Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ympäristöministeriö
         10. Ympäristön suojelu
         30. Asumisen edistäminen
         50. Ympäristölupavirastot
         60. Suomen ympäristökeskus
         70. Valtion asuntorahasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

35. YMPÄRISTÖMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Ympäristöhallinnon lähivuosien haasteet ovat hyvän elinympäristön sekä kulutuksen ja tuotannon ekotehokkuuden edellytysten parantaminen, ympäristöstä aiheutuvien terveyshaittojen vähentäminen, luonnon monimuotoisuuden köyhtymisen merkittävä hidastaminen, Itämeren tilan parantaminen sekä ilmastonmuutoksen hillitseminen.

Yhdyskuntien suunnittelua ja rakentamista kehittämällä tavoitellaan hyvinvoinnin kohentumista ja samalla ympäristökuormituksen ja -haittojen vähentymistä. Väestön ikääntyessä on varauduttava erilaisiin asumisen ja yhdyskuntien tarjoamien palvelujen kysynnän muutoksiin.

Valtioneuvosto asettaa seuraavat tavoitteet ympäristöministeriön toimialan yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle:

  • Itämeren kuormitus vähenee ja ympäristöriskien hallinta paranee.
  • Rakentamisen rakenteellinen turvallisuus paranee.
  • Asuntojen uustuotanto vastaa nykyistä paremmin kysyntää. Pientalojen osuus kasvaa ja sosiaalisessa asuntotuotannossa pienasuntojen osuus nousee.
  • Valtion asuntolainasaatavien ja -takausten riskienhallinta paranee ja taloudelliset menetykset minimoidaan. Valtion asuntorahaston maksuvalmius turvataan kustannustehokkaasti osana valtion lainanottoa ja rahaston ja budjettitalouden väliset korkokustannusten vastuusuhteet vastaavat aiheutumis- ja läpinäkyvyysperiaatteita.
  • Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen hidastuu.

Ympäristöministeriö asettaa seuraavat alustavat tulostavoitteet toimialan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kehittymiselle:

Ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen

  • Kaatopaikoille viedyn biojätteen määrä vähenee, jätteiden hyödyntäminen lisääntyy ja jätealan toimijoiden työnjako selkiytyy.
  • Vaarallisimpien aineiden ja pienhiukkasten päästöt ja vaikutukset ympäristöön tunnetaan nykyistä paremmin.
  • Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjuntavalmius paranee.
  • Itämereen ja sisävesiin kohdistuva ravinnekuormitus vähenee ja tärkeiden pohjavesien pilaantumisriski pienenee.
  • Suomella on valmiudet vaikuttaa ilmastosopimuksen uuden sitoumuskauden tavoitteisiin.

Kestävä yhdyskuntakehitys ja elinympäristön laatu

  • Yhdyskuntien taloudellisuus ja ekologinen kestävyys paranevat.
  • Alueiden käytön suunnittelussa on omaksuttu vuorovaikutteinen ja vaikutuksia ennalta arvioiva toimintatapa.
  • Kaupunkimaisten pientaloalueiden rakentamisen edellytykset paranevat.
  • Rantarakentamisen suunnitelmallisuus lisääntyy.

Luonnon monimuotoisuuden suojelu

  • Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden turvaamisen uudet toimintamallit lisäävät luonnonsuojelun yhteistyötä monimuotoisuuden köyhtymisen hidastamiseksi.
  • Luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun kehittäminen tukevat erityisesti Pohjois- ja Itä-Suomen työllisyyttä ja aluetaloutta.

Hyvä ja kestävä rakentaminen

  • Rakentamisen ohjaus, tutkimus, seuranta ja tiedotus vahvistavat rakentamisen laatua ja rakennusten taloudellista ja joustavaa käyttöä.
  • Kiinteistöjen omistajat ovat nykyistä paremmin varautuneet korjaustoimenpiteisiin.

Asuntomarkkinoiden toiminta

  • Kasvukeskusten, erityisesti Helsingin seudun, asuntotuotanto lisääntyy ja asuntomarkkinoiden vakaus paranee.
  • Erityisryhmien asuntotilanne paranee ja asunnottomuuden väheneminen jatkuu.
  • Asumistuen määräytymisperusteet pysyvät reaalisesti vuoden 2004 tasolla.

Palvelujen ja toiminnan kehittäminen

  • Ympäristöhallinnon lupien käsittelyajat ovat kohtuulliset.
  • Palvelujen ja toiminnan laatu ja tuottavuus ympäristöhallinnossa paranevat lisäämällä sähköisiä palveluja.
  • Tehtävien alueellistaminen otetaan huomioon toimintaa kehitettäessä. Toiminnan kustannustehokkuus paranee.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2003—2005

    v. 2003
tilinpäätös
1000 €
v. 2004
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2005
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2004—2005
    1000 € %
             
01. Ympäristöministeriö 22 725 23 138 23 032 - 106 - 0
10. Ympäristön suojelu 34 049 38 065 28 658 - 9 407 - 25
20. Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojelu 45 780 52 780 69 505 16 725 32
30. Asumisen edistäminen 430 000 428 000 434 500 6 500 2
40. Alueelliset ympäristökeskukset 60 935 63 051 64 504 1 453 2
50. Ympäristölupavirastot 4 822 4 524 4 551 27 1
60. Suomen ympäristökeskus 23 485 23 980 24 013 33 0
70. Valtion asuntorahasto 4 457 4 544 4 583 39 1
99. Ympäristöministeriön hallinnonalan muut menot 30 333 37 867 37 902 35 0
  Yhteensä 656 585 675 949 691 248 15 299 2

  Henkilöstön kokonaismäärä 2 598 2 560 2 560    

Ympäristöministeriön hallinnonalan valtuusyhteenveto (milj. euroa)
  2005 2006 2007 2008 2009— Valtuuden käytöstä
aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
             
Ennen vuotta 2005 tehdyt sitoumukset 16,5 17,1 15,9 0,0 0,0 49,5
Vuoden 2005 sitoumukset 2,9 21,1 17,8 16,5 39,6 97,9
Valtuudet yhteensä 19,4 38,2 33,7 16,5 39,6 147,4