Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         03. Arbetslöshetsnämnden
         04. Prövningsnämnden
         08. Folkhälsoinstitutet
         10. Strålsäkerhetscentralen
         12. Statens skolhem
         14. Statens sinnessjukhus
         16. Allmän familjepension
         18. Sjukförsäkring
         19. Pensionsförsäkring
         20. Olycksfallsförsäkring
         21. Frontveteranpensioner
         28. Annat utkomstskydd
         57. Semesterverksamhet

Statsbudgeten 2005

14. Statens sinnessjukhusPDF-versio

Förklaring:

Ämbetsverkets primära uppgift

Statens sinnessjukhus har till uppgift att för hela landet tillhandahålla vård- och undersökningstjänster inom specialiteten rättspsykiatri. Vid statens sinnessjukhus utförs sinnesundersökningar, vårdas personer som på grund av sitt sinnestillstånd inte dömts till straff och andra personer som lider av mentala störningar och som är särskilt farliga eller svåra att sköta. Vid vårdenheten för minderåriga patienter vid Niuvanniemi sjukhus vårdas farliga och svårbehandlade patienter under 18 år samt utförs sinnesundersökningar på minderåriga och vårdas minderåriga som inte dömts till straff på grund av sitt sinnestillstånd. Statens sinnessjukhus sörjer för den rättspsykiatriska grund-, vidare- och kompletteringsutbildningen och den hälsovetenskapliga forskningen. Niuvanniemi sjukhus verkar som rättspsykiatrisk klinik i anslutning till Kuopio universitet med uppgift att svara för universitetsutbildning och forskning inom sitt område.

Förändringar i verksamhetsmiljön

Utgående från utvecklingen under tidigare år bedöms antalet rättspsykiatriska patienter under de närmaste åren förbli det samma som tidigare, även om efterfrågan på tjänster varierar. Vårdtiderna vid sjukvårdsdistriktens psykiatriska sjukhus har förkortats och förutsättningarna för genomförandet av rehabilitering av långvårdspatienter har minskat, vilket för sin del ökar behovet av vård av svårbehandlade och/eller farliga patienter vid statens sinnessjukhus. Våld och narkotikaanvändning har under de senaste åren ökat också bland psykiskt sjuka. Såväl de patienter som remitterats till vård som de som genomgår sinnesundersökning är allt oftare drogmissbrukare. Omsättningen av patienter vid sjukhusen har blivit livligare, vilket innebär att en större andel av platserna än tidigare används för patienter i akut behov av vård. I synnerhet dessa omständigheter leder till ett ökat behov av slutna och övervakade förhållanden på avdelningarna.

I och med att den statliga arbetsgivare har övergått till ett nytt lönesystem ställs sinnessjukhusen inför nya utmaningar som arbetsgivare.

Strategiska riktlinjer

Statens sinnessjukhus är konkurrenskraftiga vård- och forskningsenheter som koncentrerar sig på sitt specialsakkunnande. Forskningsverksamheten vid sjukhusen är internationellt sett i toppklass. Sjukhusen deltar aktivt i utvecklandet av den rättspsykiatriska lagstiftningen. Sjukhusens verksamhet är av hög kvalitet och resultatrik, och sjuhusen sörjer för personalens välmåga.

För statens sinnessjukhus uppställs preliminärt följande resultatmål år 2005. Resultatmålen definieras i det resultatavtal som Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården ingår med inrättningarna.

Effektivitet

Inom verksamheten vid sjukhusen ligger tyngdpunkten i allt högre grad på rättspsykiatriskt specialkunnande, och vetenskaplig forskning till stöd för vårdverksamheten får större betydelse. Kvaliteten på vården och uppföljningen av vårdresultaten uppmärksammas genom att de terapeutiska färdigheterna fortlöpande förbättras. Dessutom utvecklas mätmetoderna och systemen för uppföljning av verksamheten. Verksamhetens effektivitet ökas genom vidareutbildning av personalen. Målet är att öka den skräddarsydda utbildningen i vilken även de olika sjukhusens forsknings- och utvecklingsarbete utnyttjas.

Processer och strukturer

Statens sinnessjukhus bedriver effektiv och resultatrik verksamhet och utvecklar samtidigt verksamhetens kvalitet.

Personalutveckling och personalens arbetsförmåga

Personalutvecklingen och personalens arbetsförmåga stöds genom att bland annat vårdarbetet utvecklas så att det bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiveras i syfte att minska sjukfrånvaron och förbättra arbetshälsoindex. Personalen stöds att vidareutbilda sig.

