Talousarvioesitys 2010
20. Ammatillinen koulutus
Selvitysosa:
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Ammatillisen koulutuksen päämääränä on vahvistaa työelämän ja yhteiskunnan hyvinvointia ja kilpailukykyä kansainvälistyvässä toimintaympäristössä parantamalla väestön ammatillista osaamista sekä tukemalla työelämälähtöistä innovaatiotoimintaa. Keskeisiä tavoitteita ovat koulutuksen laadun, työelämävastaavuuden ja vaikuttavuuden parantaminen sekä ammatillisen osaamisen ja ammattitaidon arvostuksen lisääminen. Osaavan työvoiman saatavuuden varmistaminen edellyttää nuorten koulutukseen pääsyn ja joustavien koulutusväylien turvaamista ja aikuisväestön koulutusmahdollisuuksien lisäämistä.
Tavoitteeksi on asetettu, että perusopetuksen vuonna 2010 päättävistä 42 % sijoittuu samana vuonna ammatilliseen perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja 3 % ammatillisen koulutuksen yhteydessä järjestettäviin valmistaviin koulutuksiin1).
Pääluokan selvitysosassa on asetettu tavoitteeksi, että ammatillisen perustutkinnon suorittaneiden työllistymis- ja jatko-opintoihin sijoittumisaste on 77,5 % vuonna 2010.
Ammattiopistostrategialla pyritään riittävän vahvan rakenteellisen, toiminnallisen ja taloudellisen perustan muodostamiseen työelämän ja yksilöiden tarpeisiin vastaavan ammatillisen koulutuksen järjestämiselle alueilla ja eri alojen koulutuksessa sekä koulutuksen vaikuttavuuden ja tehokkuuden lisäämiseen. Strategian keskeisinä tavoitteina ovat koulutuksen työelämävastaavuuden ja asiakaslähtöisyyden parantaminen sekä työelämän osaamistarpeisiin vastaavan koulutuksen saavutettavuus maan eri osissa.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon palvelukykyä vahvistetaan muodostamalla koulutuksen järjestäjistä etupäässä alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja, joiden toiminta kattaa kaikki ammatillisen koulutuksen palvelut, kehittämistoiminnot ja opetusyksiköt. Pitkälle erikoistuneiden koulutuksen järjestäjien toiminta turvataan. Toimeenpanossa sovitetaan yhteen ammatillisen koulutuksen ja aikuiskoulutuksen kehittämispolitiikan tavoitteet. Ammattiopistojen muodostumista edistetään opetusministeriön ja koulutuksen järjestäjien välisellä vuorovaikutteisella hankkeella.
Ammatillisia tutkintoja kehitetään osaamiseen ja työelämän toimintakokonaisuuksiin perustuvina siten, että tutkintojen joustavuutta lisätään monipuolistamalla mahdollisuuksia valita ammatillisiin perustutkintoihin osia muista ammatillista tutkinnoista ja mahdollistamalla tutkintojen suorittaminen tarvittaessa myös kohdennetumpaa ammattipätevyyttä tuottava osa kerrallaan. Ammatillisten perustutkintojen työelämävastaavuutta vahvistetaan kehittämällä niitä siten, että ne tuottavat työelämän edellyttämän alakohtaisen ammattipätevyyden sekä laaja-alaisia ammatillisia valmiuksia ja jatko-opiskeluvalmiuksia.
Ammatillisen koulutuksen vaikuttavuuden parantamiseen tähdätään myös tuloksellisuusrahoituksella palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä mm. tutkinnon suorittaneiden työllistymisestä ja korkea-asteen jatko-opintoihin sijoittumisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää. Lisäksi valmistellaan ammatillisen koulutuksen laadunhallintastrategia.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Ammatillisen koulutusjärjestelmän tehokkuuden ja tuottavuuden parantaminen on välttämätöntä. Koulutuksen tuottamaan osaamiseen kohdistuvat vaatimukset kasvavat samanaikaisesti kun uusien opiskelijoiden yksilölliset erot ovat yhä suurempia. Tämä lisää joustavien, opiskelijan tarpeista lähtevien opintopolkujen ja monimuotoisten tukitoimenpiteiden tarvetta.
