Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (05.) Valtiokonttori
            (18.) Verohallinto
            (40.) Tullilaitos
            (52.) Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

01. (28.01, osa, 26.01, osa, 26.05, 26.06 ja 26.07, osa) HallintoPDF-versio

Selvitysosa:Lukuun ehdotetaan siirrettäväksi hallitusohjelman toimeenpanon nojalla sisäasiainministeriön hallinnonalalta hallitusohjelmassa määritellyt tehtävät ja niitä vastaavat resurssit valtiovarainministeriön hallinnonalalle.

Valtiovarainministeriö vastaa valtioneuvoston osana, taloudellisena yhteen sovittajana ja hallinnonalansa ohjaajana

  • tasapainoisen ja kestävän kasvun talouspolitiikasta
  • julkisen talouden hyvästä hoidosta
  • tuloksellisesta palvelutuotannosta ja julkisesta hallinnosta
  • valtio-kunta -yhteistyöstä sekä
  • näiden edellyttämästä kansallisesta ja kansainvälisestä yhteistyöstä.

Valtiovarainministeriön strategisena tavoitteena on

  • valmistella talouden vakaata kehitystä, kasvuedellytyksiä sekä julkisen talouden kestävyyttä tukevaa talouspolitiikkaa, ennakoida tulevia haasteita ja varautua niihin mahdollisuuksien mukaan
  • valmistella talous- ja rakennepolitiikkaa, jonka pyrkimyksenä on työurien pidentäminen ja työmarkkinoiden kohtaannon parantaminen
  • parantaa julkisten palveluiden ja hallinnon tuottavuutta, ohjausta, rakenteita sekä uutta teknologiaa hyödyntämällä.

Vaikuttavuustavoitteet:

  • luoda ennustettavuutta ja puitteita taloudelliseen, poliittiseen ja muuhun päätöksentekoon
  • ohjata valtion varoja ja osaltaan varmistaa valtion toiminnan rahoitus
  • kehittää julkisen toiminnan ja talouden ohjauksen laadukkaita ja oikeudenmukaisia prosesseja ja ohjausvälineitä
  • kehittää ja uudistaa valtion hallintoa ja valtion konsernipalveluita
  • kehittää ja toimeenpanna valtion henkilöstöpolitiikkaa
  • ohjata ja kehittää valtiovarainministeriön hallinnonalan tuottavuutta.

Vaikuttavuustavoitteiden kohteena ovat poliittiset päätöksentekijät, valtionhallinto, kunnat, kuntayhtymät ja muu julkishallinto, EU ja muut kansainväliset tahot, työmarkkinaosapuolet sekä välillisesti myös yritykset, yhteisöt ja kansalaiset.

Valtiovarainministeriö toimii siten, että valtiontalouden ja -hallinnon kokonaisuuden edut ja tavoitteet valtion yhteisissä palveluissa ja toiminnoissa tunnistetaan ja edistetään niiden ottamista huomioon eri hallinnonaloilla, niiden virastoissa, laitoksissa ja rahastoissa. Valtiovarainministeriö luo ja toimeenpanee toimialueellaan yhteisiä pelisääntöjä sekä järjestää tai ohjaa hallinnonalan virastoja, Senaatti-kiinteistöjä ja Hansel Oy:tä järjestämään toimialallaan valtioyhteisölle yhteisiä, sisäisiä palveluja sekä työ- ja toimintaprosesseja siten, että niiden avulla virastot ja laitokset voivat saavuttaa taloudellista ja toiminnallista hyötyä ja hyvää toiminnan laatua.

Lääninhallitus on seitsemän ministeriön ohjaama valtion aluehallintoviranomainen ja monialainen asiantuntijavirasto. Lääninhallitukset edistävät, arvioivat ja valvovat läänin elinoloja, asukkaiden hyvinvointia ja perusoikeuksien toteutumista.

