Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            43. Eräät korvaukset
       61. Maanmittauslaitos
       62. Geodeettinen laitos
       72. Elintarvikevirasto

Talousarvioesitys 2003

42. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 43 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää metsäkeskuksille ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle säädösten perusteella aiheutuviin menoihin. Määrärahaa saa käyttää myös metsäkeskusten ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan liiketaloudellisin perustein hinnoitelluista suoritteista perittävien maksujen alentamiseen sekä muuna julkisena rahoitusosuutena EU:n rakennerahastohankkeista metsäkeskuksille ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle aiheutuviin menoihin siltä osin kuin näihin menoihin ei voida käyttää EU:n rakennerahasto-osuutta tai vastaavaa valtion rahoitusosuutta.

Määräraha jaetaan alueellisesti työmäärää kuvaavien tekijöiden perusteella. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion määrärahan suuruus määräytyy tulossopimuksessa sovittujen kehittämis- ja asiantuntijapalveluiden ja hallinnollisten palveluiden perusteella.

Selvitysosa:Puutavaranmittauslakia (364/1991) on muutettu 1.8.2002 lukien siten, että Metsäntutkimuslaitos maksaa mittauslautakunnan toiminnasta mahdollisesti aiheutuvat menot. Tämän johdosta tällä momentilla ei ole enää varattu tarkoitukseen määrärahaa. Koska vuonna 2002 varattua määrärahaa ei arvioida käytettävän mittauslautakunnan menoihin, määrärahaa ei muutoksen johdosta siirretä momentille 30.32.21.

Metsäkeskukset ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio hoitavat metsien kestävää hoitoa ja käyttöä, niiden monimuotoisuuden säilyttämistä sekä metsätalouden muuta edistämistä koskevia tehtäviä. Metsäkeskukset valvovat metsätaloutta koskevien lakien noudattamista ja hoitavat muut niille säädetyt viranomaistehtävät.

Määrärahan alueellisessa jaossa käytettäviä työmäärää kuvaavia tekijöitä ovat metsäkeskuksen varsinaisten yksityismetsien pinta-ala, hakkuumäärä ja metsälöiden lukumäärä ja valtion ja teollisuuden metsien pinta-ala sekä vanhojen metsien suojelusta aiheutuvat hakkuumahdollisuuksien menetykset.

Metsäkeskusten viranomaistehtäviä ovat muun muassa kestävän metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa säädetyt rahoituspäätökset (noin 40 000 vuodessa), metsälain valvontaan liittyvät metsänkäyttöilmoitusten tarkastukset (noin 100 000 vuodessa, joista osa tarkastetaan myös maastossa) sekä maatilatalouden tuloverolain (543/1967) mukaisten todistusten ja lausuntojen antaminen.

Metsäkeskusten toiminnan tärkein kohderyhmä ovat yksityismetsänomistajat, jotka omistavat 440 000 metsälöä, joiden yhteispinta-ala on 14,1 milj. hehtaaria. Perheenjäsenet mukaanlukien aikuisväestöön kuuluvia metsänomistajia on 800 000.

Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2003 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti metsäkeskusten valtionavulla rahoitettavalle toiminnalle (valtionaputoiminta) seuraavat tulostavoitteet:

Valvonta- ja tarkastustoiminta

Varmistetaan metsälainsäädännön noudattaminen sekä tuotetaan tietoa mahdollisia korjaavia toimenpiteitä varten metsien käsittelyn ja metsänhoitotöiden laadullisesta tasosta. Erityistä huomiota kiinnitetään metsänuudistusalojen valvontaan ja kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain tarkoittamien toimenpiteiden lainmukaisuuteen ja laatuun. Metsälain valvontaan liittyen metsäkeskukset tarkastavat maastossa vähintään 3 % metsänkäyttöilmoituksista (vuoden 2001 toteutuma 3 %, vuoden 2002 tavoite vähintään 3 %). Lisäksi metsäkeskukset tarkastavat maastossa vähintään 4,5 % kestävän metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa tarkoitetuista hankkeista (vuoden 2001 toteutuma 5 %, vuoden 2002 tavoite vähintään 5 %).

Alueellinen metsäsuunnittelu

Kansallisen metsäohjelman mukainen vuotuinen alueellisen metsäsuunnittelun pinta-alatavoite on 1 000 000 hehtaaria. Vuonna 2003 tavoitteena on 950 000 hehtaarin metsäsuunnitteluala (vuoden 2001 toteutuma 920 000 ha, vuoden 2002 tavoite 955 000 ha). Toiminnan vaikuttavuuden lisäämiseksi metsäsuunnittelun koordinaatiota neuvonnan kanssa parannetaan.

Neuvonta, koulutus ja tiedotus

Kansallisen metsäohjelman mukainen neuvonnan ja koulutuksen tavoite on antaa muuttuvalle metsänomistajakunnalle riittävät tiedot heidän metsiensä merkityksestä ja mahdollisuuksista. Vuoden 2003 tavoitteena on järjestää 34 000 neuvontatapahtumaa (vuoden 2001 toteutuma 34 000, vuoden 2002 tavoite 34 700).

Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2003 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnalle seuraavat tulostavoitteet:

Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan tavoitteena on tuottaa ennenkaikkea maa- ja metsätalousministeriölle ja metsäkeskuksille sellaisia metsätaloudellisia kehittämis- ja asiantuntijapalveluja ja hallinnollisia palveluja, jotka tukevat metsälainsäädännön ja kansallisen metsäohjelman tavoitteiden saavuttamista.

Metsäkeskusten ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan kustannusten,
tulojen, valtionavun (milj. euroa) ja henkilötyövuosien (htv) arvioidaan jakautuvan tulosalueille
seuraavasti:
  Vuosi 2002   Vuosi 2003  
  kustannukset tulot valtionapu mom. 30.31.42 htv kustannukset tulot valtionapu mom. 30.31.42 htv
                 
Valvonta- ja tarkastustoiminta 13,7 0,5 13,2 259 13,7 0,5 13,2 259
Alueellinen metsäsuunnittelu 17,2 0,0 17,1 335 17,1 0,0 17,1 331
Neuvonta, koulutus ja tiedotus 9,9 2,0 7,6 165 9,6 2,0 7,6 162
Muu toiminta 13,7 8,1 5,2 203 13,3 8,1 5,2 196
Yhteensä 54,5 10,61) 43,1 962 53,7 10,6 43,1 948

1) Sisältää momentin 30.31.42 ulkopuolista julkista rahoitusta 8,8 milj. euroa.


2003 talousarvio 43 100 000
2002 talousarvio 43 100 000
2001 tilinpäätös 42 498 650