Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         20. Ammatillinen koulutus
         30. Aikuiskoulutus
            (60.) Tiede
         70. Opintotuki
              50. Eräät avustukset
              70. Kaluston hankinta
         90. Liikuntatoimi
         91. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

80. (29.80, osa) Taide ja kulttuuriPDF-versio

Selvitysosa:Taide- ja kulttuuripolitiikan tavoitteena on

Parantaa luovan työn tekijöiden työllisyyttä ja toimeentuloa sekä edistää kulttuurin ja tiedon saatavuutta ja kulttuuriperinnön säilyttämistä sekä aktiivista käyttöä kulttuurisen perustan ja sivistyksen voiman vahvistamiseksi.

  • Annetaan eduskunnalle selonteko kulttuurin tulevaisuudesta.
  • Taiteilijaeläkkeiden ja niihin liittyvien perhe-eläkkeiden kehittämistarve arvioidaan osana taiteilijoiden sosiaaliturvan edistämistä. Kirjastoapurahajärjestelmää kehitetään.
  • Taidekokoelmien liikkuvuutta edistetään uuden lainsäädännön pohjalta. Valtion julkisten rakennusten taidehankintoja edistetään tavoitteena taiteilijoiden työllisyyden parantaminen, visuaalisen ympäristön esteettisen tason nostaminen ja korkeatasoisen taiteen tasa-arvoinen saatavuus koko maassa. Kansallisia taidelaitoksia ja valtakunnallisia taide- ja kulttuurijärjestöjä tuetaan.
  • Taiteen keskustoimikunnan asemaa taide- ja taiteilijapolitiikan toimeenpanijana vahvistetaan, taiteenalakohtaisia politiikkaohjelmia uudistetaan. Laaditaan kokonaisvaltainen arkkitehtuuria ja kulttuuriympäristöä koskeva ohjelma.
  • Audiovisuaalisen kulttuurin tuotekehitystä, tuotantoa ja jakelua edistetään tavoitteena mm. turvallinen mediaympäristö. Kehitetään lainmuutokseen perustuvaa jälkivalvontaa, jolloin koko elokuvatarkastamon toimintaperusteet selvitetään uudelleen mm. alan tekninen kehitys ja valtionhallinnon tuottavuusohjelman tavoitteet huomioon ottaen. Mediakasvatusta edistetään.
  • Tekijänoikeuslainsäädäntöä kehitetään ja tuetaan hyviä käytäntöjä tekijänoikeuspolitiikassa. Edistetään tekijänoikeusjärjestelmän sivistyksellisten tavoitteiden mukaisia ratkaisuja, joilla tuetaan opetusta ja tutkimusta sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden toimintaa. Vahvistetaan tekijänoikeustietämystä peruskouluissa.
  • Kansalliset kirjastopoliittiset tavoitteet päivitetään ja jatketaan kirjastolainsäädännön uudistamista. Museoviraston ja Suomenlinnan hoitokunnan toimintaa ja hallintoa kehitetään ja uudistetaan. Arvioidaan Valtion taidemuseon toimintaa. Kehitetään kulttuuriympäristön tilaa koskevia seurantajärjestelmiä yhteistyössä ympäristöhallinnon kanssa.
  • Parannetaan kulttuuriperintö- ja kirjastoaineistojen saatavuutta ja säilyttämistä osana kansallista digitaalista kirjastoa.

Vahvistaa luovaa taloutta, kulttuuripalveluiden saatavuutta ja kulttuuristen sisältöjen tuotantoa alueellisesti ja paikallisesti.

  • Kuntien kulttuuripalveluiden tarjontaa ja saatavuutta parannetaan. Lakisääteisen valtionosuusjärjestelmän ulkopuolelle jäävien ns. vapaiden ryhmien toimintaedellytyksiä parannetaan.
  • Toimeenpannaan kulttuurin matkailullisen tuotteistamisen toimintaohjelmaa, taiteen ja kulttuurin suurtapahtumia koskevaa toimenpideohjelmaa ja tuetaan valtakunnallisia kulttuuritapahtumia kulttuurialan palvelutarjonnan työllisyyden varmistamiseksi.
  • Kulttuuritilojen peruskorjaamista tuetaan. Toimeenpannaan luovan talouden ja kulttuuriyrittäjyyden toimintaohjelmaa alan yrittäjien työllisyyden vahvistamiseksi ja yritysten kilpailukyvyn lisäämiseksi. Taiteen ja kulttuurin paikallis- ja aluehallintoa sekä taiteen alojen aluekeskustoimintoja vahvistetaan kehittämistoimilla. Saatetaan loppuun käynnissä oleva teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuusuudistus.
  • Toimeenpannaan rakennerahastokauden 2007—2013 ESR:n valtakunnallisia kehittämisohjelmia. Edistetään elokuvien esitys- ja jakelutoiminnan modernisointia alueellisesti kattavan elokuvateatteriverkoston vahvistamiseksi. Tuetaan audiovisuaalisen alan ammattilaisten ja yrittäjien alueellista toimintaa ja alan osaamista ja alan tarpeisiin soveltuvia täsmäkoulutushankkeita.
  • Vahvistetaan yleisten kirjastojen kirjasto- ja tietopalveluja kansalaisten oppimisen, tietohuollon ja kulttuurin lähipalveluina. Tuetaan kirjastojen verkkopalvelujen kehittämistä ja sisältötuotantoa.
  • Parannetaan alueellisen museotyön toimintaedellytyksiä. Tuetaan kulttuuriperintöaineistojen digitaalisten tuotteiden tuotantoa sekä kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön hyödyntämistä alueellisena vetovoimatekijänä.

Lisätä taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta ja tukea kulttuuripalvelujen hyödyntämistä sekä kansalaisten osallistumismahdollisuuksia osallisuuden ja yhteisöllisyyden parantamiseksi.

  • Taiteen ja kulttuurin saavutettavuusohjelman tavoitteiden toteutumista edistetään ja alueellista saavutettavuusneuvontaa kehitetään. Maahanmuuttajapolitiikalla edistetään maahanmuuttajien osallisuutta kulttuurin toimijoina sekä heidän kotoutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan. Hyödyntämällä monikulttuurisuuden tarjoamia voimavaroja vahvistetaan suomalaista kulttuuria.
  • Kulttuurin hyvinvointivaikutusten toimintaohjelmaa toimeenpannaan mm. osallisuuden, yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi.
  • Lastenkulttuuripoliittista ohjelmaa toimeenpannaan tukemalla mm. Taikalamppuverkoston toimintaa lasten ja nuorten kulttuuripalveluiden ja taidekasvatusmahdollisuuksien alueellisen saatavuuden parantamiseksi. Tuetaan monipuolisen audiovisuaalisen kulttuurin esittämistä, medialukutaitoa, media- ja elokuvakasvatusta sekä lasten ja nuorten elokuvatarjontaa.
  • Kehitetään yleisiä kirjastoja kaikille avoimina elämys- ja tapahtumapaikkoina. Tuetaan kirjastojen osaamistason jatkuvaa kehittämistä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Tuetaan kirjastojen mediakasvatustyön kehittämistä.
  • Edistetään kulttuuriperintökasvatusta sekä kehitetään kulttuuriperintökohteiden saavutettavuutta.

Edistää kulttuuristen sisältöjen tuotantoa ja levitystä, luovaa taloutta sekä kulttuurivientiä ja -vaihtoa, kehittää toimivaa tekijänoikeusjärjestelmää ja parantaa kulttuuriyrittäjyyden toimintaedellytyksiä kilpailukyvyn vahvistamiseksi.

