Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Opetusministeriö
         05. Kirkollisasiat
         07. Opetushallitus
         20. Ammattikorkeakouluopetus
         40. Yleissivistävä koulutus
         60. Ammatillinen koulutus
         70. Opintotuki
         88. Tiede
         90. Taide ja kulttuuri
         98. Liikuntatoimi
         99. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2005

10. Yliopisto-opetus ja -tutkimusPDF-versio

Selvitysosa:Yliopistojen, teknillisten korkeakoulujen, kauppakorkeakoulujen ja taidekorkeakoulujen (jäljempänä yliopistot) kehittäminen perustuu korkeakoululaitoksen kehittämisestä annettuun lakiin (1052/1986) ja valtioneuvoston 4.12.2003 vahvistamaan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan. Korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun lain mukaan yliopistojen toimintamenomomentille osoitettua määrärahaa korotetaan vuosittain vähintään määrällä, mikä vastaa valtion keskustason palkkauksia koskevista sopimusratkaisuista aiheutuvaa palkkausmenojen kasvua. Säännös koskee vuosia 2002—2005.

Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen laiksi korkeakoululaitoksen kehittämisestä annetun lain 3 §:n muuttamisesta (HE 18/2004 vp).

Yliopistojen merkitys korostuu kansallisessa ja alueellisessa innovaatiojärjestelmässä sekä kansallisen kilpailukykymme ja hyvinvointimme kehittämisessä. Tämä edellyttää yliopistojen kansainvälistymisen ja innovaatiotoiminnan edellytysten kehittämistä lähivuosina. Tavoitteena on yliopistojen tutkimuksen, tutkijankoulutuksen, opetuksen ja taiteellisen toiminnan korkea kansainvälinen taso ja laatu.

Opetusministeriö asettaa yliopistoille vuodelle 2005 seuraavat tavoitteet:

Vaikuttavuus ja laadunhallinta

Yliopistoissa harjoitettavassa tieteellisessä tutkimuksessa painotetaan korkealaatuista, kansainvälisesti kilpailukykyistä ja eettisesti kestävää tutkimusta. Yliopistot vahvistavat ammattimaisen tutkijanuran edellytyksiä. Tutkijakouluja kehitetään tärkeimpänä väylänä tohtorintutkintoon.

Yliopistot tiivistävät ja lisäävät kansainvälistä yhteistyötä ja verkostoitumista. Yliopistot lisäävät yhteistyötä Venäjän kanssa ja vahvistavat suomalaista Venäjän-asiantuntemusta. Yliopistot lisäävät englanninkielistä opetustarjontaa vahvuusaloillaan ja kiinnittävät erityistä huomiota opetuksen ja opetusmenetelmien laatuun. Suomen tai ruotsin kielen ja suomalaisen kulttuurin opetusta ulkomaisille tutkinto-opiskelijoille lisätään.

Yliopistot vahvistavat tutkimuksen ja opetuksen perusedellytyksiä kehittämällä niitä tukevia kirjasto- ja tietopalvelujaan sekä tieto- ja viestintätekniikan infrastruktuuriaan. Yliopistot kehittävät virtuaaliopetuksen tarjontaa osana muuta opetuksen kehittämistä.

Yliopistot ottavat käyttöön kaikilla aloilla opiskelijoiden kanssa laadittavan henkilökohtaisen opintosuunnitelman vuoteen 2006 mennessä. Yliopistot valmistelevat ja toteuttavat kaksiportaisen tutkintorakenteen toimeenpanon ja opintojen mitoituksen uudistuksen niin, että uuteen rakenteeseen voidaan siirtyä joustavasti syyslukukaudesta 2005—2006 lähtien. Työelämässä toimiville kehitetään täydennyskoulutusta, soveltuvaa tutkintoon johtavaa koulutusta ja avoimen yliopisto-opetuksen tarjontaa.

