Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ministeriö ja hallinto
         30. Syyttäjät
              74. Avolaitostyöt
         50. Vaalimenot
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2010

40. Rangaistusten täytäntöönpanoPDF-versio

Selvitysosa:Kuluvan vuosikymmenen alkupuoliskon jatkunut vankimäärän kasvu on pysähtynyt ja vankien määrä on vuodesta 2006 lähtien vähentynyt. Alkuvuonna 2009 vankeja on ollut edellisvuotta enemmän, mutta vankiluvun arvioidaan vähenevän jälleen vuonna 2010.

Toiminnan laajuus
  2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Vankeja keskimäärin 3 526 3 550 3 450
— heistä koevapaudessa 50 100 150
Vapaudesta vankilaan tulleet 7 321 7 000 6 800
Yhdyskuntaseuraamuksia suorittavia keskimäärin 4 715 4 800 4 750
Täytäntöönpantaviksi tulevia yhdyskuntaseuraamuksia 5 194 5 500 5 200

Vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanossa huolehditaan täytäntöönpanon varmuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Vankien terveydenhuolto, muu perushuolto ja vankien toiminnot järjestetään kustannustehokkaasti ja siten, että rangaistusta suorittavan edellytykset rikoksettomaan elämäntapaan paranevat. Vankien toimintakyvyn kehitystä rangaistusaikana seurataan järjestelmällisesti. Tavoitteena on, että vankeusvangeista keskimäärin 60 prosenttia osallistuu uusimisriskiä vähentäviin toimintoihin niin, että rangaistusajan sisällössä tulevat entistä paremmin huomioon otetuksi yksilölliset rikoksiin vaikuttavat tekijät.

Vanginkuljetuspalvelut ulkoistetaan niiltä osin kuin se on taloudellisesti perusteltua ja perustuslain mukaan mahdollista. Valvotun koevapauden ja avolaitosten käyttöä lisätään vankeinhoidossa. Otetaan käyttöön ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta tuomittava valvontarangaistus, jonka odotetaan vähentävän vankien määrää vasta vuonna 2011. Valtion viranomaisten sekä valtion ja kuntien yhteistyötä lisäämällä liitetään rangaistusaikaiset toimenpiteet entistä tiiviimmin yhteiskunnan eri palvelujärjestelmiin.

Vuoden 2010 alusta yhdistetään Vankeinhoitolaitos, Kriminaalihuoltolaitos ja Rikosseuraamusvirasto uudeksi Rikosseuraamuslaitokseksi, jolla on keskusyksikkö ja kolme aluetta nykyisen viiden sijasta. Kriminaalihuollosta ja vankeinhoidosta muodostetaan yhtenäinen organisaatio. Rikosseuraamuslaitoksessa toteutetaan laaja-alaista hallinnon ja toiminnan kehittämisohjelmaa sekä uudistetaan laitosrakennetta. Uudistukset auttavat sopeuttamaan vankipaikkojen määrän vankiloissa olevien vankien määrään.

Tietoja henkilöstöstä
  2008
toteutuma
2009
arvio
2010
arvio
       
Rangaistusten täytäntöönpano      
Henkilöstömäärä, htv 3 101 3 080 2 994
Keski-ikä 44,0 43,5 43,0
Naisten osuus, % 41,3 40,0 42,0
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 14,4 13,0 13,0

Tuottavuusohjelman mukainen tuottavuustoimenpitein aikaansaatava henkilöstövähennys rangaistusten täytäntöönpanossa on 85 henkilötyövuotta vuonna 2010.

Sukupuolten tasa-arvoon vaikuttavat toimet

Vankeinhoidossa on vuodesta 1999 toteutettu seksuaalirikoksista tuomituille tarkoitettua toimintaohjelmaa. Vuoden 2010 aikana hyväksyttäneen käyttöön Mikkelin vankilassa kehitetty naisiin kohdistuvan väkivallan vähentämisohjelma. Ohjelma on tarkoitettu erityisesti lähisuhdeväkivallasta tuomituille.

01. Rikosseuraamuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 218 796 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää Rikosseuraamuslaitoksen toiminnallisista tarpeista aiheutuvien henkilökunnan asuntojen vuokraosuuksien alentamiseen enintään 2 000 000 euroa.

