Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ulkoasiainhallinto
         50. Lähialueyhteistyö
              50. Eräät valtionavut
              95. Kurssivaihtelut
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2008

99. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut menotPDF-versio

Selvitysosa:

Kriisinhallinta

Suomi on mukana keskeisten kriisinhallintaa toteutettavien kansainvälisten järjestöjen työssä osallistuen toiminnan ja sen edellyttämien valmiuksien kehittämiseen samoin kuin kriisinhallintatehtäviin eri puolilla maailmaa. Suomi osallistuu sotilaallisiin ja siviilikriisinhallintatehtäviin Euroopassa, Lähi-idässä, Kaukasuksella, Aasiassa ja Afrikassa. Toiminnan painopisteet ovat Kosovossa, Afganistanissa ja Lähi-idässä sekä osallistumisessa EU:n nopean toiminnan joukkoihin, joiden pohjoismainen osasto on valmiusvuorossa vuonna 2008. Rauhanturvaoperaatioihin ja siviilikriisinhallintatehtäviin palkattua henkilöstöä arvioidaan olevan noin 1 100 henkilötyövuotta.

Ulkoasiainministeriö kehittää yhdessä sisäasiainministeriön kanssa Suomen valmiuksia osallistua siviilikriisinhallintaoperaatioihin. Pyrkimyksenä on myös saada lisää suomalaisia merkittäviin siviilikriisinhallinnan johtotehtäviin järjestöihin ja operaatioihin.

Kioton joustomekanismit

Tavoitteena on vahvistaa Suomen toimintaa kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa, mihin pyritään mm. toteuttamalla Kioton pöytäkirjan joustomekanismeja kehitys- ja muissa maissa. Ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä hallituksen energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti.

Etyj-puheenjohtajuus

Suomi toimii vuonna 2008 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajana. Puheenjohtajamaan ulkoasiainministeri toimii Etyjin puheenjohtajana, jonka vastuulla on Etyjin poliittinen ohjaus. Vuoden mittaisen puheenjohtajuuden lisäksi Suomi toimii järjestön troikkajäsenenä vuosina 2007—2009. Tavoitteena on Suomen Etyj-puheenjohtajuuden onnistunut ja tehokas toteutus. Puheenjohtajuutta hyödynnetään myös Suomen tunnetuksi tekemiseksi erityisesti EU:n ulkopuolisissa maissa.

01. Euroopan parlamentin jäsenten palkkaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 154 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Euroopan parlamentin Suomen edustajien palkkausmenojen maksamiseen.


2008 talousarvio 1 154 000
2007 talousarvio 1 154 000
2006 tilinpäätös 976 573

20. (24.99.21) Tilapäinen edustus kansainvälisissä neuvotteluissa (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 2 550 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla ja

2) valtio- ja ministerivierailuihin liittyvän tilapäisen työvoiman palkkioiden ja työnantajamaksujen maksamiseen.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 337 000 euroa talousarvioesityksen 2 213 000 euroon nähden aiheutuu lisääntyneistä valtio- ja ministerivierailujen menoista.

Valtiovarainvaliokunta:

Määrärahaa saa käyttää valtio- ja ministerivierailuista aiheutuvien menojen maksamiseen Suomessa ja ulkomailla. Momentin määrärahasta katetaan ensisijaisesti tasavallan presidentin valtio- ja työvierailujen sekä Suomeen suuntautuvien valtio- ja ministerivierailujen menoja. Määrärahaan sisältyy myös pääministerin virallisista vierailuista aiheutuvia kuluja.

Valiokunta pitää tarpeellisena valtionjohdon matkoista aiheutuvien kulujen siirtämistä jatkossa kyseisten tahojen pääluokkiin omille momenteilleen budjetoinnin läpinäkyvyyden edistämiseksi.


