Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Opetusministeriö
         05. Kirkollisasiat
         07. Opetushallitus
         20. Ammattikorkeakouluopetus
         40. Yleissivistävä koulutus
         60. Ammatillinen koulutus
         70. Opintotuki
         88. Tiede
         90. Taide ja kulttuuri
         98. Liikuntatoimi
         99. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

69. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyöPDF-versio

Selvitysosa:Aikuiskoulutusta järjestetään lähes tuhannessa julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Tästä luvusta rahoitetaan pääosin vapaan sivistystyön piiriin kuuluvien ja ammatillista lisäkoulutusta järjestävien oppilaitosten (kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, opintokeskukset, ammatilliset aikuiskoulutuskeskukset, valtakunnalliset ammatilliset erikoisoppilaitokset, ammatilliset erikoisoppilaitokset) sekä sivistys- ja neuvontajärjestöjen toimintaa. Tämän luvun lisäksi aikuiskoulutuksen voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa muiden lukujen määrärahoihin jäljempänä tässä luvussa esitettävän taulukon mukaisesti.

Aikuiskoulutusta kehitetään parlamentaarisen aikuiskoulutustyöryhmän ehdotusten pohjalta hallitusohjelmassa sekä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2003—2008 esitettyjen tavoitteiden mukaisesti. Tavoitteena on, että omaehtoinen aikuiskoulutus yhdessä työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen ja henkilöstökoulutuksen kanssa muodostaa toimivan kokonaisuuden.

Opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on elinikäisen oppimisen edellytysten, kansalaisyhteiskunnan toiminnan ja tasa-arvon vahvistaminen, keski-ikäisen aikuisväestön koulutustason nostaminen ja aliedustettujen ryhmien osallistumisen laajentaminen, riittävien ja vakaiden toimintaedellytysten turvaaminen aikuiskoulutuksen järjestäjille, aikuiskoulutuksen laadun parantaminen, alueellisen vaikuttavuuden lisääminen, sekä aikuiskoulutuksen ohjauksen ja seurannan kehittäminen koulutuksen kaikilla tasoilla. Työikäiselle aikuisväestölle soveltuvia koulutusjärjestelyjä lisätään ja hyväksilukemista tehostetaan tutkintotavoitteisessa koulutuksessa kaikilla tasoilla koulutusresurssien käytön tehostamiseksi.

Tavoitteita edistetään erityisesti seuraavilla toimenpiteillä:

