Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
            (60.) Tiede
         70. Opintotuki
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

91. NuorisotyöPDF-versio

Selvitysosa:Opetusministeriö vastaa hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta nuorisotyön alueella sekä ohjelman koordinaatiosta yhteistyössä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelman kanssa.

Aktiivinen kansalaisuus. Tuetaan nuorten valtakunnallisia järjestöjä sekä nuorisotyötä tekeviä järjestöjä sekä kuntien nuorisotyötä tavoitteena jokaiselle peruskouluikäiselle harrastus. Nuori Kulttuuri -toimintaohjelma uudistetaan seuraavalle vuosikymmenelle. Kuntia tuetaan nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien kehittämisessä siten, että vuonna 2010 kaksi kolmasosaa nuorista on palvelujen piirissä. Lasten parlamenttitoiminta järjestetään uudelleen. Nuorten kokonaisvaltainen ympäristökasvatusmalli otetaan asteittain käyttöön kunnissa. Toimintaa arvioidaan seuraamalla nuorten osallistumista järjestö- ja harrastustoimintaan sekä äänestysaktiivisuutta. Nuorisotyöpalvelujen nuorten arviointijärjestelmä otetaan käyttöön.

Sosiaalinen vahvistaminen. Tavoitteena on nuorisotyöttömyyden kasvun pysäyttäminen ja kääntäminen laskuun. Painopisteenä ovat syrjäytymisvaarassa olevat nuoret. Laajennetaan nuorten työpajatoimintaa vakiintuvana moniammatillisena palveluna. Etsivällä työparitoiminnalla tavoitetaan 5 000 vaikeimmassa asemassa olevaa nuorta ja heistä ohjataan jatkotoimenpiteisiin 3 500 nuorta. Tavoitteena on, että 70 % työpajanuorista sijoittuu koulutukseen, työhön tai muuhun ohjattuun toimintaan pajajakson jälkeen. Avartti -nuorisotoimintaohjelmaa laajennetaan tavoitteena saada toimintaohjelman piiriin 2 000 nuorta. Valtakunnallisia nuorisokeskuksia kehitetään leirikoulutoiminnan ohella sosiaalisen nuorisotyön toimijoiksi. Tuetaan ehkäisevän päihde- ja huumetyön menetelmien kehittämistä ja käyttöönottoa kunnissa ja järjestöissä tavoitteena nuorten alkoholin ja huumeiden käytön ja kokeilun vähentäminen.

Nuorten kasvu- ja elinolot. Huolehditaan hallituksen lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanosta, arvioinnista ja kehittämisestä. Otetaan käyttöön keskitetty tiedosto nuorten elinoloista, nuorten elinoloasenteista ja tulevaisuudenkäsityksistä sekä nuorisotyön peruspalveluista.

Toimialan yleinen kehittäminen.Nuorisotyön peruspalvelujen tuottamiseksi tuetaan kuntia ja niiden alueellista yhteistyötä, valtakunnallisia nuorisokeskuksia ja nuorisotyön valtakunnallisia palvelujärjestöjä. Nuorisotyön peruspalveluja vahvistetaan. Nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen kattavuutta lisätään 90 %:iin 13—24 -vuotiaista nuorista. Nuorisotyön valtakunnallista ohjausrakennetta kehitetään tukemalla nuorisotyön eri alueet kattavaa palvelu- ja kehittämiskeskusrakennetta.

Kansainvälisen yhteistyön nuorisopoliittinen tavoite on pohjoismaisen hyvinvointivaltion tavoitteiden edistäminen sekä nuorten kansainvälistäminen.

Eräitä nuorisotoimen tehokkuutta kuvaavia tunnuslukuja
Toiminnot 2007 2008 2010
       
Kuntien nuorisotyö      
— nuorisotilat, lkm 1 100 1 100 1 100
— nuorisotyöntekijät, lkm 2 600 2 600 2 600
Valtakunnalliset nuorisokeskukset      
— avustetut, lkm 10 10 10
— nuorisokurssipäivät 332 000 342 000 350 000
Iltapäiväkerhot      
— tuetut, lkm 1 650 1 650 -
Harrastustoimintaryhmät      
— tuetut, lkm     1 800
Nuorisotutkimus      
— tuetut, lkm 15 15 20
Ehkäisevä päihde- ja huumetyö      
— tuetut hankkeet, lkm 92 82 90
Aluekehittäminen      
— tuetut hankkeet, lkm 62 63 60
Avartti      
— ryhmät, lkm 70 80 90
— nuoria ryhmissä 900 1 000 1 200
Nuori Kulttuuri      
— Nuorten ulkomaisiin esiintymismatkoihin osallistuneet nuoret 1 385 1 152 1 200
— Nuori Kulttuuri -tapahtumaan osallistuneet nuoret 2 550 2 000 2 000

