Talousarvioesitys 2005
13. Työsuojelun piirihallinto
Selvitysosa:
Perustehtävä
Työsuojelun piirihallinto koostuu työsuojelupiireistä, jotka valvovat työsuojelua koskevien säädösten noudattamista ja edistävät turvallisuutta ja terveyttä työssä sekä työpaikan omaa työsuojelutoimintaa yhteistyössä työelämän osapuolten ja asiantuntijoiden kanssa. Työsuojelupiirit ehkäisevät ja vähentävät työolojen aiheuttamia terveydellisiä haittoja vaikuttamalla välillisesti työolosuhteisiin.
Viranomaisaloitteinen valvonta kohdistetaan strategian mukaisesti työntekijöiden terveyden ja työkyvyn kannalta tärkeimmille toimialoille ja työpaikoille. Työsuojelun piirihallinto tekee asiakkaiden pyynnöstä työsuojelutarkastuksia, antaa ohjeita ja neuvoja työolosuhde- ja työsuhdeasioissa sekä tutkii ammattitaudit ja vakavat työtapaturmat. Työsuojelun piirihallinto on pyrkinyt tehostamaan toimintaansa keskittämällä entistä suuremman osan resursseistaan painoalueilla tapahtuvaan valvontaan.
Toimintaympäristön muutokset
Työolojen pitkän aikavälin muutostrendi on ollut myönteinen, mikä näkyy ammattitautien ja työtapaturmien taajuuden vähentymisenä.
Viimeisen viiden vuoden aikana työn henkinen rasittavuus on vähentynyt tai sen kasvu näyttää hidastuneen. Ylitöiden määrä on jonkin verran vähentynyt 2000-luvulla, mutta niiden määrä on edelleen suuri. Eniten ylitöitä tehtiin kunnissa ja vähiten valtiolla ja teollisuudessa.
Työkykyä ylläpitävä toiminta on kehittynyt myönteisesti erityisesti julkisella sektorilla ja toiminta on kohdistunut työntekijöiden ammattitaidon ja työturvallisuuden kehittämiseen. Edelleen tuki- ja liikuntaelinsairaudet ovat merkittävä sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden aiheuttaja.
Keskeiset työelämää koskevat lait on uusittu. Lainsäädännön muutosten perusteella on hallinnon toimintatapaa sekä osaamista parannettu. Työpaikan turvallisuuden hallintaa tukevia valvontamenetelmiä on otettu käyttöön. Työtapaturmien ja ammattitautien edelleen vähentyessä sekä fyysisen työympäristön osittain parantuessa on hallinnon osaamista lisätty erityisesti työhön liittyvän henkisen hyvinvoinnin alueella.
Eräiden työoloja kuvaavien tunnuslukujen kehitys | ||||
---|---|---|---|---|
1995 | 2001 | 20021) | 20032) | |
Korvatut työtapaturmat ja ammattitaudit, 1 000 kpl | 118 | 122 | 121 | 119 |
Korvatut työpaikkatapaturmat milj. työtuntia kohden, kaikki toimialat | 31 | 27 | 27 | 26 |
— rakentaminen | 77 | 71 | 70 | 67 |
— teollisuus | 51 | 41 | 39 | 39 |
— kuljetus, varastointi ja tietoliikenne | 42 | 35 | 36 | - |
Työpaikkakuolemat (työpaikalla ja työssä liikenteessä sattuneet kuolemat) | 44 | 44 | 33 | 50 |
Työmatkakuolemat (kodin ja työpaikan välisessä liikenteessä sattuneet kuolemat) | 17 | 42 | 27 | 25 |
Korvatut ammattitaudit | 6 847 | 4 771 | 4 277 | 4 000 |
Lähde: Tapaturmavakuutuslaitosten liitto: Työtapaturma- ja ammattitautitilasto 2002 |
1) Ennakkotieto.
2) Arvio.
Strategiset linjaukset
Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan vuoteen 2010 suuntaavien strategioiden mukaisesti työsuojelupiirit vaikuttavat työoloihin tavoitteena työntekijöiden terveyden, turvallisuuden ja työkyvyn ylläpito sekä työtapaturmien, ammattitautien ja muiden työperäisten terveyden menetysten ehkäisy. Toiminta tukee työelämän vetovoimaisuuden lisäämistä ja väestön terveyden ja toimintakyvyn edistämistä.
