Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
              23. Terveysvalvonta
              24. Tartuntatautien valvonta
              50. Terveyden edistäminen
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

53. Terveyden edistäminen ja terveysvalvontaPDF-versio

Selvitysosa:Momentin 33.53.23 määrärahaa käytetään terveydensuojelulain, elintarvikelain, geenitekniikkalain, kemikaalilain ja säteilylain edellyttämien valvontatehtävien (terveysvalvonta) hoitamiseen. Terveysvalvonnan vaikuttavuuden tavoitteena on elinympäristöstä ihmisille aiheutuvien terveyshaittojen ehkäisy ja poistaminen. Vuonna 2005 määrärahaa käytetään erityisesti kuntien terveydensuojeluviranomaisten valvontatyössä tarvitsemien selvitysten, ohjeiden ja oppaiden laatimiseen sekä EU:n edellyttämän valvonnan toteuttamiseen. Geenitekniikkalain valvonta saatetaan EU:n edellyttämälle tasolle.

Momentin 33.53.24 määrärahaa käytetään tartuntatautilain mukaiseen valvontaan ja valistukseen. Vaikuttavuuden tavoitteena on tartuntatautien leviämisen ehkäisy ja epidemioiden selvittäminen. Vuoden 2005 painopisteinä ovat rokotusohjelman uudistus, sairaalainfektioiden torjunta, HIV-infektioiden leviämisen ehkäiseminen ja kansainvälisenä yhteistyönä toteutettavan torjuntatyön vahvistaminen.

Momentin 33.53.50 määrärahaa käytetään toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi annetun lain tarkoittamaan tupakoinnin vähentämiseen ja terveyskasvatukseen sekä raittiustyölain tarkoittamaan päihteiden käytöstä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseen. Lisäksi määrärahaa käytetään myös alkoholitiedotukseen ja valistukseen sekä huumeiden käytön ja niiden aiheuttamien haittojen torjuntaan. Terveyden edistämisen vaikuttavuuden tavoitteet on esitetty momentin selvitysosassa.

23. Terveysvalvonta (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 950 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää terveydensuojelulain (763/1994), elintarvikelain (361/1995), geenitekniikkalain (377/1995), kemikaalilain (744/1989) ja säteilylain (592/1991) edellyttämästä terveysvalvonnasta, terveysvalvontatutkimuksesta ja henkilöstön jatko- ja täydennyskoulutuksesta sekä ionisoimattoman säteilyn valvonnasta aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja niistä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon terveydensuojelulain edellyttämät asuntojen ja muiden oleskelutilojen terveysvalvonnasta, elintarvikehygienian valvonnasta sekä EU:n alueella tapahtuvasta kemikaalivalvonnan ja geenitekniikan valvonnan aktivoitumisesta aiheutuvat kulut. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 100 000 euroa jätteiden hyödyntämisen ja loppusijoituksen ympäristöhygienian, jätealan työturvallisuuden ja terveydenhoitolaitosten jätehuollon kehittämiseksi. Määrärahaa käytetään erityisesti kuntien terveydensuojeluvaatimusten valvontatyön helpottamiseksi tarvittavien ohjeiden ja oppaiden laatimiseen.

Toiminnan vaikuttavuuden tavoitteena on

  • turvata edellä mainittujen lakien edellyttämien ympäristön terveydellisten laatuvaatimusten toteutuminen, valvontamenettelyjen toimivuus ja ajanmukaisuus sekä valvonnan johdon tuloksellisuus
  • talous- ja uimavesien laatuvaatimusten täyttyminen
  • EU:n uuden kemikaalistrategian (REACH) toimeenpano ja kansallisen kemikaalistrategian valmistelu
  • ihmisten käyttöön tarkoitettujen tilojen laatua kuvaavien, muiden kuin asuntojen, terveysperusteisten ohjeiden valmistelu ja jätteenkäsittelymenetelmien terveyshaittojen selvittäminen
  • vähentää talousvesistä ja elintarvikkeiden käsittelystä aiheutuvia epidemioita.

2005 talousarvio 950 000
2004 talousarvio 850 000
2003 tilinpäätös 850 000

24. Tartuntatautien valvonta (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 360 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää tartuntatautilain (583/1986) edellyttämän ehkäisyn ja valistustoiminnan, yllättävien epidemioiden selvittämisen ja seurannan sekä näiden edellyttämän kansainvälisen yhteistyön aiheuttamien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös edellä mainittuihin tarkoituksiin myönnettävien harkinnanvaraisten valtionavustusten maksamiseen. Määrärahaa saa myös käyttää enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstömäärän palkkaamiseen ja siitä aiheutuvien muiden menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Momentin määräraha on muutettu kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon tartuntatautien ehkäisytyön vahvistaminen, erityisesti kansainvälisen yhteistyön lisääntyneet toimet. EU:n kasvava panostus tartuntatautien ja bioterrorismin torjuntaan ja seurantaan vaatii myös kansallisen seurantajärjestelmän kehittämistä ja laaja-alaisempaa tautien torjuntaan varautumista.