Resurser och ekonomi

Produktivitet

Produktiviteten förbättras genom att bland annat vårdarbetet utvecklas så att det bättre motsvarar de krav som ställs på högspecialiserad psykiatrisk sjukvård samt genom att arbetsledningssystemet och programmen för välbefinnande i arbetet effektiveras i syfte att minska sjukfrånvaron och förbättra arbetshälsoindex. Det uppskattas att produktiviteten vid statens sinnessjukhus (fakturerat antal vård- och sinnesundersökningsdagar/årsverke) utvecklas enligt följande:

  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 192,88 186,76 186,50
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus - 66,36 70,43
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 235,05 236,59 236,82

Det beräknas att sinnessjukhusen tillhandahåller bl.a. följande prestationer för sina klienter:

  2003 2004 2005
  utfall prognos uppskattning
       
Vårddygn för vårdpatienter 144 598 147 078 147 543
Sinnesundersökningsvårddygn 4 459 4 700 4 150
Sinnesundersökningar 72 90 90
Vårddagar vid vårdenheten för minderåriga - 2 540 3 905
Sinnesundersökningsvårddygn vid vårdenheten för minderåriga - 110 110
Sinnesundersökningar vid vårdenheten för minderåriga - 2 2

Resurshushållning

Resurshushållningen vid statens sinnessjukhus (totala kostnader/fakturerat antal vård- och sinnesundersökningsdagar) beräknas utvecklas enligt följande:

  2003 2004 2005
  bokslut budget budgetförslag
       
Vuxenavdelningarna vid Niuvanniemi sjukhus 247,54 265,27 275,57
Ungdomsavdelningen vid Niuvanniemi sjukhus - 693,75 716,36
Vuxenavdelningarna vid Gamla Vasa sjukhus 215,79 230,58 245,68

Lönsamhet

Med intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten täcks kostnader.

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (företagsekonomiska prestationer, 1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 35 366 40 600 42 700
— övriga intäkter 579 400 400
Intäkter sammanlagt 35 945 41 000 43 100
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten 35 365 41 000 43 100
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) 580 - -
Kostnadsmotsvarighet, % 102 100 100

21. Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 607 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av vetenskapligt forskningsarbete och universitetsundervisning samt övriga omkostnader. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av starten för den nya psykiatriska vårdenheten för farliga barn och unga vilka är svåra att vårda och till betalning av utgifter på grund av en varierande efterfrågan på tjänster. Anslaget får dessutom användas till betalning av utgifter som motsvarar jordbruksstöden, till betalning av sådana kostnader som uppkommer för Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården på grund av allmän förvaltning och styrning av sjukhusen samt till internationellt närområdessamarbete.

Förklaring:Utgifterna för statens sinnessjukhus täcks huvudsakligen med de ersättningar som kommunerna betalar. De ersättningar som kommunerna skall betala prissätts enligt de företagsekonomiska grunder som social- och hälsovårdsministeriet bestämmer med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten (150/1992). Klientavgifter uppbärs enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (743/1992).

Inkomster av och utgifter för verksamheten (1 000 euro)
  2003
bokslut
2004
budget
2005
budgetförslag
       
Inkomster 36 313 41 300 43 400
— avgiftsbelagd verksamhet 35 723 41 300 43 400
—intäkter av samfinansierad verksamhet utanför statsförvaltningen (även finansiering från EU) 95 - -
— övriga inkomster 495 - -
Utgifter 35 660 41 907 44 007
— personalutgifter 26 725 32 000 33 000
— lokalhyror 2 256 2 600 2 700
— inköp av tjänster (även från andra ämbetsverk) 2 177 2 793 3 200
— övriga utgifter för verksamheten (material, förnödenheter m.m.) 4 502 4 514 5 107
       
Finansiering av verksamheten      
— inkomster som budgeteras under omkostnadsmomentet 36 313 41 300 43 400
— utgifter som budgeteras under omkostnadsmomentet 35 660 41 907 44 007
— omkostnadsfinansiering, netto -653 607 607
— annan icke specificerad budgetfinansiering 356 300 300
       
Användning av momentet1)      
— överförts från föregående år 607    
— överförts till följande år 607    

1) År 2003 var inkomsterna högre än utgifterna.


2005 budget 607 000
2004 budget 607 000
2003 bokslut -193 134