Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       61. Maanmittauslaitos
       62. Geodeettinen laitos
            21. Toimintamenot

Talousarvioesitys 2003

72. ElintarvikevirastoPDF-versio

Selvitysosa:Elintarvikeviraston (EVI) tehtävänä on johtaa, suunnitella, kehittää ja suorittaa elintarvikevalvontaa ja elintarvikkeiden kanssa kosketuksiin joutuvien tarvikkeiden valvontaa sekä näihin liittyvää riskinhallintaa ja riskiviestintää etenkin elintarvikkeiden tuotannon ja kaupan osalta. Keskeiset tehtävät määritellään elintarvikelaissa, terveydensuojelulaissa, ja laissa eläimistä saatavien elintarvikkeiden elintarvikehygieniasta sekä EU:n uuselintarvike- ja luomuasetuksissa. Virastolle on lisäksi annettu tehtäväksi EU-tukien valvontaan liittyviä tehtäviä sekä eräitä muita EY:n yhteisen maatalouspolitiikan täytäntöönpanosta annetun lain mukaisia tehtäviä.

Euroopan yhteisö on tehostanut elintarviketurvallisuutta koskevaa säädösvalmistelua. Uutta lainsäädäntöä on valmistunut runsaasti ja useita tärkeitä lainsäädäntöhankkeita on valmisteltavina. Tämä edellyttää Elintarvikevirastolta ja muilta kansallisilta viranomaisilta jatkuvaa osallistumista sekä säädösvalmisteluun että valmiin lainsäädännön voimaan saattamiseen kansallisella tasolla. Elintarvikevirastolla on merkittävä asema Suomen johtavana valvontaviranomaisena uuden yhteisölainsäädännön edellyttämässä kansallisessa valvonnassa ja käytäntöön soveltamisessa.

Elintarvikevirasto on elintarvikevalvontaa johtava viranomainen, jonka toimialueena on koko maa. Sen vastuulle kuuluu maamme elintarvikevalvonnan kehittäminen, elintarvikkeiden turvallisuuden varmistaminen ja niiden koostumuksen ja laadun seuranta ja arviointi. Elintarvikevalvonnan päämääränä on elintarvikkeiden turvallisuuden ja laadun varmistaminen kuluttajille.

Muuttuvassa tilanteessa valtiollisen ja kunnallisen valvonnan tehtävät ja vastuujako on arvioitava uudelleen. Arvioinnin perusteella mahdollisesti tehtävät ratkaisut tulevat vaikuttamaan viraston tehtäviin ja muun muassa tieteellinen riskinarviointi ja valvonnan laadun kriteerit on otettava nykyistä enemmän huomioon.

Elintarvikeviraston tehtäväkenttä on selkeä ja suhteet muihin viranomaisiin on järkevästi rajattu. Virastolla on myös toimivat suhteet Euroopan unionin toimielimiin ja jäsenmaihin sekä kolmansiin maihin.

Elintarvikeviraston tulosohjauksesta vastaavat yhdessä maa- ja metsätalousministeriö, kauppa- ja teollisuusministeriö sekä sosiaali- ja terveysministeriö. Ministeriöt ovat vuoden 2003 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettaneet alustavasti Elintarvikevirastolle seuraavat tulostavoitteet:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Arvioidaan ja tehostetaan kuntien elintarvikevalvontaa ja -tarkastusta kehittämällä edelleen kuntien yhteistyötä ja tukemalla paikallisen valvonnan vaihtoehtoisia kokeiluhankkeita.
  • Jatketaan kuntien elintarvikevalvonnan laatujärjestelmien kehittämistä sekä vaatimustenmukaisuuden arvioinnin pohjustusta.
  • Kehitetään raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden, myös luomu- ja geenitekniikalla muunnettujen tuotteiden, jäljitettävyyttä elintarvikeketjussa.
  • Tehostetaan elintarvikevälitteisten ja eläimistä ihmisiin tarttuvien tautien, erityisesti TSE-tautien seurantaa ja torjuntaa.
  • Tehostetaan elintarvikkeissa esiintyvien haitallisten aineiden, erityisesti dioksiinien seurantaa ja pyritään vähentämään saantia riskinarviointiin perustuvin hankkein.
  • Valvotaan alueellisesti merkittävien peruselintarvikkeiden ja kasvisten kokonaislaatua pellolta pöytään periaatteen mukaisesti.
  • Aloitetaan muiden elintarvikevalvontaviranomaisten kanssa yhteisen kansallisen elintarviketurvallisuutta käsittelevän selonteon valmistelu.
  • Ollaan mukana luomassa yhteistä kansallista ja kansainvälistä asiantuntijaverkkoa, joka pystyy suorittamaan kattavaa ja luotettavaa riskinarviointia, joka sovitetaan Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen toimintaan.
  • Tehostetaan yritysten omavalvontaa ja hygieniaosaamista yhteistyössä elinkeinon kanssa.

    Palvelutavoitteet

  • Kehitetään valvontahenkilöstön ammattitaitoa ja varmistetaan kuluttajien riittävä tiedonsaanti.

    Toiminnalliset tavoitteet

  • Toteutetaan eläimistä saataviin elintarvikkeisiin liittyvien kemiallisten riskinarviointi- ja riskinhallintatehtävien eriyttäminen EVIn ja EELAn välisillä toimenpiteillä.
  • Valmistaudutaan reagoimaan palkkapolitiikalla joustavasti toiminnan muutoksiin. Päämääränä on siirtyä kannustavaan palkkapolitiikkaan perustuvaan palkkausjärjestelmään.
  • Suunnitellaan yhteistyössä muiden maa- ja metsätalousministeriön laitosten ja Helsingin yliopiston kanssa uusia toimitilaratkaisuja Viikin alueelle.
  • Kehitetään laskentatointa edelleen yhdessä Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitoksen (EELA) kanssa siten, että taloushallinnon tietojärjestelmät tuottavat oikeaa ja riittävää tietoa toiminnan tarpeisiin ja tuloksellisuuden mittaamiseen.

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 113 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon yhteishankkeista muilta hankeosapuolilta saatavat tulot.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 180 000 euroa siirtona momentilta 30.71.21 sekä 157 000 euroa dioksiinien sekä uuselintarvikkeiden ja erityisesti geenitekniikalla muunneltujen elintarvikkeiden valvonnan uusien ja lisääntyvien tehtävien menoina.

Eläinlääkintä- ja elintarviketutkimuslaitos hoitaa maksutta viraston eräitä talous-, tieto- ja henkilöstöhallinnon palvelutehtäviä.

Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.30.72.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 5 145 000
Nettoutetun tutkimustoiminnan menot 30 000
Muut toimintamenot 5 115 000