Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01.  (30.90 ja 91) Hallinto
         10. Maaseudun kehittäminen
         20. Maatalous
         50. Vesitalous
         60. Metsätalous
         63. Metsähallitus
            (90.) Hallinto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

01. (30.90 ja 91) HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan pääluokkaperusteluissa on esitetty toimialan yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet, joita hallinto tukee ja seuraa.

Tässä luvussa on budjetoitu maa- ja metsätalousministeriön toimialan hallinnosta maa- ja metsätalousministeriön, Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen ja 1.5.2007 toimintansa aloittaneen Maaseutuviraston sekä valituslautakuntien menot. Osana valtion palvelukeskushanketta ovat mainitut virastot hankkineet henkilöstöhallinnon peruspalvelut Valtiokonttorin palvelukeskukselta 1.5.2007 lukien. Talouspalvelujen osto Valtiokonttorin palvelukeskukselta aloitetaan vuoden 2008 alkupuolella. Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen (Tike) tehtävät keskitetään tietohallinnon asiantuntijapalveluihin sekä tilastoviranomaistehtäviin.

Organisaatiomuutoksen ja tuottavuustoimenpiteiden vaikutukset henkilötyövuosikiintiöön
  2006
htv
1.5.2007
lukien,
hlö
2008
htv
       
Maa- ja metsätalousministeriö 480 305 301
Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus 274 222 218
Maaseutuvirasto - 215 210
Yhteensä 754 742 729

Maatalous- ja maaseutupolitiikan sekä kalastuspolitiikan toimeenpanotehtäviä valtion aluehallinnossa hoitavat työvoima- ja elinkeinokeskukset. Työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastojen toimintamenot on budjetoitu työ- ja elinkeinoministeriön pääluokkaan momentille 32.01.02. Lääninhallitukset vastaavat eläinten terveyden ja hyvinvoinnin sekä elintarviketurvallisuuden valvonnasta (toimintamenot momentilla 28.01.10). Tullilaitos suorittaa EU:n yhteisen maatalouspolitiikan edellyttämiä tarkastustehtäviä (toimintamenot momentilla 28.10.02). Maa- ja metsätalousministeriön toimialan vesitaloustehtäviä varten on voimavaroja ympäristöministeriön pääluokassa.

01. (30.90.21) Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 692 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös eräiden Suomen tekemien kalastusta koskevien sopimusten valvonnasta aiheutuvien menojen sekä kalastuslain (286/1982) 14 §:n mukaisten korvausten ja kasvilajikelautakunnan sekä eläinkoelautakunnan menojen maksamiseen.

Määrärahasta saa maksaa myös maaseutuelinkeinojen tukitehtäviä hoidettaessa noudatettavasta menettelystä annetussa laissa (1336/1992) tarkoitettuja korvauksia Ahvenanmaan maakunnalle.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen elintarvikelain (23/2006) ja Elintarviketurvallisuusvirastosta annetun lain (25/2006) 1 §:n muuttamisesta elintarvikelain mukaisten tehtävien ja niitä hoitavan henkilöstön siirtämiseksi työ- ja elinkeinoministeriöstä ja sosiaali- ja terveysministeriöstä maa- ja metsätalousministeriöön. Maa- ja metsätalousministeriö tukee pääluokkaperusteluissa esitettyjen maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista johtamalla ja ohjaamalla maatalous- ja kalastuspolitiikan toimeenpanoa, varmistamalla elintarvikkeiden turvallisuutta ja laatua, määrittelemällä metsäpolitiikan ja maaseudun kehittämisen suuntaviivat sekä huolehtimalla vesitalouden ja maanmittauksen ja paikkatietojen yhteiskäyttöön liittyvistä tehtävistä.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa toiminnalleen vuoden 2008 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnan tuloksellisuus

  • Vakiinnutetaan ministeriön toiminta ja organisaatio.

