Talousarvioesitys 2008
10. (28.18, 40 ja 99, osa) Verotus ja tullitoimi
Selvitysosa:Verohallintoon yhteiskunnan suurin verojen ja maksujen kerääjä ja siten ratkaiseva toimija julkisen talouden rahoitustoiminnan näkökulmasta. Verohallinnon perustehtävä on toimittaa verotus ja tilittää verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille siten, että veronsaajat saavat verotulonsa oikean määräisinä, oikea-aikaisesti ja kustannustehokkaasti. Verotus toimitetaan niin, että se aiheuttaa varsinaisten verojen lisäksi mahdollisimman vähän kustannuksia ja haittaa asiakkaan taloudelliselle toiminnalle.
Tullilaitos kantaa tullit, tehtäväalueelleen kuuluvat verot ja muut maksut oikein, huolehtii ulkomaankaupan sujuvuudesta sekä yleisestä turvallisuudesta torjumalla laitonta tuontia ja vientiä sekä muuta ulkomaankauppaan ja -liikenteeseen liittyvää rikollisuutta. Lisäksi tullilaitos turvaa osaltaan Euroopan unionin ulkomaankaupan ja sisämarkkinoiden häiriöttömän toiminnan huolehtimalla kansallisista ja unionin elinkeinoelämän eduista ja tietotarpeista samoin kuin kauppa-, kilpailu- ja maatalouspoliittisten velvoitteiden toimeenpanosta.
Valtiovarainministeriö asettaa talousarvioesityksen valmisteluun liittyen verohallinnolle ja tullilaitokselle seuraavat alustavat vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2008:
Vaikuttavuustavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Verotulojen oikea-aikainen ja oikeamääräinen kertyminen ja tilittäminen veronsaaja-asiakkaille | Asiakaspalvelu ja asiakkaiden ohjaus, optimaalisesti kohdennettu verovalvonta sekä verojen tehokas perintä. |
Verotuksen yhdenmukaisuus ja oikeellisuus | Veronmaksaja-asiakkaiden asiointitarpeiden vähentäminen, asioinnin helpottaminen sekä toimitetun verotuksen laatu. |
Harmaan talouden torjunta | Verohallinnon kansallinen ja kansainvälinen viranomaisyhteistyö. |
EU:n ulkomaankaupan sujuvuus ja sisämarkkinoiden häiriötön toiminta | Tullilaitoksen toimintojen ja rakenteiden sopeuttaminen unionin laajentumisen ja tuottavuusohjelman edellyttämällä tavalla. Toimintakyvyn vahvistaminen itärajan ja Kaakkois-Suomen satamien kautta kulkevan liikenteen hallitsemiseksi. Kasvavien auto- ja valmisteverotustehtävien sujuva hoitaminen. |
Yhteiskunnan suojaaminen ulkomaankaupassa | Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpano. PTR-yhteistyön syventäminen ja tiivistäminen, jolla tehostetaan tullilaitoksen ja muiden lainvalvontaviranomaisten voimavarojen käyttöä ja kohdentamista yhteiskunnan kannalta vakavimman rikollisuuden torjuntaan. Rikostorjunnallisen yhteistyön kehittäminen tullilaitoksen ja yksityisen sektorin välillä tavoitteena parantaa voimavarojen käyttöä yhteiskunnan suojaamistarkoituksessa ja logistiikkaketjun turvallisuuden varmistamiseksi. |
01. (28.18.21) Verohallinnon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 357 214 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Tuottavuusindeksi1) | 100,0 | 102,0 | 102,4 |
Taloudellisuusindeksi2) | 100,0 | 100,7 | 96,3 |
Nettomenojen suhde bruttoverotuloihin, % | 0,62 | 0,61 | 0,60 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuuden kokonaispoikkeama enintään, % | 11 | 11 | 11 |
Suurten yritysten tarkastuskattavuus (liikevaihto yli 3,5 milj. euroa), % | 9 | 10 | 10 |
Jäämäperinnän kertymä vuoden aikana perintään otettujen verojen yhteismäärästä, % | 58 | 54 | 56 |
1) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Tuottavuusindeksi = tuotosindeksi/työpanosindeksi.
2) Indeksiluvut on laskettu parivuosimenetelmällä, jolloin edellisen vuoden vertailuluku on 100,0. Taloudellisuusindeksi = kustannusindeksi/tuotosindeksi.