2008 talousarvio 2 550 000
2007 IV lisätalousarvio 300 000
2007 talousarvio 2 213 000
2006 tilinpäätös 1 957 949

21. (24.99.22) Suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 58 537 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) sotilaallisesta kriisinhallinnasta annetussa laissa (211/2006) tarkoitetun kriisinhallintahenkilöstön palkkaus-, päiväraha-, muonanparannusraha- ja koulutusmenojen sekä valtion eläkemaksun ja kriisinhallintahenkilöstölle palvelusajaksi otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen sekä sotilaallisen kriisinhallintahenkilöstön ryhmätapaturmavakuutusta vastaavien etuuksien maksamiseen ja niistä aiheutuvien hallintokulujen maksamiseen,

2) kansainvälisen kriisinhallintayhteistyön puitteissa annettavaan koulutukseen ja sen materiaalikuluihin,

3) kansainvälisen kriisinhallintatyön puitteissa yksittäisille maille annettavaan tukeen puolustussektorilla ja vakauttamistehtäviin konfliktien jälkeen ja

4) sellaisten kansainvälisten kriisinhallintaoperaatioiden taloudelliseen tukemiseen, joihin Suomi ei lähetä henkilöstöä tai muutoin osallistu.

Käyttösuunnitelma
     
01. EU:n taisteluosastojen koulutus- ja valmiusmenot 2 838 000
02. AMIS II-operaation menot, Sudan 105 000
03. Liberian kriisinhallintaoperaation menot (UNMIL-operaatio) 212 000
04. Suomen Kosovon kriisinhallintajoukon menot (KFOR-operaatio) 25 020 000
05. Yhteiset menot 2 775 000
06. Suomen Bosnia-Hertsegovinan kriisinhallintajoukon menot (ALTHEA/EUFOR-operaatio) 4 152 000
07. YKSOS:n menot (UNMIS-operaatio), Sudan 213 000
08. SRJA:n menot (ISAF-operaatio), Afganistan 9 724 000
09. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin 9 276 000
11. Suomen Libanonin kriisinhallintaoperaation menot 42 000
13. EU:n Tshadin ja Keski-Afrikan kriisinhallintaoperaation menot 4 180 000
Yhteensä 58 537 000

Selvitysosa:Suomen kriisinhallintajoukkojen suunnittelun lähtökohtana on 1 000 sotilaan kokonaisvahvuus. Käyttösuunnitelmakohdan 9. Varalla käynnissä olevien operaatioiden lisämenoihin ja niiden jatkamiseen, mahdollisiin uusiin rauhanturvaamisoperaatioihin sekä muihin rauhanturvamenoihin mitoituksessa on otettu huomioon EU:n Ruotsi-Suomi-Norja-Viro-Irlanti -taisteluosaston mahdollisen neljän kuukauden mittaisen operaation henkilöstön palkkausmenot 5 800 000 euroa. YK:n maksamat palkkausmenokorvaukset tuloutetaan momentille 12.24.99.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 2 156 000 euroa talousarvioesityksen 56 381 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Talousarvioesitykseen nähden momentin käyttösuunitelmaan lisätään uudet kohdat 11. Suomen Libanonin kriisinhallintaoperaation menot ja 13. EU:n Tshadin ja Keski-Afrikan kriisinhallintaoperaation menot. Suomen osallistumisesta Libanonin kriisihallintaoperaatioon vuonna 2008 aiheutuu 42 000 euron menot uuteen käyttösuunnitelmakohtaan 11. Määrärahalla katetaan yhden henkilön kahden kuukauden palkkausmenot. Suomen osallistumisesta EU:n Tshadin ja Keski-Afrikan kriisinhallintaoperaatioon vuonna 2008 aiheutuu 4 180 000 euron menot uuteen käyttösuunnitelmakohtaan 13. Suunnittelun perustana on käytetty 60 henkilön vahvuutta 12 kuukaudeksi. Käyttösuunnitelmakohdan 01. määrärahaa on lisätty 343 000 euroa talousarvioesityksen käyttösuunnitelmaan nähden. Lisäys aiheutuu lisäpalkkakustannuksista. Käyttösuunnitelmakohdan 04. määrärahan lisäys 1 223 000 euroa aiheutuu Suomen johtovaltiovastuun myötä tarkentuneista suunnitteluperusteista. Alkuperäinen suunnitelma vuodelle 2008 oli laadittu 400 henkilön vahvuuden mukaan. Tarkennettu suunnitelma on laskettu vuoden 2008 elokuusta alkaen 450 henkilön vahvuuden mukaan. Käyttösuunnitelmakohdan 08. menot ovat tarkentuneet. Lisäys 1 100 000 euroa aiheutuu 10 henkilön lisäyksestä ISAF-operaatioon Afganistanissa ja vähennys 153 000 euroa aiheutuu menojen tarkentumisesta. Käyttösuunnitelmakohtien 01., 04. ja 08. muutokset sekä uudet käyttösuunnitelmakohdat 11. ja 13. katetaan käyttösuunnitelmakohdasta 09.