Lääninhallitusten hallinto-osastojen toiminnan painopisteenä on yhteispalvelun edistäminen sekä hallinnonalan organisatoristen muutosten ohjaus ja hallittu läpivienti. Lääninhallitukset valmistautuvat alaisessaan hallinnossa tapahtuviin toimialue- ja muihin järjestelyihin.

Valtion alue- ja paikallishallinnon yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet ovat seuraavat:

  • Läänin asukkaiden hyvinvointi lisääntyy ja peruspalvelujen saatavuuden edellytykset turvataan.
  • Läänin asukkaiden perusoikeudet ja oikeusturva toteutuvat.

Poliisi-, syyttäjä-, ulosotto- ja rekisteritoimen sekä valtion yleishallintotehtävät on organisoitu kihlakunnittain. Kihlakunnanvirasto toimii valtion paikallisena yleis- ja erityishallintoviranomaisena kihlakunnan alueella. Tehtäviä hoitaessaan kihlakunnanvirasto toteuttaa valtakunnallisia, alueellisia ja paikallisia tavoitteita.

Kihlakunnanvirastoista on irtaantunut syyttäjätoimi 1.4.2007 alkaen muodostaen 15 syyttäjänvirastoa. Ulosottotoimi irtaantuu kihlakunnanvirastoista 1.1.2008 alkaen muodostaen 22 ulosottovirastoa. Sektorikohtaisen kehityksen myötä ja hallitusohjelman linjauksen mukaisesti kihlakuntajärjestelmä ehdotetaan purettavaksi 1.1.2008 lukien.

Kihlakuntahallinnolle kuuluneiden tehtävien hoitamiseksi siirretään eri toimialoille kihlakuntahallinnon kehyspäätöksen mukainen määräraha 43 441 000 euroa seuraavasti:

 
   
Ulosottolaitos (25.20.01 Ulosottolaitoksen ja konkurssivalvonnan toimintamenot) 5 289 000
Syyttäjälaitos (25.30.01 Syyttäjälaitoksen toimintamenot) 1 971 000
Poliisi (26.10.01 Poliisitoimen toimintamenot) 33 543 000
Maistraatit (28.01.11 Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen toimintamenot) 2 638 000
Yhteensä 43 441 000

Väestörekisterikeskus on väestökirjanpidon keskusviranomainen. Se kehittää ja ohjaa väestökirjanpitoa sekä pitää yllä valtakunnallista väestötietojärjestelmää yhdessä maistraattien kanssa. Virasto vastaa myös väestötietojärjestelmän valtakunnallisista tieto- ja verkkopalveluista. Lisäksi sen tehtäviin kuuluvat varmennepalvelut, sirullinen henkilökortti, vaalien äänioikeusrekisteri, julkishallinnon yhteyspalveluhakemisto ja holhousrekisteri.

Rekisterihallinnon paikallisviranomaisina toimii 24 maistraattia, joiden toimialueena on yksi tai useampi kihlakunta. Ahvenanmaalla rekisterihallinnon paikallisviranomaisen tehtävät hoitaa lääninhallitus. Maistraatit tarjoavat ihmisen koko elämänkaaren kattavia, laadukkaita rekisteri- ja oikeusturvapalveluja. Maistraatit hoitavat väestökirjanpidon, kaupparekisterin ja yhdistysrekisterin paikallisviranomaisen tehtäviä sekä yleishallintotehtäviä ja holhousviranomaisen tehtäviä. Kihlakuntajärjestelmän purkamisen myötä tarkastellaan maistraattien asema ja tehtävät.

Luvun nimike on muutettu.

01. (28.01.21, osa ja 26.01.21, osa) Valtiovarainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 34 537 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) vastikkeettomien menojen maksamiseen kansainvälisille yhteisöille,

2) koko hallintoa koskeviin hallinnon kehittämishankkeisiin, josta kunta- ja palvelurakenneuudistuksen (PARAS-hanke) toteuttamiseen enintään 755 000 euroa ja

3) EU-yhteistyöhön hallinnon kehittämisessä.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:

1) siirtyvän omaisuuden väliaikaisesta hallinnasta valtiovarainministeriölle saatavat tulot ja

2) Julkishallinnon ja -talouden tilintarkastuslautakunnan (JHTT-lautakunnan) tulot.