Asiakastyytyväisyys (kouluarvosana) | ||||
---|---|---|---|---|
2001 | 2004 | 2007 | 2010 | |
toteutuma | toteutuma | tavoite | tavoite | |
Veronmaksaja-asiakas | ||||
— henkilöasiakas | 7,8 | 7,9 | 8,0 | 8,0 |
— yritysasiakas | 7,6 | 7,8 | 7,9 | 8,0 |
Veronsaaja-asiakas | 8,1 | 8,1 | 8,1 | 8,2 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Henkilötyövuodet, htv | 6 062 | 6 000 | 5 900 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 230 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 347 459 | 346 750 | 361 564 |
Bruttotulot | 4 656 | 4 800 | 4 350 |
Nettomenot | 342 803 | 341 950 | 357 214 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 58 646 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 65 081 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 12 867 |
Tuottavuustoimet ja muut muutokset | 4 400 |
Yhteensä | 17 267 |
Määrärahan mitoituksessa on huomioitu:
1) alle omakustannusarvon hinnoitelluista ennakkopäätöksistä ja julkisoikeudellisista suoritteista aiheutuvien menojen kattaminen,
2) Ahvenanmaan ajoneuvoverotuksen kustannukset vuonna 2008 ja
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä.
Verotusprosesseja tehostetaan lisäämällä automaatiota ja itsepalvelun osuutta sekä uudistamalla ja yhtenäistämällä toimintoja. Tukitoiminnoissa hyödynnetään valtiokonsernin ja hallinnonalan yhteisiä palveluja ja menettelyjä.
Verohallinnosta muodostetaan yksi virasto, jolla on valtakunnallinen toimivalta. Tämä on tärkeä toimenpide sekä tehokkuuden että laadunhallinnan parantamiseksi.
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 12 867 000 euroa talousarvioesityksen 344 347 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.
2008 talousarvio | 357 214 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 2 003 000 |
2007 talousarvio | 339 947 000 |
2006 tilinpäätös | 349 237 000 |
02. (28.40.21) Tullilaitoksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 154 954 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset,
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio,
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä ja
4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot.
Selvitysosa:
Menojen jakautuminen päätehtävittäin, % | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Ulkomaankaupan sujuvuus | 30 | 29 | 31 |
Yhteiskunnan suojaaminen | 37 | 34 | 40 |
Fiskaalisuus | 11 | 11 | 10 |
Tukitehtävät | 22 | 26 | 19 |
Yhteensä | 100 | 100 | 100 |
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Kansallinen verotus ja EU:n tulliverotus toimivat lainmukaisesti, tehokkaasti ja yhdenmukaisesti. | Kehitetään fiskaalisella tehtäväalueella käytettäviä tietojärjestelmiä. Kehitetään verotusprosesseja osallistumalla lainsäädännön valmisteluun ja huolehtimalla verotushenkilöstön erityisosaamisesta. |
EU:n tullikoodeksiuudistukseen liittyvät sähköisen tullin vaatimukset ja tullimenettelyjen uudistukset toteutetaan aikataulussa ja sujuvasti. | Osallistutaan valmistelutyöhön. Kehitetään muutoksen vaatimia toimintamalleja ja toteutetaan tarvittavat uudistukset. |
Sähköiset asiointipalvelut ovat asiakastarpeiden mukaisia ja kustannustehokkaita. | Kehitetään tietojärjestelmiä (mm. uusitaan vientitullausjärjestelmä). Hallitaan tullitoiminnan oikeellisuutta yhdenmukaisin toimintatavoin ja asiakasryhmäkohtaisesti laadittujen laadunvarmistusmallien avulla. |
Tullilaitoksen tuottavuus paranee tuottavuusohjelman tavoitteiden mukaisesti. | Toteutetaan tuottavuusohjelmassa sovittuja toimenpiteitä: jatketaan tietohallinnon kehittämistä, yksinkertaistetaan toimintaprosesseja ja tiivistetään viranomaisyhteistyötä. |
Yhteiskunnan suojaamiseen tähtäävien toimenpiteiden toteuttaminen tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti. | PTR-yhteistyön syventäminen ja tiivistäminen, jolla tehostetaan tullilaitoksen ja muiden lainvalvontaviranomaisten voimavarojen käyttöä ja kohdentamista yhteiskunnan kannalta vakavimman rikollisuuden torjuntaan. Rikostorjunnallisen yhteistyön kehittäminen tullilaitoksen ja yksityisen sektorin välillä tavoitteena parantaa voimavarojen käyttöä yhteiskunnan suojaamisessa ja logistiikkaketjun turvallisuuden varmistamiseksi. |
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
Työn tuottavuus1) | 100,0 | 102,1 | 103,8 |
Taloudellisuus2) | 100,0 | 114,3 | 90,9 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Varsinaiset suoritteet | 100,0 | 102,9 | 103,0 |
Valmisteverotuksen kustannustehokkuus3) | 100 | 100 | 100 |