Muutetaan Vankeinhoitolaitoksen pääjohtajan virka Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtajan viraksi 1.1.2010 lukien.

Selvitysosa:Maksullisen toiminnan tulot kertyvät oikeusministeriön ja eräiden hallinnonalalla toimivien viranomaisten maksullisista suoritteista perittävistä maksuista annetun oikeusministeriön asetuksen (1493/2007) sekä rangaistusten täytäntöönpanon hallinnosta annetun lain (135/2001) perusteella.

Talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä oikeusministeriö on asettanut vuodelle 2010 alustavasti seuraavat tavoitteet:

  2008
toteutuma
2009
arvio
2010
tavoite
       
Vankeusvangeista toiminnoissa (keskimäärin), % 59 59 60
Rangaistusajan suunnitelmat tehty, % aloittaneista rangaistusvangeista 67 75 70
Rangaistusajan suunnitelmat tehty, % toimeenpanossa olevista yhdyskuntaseuraamuksista 90 86 90
Rangaistusta suorittavista avolaitoksissa (keskimäärin), % 30 32 33
Valvotun koevapauden onnistuneesti suorittaneet, % 91 85 85
Laitosten säilytysvarmuus, % 99,3 99,6 99,3
Yhdyskuntapalvelun onnistuneesti loppuun suorittaneet, % aloitetuista 83 85 85
Taloudellisuus (toimintamenot (netto)/vanki, €) 54 485 54 028 55 390
Tuottavuus (vangit/henkilötyövuosi) 1,31 1,31 1,33

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 224 885 229 190 233 196
Bruttotulot 8 312 15 550 14 400
Nettomenot 216 573 213 640 218 796
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 3 790    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 534    

Rikosseuraamuslaitoksen työtoiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2008
toteutuma
2009
budjetoitu
2010
varsinainen
talousarvio
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 11 762 12 700 10 500
— muut tuotot 3 349 1 000 3 500
Tuotot yhteensä 15 111 13 700 14 000
— tästä toimintamenomomentille nettouttamattomat tuotot 7 373 - -
Tuotot yhteensä 15 111 13 700 14 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 26 411 22 500 26 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -11 300 -8 800 -12 000
Kustannusvastaavuus, % 57 61 54

Työtoiminnan arvioitu henkilötyövuosimäärä on 158 henkilötyövuotta.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Vankeusrangaistusten täytäntöönpano 169 733 000
Yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpano 14 563 000
Täytäntöönpanon ohjaus, kehittäminen ja hallinto 6 573 000
Valtakunnalliset täytäntöönpanoa tukevat tehtävät 17 727 000
Ostopalvelut palvelukeskuksilta 10 200 000
Yhteensä 218 796 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset (missä kertaluonteista vähennystä 7 000 euroa) ja työnantajan kela-maksun poistaminen (missä kertaluonteista vähennystä 593 000 euroa) -85
Vuoden 2009 kertaluonteinen vähennys palkkojen tarkistuksista 533
VaEL-maksun muutokset 2005—2010 596
Tuottavuustoimet -1 016
Vankimäärän aleneminen -700
Tasokorotus 4 000
Toimitilavuokrat 1 700
Toimitilavuokrien indeksikorotus 140
Vankiloiden kunnossapito 200
Kertaluonteinen lisäys 250
Siirto momentille 26.10.01 (-1 htv) -29
Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelumaksun oikaisu, siirto momenteille 25.10.03 (-100 000 euroa), 25.10.04 (-50 000 euroa) ja 25.20.01 (-70 000 euroa) -220
Muu muutos yhteensä -13
Yhteensä 5 356

Momentin nimike on muutettu.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Muutos talousarvioesityksen 218 375 000 euroon nähden on 221 000 euroa, missä on otettu huomioon kertaluonteisena lisäyksenä 250 000 euroa Konnunsuon vankilan lakkauttamisesta ja Pelson vankilan toiminnan supistamisesta johtuvien henkilöstöpoliittisten toimenpiteiden aiheuttamista lisämenoista ja vähennyksenä 29 000 euroa yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 26.10.01 Oulun poliisilaitokseen 1.9.2009 lukien.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin määrärahaan on tehty ensi vuodelle noin neljän miljoonan euron tasokorotus, mutta jatkossa lähtökohtana on, että Rikosseuraamuslaitos sopeuttaa menonsa määrärahakehykseen.

