Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Opetusministeriö
         05. Kirkollisasiat
         07. Opetushallitus
         20. Ammattikorkeakouluopetus
         40. Yleissivistävä koulutus
         60. Ammatillinen koulutus
              76. Kiinteistöjen hankinta
         70. Opintotuki
         88. Tiede
         90. Taide ja kulttuuri
         98. Liikuntatoimi
         99. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

60. Ammatillinen koulutusPDF-versio

Selvitysosa:Ammatillisen koulutuksen kehittäminen perustuu valtioneuvoston 4.12.2003 hyväksymään koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan vuosille 2003—2008.

Ammatillisen koulutuksen keskeisimpiä tavoitteita ovat koulutuksen ja työelämän lähentäminen sekä koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden parantaminen.

Koulutuksen vaikuttavuutta kuvataan tutkinnon suorittaneiden sijoittumisella työelämään tai jatko-opintoihin. Koulutusjärjestelmän tehokkuuden lisäämiseen pyritään keskeyttämistä vähentämällä ja läpäisyä parantamalla sekä koulutusasteiden nivelvaiheiden toimivuutta tehostamalla. Tavoitteenasettelut esitetään oheisessa taulukossa.

Koulutuksen läpäisylle asetetaan tavoitteet vuoden 2005 aikana. Tavoitteenasettelun pohjaksi selvitetään erilaisten pohjakoulutusten, aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustamisen ja opetusjärjestelyjen sekä erityisopetuksen järjestämisen vaikutuksia koulutuksen kestoon.

Ammatillisen peruskoulutuksen vaikuttavuus- ja tulostavoitteet vuosille 2005 ja 2008 sekä vastaavat toteutumatiedot vuosilta 2000—2002
Vaikuttavuutta/toiminnan tehokkuutta kuvaava mittain 2000 2001 2002 2005 2008
           
Työllistyminen tai jatko-opintoihin sijoittuminen1), % 72,0 72,1 73,2 73,5 75
Koulutuksen keskeyttäminen, % .. 13,2 12,3 11,5 10
Perusopetuksen päättävien välitön sijoittuminen ammatilliseen koulutukseen          
— % 36,3 36,1 36,7 37 38
— lkm 24 050 23 100 22 600 23 700 25 400

1) Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun alkuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut ammatilliset perustutkinnot.

Ammatillisen peruskoulutuksen rahoitusjärjestelmää kehitetään tuloksellisuuteen ja kannustavuuteen perustuvana siten, että tuloksellisuus otetaan huomioon käyttökustannusten laskennallisessa rahoituksessa. Tuloksellisuusrahoituksella ammatillisen koulutuksen järjestäjiä kannustetaan toimiin, jotka tähtäävät tutkinnon suorittaneiden nopeaan työllistymisen tai jatko-opintoihin sijoittumiseen, koulutuksen keskeyttämisen vähenemiseen sekä koulutuksen laadun parantamiseen.

Ammatillisen erityisopetuksen toimenpideohjelman toteutusta jatketaan.

Valmistellaan näyttöjärjestelmän käyttöönottoa kaikilla aloilla. Näyttöjärjestelmä toimisi pohjana kansalliselle ammatillisen koulutuksen oppimistulosten arvioinnille.

Työssäoppimisen vakiinnuttamiseksi ja laadukkaan toteutuksen varmistamiseksi jatketaan työssäoppimisen tukiohjelmaa. Tavoitteena on, että vuonna 2005 työpaikkaohjaajakoulutukseen osallistuu 4 000 henkilöä sekä opettajien täydennyskoulutukseen tai oppilaitosten ulkopuolisille työelämäjaksoille yhteensä 2 450 opettajaa. Työssäoppimisen tukiohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä toteutetaan etupäässä Euroopan sosiaalirahastohankkeina ja kohdentamalla tarkoitukseen opetustoimen henkilöstökoulutuksen määrärahoja.

Vuosi 2005 on ammattiosaajan teemavuosi ja sen osana järjestetään ammattitaidon MM-kilpailut (The 38th World Skills Competition) Helsingissä.

Ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa suunnataan työvoiman kysynnän mukaisesti pitäen samanaikaisesti tavoitteena tasavertaisia koulutusmahdollisuuksia maan eri osissa. Tarjonta mitoitetaan siten, että koko peruskoulun päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi tarjonnan mitoittamisessa otetaan huomioon lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat erityisesti ilman ammatillista koulutusta olevat aikuiset. Tavoitteeksi vuodelle 2005 asetetaan yhteensä 60 500 ammatilliseen perustutkintoon johtavan koulutuksen aloittajaa, joista oppilaitosmuotoisen opetussuunnitelmaperusteisen koulutuksen aloittajatavoitteeksi asetetaan 45 000 ja näyttötutkintoon valmistavan koulutuksen aloittajatavoitteeksi 8 500 sekä oppisopimuskoulutuksena ammatillisen perustutkinnon aloittavien tavoitteeksi 7 000.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjien määrät ilmenevät oheisesta taulukosta. Lisäksi valtion omistuksessa on viisi erityisopetusta antavaa oppilaitosta sekä Saamelaisalueen koulutuskeskus ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen järjestäjät vuosina 2003—20051)
  2003
toteutuma
2004
toteutuma
2005
arvio
2004/2005
muutos
         