Taloudellisuus

Maa- ja metsätalousministeriön toimintamenojen ja henkilöstön jakautuminen tehtävittäin vuosina 2006, 2007 ja 2008 (varsinaiset talousarviot)
  2006 2007 2008
  htv milj. € htv milj. € htv milj. €
             
Maaseudun kehittäminen ja maatalous 238 16,0 130 7,2 81 5,4
Elintarvikkeiden turvallisuus ja laatu 59 3,4 50 3,2 56 3,9
Kala-, riista- ja porotalous 41 3,2 40 3,3 37 4,5
Vesitalous ja maanmittaus 25 1,7 25 1,7 25 1,7
Metsätalous 30 2,3 28 2,2 29 2,1
Keskitetyt tukitehtävät 87 9,4 77 8,9 73 9,1
Yhteensä 480 36,0 350 26,5 301 26,7

Toiminnallinen tehokkuus

  • Vuonna 2005 hyväksyttyä tuottavuusohjelmaa tarkistetaan muun muassa Maaseutuviraston perustamisen johdosta. Ministeriön prosesseja ja organisoitumista kehittämällä varmistetaan tehokas toiminta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 38 779 27 567 27 284
Bruttotulot 1 295 620 592
Nettomenot 37 484 26 947 26 692
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 772    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 3 829    

Kalataloustietojen keruun ja kalastuksen valvonnan menot ovat yhteensä 1 960 000 euroa, missä lisäystä on 582 000 euroa. Vastaavasti EU-osuuksien tuloutuksia on otettu huomioon momentilla 12.30.04. Tenojoen kalastuslupamaksutuloista vuonna 2007 valtiolle kuuluvana osuutena on otettu huomioon 140 000 euroa, missä on vähennystä 10 000 euroa. Tenojoen kalastuslupatuloista vuonna 2008 kertyväksi arvioitu tulo on merkitty momentille 12.30.41.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 10 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Bruttomenot 70
Organisaatiomuutoksen johdosta 4 kk:n osuus, yht., mistä -4 535
— Siirto momentille 30.01.03 -4 455
— Siirto momentille 28.20.01 -150
— Siirto momentilta 30.01.02 70
Organisaatiomuutoksen tarkistus (9 henkilöä) siirtona momentilta 30.01.03 540
Elintarvikelain muutos 472
— Siirto momentilta 32.01.01 (vastaa mm. 6 htv:n menoja) 402
— Siirto momentilta 33.01.01 (vastaa 1 htv:n menoja) 70
Organisaatiomuutoksen muu tarkistus siirtona momentilta 30.01.03 400
Tuottavuustoimenpiteet -350
Virka- ja työehtosopimus 1 200
Uusi palkkausjärjestelmä (UPJ) 56
Tenojoen maksuja vast. tehtävät -10
Muutosten tukeminen tuottavuustoimenpiteiden säästöistä 2 340
Valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen ostamiseen, siirto momentilta 28.20.02 320
Muut muutokset -363
Bruttotulot -28
Siirto momentille 30.01.03 -28
Yhteensä 98

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 1 200 000 euroa talousarvioesityksen 25 492 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 26 692 000
2007 IV lisätalousarvio 193 000
2007 II lisätalousarvio 160 000
2007 talousarvio 26 594 000
2006 tilinpäätös 35 541 000

02. (30.90.23) Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 360 000 euroa.

Selvitysosa:Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskus (Tike) on palveluyksikkö, joka huolehtii sille laissa määrätyistä tilasto-, rekisteri- ja tietohallintotehtävistä ja tietohallinnon asiantuntijapalveluista sekä hoitaa maa- ja metsätalousministeriön ja sen hallinnonalan muita hallintotehtäviä sen mukaan kuin maa- ja metsätalousministeriö on määrännyt.

