000
2006 tilinpäätös 34 446 000

78. Eräät tiehankkeet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 170 800 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty.

Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 131,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 177,0 milj. euron sopimusvaltuus.

Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 58,0 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 74,0 milj. euron sopimusvaltuus.

Tiehallinto oikeutetaan solmimaan hankeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio vuoden 2007 talousarviossa myönnetyn enintään 86,3 milj. euron sopimusvaltuuden sijasta enintään 164,7 milj. euron sopimusvaltuuden sisältäen arvonlisäveron. Hankkeen toteuttamiseksi Espoon kaupungin kanssa saadaan tehdä sopimus, jonka mukaan Espoon kaupunki vastaa valtiolle kuuluvista kustannuksista arvonlisäveroineen, jotka suoritetaan kaupungille korottomana takaisin vuosina 2012 ja 2013.

Määrärahaa saa käyttää myös hankkeesta E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue aiheutuviin menoihin. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan sopimuksia hankkeen E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue toteuttamiseksi enintään 24,0 milj. euron määrästä.

Selvitysosa:

Hanke-erittely
      Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
    Valmis valtuus käyttö v. 2008 myöhemmin
    liikenteelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Keskeneräiset tiehankkeet          
E 18 Lohja—Lohjanharju 2005 58,9 57,4 1,5 -
Vt 13 Nuijamaan raja-aseman tieyhteys 2005 14,5 13,7 0,8 -
Mt 100 Hakamäentie, Helsinki 2009 100,0 48,4 33,0 18,6
Vt 3 Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe 2008 57,0 33,0 24,0 -
Vt 20 Hintta—Korvenkylä, Oulu 2008 25,7 - - 25,7
Vt 2 Vihti—Pori 2008 55,0 34,0 18,0 3,0
Vt 6 Lappeenranta—Imatra 2011 177,0 5,0 20,0 152,0
Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio 2012 164,7 1,6 - 163,1
Vt 4 Lusi—Vaajakoski 2010 75,0 4,3 16,5 54,2
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti   48,0 2,0 - 46,0
Vt 14 Savonlinnan keskusta   59,0 2,0 - 57,0
Vt 4 Kemin kohta ja sillat 2009 74,0 1,0 33,0 40,0
Uusi tiehanke          
E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue 2008 24,0 - 24,0 -
Tiehankkeet yhteensä   932,8 202,4 170,8 559,6

Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2009 noin 164,5 milj. euroa, vuonna 2010 noin 116,1 milj. euroa, vuonna 2011 noin 74,9 milj. euroa ja myöhempinä vuosina noin 204,1 milj. euroa.

Helsingin kaupunki osallistuu Hakamäentie, Helsinki -hankkeen rahoitukseen. Vastaavat tuloarviot tuloutetaan momentille 12.31.99.

Hankkeen Vt 6 Lappeenranta—Imatra kustannusarvion tarkistus aiheutuu hankkeen ykkösvaiheesta Kärki—Mattila—Muukko saaduista urakkatarjouksista ja siitä, että kakkosvaiheen Ahvenlampi—Mansikkala kustannukset on tarkistettu vastamaan rakentamisajan tilannetta.

Hankkeen Vt 4 Kemin kohta ja sillat kustannusarvion tarkistus aiheutuu mm. rakennustarvikkeiden hintojen jyrkästä noususta.

Hankkeen Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio -hankkeen kustannusarvion tarkistus aiheutuu tunneleiden rakentamiselle asetettujen vaatimusten tiukentumisesta sekä työaikaisten liikennejärjestelyiden vaikeutumisesta. Hanke joudutaan toteuttamaan erittäin ahtaassa ympäristössä nykyisten asuintalojen läheisyydessä ja vilkkaan liikenteen keskellä.

Tiehallinnon tarkoituksena on solmia Espoon kaupungin kanssa sopimus, jonka mukaan kaupunki rahoittaa Tiehallinnon osuuteen kuuluvat arvonlisäverolliset kustannukset, jotka valtio maksaa korottomana takaisin kaupungille vuosina 2012 ja 2013. Hankkeen kustannukset ovat 164,7 milj. euroa (sis. alv). Espoon kaupunki osallistuu hankkeen lopulliseen rahoitukseen 52,65 milj. eurolla (ilman alv), mikä on 39 % kustannuksista (ilman alv). Vastaavat tuloarviot tuloutetaan vuosina 2012 ja 2013 momentille 12.31.99.

Vuoden 2007 talousarviossa on myönnetty enintään 48,0 milj. euron valtuus hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti toteuttamiseksi ja enintään 59,0 milj. euron valtuus hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta toteuttamiseksi. Hankkeiden kustannusarvioiden ylittäessä hyväksytyt valtuudet Tiehallinto siirtää hankkeen Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti tarjouskyselyn ja keskeyttää hankkeen Vt 14 Savonlinnan keskusta tarjouskilpailun.

Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa: E 18 Vaalimaan rekkaparkkialue. Valtatie 7 on osa Suomen tärkeintä kansainvälistä E 18 -tieyhteyttä, jonka itäisin osuus Haminan ja Vaalimaan välillä on liikennemääriin suhteutettuna heikkotasoinen. Tien erityisongelmana on säännölliset rajanylitystä odottavat rekkajonot, jotka aiheuttavat jopa Haminaan asti (yli 40 km) jatkuvaa ruuhkautumista ja liikenneturvallisuusongelmia. Venäjälle suuntautuvan rekkaliikenteen sujuvuuden parantamiseksi ja rekkajonojen vähentämiseksi Vaalimaan raja-aseman läheisyyteen rakennetaan noin 1 000 rekan etäpysäköintialue. Alueen laajuus on noin 36 hehtaaria, mikä mahdollistaa noin 30 kilometrin rekkajonon siirtämisen pysäköintialueelle. Alueen laajuutta lisää erityisesti se, että onnettomuustilanteissa pelastuskaluston on päästävä liikkumaan koko alueella.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Vähennys 6 000 000 euroa talousarvioesityksen 176 800 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2007 neljänteen lisätalousarvioesitykseen sisältyvästä hankkeen Vt 3 Tampereen läntinen kehätie, 2. vaihe etenemisen muutoksesta. Hankkeen sopimusvaltuus ei muutu.


2008 talousarvio 170 800 000
2007 IV lisätalousarvio 4 600 000
2007 II lisätalousarvio 5 800 000
2007 talousarvio 100 500 000
2006 tilinpäätös 52 318 829

79. Jälkirahoitus-, kokonaisrahoitus- ja elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 25 300 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen. Tiehallinto oikeutetaan solmimaan aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin niitä valtuuksia ei ole käytetty. Määrärahasta saa maksaa palkkausmenoja enintään yhden henkilötyövuoden verran.

Selvitysosa:

Hanke-erittely
        Budjetoitu    
      Sopimus- määrärahaa Määräraha Rahoitustarve
    Valmis valtuus aiemmin v. 2008 myöhemmin
TIEHANKKEET liikenteelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Jälkirahoitushanke          
Vt 4 Järvenpää—Lahti 1999 252,3 143,3 19,4 89,6
Elinkaarirahoitushanke          
E 18 Muurla—Lohja 2008 700,0 5,6 5,9 688,5
Yhteensä   952,3 148,9 25,3 778,1

Hankkeista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja vuonna 2009 noin 56,8 milj. euroa, vuonna 2010 noin 61,6 milj. euroa, vuonna 2011 noin 55,6 milj. euroa sekä myöhempinä vuosina noin 604,1 milj. euroa.


2008 talousarvio 25 300 000
2007 talousarvio 21 200 000
2006 tilinpäätös 21 100 000