  • Laajennetaan vuonna 2003 käynnistynyttä viisivuotista aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaa (Noste-ohjelma) siten, että koulutuksen voi vuonna 2005 aloittaa noin 8 000 henkilöä. Lisäksi perusrahoitteiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen ja oppisopimuskoulutukseen osallistuu arviolta noin 15 000 Noste-ohjelman kohderyhmään kuuluvaa aikuista.
  • Aikuisille suunnatun näyttötutkintoon valmistavan ammatillisen peruskoulutuksen, oppisopimuskoulutus mukaan lukien, aloittaa noin 13 000 opiskelijaa vuonna 2005. Koulutuksen kohderyhmänä ovat erityisesti vailla toisen asteen tutkintoa olevat.
  • Ammatillisena lisäkoulutuksena järjestettävän koulutuksen voimavaroja vahvistetaan asteittain siten, että tutkintotavoitteista ammatillista lisäkoulutusta voidaan tarjota noin 21 400 aloittajalle ja oppisopimuskoulutuksena järjestettävää ammatillista lisäkoulutusta noin 18 500 opiskelijalle vuonna 2005. Lisäkoulutuksen järjestämisluvat uudistetaan vuoden 2005 aikana rahoituksen ja koulutuksen ennakoitavuuden lisäämiseksi. Samassa yhteydessä selvitetään rahoitusta koskevat uudistamistarpeet.
  • Ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja valtakunnallisten erikoisoppilaitosten asema ja tehtävät määritellään nykyisessä koulutuslainsäädännössä ja samassa yhteydessä selvitetään perusteet ja menettelyt, joita noudatetaan ammatillista aikuiskoulutusta järjestävien oppilaitosten kehittämisessä valtakunnallisesti ja alueellisesti toimivaksi verkostoksi sekä niiden laadunarvioinnissa.
  • Vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä. Koulutuksen suuntaamiseksi otetaan asteittain käyttöön uudenlainen informaatio-ohjaus vuosina 2005—2008. Sen toimeenpanoa tuetaan kehittämisavustuksilla, opettajien täydennyskoulutuksella sekä aikuisopiskelun taloudellisia edellytyksiä kehittämällä.
  • Kansalaisopistojen, kesäyliopistojen, kansanopistojen ja opintokeskusten rahoitusjärjestelmien uudistamisen tarpeet selvitetään kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän uudistamisen yhteydessä.
  • Aikuisten lukiokoulutuksen tarjontaa maan eri osissa vahvistetaan. Tavoitteena on, että lukio-opintoihin voi osallistua noin 11 000 ja aineopintoihin noin 13 000 aikuista vuonna 2005. Etälukioverkostoa laajennetaan tasapuolisten opiskelumahdollisuuksien turvaamiseksi. Etälukiotoiminta vakiinnutetaan lukuvuoden 2006—2007 aikana.
  • Ammattikorkeakoulujen koulutustarjonnasta noin viidennes suunnataan aikuiskoulutukseen. Ammattikorkeakoulujen jatkotutkinnot vakinaistetaan 1.8.2005 alkaen. Tavoitteena on, että jatkotutkintokoulutukseen osallistuu noin 800 opiskelijaa vuonna 2005. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen järjestelyjä monipuolistetaan laaditun toimenpideohjelman pohjalta ja tarjontaa laajennetaan siten, että laskennallisia vuotuisia opintoviikkoja on 20 000 vuonna 2005.
  • Yliopistot vahvistavat aikuiskoulutustehtäväänsä lisäämällä maisteriohjelmissa aloittavien määrää ja järjestämällä muuntokoulutusta. Avoimen yliopiston väylää laajennetaan siten, että sitä kautta tutkinto-oikeuden saa vuosittain noin 1 200 opiskelijaa ja että laskennallisia vuotuisia opiskelijapaikkoja on noin 20 000 vuonna 2005. Täydennyskoulutus suunnataan pääosin yliopistokoulutuksen suorittaneen väestön osaamis- ja pätevöittämistarpeisiin ja sen alakohtaiset järjestämisedellytykset ja saavutettavuus varmistetaan.
  • Aikuisopiskelijoiden toimeentulojärjestelyjen kattavuutta, aikuiskoulutuksen opintomaksujen kohtuullistamista ja koulutuksen verotuskohtelun selkeyttä pyritään kehittämään selvitysmiehen laatimien ehdotusten pohjalta.
  • Valtion rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta suunnataan koulutuspoliittisten painopisteiden mukaisesti. Tavoitteena on rahoittaa jatko- ja täydennyskoulutusta noin 22 000 opettajalle vuonna 2005. Aikuisten opetushenkilöstön koulutus- ja osaamistason kehittämistä tuetaan kohdennetuilla koulutus- ja kehittämisohjelmilla.
  • Tavoite- ja tulosohjausta, järjestämislupia, rahoitusperusteita ja informaatio-ohjausta kehitetään siten, että aikuiskoulutusta voidaan suunnitella ja seurata sekä suunnata tarpeita vastaavasti. Alueellista vaikuttavuutta parannetaan aikuiskoulutuksen alueellisten toimenpideohjelmien kehittämisesitysten pohjalta siten, että koulutustarjonta ja saavutettavuus turvataan myös harvaanasutuilla alueilla.
  • Aikuiskoulutuksen laatu varmistetaan valtakunnallisilla arvioinneilla sekä eri tavoin hankitun osaamisen osoittavilla tutkintojärjestelmillä. Koulutuksen arviointineuvosto toteuttaa arvioinnit aikuisille soveltuvien koulutusjärjestelyjen ja koulutukseen pääsyn toteutumisesta ammatillisessa aikuiskoulutuksessa sekä vapaan sivistystyön oppilaitosverkoston toimintaedellytyksistä ja palvelukyvystä.

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla esitetään alla olevassa taulukossa.

