Talousarvioesitys 2008
30. (28.03 ja 52) Tilastotoimi ja taloudellinen tutkimus
Selvitysosa:Valtion tilastotoimen tehtävänä on vastata yhteiskuntaoloja ja niiden kehitystä kuvaavien tilastojen laatimisesta yleistä käyttöä varten. Tilastokeskus on valtion tilastotoimen yleisviranomainen, joka tilastojen laadinnan lisäksi huolehtii kansallisen tilastotoimen kehittämisestä yhteistyössä muiden tilastoja laativien valtion viranomaisten kanssa. Tilastojen uudistamisessa ja kehittämisessä tavoitteena on yhdistää mahdollisimman hyvin kotimaiset tietotarpeet ja kansainväliset velvoitteet. Kansainvälisen ja erityisesti Euroopan tilastojärjestelmän kehittämiseen pyritään vaikuttamaan siten, että tilastoja kehitetään koordinoidusti välttämällä päällekkäistä tilastointia sekä yksinkertaistamalla ja karsimalla olemassa olevia tilastosäädöksiä. Kansainvälisessä tilastoyhteistyössä edistetään suomalaisen tilasto-osaamisen tunnettuutta ja hyviä käytäntöjä.
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus (VATT)on soveltavan taloudellisen tutkimuksen asiantuntijayksikkö. Taloudellisen tutkimuksen tehtävänä on tuottaa päätöksenteon tueksi tutkimustietoa julkisen sektorin voimavarojen tehokkaasta käytöstä sekä julkisen sektorin toimenpiteiden vaikutuksista kansantalouden toimintaan. Taloudellisessa tutkimuksessa arvioidaan sekä julkisen talouden että kansantalouden sopeutumistarpeita tuleviin muutoksiin. Tutkimuksessa korostuvat julkisen sektorin tuottavuuden parantamisen, kestävän taloudellisen kasvun sekä talouden sopeutumiskykyä edistävän rakennepolitiikan edellyttämät tutkimustarpeet.
Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen tilastokeskukselle ja valtion taloudelliselle tutkimuskeskukselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2008:
- Tilastotoimen tuottamat tiedot täyttävät keskeiset kansalliset tietotarpeet ja Suomen kansainväliset sitoumukset.
- Kansallista tilastotointa kehitetään laadukkaana, tehokkaasti ja yhtenäisin toimintatavoin toimivana kokonaisuutena sekä edistetään Euroopan tilastoja koskevien käytännesääntöjen soveltamista tilastotoimessa.
- Taloudellinen tutkimus vastaa päätöksenteon tietotarpeita.
- Taloudellinen tutkimus vahvistaa toiminnallaan kestävää julkisen talouden ja kansantalouden kehittämistä ja parantaa edellytyksiä sopeutua muutoksiin.
01. (28.52.21) Tilastokeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 43 635 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) jäsenmaksujen maksamiseen ja
2) EU-jäsenyyteen liittyvien tilastohankkeiden rahoitukseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) maksullisen toiminnan tulot ja
2) EU:lta ja yhteishankkeista talousarvion ulkopuolisilta tahoilta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | tavoite | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuuden muutos, % | 8,2 | 0,0 | 2,0 |
Kiinteiden kustannusten osuus kokonaiskustannuksista, % | 71,4 | 71,0 | 70,0 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Julkistusten lukumäärä | 678 | 679 | 680 |
Myöhästyneiden julkistusten lukumäärä | 48 | 0 | 0 |
Julkistusten nopeus, viikkoja | |||
— vuositilastot | 41,7 | 38,0 | 38,0 |
— neljännesvuositilastot | 8,6 | 8,3 | 8,3 |
— kuukausitilastot | 4,5 | 4,4 | 4,4 |
Veloitukseton tietokantapalvelu, taulukoiden lukumäärä | 1 195 | 1 300 | 1 500 |
Tilastokeskus toteuttaa tuottavuusohjelmansa mukaisia toimenpiteitä. Suorassa tiedonkeruussa edistetään sähköisen tiedonkeruun käyttöä. Tietojärjestelmiä integroidaan siten, että voidaan lisätä kerättyjen tietojen monikäyttöisyyttä. Palvelutoiminnan tehostamiseksi toteutetaan tietovarastoajatteluun perustuvaa tuotantomallia ja luovutaan keskuskoneesta vuoden 2008 loppuun mennessä. Toimintamenomomentilta maksetaan uusista EU-asetuksista aiheutuvat ja kansalliselle rahoitukselle vuonna 2008 siirtyvät menot.