Yliopistot kehittävät yhteyksiään elinkeinoelämään tehostamalla liiketoimintaosaamistaan, innovaatiopalvelujaan sekä tutkimustulosten kaupallista hyödyntämistä. Yliopistojen alueellista vaikuttavuutta vahvistetaan verkostoitumalla alueiden keskeisten toimijoiden kanssa.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Yliopistot kehittävät työyhteisöään siten, että niiden kilpailukyky työnantajina paranee ja henkilöstön työkyky ja -tyytyväisyys lisääntyvät. Yliopistot edistävät tasa-arvoisen työ- ja tiedeyhteisön kehittymistä.

Toiminnallinen tehokkuus

Yliopistot kehittävät toiminnallista tehokkuuttaan ja rakenteita siten, että perusvoimavaroja voidaan uudelleen kohdentaa opetuksen ja tutkimuksen edellytysten parantamiseen ja painoalojen vahvistamiseen.

Yliopistot laajentavat toimintansa rahoituspohjaa suoran budjettirahoituksen lisäksi hankkimallaan täydentävällä rahoituksella. Täydentävän rahoituksen tulee tukea yliopistojen perustehtäviä ja niihin liittyviä tavoitteita.

Opiskelijavalintojen kehittämiseksi laaditaan toimenpideohjelma, jonka avulla nopeutetaan opintoihin sijoittumista, alennetaan opintojen aloittamisikää, vähennetään valintayksiköiden määrää sekä kevennetään yleisesti valintamenettelyjä.

Opetuksen laatua ja opintojen suunnittelu-, ohjaus- ja seurantajärjestelmiä kehitetään niin, että opintojen läpäisy tehostuu ja tutkintojen suorittamisajat lyhenevät erityisesti humanistisella, matemaattis-luonnontieteellisellä ja teknistieteellisellä koulutusalalla.

Yliopistojen keskimääräiset määrälliset tavoitteet vuosiksi 2004—2006
  2001
toteutuma
2002
toteutuma
2003
toteutuma
2004—2006 tavoite
         
Ylemmät korkeakoulututkinnot 11 581 12 075 12 411 14 000
Tohtorin tutkinnot 1 206 1 224 1 257 1 450
Uusien opiskelijoiden määrä 22 687 22 419 22 527 22 500
Uusista opiskelijoista samana vuonna toisen asteen koulutuksen päättäneitä (%) 34,9 1) 1) 50
Ulkomaisten tutkinto-opiskelijoiden määrä 4 063 4 186 1) 5 000
Perustutkintoa suorittavista ulkomailla opiskelemassa yli 3 kk jakson 3 983 3 807 3 863 5 400
Avoimen yliopisto-opetuksen laskennalliset kokovuotiset opiskelijapaikat 18 091 17 732 16 808 20 000
Avoimen yliopisto-opetuksen väylän kautta tutkinto-opiskeluun siirtyvät 661 696 607 1 200
Budjettirahoitusta täydentävän rahoituksen osuus vähintään kokonaisrahoituksesta (%) 36,4 36,5 35,0 36,0

1) Tieto ei vielä saatavilla

Yliopistoilla arvioidaan olevan käytössä EU:n maataloustuotannon tukia noin 336 000 euroa.

Yliopistoilla säilytetään oikeus luovuttaa tiloja opiskelijaruokaloille sekä opinala- ja harrastejärjestöille vastikkeetta siitä huolimatta, että Senaatti-kiinteistöt perii yliopistoilta vuokraa näistä tiloista.

Valtiovarainvaliokunta:

Nykyinen yliopistolaki määrittelee yliopistojen perustehtäviksi tutkimuksen, taiteellisen toiminnan ja niihin perustuvan opetuksen, mutta myös yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja tutkimustulosten yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämisen. Talousarvioesityksessä yliopistojen toimintamenomäärärahoja korotetaan kehittämislain mukaisesti. Myönteistä on, että talousarvioesitykseen liittyen on hyväksytty myös lainmuutos, joka antaa yliopistoille mahdollisuuden perustaa yksin tai muiden kanssa osakeyhtiöitä yliopiston taiteellisen tai tutkimustoiminnan tulosten kaupalliseksi hyödyntämiseksi.