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla vuosina 2004—2005 (euroa)
    2004
TA
2005
TA
       
29.10 Yliopisto-opetus ja -tutkimus1)    
  21. Yliopistojen toimintamenot    
  avoin yliopisto-opetus 13 000 000 13 000 000
  täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) 830 000 510 000
  22. Yliopistolaitoksen yhteiset menot    
  täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö 3 000 000 3 000 000
29.20 Ammattikorkeakouluopetus    
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus (arvio) 55 000 000 55 900 000
  erikoistumisopinnot ja jatkotutkintokokeilu (arvio) 14 100 000 14 400 000
  avoin ammattikorkeakouluopetus (arvio) 3 200 000 3 200 000
29.40 Yleissivistävä koulutus    
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  lukion aikuisopiskelijat (arvio) 16 100 000 16 700 000
29.60 Ammatillinen koulutus2)    
  21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot    
  ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 600 000 600 000
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) 52 800 000 56 400 000
  31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen    
  oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatilliseen perustutkintoon johtava koulutus (arvio)3) 28 700 000 27 800 000
  oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 66 600 000 66 600 000
29.69 Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 305 194 000 321 446 000
29.98 Liikuntatoimi    
  50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat    
  liikunnan koulutuskeskukset 13 100 000 12 493 000
  52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille 1 925 000 1 867 000
Yhteensä 574 149 000 593 916 000

1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25 vuotiaina aloittaneita), joita oli n. 40 000 vuonna 2003 ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 146 miljoonaa euroa vuonna 2005.

2) Taulukko ei sisällä ammatillista perustutkintoa opetussuunnitelman mukaan opiskelevia aikuisia (yli 25 vuotiaina aloittaneita), joita on n. 9 500 vuonna 2005 ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 41 miljoonaa euroa vuonna 2005.

3) Luvussa on otettu huomioon vain ammatilliseen perustutkintoon tähtäävän oppisopimuskoulutuksen yli 25 vuotiaina aloittaneet (noin 64 % opiskelijoista).

Valtiovarainvaliokunta:

Vapaa sivistystyö. Valiokunta on kuullut vapaan sivistystyön asiantuntijoita erityisesti kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman toteuttamisen kannalta. Sen lisäksi, mitä edellä pääluokan yleisperusteluissa on todettu, valiokunta pitää tärkeänä hallituksen esityksen luvun 29.69 lukuperusteluissa todettua siitä, että vapaan sivistystyön oppilaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä. Valiokunnan mielestä myös aikuiskasvatuksessa ja vapaassa sivistystyössä aktiivista kansalaisuutta tukevia opintoja on lisättävä merkittävästi nykyisestään.

Vapaan sivistystyön oppilaitoksilla on lakiin perustuva sivistystehtävä. Niiden tarkoituksena on elinikäisen oppimisen periaatteen pohjalta tukea yksilöiden persoonallisuuden monipuolista kehittymistä ja kykyä toimia yhteisöissä sekä edistää kansanvaltaisuuden, tasa-arvon ja moniarvoisuuden toteutumista suomalaisessa yhteiskunnassa. Valiokunta pitää tärkeänä, että edellä todetut periaatteet otetaan huomioon lisättäessä tehtäviä vapaan sivistystyön oppilaitoksille.

Pääluokan yleisperusteluissa todettuun viitaten valiokunta pitää välttämättömänä, että valtionosuusuudistusta valmisteltaessa otetaan huomioon vapaan sivistystyön erityispiirteet ja, että nykyisen valtionosuusjärjestelmän ongelmat selvitetään. Esimerkiksi nykyinen suoriteperusteinen valtionosuusmalli estää opintokeskuksia ja kansanopistoja toteuttamasta laajoja, aktiivista ja demokraattista kansalaisuutta edistäviä koulutushankkeita.

21. Opetusalan koulutuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 412 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Opetusalan koulutuskeskuksen palvelutoiminnan tukemiseen.

Selvitysosa:Opetusalan koulutuskeskuksesta annetun lain (1259/1997) mukaisesti koulutuskeskus keskittyy erityisesti opetusalan kehittämisen ja uudistusten edellyttämään opettajien ja muun henkilöstön koulutukseen.

