Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
            (05.) Valtiokonttori
            (18.) Verohallinto
            (40.) Tullilaitos
            (52.) Tilastokeskus
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

10. (28.18, 40 ja 99, osa) Verotus ja tullitoimiPDF-versio

Selvitysosa:Verohallintoon yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.

Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä sekä muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta. Lisäksi tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.

Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen verohallinnolle ja tullilaitokselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2008:

Vaikuttavuustavoitteet Toimenpiteet
   
Verotulojen oikea-aikainen ja oikeamääräinen kertyminen ja tilittäminen veronsaaja-asiakkaille Asiakaspalvelu ja asiakkaiden ohjaus, optimaalisesti kohdennettu verovalvonta sekä verojen tehokas perintä.
Verotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus Veronmaksaja-asiakkaiden asiointitarpeiden vähentäminen, asioinnin helpottaminen sekä toimitetun verotuksen laatu.
Harmaan talouden torjunta Verohallinnon kansallinen ja kansainvälinen viranomaisyhteistyö.
EU:n ulkomaankaupan sujuvuus ja sisämarkkinoiden häiriötön toiminta Tullilaitoksen toimintojen ja rakenteiden sopeuttaminen unionin laajentumisen ja tuottavuusohjelman edellyttämällä tavalla. Toimintakyvyn vahvistaminen itärajan ja Kaakkois-Suomen satamien kautta kulkevan liikenteen hallitsemiseksi. Kasvavien auto- ja valmisteverotustehtävien sujuva hoitaminen.
Yhteiskunnan suojaaminen ulkomaankaupassa Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpano. PTR-yhteistyön syventäminen ja tiivistäminen, jolla tehostetaan tullilaitoksen ja muiden lainvalvontaviranomaisten voimavarojen käyttöä ja kohdentamista yhteiskunnan kannalta vakavimman rikollisuuden torjuntaan. Rikostorjunnallisen yhteistyön kehittäminen tullilaitoksen ja yksityisen sektorin välillä tavoitteena parantaa voimavarojen käyttöä yhteiskunnan suojaamistarkoituksessa ja logistiikkaketjun turvallisuuden varmistamiseksi.

01. (28.18.21) Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 357 214 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Selvitysosa:

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Tuottavuusindeksi1) 100,0 102,0 102,4
Taloudellisuusindeksi2) 100,0 100,7 96,3
Nettomenojen suhde bruttoverotuloihin, % 0,62 0,61 0,60
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuuden kokonaispoikkeama enintään, % 11 11 11
Suurten yritysten tarkastuskattavuus (liikevaihto yli 3,5 milj. euroa), % 9 10 10
Jäämäperinnän kertymä vuoden aikana perintään otettujen verojen yhteismäärästä, % 58 54 56

1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi.

2) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.

Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana)
  2001 2004 2007 2010
  toteutuma toteutuma tavoite tavoite
         
Veronmaksaja-asiakas        
— henkilöasiakas 7,8 7,9 8,0 8,0
— yritysasiakas 7,6 7,8 7,9 8,0
Veronsaaja-asiakas 8,1 8,1 8,1 8,2

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Henkilötyövuodet, htv 6 062 6 000 5 900

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 230 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 347 459 346 750 361 564
Bruttotulot 4 656 4 800 4 350
Nettomenot 342 803 341 950 357 214
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 58 646    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 65 081    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 12 867
Tuottavuustoimet ja muut muutokset 4 400
Yhteensä 17 267

Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:

1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen,

2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2008 ja

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä.

Verotusprosesseja tehostetaan lisäämällä automaatiota ja itsepalvelun osuutta sekä uudistamalla ja yhtenäistämällä toimintoja. Tukitoiminnoissa hyödynnetään valtiokonsernin ja hallinnonalan yhteisiä palveluja ja menettelyjä.

Verohallinnosta muodostetaan yksi virasto, jolla on valtakunnallinen toimivalta. Tämä on tärkeä toimenpide sekä tehokkuuden että laadunhallinnan parantamiseksi.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 12 867 000 euroa talousarvioesityksen 344 347 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.


2008 talousarvio 357 214 000
2007 IV lisätalousarvio 2 003 000
2007 talousarvio 339 947 000
2006 tilinpäätös 349 237 000

02. (28.40.21) Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 154 954 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:

1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset,

2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio,

3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä ja

4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot.

Selvitysosa:

Menojen jakautuminen päätehtävittäin, %
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Ulkomaankaupan sujuvuus 30 29 31
Yhteiskunnan suojaaminen 37 34 40
Fiskaalisuus 11 11 10
Tukitehtävät 22 26 19
Yhteensä 100 100 100

