Talousarvioesitys 2005
02. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Selvitysosa:
Viraston perustehtävä
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus (Stakes) seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa ja kehitystä, tuottaa, hankkii ja välittää alan kotimaista ja kansainvälistä tietoa ja osaamista, ylläpitää alan virallisia ja muita tilastoja, tiedostoja ja rekistereitä, harjoittaa alan tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä edistää ja toteuttaa alan koulutusta.
Stakesin Ulkomaanavun yksikkö (Hedec) tuottaa sosiaali-, terveys- ja väestöalan kehitysyhteistyöhön ja muuhun ulkomaanapuun liittyviä asiantuntijapalveluja sekä toteuttaa alan hankkeita. Hallinnollisesti itsenäinen Alkoholitutkimussäätiö edistää ja tukee alkoholi- ja muuta päihdetutkimusta jakamalla apurahoja ja tekemällä tai teettämällä tutkimusta sekä harjoittamalla tutkimukseen liittyvää julkaisutoimintaa.
Toimintaympäristön muutokset
Stakesin toimintaympäristössä keskeisiä haasteita ovat muun muassa muuttuvan maailmantalouden ja muun globaalin kehityksen heijastusvaikutukset suomalaiseen hyvinvointiin. EU-työvoiman vapaa liikkuvuus ja muu maahanmuutto vaikuttavat maan sosiaaliseen ja kulttuuriseen kehitykseen ja sosiaali- ja terveysalan palvelutarpeisiin. Hyvinvoinnin ja terveyden alueellinen ja väestöryhmittäinen jakautuminen on entistä epätasaisempaa. Syrjäytymiskehityksen kannalta erityisiä huolen aiheita ovat lasten ja nuorten psykososiaalinen pahoinvointi sekä ikääntyvien pitkäaikaistyöttömien korkeaksi jäänyt taso. Kansantalouden ja erityisesti kuntatalouden heilahtelut vaikeuttavat lakisääteisten peruspalvelujen järjestämistä. Maan väestön sisäinen muuttoliike horjuttaa palvelujen tasapuolista saatavuutta sekä alueellisesti että paikallisesti. Terveydenhuollon teknologia tuottaa uusia laitteita, hoitomenetelmiä ja lääkkeitä, joilla kaikilla on taipumus lisätä terveydenhuollon kustannuksia. Informaatio- ja kommunikaatioteknologia uusine sovelluksineen kehittyy voimakkaasti ja helpottaa muun muassa palvelujärjestelmien ja kansalaisten keskinäistä vuorovaikutusta. Työelämän ja työympäristöjen nopeat muutokset heijastuvat voimakkaasti myös sosiaali- ja terveysalalle, jonka työntekijöiden lähivuosien runsas eläköityminen ja työn rasittavuus johtavat työvoimapulaan, ellei ammatillisen henkilöstön saantia ryhdytä turvaamaan.
Strategiset linjaukset
Stakes edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä toimii laadukkaiden ja tuloksellisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaamiseksi koko väestölle yhtäläisin perustein. Tässä tarkoituksessa se tuottaa ja välittää sosiaali- ja terveysalan tietoa ja osaamista päättäjille ja alan toimijoille. Stakes on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalalla toimiva asiantuntijakeskus, jonka ydintoimintoja ovat tutkimus, kehittäminen ja tietovarannot.
Stakes vaikuttaa sosiaali- ja terveysalan tiedon ja osaamisen kärjessä. Se luo uudenlaisia tutkimuksen, kehittämisen ja tietovarantojen yhdistelmiä ja tiedon hyödyntämisen käytäntöjä. Stakes on tavoiteltu yhteistyökumppani kotimaassa ja kansainvälisesti. Yhteisönä se kannustaa luovuuteen ja yhteistoimintaan.