Tavoitteena on järjestää koulutusta noin 10 200 opetushenkilöstöön kuuluvalle vuonna 2005. Toiminnasta arvioidaan toteutettavan yli puolet Heinolan ja Tampereen toimipisteiden ulkopuolella noin 80 eri paikkakunnalla.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 5 153 4 541 4 541
— maksullinen toiminta 5 097 4 541 4 541
— muut tulot 56 - -
Menot 5 607 4 953 4 953
— henkilöstömenot 2 813 2 488 2 488
— toimitilavuokrat 473 418 418
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 1 589 1 405 1 405
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 732 642 642
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 5 153 4 541 4 541
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 5 607 4 953 4 953
— toimintamenorahoitus, netto 454 412 412
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 47    
— myönnetty 412    
— käytetty 454    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003 2004 2005
  TP budjetoitu TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot 5 097 4 541 4 541
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 607 4 953 4 953
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -510 -412 -412
Kustannusvastaavuus, % 91 92 92
       
Hintatuki 412 412 412
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen -98 0 0


2005 talousarvio 412 000
2004 talousarvio 412 000
2003 tilinpäätös 412 000

22. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 14 404 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetustoimen henkilöstön lisäkoulutuksesta, ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämisestä sekä lähialueyhteistyöstä ja erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa, yrittäjyyden politiikkaohjelmaa ja kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.

Määrärahaa käytetään opetustoimen henkilöstön ammattitaitoa ylläpitäviin ja laajentaviin koulutusohjelmiin opetusministeriön määräämillä koulutuspoliittisesti merkittävillä alueilla, ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen ja toimeenpanoon sekä lähialueyhteistyöhön ja erityisryhmien koulutukseen.

Tavoitteena on, että momentilta rahoitettavaan opetustoimen henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 22 000 henkilöä vuonna 2005.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
1. Koulutuspoliittisesti merkittävien alueiden koulutus  
Verkko-opiskelun edistäminen 2 900 000
Oppimisen perusteiden ja ainekohtaisten taitojen kehittäminen 1 950 000
Yrittäjyyskoulutuksen edistäminen 500 000
Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen ja ohjauksen kehittäminen 850 000
Työssäoppiminen ja näyttöjen kehittäminen 1 100 000
Kansalaisvaikuttamisen sekä eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien koulutuksen edistäminen 600 000
Oppilaitosjohdon koulutus 844 000
Ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön opetus- ja muun henkilöstön lisäkoulutusohjelmat 2 150 000
Opetusministeriön käytettäväksi 500 000
Yhteensä 11 394 000
   
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano  
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 1 682 000
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 235 000
Yhteensä 1 917 000
   
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus  
Lähialueyhteistyö 538 000
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus 336 000
Romanien aikuiskoulutus ja sen kehittäminen 219 000
Yhteensä 1 093 000
   
Kaikki yhteensä 14 404 000

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin 29.40.30 perusteluissa erityisopetuksesta todettuun viitaten momentille lisätään 500 000 euroa käytettäväksi opettajien täydennyskoulutukseen erityisopetusta varten.


2005 talousarvio 14 404 000
2004 talousarvio 13 904 000
2003 tilinpäätös 12 975 000

25. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 927 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuiskoulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää EU:n muista kuin rakennerahastoista rahoittamista tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös enintään 11 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien uudistusten jatkovalmisteluun, elinikäisen oppimisen edellytyksiä ja aikuisopiskeluun osallistumista edistäviin hankkeisiin, aikuiskoulutuksen arvioinnin ja seurannan tehostamiseen, aikuisopiskelua tukevien tiedotus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen, kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia edistäviin hankkeisiin, aikuisille soveltuvien tutkintojen sekä verkko-opetuksen kehittämiseen sekä muihin aikuiskoulutuksen valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 120 000 euroa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman rahoitukseen.


2005 talousarvio 2 927 000
2004 talousarvio 2 807 000
2003 tilinpäätös 3 246 000

30. Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 76 793 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskunnan koulutushankkeet, sekä ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 1 782 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on 2 062 000. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 75 011 000
Valtionavustukset (enintään) 1 782 000
Yhteensä 76 793 000

Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen yksikköhinta on 64 euroa opetustuntia kohti.

Kansalaisopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisten järjestöjen kanssa määriteltäville painopistealueille ja kohderyhmille vuosina 2005—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 8 000 euroa talousarvioesityksen 76 780 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta asetuksesta.

Toisen täydentävän esityksen (HE 255/2004 vp) selvitysosa:Varsinaisessa talousarvioesityksessä momentille esitettiin määrärahaa 76 780 000 euroa. Eduskunnalle 26.11.2004 annetussa täydentävässä esityksessä momentille esitettiin 76 788 000 euroa eli 8 000 euroa enemmän.

Tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevaan hallituksen kannanottoon 30.11.2004 perustuen momentille esitetään 2 000 euroa enemmän eduskunnalle aiemmin annettuun täydentävään esitykseen nähden. Lisäys aiheutuu valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttumisesta.

Kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttuminen vaikuttaa eduskunnan käsiteltävänä olevan vapaasta sivistystyöstä annetun lain muutosesityksen sisältöön (HE 181/2004).

Valtiovarainvaliokunta:

Luvun 26.97 perusteluissa hallituksen esitykseen HE 181/2004 vp eduskunnan tekemistä muutoksista todettuun viitaten momentille lisätään 3 000 euroa.


2005 talousarvio 76 793 000
2004 talousarvio 75 068 000
2003 tilinpäätös 72 856 694

31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 109 171 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös avustuksina maksullisena palvelutoimintana järjestettävään ammatilliseen koulutukseen enintään 8 107 000 euroa. Määrärahaa saa lisäksi käyttää ammatillisten kurssikeskusten muuttumisesta ammatillisiksi aikuiskoulutuskeskuksiksi annetun lain (761/1990) mukaisten toimitiloista aiheutuvien vuokrien korvaamiseen sekä vuokratiloja korvaavien omien tilojen hankinnan valtionavustuksiin enintään 92 000 euroa. Määrärahasta saa käyttää enintään 5 053 000 euroa kehittämisavustuksina sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 12 910. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 95 919 000
Valtionavustukset maksullisena palvelutoimintana järjestettävään ammatilliseen koulutukseen (enintään) 8 107 000
Valtionavustus toimitiloista aiheutuvien vuokrien korvaamiseen sekä vuokratiloja korvaavien omien tilojen hankkimiseen (enintään) 92 000
Valtionavustus ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittämiseen sekä edellisvuosien loppusuoritukset ja oikaisut (enintään) 5 053 000
Yhteensä 109 171 000

Valtionosuuden laskennan pohjana käytettävä yksikköhinta on ammatillisen koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta 7 610 euroa opiskelijatyövuotta kohden, jota porrastetaan eri hintaryhmissä. Toteutuneen koulutuksen mukaan laskettu todellinen keskimääräinen hinta omaehtoisessa lisäkoulutuksessa on noin 8 700 euroa opiskelijatyövuotta kohden (ei sis. alv). Noin 90 % lisäkoulutuksesta on omaehtoista ammatillista lisäkoulutusta. Vähintään 80 % koulutuksesta suunnataan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmentavaan koulutukseen sekä työelämässä tarvittavien tietotekniikkataitojen hankkimiseen. Maksullisena palvelutoimintana järjestettävään ammatilliseen koulutukseen tarkoitetuista valtionavustuksista on siirretty 8 085 000 euroa valtionosuuksiin ja valtionosuuksista 1 500 000 euroa kehittämisavustuksiin. Kehittämisavustuksilla tuetaan yhteistyössä työelämän kanssa tehtävää lisäkoulutuksen laatu- ja tuotekehitystyötä. Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2005 yhteensä noin 21 400 henkilöä, joista n. 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2008 mennessä.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 000 000 euroa käyttökustannusten valtionosuuksiin.


2005 talousarvio 109 171 000
2004 talousarvio 105 014 000
2003 tilinpäätös 107 495 272

34. Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 26 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuisten koulutustason kohottamiseksi myönnettävän valtionavustuksen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahalla on tarkoitus jatkaa vuonna 2003 käynnistyneeseen viisivuotiseen aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (Noste-ohjelma) kuuluvia lisätoimenpiteitä ensisijaisesti työssäolevan alhaisen koulutustason omaavan aikuisväestön koulutustason kohottamiseksi. Rahoitettavan toiminnan tarkoituksena on ennen muuta ammatillisten tutkintojen ja tietokoneen ajokorttien suorittaminen. Osa avustuksesta suunnataan koulutukseen hakeutumista edistäviin toimiin ja opiskelun tukitoimiin. Edellytyksenä valtionavustuksen myöntämiselle ammatilliseen tutkintoon tähtäävään koulutukseen on, että hakija järjestää valtionosuusrahoituksella koulutusta siinä laajuudessa, jota opetusministeriö on käyttänyt valtionosuusrahoituksen mitoittamisen perusteena. Avustuksen myöntää lääninhallitus yhteistyössä työvoima- ja elinkeinokeskusten kanssa. Ohjelman tavoitteiden mukaisesti suunnataan myös osa momenttien 29.40.30, 29.60.30, 29.60.31, 29.69.31 ja 34.06.29 määrärahoista.