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet Toimenpiteet
   
Kansallinen verotus ja EU:n tulliverotus toimivat lainmukaisesti, tehokkaasti ja yhdenmukaisesti. Kehitetään fiskaalisella tehtäväalueella käytettäviä tietojärjestelmiä. Kehitetään verotusprosesseja osallistumalla lainsäädännön valmisteluun ja huolehtimalla verotushenkilöstön erityisosaamisesta.
EU:n tullikoodeksiuudistukseen liittyvät sähköisen tullin vaatimukset ja tullimenettelyjen uudistukset toteutetaan aikataulussa ja sujuvasti. Osallistutaan valmistelutyöhön. Kehitetään muutoksen vaatimia toimintamalleja ja toteutetaan tarvittavat uudistukset.
Sähköiset asiointipalvelut ovat asiakastarpeiden mukaisia ja kustannustehokkaita. Kehitetään tietojärjestelmiä (mm. uusitaan vientitullausjärjestelmä). Hallitaan tullitoiminnan oikeellisuutta yhdenmukaisin toimintatavoin ja asiakasryhmäkohtaisesti laadittujen laadunvarmistusmallien avulla.
Tullilaitoksen tuottavuus paranee tuottavuusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Toteutetaan tuottavuusohjelmassa sovittuja toimenpiteitä: jatketaan tietohallinnon kehittämistä, yksinkertaistetaan toimintaprosesseja ja tiivistetään viranomaisyhteistyötä.
Yhteiskunnan suojaamiseen tähtäävien toimenpiteiden toteuttaminen tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. PTR-yhteistyön syventäminen ja tiivistäminen, jolla tehostetaan tullilaitoksen ja muiden lainvalvontaviranomaisten voimavarojen käyttöä ja kohdentamista yhteiskunnan kannalta vakavimman rikollisuuden torjuntaan. Rikostorjunnallisen yhteistyön kehittäminen tullilaitoksen ja yksityisen sektorin välillä tavoitteena parantaa voimavarojen käyttöä yhteiskunnan suojaamisessa ja logistiikkaketjun turvallisuuden varmistamiseksi.

Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Työn tuottavuus1) 100,0 102,1 103,8
Taloudellisuus2) 100,0 114,3 90,9
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Varsinaiset suoritteet 100,0 102,9 103,0
Valmisteverotuksen kustannustehokkuus3) 100 100 100

1) Työn tuottavuus = varsinaiset suoritteet/henkilötyövuodet

2) Taloudellisuus = menot/varsinaiset suoritteet

3) Valmisteverotuksen kustannustehokkuus = kustannukset/verotuotto (vuonna 2006: 0,1 %)

Tullirikostorjunnan taso
  2006 2007 2008
  toteutuma arvio tavoite/arvio
       
Tullilaitoksen paljastamat rikokset, kpl 4 970 4 600 5 000
Tullilaitoksen paljastamien rikosten selvittämistaso, % 87,5 93,5 93,5
Tullilaitoksen takaisin saama rikoshyöty, milj. euroa 4,3 8,0 8,0

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet Toimenpiteet
   
Tullilaitos parantaa työnantajakuvaansa ja kilpailukykyään työnantajana. Kehitetään palkkausjärjestelmää. Parannetaan esimiesten johtamistaitoja suunnitelmallisesti.
Tullilaitos mitoittaa henkilöstöresurssinsa oikein palvelujen kysynnän ja valvonnallisen tarpeen mukaisesti. Varmistetaan henkilöstön osaaminen mm. ammatillisella koulutuksella. Huomioidaan henkilöstöresurssien mitoittamisessa tuottavuusohjelman vaatimukset, tullilaitoksessa laadittu toiminta- ja resurssikartoitus sekä toimintaympäristön muutokset.

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet
  2006 2007 2008
  toteutuma tavoite tavoite
       
Henkilötyövuodet 2 583 2 603 2 583

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 32 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2006
toteutuma
2007
budjetoitu
2008
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 136 246 150 904 155 104
Bruttotulot 546 140 150
Nettomenot 135 701 150 764 154 954
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 650    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 10 402    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Virka- ja työehtosopimus 5 819
Tuottavuustoimet ja muut muutokset 1 303
Yhteensä 7 122

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 148 980 000 euroon nähden on 5 974 000 euroa. Lisäyksestä 5 819 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 155 000 euroa vuoden 2008 alussa voimaan tulevasta autoverotuksen muutoksesta, mistä kertaluonteinen 55 000 euroa johtuu autoverotuksen muutoksen vuoksi tehtävistä tietojärjestelmämuutoksista ja 100 000 euroa autoverotuksen asiakasneuvontaan tarvittavasta kahden henkilötyövuoden lisäyksestä.


2008 talousarvio 154 954 000
2007 IV lisätalousarvio 2 932 000
2007 talousarvio 147 832 000
2006 tilinpäätös 141 453 000

63. (28.99.63) Verosta vapautuksen johdosta takaisin maksetut verot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallituksen tai Tullihallituksen päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron,

2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä ja

3) tullilaitoksen maksamien verojen, tullien ja muiden maksujen palautuskorkojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.


2008 talousarvio 8 000 000
2007 talousarvio 12 000 000
2006 tilinpäätös 3 881 700

70. (28.40.70) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 6 281 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) läpivalaisulaitteiden sekä hahmontunnistusvälineistön hankinta- ja ylläpitomenoihin,

2) Vuosaaren sataman laite- ja rakennusmenoihin ja

3) Vaalimaan tulliaseman tavara- ja henkilöliikenteen eriyttämisestä johtuviin kalustomenoihin.


2008 talousarvio 6 281 000
2007 II lisätalousarvio 746 000
2006 tilinpäätös

95. (28.99.97) Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 43 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen. Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:

1) verontilityslaki (532/1998),

2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004),

3) autoverolain 65 § (1482/1994),

4) valmisteverotuslain 39 §:n 1 momentti (569/2004) ja

5) tullilain 39 §:n 2 momentti (570/2004).

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.


2008 talousarvio 43 500 000
2007 talousarvio 47 700 000
2006 tilinpäätös 15 881 458