Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

10. SäteilyturvakeskusPDF-versio

Selvitysosa:Säteilyturvakeskuksen toiminta-ajatuksena on ihmisten, yhteiskunnan, ympäristön ja tulevien sukupolvien suojelu säteilyn haitallisilta vaikutuksilta.

Toimintaympäristön muutokset

Kansainvälisten säteilyturvallisuusperiaatteiden uudistustyö on aloitettu. Ympäristön säteilysuojelu on tarkoitus sisällyttää niihin ihmisten suojelun rinnalle. Myös jo julkaistut ja valmistelun alla olevat säteilysuojelua koskevat EU-direktiivit ja -suositukset aiheuttavat muutoksia toimintaympäristöön.

Ionisoivan säteilyn käyttöön perustuvien lääketieteellisten tutkimus- ja hoitomenetelmien kehittyminen ja sähkömagneettisia kenttiä synnyttävien laitteiden lisääntyminen aiheuttavat muutoksia valvontatoimintaan. Lisäksi on todettu tarve parantaa säteilyn käyttäjien toiminnan laatua ja osaamista.

Uuden ydinvoimalaitosyksikön rakentamisen valvonta tulee ajankohtaiseksi. Huomiota suunnataan myös käytössä olevilla ydinvoimalaitoksilla valmisteltaviin ja toteutettaviin suuriin muutostöihin. Käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta koskevat tutkimukset ja suunnittelutyö edellyttävät kiinteää arviontia.

Säteily- ja ydinturvallisuuden parantaminen Itä- ja Keski-Euroopassa edellyttää huomattavaa työpanosta, samoin EU:n hankkeet saada aikaan jäsenmaissa yhdenmukaiset ydinturvallisuusvaatimukset ja valvontakäytäntö. Kansainvälinen terrorismi otetaan entistä selkeämmin huomioon säteily- ja ydinturvallisuuden varmistamisessa.

Strategiset linjaukset

Säteilyturvakeskuksen strategian mukaisia painoalueita ovat uuden ydinvoimalaitoksen suunnittelun ja rakentamisen valvonta, käytössä olevien ydinvoimalaitosten ikääntymisen johdosta tehtävät perusparannukset, käytetyn polttoaineen loppusijoituslaitoksen suunnittelun valvonta ja sijoituspaikalla tehtävien tutkimusten arviointi, säteilyn lääketieteellisestä käytöstä aiheutuvan altistuksen hallinta, luonnonsäteilystä (radon) aiheutuvan altistuksen pienentäminen, sähkö- ja magneettikenttien aiheuttama altistus ja terveysvaikutukset sekä kansainvälinen yhteistyö ydin- ja säteilyturvallisuutta koskevien turvallisuusperiaatteiden kehittämisessä.

Toiminnan kehittämisessä painoalueita ovat henkilöstön osaamisen ja tiedonhallinnan menetelmien kehittäminen sekä toimintakulttuurin vahvistaminen: arvot, toimintatavat ja prosessit sekä johtaminen.

Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2005

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti Säteilyturvakeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet määritellään ministeriön ja laitoksen välisessä tulossopimuksessa.

Vaikuttavuus

Tavoitteena on, että säteilylähteiden käytössä ei satu onnettomuuksia tai turvallisuutta vaarantavia tapahtumia, säteilyn käyttö on säteilylain 2 §:ssä säädettyjen oikeutus- ja optimointiperiaatteiden mukaista ja työntekijöiden säteilyannokset pysyvät säädettyjen annosrajojen alapuolella.

Ydinlaitosten valvonnassa tavoitteena on, että laitoksilla ei satu onnettomuuksia tai turvallisuutta vaarantavia tapahtumia, radioaktiivisten aineiden päästöt laitoksilta ovat pieniä ja niistä lasketut vuotuiset säteilyannokset ovat alle yksi prosentti valtioneuvoston päätöksessä 395/1991 asetetusta raja-arvosta ja ydinjätteiden käsittely, varastointi ja loppusijoitus suunnitellaan ja toteutetaan siten, että jätteiden määrä pysyy mahdollisimman pienenä eikä toiminnasta aiheudu käytännöllisesti katsoen lainkaan päästöjä.

Ympäristön säteilyvalvonnan tavoitteena on, että Säteilyturvakeskus on jatkuvasti tietoinen siitä säteilytasosta, jolle väestö altistuu. Tavoitteena on, että onnettomuustilanteissa valmiustoiminta käynnistyy 15 minuutissa ensitiedon saamisesta. Viestinnässä tavoitteena on, että säteily- ja ydinturvallisuuteen liittyvistä tapahtumista tiedotetaan oma-aloitteisesti, objektiivisesti, avoimesti ja viivytyksettä.