Tehokkuus- ja tuottavuushyötyjä pyritään saamaan uudistamalla organisaatiota ja laitosrakennetta. Ensi vuoden alusta yhdistetään Vankeinhoitolaitos, Kriminaalihuoltolaitos ja Rikosseuraamusvirasto uudeksi Rikosseuraamuslaitokseksi, jolla on keskusyksikkö ja kolme aluetta nykyisen viiden sijasta. Lisäksi rikosseuraamusalan laitosrakennetta uudistetaan vuoteen 2012 mennessä.

Vankiluku on laskenut selvästi loppuvuoden aikana ja ensi vuoden keskivankiluvun arvioidaan olevan 3 450, kuten talousarvioesityksessä on arvioitu. Vankiluvun aleneminen antaa mahdollisuuden myös laitosrakennetta koskevien uudistusten jatkamiseen suunnitellulla tavalla.

Ensi vuodelle asetettujen toiminnallisten tavoitteiden mukaan mm. vankien toimintoihin osallistumista sekä rangaistusajan suunnitelmallisuutta lisätään. Resurssien niukkuudesta johtuen mahdollisuudet toimintojen tehostamiseen ovat kuitenkin rajalliset eivätkä asetetut tavoitteet vastaa vielä vuonna 2006 voimaan tulleen vankeuslakiuudistuksen mukaisia tavoitteita. Myös henkilöstön supistaminen ja jaksaminen asettavat lisähaasteita toiminnan kehittämiselle. Valiokunta pitää tärkeänä, että organisaatiota muuttavien uudistusten kautta vapautuvat henkilövoimavarat kohdennetaan vankien parissa tehtävään lähityöhön.

Osa vankiloista on vanhoja ja huonokuntoisia, eikä niissä ole kyetty tekemään riittäviä vuosittaisia korjauksia. Huono kunnossapito rappeuttaa rakennuksia ja aikaistaa peruskorjausten tarvetta. Vankiloiden vuosikorjauksilla on myös työllistävää vaikutusta.

Valiokunta lisää momentille 200 000 euroa vankiloiden kunnossapitoon.


2010 talousarvio 218 796 000
2009 II lisätalousarvio 200 000
2009 talousarvio 213 440 000
2008 tilinpäätös 217 317 000

74. Avolaitostyöt (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 6 025 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös maanrakennustöihin. Määrärahasta saa käyttää enintään 1 200 000 euroa työsiirtolatöihin kunnan, seurakunnan tai yleishyödyllisen yhteisön työkohteissa sekä Finavia Oy:n Helsinki—Malmin lentokentän työkohteessa. Työkohteet ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita tai niihin voidaan liittää kuntouttavaa toimintaa, jonka kustannuksiin asianomainen yhteisö osallistuu.

Selvitysosa:Tavoitteena on työllistää työsiirtolatyyppisissä avolaitoksissa keskimäärin 175 avolaitosvankia, mistä aiheutuvat menot ovat noin 32 000 euroa vankia kohti vuodessa. Suomenlinnassa sijaitsevan Helsingin avovankilan rakennushankkeen menot ovat 625 000 euroa.

Täydentävän esityksen (HE 241/2009 vp) selvitysosa:Talousarvioesitykseen nähden määrärahaa saa käyttää myös osakeyhtiön työkohteisiin. Määrärahaa on vuonna 2009 käytetty muun muassa Ilmailulaitoksen Helsinki—Malmin lentokentän työkohteeseen. Hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi Ilmailulaitoksen muuttamisesta osakeyhtiöksi (HE 145/2009 vp). Päätösosan muutos mahdollistaa määrärahan käyttämisen myös perustettavaksi esitetyn osakeyhtiön Helsinki—Malmin lentokentän työkohteeseen. Vankityön käyttö kohteessa on edelleen tarkoituksenmukaista.


2010 talousarvio 6 025 000
2009 talousarvio 6 025 000
2008 tilinpäätös 5 400 000