Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

02. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskusPDF-versio

Selvitysosa:

Viraston perustehtävä

Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes) seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja kehitystä, tuottaa, hankkii ja välittää alan kotimaista ja kansainvälistä tietoa ja osaamista, ylläpitää alan virallisia ja muita tilastoja, tiedostoja ja rekistereitä, harjoittaa alan tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä edistää ja toteuttaa alan koulutusta.

Stakesin Ulkomaanavun yksikkö (Hedec) tuottaa sosiaali-, terveys- ja väestöalan kehitysyhteistyöhön ja muuhun ulkomaanapuun liittyviä asiantuntijapalveluja sekä toteuttaa alan hankkeita. Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.

Toimintaympäristön muutokset

Stakesin toimintaympäristössä keskeisiä haasteita ovat muun muassa muuttuvan maailmantalouden ja muun globaalin kehityksen heijastusvaikutukset suomalaiseen hyvinvointiin. EU-työvoiman vapaa liikkuvuus ja muu maahanmuutto vaikuttavat maan sosiaaliseen ja kulttuuriseen kehitykseen ja sosiaali- ja terveysalan palvelutarpeisiin. Hyvinvoinnin ja terveyden alueellinen ja väestöryhmittäinen jakautuminen on entistä epätasaisempaa. Syrjäytymiskehityksen kannalta erityisiä huolen aiheita ovat lasten ja nuorten psykososiaalinen pahoinvointi sekä ikääntyvien pitkäaikaistyöttömien korkeaksi jäänyt taso. Kansantalouden ja erityisesti kuntatalouden heilahtelut vaikeuttavat lakisääteisten peruspalvelujen järjestämistä. Maan väestön sisäinen muuttoliike horjuttaa palvelujen tasapuolista saatavuutta sekä alueellisesti että paikallisesti. Terveydenhuollon teknologia tuottaa uusia laitteita, hoitomenetelmiä ja lääkkeitä, joilla kaikilla on taipumus lisätä terveydenhuollon kustannuksia. Informaatio- ja kommunikaatioteknologia uusine sovelluksineen kehittyy voimakkaasti ja helpottaa muun muassa palvelujärjestelmien ja kansalaisten keskinäistä vuorovaikutusta. Työelämän ja työympäristöjen nopeat muutokset heijastuvat voimakkaasti myös sosiaali- ja terveysalalle, jonka työntekijöiden lähivuosien runsas eläköityminen ja työn rasittavuus johtavat työvoimapulaan, ellei ammatillisen henkilöstön saantia ryhdytä turvaamaan.

Strategiset linjaukset

Stakes edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä toimii laadukkaiden ja tuloksellisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi koko väestölle yhtäläisin perustein. Tässä tarkoituksessa se tuottaa ja välittää sosiaali- ja terveysalan tietoa ja osaamista päättäjille ja alan toimijoille. Stakes on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva asiantuntijakeskus, jonka ydintoimintoja ovat tutkimus, kehittäminen ja tietovarannot.

Stakes vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan tiedon ja osaamisen kärjessä. Se luo uudenlaisia tutkimuksen, kehittämisen ja tietovarantojen yhdistelmiä ja tiedon hyödyntämisen käytäntöjä. Stakes on tavoiteltu yhteistyökumppani kotimaassa ja kansainvälisesti. Yhteisönä se kannustaa luovuuteen ja yhteistoimintaan.

Keskeiset tulostavoitteet

Vuonna 2005 Stakesin toimintaa suuntaavat erityisesti hallitusohjelman, valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden, Terveys 2015 -kansanterveysohjelman sekä uuden tavoite- ja toimintaohjelman toteuttaminen ja toimeenpano.

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja laitoksen välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuustavoitteet

Stakes suuntaa tutkimus- ja kehittämistyötä, tietotuotantoa sekä tiedonvälitystä tukemaan erityisesti seuraavia sosiaali- ja terveysalan tavoitteita, jotka tukevat sosiaali- ja terveysministeriön määrittelemiä strategisia linjauksia.

Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

  • Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen otetaan huomioon kaikessa päätöksenteossa.

Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva

  • Sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat asiakaslähtöisesti ja saumattomasti.
  • Sosiaali- ja terveysala käyttää toiminnan taloudellisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta parantavia menetelmiä.
  • Sosiaali- ja terveysalan tieto-ohjaus toimii vuorovaikutteisesti ja tuloksellisesti.
  • Stakes osallistuu kansallisen terveysprojektin ja sosiaalialan kehittämisohjelman hankkeiden toteuttamiseen.

Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito

  • Alueelliset ja sosiaaliset hyvinvointierot pysyvät hallinnassa.