Tavoitteena on, että Noste-ohjelmassa aloittaa koulutuksen yhteensä 8 000 henkilöä vuonna 2005, joista ammatillisen tutkinnon tai sen osan suorittamisen aloittaa yhteensä noin 5 500 henkilöä ja tietokoneen ajokortin tai vastaavan koulutuksen yhteensä noin 2 500 henkilöä. Lisäksi perusrahoitteiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen sekä oppisopimuskoulutukseen osallistuu arviolta noin 15 000 Noste-ohjelman kohderyhmään kuuluvaa aikuista.


2005 talousarvio 26 000 000
2004 talousarvio 19 500 000
2003 tilinpäätös 12 000 000

50. Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 45 633 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää yhteensä enintään 1 800 000 euroa lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet ja ylimääräisiin avustuksiin. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijaviikkoja on 292 250, josta noin 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu-nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 43 683 000
Valtionavustukset (enintään) 1 800 000
Valtionavut vuokra-arvoihin ja oikaisuerät 150 000
Yhteensä 45 633 000

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta opiskelijaviikkoa kohti on noin 264 euroa. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon valmisteilla olevan uuden vapaan sivistystyön opintojen suuntaamismenettelyn kehittämistarpeet.

Kansanopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisen järjestön kanssa määriteltäville painopistealoille ja kohderyhmille vuosina 2005—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen suuntaamisen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 350 000 euroa käyttökustannusten valtionosuuksiin.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Vähennys 703 000 euroa talousarvioesityksen 46 627 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2005 yksikköhinnoista tehdystä opetusministeriön päätöksestä.

Toisen täydentävän esityksen (HE 255/2004 vp) selvitysosa:Varsinaisessa talousarvioesityksessä momentille esitettiin määrärahaa 46 627 000 euroa. Eduskunnalle 26.11.2004 annetussa täydentävässä esityksessä momentille esitettiin 45 924 000 euroa eli 703 000 euroa vähemmän.

Tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevaan hallituksen kannanottoon 30.11.2004 perustuen momentille esitetään 110 000 euroa vähemmän eduskunnalle aiemmin annettuun täydentävään esitykseen nähden. Vähennys aiheutuu valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttumisesta.

Kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttuminen vaikuttaa eduskunnan käsiteltävänä olevan vapaasta sivistystyöstä annetun lain muutosesityksen sisältöön (HE 181/2004).

Valtiovarainvaliokunta:

Luvun 26.97 perusteluissa hallituksen esitykseen HE 181/2004 vp eduskunnan tekemistä muutoksista todettuun viitaten momentilta vähennetään 181 000 euroa.


2005 talousarvio 45 633 000
2004 talousarvio 45 282 000
2003 tilinpäätös 44 130 818

51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 425 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on enintään 358 741.

Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 49 euroa opetustuntia kohti.


2005 talousarvio 17 425 000
2004 talousarvio 17 033 000
2003 tilinpäätös 15 885 081

52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.

Vuonna 2005 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 2 150 000 euroa. Edellisen lisäksi vuonna 2005 saadaan määrätä valtionavustuksen enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2006 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on vuoden 2005 tammikuun kustannustasossa yhteensä enintään 2 500 000 euroa.

Selvitysosa:Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 350 opiskelijalle.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Vuonna 2005 myönnettävät valtionavustukset 1 580 000
Ennen vuotta 2005 myönnetyt valtionavustukset 420 000
Yhteensä 2 000 000

Myönnettävistä valtionavustuksista arvioidaan vuonna 2006 aiheutuvan valtiolle menoja 570 000 euroa.