2008 talousarvio 58 537 000
2007 IV lisätalousarvio 255 000
2007 II lisätalousarvio
2007 talousarvio 66 767 000
2006 tilinpäätös 49 572 613

22. (24.99.25) Siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 14 573 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvasta suomalaisesta siviilihenkilöstöstä aiheutuvien erityismenojen ja Suomen siviilikriisinhallintatoiminnasta aiheutuvien muiden menojen maksamiseen sekä muiden hallinnonalojen siviilikriisinhallintaan osallistuvien virkamiesten menojen maksamiseen,

2) siviilikriisinhallinnan projekteihin ja koulutukseen Suomessa,

3) vaalitarkkailijoiden aiheuttamien menojen maksamiseen,

4) siviilikriisinhallintatoimintaa harjoittavien järjestöjen toiminnan tukemiseen ja

5) siviilikriisinhallinnan tehtävissä toimivalle henkilöstölle otetun henkilövakuutuksen kustannusten maksamiseen.

Määrärahasta saa käyttää 4 000 000 euroa uusiin siviilikriisinhallintaprojekteihin tai käynnissä olevien siviilikriisinhallintaprojektien mahdollisiin lisämenoihin.

Selvitysosa:Määräraha on mitoitettu siviilikriisinhallintatoimintaan osallistuvan 100 henkilötyövuoden mukaisesti ottaen huomioon ne siviilikriisinhallinnan projektit, joihin Suomi todennäköisesti tulee osallistumaan erityisesti Euroopan unionin laajentuvien siviilikriisinhallintatehtävien myötä. Järjestöiltä saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.24.99.

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 237 000 euroa talousarvioesityksen 14 136 000 euroon nähden aiheutuu valtion virka- ja työehtosopimuksesta.

Valtiovarainvaliokunta:

Kriisinhallinta. Kriisinhallinta kuuluu ulkoasiain-, sisäasiain- ja puolustusministeriön hallinnonaloille. Ulkoasiainministeriön kautta rahoitetaan suomalaisten kriisinhallintajoukkojen ylläpitomenot ja siviilihenkilöstön osallistuminen kriisinhallintaan. Sisäasiainministeriö vastaa siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksista, kuten rekrytoinnista ja koulutuksesta. Puolustusministeriö vastaa sotilaallisen kriisinhallinnan kalusto- ja hallintomenoista sekä koulutuksesta.

Konfliktien vakauttaminen edellyttää sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan keinojen tehokasta yhteensovittamista. Sotilaallisen kriisinhallinnan rinnalle tarvitaan vahvaa siviilikriisinhallintaa eli yhteiskunnan järjestäytyneelle toiminnalle olennaisten valmiuksien luomista, kuten oikeuslaitosta, poliisitoimintaa ja siviilihallintoa. Valiokunta korostaa, että kriisinhallintaa ja konfliktinestoa on kyettävä täydentämään myös kehitysavun keinoin ja pitää myönteisenä, että siviilikriisinhallintaan käytetyt resurssit ovat osin tilastoitavissa kehitysyhteistyöhön.

