Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
     9. Kuntatalous
   Numerotaulu

Talousarvioesitys 2022

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala (pääluokka 31)PDF-versio

Liikenne- ja viestintäministeriön pääluokkaan ehdotetaan vuodelle 2022 yhteensä 3,5 mrd. euroa määrärahaa, mikä on 27 milj. euroa vähemmän kuin vuoden 2021 varsinaisessa talousarviossa. Suurin osa vähennyksistä aiheutuu kertaluonteisten avustuserien poistumisesta.

Pääluokan määrärahoista liikenne- ja viestintäverkkojen ylläpidon ja kehittämisen osuus on 58 % sekä liikenteen ja viestinnän palvelujen 23 %. Hallinnonalan virastojen toimintamenoihin ja toimialan yhteisiin menoihin käytetään 20 %.

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala pyrkii toimenpiteillään luomaan nykyistä paremmat edellytykset tiedon hyödyntämiseen ja jakamiseen perustuvalle liiketoiminnalle. Tavoitteena on käyttäjien luottamuksen vahvistaminen digitaalisiin palveluihin ja uusiin digitaalisiin liiketoimintamalleihin. Lisäksi tarkoituksena on ylläpitää ja kasvattaa tietoturvaosaamista ja riskienhallintaa.

Osana elpymis- ja palautumissuunnitelmaa ehdotetaan 3 milj. euroa kyberturvallisuuden tutkimusinvestointiin ja harjoitustoimintaan.

Liikenne- ja viestintäverkkoihin ehdotetaan n. 2 mrd. euron rahoitusta, josta perusväylänpidon osuus on 1,37 mrd. euroa. Perusväylänpidossa painotetaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimia toimia sekä korjausvelan kasvun pysäyttämistä ja sen vähentämistä.

Väyläverkon kehittämiseen ehdotetaan 664 milj. euroa, mikä pitää sisällään uudet väylähankkeet mukaan lukien elinkaarihankkeet, uusia väyliä varten tarvittavien maa- ja vesialueiden hankinnat, liikenneväylien infra-avustukset ja yksityistieavustukset sekä avustukset kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen. Osana fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteitä kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen kohdennetaan 4 milj. euron määräraha.

Elpymis- ja palautumissuunnitelman rahoitusta ehdotetaan kohdistettavan digiratahankkeen kehitys- ja verifiointivaiheeseen 4 milj. euroa. Lisäksi hankkeelle osoitetaan kansallista rahoitusta 4 milj. euroa.

Liikenteen ja viestinnän palveluihin ehdotetaan yhteensä 807 milj. euroa. Tästä meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen käytetään 89 milj. euroa, avustuksiin liikenteen ja viestinnän palveluihin 20,2 milj. euroa sekä saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostoihin ja kehittämiseen 20,4 milj. euroa. Julkisen henkilöliikenteen ostoihin ja kehittämiseen ehdotetaan 105,7 milj. euroa, johon sisältyy hallitusohjelman mukainen 20 milj. euron tasokorotus ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin ja fossiilittoman liikenteen tiekartan mukainen 3 milj. euron lisäys suurten ja keskisuurten kaupunkiseutujen joukkoliikenteen avustukseen.

Elpymis- ja palautumissuunnitelmasta ehdotetaan rahoitettavan viestintäverkkojen laadun ja saatavuuden parantamista 15 milj. eurolla, sähköisen raskaan liikenteen ekosysteemin kehittäminen -hanketta 1,5 milj. eurolla ja hankinta- ja konversiotukea 2,5 milj. eurolla. Fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaisesti sähkö- ja kaasukäyttöisten ajoneuvojen hankinta- ja konversiotuki on edellä mainittu rahoitus mukaan lukien yhteensä 6,0 milj. euroa.

Hallinnonalan virastojen ja laitoksen toimintamenoihin ehdotetaan yhteensä n. 217 milj. euroa. Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenoihin ehdotetaan n. 11 milj. euroa uusiin ja laajeneviin tehtäviin sekä 2 milj. euroa toiminnan turvaamiseen. Ilmatieteen laitoksen toimintamenoihin lisätään 4,8 milj. euroa suurteholaskennan uudistamista varten.

Valtion televisio- ja radiorahastoon siirretään Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten kattamiseksi 556,9 milj. euroa.