50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat nuorisotyön edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 46 267 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain ja nuorisolain (72/2006) perusteella kuntien nuorisotoimen valtionosuuksiin

2) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin valtionavustuksiin valtakunnallisille nuorisojärjestöille, nuorisotyön valtakunnallisille palvelujärjestöille ja nuorisotyötä tekeville järjestöille

3) nuorisolakiin (72/2006) perustuviin avustuksiin valtakunnallisten nuorisokeskusten toimintaan ja rakentamiseen sekä nuorisotilojen rakentamis-, peruskorjaus- ja varustamisavustuksiin

4) nuorisotutkimuksen avustamiseen ja apurahojen maksamiseen, nuorisotyöhön ja -politiikkaan liittyvien selvitysten laatimiseen ja nuorten tieto- ja neuvontapalvelujen, nuorten kuulemis- ja osallistumisjärjestelmien sekä nuorten verkkomedioiden ja niiden kehittämistoiminnan menoihin

5) yhteisöjen ja valtionhallinnon kansainvälisen nuorisoalan yhteistyön ja nuorison kansainvälisten toimintaohjelmien tukemiseen

6) lasten ja nuorten paikallisen harrastustoiminnan, Avartti-toimintaohjelman, liikunnallisen, kulttuurisen ja monikulttuurisen nuorisotyön ja -toiminnan tukemiseen

7) nuorten työpajatoiminnan valtakunnalliseen tukeen, ehkäisevään päihde- ja huumetyöhön, sosiaaliseen nuorisotyöhön sekä muuhun nuorten sosiaaliseen vahvistamiseen

8) valtion nuorisoasiain neuvottelukunnan ja sen jaostojen, valtakunnallisten nuorisojärjestöjen ja nuorisotyön palvelujärjestöjen arviointi- ja avustustoimikunnan, lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelman toimeenpanoon sekä alueellisen nuorisotoimen menoihin ja nuorisotyön alueelliseen kehittämiseen

9) nuorisotyön valtakunnallisten palvelurakenteiden tukemiseen

10) toimialan aluehallinnon tai valtion virastojen määräaikaisten hankkeiden toteuttamiseen ja

11) enintään kolmea henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Kuntien nuorisotoimen valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta on 14,50 euroa alle 29-vuotiasta asukasta kohden.

Kohdassa 11 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Nuorten aktiivinen kansalaisuus  
— Valtakunnalliset nuorisoalan järjestöt 15 300 000
— Valtakunnalliset nuorisokeskukset 5 350 000
— Nuorisotilojen rakentaminen 2 000 000
— Nuorisotyön kokeilu, tietohuolto, nuorisokulttuuri 2 250 000
— Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut, verkkomediat 2 000 000
— Lasten parlamenttitoiminta1) 500 000
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen  
— Nuorten työpajat, ehkäisevä päihde- ja huumetyö 1 400 000
— Lasten ja nuorten paikallinen harrastustoiminta2) 1 600 000
— Sosiaalinen nuorisotyö3) 1 000 000
Nuorten elinolot ja toimialan yleinen kehittäminen  
— Valtionosuus kuntien nuorisotoimeen 7 815 000
— Lasten ja nuorten kehittämisohjelman toimeenpano4) 3 000 000
— Kansainvälinen yhteistyö 1 070 000
— Nuorisotutkimus 1 100 000
— Alueellinen nuorisotoimi5) 500 000
— Valtion nuorisoasiain neuvottelukunta ja arviointi- ja avustustoimikunta 400 000
— Opetusministeriön käytettäväksi 982 000
Yhteensä 46 267 000

1) Lasten parlamenttitoiminta on tarkoitus järjestää valtakunnallisesti uudelleen.

2) Koululaisten kerhotoimintarahoitus on nuorisotyömäärärahoissa tarkoitus korvata lasten ja nuorten paikallisen harrastustoiminnan tuella, koska kerhotoimintaa tuetaan painotetusti koulupuolen määrärahoista.