Keskeiset tulostavoitteet
Vuonna 2005 Stakesin toimintaa suuntaavat erityisesti hallitusohjelman, valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden, Terveys 2015 -kansanterveysohjelman sekä uuden tavoite- ja toimintaohjelman toteuttaminen ja toimeenpano.
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet täsmennetään ministeriön ja laitoksen välisessä tulossopimuksessa.
Vaikuttavuustavoitteet
Stakes suuntaa tutkimus- ja kehittämistyötä, tietotuotantoa sekä tiedonvälitystä tukemaan erityisesti seuraavia sosiaali- ja terveysalan tavoitteita, jotka tukevat sosiaali- ja terveysministeriön määrittelemiä strategisia linjauksia.
Terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen otetaan huomioon kaikessa päätöksenteossa.
Toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva
- Sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat asiakaslähtöisesti ja saumattomasti.
- Sosiaali- ja terveysala käyttää toiminnan taloudellisuutta, tehokkuutta ja vaikuttavuutta parantavia menetelmiä.
- Sosiaali- ja terveysalan tieto-ohjaus toimii vuorovaikutteisesti ja tuloksellisesti.
- Stakes osallistuu kansallisen terveysprojektin ja sosiaalialan kehittämisohjelman hankkeiden toteuttamiseen.
Syrjäytymisen ehkäisy ja hoito
- Alueelliset ja sosiaaliset hyvinvointierot pysyvät hallinnassa.
Tavoitteet on johdettu erityisesti sosiaali- ja terveysministeriön määrittelemistä lähivuosien strategisista linjauksista, joista Stakesin kannalta keskeisiä ovat toimivat palvelut ja kohtuullinen toimeentuloturva, syrjäytymisen ehkäisy ja hoito sekä terveyden ja toimintakyvyn edistäminen.
Prosessit ja rakenteet
Stakesin ydintoiminnot toimivat tehokkaasti, taloudellisesti ja asiakassuuntautuneesti ja niiden laatu ja kustannusvaikuttavuus paranee. Stakesin organisaatio toimii kokonaisuutena ja organisaatiorakenne tukee strategisia linjauksia.
Henkilöstön uudistuminen ja työkyky
Stakesin henkilöstön toimintavalmiutta ja osaamista kehitetään laitoksen toimintastrategian mukaisesti. Johtaminen on osaavaa ja kannustavaa ja henkilöstön kokema työhyvinvointi kasvaa ja työnantajakuva paranee.
Resurssit ja talous
Stakesin rahoitusrakenne | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 toteutuma | 2004 arvio | 2005 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Toimintamenomääräraha | 23 656 | 323 | 24 144 | 323 | 22 630 | 326 |
Liiketaloudelliset suoritteet | 6 828 | 23 | 5 920 | 22 | 5 980 | 22 |
Ulkopuolinen rahoitus yhteensä | 8 353 | 91 | 9 200 | 102 | 8 500 | 99 |
— Muut valtion virastot | 6 336 | 6 800 | 6 500 | |||
— EU | 890 | 1 100 | 900 | |||
— Muu | 1 127 | 1 300 | 1 100 | |||
Yhteensä | 38 837 | 437 | 39 264 | 447 | 37 110 | 447 |
Stakesin rahoitusrakenne on hallinnassa. Taloudelliset ja henkilöstövoimavarat kohdennetaan strategisten linjausten mukaisesti. Henkilöstösuunnittelu on pitkäjänteistä ja henkilöstömäärä ja -rakenne vastaavat strategisia linjauksia. Stakes toimii taloudellisesti ja tuottavasti.