  • Toimeenpannaan kulttuuriviennin kehittämisohjelmaa. Suomen vaikuttavuutta pohjoismaisessa kulttuuriyhteistyössä vahvistetaan. Taiteilijoiden sekä kulttuurialan ja kansalaisyhteiskunnan toimijoiden liikkuvuutta ja kansainvälistä verkottumista parannetaan.
  • Opetusministeriön taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelmaa toimeenpannaan maidenvälisen ja monenkeskisen kulttuuriyhteistyön edellytysten parantamiseksi. Luovan talouden edistämiseksi Pohjoisen ulottuvuuden alueella toimitaan aktiivisesti kansallisella ja monenkeskisellä tasolla.
  • Parannetaan audiovisuaalisen alan rahoitusjärjestelmän toimivuutta mukaan lukien peli- ja tv-tuotannot sekä näitä koskeva tuotekehitysrahoitus.
  • Edistetään kulttuuristen sisältöjen tuotantoa ja parannetaan näiden saatavuutta tietoyhteiskunnan kehittämistoimenpiteissä.
  • Kehitetään tekijänoikeusjärjestelmän toimivuutta, selkiytetään tekijänoikeuslakia ja toimeenpannaan teollis- ja tekijänoikeuksien strategiaa (IPR-strategia) sekä edistetään laillista online-tarjontaa ja vähennetään laitonta verkkojakelua.
Taiteen ja kulttuurin rahoitus budjetti- ja veikkausvoittovarojen kesken
  Veikkausvoittovaroista Budjettivaroista Yhteensä
       
Taiteenalojen edistäminen 44 491 000 18 360 000 62 851 000
Kansalliset taidelaitokset 84 490 000 83 143 000 167 633 000
Kirjastotoimi 4 700 000 16 905 000 21 605 000
Museot ja kulttuuriperintö 26 578 000 51 640 000 78 218 000
Alueellinen taiteen edistäminen 18 073 000 106 000 18 179 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen1) 10 487 000 1 187 000 11 674 000
Taiteen ja kulttuurin kansainvälinen toiminta 7 143 000 7 913 000 15 056 000
Viestintäkulttuuri 1 960 000 8 277 000 10 237 000
Yhteensä 197 922 000 187 531 000 385 453 000

1) Sisältää veikkausvoittovaroissa opetusministeriön käytettäväksi -kohdan sekä molemmissa kohdin Turun EU-kulttuuripääkaupunkihankkeen rahoituksen.

01. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 200 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista aiheutuviin palkkausmenoihin

2) taiteen edistämiseksi myönnettävien apurahojen ja avustusten maksamiseen

3) taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus- ja tiedotustoimintaan ja

4) enintään 10 000 euroa maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Määrärahasta myönnettävät apurahat ja avustukset budjetoidaan maksuperusteisina.

Selvitysosa:Taiteen keskustoimikunnan toiminnan tavoitteena on nostaa ja lisätä suomalaisen taiteen laatua ja kansainvälistä tasoa sekä vahvistaa taiteen uudistumiskehitystä ja sen arvostusta yhteiskuntaa uudistavana monimuotoisena voimavarana ja merkitysten luojana. Keskustoimikunnan työ edistää hyvinvointia, kulttuuria ja sen moninaisuutta. Se vaikuttaa myös ympäristön laatuun ja sillä on merkittäviä suoria ja välillisiä taloudellisia vaikutuksia. Taiteen keskustoimikunta on asiantuntija- ja rahoittajaorganisaatio, joka tukee korkeatasoista taiteen tekemistä erityisesti jakamalla apurahoja ja valtionavustuksia. Rahoitus on määräaikaista ja perustuu taiteellisen laadun vertaisarviointiin ja laajaan taidepoliittiseen asiantuntemukseen. Käytettävissä olevilla resursseilla taiteen keskustoimikunta:

  • rahoittaa korkeatasoista ja innovatiivista taiteellista työskentelyä ja vahvistaa taiteen monimuotoista roolia yhteiskunnassa
  • panostaa taiteen tasa-arvoisen saatavuuden, saavutettavuuden, kulttuurisen monimuotoisuuden ja taiteen soveltavan käytön lisäämiseen
  • ottaa apurahapolitiikassaan huomioon hakijakunnan sukupuoli-, ikä-, kieli- ja asuinpaikkarakenteen ja erityisesti nuorten taiteilijoiden aseman apurahan hakijoina ja saajina
  • luo edellytyksiä taiteilijoiden liikkuvuudelle ja kansainvälistymiselle
  • vahvistaa monitaiteellisen ja -kulttuurisen toiminnan tukea
  • seuraa, arvioi ja kehittää oman toimintansa laatua ja tehokkuutta ja parantaa rakenteidensa toimivuutta ja selkeyttä sekä kehittää asiakkaidensa sähköisiä palveluja tehtyjen kehittämisehdotusten mukaan
  • tulosohjaa alueellisia taidetoimikuntia ja
  • vahvistaa osaltaan taiteen asemaa ja merkitystä yhteiskunnassa ja tuottaa opetusministeriön käyttöön taidepolitiikan kannalta olennaista tutkimustietoa, arviointivälineitä ja tietopalveluita.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 33 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Valtionavustukset      
— hakemukset, kpl 9 216 9 315 9 200
— myönnöt, kpl 2 958 3 009 2 900
Lausunnot valtionavustushakemuksista OPM:lle 792 807 800
Taideteostoimikunnan kokoelmat, kpl 12 611 12 726 12 875
Julkaisut 15 10 10
Alueelliset taidetoimikunnat      
Valtionavustukset      
— hakemukset, kpl 4 500 4 319 4 500
— myönnöt, kpl 1 148 1 124 1 100
Hankkeet     195
Lausunnot ja aloitteet     146
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 32,6 66 66

Valtion taidetoimikuntien1)apurahan hakijat ja saajat sukupuolen, alueen, kielen ja iän mukaan vuonna 2008
  Hakijoita Tuen saajia
     
Myönnöt, lkm2) 5 178 2 172
     
  % hakijoista % tuen saajista
     
Naiset 52,7 50,2
Pääkaupunkiseutu 52,2 54,7
Ruotsinkieliset 6,8 6,4
Äidinkieli "muu" 3,7 3,1
Alle 35-v. 25,7 21,0

1) Taiteen keskustoimikunta, valtion taidetoimikunnat ja apurahalautakunnat ja -jaostot.

2) Sis. yksityishenkilöt ja työryhmien yhteyshenkilöt, ei yhteisöjä. Päällekkäisyydet poistettu.

Alueellisten taidetoimikuntien apurahan hakijat ja saajat sukupuolen, alueen ja iän mukaan vuonna 2008
  Hakijoita Tuen saajia
     
Myönnöt, lkm1) 2 277 520
     
  % hakijoista % tuen saajista
     
Naiset 57,8 55,2
Alueen keskuskaupunki2) 55,6 59,8
Alle 35-v. 29,2 28,8

1) Sis. yksityishenkilöt ja työryhmien yhteyshenkilöt, ei yhteisöjä. Päällekkäisyydet poistettu.

2) Keskuskaupungit = Mikkeli, Hämeenlinna, Kouvola, Jyväskylä, Rovaniemi, Oulu, Tampere, Joensuu, Vaasa, Kuopio, Pori, Helsinki, Turku.

Tukimuoto Hakemuksia Hakijoita Myöntöjä Tuen
saajia
Tuen saajat
% hakijoista
           
Valtion taidetoimikuntien hakemusten, hakijoiden, myöntöjen sekä tuen saajien määrä vuonna 2008 9 315 5 969 3 009 2 616 44 %
Alueellisten taidetoimikuntien hakemusten, hakijoiden, myöntöjen sekä tuen saajien määrä vuonna 2008 4 319 3 824 1 124 1 100 29 %

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 5 479 5 440 5 220
Bruttotulot 88 20 20
Nettomenot 5 392 5 420 5 200
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 468    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 271    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 21 000 euroa) -51
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 43
Siirto momentilta 29.01.01 (1 htv) 38
Tasokorotuksen poisto -250
Yhteensä -220

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 38 000 euroa talousarvioesityksen 5 162 000 euroon nähden aiheutuu yhtä henkilötyövuotta vastaavan palkkausmenon siirrosta momentilta 29.01.01.


2010 talousarvio 5 200 000
2009 talousarvio 5 420 000
2008 tilinpäätös 5 194 000

02. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 948 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) siviilipalvelusmiehistä aiheutuvien menojen maksamiseen ja

2) enintään 3 163 000 euroa näyttelytoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen.