Tavoitteet on johdettu erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön määrittelemistä lähivuosien strategisista linjauksista, joista Stakesin kannalta keskeisiä ovat toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva, syrjäytymisen ehkäisy ja hoito sekä terveyden ja toimintakyvyn edistäminen.

Prosessit ja rakenteet

Stakesin ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Stakesin organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee strategisia linjauksia.

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

Stakesin henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen toimintastrategian mukaisesti. Johtaminen on osaavaa ja kannustavaa ja henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa ja työnantajakuva paranee.

Resurssit ja talous

Stakesin rahoitusrakenne
  2003 toteutuma 2004 arvio 2005 arvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Toimintamenomääräraha 23 656 323 24 144 323 22 630 326
Liiketaloudelliset suoritteet 6 828 23 5 920 22 5 980 22
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä 8 353 91 9 200 102 8 500 99
— Muut valtion virastot 6 336   6 800   6 500  
— EU 890   1 100   900  
— Muu 1 127   1 300   1 100  
Yhteensä 38 837 437 39 264 447 37 110 447

Stakesin rahoitusrakenne on hallinnassa. Taloudelliset ja henkilöstövoimavarat kohdennetaan strategisten linjausten mukaisesti. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä ja henkilöstömäärä ja -rakenne vastaavat strategisia linjauksia. Stakes toimii taloudellisesti ja tuottavasti.

Maksuttoman toiminnan budjettimäärärahojen käyttö tulosalueittain 2003—2005
  2003 toteutuma 2004 ennakoitu 2005 arvio
Tulosalue 1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Palvelut 5 072 142 5 443 145 5 390 145
Hyvinvointi 3 024 87 3 545 92 3 270 92
Stakes Tieto 4 928 106 5 253 106 4 860 106
Hallintopalvelut 7 999 63 8 919 65 8 218 65
Hedec 50 22 120 22 50 22
ALKU 395 17 322 17 300 17
Säätiö 543 - 542 - 542 -
Erilliskustannukset yhteensä 22 011 437 24 144 447 22 630 447
             
Talousarviosta 21 045   21 910   22 630  
Siirtomääräraha ed. vuodelta 2 611   2 234   -  
Maksullisen toiminnan siirtomääräraha 589   -   -  
Käytettävissä yhteensä 24 245   24 144   22 630  
Siirto seuraavalle vuodelle 2 234    -   -   

Henkilötyövuodet sisältävät myös yhteisrahoitteisen ja maksullisen toiminnan.

Maksullinen toiminta

Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 6 831 5 920 5 980
— muut tuotot -3 - -
Tuotot yhteensä 6 828 5 920 5 980
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 6 130 5 920 5 980
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 698 0 0
Kustannusvastaavuus, % 111,4 100 100

21. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 630 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös jäsenmaksujen maksamiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tilastotietokannan käytöstä ja Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen ulkopuolella toimeksiannosta tai yhteishankkeena toteutettavasta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen ja Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä täydennyskoulutuksen avustuksen ja ulkomailla toteutettavien projektien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on varattu 542 480 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 500 000 euroa terveydenhuollon menetelmien arviointiyksikön toiminnan laajentamiseen sekä vähennyksenä 104 000 euroa siirtona momentille 33.01.21.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 8 918 8 320 7 980
— maksullisen toiminta 6 827 5 920 5 980
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 2 017 2 400 2 000
— muut tuotot 74 - -
Menot 30 340 30 230 30 610
— henkilöstömenot 16 180 16 200 16 530
— toimitilavuokrat 2 698 2 730 2 750
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 5 295 5 200 5 230
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 6 167 6 100 6 100
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 8 918 8 320 7 980
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 30 340 30 230 30 610
— toimintamenorahoitus, netto 21 422 21 910 22 630
29.88.50 Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 510 400 400
24.50.66 Lähialueyhteistyö 625 500 500
STM:n rahoitus 6 019 5 400 5 100
— muu erittelemätön talousarviorahoitus 518 500 500
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä 7 672 6 800 6 500
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 611    
— myönnetty 21 045    
— käytetty 21 422    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 234    

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 22 400 000 euroon nähden on 230 000 euroa, missä on otettu lisäyksenä huomioon 161 000 euroa kertaluonteisena menona ja 155 000 euroa tasokorotuksena viraston siirtyessä uuteen palkkausjärjestelmään sekä vähennyksenä 86 000 euroa hallinnonalan sisällä tehdyistä tehtävien uudelleenjärjestelyistä.


2005 talousarvio 22 630 000
2004 talousarvio 21 910 000
2003 tilinpäätös 21 045 000