Valiokunta joutuu jälleen kerran toteamaan, että yliopistojen tilavuokrista aiheutuvia ongelmia ei vieläkään ole saatu ratkaistuksi. Yliopistojen vuokratyöryhmä ehdotti, että yliopistojen toimintaedellytysten turvaamiseksi toimintamenomäärärahojen mitoituksessa talousarvioesitykseen tulee sisällyttää sekä toimitilojen muutoksista että kustannustason muutoksista johtuvat kompensaatiot.

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että yliopistojen alueellisen roolin kasvaessa ja ulkopuolisen rahoituksen lisääntyessä yliopistojen yhteiskunnallisen ja erityisesti alueellisen palvelutehtävän merkitys korostuu jatkuvasti. Näin yliopistojen sivutoimipisteillä on osaltaan säännöksistä määräytyvä alueellinen tehtävä. Näiden tehtävien hoitamiseksi asianmukaisesti tulee huolehtia myös yliopistojen sivutoimipisteiden riittävistä voimavaroista. Valiokunnalle on myös esitetty, että sivutoimipisteiden vuokrakustannukset ovat vieläkin korkeammat kuin yliopistojen tilakustannukset yleensä.

On ehdotettu, että uusien tutkimusalueiden ja -aloitteiden syntyä tulisi edistää ja koota tähän voimavaroja muun muassa uudelleensuuntamisella. Yhtenä alueena on mainittu kylmätutkimus. Strategisesti oikein kohdennettu, korkeatasoinen ja kilpailukykyinen tutkimus- ja innovaatiotoiminta ovat pitkällä aikavälillä myös kestävimpiä investointikohteita.

Eläinlääketieteen koulutus. Helmikuussa 2000 valtioneuvosto päätti eläinlääketieteellisen opetuksen jäämisestä Helsingin yliopistoon ja siirtämisestä Viikin kampukselle. Helsingin yliopiston mukaan asia oli silloin ongelmaton ja koulutus voidaan hoitaa asianmukaisesti. Valtioneuvoston raha-asiainvaliokunta antoi 7.7.2004 Helsingin yliopistolle luvan tehdä vuokrasopimus Senaatti-kiinteistöjen kanssa noin 6 300 hyötyneliömetriä kliinisen eläinlääketieteen laitoksen opetustilojen rakennuksen rakentamisesta Viikkiin. Hevossairaalan rakentamisesta ei ole tehty päätöstä. Valiokunnan huomiota on kiinnitetty niihin ongelmiin, joita on ilmennyt eläinsairaalan rakentamisen rahoituksesta.

Valiokunnan lausumaehdotus 5:

Eduskunta edellyttää hallituksen pikaisesti huolehtivan siitä, että eläinsairaalatilat rakennetaan koulutuksen kannalta sellaisiksi, että asianmukaisesti varmistetaan eläinlääketieteen korkeatasoinen koulutus, eläinlääkäreiden laillistuminen ja EU-pätevyys.

Eduskunnan lausuma 5:

Eduskunta edellyttää hallituksen pikaisesti huolehtivan siitä, että eläinsairaalatilat rakennetaan koulutuksen kannalta sellaisiksi, että asianmukaisesti varmistetaan eläinlääketieteen korkeatasoinen koulutus, eläinlääkäreiden laillistuminen ja EU-pätevyys.

21. Yliopistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 220 297 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää täydennyskoulutuksen hintojen alentamiseen enintään 510 000 euroa yliopistojen omien päätösten mukaisesti.