Selvitysosa:Valtion taidemuseo edistää kuvataiteen kulttuuriperintöä ja vahvistaa oman aikamme visuaalisen kulttuurin merkitystä.

Kulttuuriperinnön hoidon vaikuttavuustavoitteena on visuaalisen kulttuuriperinnön kartuttaminen tuleville sukupolville. Taidekokoelmien ja kartuttamisen tavoitteet ovat lähes yksinomaan laadullisia ottaen samalla huomioon sisällölliset painotukset.

Näyttely- ja ohjelmistotuotannon sekä muun yleisölle suunnatun toiminnan tavoitteena on pitää kulttuuriperintö elävänä vahvistamalla Valtion taidemuseon eri yksiköiden roolia monipuolisten ja korkealaatuisten kulttuuripalvelujen tarjoajana. Näyttely- ja ohjelmistotoiminnan tarjonta pyritään pitämään monipuolisena samalla kun kävijätutkimuksin seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja pyritään vastaamaan sen toiveisiin. Yleisölähtöisyyteen, jolla tarkoitetaan ajankohtaisuutta näyttelytarjonnassa, kiinnitetään erityistä huomiota. Tulosalueen, joka kokonaisuudessaan on maksullista toimintaa, taloudellisena tavoitteena on, että tulot kattavat kokonaiskustannuksista 12 % ja erilliskustannuksista 39 %.

Taidemuseoalan sekä tutkimus- ja muun yhteistyön kehittämisen tulosalueella Kehittäminen ja yhteiskuntasuhteet jatkaa koko taidemuseokenttää koskevia kehityshankkeita yhdessä maan muiden taidemuseoiden kanssa sekä tuottaa tutkimusta yleisölähtöisen museotyön tueksi.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 59 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Kulttuurialan luonteesta johtuen tulostavoitteet eivät ole jatkuvasti kasvavia. Suoritteiden määrien osalta otetaan huomioon niiden vaihtelevat laajuudet.

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
tavoite
       
Vaikuttavuus, tuotokset ja laadunhallinta      
Asiakastyytyväisyys (asiakaspalvelu), % 85 91 90
Kokoelma- ja erikoisnäyttelyt, kpl 17 29 15
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl 11 13 10
Konservoidut teokset 674 574 670
Toiminnallinen tehokkuus      
Näyttelytoiminnan kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 355 762 493 034 420 100
— maksavien kävijöiden osuus, % 52 56 61
Näyttelykäynnin keskitulo 2,9 4,0 3,9
Näyttelykäynnin keskihinta 3,4 3,6 2,8
Näyttelyjulkaisujen myydyt määrät/painokset, % 35 25 60
Hallinnollisten palvelujen osuuskokonaiskustannuksista, % 17 14 16
Maksullinen toiminta (kustannusvastaavuus)      
— tulot/kokonaiskustannukset, % 12 20 12
— tulot/erilliskustannukset, % 39 56 39
— hintatuki/erilliskustannukset, % 52 38 59
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 241 237 214

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 22 316 21 056 21 701
Bruttotulot 4 212 2 500 2 753
Nettomenot 18 104 18 556 18 948
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 135    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 032    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 41 000 euroa) 10
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 -30
Ostopalvelujen ja energian hinnankorotukset 2010 100
Vuokrien indeksitarkistus 2010 285
Vermon varaston laajennuksesta aiheutuvat väliaikaisvarastointikulut 123
Tuottavuustoimet (-4,4 htv) -96
Yhteensä 392


2010 talousarvio 18 948 000
2009 I lisätalousarvio
2009 talousarvio 18 556 000
2008 tilinpäätös 18 001 000

03. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 570 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös perusparannushankkeiden rahoittamiseen.

Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunta vastaa Unescon maailmanperintöluetteloon otetun ja kansallisesti merkittävän Suomenlinnan rakennuskulttuurimuistomerkin restauroinnista, ylläpidosta ja käyttämisestä sekä kulttuurimatkailun perusinformaation tuottamisesta ja jakamisesta.

Toiminnan tavoitteena on vahvistaa monumentin arvoja suojelevaa profiilia, edistää kansalaisten mahdollisuuksia päästä osalliseksi kulttuurisesti merkittävästä maailmanperintökohteesta ja ylläpitää autenttista linnoitusarkkitehtuuria, säilyttää asuinyhteisön elinvoimaisuus ja noudattaa kestävän matkailun periaatteita. Tavoitteena on tukea myös maailmanperintökohteen arvolle sopivien kulttuuritapahtumien järjestämistä hyvän julkisuuskuvan säilyttämiseksi.

Restaurointi- ja kunnossapitotöiden tavoitteen toteutumiseksi jatketaan linnoituslaitteiden ja kiinteistöjen ylläpito- ja perusparannustöitä sekä Helsingin avovankilan Suomenlinnan osaston perusparannus- ja laajennustöitä. Kunnostuksessa hyödynnetään saarella sijaitsevaa avovankilan työvoimaa. Maailmanperintökohteen matkailun edistämisessä korostetaan talvikausien matkailun kehittämistä ja suuren yleisön tietämyksen lisääntymistä, minkä toteutumista arvioidaan Suomenlinnan matkailija- ja palvelututkimuksissa. Yhteisön elinvoimaisuuden säilyttämiseksi tavoitteena on tukea monipuolista asukasrakennetta ja säilyttää alueella riittävät palvelut. Asuin- ja toimitilojen vuokrauksen tuoton tavoitteena on yhden prosentin kasvu.

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhtikuu) 155 000 173 000 170 000
Toiminnallinen tehokkuus      
Hoitokunnan kokous- ja juhlatilojen käyttöaste, % 27 31 32
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmuurimäärästä (52 800 m2), % 40 40 42
Vuokratuotot, kasvu % 5,1 6,4 7,4
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 93 93 93

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 6 752 6 578 6 970
Bruttotulot 4 359 3 900 4 400
Nettomenot 2 393 2 678 2 570
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 151    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 611    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 10 000 euroa) 26
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 -7
Uudelleenkohdentaminen -127
Yhteensä -108


2010 talousarvio 2 570 000
2009 II lisätalousarvio
2009 talousarvio 2 678 000
2008 tilinpäätös 2 852 000

04. Museoviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 19 527 000 euroa.

Momentille voidaan nettouttaa Museoviraston hallussa olevien maa-alueiden puunmyynnistä mahdollisesti saatavat tulot.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kansallismuseon toimintamenot 6 896 000
Museoviraston muut toimintamenot 12 631 000
Yhteensä 19 527 000

Museovirasto vastaa kulttuuriympäristön vaalimiseen liittyvistä viranomaistehtävistä kansallisella tasolla. Se johtaa ja kehittää maan yleistä museotointa, suojelee ja hoitaa kulttuuriperintöä ja kulttuuriympäristöä sekä tuottaa ja välittää alaa koskevaa tutkimustietoa. Museoalaa kehitetään valtakunnallisesti museoiden kanssa käytävin neuvotteluin, arvioinnin ja seurannan keinoin. Museovirasto osallistuu aktiivisesti alan kansainväliseen viranomais-, sidosryhmä- ja hankeyhteistyöhön.

Museoviraston toiminnassa korostetaan asiakaslähtöisyyttä sekä fyysistä, tiedollista ja kulttuurista saavutettavuutta. Kulttuuriperintökasvatuksella vahvistetaan kansalaisten osallisuutta kulttuuriperintöön.

Palvelukyvyn ja vaikuttavuuden parantamisessa keskeisenä kehittämishankkeena on kansallisen kulttuuriperinnön digitoinnin tehostaminen. Alkuvuonna 2011 käynnistyvä muutto uusiin toimitiloihin lisää arkisto-, kirjasto- ja kokoelmapalveluiden saatavuutta ja toiminnan tuottavuutta, mutta edellyttää toimenpiteitä aineistojen valmistelemiseksi siirtoa varten.