2005 talousarvio 2 000 000
2004 talousarvio 2 000 000
2003 tilinpäätös 1 173 000

53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 7 181 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, Karjalan Liitto ry:lle, järjestöille vapaaseen sivistystyöhön, Naisjärjestöjen Keskusliitto ry:lle, Naisjärjestöt Yhteistyössä -yhteenliittymälle sekä Kriittiselle korkeakoululle.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Kotitalousneuvontajärjestöille 2 212 000
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöille 2 527 000
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistystyöhön 1 253 000
Laitosmuotoisen sivistystyön keskusjärjestöille ja muille järjestöille 791 000
Suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä järjestöjen muuhun kansainväliseen yhteistyöhön 100 000
Naisjärjestöille, -organisaatioille ja -projekteille 109 000
Naisjärjestöt Yhteistyössä -yhteenliittymälle 84 000
Kriittiselle korkeakoululle 105 000
Yhteensä 7 181 000


2005 talousarvio 7 181 000
2004 talousarvio 7 181 000
2003 tilinpäätös 7 231 000

55. Valtionosuus opintokeskusten käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 163 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet, ja ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 773 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opetustunteja on enintään 191 600. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus opintokerhotoimintaan 1 424 000
Valtionosuus muuhun opintotoimintaan 10 966 000
Valtionavustukset (enintään) 773 000
Yhteensä 13 163 000

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen yksikköhinta muuhun kuin opintokerhotoimintaan opetustuntia kohden on noin 88 euroa. Opintokerhotunnin laskennallinen yksikköhinta on noin 4 euroa.

Opintokeskusten koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla opintokeskusten kanssa määriteltäville painopistealoille ja kohderyhmille. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen suuntaamisen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 100 000 euroa muun opintotoiminnan valtionosuuksiin.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Vähennys 40 000 euroa talousarvioesityksen 13 226 000 euroon nähden aiheutuu vuoden 2005 yksikköhinnoista tehdystä opetusministeriön päätöksestä.

Toisen täydentävän esityksen (HE 255/2004 vp) selvitysosa:Varsinaisessa talousarvioesityksessä momentille esitettiin määrärahaa 13 226 000 euroa. Eduskunnalle 26.11.2004 annetussa täydentävässä esityksessä momentille esitettiin 13 186 000 euroa eli 40 000 euroa vähemmän.

Tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevaan hallituksen kannanottoon 30.11.2004 perustuen momentille esitetään 9 000 euroa vähemmän eduskunnalle aiemmin annettuun täydentävään esitykseen nähden. Vähennys aiheutuu valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttumisesta.

Kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttuminen vaikuttaa eduskunnan käsiteltävänä olevan vapaasta sivistystyöstä annetun lain muutosesityksen sisältöön (HE 181/2004).

Valtiovarainvaliokunta:

Luvun 26.97 perusteluissa hallituksen esitykseen HE 181/2004 vp eduskunnan tekemistä muutoksista todettuun viitaten momentilta vähennetään 14 000 euroa.


2005 talousarvio 13 163 000
2004 talousarvio 12 878 000
2003 tilinpäätös 12 291 999

56. Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 414 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet, sekä ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 386 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opetustunteja on enintään 96 050. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 4 028 000
Valtionavustukset (enintään) 386 000
Yhteensä 4 414 000

Valtionosuuden perusteena oleva yksikköhinta on keskimäärin 72 euroa. Kesäyliopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisen järjestön kanssa määriteltäville painopistealoille ja kohderyhmille vuosina 2005—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen suuntaamisen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 100 000 euroa käyttökustannusten valtionosuuksiin.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 1 000 euroa talousarvioesityksen 4 413 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta asetuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta on aiemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että voimassa olevan lainsäädännön mukaan kesäyliopistojen tehtävänä on järjestää alueellaan avointa yliopisto-opetusta ja muuta koulutusta. Kesäyliopistojen osuus vapaan sivistystyön oppilaitosmuotojen yhteenlasketuista opetustunneista olikin esimerkiksi vuonna 2002 vain 2,7 prosenttia. Kuitenkin kesäyliopistojen rahoitus määräytyy kansalaisopistojen yksikköhinnan mukaan. Valiokunnan mielestä on välttämätöntä ottaa huomioon se, että kesäyliopistojen koulutustarjonnasta suurin osa on avointa yliopisto-opetusta.

Valiokunta uudistaa kannanottonsa siitä, että on välttämätöntä määritellä kesäyliopistoille oma valtionosuuden perustana oleva yksikköhinta, jossa otetaan huomioon niiden lakisääteisen koulutustehtävän mukaisesta opetuksesta aiheutuvat kustannukset.


2005 talousarvio 4 414 000
2004 talousarvio 4 115 000
2003 tilinpäätös 3 995 670