Määrärahasta saa käyttää 1.8.2005 lähtien myös enintään 270 000 euroa opetusministeriön päätöksellä tarkemmin määrättävissä yliopistoissa ja päätöksessä tarkemmin osoitetuissa rajoissa yliopistolaissa yliopistojen tehtäväksi säädetyssä yhteiskunnallisessa vuorovaikutuksessa sekä tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämisessä ja erityisesti yliopistojen tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan kaupallisessa hyödyntämisessä samoin kuin yliopistojen koulutus- ja tutkimuspalveluiden kansainvälisen kaupallisen hyödyntämisen lisäämisessä tarvittavien, yliopiston yksin tai yhdessä muiden kanssa perustamien osakeyhtiöiden perustamisesta ja valtiolle kuuluvien osakkeiden merkitsemisestä, käynnistämisestä ja muista omistusjärjestelyistä aiheutuviin menoihin. Edellytyksenä määrärahan käytölle tähän tarkoitukseen on, että perustettava osakeyhtiö toteuttaa välittömästi yliopistolaissa yliopiston tehtäväksi säädettyä yhteiskunnallista vuorovaikutusta sekä tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä tai vahvistamalla mahdollisuuksia hyödyntää yliopistojen koulutus- ja tutkimuspalveluita kaupallisesti myös kansainvälisesti ja että tämä on määrätty asianmukaisella tavalla yhtiön toimialaksi. Yliopistot oikeutetaan luovuttamaan hallinnassaan olevia valtiolle kuuluvia immateriaalioikeuksia apporttina perustettaville yhtiöille enintään 25 000 euron arvosta. Tässä tarkoitetuissa osakeyhtiöissä valtiolle kuuluvien osakkeiden hallinnointi on asianomaisen yliopiston tehtävänä. Yliopistot oikeutetaan hyväksymään tässä tarkoitettujen yhtiöiden valtiolle kuuluvien osakkeiden luovutus, merkitsemättä jättäminen tai muu vastaava osakejärjestely, joka aiheuttaa valtion määräysvallan tai määräenemmistövallan menetyksen taikka, muussa kuin valtionyhtiössä, määrävähemmistön hallinnan menetyksen. Toimialaltaan ja toiminnaltaan yliopistolaissa säädettyä yliopiston yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen sekä tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämistä välittömästi toteuttavien osakeyhtiöiden osakkeiden hallinnoinnista ja myynnistä saatavat tulot otetaan 5 000 000 euroon saakka nettobudjetoinnissa huomioon asianomaisen yliopiston tuloina.

Määrärahaa saa käyttää myös yliopistojen opettajille, tutkijoille ja opiskelijoille myönnettävien tutkimusta ja koulutusta edistävien apurahojen maksamiseen, opiskelijoille opintoihin liittyvän harjoittelun järjestämiseen sekä yliopistojen toimintaan liittyvien kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuista ja rahoitusosuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Vuoden 2005 aikana saa tehdä sellaisia yliopistojen tiloja lisääviä vuokrasopimuksia, joista aiheutuu menoja vasta vuoden 2005 jälkeen siten, että nettomenojen lisäys on vuositasolla enintään 5 500 000 euroa.

Selvitysosa:Momentin määräraha on muutettu kaksivuotiseksi siirtomäärärahaksi.

Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa ja yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.

Teknologian siirtotoiminnan tehostamiseksi sekä tutkimuksesta ja koulutuspalvelujen kehittämisestä syntyvien tulosten kaupalliseksi hyödyntämiseksi opetusministeriön päätöksellä määrätyt yliopistot voivat perustaa osakeyhtiöitä sekä hallinnoida, hankkia ja myydä tai muutoin luovuttaa osakkeita näitä tarkoituksia varten perustetuista osakeyhtiöistä. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon osakeyhtiöistä saatavat osinko- ja muut tulot sekä osakkeiden myynnistä saatavat tulot. Eduskunta on hyväksynyt esityksen valtion talousarviosta annetun lain nettobudjetointia koskevan 3 a §:n muuttamisesta. Yliopistoille annettavassa osakeyhtiöiden valtiolle kuuluvien osakkeiden hallinnoinnissa noudatetaan muutoin mitä laissa valtion osakasvallan käytöstä eräissä taloudellista toimintaa harjoittavissa osakeyhtiöissä (740/1991) säädetään.