Kulttuuriympäristöä vaalitaan kiinteiden muinaisjäännösten, rakennetun ympäristön ja kulttuurimaiseman suojelun keinoin sekä panostamalla muinaisjäännösten hoitoon ja rakennusrestaurointiin. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistustyön valmistuminen valtioneuvoston vahvistettavaksi ja sitä koskevan valtakunnallisen tiedotusohjelman toteuttaminen ovat rakennusperinnön vaalimisen keskeiset tavoitteet.

Suomen kansallismuseon hoitamia museoita ja niiden näyttelyitä kehitetään lisäämällä niiden houkuttelevuutta ja informatiivisuutta sekä tarjontaa verkoissa. Erityistä huomiota kiinnitetään uuden, kokonaan digitaalisessa ympäristössä kasvaneen sukupolven, nykyisten lasten ja nuorten, tavoittamiseen. Vuorovaikutteisia näyttelymuotoja painotetaan. Samalla parannetaan museoiden henkistä ja fyysistä saavutettavuutta. Suomen kansallismuseon kokoelmien hoidon, käytön ja liikkuvuuden edellytykset turvataan.

Henkilöstön hyvinvointia ja organisaation osaamista edistetään henkilöstösuunnittelulla ja koulutuksella, palkkausjärjestelmää kehittämällä sekä työhyvinvointihankkeita toteuttamalla.

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Käynnit Museoviraston verkkosivuilla 1 814 021 3 050 241 3 196 000
Lausuntojen käsittelyaika, pv 30 37 35
Museoiden kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 313 204 331 867 360 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 46,9 59,2 60
— alle 18-vuotiaiden osuus kävijöistä, % 22,4 21,9 23
Linnojen kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 181 653 164 148 180 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 90,5 85 90
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, kpl 5 9 7
Esinetietojen digitointiaste, % 25 24 26
Toiminnallinen tehokkuus      
Museokäynnin keskihinta, euroa 4,00 4,55 4,0
Museokäynnin keskitulo, euroa 2,16 2,66 2,8
Linnassa käynnin keskihinta, euroa 1,36 1,37 1,4
Linnassa käynnin keskitulo, euroa 2,18 2,67 3,0
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet (htv) 433 426 402
— joista mom. 29.80.04 ja 75 345 342 337

Toiminnan tulot ja menot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 23 885 21 706 22 652
Bruttotulot 5 015 2 843 3 125
Nettomenot 18 870 18 863 19 527
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 637    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 301    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 70 000 euroa) -30
VaEL-maksun muutokset 2005— 2010 -46
Uusien toimitilojen vuokramenot 750
Muuttokustanukset 150
Ostopalvelujen ja energian hinnankorotukset 2010 76
Vuokrien indeksitarkistus 2010 80
Merimuseon Turun toimipiste 130
Tuottavuustoimet (-12 htv) -396
Uudelleenkohdentaminen -50
Yhteensä 664


2010 talousarvio 19 527 000
2009 talousarvio 18 863 000
2008 tilinpäätös 18 534 000

05. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 484 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 4 000 euroa.

Selvitysosa:Näkövammaisten kirjaston toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvo kirjallisuuden saannissa, koulunkäynnissä ja opiskelussa. Kirjasto toteuttaa tehtäväänsä tuottamalla ja tarjoamalla asiakaskuntansa käyttöön erityisaineistoa, kuten äänikirjoja, pistekirjoja ja elektronisia kirjoja sekä toimimalla ääni- ja pistekirjapalvelujen asiantuntijalaitoksena.

Oppikirjapalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa lähes kokonaan näkövammaisten koululaisten tarvitsemat oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat, yhteensä noin 700 uutta nimikettä. Oppikirjoja myydään maksuperustepäätöksen mukaisesti kaikkien vammaisryhmien - myös lukihäiriöisten - käyttöön noin 5 300 kappaletta ja lainataan maksutta noin 1 800 kappaletta.

Kirjastopalvelujen tulosalueella kirjasto tuottaa uusia kauno- ja tietokirjallisuuden nimikkeitä näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvassa muodossa määrän (1 400 nimikettä), joka vastaa noin 41 % Suomessa vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön paikallisena palveluna, postitse ja tietoverkon kautta noin 1 032 000 kertaa. Potentiaalisen asiakaskunnan määrä on noin 40 000 henkilöä.

Keskeisenä tavoitteena on palvelun vaikuttavuuden lisääminen uusia asiakkaita tavoittamalla ja palvelun käyttöä lisäämällä sekä uusien kirjatuotantomenetelmien, uusien tuotteiden ja verkkopalvelujen vakiinnuttaminen.

Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan yli 99 % momentin määrärahasta.

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— kirjatuotanto/kpl 1 969 2 198 2 100
— lainojen määrä 683 400 825 764 1 032 000
— lainoja yleisten kirjastojen kautta/kpl 35 000 25 000 20 000
— oppikirjatoimitukset/kpl 4 170 3 606 5 300
— asiakkaiden määrä 14 734 11 829 16 000
— DAISY-äänikirjoja 17 000 25 400 30 000
— asiakastyytyväisyys (arvosana 4—10) 8,1 8,4 8,5
Toiminnallinen tehokkuus      
— kirjalainan keskihinta/euroa 6,62 6,80 6,50
— oppikirjatoimituksen keskihinta/euroa 286 2,97 2,90
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 64,8 62 57,4

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 7 890 7 095 6 619
Bruttotulot 136 127 135
Nettomenot 7 754 6 968 6 484
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 322    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 725    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 10 000 euroa) -2
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 24
Muut tuottavuustoimet (hankerahoituksen pienennys) -24
Tuottavuustoimet (-3 htv) -132
Uudelleenkohdentaminen -350
Yhteensä -484

Valtiovarainvaliokunta:

Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Näkövammaisten kirjaston palveluiden käyttö on lähes kolminkertaistunut aikavälillä 2005—2009. Tämä johtuu muun muassa uusista käyttäjäryhmistä väestön ikääntyessä. Kirjasto on tässäkin kehityksessä saavuttanut hyvin sille asetetut tuottavuustavoitteet. Kirjaston ensi vuoden määrärahojen riittävyys on kuitenkin vaarassa. Valiokunta pitää välttämättömänä, että hallitus esittää tarvittaessa lisätalousarvioesityksessä lisämäärärahaa niin, että kirjasto voi ensi vuonna hoitaa sille kuuluvat tehtävät asianmukaisesti.


2010 talousarvio 6 484 000
2009 talousarvio 6 968 000
2008 tilinpäätös 7 157 000

06. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 692 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 140 000 euroa.

Selvitysosa:Kansallisen audiovisuaalisen arkiston (KAVA) tavoitteena on elokuvien, radio- ja televisio-ohjelmien ja näitä koskevan muun aineiston tallettaminen ja säilyttäminen, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen sekä tutkimus- ja tietopalvelutoiminnan harjoittaminen. Arkisto palvelee väestön kulttuurisia, tiedollisia ja tutkimuksellisia tarpeita sekä luovaa teollisuutta asiakas- ja tietopalveluillaan. KAVA turvaa audiovisuaalisen kulttuuriperinnön näkymisen esittämällä taiteellisesti, historiallisesti sekä muutoin merkittäviä elokuvia ja ohjelmia sekä harjoittamalla näyttely- ja julkaisutoimintaa.

Vuonna 2010 KAVA:n elokuva-arkistoinnin ja kokoelmien digitointi on käynnissä kattavan suunnitelman mukaisesti. KAVA osallistuu Kansallisen digitaalisen kirjaston suunnitteluun ja kehittämiseen sekä arkistoinnin digitaalista tekniikkaa käsittelevään kansainväliseen yhteistyöhön.

Hankitaan kokoelmiin lakisääteisen talletusvelvollisuuden alaisen filmi- ja videotuotannon esityskopiot ja oheismateriaalit vuodelta 2006 sekä originaalimateriaalit vuonna 2004 tarkastetuista elokuvista. Lisäksi vapaaehtoisina talletuksina otetaan vastaan noin 400 pitkää ulkomaista elokuvakopiota ja pyritään kartuttamaan video- ja dvd-kokoelmaa noin 4 000 uudella tallenteella. Museoesinekokoelmaa kartutetaan vapaaehtoisilla talletuksilla.