Tavoitteeksi on asetettu, että tutkintoon johtavan ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttämisaste laskee 8 prosenttiin vuonna 2010, kun se on ollut noin 10 % vuosina 2005—2007.
Ammatillisen perustutkinnon läpäisyastetta pyritään nostamaan 62 %:iin vuonna 2010, kun se on ollut noin 60 % vuosina 2004—20062).
Koulutukseen hakeutumista ja valintaa tehostetaan laajentamalla ammatillisen ja lukiokoulutuksen sähköinen haku- ja koulutustietojärjestelmä asteittain myös yhteishaun ulkopuoliseen toisen asteen koulutukseen. Toiminnan säätely- ja ohjausprosesseja tehostetaan ja selkeytetään kehittämällä sähköistä asiointia ja tietopohjaa.
Vakinaistetaan ammattistarttikokeilu (ammatilliseen koulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus). Kokeiluissa on kehitetty uusia toimintamalleja ammatilliseen koulutukseen hakeutumisen, pääsyn ja tutkinnon loppuun suorittamisen tukemiseksi.
Laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeissa kehitetään uusia työpaikkojen ja opiskelijoiden yksilöllisistä tarpeista lähteviä työpaikalla tapahtuvan oppimisen toimintamalleja. Lisäksi kehitetään kannusteita ja tukimuotoja työnantajien laajemmalle osallistumiselle työpaikalla tapahtuvan oppimisen järjestämiseen.
Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden parantamiseen pyritään palkitsemalla koulutuksen järjestäjiä keskeyttämisen vähenemisestä ja läpäisyn paranemisesta osana laskennallista rahoitusjärjestelmää.
Toiminnan laajuus
Ammatillisen peruskoulutuksen tarjonta mitoitetaan siten, että koko perusopetuksen päättävälle ikäluokalle voidaan tarjota mahdollisuus lukio- tai ammatillisiin opintoihin. Tämän lisäksi otetaan huomioon lukiosta ammatilliseen koulutukseen siirtyvät, ilman ammatillista koulutusta jääneet nuoret sekä työelämästä tai muutoin koulutusjärjestelmän ulkopuolelta tulevat erityisesti ilman ammatillista koulutusta olevat aikuiset.
Ammatilliseen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uusien opiskelijoiden ja tutkintojen määrät oppilaitosmuotoisessa koulutuksessa3).
Oppilaitosmuotoisen perustutkintoon johtavan/valmistavan koulutuksen uudet opiskelijat ja tutkinnot | |||||
---|---|---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2009 arvio |
2010 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | |||||
— uudet opiskelijat | 54 702 | 55 235 | 55 434 | 58 300 | 59 500 |
— tutkinnot | 34 038 | 33 981 | 35 399 | 37 000 | 37 700 |
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | |||||
— uudet opiskelijat | 47 526 | 48 118 | 47 611 | 50 000 | 51 000 |
— tutkinnot | 30 393 | 30 225 | 31 180 | 32 500 | 33 000 |
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | |||||
— uudet opiskelijat | 7 176 | 7 117 | 7 823 | 8 300 | 8 500 |
— tutkinnot | 3 645 | 3 756 | 4 219 | 4 500 | 4 700 |
Oppilaitosmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1) | |||||
2005 toteutuma |
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2010 arvio |
|
Peruskoulutus yhteensä | 133 331 | 135 405 | 137 122 | 138 843 | 144 400 |
— josta erityisopetus | 15 209 | 16 201 | 17 030 | 18 103 | 19 000 |
1. Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | 120 268 | 122 311 | 123 832 | 124 824 | 129 500 |
1.1. Perustutkintoon johtava koulutus | 116 569 | 118 141 | 119 015 | 119 548 | 123 000 |
1.2. Peruskoulutukseen valmistavat koulutukset yhteensä2) | 3 699 | 4 170 | 4 817 | 5 276 | 6 500 |
— josta ammattistarttikokeilu (alkoi 1.8.2006) | - | 250 | 702 | 969 | 1 500 |
2. Näyttötutkintona suoritettavaan perustutkintoon valmistava koulutus | 13 063 | 13 094 | 13 290 | 14 019 | 14 900 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä (keskimääräinen vuosiopiskelijamäärä on kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettinen keskiarvo). Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30.
