Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       61. Maanmittauslaitos
       62. Geodeettinen laitos
       72. Elintarvikevirasto

Talousarvioesitys 2003

73. Kasvintuotannon tarkastuskeskusPDF-versio

Selvitysosa:Kasvintuotannon tarkastuskeskus (KTTK) vastaa rehu-, lannoite- ja torjunta-ainevalmisteiden sekä kylvösiementen ja taimiaineistojen tuotannon, markkinoinnin, maahantuonnin, maastaviennin ja eräiltä osin käytön valvonnasta, kasvien terveyteen, luonnonmukaiseen tuotantoon, kasvisten markkinointia koskeviin vaatimuksiin, metsänviljelyaineiston kauppaan ja viljan interventiotoimintaan liittyvästä tarkastus- ja valvontatoiminnasta sekä kotimaisen viljasadon käyttölaadun kartoittamisesta. Kasvintuotannon tarkastuskeskus toimii lisäksi kasvinsuojelulaissa tarkoitettuna kasvinsuojeluviranomaisena, siemenkauppalaissa tarkoitettuna sertifiointiviranomaisena, kasvisten laatuluokituksen valvonnasta vastaavien viranomaisten keskustoimistona, hoitaa torjunta-aineiden ennakkotarkastukseen ja rekisteröintiin liittyviä tehtäviä ja vastaa eläinjätelaitosten valvonnasta eläintautilain perusteella. Tarkastuskeskukselle on lisäksi annettu eräitä EU-tukien hallinnointiin ja valvontaan liittyviä tehtäviä.

Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tehtävät liittyvät keskeisesti Suomen elintarvikkeiden laatustrategian toteuttamiseen yhdessä maa- ja metsätalousministeriön, Elintarvikeviraston ja Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen kanssa. Tarkastuskeskuksen toiminnan tavoitteena on osana tätä kokonaisuutta varmistaa maa-, metsä- ja puutarhatalouden tuotannon edellytyksiä ja edistää elintarviketurvallisuutta ja tuotteiden laatua, maa- ja elintarviketalouden kilpailukykyä sekä ympäristönsuojelua. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa kuluttajien luottamusta hyvälaatuisiin ja turvallisiin elintarvikkeisiin ja valvontajärjestelmän kattavuuteen ja toimivuuteen sekä normaalioloissa että elintarvikeketjun toimintaan liittyvissä terveysvaara- ja muissa poikkeuksellisissa tilanteissa.

Toimintalinjat vuoteen 2006

Yleisenä tavoitteena toiminnassa on toteuttaa Suomen elintarviketalouden laatustrategiaa ja kehittää elintarvikeketjun valvontaa yhdessä muiden elintarvikeketjun valvonta- ja tutkimuslaitosten kanssa. Tavoitteena on ylläpitää ja parantaa hyvää kasvinterveyden tilaa, varmistaa maatalouden tuotantopanosten, ts. rehujen, lannoitteiden, torjunta-aineiden, kylvösiementen ja taimiaineistojen, sekä kasvisten ja metsänviljelyaineiston vaatimustenmukaisuus ja hyvä laatu sekä tukea luonnonmukaisen tuotannon pitkäjänteistä kehittämistä. Lisäksi tavoitteena on kehittää viraston toimintaa ja johtamista, tulosohjausta, valvontajärjestelmiä ja valvonnan laatua sekä palvelua.

Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2003 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti Kasvintuotannon tarkastuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

  • Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen pysyvänä yhteiskunnallisena tavoitteena edistetään hyvää alkutuotannon turvallisuus- ja laatutasoa ihmisten ja eläinten terveyden ja ympäristön suojelemiseksi sekä kotimaisen tuotannon toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn edistämiseksi.
  • Kasvin- ja eläintuotannon onnistumiseksi ja elintarvikkeiden ja ympäristön hyvän laadun turvaamiseksi varmistetaan maatalouden tuotantopanosten sekä kasvisten ja viljan laadun valvonnalla tuotteiden vaatimustenmukaisuus, turvallisuus ja korkea laatu, edistetään maamme kasvuolosuhteisiin soveltuvien tuotantopanosten tarjontaa ja parannetaan tuotantopanosten ja tuotteiden jäljitettävyyttä elintarvikkeiden tuotantoketjussa. Erityistä huomiota kiinnitetään BSE-taudin ehkäisemiseen, rehujen sisältämien haitallisten aineiden ja mikrobilääkeaineiden käytön valvontaan ja seurantaan sekä eläinperäisten jätteiden, biojätteiden ja teollisuuden sivutuotteiden lannoitekäytön valvontaan kansallisen eläinjätestrategian ja rehustrategian toimenpide-ehdotusten mukaisesti.
  • Ylläpidetään ja parannetaan kansalliseen kasvinterveysstrategiaan perustuen hyvää kasvinterveystilannetta ja Suomen suoja- ja erityisalueita estämällä vaarallisten kasvintuhoojien leviäminen Suomeen ja huolehtimalla niiden torjunnasta. Tehostetaan erityisesti perunan ja metsäpuiden tuhoojien torjuntaa.
  • Tuetaan luonnonmukaisen tuotannon pitkäjänteistä kehittämistä toteuttamalla ja tehostamalla luonnonmukaisen tuotannon valvontaa ja tuotantoehtojen noudattamista luonnonmukaisen tuotannon valvonnan kehittämistä selvittäneen työryhmän toimenpide-ehdotusten mukaisesti.
  • Kehitetään kasvisten laadunvalvontaa omavalvontatyöryhmän toimenpide-ehdotusten mukaisesti.
  • Valmistaudutaan järjestämään geneettisesti muunnettujen maatalouden tuotantopanosten valvonta ja osallistutaan asiaa koskevan kansallisen valvontaohjelman luomiseen.
  • Kehitetään yhteistyössä hallinnonalan muiden toimijoiden kanssa riskinarviointia ja sen perusteena olevaa tiedonkeruuta sekä osallistutaan tieteellisen asiantuntijaverkoston luomiseen. Painotetaan valvonnassa ongelmien ennaltaehkäisyä ja järjestelmällistä ja perusteltua riskien hallintaa kehittäen samalla valmiuksia elintarvikeketjuun liittyvien terveysvaara- ja muiden poikkeuksellisten tilanteiden varalta.
  • Avustetaan ministeriötä erikseen sovittavalla tavalla toimialan lainsäädännön valmistelussa ja EU-asioiden valmistelussa EU-toimielimissä.

Palvelutavoitteet:

  • Parannetaan valvonnan laatua ja sen saatavuutta. Kehitetään valvontajärjestelmiä, erityisesti omavalvontaa.
  • Kehitetään sähköistä asiointia sekä tietohallintoa ja -verkkoja tukemaan viraston tuloksellista toimintaa ja asiakaspalvelua ottaen huomioon hallinnonalan yhteiset tavoitteet.
  • Laajennetaan asiakaspalautejärjestelmä kattamaan kaikki tarkastuskeskuksen palvelut ja kehitetään toiminnan arviointijärjestelmiä.

Toiminnalliset tavoitteet:

  • Yhteiskunnallisen vaikuttavuuden sekä toiminnan tehokkuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi kehitetään tarkastuskeskuksen toimintaa ja johtamista viraston toiminnan kehittämiseksi toteutetun strategiatyön tulosten perusteella.
  • Osallistutaan aktiivisesti yhteistyöhön ja suunnitteluun muiden elintarvikeketjun valvonta- ja tutkimuslaitosten kanssa valvonnan tehostamiseksi, työnjakojen selkeyttämiseksi sekä synergiaetujen saavuttamiseksi toimintoja kehitettäessä erityisesti Viikkiin suunnitelluksi sijoitettavien toimintojen ja toimitilojen osalta.
  • Kehitetään edelleen tulosohjausta sekä valvontasuunnitelmia ja niiden toteuttamista. Tarkastuskeskus tekee tehtäväaluettaan koskevat tulossopimukset TE-keskusten maaseutuosastojen kanssa ja ohjaa niitä toimialan tarkastus- ja valvontatehtävissä. TE-keskuksille varataan riittävät resurssit näiden tehtävien hoitamiseen.
  • Luotettavan ja palvelukykyisen toiminnan varmistamiseksi ylläpidetään ja parannetaan henkilöstön ammattitaitoa ja työkykyä.
Viraston toimintamenojen ja henkilötyövuosien arvioidaan jakautuvan
vuonna 2003 tehtävittäin seuraavasti:
  Menot Tulot Htv
1) milj. € milj. €  
       
Kasvinsuojelu ja taimituotannon valvonta 1,419 0,437 34
Kasvisten laadunvalvonta 0,155 0,005 2
Metsänviljelyaineisto 0,120 0,020 2
Torjunta-aineiden rekisteröinti 0,784 1,682 12
MKO, torjunta-ainetehtävät 0,135   2,5
Rehuvalvonta 2,091 0,717 35
Lannoitevalvonta 0,417 0,269 8
MKO:n liiketaloudelliset palvelut 0,232 0,184 7
Muut MKO:n tehtävät 0,570 0,023 11,5
Siementuotannon sertifiointi 3,356 2,297 50,5
Luonnonmukaisen tuotannon valvonta 1,310 1,501 7,5
STO:n liiketaloudelliset palvelut 0,100 0,100 3
Viljan laadun tarkastus 0,472 0,069 8
Muut tehtävät 1,056   22
       
Yhteensä 12,2172) 7,304 205

1) MKO = Maatalouskemian osasto, STO = Siementarkastusosasto.