Kartutetaan museoesinekokoelmaa lahjoituksilla ja ostoilla. Aloitetaan museon ensimmäisen kattavan perusnäyttelyn pystyttäminen ja auditorion uudelleenrakentaminen remontoidussa kiinteistössä.

Tallennetaan digitaalisesti radio- ja television ohjelmavirtaa opetusministeriön hyväksymän suunnitelman mukaisesti yhteistyössä Tieteen tietotekniikan keskus CSC:n kanssa. Lisäksi otetaan vastaan kotimaisten radio- ja tv-ohjelmien alkuperäislaatuisia tallenteita lakisääteisinä talletuksina. Käyttöliittymät tutkijoille ja muille tarvitsijoille ovat toiminnassa KAVA:n ja Kansalliskirjaston tiloissa, vapaakappalekirjastoissa sekä Tampereen yliopiston tiedotusopin laitoksella.

Elokuvakulttuuria edistetään elokuvien laadukkaalla esitystoiminnalla elokuvateatteri Orionissa Helsingissä ja alueellisesti 9 yliopistopaikkakunnalla, tukemalla ja harjoittamalla elokuvatutkimusta ja julkaisemalla filmografista tietoa.

KAVA:n uusia toimitiloja tehdään tunnetuiksi ja yleisöpalvelua kehitetään (mm. kirjasto, koeteatteri, radio- ja tv-arkisto -palvelut).

Kulttuuripoliittista syistä hintatuella katetaan noin 27 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Kokoelmien hoito/arkistoidut elokuvat, lkm 148 109 151 247 156 000
— Elävän kuvan museo/museoesineet, lkm 12 300 12 650 13 300
— Kirjasto-, tieto-, laina- ja asiakaspalvelut, lkm 38 250 37 700 39 000
— Maksulliset palvelut/esitystoiminta, katsojamäärät 55 682 53 550 60 000
— Maksullinen arkistopalvelu/kuva- ja filmipalvelu 4 458 5 276 4 800
— Digitaalisesti talletettu ohjelmavirta teratavuin (rtva)   2 100
Toiminnallinen tehokkuus      
— Kokoelma- ja arkistyö yht., euroa/elok. lkm 15,21 13,94 18,50
— Elävän kuvan museo, euroa/esine 28,33 26,22 27,07
— Kirjasto, euroa/kirjastopalvelu 5,82 6,39 6,42
— Maksullinen palvelu: esitystoiminnan subventio/katsoja 133 396 187 263 154 200
— Radio- ja tv-arkisto yht. euroa/talletettu ohjelmavirta teratavut     20 000
Henkisten voimavarojen hallinta      
— Henkilötyövuodet 57 65 74

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 4 795 5 860 7 032
Bruttotulot 488 340 340
Nettomenot 4 307 5 520 6 692
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 344    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 777    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset, kertaluonteisen vähennyksen poistuminen (palkkaratkaisut) ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 11 000 euroa) -
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 22
Kertamenon poistuminen (muuttokustannukset) -100
Uudelleenkohdentaminen -50
Radio- ja televisioarkiston kehittäminen 700
Kansallisen audiovisuaalisen digitaalisen arkiston kehittäminen 600
Yhteensä 1 172


2010 talousarvio 6 692 000
2009 talousarvio 5 520 000
2008 tilinpäätös 4 740 000

07. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 616 000 euroa.

Selvitysosa:Valtion elokuvatarkastamon toiminnan tavoitteena on luoda lapsille turvallinen kuvaohjelmaympäristö. Tavoitteen saavuttamiseksi tarkastamo hoitaa lakiin perustuvaa lastensuojelullisiin syihin pohjautuvaa kuvaohjelmien ennakkotarkastusta ja rekisteröintiä, suorittaa ilmoituksiin perustuvaa ennaltaehkäisevää laillisuusvalvontaa sekä myöntää esityslupia. Tavoitteena on valistuksen ja tiedotuksen keinoin lisätä kansalaisten tietämystä kuvaohjelmien sääntelystä.

Kuvaohjelmien ennakkotarkastuksen tavoitteena on lasten kehityksen turvaaminen kuvaohjelmaympäristössä. Keinoja ovat alle 18-vuotiaille suunnattujen kuvaohjelmien tarkastaminen, sääntelyä koskeva valistus ja jälkivalvontatyö yhdessä poliisin kanssa. Vaikuttavuutta mitataan yleisölle ja kuvaohjelmien levittäjille suunnatuilla kyselyillä.

Ylläpidetään ja kehitetään verkkopohjaisia, kustannustehokkaita ja asiakasystävällisiä ilmoitus- ja rekisteröintijärjestelmiä.

Jatkossa kehitetään lainmuutokseen perustuvaa jälkivalvontaa, jolloin koko elokuvatarkastamon toimintaperusteet selvitetään uudelleen mm. alan tekninen kehitys ja tuottavuusohjelman tavoitteet huomioon ottaen.

Tuloksellisuuden tunnusluvut 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Tarkastetut pitkät kuvaohjelmat, kpl 966 1 229 900
Tarkastetut lyhyet kuvaohjelmat, kpl 641 1 782 600
Keskimääräinen tarkastajamäärä/kuvaohjelma 1,88 1,78 1,80
Myönnetyt esitysluvat, kpl 24 26 26
Lausunnot viranomaisille 8 20 10
Ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl 27 688 22 632 22 000
Toiminnan tehokkuus      
Tarkastuksen keskimääräinen hinta, euroa/h 192 191 195
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 14 14 16

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 1 013 1 175 1 046
Bruttotulot 368 350 430
Nettomenot 645 825 616
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 255    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 200    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistus ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 3 000 euroa) -2
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 7
Yhteensä 5


2010 talousarvio 616 000
2009 II lisätalousarvio 214 000
2009 talousarvio 611 000
2008 tilinpäätös 590 000

08. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 978 000 euroa.

Selvitysosa:Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti on valtakunnallinen kulttuurin ja taiteen kentässä toimiva kansainvälinen osaamis- ja palvelukeskus.

Instituutti tarjoaa tiedotus-, konsultointi- ja hankevalmistelupalveluita luovien alojen toimijoille, osallistuu kotimaisiin monikulttuurisiin hankkeisiin Venäjältä ja Itä-Euroopasta muuttaneiden kulttuuripalvelujen vahvistamiseksi, osallistuu kulttuurin lähialueyhteistyöhön Venäjän kanssa sekä osallistuu EU:n, Venäjän ja Itä-Euroopan välisen kulttuuriyhteistyön ja Pohjoisen ulottuvuuden kulttuurikumppanuuden valmisteluun. Instituutti ylläpitää myös Venäjän ja Itä-Euroopan kulttuuriin erikoistunutta kirjastoa ja tietopalvelua.

Eräitä Venäjän ja Itä-Euroopan instituutin tunnuslukuja 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Lainaukset, kpl 49 739 39 508 30 000
Kirjahankinnat, nid. 1 351 856 983
Lehtihankinnat, vsk 266 244 130
Tietopalvelun käyttökerrat, kpl 1 270 1 026 300
Yleisötilaisuuksien kävijät 780 946 1 000
Toiminnan tehokkuus      
Lainan keskihinta, euroa 9 10 10
Henkisten voimavarojen hallinta      
Henkilötyövuodet 15 14 15

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 1 009 982 993
Bruttotulot 71 15 15
Nettomenot 938 967 978
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 44    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 28    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset, kertaluonteisen vähennyksen poistuminen (palkkaratkaisut) ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 8 000 euroa) 4
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 7
Yhteensä 11


2010 talousarvio 978 000
2009 talousarvio 967 000
2008 tilinpäätös 922 000

30. (29.80.30, osa) Valtionavustukset yleisten kirjastojen toimintaan(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 421 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kirjastolain (904/1998) ja opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten kirjastojen valtionavustusten maksamiseen ja

2) yleisille kirjastoille tuotettujen keskitettyjen palvelujen maksamiseen ja kirjastojen sisältötuotantoon.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi kunnan peruspalvelujen yleisestä valtionosuudesta sekä laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta. Maakuntakirjastoa ja valtakunnallista keskuskirjastoa ylläpitäville kunnille myönnetyt harkinnanvaraiset yksikköhinnan korotukset muutetaan valtionavustuksiksi.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Avustukset keskus- ja maakuntakirjastoille 3 095 000
Avustukset kirjastojen sisältötuotantoon 336 000
Kirjastolaitoksen pysyvien palvelujen tuottaminen 990 000
Yhteensä 4 421 000

Yleisten kirjastojen tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Kirjaston tehtävänä on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.