Tulot maksullisesta palvelutoiminnasta perustuvat opetusministeriön asetukseen yliopistojen eräistä suoritteista perittävistä maksuista (1317/2001) sekä opetusministeriön päätöksiin kirjasto- ja tietopalveluista perittävistä maksuista (82/1993) ja avoimesta korkeakouluopetuksesta korkeakouluissa perittävistä maksuista (83/1993).

Yliopistokohtaiset tutkintotavoitteet keskimäärin vuosiksi 2004—2006
  Ylemmät korkeakoulututkinnot Tohtorintutkinnot
  toteutuma tavoite toteutuma tavoite
  2003 2004—2006 2003 2004—2006
         
Helsingin yliopisto 2 349 2 500 355 396
Jyväskylän yliopisto 1 236 1 285 106 119
Oulun yliopisto 1 181 1 510 120 158
Joensuun yliopisto 620 760 46 68
Kuopion yliopisto 398 445 78 77
Turun yliopisto 1 090 1 285 130 137
Tampereen yliopisto 1 050 1 041 95 105
Åbo Akademi 477 563 41 63
Vaasan yliopisto 348 400 15 18
Lapin yliopisto 339 395 14 17
Teknillinen korkeakoulu 953 1 150 124 131
Tampereen teknillinen yliopisto 713 880 51 65
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 434 570 29 30
Helsingin kauppakorkeakoulu 378 380 18 19
Svenska handelshögskolan 213 250 10 12
Turun kauppakorkeakoulu 243 270 9 13
Sibelius-Akatemia 153 140 9 9
Teatterikorkeakoulu 65 45 2 3
Taideteollinen korkeakoulu 137 165 5 8
Kuvataideakatemia 34 30 - 2
Yhteensä 12 411 14 064 1 257 1 450

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Helsingin yliopisto, mistä 2 621 000 euroa Svenska social- och kommunalhögskolanille ja 11 900 000 euroa kansalliskirjaston valtakunnallisena osuutena 288 657 000
Jyväskylän yliopisto 95 401 000
Oulun yliopisto 124 581 000
Joensuun yliopisto 56 408 000
Kuopion yliopisto 51 180 000
Turun yliopisto 108 268 000
Tampereen yliopisto 81 807 000
Åbo Akademi 46 848 000
Vaasan yliopisto 21 027 000
Lapin yliopisto 28 430 000
Teknillinen korkeakoulu 108 830 000
Tampereen teknillinen yliopisto 61 178 000
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 32 293 000
Helsingin kauppakorkeakoulu 23 127 000
Svenska handelshögskolan 12 537 000
Turun kauppakorkeakoulu 13 541 000
Sibelius-Akatemia 23 215 000
Teatterikorkeakoulu 10 441 000
Taideteollinen korkeakoulu 26 435 000
Kuvataideakatemia 4 273 000
Opetusministeriön käytettäväksi 1 820 000
Yhteensä 1 220 297 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 20 000 000 euroa yliopistojen perusrahoituksen vahvistamiseen ja 28 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkausmenojen siirtona momentilta 31.30.21.