3) Sosiaalisella nuorisotyöllä tarkoitetaan etsivään työparitoimintaan ja valtakunnallisten nuorisokeskusten toimintaan niveltyvää nuorten elämänhallinnan nonstop-toimintaa.

4) Määrärahaan sisältyy aiempi lääninhallitusten käyttöön asetettu alueellinen kehittämismääräraha.

5) Määrärahassa on varauduttu nykyisen viiden läänin sijasta tukemaan kuutta toiminta-aluetta ja erikseen peruspalvelujen arviointia.

Päätösosan kohdan 9 nuorisotyön ohjausjärjestelmän tehokkuutta lisätään organisoimalla toimialan tulosohjaus nuorisotyön eri alueet kattavien valtakunnallisten palvelu- ja kehittämiskeskusten kautta.


2010 talousarvio 46 267 000
2009 I lisätalousarvio 3 000 000
2009 talousarvio 41 789 000
2008 tilinpäätös 37 422 081

51. Nuorten työpajatoiminta, ehkäisevä huumetyö sekä tunnustuspalkinnot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 15 023 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) nuorten työpajatoiminnan tukemiseen, vakinaistamiseen ja palvelun laajentamiseen koko maan kattavaksi

2) työpajatoimintaan liittyvään etsivään työparitoimintaan

3) ehkäisevän päihde- ja huumetyön tukemiseen sekä

4) tunnustuspalkintojen myöntämiseen vuonna 2010.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Työpajatoiminnan tukeminen 9 250 000
Etsivä työparitoiminta 4 650 000
Ehkäisevä päihde- ja huumetyö 623 000
Tunnustuspalkinnot 500 000
Yhteensä 15 023 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Etsivä työparitoiminta 2 000
Nuorten työpajatoiminnan tehostaminen 2 000
Tasokorotus 150
Tunnustuspalkinnot (kertaluonteinen) 500
Verkkonuorisotyö (siirretty veikkausvoittovaroista rahoitettavaksi momentilta 29.91.50) -500
Yhteensä 4 150

Momentin nimike on muutettu.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 500 000 euroa talousarvioesityksen 13 023 000 euroon nähden on kertaluonteinen ja aiheutuu tunnustuspalkintojen myöntämisestä sellaisille alle 29-vuotiaille nuorille, jotka ovat luovalla ja menestyksellisellä tavalla työllistäneet itsensä ja/tai muita henkilöitä. Tarkoituksena on kannustaa nuoria yrittäjyyteen myös vaikeassa taloudellisessa suhdannetilanteessa.

Talousarvioesitykseen nähden momentin nimike on muutettu.

Valtiovarainvaliokunta:

Nuorten työpajatoiminnasta on säädetty nuorisolain 7 §:ssä. Kunta päättää, tarvitseeko se toimintaa; velvoitetta ei ole. Vuonna 2008 nuorten työpajatoimintaan osallistui kaikkiaan lähes 14 700 pajalaista, joista nuorisolain mukaista kohderyhmää oli 8 700. Suurin osa tästä nuorten määrästä on iältään 17—24-vuotiaita. Alle 29-vuotiaiden pajalaisten määrä on kasvanut vuosittain viimeisen viiden vuoden aikana. Nuorten pajalaisten määrän kasvu noudattaa myönnetyn valtionavun kasvua. Nuorten työpajatoiminnan seuranta osoittaa, että kun voidaan palkata lisää pajavalmentajia, niin samalla palvelun tarjonta nuorille lisääntyy. Vakinaisiksi työpajoiksi määriteltäviä on tällä hetkellä 87,3 prosenttia pajoista.

Lääninhallitusten valtakunnallisen kyselyn mukaan nuorten työpajatoiminta kattaa koko maasta yli 73 prosenttia. Läänikohtaiset erot vaihtelevat 58—86 prosentin välillä. Lapin läänissä toiminta kattaa suurimman osan kunnista.

Valiokunta viittaa myös sivistysvaliokunnan lausunnossa työpajatoiminnasta todettuun.

Momentille lisätään 1 500 000 euroa nuorten työpajatoiminnan tukemiseen.


2010 talousarvio 15 023 000
2009 talousarvio 10 873 000
2008 tilinpäätös 9 623 000