Valtionavustuksilla tuetaan kirjasto- ja tietopalvelujen alueellisesti tasavertaista tuottamista ja kehittämistä. Tavoitteena on turvata palveluverkon toimivuus, kirjasto- ja tietopalvelujen laatu sekä koko väestön kattava tiedon ja kulttuurin saatavuus ja saavutettavuus.

Kirjastotoimen vaikuttavuutta arvioidaan kirjastojen käytön, aineistohankintojen, henkilöstövoimavarojen ja saatavuuden indikaattoreilla.

Momentin nimike on muutettu.

Eräitä kirjastotoimen tunnuslukuja 2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Kirjahankinta, kpl/1 000 asukasta 315 340 350
Muu aineistohankinta, kpl/1 000 asukasta 59 63 63
Henkilötyövuodet, htv/1 000 asukasta 0,8 0,8 0,8
Aukiolotunnit, 1 000 tuntia 1 404 1 425 1 430
Fyysiset käynnit, kpl/asukas 10,9 10,6 11
Verkkokäynnit, kpl/asukas 7,2 8,7 10
Lainaukset, kpl/asukas 19,2 18,9 19,5
Lainaajia, % asukasluvusta 42 41 43
Toimintakustannukset, euroa/asukas 50,3 52,9 54

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 79
Kirjastolaitoksen keskitettyjen palvelujen tuottaminen 510
Yhteensä 589

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 6 000 euroa talousarvioesityksen 4 415 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainittua yksikköhintojen tarkistamista vastaavasta lisäämisestä maakuntakirjastojen ja yleisten kirjastojen keskuskirjaston valtionavustuksiin.


2010 talousarvio 4 421 000
2009 talousarvio 3 832 000
2008 tilinpäätös 3 257 208

31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 40 868 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 469 ja orkestereilla enintään 1 033.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on teattereilla 55 021 euroa ja orkestereilla 53 669 euroa henkilötyövuotta kohden.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 1 882
Taidelaitosten rahoitusjärjestelmän uudistuksesta johtuva yksikköhintojen kolmas tasokorotus 8 846
Tekninen siirto 150
Yhteensä 10 878

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 37 998 000 euroa momentilla 29.80.52.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 130 000 euroa talousarvioesityksen 40 588 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin 29.80.52 perusteluissa todettuun viitaten momentille lisätään teknisenä siirtona 150 000 euroa.


2010 talousarvio 40 868 000
2009 talousarvio 29 990 000
2008 tilinpäätös 19 444 000

32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 19 480 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten museoiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen ja

2) enintään 252 000 euroa avustusten maksamiseen museoiden kokoelmatietojen siirtämiseksi elektroniseen muotoon.

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 183.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta.

Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen arvonlisäveroton yksikköhinta on 70 569 euroa.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kustannustason muutos (2,6 %) 929
Kulttuurilaitosten rahoitusjärjestelmän uudistuksesta johtuva yksikköhintojen kolmas tasokorotus 4 965
Lusto (osa siirtona momentilta 30.60.30, 16 htv) 670
Sarka (osa siirtona momentilta 30.10.50, 9 htv) 448
Yhteensä 7 012

Lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 18 162 000 euroa momentilla 29.80.52.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Lisäys 73 000 euroa talousarvioesityksen 19 407 000 euroon nähden aiheutuu pääluokkaperusteluissa mainitusta yksikköhintojen tarkistamisesta.


2010 talousarvio 19 480 000
2009 talousarvio 12 468 000
2008 tilinpäätös 6 785 000

33. (29.80.33, osa) Valtionavustukset kuntien ja alueiden kulttuuritoiminnan kehittämiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 106 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen alueellisen kulttuuritoiminnan edistämiseen sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionavustusten maksamiseen kunnille.

Selvitysosa:Momentin nimike on muutettu.


2010 talousarvio 106 000
2009 talousarvio 106 000
2008 tilinpäätös 105 682

34. Valtionosuus ja -avustus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus

1) Vuonna 2010 saa myöntää valtionavustusta yleisten kirjastojen perustamishankkeille siten, että hankkeista aiheutuvat valtionavustukset ovat yhteensä enintään 5 000 000 euroa. Valtionavustuksista enintään 1 000 000 euroa saa myöntää toteutusaikaisena.

2) Vuonna 2010 saa edellisen lisäksi määrätä valtionavustusten enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2011 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on yhteensä enintään 3 500 000 euroa.

Selvitysosa:Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta siten, että yleisten kirjastojen perustamishankkeiden valtionosuus muutetaan valtionavustukseksi.

Eräitä kirjastojen perusrakentamiseen liittyviä tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
toteutuma
2010
arvio
       
Uudisrakennukset, kpl/hyöty-m2 3/1 273 1/585 -
Saneeraukset, kpl/hyöty-m2 3/2 561 2/2 886 3/3 200
Kirjastoautot 12 8 3

Valtuuksista aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2011 2012 2013 2014— Yhteensä vuodesta 2011 lähtien
           
Ennen vuotta 2010 myönnetyt luvat ja tehdyt rahoituspäätökset 4 900 4 400 3 400 5 700 18 400
Vuonna 2010 tehtävät rahoituspäätökset 1 100 600 600 2 700 5 000
Yhteensä 6 000 5 000 4 000 8 400 23 400

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toiminnan laajuuden muutos -400
Tasokorotus 1 000
Yhteensä 600

Momentin nimike on muutettu ja momentin määräraha on muutettu kolmevuotiseksi siirtomäärärahaksi.

Valtiovarainvaliokunta:

Hallituksen esityksen mukaan kirjastorakentamiseen varatut määrärahat vähenevät vuonna 2010. Valiokunta pitää valitettavana, että yleisten kirjastojen perustamishankkeisiin osoitetut määrärahat eivät ole olleet riittäviä pitkään aikaan ja että kaikki rahoituspäätökset on tehty jälkirahoitteisina.

Momentille lisätään 1 000 000 euroa valtionavustuksiin ja momentin perusteluja muutetaan niin, että nämä valtionavustukset voidaan myöntää toteutusaikaisina.


2010 talousarvio 6 000 000
2009 talousarvio 5 400 000
2008 tilinpäätös 5 800 000

(36.) Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011 -hankkeen avustus (siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2009 talousarvio 2 000 000

40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 252 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan Liikenne Oy:lle tavaraliikenteen käyttötappioon ja lainanhoitomenoihin.

Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio korvaa puolet Suomenlinnan tavaraliikenteen käyttötappiosta.