Suomi on mukana keskeisten kriisinhallintaa toteuttavien kansainvälisten järjestöjen (kuten YK:n ja ETYJ:n) työssä osallistuen toiminnan ja sen edellyttämien valmiuksien kehittämiseen samoin kuin kriisinhallintatehtäviin eri puolilla maailmaa. Toiminnan painopisteet ovat Kosovossa ja Afganistanissa sekä osallistumisessa EU:n nopean toiminnan joukkoihin, joiden pohjoismainen osasto on valmiusvuorossa vuonna 2008.

Suomen kriisinhallintajoukkojen kokonaisvahvuudeksi ehdotetaan 1 000 sotilasta, joiden ylläpitomenoihin tarvitaan 58,537 miljoonaa euroa. Siviilihenkilöstön osallistumiseen kriisinhallintaan puolestaan ehdotetaan 14,373 miljoonaa euroa. Määräraha on mitoitettu 100 henkilötyövuoden mukaan.

Valiokunta pitää myönteisenä kansallisen siviilikriisinhallinnan strategian laatimista ja pitää tärkeänä linjauksia siitä, miten kansallisia valmiuksia voidaan edelleen kehittää mm. ministeriöiden työnjaon, koulutuksen, rekrytoinnin ja eri tahojen yhteistyön osalta. Valiokunta pitää lisäksi tärkeänä, että siviilikriisinhallinnan määrärahatarvetta tarkastellaan suhteessa kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan tarpeeseen ja katsoo, että siviilikriisinhallinnalle tulee turvata riittävät resurssit.

Momentin määräraha. Valiokunta lisää momentille 200 000 euroa Kosovon operaatiosta aiheutuviin kustannuksiin.


2008 talousarvio 14 573 000
2007 IV lisätalousarvio 36 000
2007 talousarvio 14 136 000
2006 tilinpäätös 9 981 384

23. (24.99.26) Etyj-puheenjohtajuus(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 6 678 000  euroa.

Määrärahaa saa käyttää Suomen vuoden 2008 Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön, Etyj, puheenjohtajuuskaudesta aiheutuvien menojen, mukaan lukien määräaikaisen henkilöstön palkkausten, maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta maksetaan puheenjohtajuudesta aiheutuvat henkilöstö-, matka- ja kokousmenot sekä muut puheenjohtajuuden aiheuttamat lisämenot. Suurin menoerä on joulukuussa 2008 järjestettävä Etyj-ulkoministerikokous turvajärjestelyineen.


2008 talousarvio 6 678 000
2007 II lisätalousarvio 1 500 000
2007 talousarvio 1 100 000

50. Eräät valtionavut(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 1 515 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille.

Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotukseen varatusta määrärahasta osoitetaan Eurooppalainen Suomi ry:lle 219 000 euroa ja Vaihtoehto EU:lle Tiedotuskeskus ry:lle 51 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
   
Kansalaisjärjestöjen Eurooppa-tiedotus 515 000
Suomen YK-liitto ry 315 000
Suomen toimikunta Euroopan turvallisuuden edistämiseksi 110 000
Saamelaisneuvosto 47 000
SPR:n kansainvälisen humanitaarisen oikeuden ja Geneven sopimusten tunnetuksi tekeminen Suomessa 60 000
Muut kansainvälistä toimintaa harjoittavat yhteisöt 268 000
CMI ry 200 000
Yhteensä 1 515 000

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille on ehdotettu 1,515 miljoonan euron määrärahaa valtionavustuksen maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhteisöille. Valiokunta pitää ehdotettuja avustuksia tarpeellisina. Lisäksi valiokunta korostaa kansalaisyhteisöjen merkitystä konfliktien ehkäisyssä ja kriisinhallinnassa ja pitää tärkeänä, että ulkoasiainministeriö myöntää mm. Kansalaisjärjestöjen konfliktinehkäisyverkosto (KATU) ry:lle edelleenkin avustuksen hallinnonalan määrärahoista.