Siirretään sisäasiainministeriöstä 1.1.2008 alkaen kuntaosaston ylijohtajan osastopäällikkönä virka.

Perustetaan 1.1.2008 lukien osastopäällikön virka ja lakkautetaan 1.9.2008 lukien hallinnon kehittämisosaston osastopäällikön virka.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriön kuntaosasto siirtyy valtiovarainministeriön osastoksi 1.1.2008 alkaen. Samasta ajankohdasta kootaan julkisen hallinnon kehittämistehtävät perustettavaan uuteen osastoon, joka muodostetaan pääosin nykyisestä hallinnon kehittämisosastosta ja sisäasiainministeriöstä siirtyvistä alueiden ja hallinnon kehittämisosaston alue- ja paikallishallintoyksiköstä sekä KuntaIT-yksiköstä.

Valtiovarainministeriö käynnistää aluehallinnon uudistushankkeen, jonka valmistelua koordinoimaan palkataan päätoiminen pääsihteeri.

Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2008:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Toiminnan vaikuttavuus paranee. Talouspolitiikan valmistelulle, hallinnon rakenteiden, toimintojen ja konsernipalvelujen kehittämiselle sekä omalle hallinnonalalle asetetut tulostavoitteet saavutetaan. Toimeenpannaan VM 2012 -strategian linjauksia. Sidosryhmäyhteistyötä syvennetään ja tiivistetään.
Uusi VM-kokonaisuus, sisältäen hallitusohjelman mukanaan tuomat uudistukset, vakiinnuttaa toimintaansa. Kehitetään ja yhteensovitetaan keskeisiä toimintaprosesseja uutta lisäarvoa synnyttäviksi kokonaisuuksiksi.

Ministeriö asiantuntijaorganisaationa ja työyhteisönä kehittyy, resurssit kohdennetaan kustannustehokkaasti ja tuottavasti.

Kehitetään VM:n työyhteisöä VM 2012 -strategian mukaisesti. Erityistä huomiota kiinnitetään hyvään johtamiseen, resurssien oikeaan kohdentamiseen sekä ministeriön työtapojen kehittämiseen. Toimeenpannaan tuottavuusohjelman mukaista henkilöstösuunnitelmaa.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kuuden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 35 225 32 194 34 751
Bruttotulot 1 975 87 214
Nettomenot 33 250 32 107 34 537
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 7 558    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 9 475    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 1 207
Siirto (2 htv) momentilta 31.01.01 160
Siirto (1 htv) momentilta 26.01.01 70
Siirto momentille 23.02.01 -108
Siirto momentilta 28.20.02, valtioneuvoston tietohallintoyksikön tuottamien palvelujen osto 330
Aluehallinnon uudistushankkeen pääsihteerin palkkaus- ja muut menot 160
Rakenneuudistukseen liittyvä siirto momentille 26.01.20 -147
Tuottavuustoimet ja muut muutokset 914
Yhteensä 2 586

Ministeriöiden rakennemuutokseen liittyvät siirrot (1 000 euroa)
   
Siirto 39 htv momentilta 26.01.01 3 364
Siirto momentilta 26.01.20 480
Yhteensä 3 844

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 33 260 000 euroon nähden on 1 277 000 euroa, mistä 1 207 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 70 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 26.01.01.


2008 talousarvio 34 537 000
2007 IV lisätalousarvio 186 000
2007 II lisätalousarvio -30 000
2007 talousarvio 31 951 000
2006 tilinpäätös 35 166 000

02. Valtion IT-strategian toteuttaminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 12 900 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion IT-strategiaan perustuvien tietojärjestelmäuudistusten toimeenpanoon. Lisäksi määrärahasta saa rahoittaa vuoden 2007 toiseen lisätalousarvioon momentille 28.01.73 sisällytettyä tilausvaltuutta.