2010 talousarvio 252 000
2009 talousarvio 252 000
2008 tilinpäätös 252 000

50. Eräät avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 10 375 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kulttuuri-instituuttien tukemiseen

2) ystävyysseurojen tukemiseen

3) rakennussuojelulain (60/1985) nojalla suojeltujen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten entistämiseen ja parantamiseen

4) kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämiseen ja korjaamiseen

5) maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, tutkimus- ja valistustoimintaan

6) seurantalojen korjaamiseen ja siihen liittyvään selvitys-, neuvonta- ja tarkastustyöhön

7) rauhantyön edistämiseen

8) kulttuurilehtien tukemiseen

9) Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry:n menoihin

10) saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan ja

11) kulttuurin alan avustusten, apurahojen ja palkintojen maksamiseen sekä julkaisujen tukemiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Kulttuuri-instituuttien tukeminen 4 578 000
Ystävyysseurojen kulttuuriyhteistyön tukeminen, josta Suomi-Venäjä-Seuralle 1 185 000 euroa 2 172 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista varten 629 000
Maailmanperintösopimuksen sekä Haagin vuoden 1954 yleissopimuksen mukaiseen suojelu-, entistämis-, tutkimus- ja valistustoimintaan 380 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämis- ja korjausavustuksiin 268 000
Avustukset seurantalojen korjaustöihin, korjaustoimintaan liittyvään selvitys- ja tarkastustyöhön sekä valistus- ja neuvontatoimintaan 267 000
Lehtimiespalkintoihin 34 000
Rauhantyön edistämiseen 560 000
Saamelaiskäräjille saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan, josta 12 000 euroa Utsjoen saamelaiskirkkotupien ylläpitoon 205 000
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan 136 000
Kulttuurilehtien tukemiseen 800 000
Suomen Islamilainen Neuvosto (SINE) ry 60 000
Lehtikuva-arkisto 100 000
Ihmisoikeusliiton toiminnan tukeminen 100 000
Muut avustukset 86 000
Yhteensä 10 375 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tali-Ihantala keskuksen kertaluonteinen avustus -1 000
Muut kertaluonteiset avustukset -270
Tasokorotus 400
Pohjola-Nordenin avustus (siirto momentille 29.01.21) -450
Yhteensä -1 320

Valtiovarainvaliokunta:

Lehtikuva-arkisto. Hallituksen esityksessä on ehdotettu määrärahaa lehtikuva-arkiston toimintaa varten. Valiokunta viittaa talousarviomietintöihinsä VaVM 45/2005 vp ja VaVM 25/2007 vp, joissa valiokunta on kiinnittänyt huomiota siihen, että monien yksityisten lehtikuvaajien hallussa on arvokasta, mutta lajittelematonta kuva-aineistoa. Aineiston kartoittamiseksi on tehty selvitys ja vuodelle 2010 hallitus ehdottaa 100 000 euron määrärahaa lehtikuva-arkistolle.

Valiokunta huomauttaa, että Museoviraston kokoelmien digitointiaste on selvästi alle Suomen museokokoelmien keskimääräisen digitointiasteen. Sen vuoksi tulee tarkkaan harkita, mikä on ainutlaatuisen kuva-aineiston taltioimiseksi tarkoituksenmukainen sijoituspaikka.

Eräät avustukset. Valiokunta viittaa kuluvan vuoden talousarviomietinnössään kulttuuri- ja tiedeinstituuttien sekä Ihmisoikeusliiton toiminnasta ja rauhantyöstä todettuun.

Lisäksi ystävyysseurojen tukemisen osalta valiokunta kiinnittää huomiota kasvavaan yhteistyöhön Aasian maiden kanssa.

Momentille lisätään 200 000 euroa lisäyksenä kulttuuri-instituuttien tukemiseen ja 100 000 euroa lisäyksenä rauhantyön edistämiseen. Lisäksi momentille lisätään 100 000 euroa, mikä on tarkoitettu lisäyksenä Ihmisoikeusliiton toiminnan tukemiseen.


2010 talousarvio 10 375 000
2009 talousarvio 11 695 000
2008 tilinpäätös 11 325 000

51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 160 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteilijaprofessoreiden viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukaisten 545 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen maksamiseen

2) aikaisemmin myönnettyjen pitkäaikaisten taiteilija-apurahojen maksamiseen ja

3) eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin.

Momentin määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Valtion taiteilija-apurahat 10 060 000
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset 3 100 000
Yhteensä 13 160 000

Taiteilija-apurahan määrä on vuoden 2010 alusta lukien 1 558,55 euroa/kk sisältäen taiteilijalle tulevan maksun MYEL:n mukaisen sosiaaliturvan rahoittamiseen. Valtion pitkäaikaisten ja valtion niiden viisivuotisten apurahojen määrä, joihin liittyy taiteilijaprofessorin viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukainen sosiaaliturva, on vuoden 2010 alusta lukien 1 372,89 euroa euroa/kk. Em. taiteilija-apurahoja tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti opetusministeriön päätöksellä. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.


2010 talousarvio 13 160 000
2009 talousarvio 13 160 000
2008 tilinpäätös 11 407 079

52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 197 922 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) taiteen ja kulttuurin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin

2) taideteosten hankkimiseen valtion kiinteistöihin, valtion käytössä oleviin rakennuksiin ja vähälevikkisen laatukirjallisuuden hankkimiseen yleisiin kirjastoihin

3) taiteen edistämisestä annetun lain (328/1967) mukaisiin taiteen keskustoimikunnan ja valtion taidetoimikuntien apurahoihin ja avustuksiin sekä alueellisten taidetoimikuntien myöntämiin taiteilija- ja kohdeapurahoihin ja muihin avustuksiin sekä enintään 960 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin

4) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille sekä muuhun museo- ja kulttuuriperintöalan tukemiseen

5) enintään 4 700 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionavustusten maksamiseen kirjastoille ja muuhun kirjastoalan tukemiseen ja yleisten kirjastojen valtion aluehallinnolle kirjastotoimen alueelliseen ja muuhun kehittämiseen sekä yleisten kirjastojen valtakunnallisiin kehittämishankkeisiin ja kirjastojen verkkopalvelu- ja osaamispohjan vahvistamiseen

6) opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen teattereille ja orkestereille sekä enintään 3 984 000 euroa teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen, josta enintään 3 341 000 euroa teattereille ja enintään 643 000 euroa orkestereille

7) EU:n kulttuuriohjelmien hankkeiden kansalliseen tukemiseen ja ohjelmien yhteyspisteiden toimintamenoihin, Euroopan kulttuuripääkaupunkihankkeeseen sekä valtionhallinnon kulttuurialan kansainvälisen yhteistyön menoihin

8) enintään 35 708 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisoopperan säätiölle ja enintään 10 634 000 euron valtionavustuksen maksamiseen Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiön käyttökustannuksiin

9) tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä tekijänoikeustoimikunnan ja muiden tekijänoikeusselvitysten kuluihin ja

10) enintään 49 henkilön palkkaamiseen alueellisten taidetoimikuntien määräaikaisiin taiteen edistämisen tehtäviin.

Kohdassa 2 tarkoitetut taideteoshankinnat sekä kohdassa 3 tarkoitetut avustukset ja apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Kohdassa 10 tarkoitettujen henkilöiden osalta työnantajalle maksetut sairausvakuutuksen mukaiset etuudet otetaan nettobudjetoitaessa tuloina huomioon.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Elokuvan tuotantoon ja levitykseen 20 236 000
Elokuvateattereiden digitalisoinnin edistämiseen 950 000
Elokuvakulttuurin edistämiseen 4 082 000
Lasten ja nuorten elokuvakulttuurin kehittämiseen 1 062 000
Kirjallisuuden edistämiseen 2 195 000
Kuvataiteen edistämiseen 1 580 000
Näyttämötaiteen edistämiseen 3 611 000
Rakennustaiteen edistämiseen 300 000
Säveltaiteen edistämiseen 3 430 000
Muotoilun edistämiseen 700 000
Tanssitaiteen edistämiseen 1 370 000
Valokuvataiteen edistämiseen 700 000
Sirkustaiteen edistämiseen 250 000
Mediataiteen edistäminen 180 000
Valtion julkisten rakennusten taidehankintoihin ja valtion taidekokoelmien hoitoon 1 000 000
Muu taiteenalojen edistäminen 1 320 000
Apurahat ja palkinnot 1 525 000
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle 10 634 000
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle 35 708 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille 37 998 000
Kirjastotoimen valtionavustuksiin ja kehittämistoimiin 4 700 000
Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin museoille 18 162 000
Museot ja kulttuuriperintö 8 416 000
Alueellinen taiteen edistäminen 18 073 000
Kulttuuripolitiikan kehittäminen 3 720 000
Kulttuurivienti ja kansainvälinen yhteistyö 7 143 000
Kulttuuri tietoyhteiskunnassa 1 960 000
Euroopan kulttuuripääkaupunkihanke 4 000 000
Konsertti joka kouluun -hanke 150 000
Opetusministeriön käytettäväksi 2 767 000
Yhteensä 197 922 000

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Päätösosan kappaleen kohdat yksi ja kaksi korvaavat talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdat yksi ja kaksi.