Keskeiset tulostavoitteet vuodelle 2005
Sosiaali- ja terveysministeriö asettaa alustavasti työsuojelun piirihallinnolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2005. Tulostavoitteet määritellään ministeriön ja työsuojelun piirihallinnon välisissä tulossopimuksissa.
Vaikuttavuus
Viranomaisaloitteinen toiminta:Työsuojelun piirihallinto kohdistaa pääosan toiminnasta kolmelle painoalueelle: henkinen hyvinvointi työssä, tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy sekä työtapaturmien torjunta.
Henkisen hyvinvoinnin lisäämiseksi huolehditaan, että valvonnan kohteena olevilla työpaikoilla on asiakasväkivallan uhan tunnistamiseksi ja hallitsemiseksi toimivat järjestelmät. Varmistetaan, että riskitoimialojen työpaikoilla on toimintajärjestelmät haitallisen häirinnän ja epäasiallisen kohtelun sekä työn aiheuttamien henkisten kuormitustekijöiden hallitsemiseksi. Valvonnan kohteina olevilla työpaikoilla varmistetaan, että niillä on lainsäädännön vaatimukset täyttävä työaikakirjanpito.
Työperäisten tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisemiseksi valvontaa kohdistetaan työpaikoille, joissa näyttöpäätetyö, käsin suoritettavat nostot sekä toistotyö on yleistä. Varmistetaan, että näitä riskejä sisältävillä työpaikoilla on toimivat hallintajärjestelmät ja työoloja seurataan.
Työtapaturmien torjumiseksi varmistetaan, että turvallisuuden hallintamenetelmiä ja työolojen seurantamenetelmiä käytetään erityisesti tapaturmavaarallisilla toimialoilla sekä usean työnantajan yhteisillä työpaikoilla.
Asiakasaloitteinen toiminta:Tavoitteena on, että asiakaskysyntään vastataan sovittuja määräaikoja noudattaen. Asiakasaloitteisen toiminnan sisältö ja laatu pyritään yhtenäistämään työsuojelupiireissä. Sähköistä asiointia ja tietopalvelua kehitetään.
Prosessit ja rakenteet
Työsuojelupiirien toiminnan suunnittelun ja kohdentamisen menetelmiä kehitetään ja niiden toimivuutta seurataan. Toiminnan laatua parannetaan, valvontamenetelmiä kehitetään ja toiminnan eri osa-alueiden arviointia jatketaan.
Voimavarojen käytön tehostamiseksi suppeahkoa erityisasiantuntemusta vaativien työpaikkojen ja toimialojen valvontaa keskitetään yhden tai muutaman työsuojelupiirin tehtäväksi.
Työsuojelupiirit toimivat kiinteässä yhteistyössä työpaikkojen, työmarkkinajärjestöjen, aluetyöterveyslaitosten sekä muiden sidosryhmien kanssa. Aluetyöterveyslaitosten asiantuntemusta käytetään joustavasti työsuojelupiirien valvontatoiminnan tukena.
Uudistuminen ja työkyky
Henkilöstön kehittämissuunnitelmien perusteella virkarakennetta monipuolistetaan ja koulutustasoa nostetaan vahvistamalla asiantuntemusta ja osaamista erityisesti keskeisillä painoalueilla. Uusi työn vaativuuteen ja työssä suoriutumiseen perustuva palkkausjärjestelmä otetaan käyttöön. Henkilöstön keski-ikä on valtionhallinnon muita yksiköitä korkeampi, minkä takia erityisesti huolehditaan työkyvyn ylläpitämisestä ja työtyytyväisyyttä seurataan joka toinen vuosi tehtävällä selvityksellä.