Vuoden 2007 toisessa lisätalousarviossa myönnettyä 35 000 000 euron valtuutta talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmähankinnan toteuttamiseen saa käyttää vuonna 2008 siltä osin kuin se jää käyttämättä vuonna 2007.

Selvitysosa:

Hankkeiden erittely
   
KIEKU: Yhteisten henkilöstö- ja taloushallinnon tietojärjestelmien uudistaminen ja integrointi 8 000 000
ValtIT: Sähköisen asioinnin alustan kehittäminen 1 300 000
ValtIT: Yhtenäisen arkkitehtuurin toimeenpano 700 000
ValtIT: Dokumentinhallinnan ja arkistoinnin kehittäminen 700 000
ValtIT: Virkamiehen tunnistaminen, jatkosuunnittelu ja toteutus 300 000
ValtIT: Yhteinen, turvallinen tietoliikenneverkko, esitutkimus 200 000
ValtIT: Yhteinen sähköposti, esitutkimus 100 000
ValtIT: Tietoturvatasohankkeen suunnittelu ja toteutus, varautumiseen liittyvä esitutkimus ja Vahti-ohjeisiin liittyvät ohjeistushankkeet 700 000
ValtIT: Valtion IT-palvelukeskuksen perustamiseen liittyvä tarkempi suunnittelu 300 000
ValtIT: Turvaviranomaisten tietojärjestelmän ylläpito ja kehittäminen 600 000
Yhteensä 12 900 000

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Talous- ja henkilöstöhallinnon tietojärjestelmähankinnan tarjouskilpailu on meneillään ja tarkoitus on, että hankintapäätös voidaan allekirjoittaa loppuvuodesta 2007. Ehdollisella valtuudella varmistetaan, että sopimus voidaan tarvittaessa allekirjoittaa vuoden 2008 alussa.


2008 talousarvio 12 900 000

10. (26.05.21) Lääninhallitusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 54 060 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen.

Selvitysosa:Lääninhallitus on seitsemän ministeriön ohjaama valtion aluehallintoviranomainen ja monialainen asiantuntijavirasto. Lääninhallitukset edistävät, arvioivat ja valvovat läänin elinoloja, asukkaiden hyvinvointia ja perusoikeuksien toteutumista.

Poliisipiirien määrää vähennetään kolmannekseen ja hallintorakenteen uudistusta jatketaan siten, että se kohdistuu jatkossa myös poliisin ylijohtoon, poliisin lääninjohtoihin, poliisin valtakunnallisiin yksiköihin sekä Helsingin poliisilaitokseen. Poliisin ja lääninhallitusten keskinäisten toiminnallisen ja taloudellisen rakenteiden selventämiseksi ryhdytään toimiin edellä mainittujen uudistusten ohella.

Lääninhallituksille asetetaan toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet ja alueelliset palvelutavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan ministeriöiden ja lääninhallitusten välisissä tulosneuvotteluissa ja joista raportoidaan peruspalvelujen arviointiraporteissa. Lääninhallituksissa on otettu käyttöön keskeisten palvelujen laatua arvioiva asiakaspalautejärjestelmä ja sen tuloksia on hyödynnetty toiminnassa.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 75 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

  2006
toteutuma
2007
arvio
2008
arvio
       
Henkilöstömäärä 1 034 1 002 927
Htv-vähennys 40 32 75
Vakinaisia/määräaikaisia (%) 90/10 90/10 91/9
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,3 3,3 3,4
Sairauspoissaoloja henkilötyövuotta kohti (työpv) 7,6 7,5 7,0

Toiminnan menot ja tulot(1 000 euroa)      
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 60 665 60 987 63 160
Bruttotulot 9 229 8 925 9 100
Nettomenot 51 436 52 062 54 060
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 645    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 656    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 2 587
Siirto momentille 29.80.01 (31 htv) (Alueellisten taidetoimikuntien hallintohenkilöstön siirtyminen taiteen keskustoimikuntaan) -1 570
Siirto (1 htv) momentilta 26.10.01 35
Siirto momentille 26.01.02 -57
Tuottavuustoimet -856
Muut muutokset 2 273
Yhteensä 2 412

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 51 438 000 euroon nähden on 2 622 000 euroa, mistä 2 587 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 35 000 euroa yhden viran palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 26.10.01.