2) Sisältää vammaisten valmentavan ja kuntouttavan opetuksen ja ohjauksen, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistavan koulutuksen, talouskouluopetuksen sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen (ammattistartin).
Oppilaitosmuotoisen peruskoulutuksen järjestäjien lukumäärät vuoden alussa ja keskimääräiset vuosiopiskelijamäärät1) | |||||
2005 toteutuma |
2006 toteutuma |
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2010 arvio |
|
Kaikki järjestäjät yhteensä | 177 | 175 | 169 | 167 | 146 |
— opiskelijamäärä | 133 331 | 135 405 | 137 122 | 138 843 | 144 400 |
Kuntajärjestäjät | 28 | 26 | 23 | 22 | 15 |
— opiskelijamäärä | 28 614 | 27 111 | 26 739 | 26 566 | 22 600 |
Kuntayhtymäjärjestäjät | 56 | 57 | 55 | 54 | 41 |
— opiskelijamäärä | 86 179 | 89 412 | 91 887 | 93 529 | 93 990 |
Yksityiset järjestäjät2) | 92 | 91 | 90 | 90 | 89 |
— opiskelijamäärä | 17 526 | 17 879 | 17 495 | 17 742 | 27 670 |
Valtio koulutuksen järjestäjänä | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
— opiskelijamäärä | 1 012 | 1 003 | 1 001 | 1 007 | 140 |
1) Lähde: valtionosuusjärjestelmä. Oppisopimuskoulutuksen tavoitteenasettelu esitetään luvussa 29.30. Järjestämislupasäätelyssä ja tilastoinnissa käytetään vuosiopiskelijamääränä kevään ja syksyn tilastointipäivien aritmeettista keskiarvoa. Rahoituksessa ja talousarvion momenttikohtaisessa laskennassa käytetään painotettua (7/5) keskiarvoa.
2) Sisältää Ilmailulaitos Finavian järjestämän koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen kokonaisuuden jäsentyminen eri osa-alueisiin ilmenee seuraavasta taulukosta. Ammatillista koulutusta rahoitetaan tämän luvun lisäksi myös luvun 29.30 momenteilta, jonka vuoksi taulukossa mainitaan asianomaisessa yhteydessä se talousarvion luku, johon osa-alueen määräraha sisältyy.
Ammatillinen koulutus | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Peruskoulutus | Lisäkoulutus | ||||||
Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | Oppilaitosmuotoinen koulutus |
Oppisopimuskoulutus | ||||
Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus1) | Näyttötutkintoon valmistava koulutus | Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus | Näyttötutkintoon valmistava koulutus | Tutkintotavoitteinen koulutus | Tutkintoon johtamaton koulutus | Tutkintotavoitteinen koulutus | Tutkintoon johtamaton koulutus |
29.20 | 29.20 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 | 29.30 |
1) Opetussuunnitelmaperusteinen koulutus jakaantuu perustutkintoon johtavaan koulutukseen ja valmistaviin koulutuksiin. Valmistavia koulutuksia ovat vammaisten valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus, maahanmuuttajien ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, talouskouluopetus sekä ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus (ammattistartti).
Valtiovarainvaliokunta:Vuosina 2008—2009 tehdyin päätöksin ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärän li-säys on yhteensä noin 8 400 opiskelijaa. Lisäykset parantavat peruskoulunsa päättävien nuorten mahdollisuuksia edetä jatko-opintoihin ja saada opiskelupaikka. Yhteiskunnan kannalta puolestaan on välttämätöntä myös varmistaa ammattitaitoisen työvoiman saatavuus tulevina vuosina.
Nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi riittävä koulutuspaikkojen määrä ja oikea sijoittuminen on tärkeää. Ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuden onnistunut lisääntyminen ja koulutuksen keskeyttämisen väheneminen estävät osaltaan nuorten syrjäytymistä. Tehokkaimmiksi keinoiksi vähentää ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä ovat osoittautuneet koulutuksen työelämälähtöisyyden ja käytännönläheisyyden lisääminen mm. työssäoppimisen avulla sekä riittävä opintojen ohjauksen tehostaminen. Myös ns. ammattistartti on osoittautunut hyväksi keinoksi syrjäytymisen ehkäisyssä. Valiokunta pitää tärkeänä, että ammattikoulutuspaikkojen riittävästä määrästä edelleenkin huolehditaan.
01. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 8 300 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös Saamelaisalueen koulutuskeskuksen ja Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen kansainvälistämiseen, oppimisympäristöjen kehittämiseen ja tietoverkkojen rakentamiseen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöön opetuksessa ja opiskelussa, maahanmuuttajien tukiopetukseen, ammatilliseen lisäkoulutukseen sekä työnantajille maksettaviin koulutuskorvauksiin.
Selvitysosa:Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus tuottaa merenkulkuelinkeinon ja vesillä liikkuvien kansalaisten turvallisuustasoa parantavaa ja ylläpitävää sekä ympäristöonnettomuuksia ehkäisevää turvallisuuskoulutusta. Tavoitteena on, että vuonna 2010 Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus kouluttaa 4 000 henkilöä. Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskuksen Upinniemen palokoulutuskeskus antaa palokoulutusta, joka on edellytyksenä merenkulkijoilta vaadittavien pätevyyksien saamiseksi ja ylläpitämiseksi. Vuosittain koulutukseen otetaan yli 1 300 henkilöä.
Saamelaisalueen koulutuskeskuksen tehtävänä on antaa koulutusta lähinnä saamelaisalueen tarpeita varten, säilyttää ja kehittää saamelaiskulttuuria sekä poro- ja muita luontaiselinkeinoja sekä edistää saamenkielen oppimateriaalin tuottamista. Koulutuskeskuksen erityistehtävänä on palvella Euroopan unionin ainutta alkuperäiskansaa. Saamelaisalueen koulutuskeskuksesta annettu laki uudistetaan vuoden 2010 alusta lukien (laki 545/1993 kumotaan). Muutoksella ei ole vaikutuksia koulutuskeskuksen rahoitukseen. Vuonna 2010 koulutuskeskuksen ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärä on noin 140 ja ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosimäärä noin 30.
Henkilötyövuodet | ||||
---|---|---|---|---|
2007 toteutuma |
2008 toteutuma |
2009 arvio |
2010 tavoite |
|
Ammatilliset erityisoppilaitokset | 491,6 | 468,0 | - | - |
Saamelaisalueen koulutuskeskus | 72,7 | 58,9 | 73 | 72 |
Merenkulun turvallisuuskoulutuskeskus | 26,4 | 26,1 | 27 | 27 |
Yhteensä | 590,7 | 553,0 | 100 | 99 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 toteutuma |
2009 budjetoitu |
2010 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 39 061 | 9 925 | 9 800 |
Bruttotulot | 3 241 | 1 500 | 1 500 |
Nettomenot | 35 820 | 8 425 | 8 300 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 525 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 860 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteisen vähennyksen poistumisen johdosta lisäystä 13 000 euroa), valtion palkkausjärjestelmä (missä siirtymäkausien päättämisestä johtuvaa kertaluonteista vähennystä 24 000 euroa) sekä työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 19 000 euroa) | -7 |
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 | 63 |
Tuottavuustoimet (-0,6 htv) | -26 |
Muu muutos yhteensä | -155 |
Yhteensä | -125 |
2010 talousarvio | 8 300 000 |
2009 talousarvio | 8 425 000 |
2008 tilinpäätös | 35 156 000 |
20. Työpaikalla tapahtuva oppiminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 026 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää työssäoppimisen ja muun työpaikalla tapahtuvan oppimisen rahoittamisesta ja koulutuksen kehittämisestä aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.