Tike tukee vuonna 2008 maa- ja metsätalousministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista tuottamalla luotettavaa ja ajankohtaista tietoa maatalouden, maaseudun ja maaseutuympäristön tilasta ja muutoksista sekä tarjoamalla hallinnon käyttöön tehokkaita ja luotettavia tietojärjestelmäpalveluita. Tiken palvelutehtävien mitoituksesta ja kohdistumisesta eri asiakasvirastoille päätetään maa- ja metsätalousministeriön ja Tiken välisessä tulossopimuksessa, jonka nojalla Tike ja asiakasvirastot solmivat yksityiskohtaisemmat palvelusopimukset.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2008 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen Tikelle alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

Toiminnallinen tehokkuus

Toiminnan menot, henkilötyövuodet ja tulot palvelukokonaisuuksittain maa- ja metsätalousministeriön alustavien kehyksien mukaisesti:

Toimintamenot palvelukokonaisuuksittain
  2006 tilinpäätös 2007 arvio 2008 arvio
  Menot   Tulot Menot   Tulot Menot   Tulot
  1 000 € Htv 1 000 € 1 000 € Htv 1 000 € 1 000 € Htv 1 000 €
                   
Tilastoviranomaistehtävät 1 574 24 - 1 920 26 - 1 994 28 -
Palvelutehtävät 12 376 203 3 800 11 473 167 1 986 9 695 145 1 198
Maksullinen toiminta 3 288 9 3 268 3 409 9 3 409 3 092 10 3 074
Yleishallinto 4 029 34 - 3 298 29 - 2 851 351) -
Yhteensä 21 267 270 7 068 20 100 231 5 395 17 632 218 4 272

1) Sisältää Tikeen jäävät Valtiokonttorin palvelukeskukseen siirtymättömät htv:t.

Tiken tietotekniikkapalvelut virastoittain1)
  MMM Mavi Evira Muut Yhteensä
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
                     
Perustietotekniikkapalvelut (integraatio-, käyttö-, sähköposti- ja tietoliikenne-, tukikeskus- ja työasemapalvelut) 754 8 1 520 14 400 4 1 100 15 3 774 41
Tietojärjestelmien ylläpitopalvelut     2 250 30 485 5     2 735 35
Tietojärjestelmien kehittämispalvelut (sis. asiantuntijapalvelut) 25   870 17 160 3     1 055 20
Tietotekniikkapalvelut yhteensä 779 8 4 640 61 1 045 12 1 100 15 7 564 96

1) Ei peritä palvelumaksuja.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 21 267 19 581 17 632
Bruttotulot 7 068 5 395 4 272
Nettomenot 14 199 14 186 13 360
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 907    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 365    

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon neljän henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Bruttomenot -1 143
1.5.2007 organisaatiomuutoksen johdosta 4 kk:n osuutena yhteensä -1 596
— Siirtona momentille 30.01.03 -1 022
— Siirtona momentille 30.01.01 -70
— Siirtona momentille 28.20.01 -126
— Organisaatiomuutoksen tukemiseksi -378
Tuottavuustoimenpiteet -184
Peltolohkorekisterimenoina siirtona momentilta 30.01.03 (8 kk) 245
Virka- ja työehtosopimus 392
Bruttotulot -1 123
Palvelumaksuina (1.5.2007) -657
Peltolohkotoimitustulojen loppumisena ja muun tulorahoituksen supistumisena (4 kk) -466
Yhteensä -20

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 392 000 euroa talousarvioesityksen 12 968 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta. Lisäys on laskettu ottaen huomioon, että osa toiminnasta rahoitetaan maksullisesta toiminnasta kertyvillä tuloilla. Virka- ja työehtosopimuksen vaikutus huomioidaan maksujen tasoa määrättäessä.


2008 talousarvio 13 360 000
2007 IV lisätalousarvio 204 000
2007 II lisätalousarvio 602 000
2007 talousarvio 13 380 000
2006 tilinpäätös 13 657 000

03. (30.90.25) Maaseutuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 292 000 euroa.

Selvitysosa:Maaseutuviraston (Mavi) tehtävänä on EU:n yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten toimenpiteiden, yhteisön osaksi rahoittamien maaseudun kehittämistoimien ja näitä täydentävien kansallisten toimenpiteiden hallinto- ja toimeenpanotehtävät.