1) Työn tuottavuus = varsinaiset suoritteet/henkilötyövuodet
2) Taloudellisuus = menot/varsinaiset suoritteet
3) Valmisteverotuksen kustannustehokkuus = kustannukset/verotuotto (vuonna 2006: 0,1 %)
Tullirikostorjunnan taso | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | arvio | tavoite/arvio | |
Tullilaitoksen paljastamat rikokset, kpl | 4 970 | 4 600 | 5 000 |
Tullilaitoksen paljastamien rikosten selvittämistaso, % | 87,5 | 93,5 | 93,5 |
Tullilaitoksen takaisin saama rikoshyöty, milj. euroa | 4,3 | 8,0 | 8,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | Toimenpiteet |
---|---|
Tullilaitos parantaa työnantajakuvaansa ja kilpailukykyään työnantajana. | Kehitetään palkkausjärjestelmää. Parannetaan esimiesten johtamistaitoja suunnitelmallisesti. |
Tullilaitos mitoittaa henkilöstöresurssinsa oikein palvelujen kysynnän ja valvonnallisen tarpeen mukaisesti. | Varmistetaan henkilöstön osaaminen mm. ammatillisella koulutuksella. Huomioidaan henkilöstöresurssien mitoittamisessa tuottavuusohjelman vaatimukset, tullilaitoksessa laadittu toiminta- ja resurssikartoitus sekä toimintaympäristön muutokset. |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | |||
---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Henkilötyövuodet | 2 583 | 2 603 | 2 583 |
Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 32 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2006 toteutuma |
2007 budjetoitu |
2008 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 136 246 | 150 904 | 155 104 |
Bruttotulot | 546 | 140 | 150 |
Nettomenot | 135 701 | 150 764 | 154 954 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 650 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 402 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Virka- ja työehtosopimus | 5 819 |
Tuottavuustoimet ja muut muutokset | 1 303 |
Yhteensä | 7 122 |
Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys talousarvioesityksen 148 980 000 euroon nähden on 5 974 000 euroa. Lisäyksestä 5 819 000 euroa aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta ja 155 000 euroa vuoden 2008 alussa voimaan tulevasta autoverotuksen muutoksesta, mistä kertaluonteinen 55 000 euroa johtuu autoverotuksen muutoksen vuoksi tehtävistä tietojärjestelmämuutoksista ja 100 000 euroa autoverotuksen asiakasneuvontaan tarvittavasta kahden henkilötyövuoden lisäyksestä.
2008 talousarvio | 154 954 000 |
2007 IV lisätalousarvio | 2 932 000 |
2007 talousarvio | 147 832 000 |
2006 tilinpäätös | 141 453 000 |
63. (28.99.63) Verosta vapautuksen johdosta takaisin maksetut verot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) veron takaisin maksamiseen tapauksissa, joissa maksuvelvollinen on sosiaalisista tai muista veronhuojennussäännöksissä taikka verosopimuksissa tarkoitetuista syistä valtiovarainministeriön, Verohallituksen tai Tullihallituksen päätöksen nojalla oikeutettu saamaan takaisin jo maksetun veron,
2) tuomioistuimen päätöksellä palautettavaksi määrättyjen verojen, korkojen ja oikeudenkäyntikulujen maksamiseen tapauksissa, joissa vastaavaa tulo- tai muuta momenttia ei ole käytettävissä ja
3) tullilaitoksen maksamien verojen, tullien ja muiden maksujen palautuskorkojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2008 talousarvio | 8 000 000 |
2007 talousarvio | 12 000 000 |
2006 tilinpäätös | 3 881 700 |
70. (28.40.70) Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 6 281 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) läpivalaisulaitteiden sekä hahmontunnistusvälineistön hankinta- ja ylläpitomenoihin,
2) Vuosaaren sataman laite- ja rakennusmenoihin ja
3) Vaalimaan tulliaseman tavara- ja henkilöliikenteen eriyttämisestä johtuviin kalustomenoihin.
2008 talousarvio | 6 281 000 |
2007 II lisätalousarvio | 746 000 |
2006 tilinpäätös | — |
95. (28.99.97) Verotukseen liittyvät korkomenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 43 500 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää verotukseen liittyvien korkomenojen maksamiseen. Korkomenot perustuvat seuraaviin säädöksiin:
1) verontilityslaki (532/1998),
2) veronkantolain 27 b § ja siihen liittyvä voimaantulosäännös (568/2004),
3) autoverolain 65 § (1482/1994),
4) valmisteverotuslain 39 §:n 1 momentti (569/2004) ja
5) tullilain 39 §:n 2 momentti (570/2004).
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
2008 talousarvio | 43 500 000 |
2007 talousarvio | 47 700 000 |
2006 tilinpäätös | 15 881 458 |