2008 talousarvio 1 515 000
2007 IV lisätalousarvio 213 000
2007 talousarvio 1 315 000
2006 tilinpäätös 1 336 184

51. Hädänalaisten avustaminen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 39 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) konsulipalvelulain mukaan hädänalaisessa asemassa olevien henkilöiden kotiuttamisesta ja avustamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen,

2) edellisistä aiheutuviin tileistä poistoihin ja

3) avustuksien maksamiseen ulkomailla.


2008 talousarvio 39 000
2007 talousarvio 39 000
2006 tilinpäätös 34 210

66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 97 852 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ulkoasiainministeriön toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksujen ja vapaaehtoisten rahoitusavustusten maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Maksuosuus Pohjoismaiden ministerineuvoston talousarvioon 22 701 000
Maksuosuus YK:n talousarvioon 9 430 000
Maksuosuus YK:n ympäristörahastolle (UNEP) 2 900 000
Maksuosuus otsonirahastolle 718 000
Maksuosuus YK:n rauhanturvajoukoille 30 532 000
Maksuosuus YK:n päämajan peruskorjaukseen (CMP) 1 547 000
Maksuosuus YK:n asuinyhdyskuntarahastolle (UNCHS) 470 000
Kemiallisen aseen kieltojärjestön jäsenmaksu (OPCW) 385 000
Maksuosuudet muille YK:n alaisille järjestöille ja rahastoille 5 573 000
Euroopan Neuvoston jäsenmaksut 3 381 000
OECD:n jäsenmaksu 2 100 000
WTO:n jäsenmaksu 665 000
Maksuosuudet ETYJ:n talousarvioihin 5 050 000
Maksuosuus maailmanlaajuiselle ympäristörahastolle (GEF) 7 780 000
Ydinkoekieltosopimus; Suomen maksuosuus valmistelukomitean kustannuksista 438 000
Muut jäsenmaksut 4 182 000
Yhteensä 97 852 000

Täydentävän esityksen (HE 157/2007 vp) selvitysosa:Lisäys 1 964 000 euroa talousarvioesityksen 95 888 000 euroon nähden aiheutuu Suomen maksuosuuksien kasvusta YK:n rauhanturvamenoihin. Lisäyksessä on otettu huomioon valuuttakurssimuutokset.


2008 talousarvio 97 852 000
2007 talousarvio 94 888 000
2006 tilinpäätös 75 882 020

67. Kansainvälisen ilmastosopimuksen alaisen yhteistyön menot(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) kansainvälisen ilmastosopimuksen alaiseen yhteistyöhön kehitysmaiden kanssa ja

2) Suomen Kioton joustomekanismeja koskevan koeohjelman ja sen hankkeiden kustannuksiin.

Valtuus

Vuoden 2008 aikana saa tehdä yhteistyötä koskevia sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2008 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 2 000 000 euron arvosta.

Selvitysosa:Aiemmin myönnettyjen valtuuksien käytöstä arvioidaan valtiolle aiheutuvan menoja enintään 300 000 euroa vuonna 2008.

Energia- ja ilmastopoliittisen strategian mukaisesti ulkoasiainministeriö huolehtii ns. puhtaan kehityksen mekanismin kautta hankittavista päästövähenemistä. Koeohjelman kustannusten osalta määrärahat osoitetaan ulkoasiainministeriölle. Koeohjelman kustannuksiin kuuluu myös eräitä ns. yhteistoteutushankkeisiin kuuluvia kustannuksia.


2008 talousarvio 650 000
2007 talousarvio 300 000
2006 tilinpäätös 1 000 000

95. Kurssivaihtelut (arviomääräraha)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) ulkoasiainministeriön vahvistamien tilikurssien ja pankkien virallisten päivänkurssien välisten laskennallisten kurssierojen kattamiseen ja

2) muiden valuuttamääräisten ulkomaisten maksujen laskennallisten kurssierojen kattamiseen.


2008 talousarvio 17 000
2007 talousarvio 17 000
2006 tilinpäätös 113 153