2) Menoja arvioidaan kertyvän yhteensä 12,721 milj. euroa. Tästä 0,484 milj. euroa arvioidaan katettavan vuodelta 2002 siirtyvällä määrärahalla.

Maksullisen toiminnan kehitystä kuvaava tunnuslukutaulukko:
  2001 2002 2003
  toteutuma ennakoitu arvio
       
Maksuperustelain mukainen julkisoikeudellinen toiminta:      
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 3 990 4 682 5 000
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 3 781 3 942 4 210
Käyttöjäämä (t€) 209 740 790
— % tuotoista 5,2 15,8 15,8
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 1 064 1 040 1 057
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) -855 -300 -267
— % tuotoista -21,4 -6,4 -5,3
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä 82,3 94 94,9
       
Maksuperustelain mukainen liiketaloudellinen toiminta:      
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 365 315 353
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 347 296 332
Käyttöjäämä (t€) 18 19 21
— % tuotoista 4,9 6,0 5,9
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 204 205 207
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) -186 -186 -186
— % tuotoista -51,0 -59,0 -52,7
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä 66,2 63,0 65,5
Hintatuki (t€) 186 186 186
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) tuotoista sen jälkeen kun hintatuen vaikutus on lisätty tuottoihin 0 0 0
       
Erillislakien mukainen julkisoikeudellinen
toiminta (torjunta-ainelaki ja lannoitelaki):
     
Maksullisen toiminnan tuotot (t€) 1 917 1 951 1 951
Maksullisen toiminnan erilliskustannukset (t€) 612 624 631
Käyttöjäämä (t€) 1 305 1 327 1 320
— % tuotoista 68,1 68,0 67,7
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 240 255 256
Muiden viranomaisten kustannukset (t€) 818 818 818
Ylijäämä (+) / Alijäämä (-) (t€) 247 254 246
— % tuotoista 12,8 13,0 12,6
Tuotot % kokonaiskustannuksista yhteensä 114,7 115 114,4

21. (30.73.21 ja 74.22) Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 217 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon yhteishankkeista muilta hankeosapuolilta saatavat tulot sekä torjunta-aineiden tehoaineiden arviointitoiminnan maksutulot.

Määrärahasta saa käyttää myös rehu- ja lannoitevalmisteiden ja torjunta-aineiden analyysitoiminnan suoritteiden hintojen alentamiseen enintään 186 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 150 000 euroa BSE-valvontaohjelman menoina, 43 000 euroa dioksiinien valvonnan menoina ja 150 000 euroa muiden EU:n edellyttämien uusien ja lisääntyvien valvonta- ja tarkastustehtävien menoina. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä torjunta-ainerekisterin sekä henkilöstöhallinnon edellyttämien tietojärjestelmien uusimisesta ja kehittämisestä aiheutuvina menoina 100 000 euroa, siirtona momentilta 30.04.26 ulkomaanmatkojen menoina 40 000 euroa sekä Maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksen palvelumaksun korotuksesta aiheutuvana lisämenona 34 000 euroa. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäksi talousarvion ulkopuolisten tahojen rahoittamien tutkimushankkeiden bruttotuloina 390 000 euroa ja näitä vastaavina bruttomenoina 390 000 euroa.

Määrärahasta arvioidaan käytettävän maksullisen palvelutoiminnan menoihin 5 692 000 euroa. Rehuvalvonnassa valvonta-analyyseistä aiheutuvista kokonaiskustannuksista sekä rehulain ja eläintautilain perusteella tapahtuvista hygieniaan liittyvän omavalvonnan tarkastuksista valtiolle aiheutuvista kokonaiskustannuksista jätetään valtion vastuulle 30 %. Rehujen, lannoitteiden ja torjunta-aineiden palveluanalyysien hintatuki on välttämätöntä alan kilpailevien laboratorioiden voimakkaan subventoinnin johdosta. Liikeperiaatteiden mukaan hinnoiteltavan rehu-, lannoite- ja torjunta-ainevalvonnan analyysivalikoima on pidettävä laajana virallista valvontaa varten. Ilman tukea analyysien määrä laskee ja viranomaisanalyysien yksikkökustannukset nousevat. Torjunta-aineiden rekisteröinnin ja valvonnan maksullisen toiminnan menot ovat 887 000 euroa. Toiminnasta kertyvät tulot on merkitty momentille 12.30.73.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 12 649 000
Nettoutettujen tutkimushankkeiden menot 390 000
Muut toimintamenot 12 259 000
Bruttotulot  432 000
Nettoutettujen tutkimushankkeiden tulot 390 000
Muut tulot 42 000
Nettomenot 12 217 000


2003 talousarvio 12 217 000
2002 talousarvio 11 704 000
2002 lisätalousarvio 152 000
2001 tilinpäätös 11 462 343