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 444 563 485 640 532 900
— maksullinen toiminta 196 662 216 840 213 900
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot muulta valtion virastolta 95 547 128 400 145 500
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 125 021 101 600 134 500
— muut tulot 27 333 38 800 39 000
Menot 1 573 106 1 682 089 1 753 197
— henkilöstömenot 971 778 1 039 102 1 083 484
— toimitilavuokrat 203 206 217 284 226 150
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 144 406 154 411 161 285
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 253 716 271 292 282 278
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 444 563  485 640 532 900
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 1 573 106 1 682 089 1 753 197
— toimintamenorahoitus, netto 1 128 543 1 196 449 1 220 297
29.88.50 Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 58 560 65 000 85 000
29.88.53 Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat tieteen edistämiseen 61 395 61 500 59 000
— muu erittelemätön talousarviorahoitus 12 396 12 400 12 400
Muilta momenteilta tuleva rahoitus yhteensä 132 351 138 900 156 400
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 205 936    
— myönnetty 1 142 175    
— käytetty 1 128 543    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 219 568    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003 2004 2005
  TP budjetoitu TA
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 196 662 216 840 213 900
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 185 804 207 810 202 700
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 10 858 9 030 11 200
Kustannusvastaavuus, % 106 105 106
       
Hintatuki 447 830 510
       
Kustannusvastaavuus tuen jälkeen 11 305 9 860 11 710

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2003 2004 2005
  TP budjetoitu TA
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot      
— Muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 95 547 128 400 145 500
— EU:lta saatava rahoitus 28 792 76 500 87 500
— Muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 96 299 25 100 47 000
Tulot yhteensä 220 638 230 000 280 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 234 500 245 400 294 500
       
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -13 862 -15 400 -14 500
Kustannusvastaavuus, % 94 94 95

Valtiovarainvaliokunta:

Arktinen yliopisto. Arktinen yliopisto (The University of Arctic eli UArctic) on toiminut vuodesta 2001 lähtien. Arktisen yliopiston toimintaa ohjaa ajatus korkeakoulujen yhteisvoimin toteuttamasta korkeatasoisesta koulutuksesta pohjoisella napa-alueella.

Suomi on ollut UArcticin merkittävin rahoittaja toiminnan alkuvuosina. Opetusministeriö osoittaa Lapin yliopistolle vuosille 2004—2006 vuosittain 100 000 euroa kansainvälisen arktisen yliopistoverkoston koordinointiin. Lisäksi opetusministeriö osoittaa Kansainvälisen henkilövaihdon keskukselle (CIMO) 85 000 euroa vuosittain North2north-vaihto-ohjelmaan, joka on keskeinen osa UArcticin toimintaa. Tähän asti ongelmana on ollut muiden valtioiden alhainen osallistuminen toiminnan rahoitukseen. Valiokunnan saamien tietojen mukaan tämä on muuttumassa ainakin osittain.

Valiokunnan tietoon on tullut, että Oulun yliopisto ja Oulun seudun ammattikorkeakoulu ovat tulleet aktiivisesti mukaan UArcticin toimintaan konkreettisin hankkein. Niiden toteuttaminen edistäisi valiokunnan mielestä suomalaisten korkeakoulujen omien vahvuusalojen kehittymistä.

Valiokunta pitää tärkeänä, että Suomi osaltaan suuntaa riittävästi rahoitusta arktisen alueen kehittämiseen liittyviin hankkeisiin.

Edellä todetun perusteella momentille lisätään 100 000 euroa. Tarkoituksena on tukea lisämäärärahalla Arktisen yliopiston toimintaa.


2005 talousarvio 1 220 297 000
2004 III lisätalousarvio
2004 talousarvio 1 196 449 000
2003 tilinpäätös 1 142 175 000

22. Yliopistolaitoksen yhteiset menot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 23 892 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää yliopistoja koskevan tutkimus-, arviointi-, selvitys- ja kehittämistoiminnan, näihin liittyvän kansainvälisen yhteistyön sekä työllistymistä edistävän toiminnan ja opettajien kouluttajien täydennyskoulutuksen menojen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää yliopistojen käyttöön tarkoitetun oppimateriaalin kustannustoiminnan sekä opetuksen ja tutkimuksen toimintaedellytysten turvaamiseksi tarvittavien menojen ja avustusten maksamiseen.