Maksuttoman toiminnan budjettimäärärahojen käyttö tulosalueittain 2003—2005 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 toteutuma | 2004 ennakoitu | 2005 arvio | ||||
Tulosalue | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv |
Palvelut | 5 072 | 142 | 5 443 | 145 | 5 390 | 145 |
Hyvinvointi | 3 024 | 87 | 3 545 | 92 | 3 270 | 92 |
Stakes Tieto | 4 928 | 106 | 5 253 | 106 | 4 860 | 106 |
Hallintopalvelut | 7 999 | 63 | 8 919 | 65 | 8 218 | 65 |
Hedec | 50 | 22 | 120 | 22 | 50 | 22 |
ALKU | 395 | 17 | 322 | 17 | 300 | 17 |
Säätiö | 543 | - | 542 | - | 542 | - |
Erilliskustannukset yhteensä | 22 011 | 437 | 24 144 | 447 | 22 630 | 447 |
Talousarviosta | 21 045 | 21 910 | 22 630 | |||
Siirtomääräraha ed. vuodelta | 2 611 | 2 234 | - | |||
Maksullisen toiminnan siirtomääräraha | 589 | - | - | |||
Käytettävissä yhteensä | 24 245 | 24 144 | 22 630 | |||
Siirto seuraavalle vuodelle | 2 234 | - | - |
Henkilötyövuodet sisältävät myös yhteisrahoitteisen ja maksullisen toiminnan.
Maksullinen toiminta
Maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (liiketaloudelliset suoritteet, 1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 6 831 | 5 920 | 5 980 |
— muut tuotot | -3 | - | - |
Tuotot yhteensä | 6 828 | 5 920 | 5 980 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 6 130 | 5 920 | 5 980 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 698 | 0 | 0 |
Kustannusvastaavuus, % | 111,4 | 100 | 100 |
21. Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 22 630 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös jäsenmaksujen maksamiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon tilastotietokannan käytöstä ja Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskuksen ulkopuolella toimeksiannosta tai yhteishankkeena toteutettavasta tutkimus- ja kehittämistoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen ja Alkoholitutkimussäätiön toiminnasta Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskukselle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä täydennyskoulutuksen avustuksen ja ulkomailla toteutettavien projektien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahasta on varattu 542 480 euroa Alkoholitutkimussäätiölle suoritettavan valtionavustuksen maksamiseen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 500 000 euroa terveydenhuollon menetelmien arviointiyksikön toiminnan laajentamiseen sekä vähennyksenä 104 000 euroa siirtona momentille 33.01.21.
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Tulot | 8 918 | 8 320 | 7 980 |
— maksullisen toiminta | 6 827 | 5 920 | 5 980 |
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) | 2 017 | 2 400 | 2 000 |
— muut tuotot | 74 | - | - |
Menot | 30 340 | 30 230 | 30 610 |
— henkilöstömenot | 16 180 | 16 200 | 16 530 |
— toimitilavuokrat | 2 698 | 2 730 | 2 750 |
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) | 5 295 | 5 200 | 5 230 |
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) | 6 167 | 6 100 | 6 100 |
Toiminnan rahoitus | |||
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot | 8 918 | 8 320 | 7 980 |
— toimintamenomomentille budjetoidut menot | 30 340 | 30 230 | 30 610 |
— toimintamenorahoitus, netto | 21 422 | 21 910 | 22 630 |
29.88.50 Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 510 | 400 | 400 |
24.50.66 Lähialueyhteistyö | 625 | 500 | 500 |
STM:n rahoitus | 6 019 | 5 400 | 5 100 |
— muu erittelemätön talousarviorahoitus | 518 | 500 | 500 |
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä | 7 672 | 6 800 | 6 500 |
Momentin käyttö | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 611 | ||
— myönnetty | 21 045 | ||
— käytetty | 21 422 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 234 |
Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 22 400 000 euroon nähden on 230 000 euroa, missä on otettu lisäyksenä huomioon 161 000 euroa kertaluonteisena menona ja 155 000 euroa tasokorotuksena viraston siirtyessä uuteen palkkausjärjestelmään sekä vähennyksenä 86 000 euroa hallinnonalan sisällä tehdyistä tehtävien uudelleenjärjestelyistä.
2005 talousarvio | 22 630 000 |
2004 talousarvio | 21 910 000 |
2003 tilinpäätös | 21 045 000 |