Tilastokeskus parantaa tuotteiden ja palvelujen laatua sekä kehittää palvelukykyään mm. uudistamalla palveluvalikoimaansa ja siirtämällä standardipalveluja verkkopalveluiksi. Keskeisten yleisten yhteiskuntatilastojen tarjontaa laajennetaan maksuttomana julkispalveluna.
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 10 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Työtyytyväisyys (1—5) | 3,4 | 3,5 | 3,5 |
Koulutustasoindeksi | 5,4 | 5,4 | 5,4 |
Tilastokeskus panostaa henkilöstön avainosaamisen, palkitsemisen ja työhyvinvoinnin parantamiseen sekä esimiestyön kehittämiseen Henkilöstö 2010 -linjausten mukaisesti.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 52 395 | 52 684 | 53 845 |
Bruttotulot | 11 716 | 10 700 | 10 210 |
Nettomenot | 40 679 | 41 984 | 43 635 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 8 088 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 8 648 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 8 521 | 8 200 | 8 150 |
— muut tuotot | 55 | 100 | 50 |
Tuotot yhteensä | 8 576 | 8 300 | 8 200 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | 8 873 | 8 200 | 8 003 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -297 | 100 | 197 |
Kustannusvastaavuus % | 97 | 101 | 102 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 954 | 950 | 850 |
— EU:lta saatava rahoitus | 2 914 | 1 300 | 1 000 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 212 | 150 | 150 |
Tulot yhteensä | 4 080 | 2 400 | 2 000 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset1) | 6 788 | 4 678 | 4 400 |
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) | -2 708 | -2 278 | -2 400 |
Kustannusvastaavuus % | 60 | 51 | 45 |
1) Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannuslaskennassa on siirrytty hyödyntämään työaikakirjanpidon tietoja. Vuoden 2006 talousarviota laadittaessa menettely ei ollut vielä käytössä.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 2 120 |
Ympäristöliiketoiminnan tilastoinnin käynnistäminen | 70 |
Siirto momentilta 29.01.01 (kulttuuritilastoinnin ja joukkoviestintätilastoinnin kehittäminen ja laadinta) | 100 |
Tuottavuustoimet ja muut muutokset | -310 |
Yhteensä | 1 980 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 2 120 000 euroa talousarvioesityksen 41 515 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 43 635 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 329 000 |
2007 talousarvio | 41 655 000 |
2006 tilinpäätös | 41 239 000 |
02. (28.03.21) Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 997 000 euroa.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
”Tuottavuus, palvelut ja hyvinvointi” -tutkimusohjelman toteuttaminen | Toteutetaan tutkimusohjelmaa, jossa korostuvat julkisen sektorin palvelutuotannon kehittämisen, kestävän taloudellisen kasvun sekä talouden sopeutumiskykyä edistävän rakennepolitiikan edellyttämät tutkimustarpeet. |
Tutkimustoiminnan kehittäminen | Laaditaan uusi tutkimusohjelma ja kehitetään tutkimustoimintaa VATT:n ulkoisen arvioinnin tulosten pohjalta. |
Laadunhallinnan kehittäminen | Toteutetaan ulkoisen arvioinnin toimenpidesuosituksia. Kehitetään tutkimusaineistoja ja analyysivälineistöjä. |
Tuottavuuden parantaminen | Lisätään tutkimusalueiden välistä yhteistyötä yhteishankkeissa sekä eri tutkimusaineistojen ja mallien yhteiskäytössä. Kehitetään VATT:n ja VM:n välisiä yhteistyömuotoja. Hankitaan talous- ja henkilöstöhallinnon tukipalvelut palvelukeskukselta. |
Huomioidaan ja valmistellaan VATT:in osalta hallitusohjelman mukainen valtion sektoritutkimusjärjestelmän uudistaminen ja siitä aiheutuvat vuoden 2008 loppuun mennessä tehtävät tutkimuslaitoskentän rakenneuudistuksia koskevat päätökset. Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet ohjaavat VATT:n henkilöstövoimavarojen hallintaa ja kehittämistä. Henkilöstön kehittäminen painottuu erityisesti osaamisen kehittämiseen.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 4 783 | 4 742 | 5 269 |
Bruttotulot | 969 | 900 | 1 272 |
Nettomenot | 3 814 | 3 842 | 3 997 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 936 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 884 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 183 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 183 000 euroa talousarvioesityksen 3 814 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 3 997 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 28 000 |
2007 talousarvio | 3 814 000 |
2006 tilinpäätös | 3 762 000 |