2008 talousarvio 54 060 000
2007 IV lisätalousarvio 414 000
2007 talousarvio 51 648 000
2006 tilinpäätös 51 447 000

11. (26.06.21 ja 26.07.21, osa) Maistraattien ja Väestörekisterikeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 35 438 000 euroa.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Rekisterihallinnon (maistraatit ja Väestörekisterikeskus) taloudellisuutta ja tuottavuutta edistetään tuotantotapoja ja organisointia uudistamalla. Väestörekisterikeskus ottaa entistä selkeämmin käyttöön sisäisen tilaaja-tuottajamallin organisaatiossaan.
Edunvalvonnan asiakkaiden palvelutoiminnan laatu paranee ja edunvalvontaa koskevat säädösmuutokset toimeenpannaan. Maistraatit selvittävät ennen edunvalvojan määräämistä tai edunvalvontahakemuksen tekemistä yhdessä viranomaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa, voidaanko henkilön asiat hoitaa muiden, ensisijaisena pidettävien palvelujen avulla. Maistraatit kehittävät toimintaansa ottaen huomion vuonna 2007 voimaan tulleet holhoustoimilain muutokset ja lain edunvalvontavaltuutuksesta.
Rekisterihallinnon vastuulla olevien järjestelmien käytettävyys ja toimintavarmuus paranee ja sähköisen asioinnin toimintaedellytykset laajentuvat. Kahdennetaan väestötietojärjestelmän henkilötieto-osuus. Kansalaisille ja viranomaisten välille luodaan verkkopalveluita. Kiinteistötietojen rekisteröinnin ja ylläpidon osalta pyritään vahvaan yhteistyöhön ja yhteisiin ratkaisuihin muiden valtion kiinteistötietoja keräävien ja ylläpitävien toimijoiden kanssa.
Maistraattien tehtävien alueellistaminen ja maistraattien erikoistuminen jatkuvat. Maistraatit luovat valmiudet uusien tehtävien vastaanottoon. Työmäärää maistraattien kesken tasataan ja maistraattien erikoistumista edistetään edelleen.
Väestörekisterikeskuksen varmennetuotannon tehokkuuden parantaminen. Valtion varmennetuotanto organisoidaan uudelleen ottaen huomioon toimintaympäristön muutokset.

Alueelliset palvelutavoitteet
  2008
  tavoite
   
Edunvalvontaan määrääminen  
Maistraatin päätöksellä ratkaisut, aika enintään kk 3
Hakemukset käräjäoikeudelle, aika enintään kk 4—6
Edunvalvonta-tilintarkastus  
Määräajan loppuun mennessä saapuneiden vuositilien tarkastusaika saapumisvuoden loppuun mennessä
Julkinen notaari  
Palvelujen saanti, enintään pv 2
Isyyden tunnustamisen vahvistaminen  
Käsittelyaika enintään, pv 2
Muuttoilmoitus/osoitteet  
Palvelupuhelimeen vastaamisaika, aika normaalitilanteissa enintään min. 1
Kaupparekisteri  
Asunto-osakeyhtiöiden kaupparekisteri-ilmoitusten käsittely, aika keskimäärin kk 0,5
Väestörekisterikeskuksen asiakastuki  
Päivystäjän tavoitettavuus, enintään min. 1
Väestörekisterikeskuksen asiakaspalautteen käsittely  
Vastausaika internet-yhteydellä, arkisin enintään vrk 1