Resurssit ja talous
Työsuojelun piirihallinnon voimavarojen käyttö
Voimavarojen suuntaamista ja käyttöä toiminnan painoalueilla seurataan. Toimintojen tuottavuuden parantamiseksi toimintatapoja tehostetaan. Voimavarojen käytölle asetetaan seuraavat tavoitteet:
2003 toteutuma | 2004 arvio | 2005 arvio | ||||
1 000 € | htv | 1 000 € | htv | 1 000 € | htv | |
Viranomaisaloitteinen toiminta | 11 402 | 226 | 12 660 | 245 | 13 338 | 257 |
Asiakasaloitteinen toiminta | 6 140 | 122 | 5 426 | 105 | 5 382 | 104 |
Hallinto- ja tukitoiminnot | 4 385 | 86 | 4 522 | 87 | 4 680 | 90 |
Yhteensä | 21 927 | 434 | 22 608 | 437 | 23 400 | 451 |
---|
Maksullinen toiminta
Maksullisen toiminnan tavoitteena on, että julkisoikeudellisten suoritteiden maksut vastaavat kokonaiskustannuksia ja suoritteet ovat tarkoituksenmukaista laatutasoa. Liiketaloudellisen suoritetuotannon tavoitteena on kokonaiskannattavuus, jossa otetaan huomioon valtakunnalliselle työsuhdeasiain palvelupuhelimelle talousarviossa myönnetty hintatuki.
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 85 520 | 88 450 | 92 500 |
Maksullisen toiminnan kustannukset | 166 121 | 173 857 | 189 420 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -80 601 | -85 407 | -96 920 |
Kustannusvastaavuus, % | 51 | 51 | 49 |
Hintatuki | 45 806 | 47 300 | 69 000 |
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen | -34 795 | -38 107 | -27 920 |
Työsuhdeasiain palvelupuhelimen toiminnasta vuonna 2005 kertyvien tulojen arvioidaan olevan 37 000 euroa ja erillismenojen 106 000 euroa, minkä johdosta hintatuen tarve on 69 000 euroa.
21. Työsuojelupiirien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 23 400 000 euroa.
Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintojen tukemiseen enintään 69 000 euroa. Määrärahaa saa käyttää myös ulkomailla olevien suomalaisten alusten tarkastustoiminnan ja työsuojelun valvonnasta ja muutoksenhausta työsuojeluasioissa annetun lain (131/1973) 15 §:n mukaisista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina 92 500 euroa sekä maksullisen palvelupuhelintoiminnan hintatukena enintään 69 000 euroa.
Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2003 TP |
2004 budjetoitu |
2005 TA |
|
Tulot | 116 | 90 | 92 |
— maksullisen toiminta | 86 | 86 | 92 |
— muut tulot | 30 | 5 | - |
Menot | 21 309 | 22 698 | 23 492 |
— henkilöstömenot | 14 744 | 16 210 | 17 853 |
— toimitilavuokrat | 1 592 | 1 726 | 1 866 |
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) | 2 251 | 2 386 | 1 934 |
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) | 2 722 | 2 376 | 1 839 |
Toiminnan rahoitus | |||
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot | 116 | 90 | 92 |
— toimintamenomomentille budjetoidut menot | 21 309 | 22 698 | 23 492 |
— toimintamenorahoitus, netto | 21 193 | 22 608 | 23 400 |
Momentin käyttö | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 870 | ||
— myönnetty | 21 927 | ||
— käytetty | 21 193 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 604 |
Työsuojeluviranomaiset valvovat kokonaan tai osittain noin kahdenkymmenen lain, noin sadan alemmanasteisen säädöksen sekä kahden EU-asetuksen noudattamista. Monet valvontatehtävät ovat tulleet sisältönsä puolesta yhä vaikeammiksi, mutta työsuojelupiirien henkilöstön määrä on pysynyt lähes ennallaan. Uusien valvontatehtävien hoitaminen on myös muuttunut aiempaan verrattuna, sillä kysymys ei ole pelkästään työpaikan fyysisten olosuhteiden tarkastamisesta, vaan tehtävät voivat vaatia laajaa selvitystyötä ja erityisasiantuntemusta. Kuluvan vuoden alusta voimaan tulleen yhdenvertaisuuslain myötä työsuojelupiirien valvonnan piiriin tuli uutena kohderyhmänä noin 550 000 kuntien ja valtion virkamiestä.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan uusien lakien vaatimiin valvontatehtäviin tarvittaisiin 13 uutta tarkastajan virkaa, mikä edellyttäisi 650 000 euron lisämäärärahaa.
Valiokunta ehdottaa, että momentille lisätään 600 000 euroa. Valiokunta pitää välttämättömänä, että työsuojelupiirien resurssitarve otetaan huomioon myös vuosien 2006—2009 menokehyksissä.
2005 talousarvio | 23 400 000 |
2004 talousarvio | 22 608 000 |
2003 tilinpäätös | 21 927 000 |