Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         04. Tarkastuslautakunta
         07. Työterveyslaitos
         08. Kansanterveyslaitos
         10. Säteilyturvakeskus
         12. Valtion koulukodit
         14. Valtion mielisairaalat
         15. Perhekustannusten tasaus
         16. Yleinen perhe-eläke
         17. Työttömyysturva
         18. Sairausvakuutus
         19. Eläkevakuutus
         20. Tapaturmavakuutus
         21. Rintamaveteraanieläkkeet
         28. Muu toimeentuloturva
         57. Lomatoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

13. Työsuojelun piirihallintoPDF-versio

Selvitysosa:

Perustehtävä

Työsuojelun piirihallinto koostuu työsuojelupiireistä, jotka valvovat työsuojelua koskevien säädösten noudattamista ja edistävät turvallisuutta ja terveyttä työssä sekä työpaikan omaa työsuojelutoimintaa yhteistyössä työelämän osapuolten ja asiantuntijoiden kanssa. Työsuojelupiirit ehkäisevät ja vähentävät työolojen aiheuttamia terveydellisiä haittoja vaikuttamalla välillisesti työolosuhteisiin.

Viranomaisaloitteinen valvonta kohdistetaan strategian mukaisesti työntekijöiden terveyden ja työkyvyn kannalta tärkeimmille toimialoille ja työpaikoille. Työsuojelun piirihallinto tekee asiakkaiden pyynnöstä työsuojelutarkastuksia, antaa ohjeita ja neuvoja työolosuhde- ja työsuhdeasioissa sekä tutkii ammattitaudit ja vakavat työtapaturmat. Työsuojelun piirihallinto on pyrkinyt tehostamaan toimintaansa keskittämällä entistä suuremman osan resursseistaan painoalueilla tapahtuvaan valvontaan.

Toimintaympäristön muutokset

Työolojen pitkän aikavälin muutostrendi on ollut myönteinen, mikä näkyy ammattitautien ja työtapaturmien taajuuden vähentymisenä.

Viimeisen viiden vuoden aikana työn henkinen rasittavuus on vähentynyt tai sen kasvu näyttää hidastuneen. Ylitöiden määrä on jonkin verran vähentynyt 2000-luvulla, mutta niiden määrä on edelleen suuri. Eniten ylitöitä tehtiin kunnissa ja vähiten valtiolla ja teollisuudessa.

Työkykyä ylläpitävä toiminta on kehittynyt myönteisesti erityisesti julkisella sektorilla ja toiminta on kohdistunut työntekijöiden ammattitaidon ja työturvallisuuden kehittämiseen. Edelleen tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat merkittävä sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttaja.

Keskeiset työelämää koskevat lait on uusittu. Lainsäädännön muutosten perusteella on hallinnon toimintatapaa sekä osaamista parannettu. Työpaikan turvallisuuden hallintaa tukevia valvontamenetelmiä on otettu käyttöön. Työtapaturmien ja ammattitautien edelleen vähentyessä sekä fyysisen työympäristön osittain parantuessa on hallinnon osaamista lisätty erityisesti työhön liittyvän henkisen hyvinvoinnin alueella.

Eräiden työoloja kuvaavien tunnuslukujen kehitys
  1995 2001 20021) 20032)
         
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit, 1 000 kpl 118 122 121 119
Korvatut työpaikkatapaturmat milj. työtuntia kohden, kaikki toimialat 31 27 27 26
— rakentaminen 77 71 70 67
— teollisuus 51 41 39 39
— kuljetus, varastointi ja tietoliikenne 42 35 36 -
Työpaikkakuolemat (työpaikalla ja työssä liikenteessä sattuneet kuolemat) 44 44 33 50
Työmatkakuolemat (kodin ja työpaikan välisessä liikenteessä sattuneet kuolemat) 17 42 27 25
Korvatut ammattitaudit 6 847 4 771 4 277 4 000
         
Lähde: Tapaturmavakuutuslaitosten liitto: Työtapaturma- ja ammattitautitilasto 2002

1) Ennakkotieto.