Toiminnan tavoitteena on

  • säilyttää Suomen kansainvälisesti verrattuna hyvä tartuntatautitilanne
  • kehittää EU-järjestelmiin yhteensopiva nopeasti reagoiva seuranta- ja torjuntajärjestelmä sekä
  • estää erityisesti HIV-infektion leviämisen aiheuttaman terveyspalvelujen tarpeen voimakas kasvu.

2005 talousarvio 1 360 000
2004 III lisätalousarvio
2004 talousarvio 1 360 000
2003 tilinpäätös 1 359 172

50. Terveyden edistäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 7 550 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää terveyskasvatuksesta sekä toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi annetun lain (693/1976) 27 §:ssä tarkoitetusta toiminnasta ja raittiustyölain (828/1982) 10 §:n 1 kohdan nojalla päihteiden käytöstä aiheutuvien haittojen ehkäisemistä tarkoittavasta toiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää alkoholitiedotuksesta ja -valistuksesta aiheutuviin menoihin sekä huumausaineiden käytön ehkäisystä ja huumausaineiden käyttäjien hoidon kehittämisestä aiheutuviin menoihin. Määrärahaa saa käyttää enintään viittä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstötyömäärän palkkaamiseen sekä sosiaali- ja terveysministeriölle aiheutuvien muiden kulutusmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Sosiaali- ja terveysministeriö on alustavasti asettanut terveyden edistämiselle ja tupakoinnin ja päihteiden käytön vähentämiselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005:

Terveyden edistämisen rakenteiden vahvistaminen

Tavoitteena on jatkuva voimavarojen käytön tehostaminen ja toimintojen kehittäminen. Tähän pyritään lisäämällä terveyden edistämisen peruslähtökohtien tuntemusta, kehittämällä terveyden edistämisen ohjausta, suunnittelua, toteutusta, arviointia ja laatua; tukemalla alan toimijoiden yhteistyötä, kehittämällä työvälineitä kuntien käyttöön, jatkamalla terveyden edistämisen osaamiskeskusten tukemista sekä toimeenpanemalla vuonna 2002 valmistuneen terveyden edistämisen politiikan ulkoisen arvioinnin suosituksia. Erityistavoitteena on terveyserojen vähentäminen ja niiden tukeminen, joiden mahdollisuus huolehtia terveydestään on vähäinen. Terveyden edistämisen vaikuttavuuden ensisijaisia ulottuvuuksia ovat muutokset terveyden taustatekijöistä, esim. fyysisessä ja sosiaalisessa elinympäristössä sekä elintavoissa. Nämä vaikutukset heijastuvat terveyteen joskus kymmenienkin vuosien viiveellä. Vaikutuksia sekä terveyden taustatekijöihin että terveyteen seurataan hallinnonalan laitosten toimesta.

Tupakoimattomuus

Toteutetaan tutkimus- ja kehittämishankkeita, joiden päämääränä on tupakoinnin vähentäminen edistämällä erityisesti käypä hoito -suosituksen toimeenpanoa ja vieroituksen järjestämistä, lasten ja nuorten tupakoimattomuuden edistäminen sekä tupakansavualtistuksen vähentäminen erityisesti ravintoloissa.

Päihdehaittojen ehkäisy ja vähentäminen

Tavoitteena on nuorten alkoholin käytön ehkäisy ja vähentäminen sekä alkoholin riskikäytön ja siitä aiheutuvien haittojen vähentäminen sekä nuorten huumausainekokeilujen ehkäisy ja huumausaineiden käytön aiheuttamien haittojen vähentäminen. Tuettavien hankkeiden tulee tukea alkoholiohjelman ja huumausainepoliittisen toimenpideohjelman toimeenpanoa.

