Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Opetusministeriö
         05. Kirkollisasiat
         07. Opetushallitus
         20. Ammattikorkeakouluopetus
         40. Yleissivistävä koulutus
         60. Ammatillinen koulutus
         70. Opintotuki
         88. Tiede
         90. Taide ja kulttuuri
         98. Liikuntatoimi
         99. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

99. NuorisotyöPDF-versio

Selvitysosa:Nuorisotyön tavoitteet sijoittuvat kolmelle päätulosalueelle: nuorten aktiivisen kansalaisuuden edistämiseen, nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen ja nuorten elinolojen parantamiseen nuorten itsenäistymisen näkökulmasta.

Aktiivisen kansalaisuuden edistämiseksi tuetaan monipuolisesti nuorten valtakunnallisia järjestöjä, nuorisotyötä tekeviä järjestöjä sekä nuorten uusien toimintatapojen kehittämistä, erityisesti uuden teknologian ja verkkomedioiden hyödyntämistä. Toimintaa arvioidaan seuraamalla nuorten osallistumista erilaiseen yhteiskunnalliseen ja harrastustoimintaan sekä vaaleissa äänestämistä.

Nuorten sosiaalisen vahvistamisen keskeisinä keinoina ovat nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja vakiinnuttaminen niin että enemmistö pajanuorista sijoittuu koulutukseen tai työhön, koululaisten iltapäivätoiminnan lisääminen ja laadun parantaminen, Avartti -nuorisotoimintaohjelman laajentaminen sekä ennaltaehkäisevän päihde- ja huumetyön menetelmien kehittäminen ja käyttöönotto kunnissa ja järjestöissä tavoitteena nuorten päihteiden ja huumeiden käytön vähentäminen.

Nuorten elinolojen parantamisen tulosalueella kehitetään nuorten elinoloja kuvaavien indikaattorien ja barometrien osuvuutta ja lisätään niiden käyttöä hallinnon eri tasoilla ja sektoreilla. Nuorisopoliittisessa koordinaatiossa keskitytään nuorisoa koskevien hallinnon toimenpiteiden yhteensovittamiseen nuorten itsenäistymisen tukemiseksi.

Kuntia ja niiden alueellista yhteistyötä sekä valtakunnallisia nuorisokeskuksia ja nuorisotyön valtakunnallisia palvelujärjestöjä tuetaan tavoitteellisten peruspalvelujen tuottamiseksi kaikille nuorille. Nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen kehittäminen on uusi painopiste ja niiden saatavuutta laajennetaan.

Nuorisotoimen kansainvälistä yhteistyötä ja nuorisopolitiikkaa kehitetään kahdenvälisen ja monenkeskisen yhteistyön keinoin YK:ssa, Euroopan neuvostossa sekä Pohjois-Euroopan alueellisissa rakenteissa. Huolehditaan EU:n piirissä sovittujen nuorisopoliittisten tavoitteiden kansallisesta toimeenpanosta.

Nuorisotyön tunnuslukuja
  2003
toteutuma
2004
arvio
2005
arvio
       
Nuorisojärjestöt (avustetut)      
— järjestöjen lkm 97 101 103
— nuoria 828 000 830 000 830 000
Kuntien nuorisotyö      
— nuorisotilojen lkm 1 100 1 100 1 100
— työntekijöitä 3 400 3 400 3 400
Nuorten työpajat      
— pajojen lkm 236 230 220
— nuoria 7 100 7 500 7 500
— työttömiä nuoria 35 000 32 500 30 000
Valtakunnalliset nuorisokeskukset      
— nuorisokeskusten lkm (avustetut) 10 10 10
— nuorisovuorokausia 148 700 150 000 152 000
Koululaisten iltapäivätoiminta      
— kerhojen lkm 500 550 550
Ennaltaehkäisevä huumetyö      
— hankkeiden lkm 70 64 65
Nuorisotutkimus      
— tutkimusten lkm 10 12 14
Avartti-toiminta      
— osallistuvien kuntien lkm 35 40 45
— nuoria 500 550 600