Kunnat 42 36 30 -6
Kuntayhtymät 58 56 56 0
Yksityiset yhteisöt ja säätiöt 92 92 91 -1
Koulutuksen järjestäjät yhteensä 192 184 177 -7

1) Kuvaa kyseessä olevan vuoden alun tilannetta.

Ammatillista peruskoulutusta oppisopimuskoulutuksena järjestäviä koulutuksen järjestäjiä on vuoden 2005 alussa arviolta 73 ja ammatillista lisäkoulutusta oppisopimuskoulutuksena järjestäviä koulutuksen järjestäjiä arviolta 78.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamääräarviot ilmenevät oheisesta taulukosta. Säätelyjärjestelmän avulla huolehditaan siitä, että opiskelijamäärät pysyvät talousarvioesityksen tavoitteiden puitteissa. Koulutuksen järjestämislupien täyttöasteeksi on arvioitu keskimäärin 98 %.

Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärät vuosina 2003—2005
  2003
toteutuma
2004
arvio
2005
arvio
2004/2005
muutos
         
Valtio koulutuksen järjestäjänä 987 1 000 1 000 0
Kunnat koulutuksen järjestäjinä 32 172 31 300 28 500 -2 800
Kuntayhtymät koulutuksen järjestäjinä 79 860 83 300 86 200 +2 900
Yksityiset yhteisöt ja säätiöt koulutuksen järjestäjinä 16 515 17 400 17 300 -100
Oppilaitosmuotoinen peruskoulutus yhteensä 129 534 133 000 133 000 0
— opetussuunnitelmaperusteinen koulutus 118 112 120 500 120 000 -500
— näyttötutkintoon valmistava koulutus 11 422 12 500 13 000 +500

Oppisopimuskoulutuksen opiskelijamääräarviot ilmenevät oheisesta taulukosta.

Oppisopimuskoulutuksen opiskelijamäärät vuosina 2003—2005
  2003
toteutuma
2004
arvio
2005
arvio
2004/2005
muutos
         
Peruskoulutus 12 492 12 500 12 500 0
Lisäkoulutus 19 953 22 000 21 920 -80
— tutkintoon johtava lisäkoulutus 16 713 18 500 18 500 0
— ei-tutkintotavoitteinen lisäkoulutus 3 240 3 500 3 420 -80
Oppisopimuskoulutus yhteensä 32 445 34 500 34 420 -80

21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 30 959 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös ammatillista koulutusta järjestävien valtion oppilaitosten kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, valtion erityisopetusta antavien oppilaitosten palvelu- ja kehittämiskeskustoimintaan, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.

Selvitysosa:Määrärahaa käytetään valtion oppilaitoksissa järjestettävän ammatillisen erityisopetuksen, Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen toimintaan.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 2 092 1 800 1 900
— maksullinen toiminta 1 462 1 400 1 500
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot muulta valtion virastolta 3 - -
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 32 - -
— muut tulot 594 400 400
Menot 30 985 31 930 32 859
— henkilöstömenot 18 711 19 282 19 843
— toimitilavuokrat 5 060 5 214 5 365
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 2 450 2 524 2 598
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 4 764 4 910 5 053
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 2 092 1 800 1 900
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 30 985 31 930 32 859
— toimintamenorahoitus, netto 28 893 30 130 30 959
       
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4 246    
— myönnetty 29 074    
— käytetty 28 893    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 426    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)  
  2003 2004 2005
  TP budjetoitu TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot 1 462 1 400 1 500
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 1 174 1 400 1 500
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 288 0 0
Kustannusvastaavuus, % 125 100 100

Kuntien osuus valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan opetuksen kustannuksiin, 3 272 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.60.30 mitoituksessa.


2005 talousarvio 30 959 000
2004 talousarvio 30 130 000
2003 tilinpäätös 29 074 000

24. Työssäoppiminen ja harjoittelutoiminta (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää toisen asteen ammatillisen koulutuksen työssäoppimisen rahoittamiseen, työssäoppimiskäytäntöjen kehittämiseen ja opiskelijoiden palkkaamiseen harjoittelijoiksi.


2005 talousarvio 3 026 000
2004 talousarvio 3 026 000
2003 tilinpäätös 3 026 000

25. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 499 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen ja avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa ja tietoyhteiskuntaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 200 000 euroa tietoyhteiskuntaohjelman rahoituksen siirtona momentilta 29.60.30.