2) Arvio.

Strategiset linjaukset

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan vuoteen 2010 suuntaavien strategioiden mukaisesti työsuojelupiirit vaikuttavat työoloihin tavoitteena työntekijöiden terveyden, turvallisuuden ja työkyvyn ylläpito sekä työtapaturmien, ammattitautien ja muiden työperäisten terveyden menetysten ehkäisy. Toiminta tukee työelämän vetovoimaisuuden lisäämistä ja väestön terveyden ja toimintakyvyn edistämistä.

Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2005

Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti työsuojelun piirihallinnolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun piirihallinnon välisissä tulossopimuksissa.

Vaikuttavuus

Viranomaisaloitteinen toiminta:Työsuojelun piirihallinto kohdistaa pääosan toiminnasta kolmelle painoalueelle: henkinen hyvinvointi työssä, tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy sekä työtapaturmien torjunta.

Henkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi huolehditaan, että valvonnan kohteena olevilla työpaikoilla on asiakasväkivallan uhan tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi toimivat järjestelmät. Varmistetaan, että riskitoimialojen työpaikoilla on toimintajärjestelmät haitallisen häirinnän ja epäasiallisen kohtelun sekä työn aiheuttamien henkisten kuormitustekijöiden hallitsemiseksi. Valvonnan kohteina olevilla työpaikoilla varmistetaan, että niillä on lainsäädännön vaatimukset täyttävä työaikakirjanpito.

Työperäisten tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisemiseksi valvontaa kohdistetaan työpaikoille, joissa näyttöpäätetyö, käsin suoritettavat nostot sekä toistotyö on yleistä. Varmistetaan, että näitä riskejä sisältävillä työpaikoilla on toimivat hallintajärjestelmät ja työoloja seurataan.

Työtapaturmien torjumiseksi varmistetaan, että turvallisuuden hallintamenetelmiä ja työolojen seurantamenetelmiä käytetään erityisesti tapaturmavaarallisilla toimialoilla sekä usean työnantajan yhteisillä työpaikoilla.

Asiakasaloitteinen toiminta:Tavoitteena on, että asiakaskysyntään vastataan sovittuja määräaikoja noudattaen. Asiakasaloitteisen toiminnan sisältö ja laatu pyritään yhtenäistämään työsuojelupiireissä. Sähköistä asiointia ja tietopalvelua kehitetään.

Prosessit ja rakenteet

Työsuojelupiirien toiminnan suunnittelun ja kohdentamisen menetelmiä kehitetään ja niiden toimivuutta seurataan. Toiminnan laatua parannetaan, valvontamenetelmiä kehitetään ja toiminnan eri osa-alueiden arviointia jatketaan.

Voimavarojen käytön tehostamiseksi suppeahkoa erityisasiantuntemusta vaativien työpaikkojen ja toimialojen valvontaa keskitetään yhden tai muutaman työsuojelupiirin tehtäväksi.

Työsuojelupiirit toimivat kiinteässä yhteistyössä työpaikkojen, työmarkkinajärjestöjen, aluetyöterveyslaitosten sekä muiden sidosryhmien kanssa. Aluetyöterveyslaitosten asiantuntemusta käytetään joustavasti työsuojelupiirien valvontatoiminnan tukena.

Uudistuminen ja työkyky

Henkilöstön kehittämissuunnitelmien perusteella virkarakennetta monipuolistetaan ja koulutustasoa nostetaan vahvistamalla asiantuntemusta ja osaamista erityisesti keskeisillä painoalueilla. Uusi työn vaativuuteen ja työssä suoriutumiseen perustuva palkkausjärjestelmä otetaan käyttöön. Henkilöstön keski-ikä on valtionhallinnon muita yksiköitä korkeampi, minkä takia erityisesti huolehditaan työkyvyn ylläpitämisestä ja työtyytyväisyyttä seurataan joka toinen vuosi tehtävällä selvityksellä.