50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 31 720 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin ja nuorisotyölakiin (235/1995) perustuvien valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden nuorisotyön ja -toiminnan tukemiseen tarkoitettujen avustusten ja apurahojen maksamiseen. Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on kuntien nuorisotyön osalta 12,5 euroa alle 29-vuotiasta asukasta kohden. Määrärahaa saa käyttää myös valtakunnallisten nuorisokeskusten tukemiseen, nuorisoasiain neuvottelukunnan ja sen jaostojen, valtakunnallisten nuorisojärjestöjen avustustoimikunnan, läänien nuorisotoimen, yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisen nuorisoalan yhteistyön, koululaisten iltapäivätoiminnan, nuorison kansainvälisten toimintaohjelmien, ennalta ehkäisevän huumetyön, nuorisotutkimuksen, nuorisotyön verkkomedioiden, nuorison tieto- ja neuvontapalvelujen ja niiden kehittämistoiminnan menoihin, Avartti-toimintaohjelman sekä nuorison kulttuuritapahtumien järjestämiseen.

Kansainväliseen yhteistyöhön varatusta määrärahasta nuorten kulttuuriryhmien ulkomaisiin esiintymismatkoihin tarkoitettu määräraha osoitetaan Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen käyttöön.

Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuudet kuntien nuorisotyöhön 6 100 000
Nuorison kansalaistoiminta 9 700 000
Nuorisotyötä tekevät järjestöt 1 500 000
Valtakunnalliset nuorisokeskukset 4 300 000
Kansainvälinen yhteistyö 900 000
Nuorisotutkimus 850 000
Nuorisotyön kokeilu, tietohuolto, nuorisokulttuurit ym. 2 000 000
Nuorison verkkomediat, nuorten tieto- ja neuvontapalvelut 700 000
Koululaisten iltapäivätoiminta ja nuorisotyön alueellinen kehittäminen 2 000 000
Nuorisoasiain neuvottelukunta ja avustustoimikunta 300 000
Läänien nuorisotoimi 400 000
Nuorten työpajat ja sosiaalinen vahvistaminen 1 000 000
Opetusministeriön käytettäväksi 1 970 000
Yhteensä 31 720 000

Määrärahan mitoitukseen sisältyy 16 646 000 euroa kuntien asukaskohtaisesti määräytyvänä osuutena toiminnan kustannuksista.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 555 000 euroa raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001) johdosta.

Valtiovarainvaliokunta:

Edellä pääluokan perusteluissa veikkausvoittovarojen käytöstä todettuun viitaten momentille lisätään 2 200 000 euroa. Valiokunta pitää tärkeänä tukea lisätyillä määrärahoilla erityisesti kunnallista nuorisotyötä ja yhteistyötä kunnissa liikuntatoimen ja liikuntajärjestöjen sekä koulutoimen kanssa. Tärkeää on tukea myös nuorisotutkimusta, nuorisotyön alueellista kehittämistä ja nuorten tietoteknisten valmiuksien lisäämistä edistäviä hankkeita. Valiokunta korostaa nuorten kansalaistoiminnan kehittämistä ja ennalta ehkäisevän päihde- ja huumetyön merkitystä.


2005 talousarvio 31 720 000
2004 talousarvio 28 565 000
2003 tilinpäätös 20 666 491

51. Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja ennaltaehkäisevä huumetyö (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 848 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää nuorten työpajatoiminnan tukemiseen ja kehittämiseen sekä ennaltaehkäisevään huumetyöhön.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyysohjelmaa.

Määrärahasta on tarkoitus käyttää 848 000 euroa ennaltaehkäisevään huumetyöhön. Nuorten työpajatoiminnan tukemiseen käytetään 2 000 000 euroa.


2005 talousarvio 2 848 000
2004 talousarvio 2 248 000
2003 tilinpäätös 1 648 000