Valtiovarainvaliokunta:

Harrastajateattereiden tukeminen. Valiokunta pitää välttämättömänä, että näyttämötaiteen edistämiseen varatusta lisämäärähasta osa ohjataan korotuksena myös harrastajateattereiden tukemiseen. Valiokunta pitää tärkeänä huolehtia, että harrastajateattereiden avustusten jako on tasapuolista ja avustuksen määrä tulee suhteuttaa toiminnan määrän ja harrastajamäärien mukaan.

Konsertti joka kouluun -hanke. Valiokunta viittaa hankkeesta kuluvan vuoden talousarviomietinnössä lausumaansa. Konsertti joka kouluun -hankkeen tavoitteena on pystyä tarjoamaan Suomen jokaiselle noin 600 000 peruskoululaiselle ainakin yksi elävän musiikin koulukonsertti vuonna 2014.

Momentille lisätään 150 000 euroa, mikä on tarkoitettu Konsertti joka kouluun -hankkeen avustukseen. Tämän johdosta kohdasta Rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille siirretään 150 000 euroa yleisen budjetin momentille 29.80.31. Konsertti joka kouluun -hankkeella tulisi olla yhteistyötä alueellisten musiikkioppilaitosten ja esim. Taikalamppu-verkoston kanssa.

Momentin loppusumma ei edellä todetun johdosta muutu.


2010 talousarvio 197 922 000
2009 I lisätalousarvio 12 834 000
2009 talousarvio 191 886 000
2008 tilinpäätös 189 203 716

53. Valtionavustus tilakustannuksiin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 18 634 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen eräiden tiede- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.

Selvitysosa:

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Sarka-museon vuokra 404
Indeksitarkistus vuodelta 2009 230
Yhteensä 634


2010 talousarvio 18 634 000
2009 talousarvio 18 000 000
2008 tilinpäätös 17 542 000

54. Valtionavustus taide- ja kulttuurilaitosten toimitilainvestointeihin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 3 764 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainan lyhennykseen sekä koron maksuun.

Valtuus

Opetusministeriö saa myöntää valtionavustusta Svenska Teaternin peruskorjauksesta aiheutuviin kustannuksiin yhteensä enintään 30 000 000 euroa siten, että siitä aiheutuu valtiolle menoja aikaisintaan vuodesta 2012 alkaen.

Selvitysosa:Svenska Teaternin hanke toteutetaan vuosina 2010—2011. Hankkeen kustannusarvio 50 000 000 euroa (alv 0 %), josta jälkirahoitteinen valtionavustus on kaikkiaan 30 000 000 euroa. Tarkoitus on, että valtionavustus suoritetaan seitsemänä 4,3 milj. euron vuotuiseränä vuodesta 2012 alkaen Stiftelsen för Svenska Teatern i Helsingfors -nimiselle säätiölle.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 18 000 euroa Kansallisteatterin lainanhoitokulujen muutoksena.

Momentin nimike on muutettu.


2010 talousarvio 3 764 000
2009 talousarvio 3 746 000
2008 tilinpäätös 3 815 513

55. Kulttuuriperinnön digitoinnin tukeminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansallinen digitaalinen kirjasto -ohjelman ja toimintasuunnitelman toimeenpanosta aiheutuviin kustannuksiin

2) keskeisten, priorisoitujen museo- ja kulttuuriperintöaineistojen suunnitelmallisesta digitoinnista aiheutuviin kustannuksiin

3) museoiden sisältötuotannon tukemiseen

4) digitaalisessa muodossa olevien kulttuuriperintöaineistojen saatavuutta, käyttöä ja säilyttämistä parantavien järjestelmien ja palveluiden kehittämiseen sekä kirjastojen, arkistojen ja museoiden yhteisen hakupalvelun kehittämiseen ja liittämiseen osaksi Euroopan digitaalista kirjastoa ja

5) kulttuuri- ja kulttuuriperintöaineistojen digitointia, digitaalista saatavuutta ja pitkäaikaissäilytystä koskevan osaamisen kehittämisestä ja jakamisesta aiheutuviin kustannuksiin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 600 000 euroa toiminnan laajuuden muutoksesta johtuen.

Valtiovarainvaliokunta:

Monissa Suomen museoissa (mm. Kuopion kulttuurihistoriallinen museo, Lapin metsämuseo, Pohjois-Pohjanmaan museo, Pyhälahden valokuvaamomuseo, Tampereen museot ja Varkauden museo) ja yksityisissä kokoelmissa on säilytettynä runsaasti kulttuurihistoriallisesti arvokkaita vanhoja valokuvia, negatiiveja sekä niihin liittyviä tekstitietoja.

Tällaisten valokuvakokoelmien tuhoutumisen estämiseksi on välttämätöntä, että ne saadaan pelastettua digitoinnilla ja tunnistamisella sekä liittämällä ne arkistotietokantaan. Tätä varten tarvitaan erillinen valtakunnallinen hanke, joka tukee samalla Suomen Itsenäisyyden 100-vuotisjuhliin valmistautumista. Silloin tarvitaan vanhoja kuvia niin kirjojen kuin dokumenttiohjelmien tekemisessä.

Sisältötyön kattavuuden turvaamiseksi sekä tallennettavan valokuvamateriaalin laajuuden vuoksi on perusteltua osoittaa momentille erillinen määräraha. Määrärahaa tarvitaan useammaksi vuodeksi, ja sillä saa palkata dokumenttikuvaukseen erikoistuneen ammattilaisen tukemaan hankkeen toteuttamista.

Valiokunta lisää momentille 100 000 euroa vanhojen kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden valokuvien digitointiin, kuva-aiheiden taustahistorian selvittämiseen sekä niissä tarvittavaan asiantuntija-apuun.


2010 talousarvio 2 600 000
2009 talousarvio 2 000 000
2008 tilinpäätös 2 000 000

56. Kulttuuriviennin edistäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen kulttuuriviennin edistämiseksi tarkoitettujen menojen ja avustusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää Suomen kulttuuriviennin kehittämisohjelman 2007—2011 mukaisten toimenpiteiden tarkoittamiin toimeenpanomenoihin.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tasokorotus 400
Uudelleenkohdentaminen -1 100
Yhteensä -700


2010 talousarvio 100 000
2009 talousarvio 800 000
2008 tilinpäätös 800 000

70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) toiminta- ja näyttelyvarustuksen sekä niiden suunnittelumenojen maksamiseen ja

2) kahta henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Valtion taidemuseo 190 000
2. Museovirasto 1 150 000
3. Kansallinen audiovisuaalinen arkisto 60 000
4. Valtion elokuvatarkastamo 75 000
5. Venäjän ja Itä-Euroopan instituutti 25 000
Yhteensä 1 500 000

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 000 000 euroa määräaikaisten menojen poistumisen johdosta.


2010 talousarvio 1 500 000
2009 talousarvio 2 500 000
2008 tilinpäätös 2 145 000

72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 739 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Valtion taidemuseon taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.


2010 talousarvio 739 000
2009 talousarvio 739 000
2008 tilinpäätös 739 000

75. Toimitilojen ja kiinteistövarallisuuden perusparannukset ja kunnossapito (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kiinteistövarallisuuden perusparannuksista ja kunnossapidosta sekä pienehköistä uudisrakennushankkeista aiheutuvien investointimenojen maksamiseen ja museolaivojen korjaustöistä aiheutuviin kustannuksiin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Museovirasto 2 220 000
2. Suomenlinnan hoitokunta 2 280 000
Yhteensä 4 500 000

Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Valtuus

1) Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2009 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 600 000 euroa.

2) Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2009 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 580 000 euroa määrärahan tason tarkistuksen johdosta.


2010 talousarvio 4 500 000
2009 talousarvio 5 080 000
2008 tilinpäätös 4 950 000

95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.


2010 talousarvio 17 000
2009 talousarvio 17 000
2008 tilinpäätös 17 000