Väestörekisterikeskuksen ja poliisin taloudelliset vastuusuhteet palvelusuoritteiden hinnoittelussa selkeytetään.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 98 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittyminen
  2006 2007 2008
  toteutuma arvio tavoite
       
Henkilötyövuodet      
— maistraatit 818 818 798
— Väestörekisterikeskus 115 116 116
Htv-vähennys 8 23 94
Naisten ja miesten osuus henkilöstöstä, %      
— maistraatit (naiset/miehet) 86/14 86/14 86/14
— Väestörekisterikeskus (naiset/miehet) 65/35 65/35 65/35
Työtyytyväisyysindeksi      
— maistraatit (1—5) 3,2 3,2 3,3
— Väestörekisterikeskus (0—100) 74 75 76
Sairauspoissaolot, pv/htv      
— maistraatit 10,4 10,0 9,5
— Väestörekisterikeskus 9,8 10,0 10,0

Toiminnan menot ja tulot(1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 55 111 55 465 58 904
Bruttotulot 23 430 22 850 23 466
Nettomenot 31 681 32 615 35 438
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 169    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 682    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot 21 346 20 600 22 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 27 473 26 800 27 500
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -6 127 -6 200 -5 500
Kustannusvastaavuus, % 78 77 80

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 1 934
VTJ:n henkilötietoja koskevien keskeisten järjestelmäosuuksien varmistaminen 1 000
Siirto momentille 26.01.02 -53
Tuottavuustoimet -675
Tasokorotus (kihlakunnat) 143
Muut muutokset 780
Yhteensä 3 129

Rakennemuutoksena kihlakuntajärjestelmän purkamisen johdosta momentilla on otettu lisäyksenä huomioon vuoden 2008 osuutena 2 638 000 euroa ja viisi henkilötyövuotta.

Momentin nimike on muutettu.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 1 934 000 euroa talousarvioesityksen 33 504 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 35 438 000
2007 IV lisätalousarvio 306 000
2007 talousarvio 32 309 000
2006 tilinpäätös 31 194 000

12. Alue- ja paikallishallinnon tukitoimet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 224 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) alueellisten ja valtion paikallisten hallintorakenteiden selvittämiseen ja hallintokokeiluihin,

2) viranomaisten yhteispalvelun yleishallinnointiin,

3) valtion toimintojen alueellistamisen yleiseen hallinnointiin,

4) Kainuun hallintokokeilun seurantaan ja

5) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.


2008 talousarvio 224 000

29. (28.01.29 ja 26.01.29, osa) Valtiovarainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 66 000 000 euroa.


2008 talousarvio 66 000 000
2007 talousarvio 62 800 000
2006 tilinpäätös 63 718 110

62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus valtiovarainministeriön osalta(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ohjelmakauden 2000—2006 Euroopan aluekehitysrahastosta rahoitettavien yhteisöaloitteiden valtion rahoitusosuuden maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

Mikäli vuosien 2003—2006 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2008.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa (602/2002) tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
  Yhteensä
   
Vuosien 2003—2006 sitoumukset 0,100

Ohjelmakauden 2000—2006 maksatukset on tehtävä 31.12.2008 mennessä. Valtiovarainministeriö päättää vastinrahoituksen käytöstä ministeriön hallinnonalan sisällä EU-ohjelmien rahoituskehysten mukaisesti.


2008 talousarvio 100 000
2007 IV lisätalousarvio 24 000
2007 talousarvio 130 000
2006 tilinpäätös 134 044

87. (28.01.89) Valtion kiinteistöstrategian toteuttaminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 215 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) osake- ja muista omaisuusjärjestelyistä aiheutuviin menoihin,

2) omaisuuden hallinnoinnista aiheutuviin menoihin ja

3) valtionyhtiöiden yksityistämiseen liittyviin menoihin.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.


2008 talousarvio 215 000
2007 I lisätalousarvio 85 000 000
2007 talousarvio 850 000
2006 tilinpäätös 841 000