2010 talousarvio | 3 026 000 |
2009 talousarvio | 3 026 000 |
2008 tilinpäätös | 3 026 000 |
21. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 364 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) ammatillisen koulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien suunnittelu-, käynnistämis- ja toimintamenojen sekä avustusten maksamiseen
2) EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien tutkimus- ja koulutushankkeiden maksamiseen ja
3) enintään kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 70 000 euroa siirtona momentille 29.01.04 (arviointitoiminta).
2010 talousarvio | 1 364 000 |
2009 talousarvio | 1 434 000 |
2008 tilinpäätös | 1 434 000 |
30. Valtionosuus ja -avustus ammatillisen koulutuksen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 653 673 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten sekä muiden avustusten maksamiseen
2) enintään 6 072 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain ja opetusministeriön määräämin perustein avustusten maksamiseen sekä avustuksina ammatillisen koulutuksen yhteisiin tehtäviin ja laatupalkintoihin sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitoksen suomalaisten ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kustannusten kattamiseen
3) enintään 3 000 000 euroa avustuksina ammattistarttikokeiluihin ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeisiin
4) enintään 851 000 euroa avustuksina valtion erityisoppilaitosten siirrosta yksityisille koulutuksen järjestäjille aiheutuviin menoihin ja
5) enintään 961 000 euroa avustuksina oppimisympäristöjen kehittämiseen ja monipuolistamiseen.
Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Laskennalliset kustannukset (opiskelijat * yksikköhinta) | 1 529 336 000 |
— kunnallinen ammatillinen koulutus (116 590 * 9 816 €) | 1 221 799 000 |
— yksityinen ammatillinen koulutus (27 670 * 15 331 €, sis. alv.) | 307 537 000 |
Kuntien rahoitusosuus | -889 547 000 |
Arvonlisäverojen takaisin maksamisesta aiheutuvien kulujen kompensointi | 3 000 000 |
Rahoituslain mukaiset avustukset, yhteiset tehtävät, laatupalkinnot sekä Örebron kuulovammaisten oppilaitos (enintään) | 6 072 000 |
Ammattistarttikokeilut ja laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeet (enintään) | 3 000 000 |
Valtion erityisoppilaitosten siirto yksityisille koulutuksen järjestäjille (enintään) | 851 000 |
Oppimisympäristöjen kehittäminen ja monipuolistaminen (enintään) | 961 000 |
Yhteensä | 653 673 000 |
Valtionosuuden määräytymisperusteena käytetty ammatillisen peruskoulutuksen keskimääräinen yksikköhinta on 10 452,48 euroa opiskelijaa kohden.
Valtionosuuden mitoituksessa huomioon otettu kuntien rahoitusosuus sisältää kuntien osuutena valtion ammatillisissa oppilaitoksissa annettavan koulutuksen kustannuksiin 850 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kustannustason muutos (2,6 %) | 16 064 |
Ylläpitäjärakenteen muutoksesta johtuva yksikköhintojen kasvu | 3 938 |
Opiskelijamäärän muutos | 8 500 |
Kertaluonteisen vähennyksen poistuminen | 1 020 |
Uudelleenkohdentaminen | -1 000 |
Tasokorotus | 342 |
Yhteensä | 28 864 |
Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 1 248 000 euroa talousarvioesityksen 652 425 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.
2010 talousarvio | 653 673 000 |
2009 II lisätalousarvio | 2 000 000 |
2009 I lisätalousarvio | 3 000 000 |
2009 talousarvio | 624 809 000 |
2008 tilinpäätös | 561 200 046 |