Käyttösuunnitelma
     
1. Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta 8 892 000
2. Yliopistojen yhteinen atk-toiminta ja tietoliikenneyhteydet 9 000 000
3. Yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittäminen 3 000 000
4. Yliopistokeskusten kehittäminen 3 000 000
Yhteensä 23 892 000

Määrärahaa saa käyttää enintään 207 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Yliopistojen aikuiskoulutuksen kehittämiseen tarkoitettua määrärahaa voidaan käyttää pitkäkestoisen täydennyskoulutuksen tuotekehitystyöstä aiheutuviin kustannuksiin yliopistojen esittämillä alueilla osana niiden yhteiskunnallista tehtävää.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä 80 000 euroa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman rahoitukseen.


2005 talousarvio 23 892 000
2004 talousarvio 23 772 000
2003 tilinpäätös 24 676 000

23. Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 851 000 euroa.

Määrärahasta käytetään 2 802 000 euroa opiskelija-, harjoittelija-, nuoriso- ja asiantuntijavaihtoon myönnettäviin stipendeihin, apurahoihin ja avustuksiin, 1 684 000 euroa ulkomaisissa yliopistoissa palvelevien suomalaisten ulkomaanlehtoreiden ja vierailevien professorien sekä muiden ulkomailla toimivien opetushallintoviranomaisten, yhteensä enintään 47 henkilöä, palkkoja varten soveltuvin osin ulkomailla työskentelevien Suomen kielen ja kulttuurin yliopisto-opettajien ohjesäännön mukaisesti ja ulkomailla tapahtuvan suomen kielen ja kulttuurin opetuksen järjestämiseen.

Määrärahasta saa käyttää enintään 144 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Selvitysosa:

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 1 649 1 260 1 260
— maksullinen toiminta - 400 400
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot muulta valtion virastolta 149 - -
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 992 680 660
— muut tulot 508 180 200
Menot 9 328 9 095 9 111
— henkilöstömenot 3 505 3 417 3 424
— toimitilavuokrat 698 681 682
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 761 742 743
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 4 364 4 255 4 262
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 1 649 1 260 1 260
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 9 328 9 095 9 111
— toimintamenorahoitus, netto 7 679 7 835 7 851
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 513    
— myönnetty 7 731    
— käytetty 7 679    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 565    

Opetusministeriö asettaa talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä alustavasti kansainvälisen henkilövaihdon keskukselle vuodelle 2005 seuraavat tulos- ja palvelutavoitteet:

Kansainvälisen henkilövaihdon keskuksen CIMOn tavoitteena on edistää kansainvälistä vuorovaikutusta koulutuksessa ja työelämässä sekä kulttuuri- ja nuorisotoiminnan alueella. CIMO koordinoi ja toteuttaa stipendi- ja henkilövaihto-ohjelmia ja vastaa useiden Euroopan unionin koulutus-, kulttuuri- ja nuoriso-ohjelmien kansallisesta toimeenpanosta sekä pohjoismaisen Nordplus-ohjelman toimeenpanosta. CIMO järjestää ja kehittää toimialansa neuvonta- ja tietopalvelua sekä koulutusta ja markkinoi suomalaista koulutusta ulkomaalaisille. Ulkomaisten yliopistojen Suomen kielen ja kulttuurin opintojen neuvottelukunta tukee Suomen kielen ja kulttuurin opetusta ulkomaisissa yliopistoissa sekä järjestää ulkomaisille yliopisto-opiskelijoille suomen kielen kursseja Suomessa.

Yhteyksiä yritystoimintaan kehitetään henkilövaihdon keinoin. Uuden tietotekniikan hyväksikäyttöä lisätään edelleen tiedotuksessa, neuvonnassa ja koulutuksessa.