Resurssit ja talous

Työsuojelun piirihallinnon voimavarojen käyttö

Voimavarojen suuntaamista ja käyttöä toiminnan painoalueilla seurataan. Toimintojen tuottavuuden parantamiseksi toimintatapoja tehostetaan. Voimavarojen käytölle asetetaan seuraavat tavoitteet:

  2003 toteutuma 2004 arvio 2005 arvio
  1 000 € htv 1 000 € htv 1 000 € htv
             
Viranomaisaloitteinen toiminta 11 402 226 12 660 245 13 338 257
Asiakasaloitteinen toiminta 6 140 122 5 426 105 5 382 104
Hallinto- ja tukitoiminnot 4 385 86 4 522 87 4 680 90
Yhteensä 21 927 434 22 608 437 23 400 451

Maksullinen toiminta

Maksullisen toiminnan tavoitteena on, että julkisoikeudellisten suoritteiden maksut vastaavat kokonaiskustannuksia ja suoritteet ovat tarkoituksenmukaista laatutasoa. Liiketaloudellisen suoritetuotannon tavoitteena on kokonaiskannattavuus, jossa otetaan huomioon valtakunnalliselle työsuhdeasiain palvelupuhelimelle talousarviossa myönnetty hintatuki.

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa)
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 85 520 88 450 92 500
       
Maksullisen toiminnan kustannukset 166 121 173 857 189 420
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -80 601 -85 407 -96 920
Kustannusvastaavuus, % 51 51 49
       
Hintatuki 45 806 47 300 69 000
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen -34 795 -38 107 -27 920

Työsuhdeasiain palvelupuhelimen toiminnasta vuonna 2005 kertyvien tulojen arvioidaan olevan 37 000 euroa ja erillismenojen 106 000 euroa, minkä johdosta hintatuen tarve on 69 000 euroa.

21. Työsuojelupiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 400 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintojen tukemiseen enintään 69 000 euroa. Määrärahaa saa käyttää myös ulkomailla olevien suomalaisten alusten tarkastustoiminnan ja työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa annetun lain (131/1973) 15 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina 92 500 euroa sekä maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintatukena enintään 69 000 euroa.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 116 90 92
— maksullisen toiminta 86 86 92
— muut tulot 30 5 -
Menot 21 309 22 698 23 492
— henkilöstömenot 14 744 16 210 17 853
— toimitilavuokrat 1 592 1 726 1 866
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 2 251 2 386 1 934
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 2 722 2 376 1 839
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 116 90 92
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 21 309 22 698 23 492
— toimintamenorahoitus, netto 21 193 22 608 23 400
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 870    
— myönnetty 21 927    
— käytetty 21 193    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 604    

Valtiovarainvaliokunta:

Työsuojeluviranomaiset valvovat kokonaan tai osittain noin kahdenkymmenen lain, noin sadan alemmanasteisen säädöksen sekä kahden EU-asetuksen noudattamista. Monet valvontatehtävät ovat tulleet sisältönsä puolesta yhä vaikeammiksi, mutta työsuojelupiirien henkilöstön määrä on pysynyt lähes ennallaan. Uusien valvontatehtävien hoitaminen on myös muuttunut aiempaan verrattuna, sillä kysymys ei ole pelkästään työpaikan fyysisten olosuhteiden tarkastamisesta, vaan tehtävät voivat vaatia laajaa selvitystyötä ja erityisasiantuntemusta. Kuluvan vuoden alusta voimaan tulleen yhdenvertaisuuslain myötä työsuojelupiirien valvonnan piiriin tuli uutena kohderyhmänä noin 550 000 kuntien ja valtion virkamiestä.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uusien lakien vaatimiin valvontatehtäviin tarvittaisiin 13 uutta tarkastajan virkaa, mikä edellyttäisi 650 000 euron lisämäärärahaa.

Valiokunta ehdottaa, että momentille lisätään 600 000 euroa. Valiokunta pitää välttämättömänä, että työsuojelupiirien resurssitarve otetaan huomioon myös vuosien 2006—2009 menokehyksissä.


2005 talousarvio 23 400 000
2004 talousarvio 22 608 000
2003 tilinpäätös 21 927 000