Mavi tukee osaltaan pääluokkaperusteluissa esitettyjen toimialan vaikuttavuustavoitteiden saavuttamista suorittamalla tukijärjestelmien ja muiden toimenpiteiden suunnittelu-, ohjaus- ja toimeenpanotehtäviä.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa vuoden 2008 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen alustavasti Maville seuraavat tulostavoitteet:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Uuden viraston toiminta vakiinnutetaan vuoden 2008 aikana. Toiminnan laatua kehitetään yhtenäistämällä viraston prosesseja ja toimintatapoja.
  • Toimintaa kehitetään pitäen periaatteena hyvää hallintotapaa ja palvelulähtöisyyttä. Mavi tekee toimeenpanosuunnitelman tuottavuusohjelmasta. Mavin toiminnan ohjaamista ja johtamista varten otetaan käyttöön toimintolaskentajärjestelmä, joka tuottaa ydinprosessien ja niitä tukevien toimintojen kustannukset.
  • Huolehditaan vuonna 2008 voimaantulevien uusien tukijärjestelmien toimeenpanosta.

Varmistetaan henkilöstön osaaminen ja työhyvinvointi organisaation muutostilanteessa. Muutoksenhallintaa tukee tehokas johtaminen.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
     
Bruttomenot 13 584 19 375
Bruttotulot 55 83
Nettomenot 13 529 19 292

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Bruttomenot 7 727
Organisaatiomuutoksen johdosta (4 kk)  
— Siirtona momentilta 30.01.01 4 455
— Siirtona momentilta 30.01.02 1 022
— Siirtona momentilta 30.60.42 60
— Viraston vakiinnuttamisen ja alueellistamisen tukeminen tuottavuustoimenpiteiden säästöistä 1 650
Organisaatiomuutoksen tarkistuksen johdosta (8 kk)  
— Peltolohkorekisterimenojen siirtona momentille 30.01.02 -245
— 9 henkilön menoina siirtona momentille 30.01.01 -540
— Palvelumaksuina -157
Organisaatiomuutoksen muu tarkistus siirtona momentille 30.01.01 -400
Virka- ja työehtosopimus 1 455
Muut kehittämistoimet 411
Muut muutokset 16
Bruttotulot 28
Siirtona momentilta 30.01.01 (4 kk osuutena) 28
Yhteensä 7 699

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 1 455 000 euroa talousarvioesityksen 17 837 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 19 292 000
2007 IV lisätalousarvio 359 000
2007 II lisätalousarvio 1 577 000
2007 talousarvio 11 593 000

04. (30.91.21) Lautakuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 819 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maaseutuelinkeinojen valituslautakunnan ja eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan menoihin.

Selvitysosa:Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta käsittelee muutoksenhakuviranomaisena maaseutuelinkeinohallinnon, lähinnä työvoima- ja elinkeinokeskusten maaseutuosastojen sekä riistanhoitopiirien ja kalastusalueiden päätöksistä tehtyjä valituksia ja ns. prosessuaalisia kanteluja. Vuonna 2003 valituslautakunta antoi päätöksen 327 valitusasiassa, vuonna 2004 päätöksiä oli 315 kpl ja vuonna 2005 oli päätöksiä 410 kpl. Vuonna 2006 valituslautakunta ratkaisi 359 valitusasiaa. Lähivuosiin verrattuna saapuneiden valitusten määrä (467 kpl) kasvoi vuonna 2006 noin kolmanneksella. Vuonna 2007 ja 2008 valituslautakuntaan saapuvien valitusmäärien arvioidaan edelleen kasvavan muun muassa käyttöönotetun uuden tilatukijärjestelmän sekä uuden ohjelmakauden mukaisten maaseutuyritysten investointi- ja muiden kehittämistukien käynnistymisen ja Maaseutuviraston uusien valitusasioiden vuoksi. Jaksolla 1996—2006 valitusasian keskimääräinen käsittelyaika valituslautakunnassa on ollut 5,2 kk. Tavoitteena on myös jatkossa pitää tämä käsittelyaika noin 6 kk:ssa, vaikka EU:n maatalousoikeuden määrä, säädösten moniportaisuus ja tulkinnanvaraisuus sekä runsaat muutokset ovat edelleenkin vaikeuttaneet asioiden valmistelua ja ratkaisemista. Valituslautakunnan päätöksistä voi hakea muutosta korkeimmalta hallinto-oikeudelta, kuitenkin tukiasioissa yleensä vain valitusluvalla.

Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunnan tehtävänä on antaa asiantuntijalausuntoja eläinlääkintään liittyvissä hoitovirhekysymyksissä. Arviolautakunta antoi vuonna 2006 yhteensä 27 lausuntoa.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Maaseutuelinkeinojen valituslautakunta 777 000
Eläinlääkintävahinkojen arviolautakunta 42 000
Yhteensä 819 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 32
Palvelukeskusmaksut 55
Yhteensä 87

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 32 000 euroa talousarvioesityksen 787 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 819 000
2007 IV lisätalousarvio 4 000
2007 talousarvio 732 000
2006 tilinpäätös 728 000

20. (30.90.22) Tietojärjestelmien kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 652 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön tietojärjestelmien kehittämisestä ja ministeriön hallinnonalan yhteisistä tietohallinnon kehittämishankkeista aiheutuvien menojen maksamiseen. Momentin määrärahaa saa käyttää enintään 15 henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Maataloushallinnon järjestelmät 1 300 000
Elintarvike- ja terveyshallinnon järjestelmät 1 100 000
Yhteiset järjestelmät ja hallinnonalan yhteiset tietohallintohankkeet 502 000
Mavin ja Eviran yhteinen IT-infrastruktuuri 750 000
Yhteensä 3 652 000

Maataloushallinnon kehittämistoimenpiteet liittyvät käynnissä olevien hankkeiden loppuunsaattamiseen, tukien maksatusjärjestelmien kokonaisuudistukseen sekä hallinto- ja palveluprosessien sähköistämiseen. Elintarvike- ja terveyshallinnon tarpeet kohdistuvat lakisääteisten valvontakohde- ja eläinrekistereiden kehittämiseen.

Yhteisten järjestelmien kehittämisellä tuetaan asiakkuuden ja tietovarantojen hallinnan, raportoinnin ja muiden hallinnon yhteentoimivuutta lisäävien hankkeiden toteuttamista. Maaseutuviraston (Mavi) ja Elintarviketurvallisuusviraston (Evira) yhteisen IT-infrastruktuurihankkeen tavoitteena on tuottaa virastoille ja niiden ohjaamalle hallinnolle yhteinen tekninen alusta palveluiden ja ydinprosessien sähköistämiseksi.


2008 talousarvio 3 652 000
2007 II lisätalousarvio 1 000 000
2007 talousarvio 3 172 000
2006 tilinpäätös 4 083 000

21. (30.90.26) Kansainvälinen yhteistyö (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 729 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää niiden kulutusmenojen maksamiseen, jotka aiheutuvat yhteistyöstä kansainvälisten järjestöjen puitteissa, solmituista kansainvälisistä ja valtioiden välisistä sopimuksista ja muusta alan kansainvälisestä yhteistyöstä. Lisäksi määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön toimialan lähialueyhteistyöhankkeisiin ja niiden valmistelusta ja hallinnoinnista aiheutuviin kustannuksiin sekä kansainvälisen taloudellis-teknologisen yhteistyön edistämiseen tähtäävien soveltuvuustutkimusten yms. selvitysten hankkimiseen. Määrärahaa saa käyttää myös kansainväliseen toimintaan liittyviin valtionapuihin. Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan määräaikaisen henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen. Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta myöntöpäätösperusteisena.