Määrälliset tavoitteet vuodelle 2005  
  2001
toteutuma
2002
toteutuma
2003
toteutuma
2005
tavoite
         
Erasmus-opiskelijavaihto 8 352 8 966 10 051 9 000
— Suomesta lähtevät 4 172 4 253 4 561 4 500
— Suomeen saapuvat 4 180 4 713 5 490 4 500
EU:n nuoriso-ohjelmaan osallistuvat1) 4 354 4 445 4 996 4 800
Kv -harjoittelijavaihto2) 1 729 1 504 1 332 1 500
Kahden välisen ja monenkeskisen yhteistyön henkilövaihto 1 174 1 333 1 074 1 200
Suomen kielen ja kulttuurin opiskelijoille kesäkurssipaikka 222 231 257 250
Tukea yliopistonopettajien opetustoiminnalle ulkomaisissa yliopistoissa 33 36 34 40

1) Luvut kuvastavat ohjelmaan osallistuneiden määrää

2) Sisältää myös CIMOn tukemien opiskelijajärjestöjen organisoiman harjoittelijavaihdon


2005 talousarvio 7 851 000
2004 talousarvio 7 835 000
2003 tilinpäätös 7 731 000

24. Harjoittelukoulujen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 70 862 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös oppilasavustuksista aiheutuvien menojen sekä maksullisen kouluruokailun tarjoamisesta henkilökunnalle ja opetusharjoittelijoille aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Opetusministeriö asettaa alustavasti harjoittelukouluille osana yliopistolaitosta seuraavat tulostavoitteet:

Harjoittelukoulujen tavoitteena on opettajankoulutusta palvelevan toiminnan korkea taso ja läheinen vuorovaikutus yliopiston kanssa. Harjoittelukoulut huolehtivat opetussuunnitelmatyön ja opetuksen laadusta sekä kehittävät monipuolista opetusharjoittelua ja opetusteknologian käyttöä.

Määrälliset tavoitteet vuodelle 2005  
  2001
toteutuma
2002
toteutuma
2003
toteutuma
2005
tavoite
         
Oppilaita 7 821 7 819 7 836 7 900
— peruskoulu 5 677 5 633 5 657 5 700
— lukio 2 144 2 186 2 179 2 200
Opettajaksi opiskelevien opintoviikkomäärä 22 641 21 158 20 977 21 200

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)      
  2003
TP
2004
budjetoitu
2005
TA
       
Tulot 978 745 745
— maksullinen toiminta 561 445 445
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot muulta valtion virastolta 12 39 39
— yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot valtionhallinnon ulkopuolelta (myös EU:lta saatava rahoitus) 72 235 235
— muut tulot 333 26 26
Menot 70 221 71 301 71 607
— henkilöstömenot 47 135 47 860 47 974
— toimitilavuokrat 10 688 10 853 10 977
— palvelujen osto (myös ostot toiselta virastolta) 4 851 4 926 4 933
— muut toiminnan menot (aineet, tarvikkeet yms.) 7 547 7 662 7 723
       
Toiminnan rahoitus      
— toimintamenomomentille budjetoidut tulot 978 745 745
— toimintamenomomentille budjetoidut menot 70 221 71 301 71 607
— toimintamenorahoitus, netto 69 243 70 556 70 862
       
Momentin käyttö      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 742    
— myönnetty 68 902    
— käytetty 69 243    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 401    

Kuntien osuus harjoittelukouluissa annettavan opetuksen kustannuksiin, 16 822 000 euroa, on otettu huomioon momentin 29.40.30 mitoituksessa.

Täydentävän esityksen (HE 244/2004 vp) selvitysosa:Lisäys 110 000 euroa talousarvioesityksen 70 752 000 euroon nähden on tarkoitettu Åbo Akademin Vaasan harjoittelukoulun uusien tilojen vuokrauksesta aiheutuviin kustannuksiin.


2005 talousarvio 70 862 000
2004 III lisätalousarvio
2004 talousarvio 70 556 000
2003 tilinpäätös 68 902 000