2005 talousarvio 1 499 000
2004 talousarvio 1 299 000
2003 tilinpäätös 1 883 000

30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 431 505 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 5 976 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 42 §:n 1 momentin ja opetusministeriön määräämin perustein 42 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Laskennalliset kustannukset  
— kunnallinen ammatillinen koulutus 912 641 000
— yksityinen ammatillinen koulutus 146 363 000
Kuntien rahoitusosuus -634 436 000
Rahoituslain mukaiset avustukset (enintään) 5 976 000
Tietoyhteiskuntaohjelma (enintään) 961 000
Yhteensä 431 505 000

Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien omarahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisista oppilaitoksista 3 272 000 euroa.

Määräraha on mitoitettu keskimääräisen yksikköhinnan 7 640 euroa/opiskelija (ei sis. alv) mukaisesti.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 200 000 euroa tietoyhteiskuntaohjelman rahoituksen siirtona momentille 29.60.25.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 114 000 euroa talousarvioesityksen 429 502 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta asetuksesta.

Toisen täydentävän esityksen (HE 255/2004 vp) selvitysosa:Varsinaisessa talousarvioesityksessä momentille esitettiin määrärahaa 429 502 000 euroa. Eduskunnalle 26.11.2004 annetussa täydentävässä esityksessä momentille esitettiin 429 616 000 euroa eli 114 000 euroa enemmän.

Tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevaan hallituksen kannanottoon 30.11.2004 perustuen momentille esitetään 714 000 euroa enemmän eduskunnalle aiemmin annettuun täydentävään esitykseen nähden. Lisäys aiheutuu valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttumisesta.

Kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttuminen vaikuttaa eduskunnan käsiteltävänä olevan opetus- ja kultturitoimen rahoituksesta annetun lain muutosesityksen sisältöön (HE 181/2004).

Valtiovarainvaliokunta:

Luvun 26.97 perusteluissa hallituksen esitykseen HE 181/2004 vp eduskunnan tekemistä muutoksista todettuun viitaten momentille lisätään 1 175 000 euroa.


2005 talousarvio 431 505 000
2004 talousarvio 417 510 000
2003 tilinpäätös 388 136 737

31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 107 417 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien maksamiseen. Oppisopimusopiskelijoiden enimmäismäärä ammatillisessa lisäkoulutuksessa vuonna 2005 on 21 920.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyysohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Oppisopimuskoulutuksena järjestetään ammatillista perus- ja lisäkoulutusta. Vuonna 2005 tavoitteena on 34 420 vuotuista oppisopimuspaikkaa. Tämän lisäksi EU:n sosiaalirahasto rahoittaa oppisopimuskoulutusta, jonka kansallinen rahoitusosuus myönnetään momentilta 29.01.62.

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon kuntien rahoitusosuutena oppisopimuskoulutuksen peruskoulutukseen 32 937 000 euroa.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 22 000 euroa talousarvioesityksen 107 140 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta asetuksesta.

Toisen täydentävän esityksen (HE 255/2004 vp) selvitysosa:Varsinaisessa talousarvioesityksessä momentille esitettiin määrärahaa 107 140 000 euroa. Eduskunnalle 26.11.2004 annetussa täydentävässä esityksessä momentille esitettiin 107 162 000 euroa eli 22 000 euroa enemmän.

Tulopoliittista sopimusta vuosille 2005—2007 koskevaan hallituksen kannanottoon 30.11.2004 perustuen momentille esitetään 96 000 euroa enemmän eduskunnalle aiemmin annettuun täydentävään esitykseen nähden. Lisäys aiheutuu valtion ja kuntien välisen kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttumisesta.

Kustannustenjaon tarkistuksen jaksotuksen muuttuminen vaikuttaa eduskunnan käsiteltävänä olevan opetus- ja kultturitoimen rahoituksesta annetun lain muutosesityksen sisältöön (HE 181/2004).

Valtiovarainvaliokunta:

Luvun 26.97 perusteluissa hallituksen esitykseen HE 181/2004 vp eduskunnan tekemistä muutoksista todettuun viitaten momentille lisätään 159 000 euroa.


2005 talousarvio 107 417 000
2004 talousarvio 104 238 000
2003 tilinpäätös 99 819 564

76. Kiinteistöjen hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 380 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtion tekemän kauppasopimuksen perusteella kunnallistetun Vaasan teknillisen oppilaitoksen sekä Vaasan yliopiston yhteisten laboratoriotilojen kauppahinnan ja koron maksamiseen.

Selvitysosa:Kauppahinta on 13 981 000 euroa. Hankkeeseen on aikaisemmin myönnetty 12 575 000 euroa. Tehdystä sopimuksesta arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja 1,4 milj. euroa vuonna 2006.


2005 talousarvio 1 380 000
2004 talousarvio 1 605 000
2003 tilinpäätös 1 620 000