2008 talousarvio 729 000
2007 talousarvio 729 000
2006 tilinpäätös 729 000

22. (30.90.27) Yhteistutkimukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 613 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää lähinnä eri virastojen, laitosten tai muiden organisaatioiden yhteistyönä suoritettavasta, maa- ja metsätalousministeriön toimialan strategista ohjaamista ja kehittämistä tukevasta tutkimuksesta sekä organisaatioiden arvioinnista aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää tutkimushankkeiden asiantuntija-arvioinneista aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahasta saa maksaa valtionapuja ja menoja, jotka aiheutuvat määräaikaisen enintään 100 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamisesta. Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahalla tuotetaan tutkimustietoa pääluokkaperusteluissa todettuja vaikuttavuustavoitteita ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteita tukevan päätöksenteon tueksi.

Määrärahalla rahoitetaan hallitusohjelman perusteella uudistettavan sektoritutkimuksen ohjausjärjestelmän mukaisia, valtioneuvoston määrittämien aihepiirien tutkimusohjelmia. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 1 000 000 euroa maatalouden vesiensuojelua tehostavan pilottihankkeen menoina ja 185 000 euroa virka- ja työehtosopimuksesta aiheutuvina menoina.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 185 000 euroa talousarvioesityksen 4 428 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 4 613 000
2007 talousarvio 3 328 000
2006 tilinpäätös 5 820 000

29. (30.90.29) Maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 25 200 000 euroa.


2008 talousarvio 25 200 000
2007 talousarvio 25 000 000
2006 tilinpäätös 26 050 460

40. Bioenergiatuotannon avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää bioenergiaa tuottavien laitosten perustamista edistäviin soveltaviin tutkimus-, selvitys-, koulutus- ja tiedotushankkeisiin ja uutta tutkimustietoa ja teknologiaa soveltaviin pilottihankkeisiin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää maatilakokoluokkaa suurempien keskitettyjen biomassasta, lannasta, elintarviketeollisuuden eloperäisistä jätteistä ja sivutuotteista sekä haja-asutuksen ja yhdyskuntien lietteistä bioenergiaa tuottavien laitosten investointien tukemiseen sekä EU:n energiapalveludirektiivin toteuttamiseen maatilasektorilla. Avustusta voidaan myöntää yrityksille, kunnille ja muille yhteisöille.

Selvitysosa:Avustuksen tavoitteena on lisätä maatilapohjaisten bioenergian raaka-aineiden, elintarviketeollisuuden eloperäisten jätteiden ja sivutuotteiden sekä haja-asutuksesta peräisin olevien lietteiden sekä yhdyskuntalietteiden käyttöä bioenergian tuotannossa. Bioenergian tuottamisen ja käytön edistämiseksi käynnistetään pilottihankkeita, joiden tuloksena lähivuosina arvioidaan syntyvän 6—10 suurehkoa biokaasulaitosta erityisesti alueilla, joissa on kotieläinkeskittymiä ja niistä aiheutuvia ympäristövaikutuksia. Lisäksi myönnetään avustuksia myös muuta bioenergiaa tuottaville maatilakokoluokkaa suuremmille investoinneille ja EU:n energiapalveludirektiivin mukaisten energiansäästötoimien toteuttamiseen maatiloilla.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta pitää uutta bioenergiatuotannon avustusta erittäin tarpeellisena. Vaikka uusiutuvien energialähteiden, energiansäästön ja tehokkuuden edistämiseen liittyviä määrärahoja on talousarvioesityksessä useassa kohdassa (kuten Pl 32 ja Pl 35), tuet ovat perustellusti jakaantuneet eri hallinnonaloille huomioiden hallinnonalan erityispiirteet ja toimintakentän. Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä avustusten käytön koordinointia yli hallinnonrajojen, jotta talousarviossa osoitetut määrärahat hyödynnettäisiin parhaalla mahdollisella tavalla.


2008 talousarvio 5 000 000

66. (30.90.66) Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 3 714 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maa- ja metsätalousministeriön toimialaan liittyvien jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusosuuksien maksamiseen muissa maissa ja Suomessa toimiville kansainvälisille organisaatioille sekä muihin kansainvälisistä sitoumuksista aiheutuviin maksuihin.


2008 talousarvio 3 714 000
2007 talousarvio 3 714 000
2006 tilinpäätös 3 154 430