Prosessit ja rakenteet

Tavoitteena on, että toimintatavat ovat linjakkaita, kustannustietoisia ja hyvin määriteltyjä ja että olennaisia poikkeamia määritellyistä toimintatavoista ei tapahdu. Toimintatapoja arvioidaan laatupalkintokriteeristön ja sisäisten auditointien avulla. Arviointien ja auditointien perusteella valitut kehityshankkeet toteutetaan suunnitellulla tavalla.

Resurssit ja talous

Tavoitteena on, että ydinenergian käytön valvonnan ja säteilytoiminnan valvonnan tuotot kattavat omakustannusperiaatteen mukaisesti valvonnasta aiheutuvat kustannukset, muusta maksullisesta toiminnasta saatavat tuotot kattavat vähintään toiminnasta aiheutuvat kustannukset ja omakustannushinta ei kasva palkkojen noususta ja inflaatiosta aiheutuvaa kasvua nopeammin. Tavoitteena on, että omakustannushinta pysyy selvästi pienempänä kuin vastaavia suoritteita tuottavien yritysten laskutushinta.

Henkilöstön uudistuminen ja työkyky

Henkilöstön osaamista kehitetään laadittavan suunnitelman mukaisesti. Tavoitteena on, että henkilöstön koulutukseen käyttämä aika on 3—4 % kokonaistyöajasta, opinnäytteitä valmistuu muutamia ja henkilöstön poissaolopäivien kokonaismäärä on alle 7,5 henkilötyövuotta kohden ja omasta sairaudesta ja työtapaturmasta johtuvien poissaolopäivien määrä alle 6,5 henkilötyövuotta kohden.

Tuottavuus ja taloudellisuus

Tulosaluekohtaiset kustannukset ja henkilötyövuodet
  2003 2004 2005
  milj. € htv milj. € htv milj. € htv
             
Ydinturvallisuus 8,7 63 10,2 70 10,5 72
Säteilyn käytön turvallisuus 2,1 20 2,1 20 2,2 22
Ympäristön säteilyvalvonta 0,9 8 0,9 7 0,9 7
Tutkimus 6,8 67 7,1 70 7,1 70
Valmiustoiminta 1,3 12 1,2 10 2,0 10
Palvelut 3,6 23 4,1 25 4,1 25
Viestintä 0,8 8 1,0 9 1,0 9
Hallinto1) - 43 - 43 - 43
Yhteensä 24,2 244 26,6 254 27,8 258

1) Hallinnon kustannukset on kohdistettu muille tulosalueille.

Siirtyvät erät on pääosin sidottu tilauksiin.

Kannattavuus

Julkisoikeudellisen ja muun maksullisen toiminnan tavoitteena on kustannusvastaavuus.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelmat
 
Maksuperustelain mukaiset suoritteet (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 10 849 12 864 13 126
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 10 813 12 864 13 126
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 36 - -
Kustannusvastaavuus, % 100 100 100

Erityislakien mukaiset suoritteet
 
Säteilyn käytön valvonta (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 1 450 1 450 1 470
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 382 1 450 1 470
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 68 - -
Kustannusvastaavuus, % 105 100 100

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 327 270 270
— EU:lta saatava rahoitus 498 320 320
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 221 210 210
Tulot yhteensä 1 046 800 800
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 2 921 3 893 3 713
       
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -1 875 -3 093 -2 913
Kustannusvastaavuus, % 36 21 22

21. Säteilyturvakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 11 400 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 13 405 13 910 15 406
— maksullisen toiminta 12 299 13 100 14 596
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot muulta valtion virastolta 360 270 270
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 719 530 530
— muut tulot 27 10 10
Menot 24 478 25 240 26 806
— henkilöstömenot 14 285 15 000 15 500
— toimitilavuokrat 1 868 1 900 1 900
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 4 588 4 717 5 060
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 3 737 3 623 4 346
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 13 405 13 910 15 406
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 24 478 25 240 26 806
— toimintamenorahoitus, netto 11 073 11 330 11 400
— muu erittelemätön talousarviorahoitus 148 26 -
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 356    
— myönnetty 11 386    
— käytetty 11 073    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 669    


2005 talousarvio 11 400 000
2004 talousarvio 11 330 000
2003 tilinpäätös 11 386 000