Terveellisen ravitsemuksen edistäminen

Tavoitteena on väestön ravitsemuksen kohentuminen siten, että liikapainoisten väestöosuuden lisääntyminen pysähtyy, suolan käyttö edelleen vähenee, ravintokuitujen käyttö lisääntyy ja rasvan laatu kehittyy terveyttä edistävään suuntaan. Väestön tietoisuutta terveellisestä ravitsemuksesta lisätään. Painoalueina ovat joukkoruokailun seurannan ja arvioinnin kehittäminen ja erityisesti päivähoitoruokailun ja vanhusten ateriapalvelujen laadun kehittäminen. Yhtenä tavoitteena on ravitsemuksellisen riskin arvioinnin ja painonhallintaohjelmien kehittäminen.

Tuki- ja liikuntaelimistön terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Tavoitteena on kehittää sellaisia tuki- ja liikuntaelimistön terveyttä edistäviä toimia, jotka edesauttavat väestön työuran pidentymistä.

Tapaturmien ehkäisy

Tavoitteena on vahvistaa pysyvästi koti- ja vapaa-ajan tapaturmien torjuntatyötä, luoda työlle toimivat rakenteelliset puitteet ja varmistaa torjuntatyön ja seurantajärjestelmien toimintaedellytykset.

Mielenterveyden edistäminen

Tavoitteena on kehittää mielenterveyspolitiikan eri lohkoja osana kokonaisvaltaista terveyden edistämistyötä sekä etsiä, kehittää ja tutkia toimintamalleja käytännön ehkäisevään mielenterveystyöhön ja mielenterveyden edistämiseen. Toiminnalla pyritään tukemaan erityisesti lasten ja nuorten psykososiaalista kehitystä, mielenterveyttä ja sosiaalista integraatiota.

Seksuaaliterveyden edistäminen

Tavoitteena on tehostaa nuorten seksuaalikasvatusta ja väestön seksuaalineuvontaa, parantaa terveydenhuoltohenkilöstön ammatillista osaamista sekä kehittää ehkäisy- ja perhesuunnittelupalveluja sosiaali- ja terveydenhuollossa siten, että aborttien ja sukupuoliteitse tarttuvien tautien määrä vähenee.

Terveyden edistämistä toteutetaan tehokkaimmin laajoin toimin, jotka voivat vaikuttaa samanaikaisesti moniin tulostavoitteisiin. Kaikkien tavoitteiden alueella kiinnitetään erityistä huomiota suurimmassa riskissä oleviin väestöryhmiin. Etusijalle asetetaan sellaiset hankkeet, joilla odotetaan olevan kansallista merkitystä. Palvelujärjestelmän toiminnassa vahvistetaan kansantautien ehkäisyä.

Toimenpiteistä tupakoinnin vähentämiseksi annetun lain 27 §:n 1 momentin mukaisesti valtion tulo- ja menoarvioon on otettava määräraha, joka vastaa vähintään 0,45 % tupakkaveron arvioidusta tuotosta. Raittiustyölain mukainen määräraha on vähintään 0,07 euroa asukasta kohti.

Vuoden 2005 talousarvion määräraha vastaa 0,84 % tupakkaveron arvioidusta tuotosta. Raittiustyölain mukainen määräraha vastaa 0,10 euroa asukasta kohti laskettuna. Alkoholitiedotuksen määräraha on 1 510 000 euroa ja huumausaineiden käytön ehkäisyn ja huumausaineiden käyttäjien hoidon tehostamisen määräraha 1 010 000 euroa.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille ehdotetaan noin 7,5 miljoonan euron määrärahaa, joka vastaa aiempien vuosien tasoa. Ensi vuoden toiminnan painopisteet liittyvät muun muassa terveyden edistämisen rakenteiden vahvistamiseen, tupakoimattomuuteen, päihdehaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen sekä terveellisen ravitsemuksen edistämiseen.

Terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy ovat ratkaisevasti vaikuttaneet väestön terveyden parantumiseen. Kyse on kansanterveyden kannalta erittäin keskeisestä toiminnasta, joka voi pitkällä aikavälillä tuottaa merkittäviä kustannussäästöjä esimerkiksi sairauspoissaolojen ja terveyspalvelutarpeiden vähentymisenä. Ajankohtaisia haasteita ovat muun muassa tupakan ja päihteiden käytön lisääntyminen, mielenterveyden ongelmien ja ylipainon lisääntyminen sekä monien vanhenemiseen liittyvien sairauksien ja ongelmien määrän kasvu.

Valiokunta korostaa terveyden edistämiseen ja ennaltaehkäisevään työhön liittyvän toiminnan merkitystä ja katsoo, että terveysnäkökohdat tulee ottaa huomioon kaikessa yhteiskunnallisessa päätöksenteossa.


2005 talousarvio 7 550 000
2004 talousarvio 7 550 000
2003 tilinpäätös 7 550 000